💠 علت عقاب سخت برای گوساله پرستی
شك نيست پرستش گوساله سامرى، كار كوچكى نبود، ملتى كه بعد از مشاهده آن همه آيات خدا و معجزات، پيامبر بزرگشان موسى عليه السلام همه را فراموش كنند و با يك غيبت كوتاه پيامبرشان به كلى اصل اساسى توحيد و آئين خدا را زير پا گذارده بتپرست شوند.
اگر اين موضوع براى هميشه از مغز آنها ريشه كن نشود وضع خطرناكى به وجود خواهد آمد، و بعد از هر فرصتى مخصوصاً بعد از مرگ موسى عليه السلام، ممكن است تمام آيات دعوت او از ميان برود، و سرنوشت آئين او به كلى به خطر افتد در اينجا بايد شدت عمل به خرج داده شود، و هرگز تنها با پشيمانى و اجراى صيغه توبه بر زبان نبايد قناعت گردد، لذا فرمان شديدى از طرف خداوند، صادر شد كه در تمام طول تاريخ پيامبران مثل و مانند ندارد، و آن اين كه ضمن دستور توبه و بازگشت به توحيد، فرمان اعدام دستهجمعى گروه كثيرى از گنهكاران به دست خودشان صادر شد.
اين فرمان به نحو خاصى مىبايست اجرا شود، يعنى خود آنها بايد شمشير به دست گيرند و اقدام به قتل يكديگر كنند كه هم كشتهشدنش عذاب است و هم كشتن دوستان و آشنايان.
📚تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 307
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📝 سالمی
💢 (موسسه پژوهشی معالم)
زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم
تحت اشراف حضرت آیتالله ناصری دامتبرکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
💠ایمان به خدا و معاد و عمل صالح کافی است؟
يك سؤال مهم
بعضى از بهانهجويان، آيه فوق را دستاويزى براى افكار نادرستى از قبيل صلح كل و اين كه پيروان هر مذهبى بايد به مذهب خود عمل كنند، قرار دادهاند.
آنها مىگويند: بنا بر اين آيه لازم نيست يهود و نصارى و پيروان اديان ديگر اسلام را پذيرا شوند، همين قدر كه به خدا و آخرت ايمان داشته باشند و عمل صالح انجام دهند، كافى است.
پاسخ:
به خوبى مىدانيم: آيات قرآن يكديگر را تفسير مىكنند، قرآن در آيه 85
سوره «آل عمران» مىگويد: وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الإِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْه: «هر كس دينى غير از اسلام براى خود انتخاب كند پذيرفته نخواهد شد».
به علاوه آيات قرآن پر است از دعوت يهود، نصارى و پيروان ساير اديان به سوى اين آئين جديد، اگر تفسير فوق صحيح باشد، با بخش عظيمى از آيات قرآن تضاد صريح دارد، بنابراين بايد به دنبال معنى واقعى آيه رفت.
در اينجا دو تفسير از همه روشنتر و مناسبتر به نظر مىرسد.
1- اگر يهود، نصارى و مانند آنها به محتواى كتب خود عمل كنند مسلماً به پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله ايمان مىآورند؛ چرا كه بشارت ظهور او با ذكر صفات و علائم مختلف در اين كتب آسمانى آمده است كه شرح آن در ذيل آيه 146 سوره «بقره» خواهد آمد.
2- اين آيه ناظر به سؤالى است كه براى بسيارى از مسلمانان در آغاز اسلام مطرح بوده، آنها در فكر بودند: اگر راه حق و نجات، تنها اسلام است، پس تكليف نياكان و پدرانشان چه مىشود؟
آيا آنها به خاطر عدم درك زمان پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و ايمان نياوردن به او مجازات خواهند شد؟
آيه فوق نازل گرديد، و اعلام داشت: هر كسى كه در عصر خود به پيامبر بر حق و كتاب آسمانى زمان خويش ايمان آورده و عمل صالح كرده است اهل نجات است، و جاى هيچ گونه نگرانى نيست.
📚تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 337
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📝 سالمی
💢 (موسسه پژوهشی معالم)
زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم
تحت اشراف حضرت آیتالله ناصری دامتبرکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
✅یک مسئله درباره احکام وقف
🔎مرجع:حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته
حکم اضافه کردن کتابخانه وقف به مسجد
عدّهای از افراد بدون اجازه متولّی خاص، اقدام به تخریب⛏ کتابخانه واقع بین اتاق مدرسه مسجد جامع و آشپزخانه حسینیه که متصل به مسجد است نمودهاند و آن را جزء مسجد کردهاند، آیا این کار آنان صحیح است؟ و آیا نماز خواندن در آن مکان جایز است؟✅
ج: اگر ثابت شود که زمين کتابخانه، فقط برای کتابخانه📚📚 وقف شده است، کسی حق تغيير و تبديل آن به مسجد را ندارد 🚫و نماز خواندن در آن جايز نيست❌ و هر کسی که ساختمان آن را خراب کرده، واجب است آن را به حالت اوليه اش برگرداند، ولی اگر وقف آن برای خصوص کتابخانه ثابت نشود، نماز خواندن در آن اشکال ندارد.✅
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📚سایت رسمی مقام معظم رهبری دامت برکاته
✍️پژوهشگر مهدی قره قاش
پژوهشکده موسسه معالم تحت مدرسه علمیه بقیه الله عج تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
✅یک مسئله درباره احکام وقف
❇️مرجع:حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته
آیا جایز است مکانی برای مدّت موقتی مثلاً ده سال به عنوان مسجد وقف شود و بعد از انقضای این مدّت دوباره به ملکیّت واقف یا ورثه او برگردد؟
ج: اگر زمین را به مدت طولانی مثلا پنجاه سال و بیشتر اجاره کنند و در آن مسجد احداث کنند، در این مدت حکم مسجد دارد.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📚سایت رسمی مقام معظم رهبری دامت برکاته
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27836
✍️پژوهشگر مهدی قره قاش
پژوهشکده موسسه معالم تحت مدرسه علمیه بقیه الله عج تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
✅یک مسئله درباره احکام وقف
❇️مرجع:حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته
زمین موقوفهای در کنار قبرستانی⚰️ که برای دفن اموات اهالی کافی نیست، وجود دارد و موقعیت آن برای تبدیل به قبرستان مناسب است، آیا تبدیل آن به قبرستان جایز است؟
ج: تبديل زمينی که برای جهتی غير از دفن اموات وقف شده، به قبرستان بهطور رايگان جايز نيست،🚫 ولی اگر وقف آن از قبيل وقف منفعت باشد،💰 متولّی شرعی آن میتواند در صورتی که به مصلحت و نفع وقف بداند آن را برای دفن اموات اجاره دهد.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📚سایت رسمی مقام معظم رهبری دامت برکاته
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27836
✍️پژوهشگر مهدی قره قاش
پژوهشکده موسسه معالم تحت مدرسه علمیه بقیه الله عج تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
✅یک مسئله درباره احکام وقف
🔆مرجع:حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته
شخصی قطعه زمینی را با سهم آب آن برای خواندن تعزیه امام حسین(علیهالسلام)🏴 که در یکی از شبهای محرم یا صفر و در شب شهادت امیرالمومنین(علیهالسلام)🏴 در مسجد «الحّی» برگزار میشود، وقف نموده است و بعداً به یکی از ورثهاش وصیّت کرده که آن زمین را در اختیار وزارت بهداشت قرار بدهد تا بیمارستانی در آن ساخته شود🏩، این کار چه حکمی دارد؟
ج: تغيير و تبديل وقف از وقف منفعت به وقف انتفاع، جايز نيست، ولی اجاره دادن آن برای ساخت بيمارستان و مصرف اجاره آن در جهت وقف، به شرطی که به مصلحت وقف باشد، اشکال ندارد.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📚سایت رسمی مقام معظم رهبری به نشانی
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27836
✍️پژوهشگر مهدی قره قاش
پژوهشکده موسسه معالم تحت مدرسه علمیه بقیه الله عج تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
✅یک مسئله درباره احکام وقف
🔅مرجع:حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته
در بعضی از زمینهای وقفی نهرها یا مسیلهایی وجود دارد که سنگریزهها و سنگهای معدنی💍 در آنها یافت میشود، آیا این سنگریزهها و سنگهای موجود در آنها که در ملک موقوفه واقع شدهاند، تابع وقف هستند؟
ج: نهرهای بزرگ عمومی و همچنين مسيلهای عمومی که در مجاورت زمينهای وقفی هستند و يا از داخل آنها عبور میکنند، جزء وقف نيستند🚫 مگر آن مقداری از آنها که از نظر عرف، حريم موقوفه محسوب میشوند، در نتيجه با آن مقدار همانند وقف رفتار میشود، ولی درنهرهای کوچکی که موقوفه هستند واجب است نسبت به سنگريزهها و سنگهای معدنی و غيره مانند وقف رفتار شود.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📚سایت رسمی مقام معظم رهبری دامت برکاته
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27836
✍️پژوهشگر مهدی قره قاش
پژوهشکده موسسه معالم تحت مدرسه علمیه بقیه الله عج تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
✅یک مسئله درباره احکام وقف
🔆مرجع:حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته
تدفین عالم در زمین وقفی
چند ماه قبل یکی از علما در زمین موقوفه ای با اجازه وقف کنندگان آن دفن شده است⚰️ و در حال حاضر عدّه ای به این کار اعتراض دارند✊
و ادعا میکنند که دفن در زمین موقوفه جایز نیست، این مسأله چه حکمی دارد؟ و بر فرض عدم جواز، آیا اشکال با پرداخت مبلغی 💷به عنوان عوض زمین موقوفه ای که آن عالم در آن دفن شده، برطرف میشود؟
ج: اگر دفن میت در زمین موقوفه منافی با جهت وقف نباشد، اشکال ندارد،✅ ولی اگر دفن او منافی با جهت وقف باشد جایز نیست🚫 و اگر شخصی در چنین زمین موقوفه ای دفن شود، باید تا بدن او متلاشی نشده نبش قبر شود و در مکان دیگر دفن گردد، مگر آنکه نبش قبر، حرجی بوده و یا موجب اهانت و هتک مؤمن شود و به هر حال، اشکال با پرداخت مال یا زمین به عنوان عوض زمین موقوفه برطرف نمیشود.📜
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📚سایت رسمی مقام معظم رهبری دامت برکاته
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27836
✍️پژوهشگر مهدی قره قاش
پژوهشکده موسسه معالم تحت مدرسه علمیه بقیه الله عج تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
✅یک مسئله درباره احکام وقف
🔅مرجع:حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته
شخصی ملک خود را برای برپایی مجالس عزاداری سیدالشهداء(علیهالسلام)🏴 در روستا وقف کرده است، ولی در حال حاضر متولّی وقف، توانایی اقامه عزا در روستای مذکور در وقفنامه را ندارد، آیا جایز است در شهری که در آن اقامت🏢 دارد مجالس عزاداری برگزار کند؟
ج: اگر وقف، مخصوص اقامه مجالس عزاداری در همان روستا باشد، تا زمانی که عمل به وقف هرچند با گرفتن وکيل برای آن، درهمان روستا ممکن باشد، حق ندارد آن مجالس را به جای ديگر انتقال دهد بلکه واجب است فردی را نايب بگيرد تا در آن روستا مجالس عزاداری برپا کند.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📚سایت رسمی مقام معظم رهبری دامت برکاته
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27836
✍️پژوهشگر مهدی قره قاش
پژوهشکده موسسه معالم تحت مدرسه علمیه بقیه الله عج تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
✅یک مسئله درباره احکام وقف
🔆مرجع:حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته
معنای وقف عام و وقف خاص چیست؟ عدّهای میگویند: تغییر وقف خاص برخلاف قصد واقف و تبدیل آن به ملک خاص جایز است، آیا این سخن صحیح است؟
عموم و خصوص در وقف با ملاحظه موقوف علیه است، بنا بر این وقف خاص، وقف بر شخص یا اشخاص معیّن است مانند وقف بر اولاد و یا وقف بر زید و فرزندان او و وقف عام وقف بر جهات و مصالح عمومی مانند مساجد و مکانهای استراحت و مدارس و امور مشابه دیگر و یا وقف بر عناوین کلی مثل فقرا و ایتام و بیماران و کسانی که در راه ماندهاند و مانند آن است و این اقسام سه گانه تفاوتی از جهت اصل وقف ندارند، هرچند از حیث احکام و آثار تفاوت دارند، مثلاً در وقف بر جهات و مصالح عمومی و همچنین در وقف بر عناوین عمومی وجود مصداق موقوف علیهم در خارج هنگام اجرای صیغه وقف شرط نیست، در حالی که در وقف خاص این امر شرط است و همچنین در وقف بر جهات و مصالح عمومی که بهصورت وقف انتفاع هستند از قبیل مساجد و مدارس و قبرستانها و پلها و مانند آنها، وقف به هیچ وجه قابل فروش نیست حتّی اگر خراب شود، بر خلاف وقف خاص و وقف بر عناوین کلّی بهصورت وقف منفعت که فروش و تبدیل آنها در بعضی از حالتهای استثنایی جایز است.
📚سایت رسمی مقام معظم رهبری دامت برکاته
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27836
✍️پژوهشگر مهدی قره قاش
پژوهشکده موسسه معالم تحت مدرسه علمیه بقیه الله عج تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
بسمه تعالی
⚠️ #شورش_عايشه_بر_ضدّ_امير_المؤمنين_عليه_السّلام -
💉 عايشه به بهانه مطالبه خون عثمان ، بعد از آن همه ضديت كه با آن حضرت داشت و واداشتن مردم در مقابل او و سخنانى كه درباره او گفت ، بر ضد اميرالمؤ منين ؛ امام بر حق سر به شورش برداشت ! ام المؤ منين عايشه با نصوص زيادى ، در روش خود با على - عليه السّلام - و عثمان مخالفت كرد. شايد بيش از خلفاى سه گانه ! همين مورد نمونه خوبى براى شناخت وى مى باشد.
📖 خداوند متعال در سوره احزاب راجع به فرمانى كه به زنان پيامبر داده است ، مى فرمايد: ((در خانه هايتان قرار گيريد و مانند زمان جاهليت نخستين نگرديد، نماز بخوانيد و زكات بدهيد و خدا و پيغمبر را اطاعت كنيد)).
ولى خانم بعد از انجام گرفتن كار بيعت اميرالمؤ منين و اجماع اهل حل و عقد بر آن - كه پيش از همه طلحه و زبير از سابقان در اسلام ، بيعت نمودند - بر ضد حضرت سر به شورش و انقلاب برداشت !❗️
اين شورش را از خانه اش - كه خداوند به وى دستور داده بود در آن قرار گيرد - آغاز كرد. او و همراهانش در حالى كه سوار شتران بودند و سه هزار نفر از مردم فرومايه و اوباش عرب آنها را ساربانى مى كردند، و با نهايت تأ سف ، طلحه و زبير - كه پيمان خود را با اميرالمؤ منين نقض كردند نيز در ميان آنها بودند - قيام خود را آغاز كرد.
🔪 عايشه با لشكر خود از كوهها بالا رفت و به درّه ها پايين آمد و دشت و بيابان را زير پا گذاشت ، تا آنكه پس از قطع منازل و طى مراحل ، به بصره رسيد. حكمران بصره از جانب اميرالمؤ منين ((عثمان بن حنيف انصارى )) بود. سپاهيان عايشه بعد از زد و خورد خونينى ، بصره را گشودند و به دنبال آن فجايعى روى داد كه همه سيره نويسان و مورّخان نوشته اند و آن را ((جنگ كوچك جمل )) ناميده اند. سقوط بصره و ورود عايشه و همراهانش به آن شهر در 25 ربيع الثانى سال 36 هجرى اتفاق افتاد.
ورود آنها قبل از آمدن #على_عليه_السّلام - به بصره بود. وقتى #على_عليه_السّلام به بصره آمد، عايشه و همراهانش بصره را به روى آن حضرت بستند و به دفاع از شهر پرداختند.
🌹 اميرالمؤ منين از هر اقدامى بر ضدّ او خوددارى كرد و با نرمش و مهربانى او را دعوت به صلح و آرامش كرد، ولى عايشه اصرار به جنگ ورزيد و جنگ را آغاز كرد. حضرت نيز چاره اى نديد، جز اينكه به فرمان آيه : ((فَقاتِلُوا الَّتى تَبْغى حَتّى تَفى ءَ اِلى اَمْرِ اللّهِ؛ يعنى : با فرقه سركش جنگ كنيد تا به امر خدا بازگشت كنند)) عمل نمايد، لذا وارد جنگ شد و سپاهيان آنها را شكست داد و بصره را فتح كرد ، لكن بعد از كوشش بسيار كه اهل ايمان متحمل صدمات زيادى شدند. و اين جنگ را ((جنگ بزرگ جمل )) مى نامند.
🚫 شكست عايشه وسقوط مجدد بصره به دست اميرالمؤ منين - عليه السّلام - در روز پنجشنبه ، دهم جمادى الا خر سال 36 هجرى روى داد. اين دو واقعه در تاريخ اسلام مانند جنگهاى صفين ، نهروان ، بدر، احد و احزاب به تواتر رسيده و همه از آن آگاهى دارند.
📝 عموم مورّخانى كه وقايع سال 36 را نوشته اند، به تفصيل ، حوادث و رويدادهاى جنگ جمل را شرح داده اند(621) كسانى كه در كتب معاجم و تراجم ، شرح حال على - عليه السّلام - و عايشه و سران جمل را نوشته اند، از جنگ جمل به اجمال و تفصيل ، سخن به ميان آورده اند.
📚 منبع: برگرفته از کتاب اجتهاد در مقابل نص
🖌 نویسنده: سید عبدالحسین شرف الدین (ره)
سید محمد علوی
🏠(موسسه پژوهشی معالم)
زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله عج قم
تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته
👥پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
#نماز_عثمان_در_سفر
نماز چهار ركعتى در سفر، قصر مى شود و دو ركعت است ؛ خواه اين كوتاه شدن نماز سفر، در حال خوف يا در حال امن باشد. مشروعيت نماز قصر به دليل كتاب و سنت و اجماع مسلمين ثابت شده است ؛ قال اللّه تعالى : ((وَ اِذا ضَرَبْتُمْ فِى الاْ رْضِ فَلَيْسَ عَلَيكُمْ جُناحٌ اَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاةِ اِنْ خِفْتُمْ اَنْ يَفْتِنَكُمُ الَّذينَ كَفَرُوا)) ؛
يعنى : ((هرگاه راه سپرديد، گناه نداريد كه نماز را كوتاه كنيد، اگر ترسيديد كه كافران شما را تعقيب كنند)).
از يعلى بن اميه روايت است كه گفت : به عمر گفتم : با اينكه ما امنيت داريم چرا نماز را قصر كنيم ؟❓
⚠️ عمر گفت : من هم از آنچه باعث تعجب تو شده است ، در شگفت شدم و از پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - سؤ ال كردم . پيغمبر اكرم - صلّى اللّه عليه وآله - فرمود: ((نماز قصر صدقه اى است كه خداوند به شما ارزانى داشته است ، صدقه خدا را بپذيريد)).
مسلم ، آن را در صحيح خود، جلد اوّل ، (كتاب صلاة المسافر و قصرها) آورده است . و نيز مسلم در همان باب ، از عبداللّه عمر روايت مى كند كه من در هر سفرى با پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - بودم ، در نمازهاى چهار ركعتى ، تا زنده بود، زايد بر دو ركعت ، نماز نخواند. با ابوبكر هم در سفرها بودم او نيز بيش از دو ركعت نخواند، با عمر هم مصاحب بودم ، او نيز چيزى بر دو ركعت نيفزود. با عثمان هم همسفر بودم او نيز چيزى بر دو ركعت اضافه نكرد.
📖 خداوند مى فرمايد: ((لَقَدْ كانَ لَكُمْ فى رَسُولِ اللّهِ اُسْوَةٌ حَسَنَةٌ)) .
📝 ابن أ بى شيبه روايت كرده است كه پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - فرمود: ((بهترين امت من كسانى هستند كه گواهى مى دهند خدايى جز خداى يگانه نيست ، و محمّد پيغمبر خداست ، و كسانى كه وقتى كارى نيكو مى كنند، شاد مى شوند، و چون بدى نمايند، آمرزش مى خواهند، و هرگاه مسافرت كنند، نماز خود (چهار ركعت ) را كوتاه نمايند)).
✒️ و از انس بن مالك به نقل بخارى و مسلم در صحيح خود روايت است كه گفت : با پيغمبر اكرم - صلّى اللّه عليه وآله - از مدينه به مكه رفتم ، هر چهار ركعت را دو ركعت خواند تا به مدينه برگشتيم .
و نيز بخارى در صحيح از ابن عباس روايت مى كند كه گفت : ((پيغمبر اكرم - صلّى اللّه عليه وآله - نوزده روز در مكه اقامت نمود و نماز را قصر مى خواند...)).
📚 منبع: برگرفته از کتاب اجتهاد در مقابل نص
🖌 نویسنده: سید عبدالحسین شرف الدین (ره)
سید محمد علوی
🏠(موسسه پژوهشی معالم)
زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله عج قم
تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته
👥پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
📩 پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
#مسامحه_عمر_نسبت_به_معاويه
⚠️ عمر معاويه را به حكومت شام فرستاد و او را آزاد گذاشت تا هر جنايتى را مى خواهد مرتكب شود! و با وى بر خلاف سيرت خود - كه سختگيرى نسبت به عمّال و حكّام خود بود - عمل كرد. او مى ديد كه معاويه در شام با هيأ ت شاهان ساسانى و وضعى كه بر خلاف سرشت عمر بود و اسلام از آن بيزارى مى جست ، حكومت مى كرد.
با وصف حال ، در برابر اين وضع ، به او گفت : من نه به تو امر مى كنم و نه نهى مى نمايم ! و بدينگونه افسار او را رها كرد تا هر طور مى خواهد بچرد. و دست به هر عملى بزند و هيچ مانع و رادعى هم در كارش نباشد!❗️
نتيجه اين ميدان دادن به معاويه و لجام گسيختگى و سركشيهاى وى ، در صفّين - كه بر ضد#امير_المؤمنين_علی_علیه_السلام قيام كرد - و بعدها در ساباط با اعمالى كه نسبت به نواده عاليقدر پيامبر #امام_مجتبى_عليه_السّلام - نشان داد، آشكار گشت .
🚫 با تثبيت معاويه در حكومت شام و آزاد گزاردن وى و سركشيهاى او، بنى اميّه دست تعرض به جان ومال مسلمين زدند و دين خدا را به بازى گرفتند. ((فَاِنّا للّهِ وَ اِنّا اِلَيْهِ راجِعُون ! وَ سَيَعْلَمُ الَّذينَ ظَلَمُوا اَىَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ!)) .
📚 منبع: برگرفته از کتاب اجتهاد در مقابل نص
🖌 نویسنده: سید عبدالحسین شرف الدین (ره)
سید محمد علوی
🏠(موسسه پژوهشی معالم)
زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله عج قم
تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته
👥پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
📩 پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
بسم الله الرَّحمن الرَّحیم
پسرم علیّ
متن عربی:
محمّد بن يعقوب في الكافي عن علي بن إبراهيم عن أبيه عن إسماعيل بن مهران قال لما خرج أبو جعفر عليه السّلام من المدينة إلى بغداد في الدفعة الأولى من خرجتيه قلت له عند خروجه: جعلت فداك إني أخاف عليك في هذا الوجه فإلى من الأمر بعدك؟ فكر بوجهه إليّ ضاحكا و قال ليس حيث ظننت في هذه السنة، فلما أخرج به الثانية إلى المعتصم صرت إليه فقلت جعلت فداك أنت خارج فإلى من هذا الأمر من بعدك؟ فبكى حتى اخضلت لحيته فقال: عند هذه يخاف عليّ «الحديث»
ترجمه:
اسماعيل بن مهران: وقتی أَبو جعفر عليه السّلام نخستين بار از مدينه به بغداد مىرفت،هنگام سفر به او گفتم:قربانت،من در اين راه بر شما نگرانم، پس از تو امر امامت با كيست؟با لبخند به سوى من برگشت و فرمود: غيبت من در اين سال آن طور نيست كه گمان مىكنى،و چون در سفر دوم او را به نزد معتصم بردند خدمتش رسيدم و عرض كردم: قربانت امر امامت بعد از شما با كيست؟ آن حضرت گريست تا ريش مباركش تر شد و سپس رو به من كرد و فرمود:در اين سفر من در خطرم امر امامت بعد از من با پسرم على است.
سجّاد باقری
(موسسه پژوهشی معالم)
( زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله «عجل الله تعالی فرجه الشریف» قم ، تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری «دامت برکاته» )
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
سجّاد باقری
(موسسه پژوهشی معالم)
( زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله «عجل الله تعالی فرجه الشریف» قم ، تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری «دامت برکاته» )
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
بسم الله الرَّحمن الرَّحیم
امید إِمامت
متن عربی:
محمّد بن يعقوب في الكافي عن علي بن محمّد عن إسحاق بن محمّد عن أبي هاشم الجعفري قال: كنت عند أبي الحسن عليه السّلام بعد ما مضى ابنه أبو جعفر و أنا أفكر في نفسي أريد أن أقول كأنهما يعني أبا جعفر و أبا محمّد في هذا الوقت كأبي الحسن موسى و إسماعيل ابني جعفر بن محمّد عليهما السّلام، و أن قصتهما كقصّتهما إذ كان أبو محمّد المرجى بعد أبي جعفر، فأقبل عليّ أبو الحسن عليه السّلام قبل أن أنطق فقال: نعم يا أبا هاشم بدا للّه في أبي محمد بعد أبي جعفر ما لم يكن يعرف له، كما بدا له في موسى بعد مضي إسماعيل ما كشف به عن حاله، و هو كما حدثتك نفسك و إن كره المبطلون «الحديث»
ترجمه:
ابى هاشم جعفرى گويد:من نزد امام على نقى(عليه السَّلام) بودم پس از مردن پسرش ابى جعفر،من پيش خود فكر مىكردم و مىخواستم بگويم مثل ابى جعفر و ابو محمد(امام عسكرى عليه السلام (در اين زمان مثل ابى الحسن موسى است و برادرش اسماعيل دو فرزند امام صادق(عليه السَّلام) و قصۀ اين دو تا مثل قصۀ آن دو تا است،زيرا بعد از ابى جعفر را ابو محمد مورد اميد امامت بود،و پيش از آنكه سخنى بگويم امام على نقى(عليه السَّلام) رو به من كرد و فرمود:اى ابو هاشم،براى خدا در موضوع ابو محمَّد (امام عسكرى عليه السَّلام) بداء حاصل شد بعد از ابى جعفر در آنچه كه براى او معروف نبود پيش از آن چنانچه براى او بداء حاصل شد در موسى(امام كاظم) بعد از در گذشت اسماعيل آنچه را كه پرده از روى حال او برداشت،و موضوع همان است كه در خاطر تو گذشت و اگر چه ناحق طلبان بدشان آيد
سجّاد باقری
(موسسه پژوهشی معالم)
( زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله «عجل الله تعالی فرجه الشریف» قم ، تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری «دامت برکاته» )
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
بسم الله الرَّحمن الرَّحیم
مهر در انگشتر
متن عربی:
محمَّد بن يعقوب في الكافي عن محمّد بن أبي عبد اللّه و علي بن محمّد عن إسحاق بن محمّد النخعي عن أبي هاشم داود بن القاسم الجعفري قال: كنت عند أَبي محمَّد عليه السَّلام فاستؤذن لرجل من هل اليمن عليه، فدخل رجل عبل طويل جسيم، فسلّم عليه بالولاية، فردّ عليه بالقبول، و أمره بالجلوس، فجلس ملاصقا لي فقلت في نفسي: ليت شعري من هذا؟ فقال أبو محمّد عليه السّلام: هذا من ولد الأعرابية صاحبة الحصاة التي طبع فيها آبائي بخواتيمهم فانطبعت، و قد جاء بها معه يريد أن أطبع فيها ثم قال: هاتها فأخرج حصاة و في جانب منها موضع أملس، فأخذها أبو محمّد ثم أخرج خاتمه فطبع فيها، فكأنّي أرى نقش خاتمه الساعة الحسن بن علي «الحديث» .
ترجمه:
ابى هاشم داود بن قاسم جعفرى: من نزد أَبى محمَّد (حضرت إِمام حسن عسكرى عليه أَفضل الصَّلاة و السَّلام) بودم براى مردى يمنى اجازه ورود خواستند و مردى درشت و بلند و تنومند وارد شد و بر آن حضرت به عنوان إِمام سلام داد و إِمام به خوبى به وی جواب داد و دستور داد بنشيند و او پهلوى من نشست، و من با خود گفتم:كاش مى دانستم اين مرد كيست؟ إِمام عليه السّلام فرمود: اين از فرزندان آن زن اعرابيه صاحب سنگريزهاى است كه پدرانم با انگشتر خود آن را مهر كردند و آن را با خود آورده است تا من هم آن را مهر كنم،سپس فرمود:آن را بياور يك سنگ كوچكى درآورد كه در يك طرفش محل صافى بود،امام عسكرى عليه السّلام آن را گرفت و مهرش را بيرون آورد و بر آن زد و نقش برداشت،گويا هماكنون نقش مهر او را در آن سنگ مىنگرم (الحسن بن على)
سجّاد باقری
(موسسه پژوهشی معالم)
( زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله «عجل الله تعالی فرجه الشریف» قم ، تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری «دامت برکاته» )
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
🕋 یک امام - یک معجزه 🕋
🕖 امام سجاد علیه السلام 🕖
مَا رَوَاهُ الْحُسَيْنُ بْنُ سَعِيدٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ رِبْعِيِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو جَعْفَرٍ ع:
لَمَّا تَوَجَّهَ الْحُسَيْنُ ع إِلَى الْعِرَاقِ دَفَعَ إِلَى أُمِّ سَلَمَةَ زَوْجِ النَّبِيِّ ص الْوَصِيَّةَ وَ الْكُتُبَ وَ غَيْرَ ذَلِكَ وَ قَالَ لَهَا إِذَا أَتَاكَ أَكْبَرُ وُلْدِي فَادْفَعِي إِلَيْهِ مَا قَدْ دَفَعْتُ إِلَيْكِ فَلَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ ع أَتَى عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع أُمَّ سَلَمَةَ فَدَفَعَتْ إِلَيْهِ كُلَّ شَيْءٍ أَعْطَاهَا الْحُسَيْنُ علیه السلام https://lib.eshia.ir/15084/1/195
امام باقر عليه السّلام به من فرمودند:
وقتى كه امام حسين عليه السّلام به سمت عراق حركت كردند،وصيت،كتابها و امور ديگر را به امّ سلمه همسر رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله سپردند و به ايشان فرمودند:
آنچه را كه به شما دادهام،زمانى كه فرزند بزرگم نزد تو آمد به او بسپار.
زمانى كه حسين عليه السّلام به شهادت رسيد،على بن الحسين امام زين العابدين عليه السّلام نزد امّ سلمه آمدند،امّ سلمه هم هرآنچه امام حسين عليه السّلام به او سپرده بود به ايشان تسليم كرد.
🌏 معجزه امامت 🌏
وقتی امام حسین علیه السلام شهید شدند💔
🔻 محمد بن حنفیه به امام سجاد چنین گفت:
پسر برادرم میدانی که رسول خدا امامت بعد
از خود را به ⬅️امیرالمومنین و بعد به ⬅️امام حسن و به ⬅️امام حسین علیهم السلام واگذار نمود
پدر شما شهید شده و وصیتی هم نکرده✍️📜
و من عموی شما با پدر شما از یک ریشه و من زاده امیرالمومنین علیه السلام هستم
من با این سن و تجربه ای که دارم از شمایی که جوانین به امر امامت از سزاوار تر هستم
پس با من در امر امامت منازعه و اختلاف نکن⚔️
🔻امام سجاد فرمود ای عمو تقوای خدا را پیشه کن و چیزی که حق تو نیست ادعا نکن من 🚷 تو را موعظه می کنم که مبادا از جاهلان باشی
پدرم پیش از آنکه رهسپار عراق شود 🐎به من وصیت نمود و قبل از شهادتش با من عهد کرد
این سلاح رسول خدا نزد من است متعرض این امر مشو
همانا خداوند امر امامت را در نسل حسین بن علی علیهما السلام قرار داده است 🤫
🔍اگر میخواهی مطلب را بفهمی بیا نزد هجر الاسود است برویم و او را حاکم قرار دهیم این موضوع را از او بپرسیم
🔻به حجرالاسود که رسیدند امام سجاد به محمد بن حنفیه فرمود:
به درگاه خدا تضرع کن از خدا بخواه که حجر را برای تو به سخن آورد دست پس بپرس
محمد بن حنفیه همین کار را انجام داد ولی هجر جوابش را نداد😆😂🤣
امام سجاد محمد حنفیه فرمود اگر امام بودی جوابت را می داد😎💪
محمد حنفیه به امام سجاد گفت شما این کار را انجام بدهیم و از خدا بخواهید
امام سجاد به درگاه خدا تضرع کرد و از حجر پرسید به ما خبر بده چه کسی بعد از امام حسین وصی و امام است
در این هنگام حجر جنبشی کرد که نزدیک بود از جای خود کنده شود سپس خداوند متعال به قدرت خود به سخن در آورد 🤯حجر به زبان عربی فصیح اقرار به امامت علی بن الحسین کرد 🤩🥇
محمد حنفیه برگشت و پیرو امام سجاد شد
نام کتاب : إثبات الهداة نویسنده : الشيخ حرّ العاملي جلد : 4 صفحه : 62-63
https://lib.eshia.ir/71405/4/62
محمد صادق رحمانی
🏠(موسسه پژوهشی معالم)
زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله عج قم
تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته
👥پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
📩 پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
🏆🏆 دومین مسابقه بزرگ موسسه معالم
*محقق برتر*
سه هدیه 1000000 ریالی
⏳ تا تاریخ 30 آبان 1400
💰 سه هدیه یکصد هزار تومانی
🎁به سه محقق برتر
با بیشترین تعداد تحقیق
🌐 در کانال های ایتا - تلگرام
📝 بیشترین تعداد تحقیق
📌 بهترین نوع تحقیق
👇=👇
📊 *محقق برتر*
موضوعات تحقیق:
1-*جاهلیت دوم در اسلام*
📕کتاب (اجتهاد در مقابل نص)
📊-حداقل پنج تحقیق-
***
2-*یک امام یک معجزه*
📕 کتاب (اثبات الهداة)
📕کتاب (مدینة المعاجز)
📊-حداقل هر امام یک تحقیق-
3- *یک امام یک منقبت*
📕کتاب (مناقب ابن شهر آشوب)
📕دیگر کتب مناقب دسته اول
📊-حداقل پنج تحقیق-
4- پژوهش های قرآنی
📕کتاب (تذکار)
📣جلسات عمومی تفسیر
📊-حداقل پنج تحقیق-
5- احکام وقف
📕رساله یا سایت مرجع خود
📊-حداقل ده تحقیق-
6- منبرک یا داستانک
📣 بیان معارف بین نماز
📺 بیان معارف در قالب کلیپ تصویری
📊-حداقل یک منبر یا کلیپ-
7- (اعلام خواهد شد...)
💡علاوه بر تحقیقات معرفی شده، ارسال تحقیق های کلاسی نیز، بلا مانع می باشد.
🔦 نکته مهم: تحقیق ها فقط در قالب معرفی شده در کانال معالم، پذیرفته میشود.
💎شرکت در مسابقات کانال، برای طلاب دیگر مدارس و مراکز و همچنین برای عموم مردم، آزاد می باشد.
•┈┈┈••●◆❁✿❁◆●••┈┈•
🌐 موسسه پژوهشی معالم
🔶 زیر نظر حوزه علمیه بقیهالله عجلاللهتعالیفرجهالشریف قم
🔶 تحت اشراف حضرت آیتالله ناصری دامتبرکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
ارتباط با معاون پژوهش: 09127479264
.
🏵 برندگان مسابقه اول موسسه پژوهشی معالم
-🥇نفر اول: سید عرفان سجادی 1197 بازدید
جایزه 500000 ریال
تیتر تحقیق:
📚 خشم پيغمبر (صلّى اللّه عليه وآله) نسبت به عمر
طلبه پایه اول حوزه علمیه بقیت الله عج - قم
{پیام رسان ایتا}
https://eitaa.com/maalemqom/89
-🥈نفر دوم: سید محمد علوی 915 بازدید
جایزه 500000 ریال
تیتر تحقیق:
📚 صلح حدیبیه و ناراحتی عمر!!
طلبه سطح چهار
{پیام رسان تلگرام}
https://t.me/maalemqom/115
-🥉نفر سوم: سید عرفان سجادی 429 بازدید
جایزه 500000 ریال
تیتر تحقیق:
📚توجه به يك نكته مهم❗️
طلبه پایه اول حوزه علمیه بقیت الله عج - قم
{پیام رسان ایتا}
https://eitaa.com/maalemqom/88
•┈┈┈••●◆❁✿❁◆●••┈┈•
🏠(موسسه پژوهشی معالم)
زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله عج قم
تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته
👥پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
📩 پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
🔷اخلاق چیست؟
🔷ملکه های اخلاقی چیست؟
🔸 به عبارت ساده و مختصر «راسخ شدن صفتی در نفس» را اخلاق و ملکات نفسانی میگویند.
🔶توضیح بیشتر : هر ملکه، صفتی برای جان آدمی است که با اراده و اختیار او و بر اثر تکرار عمل، در طی زمان پدید آمده و پس از پیدایش، انجام عمل را سرعت و سهولت می بخشد.
🔶صاحب ملکه، با صرف توان اندک دقت و توجه ناچیز در زمان کوتاه، بهره ای فراوان کسب می کند.
🔻الف. پاره ای ملکات، «جسمانی» است و بیشتر در اعضای بدن ظهور و بروز دارد. به دست آوردن این مهارت ها «تربیت بدنی» است؛ مانند مهارت راه رفتن، شنا، سوارکاری و دیگر انواع ورزش های جسمی.
🔻ب. برخی دیگر از ملکات، توانمندی های «ذهنی» هستند و به دست آوردن آنها «تربیت ذهن» به شمار می رود؛ مانند ملکه تمرکز، دقت، یادسپاری، یادآوری، سرعت انتقال، قدرت تجزیه و تحلیل و نقادی، تفکر، برنامه ریزی، وانواع ورزش های فکری.
🔻ج. دسته دیگر ملکات، صفات «روحی» و «قلبی» انسان است که در کتب اخلاقی به آنها پرداخته شده است، ملکه فاضله شجاعت، سخاوت، حلم، تواضع، تسلط بر نفس، صلابت، جدیت و ملکه رذیله نفاق، مکر، ریا و قساوت از این قبیل اند. تحصیل ملکات فاضله اخلاقی «تربیت جان» و تلاش برای به دست آوردن قلب سلیم محسوب است.
🔻د. ملکات پیچیده دیگری نیز وجود دارد که برآیند چندین توانایی مختلف در وجود آدمی است؛ برای مثال ملکه تندخوانی که محصول ترکیب توانایی چشم و تمرکز ذهن است. اکثر هنرها و حرفه ها، مانند گلدوزی، آشپزی، نجاری، آهنگری، خاتم کاری و... در این گروه جای می گیرند.
🟢برای اخلاق ، سه نوع تعریف ارائه شده تعریف اخلاق به:
♦️ملکه
♦️حالت
♦️صفت
⬅️حالات : مثلا اینکه انسان ، کمک به فقرا کند_ولو یکبار صورت بگیرد_داخل در این صفت اخلاقی خواهد بود.
⬅️تعریف اخلاق به صفات :مثلا اصل دروغ را تقبیح میکنیم.
⬅️تعریف اخلاق به ملکه باشد(با تعریفی که بالا ذکر شد.)
نویسنده: حسین وصالی ادب
💢 (موسسه پژوهشی معالم)💢
زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله عج قم
تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام 🔻🔻🔻🔻🔻
@maalemqom
🔺🔺🔺🔺🔺
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
🌍 یک امام یک منقبت
🔶امام باقر علیه السلام :
پیامبر (ص) فرمود: ای علی چون خداوند مردم را در روز قیامت در یک عرصه گرد آورد من و تو در سمت راست عرش قرار گیریم و خداوند گوید ای محمد و ای علی بر خیزید و هر کس که شما را دشمن داشته و با شما مخالفت کرده و شما را دروغگو خوانده است به آتش در افکنید .
📌با توجه به این روایت دشمنان اهل بیت اهل دوزخ هستند که راس آنها آن سه خلیفه هستند . و تعیین جهنمیان بر عهده ی حضرت رسول (ص) و امیر المومنین علیه السلام است .
👤پژوهش گر : محمد جواد انصاری
📚کتاب مناقب ابن شهرآشوب
جلد ۳
بخش ۵
📖ص ۱۱۳۵
محقق : محمد جواد انصاری
موسسه پژوهشی معالم
🔶 زیر نظر حوزه علمیه بقیهالله عجلاللهتعالیفرجهالشریف قم
🔶 تحت اشراف حضرت آیتالله ناصری دامتبرکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
🌍 یک امام یک منقبت
🔶 پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) :
چون روز قیامت فرا رسد و صراط بر جهنم نصب شود تنها کسانی از آن بگذرند که جوازی در بر دارنده ی ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام داشته باشند .
📌این حدیث این را هم می رساند که در آیه ی( اهدنا الصراط المستقیم ) منظور از صراط مستقیم راه امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام است .
📚کتاب مناقب ابن شهرآشوب
جلد ۳
بخش ۵
📖ص : ۱۱۳۴
👤پژوهش گر : محمد جواد انصاری
موسسه پژوهشی معالم
🔶 زیر نظر حوزه علمیه بقیهالله عجلاللهتعالیفرجهالشریف قم
🔶 تحت اشراف حضرت آیتالله ناصری دامتبرکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
🌍 یک امام یک منقبت
🔶امام باقر علیه السلام :
خداوند به محمد فرمود : من تو را برگزیدم و علی را نیز بر آوردم و از شما دو تن نسلی پاک* قرار دادم و خمس آن را برای آنها مقرر داشتم .
📌*در قرآن نیز به پاک بودن اهل بیت علیهم السلام در آیه ی تطهیر اشاره شده است .
این حدیث به وجوب دادن خمس نیز اشاره می کند .
📚کتاب مناقب ابن شهرآشوب جلد ۲
جلد ۲
فصل ۱
📖ص : ۹۷
👤پژوهش گر : محمد جواد انصاری
موسسه پژوهشی معالم
🔶 زیر نظر حوزه علمیه بقیهالله عجلاللهتعالیفرجهالشریف قم
🔶 تحت اشراف حضرت آیتالله ناصری دامتبرکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
🌍 یک امام یک منقبت
🔶پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم )
بر فراز صراط گردنه ای سخت است به درازای سه هزار سال هزار سال از آن فرو رفتن است هزار سال خار است و بوته های خاردار و عقرب و مار و هزار سال بالا رفتن من نخستین کسی هستم که آن گردنه را پشت سر می گذارم و دومین کسی که آن را می پیماید علی بن ابی طالب (علیه السلام) است .
📚کتاب مناقب ابن شهرآشوب
جلد ۳
بخش ۵
📖ص : ۱۱۳۳
👤 پژوهش گر : محمد جواد انصاری
موسسه پژوهشی معالم
🔶 زیر نظر حوزه علمیه بقیهالله عجلاللهتعالیفرجهالشریف قم
🔶 تحت اشراف حضرت آیتالله ناصری دامتبرکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
🌍 یک امام یک منقبت
🔶امام باقر علیه السلام :
ما همان گردنه ایم که هر کس آن را در نوردد برهد .
مردم همه بردگان آتشند مگر ما و شیعیانمان که خداوند متعال ایشان از آتش رهانده است .
سوال : آیا شیعیان گناه کار هم از آتش جهنم محفوظ هستند ❓
🔹پاسخ : در روایات آمده اگر کسی از شیعیان گناهان زیادی انجام دهند محبت اهل بیت از آنها گرفته می شود و دیگر جزو شیعیان به حساب نمی آیند ولی همان شیعیان هم مورد رحمت الهی هستند و خداوند نسبت به آنها عطوفت بیشتری دارد و ممکن است به شفاعت اهل بیت نیز وارد بهشت شوند .
📚کتاب مناقب ابن شهرآشوب
جلد ۳
بخش ۵
📖ص : ۱۱۳۴
👤پژوهش گر : محمد جواد انصاری
موسسه پژوهشی معالم
🔶 زیر نظر حوزه علمیه بقیهالله عجلاللهتعالیفرجهالشریف قم
🔶 تحت اشراف حضرت آیتالله ناصری دامتبرکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7