#دعاخوانی
🔰بخشی از مصاحبه حاج مرتضی طاهری
در مورد دعاخوانی:🔰
💠دعاخوانی یک رکن مهم مداحی است. اگر مداحی بخواهد جامع و کامل باشد، باید دعاخوانی بلد باشد. مداحانی داریم که دعا میخوانند، اما همه دعاها را یکنواخت میخوانند.
🔸قاریان مصری در یک تلاوت از چند نغمه استفاده میکنند و متناسب با معانی آیات، هر کدام را یک طور میخوانند. مثلا آیه عذاب، آیه رحمت یا آیه بشارت و انذار را هر کدام به طرز متفاوتی میخوانند.
🤲دعا هم همین است.🤲
🔹مثلاً دعای سحر را نمیتوان با ضجه و ناله خواند. چون این دعا خدا را به جلال، جبروت، اسماء و عظمتش میخواند، این دیگر زار زدن ندارد باید با بهجت خوانده شود. یا برخی فرازهای دعای کمیل را عادی و برخی را با بهجت و بعضیها را با ناله و مویه باید خواند. این نغمات متفاوت است.
🔸 اگر یک مداح بخواهد ماندگار شود باید به دعاخوانی اهمیت بدهد و آن را یاد بگیرد.
❇️ شورخوانی مثل برنج زعفرانی است که برای تزئین غذا استفاده میشود، اما این برنج زعفرانی به تنهایی، نمیتواند سیرکننده باشد.❇️
🔹 دعا، زبان بینالملل اسلامی است. یادم هست در منا دعای عرفه میخواندم، عربهای سنی اطراف ما گریه میکردند. به من میگفتند خوب خواندید. من میگفتم این کلام معصوم است. سنیها این معارف را ندارند. زبان عربی، زبان بینالملل اسلامی است. اینها به این زبان مسلط هستند وقتی میخوانی روحشان پرواز میکند. اگر بخواهیم مداحی را ارتقا بدهیم باید به دعاخوانی اهمیت بیشتری بدهیم.
─┅═𑁍᪥🏴᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آموزش_دستگاه
#ردیف_آوازی
آموزش
#نغمه_حجاز
❇️یکی دیگر از نغمههای عربی که در برخی نقاط ایران کاربرد دارد.❇️
با نوای:
استاد حاج اسماعیلی
«مدیرگروه ردیف آوازی معنا»
─┅═𑁍᪥🏴᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
VID-20210916-WA0001.mp3
5.63M
#اخلاق_مداحی
❇️صحبتهای قابل تامل مرحوم حاج حسن جمالی در مورد مداحی و سبک های جدید آن❇️
─┅═𑁍᪥🏴᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
#رسالت_مداحی
💠در بررسی یک برنامه ی مداحی، بایستی به موارد زیر توجه خاصی داشت از جمله:
۱. سطح ادبی با دقت نظر در موارد زیر:
(۱_۱) سلامت شعری:
🔸 شعر انتخاب شده توسط مداح، از نظر «دستوری»، «موسیقایی»، یعنی ردیف و قافیه و وزن، محتوایی و... بی نقص و عیب باشد. طبیعی ست عیب ها و ضعف های موجود در شعری که ارائه می شود، نمایان گر میزان درک مداح از شعر و سطح تأمل او در این زمینه خواهد بود.
(۲_۱) بهرهمندی شعر از محتوای قوی:
🔹شعر انتخابی بایستی دارای درون مایه و مضمونی قوی، همراه با پیامی هدفمند و جریان ساز باشد تا ضمن شور، شعور را در مستمع برانگیزد. بدیهی است اشعاری که در آنها ابعاد زیر متجلّی شده باشد، در تکوین محتوای برنامه مداحی و تعمیق آن نقش بسزایی دارد.
▪️توجه به سیره ی اهل بیت و معرفی فرهنگ متعالی زندگی با ذکر رفتار و گفتار ایشان.
▪️بهره مندی از مضامین عالی قرآنی یا ادعیه، احادیث و روایات نقل شده از معصومین(ع).
ادامه دارد...
─┅═𑁍᪥🏴᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
ترنم ۲۶.mp3
26.02M
#شعرشناسی
🎵 #برنامه_ادبی_ترنم
#قسمت_بیست_و_ششم_ترنم
(عنصر خیال (قسمت دهم)_استعاره ۱)
❇️کسانی که مایلند نگاه جدیدی به بحث شعر داشته باشند و شعر مناسب اجرا در هیات رو بشناسند حتما این صوت ها رو دنبال کنند❇️
دسترسی به قسمتهای قبل با هشتک:
👈 #برنامه_ادبی_ترنم 👉
🎤با اجرای:
استاد سید محمد جواد شرافت
و
🎤افاضه:
استاد سید مهدی حسینی
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠بخشی از کارگاه ویژه محرم
که خیلی مورد استقبال مخاطبان ما قرار گرفت.
❇️تمرین فوقالعاده کاربردی #وکال_فرای برای کسانی که میخوان به صدای خوبی برسن❇️
به کلام:
کربلایی سجاد نوروزی
«از اساتید آموزش مداحی #معنا»
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
#دعاخوانی
#دعا_و_نیایش
🔰بخشی از صحبتهای حاج مهدی سماواتی در مورد مداحی و دعاخوانی🔰
💠مناجات خوانی، دعاخوانی، زیارت خوانی و مداحی هرکدام حال وهوای متفاوتی دارد که خواننده باید این فضاها را درک کند، باید تشخیص بدهد، مثلاً وقتی مقابل حرم سیدالشهدا(ع) می ایستد و عرض سلام و ادب می کند طبیعتاً این سلام با آن دعایی که می خواند متفاوت است.
🔸 گاهی حال و هوای این دعا با آن مناجات هم متفاوت است و فضاهای اینها باید دریافت و درک شود و منطبق بر اینها باید این حال و هوا را به مخاطب منتقل کنید.
🔹حال و هوای مناجاتخوانی، دعاخوانی، زیارتخوانی و مداحی با هم متفاوت است و تمام اینها برای یک ستایش گرِ خوب، واقعی و کسی که می خواهد در عرصه اجتماعی کار و تبلیغ کند، لازم و واجب است یعنی از هم جدا نیستند.
🔸حالا ممکن است که الان این شاخه ها از هم جدا شده باشند و بگویند فلانی دعاخوان است یا فلانی مناجات خوان است، ولی کسی که وارد عرصه مداحی می شود باید دعاخوان خوبی هم باشد چون دعاخوان خوب، مداح خوب است و مداح خوب دعاخوان خوب است یعنی اگر این بال را نداشته باشد طبیعتاً در پروازش نقص دارد و اگر به سمت دعاخوانی نرود از خیلی چیزها فاصله دارد.
❇️دعا سبک زندگی است، دعا معرفت نفس و معرفت الله است، من اگر از این خصوصیات عاری باشم و از آن ها فاصله داشته باشم، طبیعی است در مداحی ام هم نقص دارم.❇️
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
#رسالت_مداحی
💠در بررسی یک برنامه ی مداحی، بایستی به موارد زیر توجه خاصی داشت از جمله:
۱. سطح ادبی با دقت نظر در موارد زیر:
(۱_۱) سلامت شعری:
🔸 شعر انتخاب شده توسط مداح، از نظر «دستوری»، «موسیقایی»، یعنی ردیف و قافیه و وزن، محتوایی و... بی نقص و عیب باشد. طبیعی ست عیب ها و ضعف های موجود در شعری که ارائه می شود، نمایان گر میزان درک مداح از شعر و سطح تأمل او در این زمینه خواهد بود.
(۲_۱) بهرهمندی شعر از محتوای قوی:
🔹شعر انتخابی بایستی دارای درون مایه و مضمونی قوی، همراه با پیامی هدفمند و جریان ساز باشد تا ضمن شور، شعور را در مستمع برانگیزد. بدیهی است اشعاری که در آنها ابعاد زیر متجلّی شده باشد، در تکوین محتوای برنامه مداحی و تعمیق آن نقش بسزایی دارد.
▪️توجه به سیره ی اهل بیت و معرفی فرهنگ متعالی زندگی با ذکر رفتار و گفتار ایشان.
▪️بهره مندی از مضامین عالی قرآنی یا ادعیه، احادیث و روایات نقل شده از معصومین(ع).
ادامه دارد...
─┅═𑁍᪥🏴᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
#آثار_اساتید
#بحرطویل نوسروده بسیار زیبا
💠برادر گرانقدر
یوسف رحیمی
«از اساتید شعرشناسی معنا»
❇️برای حالوهوای این روزهای
سوختگانفراق و #جاماندگان سفرآسمانی #اربعین❇️
چه سِرّیست؟
چه رازیست؟
چه ناز و چه نیازیست؟
غم هجر
عجب قصۀ پر سوز و گدازیست
ببینید که این دهر
عجب شعبدهبازیست
که در روز و شب هر دل آشفته
فرودی و فرازیست
یکی با من دلسوخته
از صبر غریبانۀ ایوب سخن گفت
یکی پیرهن صبر به تن داشت و
از غربت و دلتنگی یعقوب به من گفت
یکی بر لب او نام اویس آمد و
از رایحۀ روشنی از سمت قَرَن گفت
یکی محو علامات ظهور و...
سخن از شام و یمن گفت
یکی از غم آوارگی و داغ وطن گفت
ولی هر چه که گفتند
فقط تازه شده داغ من و
این دل مشتاق من و
این دل جا ماندهام از قافلۀ عشق
چه شد آه دل از قافله جا ماند؟
از آن سیل خروشان
چه شد این قطرۀ دلتنگ جدا ماند؟
دلم تشنۀ یک جرعه از آن آب بقا ماند
چرا ماند؟
کجا ماند؟
اسیرانه ز پرواز رها ماند
در این برزخ تردید چرا ماند؟
چه دلگیر شده لحظه به لحظه همۀ عمر برایم
چه شد سعیِ صفایم؟
چه شد هرولههایم؟
بلند است به فریاد صدایم
که من تشنۀ یک بوسه بر آن خاک
بر آن حسرت افلاک
بر آن تربتِ پاکِ حرم کربوبلایم
یکی با جگر سوخته از آتش هجران
به من گفت بیا سر بگذاریم به صحرا و بیابان
بگو راه کدام است؟
یکی با دل آشفته و با حسرت بسیار
به من گفت دلم تشنۀ دیدار
دلم تشنۀ دیدار امام است
یکی گفت بیا عاشق مهجور
از این فاصلۀ دور
فقط مرهم زخم دل مجروح
سلام است
یکی گفت بیایید
که موجیم
که آسودگی ما عدم ماست
که این حسرت جانکاه
که این غربت ناگاه
برای من و تو فیض مدام است
بیایید که این شوق مضاعف
قعودی است که ماقبل قیام است
یکی گفت خدایا چه کنم چاره؟
که این داغ عظیم است
یکی گفت بیا ای دل جا مانده
خدای من و تو نیز کریم است
بیا، بال سفر بال نسیم است
بیا، بال و پری هست
امید سفری هست
که پرواز در این راه
اگر چه شده دشوار
ولی باز
اگر عاشق و دلباخته باشی
اگر از عطش و داغ دلت
از نم اشکت
پر پرواز و سفر ساخته باشی
شود روزی تو لحظۀ دیدار
شود رزق تو اینبار
طواف حرم یار
طواف حرم سیدالاحرار
همان صحن خدایی
همان پنجرۀ صبح رهایی
::
بیا همسفرِ عشق
بیا دل بسپاریم به جاده
بیا پای پیاده
اگر شعله آهِ دل سوزان خود افروخته باشیم
امید است که توفیق، رفیق دل ما باشد و
این مرتبه ما همسفر جابر دلسوخته باشیم
بیا زائر دلسوخته باشیم
بیا، عشق در این جاده چراغ است
«چراغی که فروزندۀ شبهای فراق است»
بیا دل بسپاریم به این راه
به این سیر الیالله
که یکروز از این جاده به سرمنزل عشاق رسیدند
همانها که دل از خویش بریدند
همانها که به جز دوست ندیدند
همانها که شنیدند در این راه
صدای دل خود را
بیا دل بسپاریم به این راه
به این زمزمههایی که به ناگاه
به گوش دلمان میرسد از دور
بیا گوش کن این زمزمه را
زمزم جاریست
پر از عطر بهاریست
صدای سخن جابر انصاری اگر نیست
صدای سخن کیست؟
که در حال سلام است
به سالار شهیدان و به یاران شهیدش
ببین دشت لبالب شده از عطر نویدش
شده زنده دل هر کسی از گفت و شنیدش:
«عطیه!
عجب عطر نجیبی
عجب رایحۀ روحفریبی
عجب نفحۀ سیبی...
رسیدیم به سرمنزل عشاق
رسیدم به خاک حرم عشق
به آن قبلۀ آفاق
بیا دل بسپاریم به جاری فرات و
بشوییم دل از غربت راه و بشتابیم
به پابوسی خورشید نجات و
شفیع عرصات و
قتبل العبرات و
بمیریم به پایش
بگردیم فدایش
که باشیم یکی از شُهدایش
که ما نیز در این مقتل عشاق
دگر همقدم مسلم و جونیم
دگر همنفس حرّ و حبیبیم
که ما نیز شهید غم مولای غریبیم
شهید حرم کربوبلایی»
::
به او همسفرش گفت:
«اگر چه که پر از شوق و امیدیم
ولی دیر رسیدیم
در این معرکه تیغی نکشیدیم
در این واقعه داغی نچشیدیم
نه رزمی نه نبردی
نه بر چهره نشستهست غبار غم و دردی
مگر میشود آخر
که ما همدم این قافله باشیم؟»
ولی جابر دلسوخته ناگاه
به او داد جوابی
که چنان تشنهلبی را برسانند
به سرچشمۀ آبی
به او گفت:
«شنیدم
که فرمود: حبیبم،
رسول دوسرا حضرت خاتم
اگر از عمل خیر گروهی
دل تو شده مسرور
همان اَجر
برای تو هم ای عاشق صادق
شده منظور
تو دلدادۀ هر قوم که باشی
شوی روز حساب از پی آن قافله محشور
تو هم همدم آن طایفه در روز جزایی»
::
عجب حُسن ختامی
عجب لطف تمامی
عجب فیض مدامی
چه زیبا سخن و نیک کلامی
عجب فوز عظیمی!
چه مولای کریمی!
بیا ای دل بیتاب
که از کعبۀ احباب
رسیدهست شمیمی
که از سوی جنان باز وزیدهست نسیمی
تو ای دل چه نشستی!
اگر چون صدف اشک شکستی
ولی لحظهای از پا ننشستی
که گفتهست که از قافلۀ عشق جدایی؟
تو اینجایی و در شور و نوایی
تو از خاک جدایی
تو در عرش رهایی
کجایی مگر آخر تو کجایی؟
بیا چشم دلت را بگشا
خوب نظر کن
تو در کربوبلایی
تو لبریز صفایی
تو همراه تمام شُهدایی
تو در حال طواف حرم خون خدایی
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فنون_مداحی
#اصول_اجرا
💠سعی کنیم
به حرکات کلمات دقت داشته باشیم و
متناسب با قافیه اشعار اون کلمات رو بخونیم.
نکتهای بسیار مهم در این مورد به کلام
کربلایی عبدالحسین شفیع پور
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana7
🔰مجموعه آموزش مداحی معنا
عروج ملکوتی #علامه_حسن_زاده_آملی
آن عارف بالله را به عموم شیعیان تسلیت عرض مینماید.🔰
─┅═𑁍᪥🏴᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
ترنم ۲۷.mp3
26.18M
#شعرشناسی
🎵 #برنامه_ادبی_ترنم
#قسمت_بیست_و_هفتم_ترنم
(عنصر خیال (قسمت یازدهم)_استعاره ۲)
❇️کسانی که مایلند نگاه جدیدی به بحث شعر داشته باشند و شعر مناسب اجرا در هیات رو بشناسند حتما این صوت ها رو دنبال کنند❇️
دسترسی به قسمتهای قبل با هشتک:
👈 #برنامه_ادبی_ترنم 👉
🎤با اجرای:
استاد سید محمد جواد شرافت
و
🎤افاضه:
استاد سید مهدی حسینی
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
آموزش مداحی معنا 🎤
#صداسازی #شناخت_صدا 🔰نقش مکانیسم تنفسی در تولید صدا🔰 💠مکانیسم تنفسی موجب بروز دو نوع جریان هوا می
#صداسازی
#شناخت_صدا
🔰نقش مکانیسم تنفسی در تولید صدا🔰
❇️الف) اندام های تنفسی:❇️
💠اندام های تنفسی عبارتند از (شش ها، دیافراگم، نای، نایژه ها، نایژک ها)
🔸۱. ششها: دو اندام اسفنجی شکل هستند که در درون قفسه ی سینه جای دارند و به وسیله دو نایژه به نای متصل می شوند.
🔹۲. نایژهها: هریک به لولههای کوچکتری به نام نایژکها تقسیم میشوند.
🔸۳. نایژکها: در تمام ششها پراکنده شدهاند.
🔹۴. پرده دیافراگم: در قسمت زیرین ششها یک پرده ماهیچهای وجود دارد که قفسه سینه را از شکم جدا میکند. این پرده به شکل یک قوس است که در هنگام انقباض قسمت بیرونی آن به طرف بالا میرود و تا حدودی به شکل گنبد در میآید و باعث میشود تا حجم قفسه سینه کم شده، به جداره خارجی ششها فشار وارد شود و هوای داخل ششها به بیرون رانده شود. این عمل را «بازدم» میگویند. خاصیت اسفنجی باعث میشود که ششها دوباره به حالت اول برگردند. در این هنگام فشار هوای درون ششها کم تر از هوای بیرون است و در نتیجه هوای خارج به درون شش ها مکیده می شود. این عمل «دم» نام دارد.
🔸۵. نای: ششها به وسیله دو لوله غضروفی به نام نایژه به نای وصل میشوند. نای خود به گلو وصل می شود. لوله های نای از حلقه های غضروفی تشکیل شده اند که به وسیله ی بافت های ماهیچه ای به یکدیگر متصل میشوند.
ادامه دارد...
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir