#دعا_و_نیایش
#مهارت_دعاخوانی
#آموزشی
🔰شرایط دعاخوانی و اداره مجلس آن🔰
🔹قرار بود دستورالعملهاییکه براى يك مداح و ذاكر اهل بيت عليهم السّلام در دعاخوانی لازم و ضرورى است، را ارائه دهیم و حال مواردی دیگر:
۵. شروع دعا حتماً بايد با حمد و ثناى الهى، صلوات و خواندن صيغه استغفار آغاز گردد و در پايان هم توسل به آقا امام زمان (عج).
۶. بعد از مواردی که گفته شد:
🔸 بايد با اشعار اخلاقى
🔹و مضامينى در التجاء به درگاه حضرت حق 🔸و وجيه قرار دادن ائمه معصومين عليهم السّلام
🔹و همراه با آرامش و طماءنينه آغاز گردد،
❇️ بدون هيچ گونه اوج گرفتن و بالا رفتن❇️
👇👇👇👇
🔹بخش ششم🔹
ادامه دارد...
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
1. درآمد 25.2.99.mp3
1.24M
#ردیف_آوازی
#آموزش_دستگاه
🔰آموزش درآمد آواز افشاری🔰
🎤با نوای:
استاد حاج اسماعیلی
«مدیرگروه ردیف آوازی معنا»
💠إلهی بی پناهان راپناهی
به سوی خسته حالان
کن نگاهی💠
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
#آداب_مداحی
#اخلاق_مداحی
💠در بحث آدابى كه يك مداح بايد بداند، و آن را به انجام رساند، بايد به اشاره نكاتى پرداخت که ادامه این موارد را عرض مینماییم
🔰ج) ادب همكار و پيش كسوت🔰
🔸ادب پيش كسوت:🔸
💠اگر در مجلسى چند نفر قرار است فيض دهند، شايستهتر آن است كه روضه را پيشكسوت بخواند. روضه خواندن در جايى كه مداح متبحرترى وجود دارد، نوعى بىادبى است مگر اينكه با او هماهنگ شده باشد و خود او امر كند كه روضه بخوانيد كه باز هم در اين صورت ، قبول نكردن بهتر مىباشد.
🔹شدت اين مسئله وقتى بيشتر مىشود كه مداح اصلى ، او باشد و مردم نيز منتظر مداحى او باشند كه در اين حال اگر كلاً نخوانيد، براى خود شما بهتر است، چرا كه گوشها منتظر شنيدن صداى مداح ديگرى است.
▪️اما خواندن نوحه ، واحد و... اشكالى ندارد.▪️
❇️در نظر داشته باشيد كه پايه مداحى و محوريت مجلس ، هميشه بايد با فرد پيشكسوت باشد بالاخص كه قبلاً نيز اعلام شده باشد كه او مىخواهد بخواند.❇️
ادامه دارد...
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
#فنون_مداحی
🔰و) پرورش دادن روضه 🔰
در ادامه مبحث پرورش
👇👇👇👇
❇️حريص بودن به شعر:❇️
💠اصولاً بايد در ارائه شعر و روضه ، حريص بود و آن را كم كم با بالا رفتن پذيرش مستمع ، ارائه كرد و شعر را آرام آرام خواند و به مستمع اجازه هضم هر بيت و هر كلمه را داد.
🔸اگر مستمع ما هيئتى نيست حتیالامکان هر بيت را با جملاتى تفسير كرده و خوب براى او جا انداخت اگر چه انتخاب شعر سبك تر در اين گونه مجالس بهتر است که دیگر شعر راقطع نکنیم و مجبور به تفسیر نباشیم،
🔹 اما همان شعر سبك را نيز نبايد سريع خواند بلكه بايد با وقفهاى بجا و فاصله انداختن بين ابيات ، اجازه تفكر در مطالب به او داده شود كه اين خود يكى ديگر از فنون روضه خوانى است.
🔸بايد با دقت در خواندن اساتيد به اين مسئله پى برد كه:
چه وقت بايد خواند؟
چه وقت بايد سكوت كرد؟
كى بايد تحرير زد؟
كى بايد ساده خواند؟
كى سريع رد شد؟
و كجا تكرار كرد؟
يكى از بزرگترين اساتيد مداحى تهران در اين مورد مى گويد:
❇️در قرآن وقف جاى مشخصى دارد و در مداحى نيز همين طور است البته نه به سختى قرآن، چون در قرآن حتماً بايد وقف كرد اما در مداحى ، كار راحت تر است.❇️
به عنوان نمونه يكى از جاهائى كه بايد شعر، تند خوانده شود اين است كه وقتى بيتى، يكى دوبار با تحرير خوانده شد و در اثناى آن فاصله انداختيم مثلاً بين آن روضه خوانديم چون مستمع از اين بيت شعر، فيض خود را برده است، ديگر خواندن آن با تحرير، درست نيست و موجب تاءثير نامطلوب در توجه او به ابيات بعدى مى شود.
در واقع اين يك حالتى پايدار در مستمع است كه ميل دارد چيزى را نه پرورش داده نشده قبول كند و نه خسته كننده و ملال آور.
✅كه تشخيص آن هم با شخص مداح است.✅
🔸اگر مستمع يك كلمه از شعر را هم خوب نفهمد و يا مقصود مداح را از آن متوجه نشود، نمى تواند بهره لازم را از آن شعر ببرد.
🔹فن ديگرى كه در اينجا مفيد مى باشد اين است كه اگر مداح مى بيند حواس مستمع جمع نيست نبايد شعر يا روضه را ادامه دهد بلكه با گفتن بعضى جملات مناسب و همچنين استفاده از بعضى زمزمه ها، مستمع را وادار به توجه سازد و حواس او را متمركز خود و حرف هاى خود نمايد.🔹
ادامه دارد...
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
💠 شروعی برای مجاهدت متخصصانه ...
🔰➖➖➖➖➖➖➖➖🔰
🔴 خیلی از ما مربیان و والدین نسبت به تربیت دانشآموزان و فرزندانمان گیج و سرگردان هستیم. نمیدانیم از کجا و چطوری باید شروع کنیم و چگونه باید دانشآموز و فرزندمان را رشد دهیم. همه هم بایدها و نبایدهای کلی را میگویند که ما را از گیجی در نمیآورد.
❇️ ما در متنا درصدد یادگیری و آموزش مربیان و معلمان جهت آموزش تخصصی در عرصۀ تعلیم و تربیت هستیم.
🔰 شما هم میتوانید به جمع ما بپیوندید تا با هم یادبگیریم چگونه میتوان یک انسان را با قواعد و اصولِ آن رشد و تربیت نمود.
📆 مهلت ثبت نام: 18 إلی 6 تیر 1400
👈جهت آشنایی با «سومین دورۀ تربیت مربی و کادر آموزشی» و انجام مراحل ثبت نام به شناسۀ زیر پیام بدید:
🆔 @matna1400
🔴 لازم به ذکر است، این دوره به صورت حضوری برگزار میگردد.
🏢 مکان: شهر مقدس قم، بلوار امین، خیابان گلستان
📌https://eitaa.com/joinchat/2737111057C98bdbdf136
ترنم ۱۵_0.mp3
24.37M
#شعرشناسی
🎵 #برنامه_ادبی_ترنم
#قسمت_پانزدهم_ترنم
(عاطفه و احساس (قسمت ششم))
❇️کسانی که مایلند نگاه جدیدی به بحث شعر داشته باشند و شعر مناسب اجرا در هیات رو بشناسند حتما این صوت ها رو دنبال کنند❇️
دسترسی به قسمتهای قبل با هشتک:
👈 #برنامه_ادبی_ترنم 👉
🎤با اجرای:
استاد سید محمد جواد شرافت
و
🎤افاضه:
استاد سید مهدی حسینی
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹به مناسبت سالروز شهادت آیتالله بهشتی
توصیهای از زبان ایشان تقدیم به مداحان عزیز میگردد.🌹
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صداسازی
#آموزش_تحریر
❇️چطوری تحریر بزنیم؟❇️
💠اگه دوست دارید یه راه حل برای اجرا کردن بعضی از تحریرها داشته باشید و به مداحیتون زیبایی بیشتری ببخشید
✅حتما این کلیپ را مشاهده کنید✅
و نظراتتون و سوالاتتون ر بنویسید برامون...
👇👇👇
@nazarat_maana
👆👆👆
به کلام:
کربلایی عبدالحسین شفیع پور
«از اساتید آموزش مداحی معنا»
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
برای دیدن کلیپهای کاربردی
و همچنین استوری های آموزشی روزانه
و لایو با اساتید مطرح کشوری
حتما پیج اینستاگرام ما رو دنبال کنید
👇👇👇👇👇
https://www.instagram.com/maana72_ir/
👆👆👆👆👆
#کلام_بزرگان
#نبایدهای_مداحی
🔰۹. نباید در هیئت لخت بشوید و بالا و پایین بپرید و ندانید چه میگویید🔰
💠اینکه ما مجلس عزاداری و مدح سیّدالشهدا را ــ که عظمت او بهخاطر شهادت است، عظمت او بهخاطر فداکاری در راه خدا است، عظمت او بهخاطر گذشت است؛ گذشت از همه چیز، از همهی خواستهها، از همهی مطلوبها ــ تبدیل کنیم به یک نقطهی سبک، به یک جایی که یک تعدادی جوان لخت بشوند، بپرند هوا، بپرند پایین و ندانند چه میگویند، درست است؟
❌این شکر این نعمت است که خدا به شما داده؟❌
🔸 این صدای خوش نعمت است؛
🔹این توانایی ادارهی مجلس نعمت است؛
🔸 اینها چیزهایی است که خدا به همه نداده است، به شما داده؛
❇️باید این نعمتها را شکر بگزارید.❇️
🔰صحبتهای امام خامنهای در دیدار با مداحان🔰
۱۳۹۴/۰۱/۲۰
بخش نهم
🔸ادامه دارد...🔸
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
#دعا_و_نیایش
#مهارت_دعاخوانی
#آموزشی
🔰شرایط دعاخوانی و اداره مجلس آن🔰
🔹قرار بود دستورالعملهاییکه براى يك مداح و ذاكر اهل بيت عليهم السّلام در دعاخوانی لازم و ضرورى است، را ارائه دهیم و حال مواردی دیگر:
۷. در موقع خواندن دعا بايد ظاهر مداح به عنوان شخص توبهكننده ، حفظ گردد از قبيل اظهار خشيت الهى، افتاده حالى، رو به قبله نشستن و... .
۸. در عبارتخوانى دعا بايد دقت شود و كلمات درست ، شمرده و مفهوم ادا شوند نه تند و بى دقت و غير واضح.
۹. لحن خود را متناسب با دعا تغيير دهد يعنى سلامها را با تواضع ، لعنها را كوبنده، تقاضاها را محزون و... بخواند.
۱۰. اگر در اثناى دعا، مجلس را به او واگذار كردند بايد با همان پردهاى كه خواننده قبلى خوانده، دعا را ادامه دهد و بالاتر يا پائينتر نرود.
🔹بخش هفتم🔹
ادامه دارد...
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آموزش_دستگاه
#ردیف_آوازی
🔰از قرائت قرآن شروع کن تا به مداحی برسی🔰
💠پیشنهادی برای کسانی که میخوان مداحی رو شروع کنن، علیالخصوص کودکان و نوجوانان
🎤به کلام:
استاد #حاج_اسماعیلی
« از اساتید #آموزش_مداحی_معنا »
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
#آداب_مداحی
#اخلاق_مداحی
💠در بحث آدابى كه يك مداح بايد بداند، و آن را به انجام رساند، بايد به اشاره نكاتى پرداخت که ادامه این موارد را عرض مینماییم
🔰ج) ادب همكار و پيش كسوت🔰
🔸تحويل مجلس:🔸
💠اگر كسى خواست مجلس را به خواننده ديگرى واگذار كند، ادب اين است كه مجلس را در ((اوج )) به او واگذار نمايد نه در ((افت)).
🔹 با اين روش بايد به او كمك نموده و كار را براى او آسان نمود. از نزاكت به حساب نمى آيد كه كسى بهره و رمق مجلس را كشيده و آن را وقتى واگذار كند كه مجلس اشباع شده و ديگر ظرفيت ندارد.
🔸 اين موجب مى شود كه خواننده بعدى با ديدن اين وضع ، يا از خواندن طفره رود و يا به زحمت بيفتد زيرا با يك مستمع خسته، طرف شده و ديگر كارى از دست او بر نمىآيد و اين جا مقصر مداح قبلى است.
🔹شايد مستمع هم متوجه اين برخورد نامناسب نگردد اما خواننده بعدى به خوبى مىفهمد كه خواننده قبلى نمىخواسته مجلس او رونق گيرد و ميل دارد كه فقط در مجلس خودش صداى ناله مردم بلند باشد.
🔸او بايد هميشه سعى كند اگر هنگام تحويل دادن ، مجلس ، افت نيز كرده ، اين زحمت را خود قبول كند و با خواندن زمزمه اى به ايجاد شور و ناله در مجلس بپردازد.
❇️مجلس كه گرم شد آن گاه ميكروفون را تقديم همكارش نمايد تا اين رفتار موجب نارضايتى سايرين نشود.❇️
ادامه دارد...
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
#فنون_مداحی
❇️خواندن بعد از تمركز:❇️
💠فن ديگر در جمع كردن حواس مستمع، جائى است كه در مجلس رفت و آمد وجود دارد و حواسها جمع نيست. راه آن در اين حالت فقط صحبت كردن مداح است.
❌اگر در اينجا به خواندن بپردازد مجلس او تا اندازه زيادى افت خواهد كرد. ❌
🔸اين حالت معمولاً بعد از سخنرانى روحانی مجلس و يا تمام شدن روضه و آماده شدن براى سينهزنى رخ مىدهد كه بعضى در حال بلند شدن و راه رفتن در مجلس هستند.
🔹مداح به هيچ وجه نبايد در اين مقطع چيزى بخواند زيرا اگر بخواند مجبور است بارها شعر يا نوحه خود را تكرار كند.
🔸بايد با صحبت كردن و يا خواندن دعاى فرج (براى وقتى كه سخنرانى تمام شده است ) مدتى فرصت به مستمع بدهد تا اگر مى خواهد بيرون برود، رفته و اگر مى خواهد مهياى سينه زنى بشود، جاى خود را پيدا نموده و بنشيند.
ادامه دارد...
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir