eitaa logo
{..موسسه پژوهشی معالم..}
103 دنبال‌کننده
87 عکس
9 ویدیو
15 فایل
{موسسه پژوهشی معالم} زیر نظر حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج قم
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️بردن فرش حسينيه به مسجد 📝 فرشى را كه براى حسينيّه وقف كرده اند نمى شود براى نماز به مسجد ببرند ، اگرچه آن مسجد نزديك حسينيّه باشد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ نشانی سایت پژوهشِ فوق: http://wahidkhorasani.com شرايط وقف كننده - مسائل شرعی | سایت رسمی دفتر حضرت آيت الله العظمى وحيد خراسانى 🔍 علی ایزدی 💢 موسسه پژوهشی معالم (زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته) پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
✍️متولّی ملكى که براى فقراء يا سادات يا خيرات وقف كنند 👈اگر ملكى را مثلا بر فقراء يا سادات وقف كند ، يا وقف كند كه منافع آن به مصرف خيرات برسد ، در صورتى كه براى آن ملك متولّى معيّن نكرده باشد ، اختيار آن با حاكم شرع است. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ نشانی سایت پژوهشِ فوق: http://wahidkhorasani.com شرايط وقف كننده - مسائل شرعی | سایت رسمی دفتر حضرت آيت الله العظمى وحيد خراسانى 🔍 علی ایزدی 💢 موسسه پژوهشی معالم (زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته) پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
✍️چنانچه متولى وقف يا افراد يك طبقه، وقف خاصّ را اجاره دهند 👈اگر ملكى را بر افراد مخصوصى مثلا بر اولاد خود وقف كند كه هر طبقه اى بعد از طبقه ديگر از آن استفاده كنند ، چنانچه متولّى وقف آن را اجاره دهد و بميرد اجاره باطل نمى شود ، ولى اگر متولّى نداشته باشد و يك طبقه از كسانى كه ملك بر آنها وقف شده ، آن را اجاره دهند و در بين مدّت اجاره بميرند ، چنانچه طبقه بعدى آن اجاره را امضاء نكنند اجاره باطل مى شود ، و در صورتى كه مستأجر مال الاجاره تمام مدّت را داده باشد مى تواند مال الاجاره از زمان مردنشان تا آخر مدّت اجاره را از مال آنان بگيرد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ نشانی سایت پژوهشِ فوق: http://wahidkhorasani.com شرايط وقف كننده - مسائل شرعی | سایت رسمی دفتر حضرت آيت الله العظمى وحيد خراسانى 🔍 علی ایزدی 💢 موسسه پژوهشی معالم (زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته) پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
✍️بخشش يا فروختن یا ارث چيزى كه وقف است 👈اگر كسى چيزى را وقف كند خود او و ديگران نمى توانند آن را ببخشند يا بفروشند و كسى هم از آن ارث نمى برد ، ولى در بعضى از موارد فروختن آن اشكال ندارد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ نشانی سایت پژوهشِ فوق: http://wahidkhorasani.com شرايط وقف كننده - مسائل شرعی | سایت رسمی دفتر حضرت آيت الله العظمى وحيد خراسانى 🔍 علی ایزدی 💢 موسسه پژوهشی معالم (زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته) پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
✍️تحقق وقف به صيغه و به عمل و عدم اعتبار قبول در وقف 👈 لازم نيست صيغه وقف را به عربى بخوانند ، بلكه اگر مثلا بگويد: (خانه خود را وقف كردم) كفايت مى كند ، و همچنين انشاء وقف به عمل نيز محقّق مى شود ، مثل اين كه حصيرى را به قصد وقف بودن در مسجد بيندازد ، و يا جايى را به قصد مسجد بودن بسازد و در موقوفات عامّه مثل مسجد و مدرسه يا چيزى را كه بر فقراء يا سادات و امثال اينها وقف نمايند ، قبول كردن كسى در صحّت وقف معتبر نيست ، بلكه در اوقاف خاصّه هم ـ مثل وقف بر اولاد ـ اقوى عدم اعتبار قبول است هرچند قبول احوط است ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ نشانی سایت پژوهشِ فوق: http://wahidkhorasani.com شرايط وقف كننده - مسائل شرعی | سایت رسمی دفتر حضرت آيت الله العظمى وحيد خراسانى 🔍 علی ایزدی 💢 موسسه پژوهشی معالم (زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته) پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
🕋 یک امام - یک معجزه 🕋 🕖امیرالمومنین علیه السلام 🕖 عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ ، عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا ، عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ : عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْمَاضِي عليه‌السلام ، قَالَ : سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللهِ عَزَّ وجَلَّ : ( يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللهِ بِأَفْواهِهِمْ ) قَالَ : « يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا ولَايَةَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عليه‌السلام بِأَفْوَاهِهِمْ ». حدیث ادامه دارد... از حضرت ابو الحسن عليه السلام راجع به قول خداى عزوجل «ميخواهند با پف دهانشان نور خدا را خاموش كنند(يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللهِ بِأَفْواهِهِمْ) پرسيدم؟ فرمود: يعنى ميخواهند عليه السلام را با پف دهانشان خاموش كنند...😯 🌏 معجزه امامت 🌏 عن محمد بن الحسين عن الحكم بن مسكين عن أبي سعيد المكاري عن أبي عبد اللّه عليه السّلام قال: إن أمير المؤمنين عليه السّلام لقي أبا بكر، فقال له: أ ما أمرك رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم أن تطيعني؟ فقال: لا، و لو أمرني لفعلت، قال: فانطلق بنا إلى مسجد قبا، فانطلقا إلى مسجد قبا فإذا رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم يصلي فلما انصرف قال له علي عليه السّلام: يا رسول اللّه إني قلت لأبي بكر: أمرك اللّه و رسوله أن تطيعني، فقال: لا، فقال: قد أمرتك فأطعه قال: فخرج فلقي عمر و هو ذعر، فقال له: ما لك؟ فقال: قال لي رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم كذا فقال: تبا لأمة ولوك أمرهم، أ ما تعرف سحر بني هاشم؟ امير المؤمنين عليه السّلام پيش ابا بكر رفت و فرمود: مگر پيامبر اكرم به تو دستور نداد كه از من اطاعت كنى 😎💪 جواب داد نه👊 اگر دستور بدهد انجام مى‌دهم امیرالمومنین فرمود: برويم به مسجد قبا مشاهده كردند پيامبر مشغول نماز است پس از تمام شدن نماز على عليه السّلام عرض كرد: يا رسول اللّٰه من ابوبكر گفتم خدا و پيامبرش به تو دستور داده‌اند از من اطاعت كنى جواب داد نه، پيامبر اكرم فرمود من تو را دستور ميدهم از او اطاعت كن🤝👏 ابو بكر خارج شد در بين راه، عمر او را ديد كه بيمناك است پرسيد چه شده جواب داد پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم به من چنين و چنان فرمود. عمر گفت مرگ بر ملتى كه تو را فرمانرواى خود كنند تو سحر بنى هاشم را نميدانى.🤬 نام کتاب : الإختصاص نویسنده : الشيخ المفيد جلد : 1 صفحه : 273-274 🔎https://lib.eshia.ir/11001/1/273 نام طلبه: محمد صادق رحمانی 💢 موسسه پژوهشی معالم (زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته) پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
🕋 یک امام - یک معجزه 🕋 🕖 امام علیه السلام 🕖 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرْقِيِّ ، عَنْ أَبِي هَاشِمٍ دَاوُدَ بْنِ الْقَاسِمِ الْجَعْفَرِيِّ : عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي عليه‌السلام ، قَالَ : « أَقْبَلَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عليه‌السلام وَمَعَهُ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ عليه‌السلام وهُوَ مُتَّكِئٌ عَلى يَدِ سَلْمَانَ ، فَدَخَلَ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ ، فَجَلَسَ، إِذْ أَقْبَلَ رَجُلٌ حَسَنُ الْهَيْئَةِ واللِّبَاسِ ، فَسَلَّمَ عَلى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ، فَرَدَّ عَلَيْهِ السَّلَامَ ، فَجَلَسَ ، ثُمَّ قَالَ : يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ، أَسْأَلُكَ عَنْ ثَلَاثِ مَسَائِلَ إِنْ أَخْبَرْتَنِي بِهِنَّ ، عَلِمْتُ أَنَّ الْقَوْمَ رَكِبُوا مِنْ أَمْرِكَ مَا قُضِيَ عَلَيْهِمْ ، وأَنْ لَيْسُوا بِمَأْمُونِينَ فِي دُنْيَاهُمْ وآخِرَتِهِمْ ؛ وإِنْ تَكُنِ الْأُخْرى ، عَلِمْتُ أَنَّكَ وهُمْ شَرَعٌ سَوَاءٌ ، فَقَالَ لَهُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عليه‌السلام : سَلْنِي عَمَّا بَدَا لَكَ. قَالَ : أَخْبِرْنِي عَنِ الرَّجُلِ إِذَا نَامَ أَيْنَ تَذْهَبُ رُوحُهُ؟ وعَنِ الرَّجُلِ كَيْفَ يَذْكُرُ وَيَنْسى؟ وعَنِ الرَّجُلِ كَيْفَ يُشْبِهُ ولَدُهُ الْأَعْمَامَ والْأَخْوَالَ؟ فَالْتَفَتَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عليه‌السلام إِلَى الْحَسَنِ ، فَقَالَ : يَا أَبَا مُحَمَّدٍ ، أَجِبْهُ ». قَالَ: « فَأَجَابَهُ الْحَسَنُ عليه‌السلام ، فَقَالَ الرَّجُلُ : أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلهَ إِلاَّ اللهُ ، ولَمْ أَزَلْ أَشْهَدُ بِهَا ، وأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللهِ ، ولَمْ أَزَلْ أَشْهَدُ بِذلِكَ ، وأَشْهَدُ أَنَّكَ وصِيُّ رَسُولِ اللهِ صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم والْقَائِمُ بِحُجَّتِهِ ـ وأَشَارَ إِلى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عليه‌السلام ... ثُمَّ قَامَ فَمَضى ، فَقَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ : يَا أَبَا مُحَمَّدٍ ، اتْبَعْهُ ، فَانْظُرْ أَيْنَ يَقْصِدُ فَخَرَجَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ عليهما‌السلام ، فَقَالَ: مَا كَانَ إِلاَّ أَنْ وضَعَ رِجْلَهُ خَارِجاً مِنَ الْمَسْجِدِ ، فَمَا دَرَيْتُ أَيْنَ أَخَذَ مِنْ أَرْضِ اللهِ ، فَرَجَعْتُ إِلى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عليه‌السلام فَأَعْلَمْتُهُ ، فَقَالَ : يَا أَبَا مُحَمَّدٍ ، أَتَعْرِفُهُ؟ قُلْتُ : اللهُ ورَسُولُهُ وأَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ أَعْلَمُ. قَالَ: هُوَ الْخَضِرُ عليه‌السلام ».‌ 🎥حضرت فرمودند: ❤️ امير المؤمنين عليه السّلام همراه امام حسن مجتبى عليه السّلام ❤️ وارد مسجد الحرام شدند🕌 در همين حين مردى با چهره و لباسى مناسب و خيلى خوب جلو آمد و به امير المؤمنان سلام كرد 🙌 امام جواب سلام او را داد بعد آن مرد عرض كرد: اى امير مؤمنان!از شما سه مسأله مى‌پرسم❗️❗️❗️ ✅ سه سوالی که اگر جواب دادی میفهمم آنها (مخالفین و غاصبین حکومت)به ناحق بر امر تو سوار شدند و در دنیا و اخرت ایمن نیستند ❌ و اگر جواب ندادید میفهمم که هر دو شما (شما و مخالفینتان) مثل هم هستید(هر دو باطلید) حضرت فرمودند بپرس😎 آن مرد عرض كرد : 🔴به من خبر بده از مردى كه مى‌خوابد،روحش كجا مى‌رود⁉️ 🔴[بگو]انسان چگونه ياد مى‌آورد و فراموش مى‌كند⁉️ 🔴 و[باز بگو]از مردى كه فرزندش به عموها و دايى‌هايش شبيه مى‌شود⁉️ امير المؤمنين عليه السّلام به امام حسن علیه السلام فرمودند که شما جوابشان را بده🔒 امام حسن علیه السلام جواب سوال مرد را داد🔑🔓😱 سپس مرد شهادت به خدا و رسول خدا و امیرالمومنین و ائمه بعد ایشان علیهم‌السلام داد بعد[از اداى اين شهادت]برخاست و رفت.🚶‍♂️ امير المؤمنين عليه السّلام به امام حسن عليه السّلام فرمودند: حسن جان او را دنبال کن و ببین کجا می رود🔍 امام حسن علیه السلام خارج شد و خیلی زود برگشت و فرمود: تا پايش را از مسجد بيرون گذاشت نفهميدم به کجا رفت😳 امير المؤمنين عليه السّلام فرمودند:اى ابا محمّد!آيا او را شناختى؟!🤔🤭 گفتم: خیر حضرت فرمودند:او خضر پيامبر بود🤯🔥 نام طلبه: محمد صادق رحمانی 💢 موسسه پژوهشی معالم (زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته) پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
🌏 معجزه امام 🌏 2. قال: و عن سعد بن عبد اللّه عن أحمد بن محمّد بن عيسى عن علي بن محمّد عن علي بن معمر عن أبيه عن جابر الجعفي عن أبي جعفر عليه السّلام قال: جاء أناس إلى الحسن بن علي عليهما السّلام فقالوا: أرنا بعض ما عندك من أعاجيب أبيك التي كان يريناها فقال: أ تؤمنون بذلك؟ قالوا: نعم فنؤمن به و اللّه، قال: أ ليس تعرفون أمير المؤمنين؟ قالوا: بلى كلّنا نعرفه، فرفع لهم جانب الستر، فقال: أ تعرفون هذا [الجالس‌]؟ قالوا بأجمعهم: هذا و اللّه أمير المؤمنين، و نشهد أنك ابنه، و أنه كان يرينا مثل ذلك كثيرا عده ای خدمت امام مجتبی علیه السلام رسیدند و از معجزات امیرالمومنین سوال کردند. حضرت فرمودند: (اگر چیزی دیدید) آنرا میپذیرید؟ گفتند: آری🙏 فرمود: آیا امیرالمومنین را میشناسید؟ همه گفتند: آری پس حضرت پرده را کنار زد. 👈 دیدند که امیر المومنین علی علیه السلام آنجا نشسته است! ✅گفتند: آری این امیر المومنین است و شهادت میدهیم تو پسر او هستی ..... نام کتاب : الخرائج و الجرائح نویسنده : الراوندي، قطب الدين جلد : 2 صفحه : 810 🔎https://lib.eshia.ir/15052/2/810 نام طلبه: محمد صادق رحمانی 💢 موسسه پژوهشی معالم (زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته) پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
🕋 یک امام - یک معجزه 🕋 🕖 امام علیه السلام 🕖 قال المفيد: و قد صرّح رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله و سلم بالنص على إمامته و إمامة أخيه بقوله: ابناي هذان إمامان قاما أو قعدا این دو فرزند من امام هستند که یکی از این دو قیام می کند و دیگری قعود دارد 🌏 معجزه امامت 🌏 أَنَّ الْمُتَوَكِّلَ أَمَرَنِي بِالْخُرُوجِ إِلَى نَيْنَوَى إِلَى قَبْرِ الْحُسَيْنِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، فَأَمَرَنَا أَنْ نَكْرَبَهُ وَ نَطْمِسَ أَثَرَ الْقَبْرِ، فَوَافَيْتُ النَّاحِيَةَ مَسَاءً مَعَنَا الْفَعَلَةُ وَ الرُّوزْكَارِيُّونَ مَعَهُمُ الْمَسَاحِي وَ الْمُرُورُ، فَتَقَدَّمْتُ إِلَى غِلْمَانِي وَ أَصْحَابِي أَنْ يَأْخُذُوا الْفَعَلَةُ بِخَرَابِ الْقَبْرِ وَ حَرْثِ أَرْضِهِ، فَطَرَحْتُ نَفْسِي لِمَا نَالَنِي مِنْ تَعَبِ السَّفَرِ وَ نِمْتُ، فَذَهَبَ بِيَ النَّوْمُ فَإِذَا ضَوْضَاءٌ شَدِيدَةٌ وَ أَصْوَاتٌ عَالِيَةٌ، وَ جَعَلَ الْغِلْمَانُ يُنَبِّهُونَنِي، فَقُمْتُ وَ أَنَا ذَعِرٌ فَقُلْتُ لِلْغِلْمَانِ: مَا شَأْنُكُمْ قَالُوا: أَعْجَبُ شَأْنٍ. قُلْتُ: وَ مَا ذَاكَ قَالُوا: إِنَّ بِمَوْضِعِ الْقَبْرِ قَوْماً قَدْ حَالُوا بَيْنَنَا وَ بَيْنَ الْقَبْرِ، وَ هُمْ يَرْمُونَنَا مَعَ ذَلِكَ بِالنُّشَّابِ، فَقُمْتُ مَعَهُمْ لِأَتَبَيَّنَ الْأَمْرَ، فَوَجَدْتُهُ كَمَا وَصَفُوا، وَ كَانَ ذَلِكَ فِي أَوَّلِ اللَّيْلِ مِنْ لَيَالِي الْبِيضِ فَقُلْتُ: ارْمُوهُمْ، فَرَمَوْا فَعَادَتْ سِهَامُنَا إِلَيْنَا، فَمَا سَقَطَ سَهْمٌ مِنْهَا إِلَّا فِي صَاحِبِهِ الَّذِي رَمَى بِهِ فَقَتَلَهُ، فَاسْتَوْحَشْتُ لِذَلِكَ وَ جَزِعْتُ وَ أَخَذَتْنِي الْحُمَّى وَ الْقُشَعْرِيرَةُ، وَ رَحَلْتُ عَنِ الْقَبْرِ لِوَقْتِي وَ وَطَّنْتُ نَفْسِي عَلَى أَنْ يَقْتُلَنِي الْمُتَوَكِّلُ لِمَا لَمْ أَبْلُغْ فِي الْقَبْرِ جَمِيعَ مَا تَقَدَّمَ إِلَيَّ بِهِ. متوکل به من فرمان داد که به سوی کربلا بروم و قبر امام حسین علیه السلام را شخم و آثار قبر او را محو و نابود کند👺 هنگام عصر🌘 به آنجا رسیدیم، همراه من کارگران و بناهایی بودند که بیل و کلنگ همراه داشتند به آنها گفتم تا شما قبر را ویران می کنی و شخم میزنی من استراحت می کنم 😴 تازه داشت خوابم می برد که ناگهان صدایی شدید و بلند به گوشم رسید که غلامان مرا صدا می کردند 🔊🗣🔊🗣🔉🗣 هراسان بلند شدن و به غلامان گفتم چی شده است⁉️ 😨😰 گفتند امر عجیبی اتفاق افتاده😱 گفتم چه امر عجیبی⁉️ آنها گفتند گروهی میان ما و قبر مانع شده‌اند و به طرف ما قیر پرتاب می کنند🤯☄️ بلند شدم تا ببینم آن‌ها چه میگویند 🤭 همان گونه که وصف کردن بودن، دیدم (یعنی گروهی میان قبر بودند که به طرف ما قیر پرتاب می کردند و نمی گذاشتند ما به قبر نزدیک شویم 🚷🚫 بهشون دستور دادم شما هم تیراندازی کنید😈 همینی که اینها تیراندازی کردند تیر ها به سوی خودشان بازگشت😱🤯 ☠️یعنی هر کس تیری را می زدند همان تیر به سمت خودشان می آمد و او را به قتل می رساند☠️ خیلی ترسیده و هراسان بودم و تب و لرز مرا فرا گرفت😱🤕🤒 همان لحظه بازگشتم و خودم را آماده کردم تا متوکل مرا به قتل برساند🔫😑 چون آنچه را که متوکل گفته بود کامل انجام نداده بودم😭 یک نفر به من گفت که متوکل اوایل دیشب کشته شد🤩🎉 نام کتاب : الأمالي - ط دار الثقافة نویسنده : الشيخ الطوسي جلد : 1 صفحه : 327-328 🔎https://lib.eshia.ir/27725/1/327 نام طلبه: محمد صادق رحمانی 💢 موسسه پژوهشی معالم (زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته) پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
بسمه تعالی - - قبل از شهادتش ، بنى هاشم را از فتنه اى كه خوف داشت بخاطر دفن وى در كنار قبر _صلّى_اللّه_عليه_و_آله - به وسيله بنى اميه برپا شود، بيم داد. به همين جهت به برادرش ‍ وصيت نمود كه اگر ديد باد مخالف مى وزد، جلو شرّ را بگيرد و حضرتش را در قبرستان بقيع نزديك جدّه اش فاطمه دختر اسد (مادر اميرالمؤ منين ) دفن كند و نگذارد قطره خونى در اين راه ريخته شود. پس از آنكه - وفات يافت ، هاشميان خواستند او را پهلوى جدّش _صلّى_اللّه_عليه_و_آله - دفن نمايند، ولى يكباره بنى اميه قيام كردند و مسلّح و مجهز شده ، آماده جنگ شدند. در رأ س آنها مروان حكم و سعيدبن عاص قرار داشتند. مروان حكم صدا مى زد: اى بنى اميه ! آيا بايد اميرالمؤ منين عثمان در گوشه مدينه دفن شود، ولى حسن در كنار پيغمبر مدفون گردد؟ سپس عايشه را كه سوار قاطرى بود، آوردند. عايشه از خانه اش ممانعت مى كرد و مى گفت : حسن را به خانه من در نياوريد!❗️ 📚 در كتاب ((مقاتل الطالبيين )) ابوالفرج اصفهانى مروانى در شرح حال امام حسن - عليه السّلام - از على بن طاهر بن زيد روايت مى كند كه وقتى خواستند امام حسن - عليه السّلام - را دفن كنند، عايشه سوار قاطرى شد و از بنى اميه و مروان حكم و ساير طرفداران ايشان كمك گرفت . در آنجا بود كه گوينده اى گفت : روزى قاطر سوار و روزى شتر سوار است !‼️ 📝 مسعودى مى نويسد: آن روز عايشه سوار قاطر سفيد وسياهى بود.قاسم بن محمدبن ابى بكر آمد وگفت : ((عمه ! ما هنوز سرهاى خود را از خونهاى روز شتر سرخ ، نشسته ايم ، مى خواهى بگويند كشتارى به نام روز قاطر سفيد و سياه هم راه انداخت⁉️ )). آيا عايشه مى توانست هر كس ‍ را كه مى خواست وارد خانه پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - كند و هر كه را كه نمى خواست مانع شود؟❓ بايد دانست كه مطابق فقه اسلامى ، مالك مى تواند در ملك خود هر طور خواست تصرف نمايد، ولى اى خواننده ! آيا پيغمبر اكرم - صلّى اللّه عليه وآله - خانه خود را با فروش به عايشه يا بخشيدن به او، يا به نحو ديگر به تملك او در آورده بود؟ نه ! نه ! گمان نمى كنم هيچكس اين حرف را بزند يا توهم آن را هم بكند. بله ، اينقدر بود كه _صلّى_اللّه_عليه_و_آله - عايشه را مانند ساير زنانش در يكى از اتاقهاى خانه اش جاى داد. چنانكه ساير زنان را هم در اتاقهاى ديگر ساكن گردانيد. همانطور كه هر مردى زنش را در خانه اش جا مى دهد تا به ا مورى كه بايد براى شوهر انجام دهد، بپردازد؛ زيرا سكنى دادن زن در خانه جز، نفقات واجبى است كه زن بر مرد دارد. زن هم در خانه شوهرش سكونت مى ورزد. ولى سكونت در خانه به هيچوجه دليل تملك وى نيست ؛ زيرا در حقيقت آن كس كه مى تواند در مسكن وى تصرف نمايد، مرد است ؛ زيرا شوهر است كه زن را در خانه اش جاى داده است . علاوه ، اگر ما تسليم شويم كه بودن عايشه در خانه _صلّى_اللّه_عليه_و_آله - دليل بر تملك اوست ،پس چرا نبايد بودن ((فدك )) در دست -، دليل بر تملك وى نسبت به آن ملك باشد؟‼️ چه فرقى مى كند؟! ⁉️ زيرا دست داشتن دختر بر چيزى از املاك پدرش - كه در زمان حيات وى هرگونه تصرفى را در آن مى نمود - بدون گفتگو از نشانه هاى تملك است . بخصوص كه از خانه پدر به خانه شوهر رفته باشد، به عكس دست داشتن بر اتاقى از اتاقهاى خانه شوهر. ما عرف بشرى را در فرق بين اين دو مورد، حَكَم قرار مى دهيم . شايد چون در آن روز پدر عايشه ، خليفه بود. خانه _صلّى_اللّه_عليه_و_آله - را بعد از وفات آن حضرت با ولايت عامه اى كه داشت به او بخشيده باشد! اين موضوعى است كه دور نيست ، ولى ما از ابوبكر انتظار داشتيم با دختر پيغمبر نيز همانگونه كند كه نسبت به دخترش نمود و آنچه را كه آن حضرت در دست داشت از او نمى گرفت . اگر ابوبكر اين كار را مى كرد به حفظ وحدت مسلمانان نزديكتر بود!❗️ ولاحول ولاقوّة الاّ باللّه العلى العظيم . 📚 منبع: برگرفته از کتاب اجتهاد در مقابل نص 🖌 نویسنده: سید عبدالحسین شرف الدین (ره) سید محمد علوی 🏠(موسسه پژوهشی معالم) زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله عج قم تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته 👥پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
بسم الله الرَّحمن الرَّحیم معنی بخل چیست؟ بخل عبارت است از خسیس بودن در جایی که باید خرج کرد و ندادن آنچه را که باید داد و آن طرف تفریط است و افراط آن، اسراف است، که عبارت است از: خرج کردن آنچه نباید خرج کرد و این دو طرف، مذموم است و وسط آنها، که صفت جود و سخا بوده باشد پسندیده و محمود است. بخل‌ در لغت‌ ضد کَرَم‌، و به‌ معنای‌ منع‌ و امساک‌ آمده‌ است‌ منتهی در واژگان‌ دینی‌ خودداری‌ از خرج‌ کردن‌ مال‌ است‌ در مواردی‌ که‌ نباید از آن‌ دریغ‌ شود و این‌ صفت‌ در مقابل‌ جود قرار دارد. به‌ تعبیر دیگر بخل‌ خودداری‌ از ادای‌ حقوق‌ واجب‌ است‌ و آن‌ بر دو نوع‌ است‌: بخل‌ نسبت‌ به‌ مال‌ خود و بخل‌ نسبت‌ به‌ مال‌ دیگران‌ یا امر به‌ بخل‌ که‌ می‌توان‌ چنین‌ تقسیمی‌ را از آن‌ برداشت‌ کرد. سجّاد باقری (موسسه پژوهشی معالم) ( زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله «عجل الله تعالی فرجه الشریف» قم ، تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری «دامت برکاته» ) پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
بسم الله الرَّحمن الرَّحیم حکم ریا در عبادت چیست؟ ریا باعث بطلان عبادت است و فرقی ندارد که ریا در همه اجزای یک عبادت رخ بدهد یا تنها در بخشی از آن. همچنین فرقی میان اجزاى واجب و مستحب نیست. گر چه برخى از فقها ریا در اجزای مستحب عبادت، مانند قنوت را موجب بطلان عبادت ندانسته‌ اند. سجّاد باقری (موسسه پژوهشی معالم) ( زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله «عجل الله تعالی فرجه الشریف» قم ، تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری «دامت برکاته» ) پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
بسم الله الرَّحمن الرَّحیم منظور الهام نام‌ها و اسامی مخلوقات عالم بالا و پایین است که مفاد آیه «خَلَقَ الْإِنسَانَ عَلَّمَهُ الْبَیَانَ» بر آن دلالت دارد. و این از بزرگترین آیات قدرت پروردگار است که انسان معانی نامتناهی را با روح قدسی خود بفهمد و با خروج نفس و تقطیع آن، همه آن معانی را برای دیگران اظهار کرده و برای هر معنا یکی از اسم‌های مرکب از بیست و چند حرف را به کار ببرد. اینها همه نتیجه تعلیم اسماء به آدم(ع) است. «فَلَمَّا أَنبَأَهُمْ بِأَسْمَآئِهِمْ» (آیه 4)- این آیه به یکی از مهمترین نعمتها بعد از نعمت آفرینش انسان، اشاره کرده، می‌افزاید: «به او بیان را آموخت» (عَلَّمَهُ الْبَیانَ). «بیان» از نظر مفهوم لغت معنی گسترده‌ای دارد، و به هر چیزی گفته می‌شود که مبین و آشکار کننده چیزی باشد، بنابر این نه فقط نطق و سخن را شامل می‌شود که حتی کتابت و خط و انواع استدلالات عقلی و منطقی که مبین مسائل مختلف و پیچیده است همه در مفهوم بیان جمع است، هر چند شاخص این مجموعه همان «سخن گفتن» است. اگر نقش «بیان» را در تکامل و پیشرفت زندگی انسانها، و پیدایش و ترقی تمدنها در نظر بگیریم یقین خواهیم کرد که اگر این نعمت بزرگ نبود انسان هرگز نمی‌توانست تجربیات و علوم خود را به سادگی از نسلی به نسل دیگر منتقل سازد، و باعث پیشرفت علم و دانش و تمدن و دین و اخلاق گردد، و اگر یک روز این نعمت بزرگ از انسانها گرفته شود جامعه انسانی بسرعت راه قهقرا را پیش خواهد گرفت، و هر گاه بیان را به معنی وسیع آن که شامل خط و کتابت و حتی انواع هنرها می‌شود تفسیر کنیم نقش فوق العاده مهم آن در زندگی انسانها روشنتر می‌گردد. دین اسلام برای اخلاق، اهمیت فراوان قائل شده است. قرآن به مفاهیم اخلاقی چون خیر و شرّ، عدل و ظلم، صبر و احسان توجه فراوان داشته و هدف مهم رسالت حضرت رسول الله الأَکرم الأَعظم صلَّی الله تَبارَکَ وَ تَعالی علیه و آله و سلَّم را اصلاح اخلاق انسان‌ها بیان می فرمایند حضرت رسول الله الأَکرم الأَعظم صلَّی الله تَبارَکَ وَ تَعالی علیه و آله و سلَّم در حدیث مقدَّس قصد از نبوت مقدَّسة شان را إِتمام فضایل اخلاقی معرفی می فرمایند. سجّاد باقری (موسسه پژوهشی معالم) ( زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله «عجل الله تعالی فرجه الشریف» قم ، تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری «دامت برکاته» ) پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
باسمه تعالی 🔆 یک روایت از مناقب ال ابی طالب 🔅 از شجاعت امیرالمومنین 🔅 از امام باقر و امام صادق علیه السلام ✅ الباقر والرضا عليهما السلام في قوله ( لينذر بأسا شديدا من لدنه ) البأس الشديد علي بن أبي طالب وهو لدن رسول الله صلى الله عليه وآله يقاتل معه عدوه از امامین باقر و صادق علیهما السلام در تفسیر ایه 🌹لینذر باسا شدیدا من لدنه 🌹 روایت شده که منظور از باس شدید وجود مبارک امیرالمومنین است که در نزد رسول خدا همراه با ایشان با دشمنانشان قتال میکردند ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ مناقب آل أبي طالب - ط المكتبة الحيدرية : ابن شهرآشوب جلد : 1 صفحه : 353 📝 یاسین زاهدی 💢 (موسسه پژوهشی معالم) زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
[فرستاده شده از Softwargenerales] باسمه تعالی 🔆 یک روایت از مناقب ال ابی طالب 🔅 از ولایت امیرالمومنین 🔅رسول خدا ✅ أبو هريرة : سمعت أبا القاسم صلى الله عليه وآله يقول ( يوم يفر المرء من أخيه وأمه وأبيه وصاحبته وبنيه ) إلا من ولاية علي بن أبي طالب فإنه لا يفر من والاه ولا يعادي من أحبه ولا يحب من أبغضه ابوهریره از رسول خدا روایت میکند که شنیدم در مورد ایه ( يوم يفر المرء من أخيه وأمه وأبيه وصاحبته وبنيه) روز قیامت مردم فرار میکنند ار برادرشان و پدر و مادرشان و دوست و فرزندانشان الا از ولایت علی ابن ابی طالب زیرا فرار نمیکنند از دوستان امیرالمومنین و بر نمیگردند از محبتش و دشمنی نمیکنند با دوستانش و دوستی نمیکنند با دشمنانش(یعنی محبان امیرالمومنین دور هم جمع میشن) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖مناقب آل أبي طالب - ط المكتبة الحيدرية ابن شهرآشوب جلد : 2 صفحه : 6 📝 یاسین زاهدی 💢 (موسسه پژوهشی معالم) زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
باسمه تعالی 🔆 یک روایت از مناقب ال ابی طالب 🔅 از فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها 🔅از رسول خدا صلی الله علیه ✅ روت عائشة وغيرها عن النبي صلى الله عليه وآله أنه قال : يا فاطمة أبشري فان الله تعالى اصطفاك على نساء العالمين ، وعلى نساء الاسلام وهو خير دين . عایشه و غیر عائشه از رسول خدا روایت میکند که حضرت میفرمایند یا فاطمه مژده بده که خداوند متعال تو را برگزید بر زنان عالم و همچنین برگزید بر زنان اسلام که برترین دین است ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ مناقب آل أبي طالب - ط المكتبة الحيدرية ابن شهرآشوب جلد : 3 صفحه : 105 📝 یاسین زاهدی 💢 (موسسه پژوهشی معالم) زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
💠 بسم الله الرحمن الرحیم 💠 - تبعيد ضبيع تميمى ومضروب ساختن او: 📒 مردى نزد عمر آمد و گفت : ضبيع تميمى ما را ملاقات كرد و از ما تفسير آياتى از قرآن را پرسيد و گفت : خداوندا! كارى كن كه من بتوانم قرآن را تفسير كنم . روزى در اثنايى كه عمر نشسته بود و با مردم نهار مى خورد، ضبيع كه لباس و عمامه اى پوشيده بود، سر رسيد. او هم جلو آمد و با حضار غذا خورد تا فراغت يافت . سپس گفت : يااميرالمؤ منين ! معناى آيه : ((وَالذّارِياتِ ذَرْواً فَالْحامِلاتِ وِقْراً)) چيست ؟ عمر گفت : واى بر تو! تو هستى كه مى خواهى تفسير قرآن بدانى ؟! آنگاه او را برهنه كرد و چندان تازيانه زد كه عمامه از سرش افتاد. سپس ‍ ديد كه او موى سرش را بافته و به دو سوى آويخته است . به همين جهت گفت : به خدايى كه جان عمر در دست اوست ! اگر ديدم سرت را تراشيده اى سرت را از بدنت جدا مى كنم ؟! سپس دستور داد او را در خانه اى حبس كنند. هر روز او را از خانه بيرون مى آورد و صد تازيانه مى زد !! و چون حالش خوب مى شد ، صد تاى ديگر مى زد!!! آنگاه او را سوار شترى كرد و روانه بصره نمود. و به فرماندار خود ابو موسى اشعرى نوشت كه نشست و برخاست مردم را با وى ممنوع كند و به منبر برود وبه مردم اعلام كند كه : ضبيع طلب علم نموده ولى به آن نرسيده است ! ضبيع بدبخت ، بدينگونه ميان مردم و قوم خود پست و خوار شد تا بدرود حيات گفت . در صورتى كه قبلاً بزرگ قوم خود بود. ص۵۴۰ 🔹 نویسنده: محمد جواد علی محمدی 🔹 🔸( مؤسسه پژوهشی معالم )🔸 ⭕️ منبع : اجتهاد مقابل نص زیر نظر حوزه علمیه بقیة الله عج تحت حضرت اشراف آیت الله ناصری دامت برکاته ▪️ پیام رسان ایتا و تلگرام: ♦️ @maalemqom ♦️ ▪️ پیام رسان واتساپ: https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
💠 بسم الله الرحمن الرحیم 💠 - بدعت در اذان صبح ! 📒 ما در احاديث مختص به بند بند اذان و اقامه در عصر پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - تتبع نموده ايم و نديديم كه ((الصلاة خير من النوم )) جزء اذان باشد، بلكه - چنانكه صاحب نظران احكام ، سنن و منقدين حديث اطلاع دارند - اين بند در زمان ابوبكر هم نبوده است . فقط عمر بن خطاب مدتى بعد از آنكه روى كار آمد، چون آن را مستحب و مستحسن دانست ، دستور داد در اذان صبح بگويند. و بدينگونه آن را تشريع كرد. روايات ائمّه عترت طاهره در اين خصوص (كه الصلاة خير من النوم جزء اذان نيست و ساخته عمر است ) به حد تواتر رسيده است . اما از طريق غير شيعه و بزرگان اهل تسنّن كافى است كه آنچه مالك بن انس در كتاب ((موطأ )) نقل كرده است در اينجا بياوريم . مالك مى نويسد: ((مؤ ذن عمر نزد عمر بن خطاب آمد تا او را براى نماز صدا كند، ديد عمر خوابيده است ، پس گفت : ((الصلاة خير من النوم )) عمر هم دستور داد مؤ ذن ، اين جمله را در اذان صبح قرار دهد)). زرقانى در تعليق خود بر اين كلمه در شرح موطأ مالك مى نويسد: ((اين مطلب را دارقطنى در سنن از طريق وكيع در تصنيف خود، آن را از عمرى از نافع از عبداللّه عمر از عمر نقل كرده است . سپس مى گويد: از سفيان و او از محمدبن عجلان از نافع از عبداللّه عمر از عمر روايت شده كه عمر به مؤ ذن خود گفت : وقتى در نماز صبح به ((حىّ على الفلاح )) رسيدى بگو: ((الصلاة خير من النوم ، الصلاة خير من النوم !!)). ص۳۴۰ 🔹 نویسنده: محمد جواد علی محمدی 🔹 🔸( مؤسسه پژوهشی معالم )🔸 ⭕️ منبع : اجتهاد مقابل نص زیر نظر حوزه علمیه بقیة الله عج تحت حضرت اشراف آیت الله ناصری دامت برکاته ▪️ پیام رسان ایتا و تلگرام: ♦️ @maalemqom ♦️ ▪️ پیام رسان واتساپ: https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
💠 بسم الله الرحمن الرحیم 💠 - تصديق مشركين از سوى ابوبكر و عمر! 📒 مورد ديگرى كه آنها در مقابل نصّ صريح پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - به رأ ى خود اجتهاد نمودند، هنگامى بود كه گروهى از مشركان براى موضوعى كه رخ داده بود، به حضور پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - رسيدند. و رسول خدا - صلّى اللّه عليه وآله - آنها را به ابوبكر و عمر حوالت داد، و اين دو به جاى اينكه عذر آنها را بخواهند، از آنان شفاعت نمودند! موضوع اين بود كه چند نفر از مشركين نزد پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - آمدند و گفتند: اى محمّد! ما همسايگان و هم پيمانان تو هستيم . تنى چند از بردگان ما به تو پيوسته اند كه نه به خاطر دين و نه به عنوان آموختن احكام بوده است ، بلكه از املاك و كار ما دست كشيده و گريخته اند. ازين رو آمده ايم تا آنها را به ما تحويل دهى تا باز گردانيم . پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - مطلوب ايشان را اجابت نكرد تا مبادا آنها را از دينشان برگردانند. با اين وصف ، نخواست شخصاً دست رد به سينة ا آنها بزند. ازين رو خطاب به ابوبكر فرمود: اى ابوبكر! تو چه مى گويى ؟ پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - انتظار داشت ابوبكر درخواست آنها را ردّ كند، ولى ابوبكر گفت : يا رسول اللّه ! آنها راست مى گويند! رسول خدا - صلّى اللّه عليه وآله - برآشفت ، چون پاسخ ابوبكر موافق خواست خدا و پيغمبر نبود. سپس از عمر كه انتظار داشت او مطلوب ايشان را مردود بداند، سؤ ال فرمود: اى عمر! نظر تو چيست ؟ عمر گفت : يا رسول اللّه ! راست مى گويند! اينان همسايگان وهم پيمانان شما هستند! از شنيدن اين سخن ، رنگ رخسار پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - دگرگون شد. اين حديث را احمدبن حنبل در جلد اول مسند خود، صفحه 155 از حديث على - عليه السّلام - نقل كرده است . نسايى نيز در الخصائص ‍ العلويه صفحه 11 آن را نقل كرده است . ادامه حديث از خصائص نسايى چنين است : ((در اينجا پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - فرمود: ((اى گروه قريش ! به خدا قسم ، خداوند شخصى از شما را بر شما برانگيخته مى كند تا به خاطر پيشرفت دين خدا با شما پيكار كند)). ابوبكر گفت : يا رسول اللّه ! آن كس من هستم ؟ فرمود: نه . عمر گفت : يا رسول اللّه ! من هستم ؟ فرمود: نه . او كسى است كه وصله به كفش مى زند. در آن موقع پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - كفشى به على - عليه السّلام - داده بود و آن حضرت مشغول وصله زدن به آن بود)). 🔹 نویسنده: محمد جواد علی محمدی 🔹 🔸( مؤسسه پژوهشی معالم )🔸 ⭕️ منبع : اجتهاد مقابل نص زیر نظر حوزه علمیه بقیة الله عج تحت حضرت اشراف آیت الله ناصری دامت برکاته ▪️ پیام رسان ایتا و تلگرام: ♦️ @maalemqom ♦️ ▪️ پیام رسان واتساپ: https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
💠 بسم الله الرحمن الرحیم 💠 - خشونت نسبت به ابوهريره: 📒 عمر، ابوهريره را در سال 21 هجرى به حكومت بحرين منصوب داشت . در سال 23 او را عزل كرد و به جاى وى ، عثمان بن ابى العاص ثقفى را گماشت . او اكتفا به عزل ابو هريره نكرد، بلكه ده هزار دينار از وى گرفت كه مى گفت از بيت المال دزديده است . و آن را تحويل صندوق دولت خود داد. داستان آن مشهور است . ابن عبد ربّه اندلسى مالكى آن را نقل كرده و مى گويد : ... سپس ‍ عمر ابوهريره را خواست و گفت : مى دانى كه وقتى تو را به حكومت بحرين منصوب داشتم ، نعلين به پا نداشتى ؟ ولى بعد به من خبر دادند كه تو اسبهايى را به مبلغ 1600 دينار خريده اى . ابوهريره گفت : اين اسبهايى است كه زاييده اند و عطايايى است كه به من داده اند. عمر گفت : من براى تو حقوق قرار دادم كه زندگى تو از آن راه تأ مين شود، اين زيادى را بايد تحويل بدهى ! ابوهريره گفت : اين زيادى به تو نمى رسد. گفت : چرا مى رسد، به خدا! پشتت را به درد مى آورم . سپس برخاست و چندان با تازيانه دستى خود ((دُرّه )) به وى زد كه بدنش را به خون آورد. آنگاه گفت : پولها را بياور. ابوهريره گفت : آن را به حساب خدا منظور دار. عمر گفت : اگر از راه حلال به دست آورده بودى و با ميل خود پرداخت مى كردى ،منظور مى داشتم ،ولى تو از نقطه دور((حجر))بحرين آمده اى ومى گويى : مردم اين اموال را براى تو مى آورده اند و مال خدا و مسلمانان نيست ؟! مادرت ((اميمه )) چون تو قاذوره اى را فقط براى چراندن الاغها زاييده است (535) . سپس ابن عبد ربه مى گويد: در حديث ابوهريره است كه : وقتى عمر مرا از حكومت بحرين عزل كرد، گفت : اى دشمن خدا و دشمن كتاب خدا! اموال خدا را به سرقت بردى ؟ من گفتم : من دشمن خدا و كتاب او نيستم بلكه من دشمن دشمن تو هستم . و اموال خدا را هم به سرقت نبرده ام . گفت : پس اين ده هزار دينار از كجا در نزد تو جمع شد؟ گفتم : اسبهايى است كه زاييده اند و هدايايى است كه برايم مى آوردند. و حقوقى است كه پس انداز كرده ام . ولى عمر آن را از من گرفت . وقتى نماز صبح خواندم براى اميرالمؤ منين (عمر) طلب مغفرت كردم ... ابن ابى الحديد در آنجا كه قسمتى از روش عمر را نقل مى كند آورده است . ابن سعد از طريق محمدبن سيرين روايت مى كند كه ابوهريره گفت : عمر به من گفت : اى دشمن خدا و كتاب خدا! آيا مال خدا را به سرقت بردى ؟ ابن حجر عسقلانى نيز در شرح حال ابوهريره ، از كتاب ((اصابه )) نيز اين حديث را آورده است و مى گويد: عملى كه عمر نسبت به وى نشان داد در نظر عموم علما، بر خلاف حقيقت ثابتى است كه همه آن را قبول دارند. و از اينكه چندان ابو هريره را زد تا مالش را گرفت و عزلش كرد، نكوهش كرده است. ص۵۳۶ و ۵۳۷ 🔹 نویسنده: محمد جواد علی محمدی 🔹 🔸( مؤسسه پژوهشی معالم )🔸 ⭕️ منبع : اجتهاد مقابل نص زیر نظر حوزه علمیه بقیة الله عج تحت حضرت اشراف آیت الله ناصری دامت برکاته ▪️ پیام رسان ایتا و تلگرام: ♦️ @maalemqom ♦️ ▪️ پیام رسان واتساپ: https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
💠 بسم الله الرحمن الرحیم 💠 - تبانى حفصه و عايشه بر ضدّ پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله -: 📒 خداوند متعال مى فرمايد: ((وَ اِنْ تَظاهَرا عَلَيْهِ فَاِنَّ اللّهَ هُوَ مَوْليهُ وَ جِبْريلُ وَ صالِ-حُ الْمُؤْمِنينَ وَالْمَلائِكَةُ بَعْدَ ذلِكَ ظَهيرٌ)) ؛ يعنى : ((اگر بر ضد او (پيغمبر) همدستى كنيد (شما دو نفر عايشه و حفصه ) خدا و جبرئيل و مؤ منين شايسته نگهدار اويند، و بعد از آن ، فرشتگان مددكار او مى باشند)). و در آيه بعد مى فرمايد: ((عَسى رَبُّهُ اِنْ طَلَّقَكُنَّ اَنْ يُبْدِلَهُ اَزْواجاً خَيْراً مِنْكُنَّ مُسْلِماتٍ مُؤْمِناتٍ)) ؛ يعنى : ((اگر شما را طلاق دهد، شايد خدايش همسران بهتر از شما ((مسلمان و با ايمان )) به وى عوض بدهد)). بخارى در تفسير اين آيه در صحيح خود از عبيد بن حنين و او از ابن عباس روايت مى كند كه گفت : يك سال بود كه مى خواستم از عمر خطاب راجع به آيه اى سؤ ال كنم ، اما از هيبت او نتوانستم آن را بپرسم ، تا اينكه وقتى به قصد حج از مدينه خارج شد، من نيز با او بودم ، هنگام مراجعت در ميان راه از وى پرسيدم : آن دو زنى كه جزء زنان پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - بودند و خداوند مى فرمايد بر ضدّ حضرت همدستى كردند، چه كسانى بودند؟ عمر گفت : آنان حفصه و عايشه بودند! ص۶۰۹ و ۶۱۰ اين حديث طولانى است . به صحيح بخارى ، جلد سوم ، صفحه 136 و به طريقى در صفحه 137 مراجعه كنيد. سپس در آيه شريفه دقت نماييد تا بدانيد كه پيغمبر اكرم - صلّى اللّه عليه وآله - چگونه گرفتار اين دو زن بود، و ا ينان كه مى بايد به دفاع از پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - برخيزند، در زمان حيات پيغمبر و بعد از آن حضرت چه رفتارى نمودند. 🔹 نویسنده: محمد جواد علی محمدی 🔹 🔸( مؤسسه پژوهشی معالم )🔸 ⭕️ منبع : اجتهاد مقابل نص زیر نظر حوزه علمیه بقیة الله عج تحت حضرت اشراف آیت الله ناصری دامت برکاته ▪️ پیام رسان ایتا و تلگرام: ♦️ @maalemqom ♦️ ▪️ پیام رسان واتساپ: https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
🌺🌸🌼 🌸🌼 🌼 🟢 محمد بن کنانی از امام صادق علیه السلام : 🌴🐪🌴🐪🌴 یکی از پسران زبیر بن عوام در یکی از سفر های امام شهید حسین علیه السلام با ایشان همراه شد . 🐪🐪🐪 در یکی از منازل حضرت ثار الله زیر سایه نخلی که از بی آبی خشک شده بود بیتوته کردن و پسر زبیر زیر نخل دیگری که آن هم خشک بود و رطبی نداشت . 🌴🌴🌴 پسر زبیر نقل میکند که امام شهید دست بدعا برداشت و دعایی کرد که من متوجه آن نشدم ، پس بلافاصله نخل سبز شد و برگ تازه داد و خرما داد . 🟢🟢🟢 پس مردی داد زد : بخدا که این مرد سحر کرد . پس حضرت سید الشداء فرمودند : وای بر تو ، این سحر نیست ، بلکه دعای پسر پیامبر مستجاب است . 🌴🐪🌴🐪🌴 📗 مدینة المعاجز جلد دوم 📚 مؤسسه پژوهشی المعالم 🔻 مدرسه علمیه بقیة الله تحت اشراف آیت ناصری . 🆔@maalemqom 🔻 پرتوی 🌼 🌸🌼 🌺🌸🌼
🥀🍂🍁 🍂🍁 🍁 🟢 حارث بن وکیدة : 🥀🍂🥀🍂🥀 همراه کسانی بودم که رأس شریف شاه مظلوم کربلا را حمل میکردند . پس شنیدم که سوره کهف زیارت میکرد . 😞😓😞 پس در دلم شک کردم !!! در این هنگام رأس مقدس مرا خطاب قرار داد : ای پسر وکیدة !! آیا نمیدانی که ما ائمه هداء زنده ایم و از جانب پروردگار رزق میگیریم ؟! 💔💔💔 پس قصد کردم رأس را ( از نیزه داران ) بدزدم ، که باز مورد خطاب قرار گرفتم : ای پسر وکیدة ، تو نمیتوانی این کار را انجام دهی . پس کوچک شمردن خون من نزد خدا بسیار سنگین ترست از گرداندن سر من . 🥀🍂🥀🍂🥀 📗 مدینة المعاجز جلد دوم 📚 مؤسسه پژوهشی المعالم 🔻 مدرسه علمیه بقیة الله تحت اشراف آیت ناصری . 🆔@maalemqom 🔻 پرتوی 🍁 🍂🍁 🥀🍂🍁
🥀🍂🍁 🍂🍁 🍁 🟢 مفصل : شنیدم از امام صادق علیه السلام : 🥀🍂🥀🍂🥀 زمانی که بر مظلوم کربلاء و اصحاب کریمش آب را بستند (😭😭😭) ، شاه کربلا بین اصحابش ندا داد : ( هرکس تشنه است بیاید !! ) پس اصحاب ایشان نفر به نفر آمدند و ایشان مشک ( خالیشان ) را در دست تک تکشان قرار دادند ، پس مشک در دست هرکدام آبی ریخت پس هر کدام آبی نوشیدند و به یکدیگر میگفتند : ( نوشیدیم ، نوشیدنی ای را که احدی در دنیا ننوشیده !!! ) 🥀🍂🥀🍂🥀 📗 مدینة المعاجز جلد دوم 📚 مؤسسه پژوهشی المعالم 🔻 مدرسه علمیه بقیة الله تحت اشراف آیت ناصری . 🆔@maalemqom 🔻 پرتوی 🍁 🍂🍁 🥀🍂🍁
🌺🌸🌼 🌸🌼 🌼 🟢 ابن عباس : 🕋🕌🕋🕌🕋 در کنار درب کعبه حضرت ثارالله شهید کربلا را دیدم ، قبل از این که بسمت عراق عازم شوند . در این حال دست ایشان در دست جبرائیل ملک بود و جبرائیل ندا میزد : ( بشتابید بسمت بیعت با خدا !! ) 🕋🕌🕋🕌🕋 📗 مدینة المعاجز جلد دوم 📚 مؤسسه پژوهشی المعالم 🔻 مدرسه علمیه بقیة الله تحت اشراف آیت ناصری . 🆔@maalemqom 🔻 پرتوی 🌼 🌸🌼 🌺🌸🌼