eitaa logo
{..موسسه پژوهشی معالم..}
103 دنبال‌کننده
87 عکس
9 ویدیو
15 فایل
{موسسه پژوهشی معالم} زیر نظر حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج قم
مشاهده در ایتا
دانلود
🗿 جاهلیت دوم 🗿 ⚔️ خلیفه دوم ، عمر بن خطاب ⚔️ 🖇 مقام ابراهیم سنگی است که حاجیان بعد از طوایف طبق آیه شریفه «واتخذوا من مقام ابراهیم مصلی» در آنجا نماز میگذارند. 🖇 📌حضرت ابراهیم و اسماعیل «علیهما السلام» ، وقتی ساختمان خانه خدا را بنا کردند و بالا آوردند ، پا روی آن سنگ گزاردند تا سنگ و گل را بالا ببرند. این سنگ به کعبه چسبیده بود ولی عرب بعد از حضرت ابراهیم و اسماعیل آن را در جای کنونی قرار دادند. 📌وقتی پیغمبر اکرم (صلی‌الله علیه و اله) مبعوث گردیدند و مکه فتح شد ، آن را به همانگونه که در زمان پدرانش ، حضرت ابراهیم و اسماعیل بود ، به کعبه چسباند. 📌اما هنگامی که عمر روی کار آمد، آن را در جای کنونی (که عرب جاهلی قرار داده بود) نهاد 🔥 ؛ در حالی که در زمان پیغمبر صلی الله علیه و آله و ابوبکر به کعبه متصل بود. 📌 در سال هفدهم هجری چنانکه در « کامل ابن اثیر» و دیگر مورخان در حوادث این سال آمده ، عمر با ضمیمه کردن خانه های عده ای از مردم در اطراف مسجد الحرام بودند ، مسجد الحرام را توسعه داد. این عده از فروش خانه های خود امتناع ورزیدند ، ولی عمر آنها را خراب کرد و پول آن را در بیت المال نهاد تا بعداً آمدند و آن را گرفتند. 📚 منبع : کتاب اجتهاد در مقابل نص 🖌 نویسنده : سید عبدالحسین شرف الدین (ره) 📝 حسین حسنی (موسسه پژوهشی معالم) ( زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله «عجل الله تعالی فرجه الشریف» قم ، تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری «دامت برکاته» ) پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
🗿جاهلیت دوم 🗿 ⚔️ خلیفه اول عبدالله بن ابی‌قُحافه «ابوبکر» ⚔️ 📌 روزی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) برای اولین بار به ابوبکر و عمر دستور داد تا ( ذوالئدیه ) را به قتل برسانند ولی آنها از اجرای فرمان حضرت امتناع ورزیدند. 📌 ذوالئدیه یا ذوالخویصره ؛ حرقوص بن زهیر تمیمی است که به این لقب معروف و سرکرده خوارج بود. 📌 «ابن اثیر» در 📙 «اسداللغایه» ، او را به عنوان کسانی که در ردیف صحابه ذکر نشده‌اند ، نام برده و حدیثی از «بخاری» به نقل از «ابوسعید خدری» آورده است ، که ابوسعید گفت : ... 👇 📌 در یکی از روزها که پیغمبر (صلی الله علیه و آله) مشغول تقسیم اموال بود. ➖ مردی از بنی تمیم گفت : «یا رسول الله ! با عدالت تقسیم کن!» ➕ حضرت فرمودند: «وای بر تو ! اگر من عدالت نداشته باشم ، پس چه کسی به عدالت رفتار می کند!؟» این حدیث در «صحیح بخاری» نیز آمده است. 📌 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) تصمیم گرفت به منظور پایان دادن به سرکشی های او و فسادی که به راه انداخته بود ، دستور دهد او را به قتل برساند. ولی ... 📌 این عنصر سرکش با 🎭 ریاکاری و تقدسی که در نماز نشان می داد ، نظر عمر و ابوبکر را به خود جلب کرد و آنها نیز بر خلاف دستور (صلی الله علیه و آله) از کشتن وی سر باز زدند. 📚 منبع : کتاب اجتهاد در مقابل نص 🖌 نویسنده : سید عبدالحسین شرف الدین (ره) 📝 حسین حسنی (موسسه پژوهشی معالم) ( زیر نظر حوزه علمیه بقیة الله « عجل الله تعالی فرجه الشریف » قم ، تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری « دامت برکاته» ) پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
🗿 خلیفه ای که شراب مینوشد! 🗿 🎭 خلیفه دوم عمر بن خطاب 🎭 (یسئلونک عن الخمروالمیسرقل فیهمااثم کبیر ومنافع للناس) (توراراجع به شراب سوال می‌کنند بگو در آن گناه بزرگیست ومنافعی است برای مردم) 🔥 روزی عمربن خطاب شراب خورد و درآن حالت با استخوان شتر سر عبدالرحمان ابن عوف راشکست وسپس نشست وباشعر اسعدابن یعفر به مدح شهدای بدر پرداخت وقتی این مطلب به پیغمبرصلوات الله وسلامه علیه رسیددرحالی که سخت خشمگین بودندواطراف ردایش را بادست گرفته و می‌کشید باچیزی که دردست داشت به عمرزد وعمر گفت به خدا پناه میبرم به خدا از خشم پیغمبرش وسپس این آیه نازل شد🔥 (انما یریدالشیطان ان یوقع بینکم العداوه والبغضا فی الخمر والمیسر) (دشمن می‌خواهد شما را به وسیله ی شراب اختلاف افکند وکینه سازد ) ✒️(اجتهاددرمقابل نص صفحه ۱۲۴و۱۲۵) پژوهشگر مهدی قره قاش (موسسه پژوهشی معالم) زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله عج قم تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
عایشه: نماز مسافر را کامل بخوانید!!! خداوند به حکم خود (قرآن کریم)وبه زبان پیغمبر دراحادیث معتبر وصحیح تصریح نموده که نماز مسافر قصر باشد (چهارر‌کعتی دورکعتی خوانده شود)📿📚 اجماع امت اسلام نیز بر قصر نماز مسافر است بدون هیچ اختلافی بین مسلمین، تنها عثمان وعایشه هستند❗️ که نماز مسافرراکامل می‌دانند ... در حالی که ازقول خود عایشه درکتاب صحیح بخاری ذکرشده این روایت: (نماز در اول واجب شدنش دورکعت بود واین دورکعتی درسفر تثبیت شد ودر حضور کامل) این عینا سخن عایشه هست👀 اجتهاد درمقابل نص صفحه ۱۵۶ پژوهشگر مهدی قره قاش موسسه پژوهشی معالم زیر نظر حوزه علمیه بقیه الله عج قم تحت اشراف آیت الله ناصری دامت برکاته پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
عمر با سفارش ابوبکر خلیفه می شود‼️‼️ یکی ازمواردی که ابوبکر و پیروانش در مقابل نص صریح اجتهاد کردند ❌هنگامی بود که وفات ابوبکر فرا رسید و ابوبکر سفارش کرد 📝که بعد از او عمر خلیفه باشد‼️ امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه میفرماید: در حالیکه ابوبکر در زمان خلافتش کنار می‌کشید و می گفت تا علی هست من کسی نیستم پس از مرگش این منصب را برای عمر تدارک می دید و آن را مانند دو پستان شتر🐪 میان خود تقسیم نمودند عجب !!عجب !!! مردی چیزی را از مالک آن به زور می‌گیرد⚔️⚔️ و آنرا به هرکس که می‌خواست هبه میکند🎁🎁 بدون اینکه از کیفر فردا واهمه داشته باشد⚖️ گویی او فراموش کرده بود یاخود را به فراموشی می زد که پیغمبر خلافت بعد از خود را به علی علیه السلام و پس از او به اولاد او واگذار نمود و آنها یکی از دوچیز سنگینی هستند که هر کس به آنان چنگ زند گمراه نمی شود و کسی که در امر دین به روش آنان گام بر ندارد به حق نمی رسد⚠️⚠️⚠️ اهل بیت در کفه ترازو هم وزن قرآن اند⚖️ و تا روز قیامت که بر حوض کوثر بر پیغمبر وارد شوند از هم جدا نمی شوند📜 خاندانی که مثل کشتی نوح اند که هرکس در آن نشست نجات یافت⛵️ و هرکس از آن روی گرداند غرق گردید و... و سایر نصوص صریحی که شایستگی ائمه اطهار را برای خلافت بعد از پیغمبر بر تمامی مردم ثابت می‌کند 🛑 صفحه ۳۶ کتاب اجتهاد در مقابل نص ✍️پژوهشگر مهدی قره قاش موسسه پژوهشی معالم مدرسه علمیه بقیه الله عج تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
🤯چه کسی مقام ابراهیم را جابه جا کرد؟! 😳 مقام ابراهیم سنگی است که حاجیان بعدازطواف طبق آیه شریفه" واتخذومن مقام ابراهیم مصلی" درآنجا نماز میگزارند حضرت ابراهیم واسماعیل علیهم السلام وقتی ساختمان خانه ی خدارا بنا کردند 🕋 پا روی آن سنگ گزاردند تا سنگ وگل را بالا ببرند این سنگ به کعبه چسبیده بود ولی اعراب بعداز حضرت ابراهیم آن را درجای کنونی قراردادند🗿🗿 وقتی نبی اکرم صلی الله علیه وآله مبعوث گردید و مکه فتح شد آن را به همان گونه که در زمان پدرانش حضرت ابراهیم و اسماعیل بود به کعبه چسباند 🕋 اما وقتی عمر روی کار آمد آن را در جای کنونی (که عرب جاهلی قرار داد)نهاد❗️❗️❗️ حال آنکه درزمان پیامبر صلی الله علیه وآله و ابوبکر به کعبه متصل بود⁉️ در سال هفدهم هجری چنانکه مورخان نقل کرده اند عمر با ضمیمه کردن خانه های عده ایی از مردم که در اطراف مسجدالحرام بودند مسجدالحرام را توسعه داد این عده از فروش خانه های خود امتناع ورزیده ولی عمر آن را خراب کرد👊 و پول آنرا در بیت المال نهاد تا بعدا آمدند و آنرا گرفتند. صفحه ۱۲۰ کتاب اجتهاد در مقابل نص ✒️پژوهشگر مهدی قره قاش موسسه پژوهشی معالم زیر نظر حوزه علمیه بقیه الله عج قم تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
بسمه تعالی سختگيرى بیش از حد او نسبت به سعد وقّاص🔥 موضوع اين بود كه عمر، سعد وقّاص را به حكومت كوفه منصوب داشت. به وى خبر دادند كه سعد در قصرش نشسته و درب به روى رعيت بسته است. عمر، محمدبن‌مسلمه را خواست و به او گفت: به كوفه نزد سعد وقّاص برو و قصرش را بر روى او طعمه حريق كن! ديگر كارى انجام نده و مراجعت كن. محمدبن‌مسلمه به كوفه رفت و آتش به درون قصر سعد افكند و سعد را در قصرش غافلگير ساخت. سعد سراسيمه از قصر بيرون آمد و پرسيد: اين چه كارى است؟ محمدبن مسلمه گفت: اين دستور عمر است! سعد هم آن را رها كرد تا سوخت، سپس به مدينه باز گشت! 📚 منبع: برگرفته از ترجمه کتاب اجتهاد در مقابل نص، مورد ۶۰ 🖌 نویسنده: سید عبد الحسین شرف الدین (ره) 🔎 می‌توانید در خصوص مهربانی و رحمت های پیامبر در اوایل بعثت و ترحم ایشان نسبت به مسلمانان در تاریخ تحقیق کنید! 🤔 آیا خلیفه پیامبری که مهربانی او به اعتراف تمام ادیان بی‌نظیر بوده، باید اینگونه باشد؟! اصلا این رفتار او بر کدام مبنای رسول‌الله و عقل است؟! 📝 ✅ موسسه پژوهشی معالم 🔶 زیر نظر حوزه علمیه بقیه‌الله عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف قم 🔶 تحت اشراف حضرت آیتالله ناصری دامت‌برکاته پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
باسمه تعالی 🔸 خلیفه دوم از جنگ فرار کرد! 😱😒 📌 برای افراد مسلمان در نکوهش فرار از جنگ، کافی است که به یک آیه قرآن اشاره شود. خداوند متعال به مومنین می‌فرماید: ❌ يا اَ يُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اِذا لَقيتُمُ الَّذينَ كَفَرُوا زَحْفاً فَلا تُوَلُّوهُمُ الاْ دْبارَ وَ مَنْ يُوَلِّهِمْ يَوْمَئذٍ دُبُرَهُ اِلاّ مُتَحَرِّفاً لِقتالٍ اَو مُتَحيّزاً اِلى فِئَةٍ فَقَدْ باءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللّهِ وَ مَاءْواهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصيرُ 📌 یعنی: ای کسانی که ایمان آورده اید:‼️ چون کافران را دیدید که اجتماع کرده‌اند، پشت به آنها نکنید! هرکسی در آن روز، پشت به آنها کند، و جز به خاطر حمله روی بگرداند، یا به سوی گروهی دیگر برود، مورد غضب خداوند واقع شده است و جای او جهنم است که سرانجامی بد دارد. این نص صریح آیه‌ای از قرآن است؛ درحالی که بعضی از صحابه در مقابل آن اجتهاد نمودند. نه در یک مورد، بلکه در موارد متعدد انحراف های بزرگی تعمدا ایجاد کردند❗️ 🔸 به نمونه ای از آن می پردازیم: بر اساس تفسیر و خود آیه ۲۵ سوره توبه، ابوبکر لشکر اسلام را که ۱۲۰۰۰ سرباز بود،چشم زد باعث شکست لشکریان اسلام شد. بر اساس نقل بخاری و ابن‌کثیر، در میان کسانی که فرار کردن و به دفاع از اسلام پشت نمودند، عمر بن خطاب بود. بخاری از ابوقتاده انصاری روایت می‌کند که در جنگ حنین برخی از مسلمانان و از جمله عمر‌بن‌خطاب گریختند❗️ من به عمر گفتم چرا فرار می کنند عمر گفت: کار خداست! سوال:⁉️ چرا حضرت امیرالمومنین علی علیه‌السلام فرار نکردند؟؟ و آیا خداوند ضرر مسلمانان را می‌خواهد؟ یا عمر در حال توجیه بود؟ 🚫 در واقع او مخالفت صریح خود را با قرآن اعلام کرد و با حرفش مقابل اسلام ایستاد که باعثانحراف ایجاد شد‼️ 📚 منبع: برگرفته از کتاب اجتهاد در مقابل نص، مورد ۵۰ 🖌نویسنده: سید عبد الحسین شرف الدین 🔎 کسی که خلیفه پیامبر می‌شود باید شؤون ایشان را ادامه دهد. می‌توانید در این موضوع و مطابقتش با رفتار خلفاء تحقیقاتی کنید! 📝 (موسسه پژوهشی معالم) زیر نظر حوزه علمیه بقیه‌الله عجل‌الله‌تعالی‌فرجه قم تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت برکاته پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
✨ بسمه تعالی 📌جابجایی بی‌دلیل مقام ابراهيم توسط خلیفه‌ثانی ❗️مقام ابراهيم چیست؟ سنگى است كه حاجيان بعد از طواف، طبق آيه شريفه: «وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ اِبْراهيمَ مُصَلّىً» در آنجا نماز مى‌گزارند. ⚠️ اما اجتهاد عمر علیه فعل صریح پیامبر‌اکرم چه بود؟! 🔴 حضرت ابراهيم و اسماعيل عليهمالسلام وقتى ساختمان خانهٔ خدا را بنا می‌كردند و بالا می‌آوردند، پا روى آن سنگ می‌گزاردند تا سنگ و گِل را بالا ببرند. 🔴 اين سنگ به كعبه چسبيده بود، ولى اعراب بعد از حضرت ابراهيم و اسماعيل علیهمالسلام آن را در جاى كنونى قرار دادند. 🔴 وقتى نبى‌اكرم صلّى‌اللّه‌عليه‌وآله توسط خداوند متعال مبعوث شدند و سپس مكه فتح شد، آن را به همانگونه كه در زمان پدرانش حضرت ابراهيم و اسماعيل علیهمالسلام بود،ذبه كعبه چسبانيد. 📍اما متاسفانه هنگامى كه عمر خلیفه خودخوانده روى كار آمد، بی دلیل مکان این سنگ مقدس را تغییر داد و آن را در جاى كنونى (كه عرب جاهلى قرار داده بودند) نهاد. 🔆 حال آنكه در زمان پيغمبر صلّى‌اللّه‌عليه‌وآله و ابوبكر، به كعبه متصل بود. 📚 منبع: برگرفته از ترجمه کتاب اجتهاد در مقابل نص، مورد ۳۹ 🖌 نویسنده: سید عبد الحسین شرف الدین (ره) 🔎 می‌توانید در خصوص اشغال و تخریب خانه های مردم در اطراف کعبه به طور کاملا اجباری توسط عمر جهت توسعه خانه خدا در سال هفتم هجری تحقیقاتی داشته باشید! 📝 ✅ موسسه پژوهشی معالم 🔶 زیر نظر حوزه علمیه بقیه‌الله عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف قم 🔶 تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
🔆 بسمه تعالی ♨️ توهین و گستاخی بزرگ عایشه به پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ‼️ 📌 روزی عایشه‌بنت‌ابی‌بکر به خاطر دلایلی از عزتی که نزد پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله داشت، افتاد. بی قرار شد و در آن حال با بی‌احترامی به پیغمبر گفت: تو هستی که بقیه گمان می‌کنند پیغمبری⁉️ منبع:⚖️ اين روايت در كتاب آداب نكاح، جلد دوم احياء العلوم غزالى، صفحه ۳۵ و همچنین در باب ۹۴ كتاب مكاشفة القلوب صفحه ۲۳۸ آمده است. 🔎 حقا که انسان شک می‌کند عایشه از همسران پیامبر‌اکرم باشد. می‌توانید در خصوص تحمیلی بودن ازدواج عایشه بر نبی‌مکرم اسلام تحقیقاتی داشته باشید! 📚 منبع: برگرفته از ترجمه کتاب اجتهاد در مقابل نص، مورد ۸۲ 🖌 نویسنده: سید عبد الحسین شرف الدین (ره) 📝 ✅ موسسه پژوهشی معالم 🔶 زیر نظر حوزه علمیه بقیه‌الله‌عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف قم 🔶 تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
💎 اولین مسابقه بزرگ موسسه معالم ⏳ تا تاریخ 15 آبان 1400 💰 سه جایزه پنجاه هزار تومانی 🎁به سه تحقیق پربازدید 🌐 در کانال های ایتا - تلگرام 📝 ارسال سریعتر 📌 بازنشر بیشتر 💡 تحقیق جذابتر 👇=👇 📊 *بازدید بیشتر* موضوعات تحقیق: 1-*جاهلیت دوم در اسلام* کتاب (اجتهاد در مقابل نص) -حداقل پنج تحقیق- *** 2-*یک امام یک معجزه* کتاب (اثبات الهداة) کتاب (مدینة المعاجز) -حداقل هر امام یک تحقیق- •┈┈┈••●◆❁✿❁◆●••┈┈• 🌐 موسسه پژوهشی معالم 🔶 زیر نظر حوزه علمیه بقیه‌الله ‌عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف قم 🔶 تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7 ارتباط با معاون پژوهش: 09127479264 .
💠 بسمه تعالی 💠 ❌ گستاخى نسبت به رسول خدا و جلوگيرى از نوشتن منشور ابدى آن حضرت ❌ ❗️این موضوع ، يكى از حوادث مسلم تاريخ اسلام است. منابع صحاح و معتبر اهل سنت و ساير مسانيد ايشان ، آن را ثبت نموده و مورخان و سيره نويسان آنها، آن را بطور ارسال مسلم نقل كرده اند. 📜 بخارى به سند خود از عبيدالله بن عبدالله بن مسعود روايت مى كند كه ابن عبّاس گفت: هنگامى كه وفات رسول الله (صلّى‌الله‌عليه‌وآله) فرا رسيد، گروهى از رجال از جمله عمر در بيت آن حضرت حضور داشتند. حضرت فرمودند: بياييد تا فرمانى براى شما بنويسم كه بعد از آن گمراه نشويد. 📍عمر گفت: درد بيمارى بر وى غالب شده! قرآن در دسترس شماست، همين كتاب خدا براى ما كافى است. در اين هنگام، حضّار به گفتگو و كشمكش پرداختند؛ برخى مى گفتند: نزديكتر شويد تا پيامبر فرمانى براى شما بنويسد كه بعد از وى هرگز گمراه نگرديد. و گروهى حرف عمر را تكرار مى كردند. وقتى سخنان بيهوده و گفتگوى آنان بالا گرفت، حضرت فرمود: برخيزيد! 💢عبداللّه مسعود مى گويد: ابن عبّاس مى گفت : مصيبت بزرگ اين بود كه اختلافها و مهمل گويى آنان ، مانع از اين شد كه رسول الله (صلّى‌الله‌عليه‌وآله) چنين فرمانى را براى ايشان بنويسد. 📖اين روايت را مسلم در آخر باب وصايا، صحيح خود هم نقل كرده است. احمد حنبل نيز آن را در مسند، از عبداللّه عبّاس آورده است. ساير اصحاب سنن و اخبار نيز اين حديث را نقل كرده و در آن تصرّف نموده و نقل به معنا نموده اند؛ زيرا لفظ مسلمى كه عمر گفت: پيغمبر هذيان مى گويد! (انّ النبى يهجر) ولى آنها نوشته اند كه درد بر پيغمبر فشار آورده است (انّ النبى غلب عليه الوجع) تا گفتار عمر را اصلاح كنند و جلو رسوايى آن را بگيرند. 🖍همچنین محدّثين اهل تسنّن چون در آن ايّام نمى توانستند نام معترض (عمر) را ببرند، در عوض معارضه را عيناً و بهمان الفاظ نقل كرده اند. ⭕️علت صرفنظر كردن پيامبر (صلّى‌الله‌عليه‌وآله) از اين منظور نيز همان سخنى بود كه گستاخانه به آن حضرت گفتند. و آن و جود مقدس را ناگزير ساختند تا منصرف شود؛ زيرا اگر آن را عملى مى ساخت ، بعد از وى جز فتنه و اختلاف بر سر اينكه آيا ایشان در نوشته خود -نعوذ باللّه- هذيان گفت ، يا هذيان نگفت، چيزى نمی‌ماند. چنانكه همان لحظه و در برابر ديدگان حضرت، گفتگو در گرفت و كار به كشمكش انجاميد و آن همه سخنان بيهوده و نامربوط گفتند. ✒️(کتاب اجتهاد در مقابل نص نوشته علامه عبدالحسین شرف الدین عاملی) 🔸رضا عابدینی 🔹(موسسه پژوهشی معالم) 🔸زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله عج قم 🔹تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
🎭 خالد بن ولید 🎭 (😒😒 سرپيچى خالد) از فرمان (پيغمبر 😍🌺) 💢 يكى از مواردى كه خالدبن وليد در مقابل نصّ، اجتهاد نمود، در روز فتح مكه بود 💢 در فتح مكه ، پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - خالد را از جنگ و كشتار⚔️⚔️، منع فرمود. چنانكه مورّخان و سيره نويسان تصريح كرده اند. و محدّثان موثّق با اسناد صحيح خود، روايت نموده اند. پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - آن روز به خالد و (زبير😞😳) فرمود: ⬅️ جز با كسى كه با شما وارد جنگ مى شود، جنگ و خونريزى نكنيد ❗️ ولى با اين فرمان پیغمبر بزرگ اسلام ، خالد (بيست و چند مرد از قريش و چهار نفر از ((هذيل )) را كُشت ☹️😢) ( پيغمبر 🌹)- صلّى اللّه عليه وآله - وارد مكه شد ، ديد زنى را كشته اند.😔 از حنظله پرسيد : چه كسى او را كشته است🤷🏻‍♂️ ⁉️ 👈🏿 حنظله گفت : خالدبن وليد او را کشته است 👉🏿 کتاب (اجتهاد در مقابل نص) نام طلبه سید مهدی موسوی (موسسه پژوهشی معالم) زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله عج قم تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
🕋 یک امام یک معجزه 🕋 🕖 امام باقر علیه السلام 🕖 متن نص امامت: أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِ السَّلاَمُ فِی حَدِیثٍ: أَنَّ جَابِراً دَخَلَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ فَوَجَدَ ابْنَهُ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ عَلَیْهِ السَّلاَمُ عِنْدَهُ غُلاَماً، فَقَالَ لَهُ: مَنْ هَذَا؟ قَالَ: هَذَا ابْنِی وَ صَاحِبُ الْأَمْرِ بَعْدِی مُحَمَّدٌّ الْبَاقِرُ ترجمه: ابان بن عثمان از امام صادق علیه السلام در حدیثی نقل می کند که جابر بر امام علی بن الحسین علیه السلام وارد شد و نزد آن حضرت پسرش محمد بن علی علیه السلام را دید و پرسید: این کیست؟حضرت جواب دادند این پسرم و صاحب امر بعد از من محمد باقر است. 🔎 آدرس:جلد۴ صفحه۹۱ 🌏 معجزه امامت 🌏 ⁉️‼️خبر دادن از حادثه قبل از وقوع حادثه‼️⁉️ متن امامت: رَوَی مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ بَابَوَیْهِ فِی کِتَابِ مَنْ لاَ یَحْضُرُهُ الْفَقِیهُ بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ زَیْدٍ، عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَ: سَمِعْتُهُ یَقُولُ: یَخْرُجُ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِ مُوسَی اسْمُهُ اسْمُ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ فَیُدْفَنُ فِی أَرْضِ طُوسَ وَ هِیَ مِنْ خُرَاسَانَ، یُقْتَلُ فِیهَا بِالسَّمِّ فَیُدْفَنُ فِیهَا غَرِیباً، فَمَنْ زَارَهُ فِیهَا عَارِفاً بِحَقِّهِ أَعْطَاهُ اللَّهُ أَجْرَ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قَاتَلَ ترجمه: محمد بن علی بن الحسین بن بابویه در کتاب من لایحضره الفقیه با اسناد به حسین بن زید از امام محمد باقر علیه السلام نقل می کند که ایشان فرمودند خروج می کند مردی از فرزندان موسی اسم او اسم امیرالمومنین علیه السلام است و دفن میشود در ارض طوسِ خراسان کشته می‌شود در آنجا به وسیله سم و در آنجا غریب دفع می‌شود و هر کس او را زیارت کند در حالی که به او تعارف است خداوند اجر کسی را که قبل از جنگ انفاق کرده و سپس کشته شده را به او می‌دهد 🔎 آدرس:جلد۴ صفحه۱۰۲ ✒️ کتاب اثبات الهداة بالنصوص والمعجزات - شیخ حُرّ عاملی 🧐پژوهشگران:گروه پژوهشی انصار المهدی عج سید ابوالفضل موسوی،محمد رضا نصیری،محمد حسین کاظمی 🌐مؤسسه پژوهشی معالم 🔹🔶زیر نظر حوزه علمیه بقیه الله 🔶🔷تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته •┈┈┈••●◆❁✿❁◆●••┈┈• پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7 ارتباط با مدیر 09127479264
🕋 یک امام یک معجزه 🕋 🕖 امام جعفر صادق 🕖 متن نص امامت: رَوَی عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدٍ الْمَالِکِیُّ فِی کِتَابِ الْفُصُولِ الْمُهِمَّةِ: أَنَّ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَیْهِ السَّلاَمُ أَوْصَی إِلَی ابْنِهِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ بِالْإِمَامَةِ وَ غَیْرِهَا وَصِیَّةً ظَاهِرَةً وَ نَصَّ عَلَیْهَا نَصّاً جَلِیّاً ترجمه: علی بن محمد مالکی در کتاب الفصول المهمة نرم کرده که امام جعفر علیه السلام وصیت کرد به پسرش ابی عبدالله علیه السلام برای امامت و غیر آن وصیتی که ظاهر بود و نص کرد بر آن نصی که آشکار بود. 🔎 آدرس:جلد۴صفحه۱۳۲ 🌏 معجزه امامت 🌏 ⁉️⁉️جواب سؤال قبل از مطرح شدن سؤال⁉️⁉️ متن معجزه: رَوَی الصَّدُوقُ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ بَابَوَیْهِ فِی کِتَابِ مَنْ لاَ یَحْضُرُهُ الْفَقِیهُ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَائِذٍ الْأَحْمَسِیِّ، قَالَ: دَخَلْتُ عَلَی أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْهِ السَّلاَمَ وَ أَنَا أُرِیدُ أَنْ أَسْأَلَهُ عَنِ الصَّلاَةِ؟ فَبَدَأَنِی فَقَالَ: إِذَا لَقِیتَ اللَّهَ بِالصَّلَوَاتِ الْخَمْسِ لَمْ یَسْأَلْکَ عَمَّا سِوَاهُنَّ. ۳۸-قَالَ: وَ قَالَ الصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلاَمُ: الْإِنْسَانُ لاَ یَنْسَی تَکْبِیرَةَ الاِفْتِتَاحِ. ترجمه: شیخ صدوق محمد بن علی بن الحسین بن بابویه در کتاب من لایحضره الفقیه با اسناد به عائذ احمسی نقل می کند که: داخل شدن بر ابی عبدالله علیه السلام و من میخواستم که درباره نماز از او سال پرسم پس آن حضرت قبل از من شروع به سخن گفتن کرد و فرمودند زمانی که ملاقات کردی تو خداوند را در نمازهای پنجگانه سوال نمی‌کند تو را از غیر از آن نماز. و همچنین گفتند که امام صادق علیه السلام فرمودند: انسان تکبیر شروع را فراموش نمی کند 🔎 آدرس:جلد۴ صفحه۱۴۸ ✒️ کتاب اثبات الهداه بالنصوص والمعجزات از شیخ حُرّ عاملی 🧐 پژوهشگران:گروه پژوهشی انصار المهدی عج سید ابوالفضل موسوی،محمد رضا نصیری،محمد حسین کاظمی 🌐 مؤسسه پژوهشی معالم 🔹🔶زیر نظر حوزه علمیه بقیه الله 🔶🔷تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته •┈┈┈••●◆❁✿❁◆●••┈┈• پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7 ارتباط با مدیر 09127479264
🕋 یک امام یک معجزه 🕋 🕖 امام حسین علیه السلام 🕖 نص امامت: وَ فِی کِتَابِ عُیُونِ الْمُعْجِزَاتِ الْمَنْسُوبِ إِلَی السَّیِّدِ الْمُرْتَضَی بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْحَسَنِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ فِی حَدِیثٍ: أَنَّهُ لَمَّا سُقِیَ السَّمَّ دَخَلَ عَلَیْهِ الْحُسَیْنُ عَلَیْهِ السَّلاَمُ، فَقَالَ: کَیْفَ تَجِدُ نَفْسَکَ؟ قَالَ: أَنَا فِی آخِرِ یَوْمٍ مِنْ أَیَّامِ الدُّنْیَا، إِلَی أَنْ قَالَ: ثُمَّ أَوْصَی إِلَیْهِ، وَ سَلَّمَ إِلَیْهِ الاِسْمَ الْأَعْظَمَ، وَ مَوَارِیثَ الْأَنْبِیَاءِ الَّتِی کَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ سَلَّمَهَا إِلَیْهِ. ترجمه: در کتاب عیون معجزات که منسوب سیدمرتضی است با اسناد سید مرتضی از حسن بن علی علیه السلام در حدیثی نقل می کند که: زمانی که به حضرت امام حسن علیه السلام سم نوشانیدند امام حسین علیه السلام آن حضرت وارد شدند سپس امام حسین فرمودند در چه حالی تو را میبینم؟امام حسن جواب دادند من در آخرین روز از روزهای دنیا هستم و سپس امام حسن به امام حسین علیه السلام وصیت کرده اند و به آن حضرت اسم اعظم و حرفهای انبیا را که امیرالمومنین علیه السلام به امام حسن علیه السلام آموخته بودند آموختند 🔎 آدرس:جلد۴/صفحه۳۴ 🌏 معجزه امامت 🌏 ‼️⁉️گریستن آسمان بر مصیبت امام حسین علیه السلام⁉️‼️ متن معجزه: الرَّیَّانِ بْنِ الشَّبِیبِ عَنِ الرِّضَا عَلَیْهِ السَّلاَمُ فِی حَدِیثٍ طَوِیلٍ قَالَ: حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ: أَنَّهُ لَمَّا قُتِلَ جَدِّی الْحُسَیْنُ عَلَیْهِ السَّلاَمُ أَمْطَرَتِ السَّمَاءُ دَماً وَ تُرَاباً أَحْمَرَ ترجمه: ریان بن شبیب از امام رضا علیه السلام در حدیثی طولانی نقل می کنند که حضرت فرمودند: پدرم از پدرش و سپس آن حضرت از جده بزرگوارشان علیه السلام نقل کرده اند که وقتی جدم حسین علیه السلام کشته شد آسمان بر او اشک ریخت و خاک سرخ شد. 🔎 آدرس:جلد ۴/صفحه ۳۸ ✒️ کتاب اثبات الهداة بالنصوص و المعجزات از شیخ حُرّ عاملی 🧐پژوهشگران:گروه پژوهشی انصار المهدی عج سید ابوالفضل موسوی،محمد رضا نصیری،محمد حسین کاظمی 🌐مؤسسه پژوهشی معالم 🔹🔶زیر نظر حوزه علمیه بقیه الله عج قم 🔶🔷تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته •┈┈┈••●◆❁✿❁◆●••┈┈• پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7 ارتباط با مدیر 09127479264
🕋 یک امام یک معجزه 🕋 🕖 امام سجاد علیه السلام 🕖 متن امامت:وَ فِی کِتَابِ عُیُونِ الْمُعْجِزَاتِ الْمَنْسُوبِ إِلَی السَّیِّدِ الْمُرْتَضَی قَالَ: رَوَتْ أَصْحَابُ الْحَدِیثِ: أَنَّ الْحُسَیْنَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ أَوْصَی إِلَی ابْنِهِ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ وَ سَلَّمَ إِلَیْهِ الاِسْمَ الْأَعْظَمَ، وَ مَوَارِیثَ الْأَنْبِیَاءِ، وَ نَصَّ عَلَیْهِ بِالْإِمَامَةِ مِنْ بَعْدِهِ ترجمه: در کتاب عیون المعجزات که منسوب به سید مرتضی است روایت شده است از اصحاب حدیث که امام حسین علیه السلام وصیت کرد به پسرش علی بن الحسین علیه السلام و بر آن حضرت اسم اعظم و ارث های انبیا را به او سپرد و بر امامت امام سجاد بعد از خودشان نص کردند. 🔎 آدرس:جلد ۴صفحه۶۰ 🌏 معجزه امامت 🌏 ‼️⁉️شهادت حجر الأسود به امامت حضرت⁉️‼️ متن معجزه: وَ رَوَی أَبُو عَلِیٍّ الْفَضْلُ بْنُ الْحَسَنِ الطَّبْرِسِیُّ فِی کِتَابِ إِعْلاَمِ الْوَرَی قَالَ: قَالَ الصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلاَمُ: کَانَ أَبُو خَالِدٍ یَقُولُ بِإِمَامَةِ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَنَفِیَّةِ فَقَدِمَ مِنْ کَابُلْشَاهَ إِلَی الْمَدِینَةِ فَسَمِعَ مُحَمَّداً یُخَاطِبُ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ فَیَقُولُ لَهُ: یَا سَیِّدِی، فَقَالَ لَهُ: أَ تُخَاطِبُ ابْنَ أَخِیکَ بِمَا لاَ یُخَاطِبُکَ بِمِثْلِهِ فَقَالَ: إِنَّهُ حَاکَمَنِی إِلَی الْحَجَرِ الْأَسْوَدِ فَصِرْتُ مَعَهُ إِلَیْهِ، فَسَمِعْتُ الْحَجَرَ یَقُولُ: یَا مُحَمَّدُ سَلَّمِ الْأَمْرَ إِلَی ابْنِ أَخِیکَ، فَإِنَّهُ أَحَقُّ بِهِ مِنْکَ، وَ صَارَ أَبُو خَالِدٍ الْکَابُلِیِّ إِمَامِیّاً ترجمه: ابوعلی فضل بن الحسن طبرسی در کتاب اعلام الووری از امام صادق علیه السلام نقل کردند که حضرت می فرمودند: ابوخالد قائل به این بود که محمد بن حنفیه امام است پس از کابل به مدینه آمد و شنید که محمد بن حنفیه با علی بن حسین در حال صحبت است و به او می گوید: یا سیدی خالد به محمد بن حنفیه می گوید: آیاتو پسر برادرت را صدا میزنی با آن چیزی که او تو را صدا نمی زند سپس محمد بن حنفیه می گوید: او حجر الاسود را حاکم قرارداد و من همراه او رفتم پس شنیدم که حجرالاسود می گوید ای محمد امر را به پسر برادرت واگذار کن و او شایسته تر است به آن امر از تو سپس ابوخالد کابلی امامیه شد. 🔎 آدرس:جلد۴صفحه۷۱ ✒️ کتاب اثبات الهداة بالنصوص و المعجزات از شیخ حر عاملی 🧐 پژوهشگران:گروه پژوهشی انصار المهدی عج سید ابوالفضل موسوی،محمد رضا نصیری،محمدحسین کاظمی 🌐مؤسسه پژوهشی معالم 🔹🔶زیر نظر حوزه علمیه بقیه الله 🔷🔶تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته •┈┈┈••●◆❁✿❁◆●••┈┈• پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7 ارتباط با مدیر 09127479264 .
🌱بسمه تعالی🌱 ⚠️ نکته ای از جنایات معاویه ⚠️ 🔰اگر بخواهيم اعمالى را كه او مرتكب شده و احكامى را كه تغيير داده و حدودى را كه تعطيل نموده شرح دهيم، اين مختصر گنجايش آن را ندارد❗️ 🔺گنجايش ندارد كه اعمال و جنايات عمّال وى امثال مغيرة بن شعبه، عمرو عاص، عمرو بن سعيد، بسر بن ارطاة، سمرة بن جندب، مروان حكم، ابن سمط، زياد بن ابيه، عبيداللّه زياد، وليد بن عقبه، و ساير جانيانى را كه مرتكب اعمال ضد انسانى شدند و امت اسلام را با اباطيل، مقهور كردند، و به عذاب كشيدند، فرزندان آنها را كشتند و زنانشان را به اسارت بردند، شرح دهد.❌ 🔸براى شرح اين فجايع ، بايد كتابها نوشت و دفترها سياه كرد. شايد باز هم دفترها و كتابها از شروح اعمال معاويه و جنايات عمّال وى كم آيد. خدا را شكر مى كنيم كه ما را از علاقه مندان به خاندان نبوت و دشمنان دشمنان ايشان قرار داد. 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 📝 علی بهرامی (موسسه پژوهشی معالم) زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
🌱بسمه تعالی🌱 ⚠️تهمت عایشه به ام المومنین ماریه⚠️ روزى پيغمبر صلّى‌اللّه‌عليه‌وآله ابراهيم، فرزند خردسالش را در بغل گرفت و نزد عايشه آمد و فرمود: عايشه❗️ببين اين بچه شبيه من است❗️ 🔱 عايشه گفت: من از روى حسد گفتم: نه نمى بينم كه شباهتى به شما داشته باشد‼️ ⭕️ علاوه بر حسادت او، منظور عايشه تهمت زدن به مادر او ماريه، هووى خود بود. چون خود او مى گويد: حالتى كه در اين هنگام به هر زنى دست مى دهد،بر من عارض شد. ❌ ولى خداوند، ابراهيم و مادرش ماريه را به دست اميرالمؤمنين على عليه السّلام از اين اتهام تبرئه كرد. 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 📝 علی بهرامی (موسسه پژوهشی معالم) زیر نظر حوزه علمیه بقیة‌الله قم تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
❌ جاهلیت اسلامی ❌ خلیفه دوم عمر: 🔻تبديل و تغيير حد شرعى توسط عمر❗️ موضوع اين بود كه غلامان حاطب بن بلتعه در سرقت شتر ماده اى ، از مردى از قبيله مُرينه ، شركت داشتند. سارقين را نزد عمر آوردند. همگى اقرار كردند. عمر نيز به كثير بن صلت دستور داد دست آنها را قطع كند، ولى وقتى اين دستور را صادر كرد، پسر ارباب آنها عبدالرحمن بن حاطب را خواست و گفت : به خدا قسم ! اگر نه بخاطر اين بود كه شما از وجود اينان نفع مى بريد و به آنها گرسنگى مى دهيد، دستور مى دادم دستهاى آنها را قطع كنند. به خدا! اگر اين كار را نكردم ، در عوض ، غرامتى از تو مى گيرم كه تو را به درد آورد. مؤلّف : شايد عمل عمر كه حد را از غلامان حاطب ، بر طرف ساخت ، علتى داشته باشد ؛ چون ممكن است اين سرقت از روى ناچارى باشد كه خداوند مى فرمايد: (فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَلا اِثْمَ عَليهِ؛ يعنى : هر كس بدون سركشى و تجاوز، ناچار به كارى شود، گناهى بر او نيست ). و اينان براى سدّ جوع ، اين كار را كرده باشند. ولى آنها اقرار به دزدى خود كردند و اين عمل بر آنها ثابت شد و نگفتند كه ضرورت آنها را ناچار به آن ساخته است . اگر فرضاً آنها دعوى آن را مى كردند، لازم بود كه حاكم از آنها دليلى براى اثبات مدّعاى خود بخواهد، ولى اين كار را از عمر نديديم جز اينكه مى بينيم عمر آنها را مورد محبت قرار داد، در حالى كه كار را بر پسر حاطب راجع به غرامت سخت گرفت . ما نمى دانيم عمر از كجا دانست كه خانواده حاطب آنها را به اين گرسنگى كشيده اند؟! 📖 کتاب اجتهاد در مقابل نص 🖊سید عبدالحسین شرف الدین 📝سید محمد جواد محمدی موسسه پژوهشی معالم زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله «عجل الله تعالی فرجه الشریف» قم ، تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری «دامت برکاته» پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
❌ جاهلیت اسلامی ❌ خلیفه اول: 🔻سرپيچى از فرمان پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله ❗️ روزى رسول خدا صلّى اللّه عليه وآله براى اولين بار به ابوبكر و عمر دستور داد تا ذوالثديه را به قتل برسانند، ولى آنها از اجراى فرمان حضرت ، امتناع ورزيدند. ذوالثديه يا ذوالخويصره ؛ حرقوص بن زهير تميمى است ، كه به اين لقب معروف و سركرده خوارج بود. ابن اثير در اسدالغابه ، او را به عنوان كسانى كه در رديف صحابه ذكر نشده اند، نام برده و حديثى از بخارى به نقل از ابوسعيد خدرى آورده است كه ابو سعيد گفت : در يكى از روزها كه پيغمبر مشغول تقسيم اموال بود، ذوالخويصره ، مردى از بنى تميم گفت : يا رسول اللّه ! با عدالت تقسيم كن ! حضرت فرمود: واى برتو! اگر من عدالت نداشته باشم پس چه كسى به عدالت رفتار مى كند؟ این حديث در صحيح مسلم نيز آمده است. پيغمبر اكرم - صلّى اللّه عليه وآله - تصميم گرفت به منظور پايان دادن به سركشى هاى او و فسادى كه به راه انداخته بود، دستور دهد او را به قتل برسانند، ولى اين عنصر سركش ، با رياكارى و تقدّسى كه در نماز، نشان داد، نظر ابوبكر و عمر را به خود جلب كرد و آنها نيز بر خلاف دستور پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - از کشتن وی سر باز زدند!!! ابن حجر در صواعق ، از ابو يعلى در مسند خود، به پيروى از گروهى از بزرگان اصحاب سنن و مسانيد، در شرح حال ذوالثديه روايت كرده است كه انس بن مالك گفت : مردى در عصر پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - بود كه سعى او به عبادت ، ما را به شگفتى واداشته بود. ما نام او را نزد پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - برديم ، حضرت او را نشناخت ، اوصافش ‍ را نقل كرديم ، باز هم او را نشناخت . در همان موقع كه درباره او سخن مى گفتيم ، او سر رسيد. ما گفتيم : يا رسول اللّه ! همين مرد است . پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - فرمود: شما از مردى به من خبر مى دهيد كه نشانه اى از شيطان در صورت دارد. ذوالثديه نزديك پيغمبر و اصحاب آمد، سلام نكرد و ايستاد! پيغمبر اكرم - صلّى اللّه عليه وآله - فرمود: تو را به خدا قسم مى دهم ! آيا اينك كه در مقابل ما ايستادى در دل نگفتى كسى در ميان اين عده از من بهتر نيست ! ذوالثديه گفت : چرا، به خدا قسم ! اين را گفتم . سپس وارد مسجد شد و به نماز ايستاد. پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - فرمود: چه كسى اين مرد را مى كشد؟ ابوبكر گفت : من ! آنگاه به سوى او رفت تا او را بكشد، امّا ديد نماز مى خواند. ابوبكر گفت : سبحان اللّه ! كسى را كه نماز مى خواند به قتل برسانم . با اينكه پيغمبر از كشتن نمازگزاران نهى كرده است ؟! وقتى بيرون آمد، پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - فرمود: او را نكشتى !! ابوبكر گفت : دوست نداشتم او را كه مشغول نماز است بكشم ، شما هم كه از قتل نمازگزاران منع كرده ايد!! پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - مجدداً از حضّار پرسيد: چه كسى اين مرد را به قتل مى رساند؟ عمر گفت : من ! او نيز وقتى به سراغ ذوالثديه آمد، ديد سر به سجده نهاده است . عمر نيز گفت : ابوبكر بهتر از من مى دانست ، سپس برگشت . پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - فرمود: چه كردى ؟! عمر گفت : ديدم صورت به خاك گذارده ، نخواستم او را بكشم . باز پيغمبر اكرم - صلّى اللّه عليه وآله - فرمود: چه كسى اين مرد را مى كشد؟! على - عليه السّلام - گفت : من . پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - فرمود: آرى ، تو او را مى كشى ، ولى اگر او را ببينى ! على - عليه السّلام - هم به سراغ او رفت ، اما او رفته بود. پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - فرمود: اگر اين مرد كشته مى شد، حتّى دو نفر از امّتان من با هم اختلاف پيدا نمى كردند. حافظ محمد بن موسى شيرازى ، اين حديث را در كتابى كه از تفاسير يعقوب بن سليمان ، مقاتل بن سليمان ، يوسف قطّان ، قاسم بن سلام ، مقاتل بن حياد، على بن حرب ، سدى ، مجاهد، قتاده ، وكيع ، ابن جريح و ديگران استخراج نموده ، نقل كرده است . برخى از دانشمندان نامى نيز، آن را از احاديث مسلم دانسته اند؛ مانند ابن عبدربّه اندلسى در اواخر جزء اوّل عقد الفريد ، آنجا كه به گفتار اصحاب اهواء مى رسد. سپس در پايان آن مى گويد: پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - فرمود: اين اولين شاخى است كه در ميان امّت پيدا شد. اگر او را مى كشتيد، دو نفر هم با هم اختلاف پيدا نمى كردند. بنى اسرائيل هفتاد و دو فرقه شدند و اين امّت نيز بزودى به هفتاد و سه فرقه مى رسند، همگى در آتش ‍ دوزخند جز يك فرقه. 📖 کتاب اجتهاد در مقابل نص 🖊سید عبدالحسین شرف الدین 📝سید محمد جواد محمدی موسسه پژوهشی معالم زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله «عجل الله تعالی فرجه الشریف» قم ، تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری «دامت برکاته» پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
❌ جاهلیت اسلامی ❌ زوجة النبی عایشة بنت ابی بکر 🔻 نماز عايشه در سفر: همانطور كه گفتيم ، خداوند متعال نماز فريضه چهار ركعتى را در سفر به حكم كتاب خود قرآن مجيد و به زبان پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - در احاديث معتبر و صحيح ، تشريع نموده كه قصر باشد. و - چنانكه گفتيم - اجماع امت اسلام نيز بر اين است . بدون اينكه در اين خصوص ‍ اختلافى ميان مسلمين باشد. فقط عثمان و عايشه بودند كه مخالفت نمودند، و به تواتر رسيده است كه آنها نماز را در سفر، تمام مى خواندند! با اينكه گفتيم مسلم در صحيح خود از چند طريق از زهرى نقل مى كند كه او از عروة بن زبير روايت نموده كه خود عايشه گفت : وقتى نماز براى اولين بار واجب شد دو ركعت بود. سپس اين دو ركعت در نماز سفر، تثبيت شد، ولى در حضر كامل گرديد، اين حديث عيناً از عايشه رسيده است. 📖 کتاب اجتهاد در مقابل نص 🖊سید عبدالحسین شرف الدین 📝سید محمد جواد محمدی موسسه پژوهشی معالم زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله «عجل الله تعالی فرجه الشریف» قم ، تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری «دامت برکاته» پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
❌ جاهلیت اسلامی ❌ خلیفه سوم عثمان: 🔻بذل و بخشش عثمان به خويشان خود❗️ عثمان نسبت به فاميل و خويشانش سخت پايبند بود. در رعايت حال ايشان ، فوق العاده مى كوشيد. و آنان را بر ديگران مقدم مى داشت . او در اين خصوص با نصوص بسيارى مخالفت كرد. موارد آن در اين كتاب نمى گنجد. شايد از مجموع اجتهادات دو خليفه ديگر كمتر نباشد! او در راه ميدان دادن به فاميل خود اولاد عاص و بذل و بخشش به خويشانش ، در انديشه ملامت مردم و شورش انقلابيون نبود. بسيارى از ادله كتاب مبين و سنّت مقدس حضرت خير المرسلين و روش خلفاى پيشين را در قبال رها كردن اولاد عاص و بنى اميه ناديده گرفت و در مقابل آنها اجتهاد كرد. با اينكه پيغمبر اكرم - صلّى اللّه عليه وآله - فرمود: وقتى اولاد عاص به سى نفر مرد رسيدند، مال خدا را دست بدست مى گردانند، و بندگان خدا را به بردگى مى گيرند و دين خدا را به نيرنگ مى كشند. اين روايت را حاكم نيشابورى به اسناد خود از اميرالمؤ منين - عليه السّلام - و ابوذرّ غفارى و ابو سعيد خدرى نقل كرده است و صحيح دانسته است . و ذهبى در تلخيص مستدرك ، به صحت آن اعتراف نموده است . روايات صحيح و معتبر در نكوهش اولاد عاص ، متواتر است . پيغمبر اكرم - صلّى اللّه عليه وآله - از وضع اين سركشان منافق خبر داده و آنها را لعن كرده است . قسمتى از آن را ما در كتاب ابو هريره نقل كرده ايم ، مخصوصاً حاشيه اى را كه بر حديث چهاردهم نوشته ايم ، مطالعه نماييد. ابن ابى الحديد مى گويد: عبداللّه بن خالد بن اسيد از عثمان بخششى خواست ، و عثمان چهارصد هزار درهم به وى داد! حكم بن ابى العاص ‍ را كه پيغمبر تبعيد كرده و ابوبكر و عمر هم حاضر نشدند او را برگردانند، به مدينه باز گردانيد و صد هزار درهم به وى عطا كرد!! پيغمبر اكرم - صلّى اللّه عليه وآله - نقطه اى در بازار مدينه به نام : نهروز را وقف مسلمانان كرده بود، ولى عثمان آن را به حارث بن حكم ، برادر مروان تيول داد! و فدك را كه بعد از پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - از دست فاطمه زهرا - عليها السّلام - گرفتند و فاطمه زهرا - عليها السّلام - گاهى به عنواان ارث و زمانى به نام بخشش پيغمبر، آن را مطالبه مى كرد و عاقبت نيز به آن حضرت ندادند، به مروان بخشيد. مراتع اطراف مدينه را از دسترس مسلمانان خارج ساخت ، و در اختيار احشام بنى اميه گذاشت كه در انحصار آنها باشد. تمام غنائم فتح آفريقا از طرابلس غرب تا طنجه را يكجا به عبداللّه بن ابى سرح بخشيد! و يكنفر از مسلمانان را در آن سهيم نساخت . همان روز كه صد هزار درهم بيت المال را به مروان داد، دويست هزار درهم نيز به ابوسفيان بخشيد! ام ابان دخترش را هم به مروان تزويج كرد. زيد بن ارقم خزانه دار بيت المال ، كليدها را پيش وى آورد و گريست . عثمان گفت اگر من به خويشانم مالى بخشيدم بايد تو گريه كنى ؟ گفت : نه ، ولى براى اين گريه مى كنم كه گمان كردم تو اين اموال را در عوض آنچه در زمان پيغمبر در راه خدا صرف كردى ، گرفته اى . اگر صد درهم به مروان مى دادى زياد بود. عثمان گفت : پسر ارقم ، كليدها را بينداز كه ديگرى را به اين سمت مى گماريم !! ابن ابى الحديد مى گويد: ابو موسى اشعرى با اموال فراوانى از عراق آمد، عثمان همه آنها را در ميان بنى اميه تقسيم كرد! دختر ديگرش عايشه را به حارث بن حكم تزويج كرد، و صد هزار درهم ديگر بعد از عزل زيد بن ارقم از بيت المال را به وى بخشيد! كارهاى ديگرى هم مرتكب شد كه مورد اعتراض مسلمانان واقع گرديد؛ مانند تبعيد ابوذر غفارى به ربذه و مضروب ساختن عبداللّه بن مسعود كه پهلوهايش درهم شكست . و كوتاهيهايى كه بر خلاف روش عمر در اجراى حدود و احكام نمود، و جلوگيرى از رد مظالم و كوتاه ساختن دستهاى متجاوزان و افرادى كه براى تنبيه رعيت گماشت . اين تجاوزات را با نامه اى كه به معاويه در خصوص كشتن گروهى از مسلمانان نوشت ، ختم كرد. اينها موجب شد كه بسيارى از مردم مدينه با افرادى كه از مصر رسيده بودند تا بدعتهاى او را به اطلاعش برسانند، جمع شدند و او را به جرم اعمالش ، به قتل رساندند. 📖 کتاب اجتهاد در مقابل نص 🖊سید عبدالحسین شرف الدین 📝سید محمد جواد محمدی موسسه پژوهشی معالم زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله «عجل الله تعالی فرجه الشریف» قم ، تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری «دامت برکاته» پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
❌ جاهلیت اسلامی ❌ 🔥معاویة ابن ابی سفیان🔥 🔻كشتن بندگان شايسته خدا براى نشان دادن ظلم و ستم معاويه كافى است كه او امام حسن - عليه السّلام - را كه در عصر خود سرور خاندان پيغمبر و بعد از پدرش امام اهل بيت بود، با سمّى كه براى همسر آن حضرت جعده دختر اشعث بن قيس فرستاد، شهيد كرد. روايات عترت طاهره در اين خصوص متواتر است . و گروهى از مورّخان سنى نيز به آن اعتراف دارند. ابن ابى الحديد از ابوالحسن مدائنى روايت مى كند كه وفات امام حسن مجتبى - عليه السّلام - در سال 49 هجرى روى داد. حضرت ، چهل روز بيمار بود، و سن مباركش 47 سال بود. معاويه سمّى براى جعده دختر اشعث بن قيس فرستاد و گفت : اگر حسن را كشتى ، صد هزار درهم به تو خواهم داد و تو را به عقد يزيد در مى آورم . چون امام حسن - عليه السّلام - وفات يافت ، معاويه وجه را براى او فرستاد، ولى او را براى يزيد،تزويج نكرد و گفت : مى ترسم آنچه را كه با حسن پسر پيغمبر انجام دادى با پسر من نيز انجام دهى ! و نيز مدائنى از حصين بن منذر قاشى روايت مى كند كه گفت : به خدا قسم ! معاويه آنچه را كه در عهدنامه صلح با حسن متعهد شده بود، عمل نكرد. او حجر بن عدى و اصحاب او را به قتل رسانيد، و براى پسرش يزيد بيعت گرفت . و حسن را مسموم ساخت !! ابوالفرج اصفهانى مروانى در كتاب مقاتل الطالبيين نوشته است : معاويه خواست براى پسرش يزيد بيعت بگيرد. براى او در اين خصوص چيزى مشكلتر از وجود حسن بن على و سعد وقاص نبود. پس هر دو را مسموم كرد، و در اثر آن درگذشتند. ابن عبدالبر در استيعاب در شرح حال امام حسن - عليه السّلام - از قتاده و ابوبكر بن حفص روايت مى كند كه : دختر اشعث بن قيس ، حسن بن على را مسموم كرد. عده اى مى گويند: اين عمل او به تحريك معاويه بوده است . همه مى دانند كه معاويه در نقطه اى از شام به نام مَرَج عذرا چگونه حجر ابن عدى كندى صحابى معروف و ياران او را به جرم اينكه على - عليه السّلام - را لعن نكردند، به قتل رسانيد. قتل آنها در سال 51 هجرى روى داد. تمام شخصيتهايى كه در آن عصر بودند، صحابه ، تابعين و خردمندان بعد از آنها، اين عمل معاويه را مورد نكوهش و اعتراض قرار دادند. عموم مورّخانى كه حوادث آن سال را نوشته اند در اين باره به تفصيل سخن گفته اند. گمان نمى كنم خواننده ، بتواند قتل عمرو بن حمق خزاعى عابد پارساى مشهور را به وسيله معاويه فراموش كند. سر بريده ا و اولين سر بريده اى بود كه در اسلام حمل شد. عمرو بن حمق از برگزيدگان صحابه پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - بود. و گناهى جز محبت به على - عليه السّلام - نداشت ، چون على - عليه السّلام - خدا و پيغمبر را دوست مى داشت ، و خدا و پيغمبر هم او را دوست مى داشتند. معاويه اكتفا به كشتن دوستان خدا نكرد، بلكه نزديكترين افراد و خواص ‍ خود را نيز كشت . او عبدالرحمن بن خالد بن وليد را كه در صفين در ركاب او جنگ كرده بود و با وى بر دشمنى اميرالمؤ منين - عليه السّلام - پيمان بسته بود نيز به قتل رسانيد! معاويه او را كشت تا مبادا مردم يزيد را رها كنند و او را خليفه نمايند. داستان او نزد مورّخان ، مشهور است و سيره نويسان نيز آن را نوشته اند. 📖 کتاب اجتهاد در مقابل نص 🖊سید عبدالحسین شرف الدین 📝سید محمد جواد محمدی موسسه پژوهشی معالم زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله «عجل الله تعالی فرجه الشریف» قم ، تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری «دامت برکاته» پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7