📘 کتاب «فیزیک خداباوری»
💠 این کتاب اثر جفری کوپرسکی؛ استاد فلسفۀ دانشگاه ایالتی دره ساگیناو آمریکا و ترجمۀ امیرمسعود جهان بین است که توسط نشر پارسیک به چاپ رسیده است.
🔸 متکلمان و فیلسوفان دین بیش از پیش به علم و به ویژه در حوزه فیزیک علاقه مند شده اند. از تنظیم دقیق ثابتهای جهانی گرفته تا مکانیک کوانتومی، نسبیت، و کیهانشناسی، فیزیک موضوعی است که به طور شگفتآوری در ارتباطش با حوزه دین گسترده است.
🔹 با این حال، پر کردن شکاف بین این زمینه ها مشکل ساز است. کسانی که در دین و علوم انسانی هستند معمولا فقط در سطح عمومی با علوم ریاضی تعامل دارند و فیزیکدانان اغلب متافیزیک و دین را نادیده می گیرند.
🔸 کتاب «فیزیک خداباوری» یک حد وسط مهم و ضروری بین این رشتهها بیان میکند و تحلیلی انتقادی از روشهای درهم تنیده شدن فیزیک در موضوعات دینی ارائه میکند.
🔹 نویسنده در این نوشتار سعی کرده با شفافسازی استدلالهای اغلب پیچیده، طیف گستردهای از موضوعات را پوشش میدهد که شامل کنش الهی، اراده آزاد، برهان تنظیم دقیق، طبیعتگرایی، قوانین طبیعت، رابطه بین علم و دین، و بحث بر سر طراحی هوشمند میشود.
📝 معرفی کتاب: B2n.ir/u42599
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم
#فلسفه_فیزیک
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ فراخوان مقالات همایش ملی منطق فهم دین (مدل ها و نظریه)
💠 این همایش به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و چند نهاد علمی و پژوهشی دیگر برگزار میشود و محورهای آن به شرح زیر است:
🔸 محورهای کلی و کلان:
➖ نظریه ابتناء و مدل اجرایی آن
➖ مدل الگوریتمی (الگوریتم اجتهاد)
🔹 محورهای خرد و جزئی:
➖ تبیین نظریه / مدل
➖ فلسفه و مبانی نظریه / مدل
➖ خاستگاه نظریه / مدل (تبارشناسی و ریشهکاوی نظریه)
➖ آسیبشناسی نظریه / مدل
➖ مصدر و مستندات نظریه / مدل
➖ کلیات و ساختار نظریه / مدل
➖ قواعد اساسی نظریه / مدل
➖ فرایند فهم بر پایه نظریه / مدل
➖ قلمرو کاربرد نظریه / مدل (عقائد، احکام، اخلاق، علم دینی و...)
➖ کارکردها و دستآوردهای نظریه / مدل
➖ بررسی تطبیقی نظریه مورد بحث با دیگر نظریه / مدل در باب فهم دین
➖ مدلهای کاربردی نظریه / مدل
🔸 مهلت ارسال اصل مقالات: پایان تیرماه ۱۴۰۳
🔹 برگزاری همایش: زمستان سال ۱۴۰۳
📧 ارسال مقالات به ایمیل: mfd@iict.ac.ir
📞 کسب اطلاعات بیشتر: تماس با شماره ۰۹۳۰۸۶۹۹۳۷۵ (ساعت ۱۵ تا ۱۸)
یا ارتباط از طریق پیامرسان ایتا
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#رویداد_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مقاله «مواجهه فیلسوفان اسلامی با معرفتشناسی غربی»
💠 مقالهی «مواجهه فیلسوفان اسلامی با معرفتشناسی غربی» به قلم دکتر مهدی عبدالهی نگاشته شده و در شماره پنجم فصلنامه تاریخ فلسفه در اسلام به چاپ رسیده است.
🔸 مقاله پیش رو را میتوان پژوهشی نو در موضوع خود به شمار آورد چرا که تا کنون چنین تحقیقی در خصوص تحولات دانش معرفت شناسی در فلسفه اسلامی صورت نگرفته است. البته برخی محورهای بحث همچون پیشینهی معرفت شناسی در فلسفه غرب و فلسفه اسلامی در برخی آثار به اجمال آمده است اما تفصیل این مسئله و سایر محورهای اصلی نوشتار فاقد پیشینه به نظر میآیند.
🔹 نوشتار حاضر قصد آن دارد که با روش تحلیل عقلی هویت معرفتی این دانش، ضرورت و نسبت آن با دیگر دانشهای بشری را تبیین کرده، سپس ماجرای این علم را در میان علوم اسلامی به تصویر بکشد.
📝متن کامل: https://b2n.ir/p92957
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#معرفت_شناسی_فلسفی
#مقاله
💻 آدرس تارنمای ما:
🌐 https://philoscience.ir
📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مقاله «اصالت فرد ، جامعه یا هر دو؛ بررسی تطبیقی آرای استاد مطهری و استاد مصباح یزدی»
💠 این مقاله به قلم حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی نگاشته شده و در شماره 42 فصلنامه علمی پژوهشی قبسات به چاپ رسیده، و چکیدۀ آن به شرح زیر است:
🔸 بحث از اصالت داشتن جامعه، یکی از مبادی فسلفه نظری تاریخ قلمداد شده است. مسأله این است: آیا فرد اصالت دارد یا جامعه یا دیدگاه سومی در کار است که به گونهای برای هر دو اصالتی را قائل است.
🔹 این بحث میان متفکران مسلمان نسبتاً جدید است و شاید اول بار علامه طباطبایی بدان توجه کرده؛ سپس شهید مطهری و استاد مصباح یزدی در این باب به تأملاتی پرداختهاند. شهید مطهری از دیدگاه اصالت هر دو دفاع میکند (البته با تبیین خاصی که از این مسأله میدهد) و استاد مصباح یزدی انتقادهایی بر این رای وارد، و اصالت جامعه را کاملاً نفی میکند.
🔸 در این مقاله، بیان دیدگاه این دو متفکر و داوری بین ایشان مد نظر بوده و با توجه به اصرار دو طرف بر استناد سخن خود به قرآن، تاملی نیز در برخی آیات قرآن کریم ارائه شده است.
🔹 روال بحث اینگونه بوده که پس از توضیح مختصری از سه دیدگاه اصالت فرد، اصالت جامعه و اصالت هر دو، به مبادی تصوری بحث (مفهوم اصالت، مفهوم ترکیب جامعه) پرداخته شده؛ سپس با توضیح وجوه شباهت و افتراق این دو دیدگاه به بررسی ادله فلسفی و قرآنی طرفین و داوری بین آنها اقدام شده است.
📝متن کامل: B2n.ir/n60868
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#مقاله
💻 آدرس تارنمای ما:
🌐 https://philoscience.ir
📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ چرایی و چگونگی خوانش فلسفه
💠 انجمن علمی فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم سلسله جلسات علمی فلسفی با موضوع «چرا فلسفه می خوانیم» برگزار میکند.
🔸مدرس این جلسات دکتر احمد شهگلی (عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) میباشد.
🔹 تاریخ برگزاری این جلسه ۴ اردیبهشت ماه ساعت ۱۰ الی ۱۲ و محل برگزاری آن دانشگاه قم، ساختمان آموزشی امام خامنهای، سالن همایش یاس میباشد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما:
🌐 https://philoscience.ir
📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مقاله « اصالت فلسفه علم کوهن »
💠 این مقاله به قلم دکتر حسن میانداری نگاشته شده و در شماره 62 فصلنامه علمی پژوهشی روش شناسی علوم انسانی به چاپ رسیده و چکیدۀ آن به شرح زیر است:
🔸 تامس کوهن در 1962 نظریهای اصیل در فلسفه علم ابراز داشت. اما صاحب نظرانی ادعا کرده اند که هایدگر آنچه را کوهن «پارادایم»، «علم متعارف» و «انقلاب علمی» مینامید، پیشتر گفته بود.
🔹 متهمَتیکال بودن علم جدید، نیاز به جهانهای تفسیری و افق دانایی، مبانی ادعاهای قول هایدگر به پارادایم هستند. افکندن طرح جامع، مبنای اصلی قول او به علم متعارف است. مقاومت ناهنجاریها و بازنگری ریشهای در مفاهیم بنیادین علم، مبانی قول او به انقلاب علمی است.
🔸 ما تمام این ادعاها را رد میکنیم. پارادایم در آراء متأخر کوهن دو معنای خاص و عام دارد. طرفداران تقدم هایدگر، معنای خاص را لحاظ نکردهاند. پارادایم به معنای عام شامل چهار جزء و وابسته به جامعه علمی است. در استدلال هر یک از طرفداران، تمام یا برخی از این اجزاء لحاظ نشدهاند و جامعه علمی محوریت ندارد.
🔹 به نظر کوهن در علم متعارف دانشمندان پازل حل میکنند؛ ولی به روایت طرفداران قول هایدگر به علم متعارف، کارهای دیگری در طول این دوره انجام میشود. به نظر کوهن مقاومت مسائل ناهنجار برای رخداد انقلاب علمی کافی نیست؛ ولی به نظر طرفدار تقدم هایدگر، کافی است. نتیجه اینکه تنها شباهتهای کلی میان آراء هایدگر و کوهن وجود دارد،که...
📝متن کامل: B2n.ir/m17980
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم
#مقاله
💻 آدرس تارنمای ما:
🌐 https://philoscience.ir
📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
14.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ سه دوره شک گرایی در فلسفه غرب
💠 چند دوره شک گرایی ما داشتیم در تاریخ فلسفه غرب، ابتدای شروع فلسفه در واقع مقابله با یکی از این موجهای شک گرایی بود که بوسیله سوفیستها ایجاد شده بود. سقراط مقابل آن ایستاد.
🔸 اواخر قرون وسطی یک خلاء فکری بوجود آمد و موجب موج دوم شک گرایی شد. دکارت و عقل گرایانی مثل او مقابل این موج ایستادگی کردند.
🔹 کم کم گرایشات آمپریستی و پوزیتویستی پیش آمد و در واقع با فلسفههای آمپریستی لاک و بارکلی و هیوم شک گرایی دیگری بر دستگاه فلسفی غرب حاکم شد.
🎙 برگرفته از بیانات استاد حجت الاسلام مجتبی مصباح
🆔 @Philosophy_Sandwich
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_غرب
#بریده_گفتار
💻 آدرس تارنمای ما:
🌐 https://philoscience.ir
📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
هدایت شده از مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا
📘 کتاب «آیا علم و دین سازگارند؟»
💠 این کتاب برگرفته از مناظره دنیل دنت (فیلسوف و نویسنده آمریکایی در زمینه فلسفه ذهن، فلسفه علم و فلسفه زیستشناسی) و الوین پلنتینگا (فیلسوف و پژوهشگر آمریکایی حوزه فلسفه دین) است که به همت علی شهبازی ترجمه شده و توسط انتشارات دانشگاه مفید به چاپ رسیده است.
🔸 بحث تعارض یاعدم تعارض علم و دین و امکان و چگونگی سازگاری میان آنها از موضوعات پر مناقشه و داغ امروز است و بارها اندیشمندان مختلف را به پای میز مناظره یا مناظرههای مکتوب کشانده است.
🔹 کتاب با این دیدگاه پلنتینگا آغاز میشود که دین با نظریه تکامل سازگار است؛ چرا که دینداران معتقدند که خدا جهانِ موجودات زنده را آفریده و این کار را با استفاده از فرایند تکامل انجام داده است. دنت این دیدگاه را قویاً رد میکند، که به دنبال آن رشتهای از پاسخها از سوی طرفین میآید.
📝 معرفی کتاب: B2n.ir/u97323
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم
#فلسفه_زیست_شناسی
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ کارگاه ویراستاری عربی با تأکید بر نیازهای تصحیح متون فلسفی
💠 گروه مطالعات ابن سینا مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، «کارگاه ویراستاری عربی؛ با تأکید بر نیازهای تصحیح متون فلسفی»، با تدریس دکتر حامد آرضایی، به صورت حضوری، برگزار میکند.
🔸شروع این دوره از اول خردادماه 1403 و زمان کلاسها سهشنبهها ساعت 16-14 خواهد بود.
🔹 همچنین محل برگزاری دوره: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان نوفل لوشاتو، کوچه آراکلیان، شماره 4 ، مؤسسه حکمت و فلسفه ایران میباشد.
🔸 هزینه شرکت در دوره : 400 هزار تومان (دانشجویان: 300 هزار تومان)
🔹 لینک ثبتنام:
🌐 https://lms.irip.ac.ir/enrol/index.php?id=208
📎 جهت دانلود طرح درس کلیک نمایید.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#کارگاه_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران
💠 قرار گرفتن ۷۵ دانشگاه ایرانی در میان برترین دانشگاههای آسیا در رتبهبندی تایمز
🔸 بر اساس رتبه بندی دانشگاههای برتر آسیا در سال ۲۰۲۴ میلادی که توسط تایمز منتشر شده، ۷۵ دانشگاه ایرانی در میان بیش از ۷۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گرفتند.
🔹 پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از معتبرترین نظامهای رتبه بندی در سطح بین المللی است که در ۲۰۱۳ میلادی برای اولین بار رتبه بندی دانشگاههای آسیایی را در کنار رتبه بندیهای بین المللی خود انجام داد.
🔸 در این رتبه بندی 4 دانشگاه صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران و دانشگاه تهران در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته اند.
📝متن خبر: B2n.ir/g79709
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#ایران_ما
#گزارش
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ کارگاه آموزشی تقویت فهم متن
💠 انجمن کلام امامیه دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران « کارگاه آموزشی تقویت فهم متن » برای علاقهمندان به مباحث کلامی و فلسفی، دانشجویان علوم انسانی و طلاب علوم حوزوی با ارائه استاد مصطفی اسلامی برگزار میکند:
🔸 مزایای آموزشی و مهارتی دوره:
۱. شناسایی ایده اصلی یک متن
(Identifying the Main Ideas)
۲. پیدا کردن اطلاعات مدنظر (سوال) از متن با نگاه اولیه
(Scanning for Specific Information)
۳. استنباط مطلب از متن
(Making Inferences)
۴. استفاده از قرائن درون متن
(Using Context)
۵. آموزش برخی از نکات گرامری ضمن تمرینها
۶. اعطای گواهی
🔹 این دوره از ۱۸ اردیبهشت تا ۲۲ خرداد، سهشنبهها از ساعت ۱۱ الی ۱۴ برگزار میشود و مهلت ثبت نام تا ۱۷ اردیبهشت خواهد بود
🔸 علاقهمندان میتوانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام از طریق آیدی زیر اقدام فرمایند:
🆔 @Ar158110
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#کارگاه_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ یادداشت « درآمدی بر تاریخ شکل گیری مفهوم علم دینی و تحولات آن»
💠 این یادداشت به قلم دکتر سید محمدتقی موحد ابطحی نگاشته شده و در شماره 44 فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا به چاپ رسیده است و با سوال «آیا مفهوم علم دینی واقعا روشن نیست؟» آغاز میشود.
🔸 نگارنده در این نوشتار به انتقادهای دکتــر بیژن عبدالکریمی به ایده علم دینی و علوم انســانی اســلامی و نیز مطرح کردن وجود ابهام در معنای علم دینی که به شکل های گوناگون از طرف ایشان مطرح شده، میپردازد و در مقام پاسخ به این شبهه برمیآید و با اشاره به متن کتاب «پایان تئولوژی» و طرح 30 تعریف متفاوت از علم دینی، مدعای نویسنده کتاب را به نقد میکشد.
🔹 دکتر موحد ابطحی در ادامه با بررسی زمانی برخی مفاهیم، بیتوجهی به تاریخ تعریف را زمینهساز خلط مفاهیم دانسته و در ادامه توجه به تعریفهای سلبی و تاریخ مفهوم را از لوازم آشنایی و فهم علم دینی میداند.
🔸 نویسنده در پایان با اشاره به اینکه علم دینی در پی مواجهه با علم جدید و به خصوص علوم انسانی متاثر از مکتب غربی و پی بردن به مشکلاتی که برای جامعە ایرانی اسلامی پدید آورده است، مطرح شده، روند طی شده توسط محققان برای تحقق علم دینی را به صورت خلاصه بیان میکند. و نهایتا ارائه رویکردهای مختلف برای نقش آفرینی دین در عرصە علم ورزی را به مقالە «طبقه بندی جامع نظریه های علم دینی» ارجاع میدهد.
📝فایل PDF یادداشت: B2n.ir/g71518
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
✅ آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
💠 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience