eitaa logo
موسسه مطالعات پژوهشی معنا
1.3هزار دنبال‌کننده
453 عکس
54 ویدیو
7 فایل
🔸 علوم انسانی اسلامی از اندیشه تا زندگی 🔸 دستاوردهای علمی ایران اسلامی 🔸 آثار و رویدادهای موسسه معنا 🌐 وبگاه : 📞 ارتباط با ادمین و تبادل : @maanainstitute_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ نقد و معرفی کتاب « مجموعة من رسائل هندسیه » 💠 نقد و معرفی کتاب « مجموعة من رسائل هندسیه » به قلم دکتر رضا کوهکن (عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) نگاشته شده و در شماره 17 فصلنامه علمی پژوهشی آینه تابستان به چاپ رسیده است. 🔸 ابوسعید سجزی، ریاضیدان و منجم برجستۀ سیستانی قرن چهارم هجری، از جمله دانشمندان برجسته‌ای است که در حوزه‌های مختلف هندسه، نجوم و تنجیم دارای آثار متعدد و نظریات مطرح و جدیدی در عصر خود بوده است. 🔹 وی در هندسه دارای مقامی رفیع و ابتکارات فراوانی است که از جمله آن‌ها می‌توان به توسیع جبر هندسی به سه بعد و چهار بعد اشاره کرد. مجموعة من رسائل هندسیه از آثار السجری است که دکتر کوهکن به نقد و معرفی آن پرداخته است. 📝 فایل PDF معرفی کتاب: B2n.ir/u46902 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ تعریف، چارچوب و حدود روابط با دولت‌ها از منظر فقه 💠 سی‌امین نشست تخصصی همایش فقه سیاست خارجی با موضوع «تعریف، چارچوب و حدود روابط با دولت‌ها از منظر فقه» به همت موسسه دین و تمدن برگزار می‌گردد. 🔸این نشست علمی با حضور و ارائه حجت‌الاسلام سید محمد سیدی فرد، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم برگزار خواهد شد. 🔹 زمان برگزاری این جلسه روز دوشنبه 23 بهمن ماه و محل برگزاری آن موسسه دین و تمدن می‌باشد. 🔸 جهت هماهنگی حضور در این نشست می‌توانید به آیدی زیر در پیام رسان ایتا پیام ارسال نمایید: 🆔 @DinTamadon _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ کتاب «نیاز به علم مقدس» 💠 این کتاب اثر دکتر سید حسین نصر، فیلسوف سنت‌گرای ایرانی و استاد علوم اسلامی در دانشگاه جرج واشینگتن آمریکا است که توسط دکتر حسن میانداری، عضو هيئت علمي موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ایران ترجمه شده و به همت انتشارات کتاب طه به چاپ رسیده است. 🔸 علم جدید بر پایه عقلانیت خودبنیاد بشری شکل گرفت و به حکم ماهیت تجربی اش تنها به چیزهایی بها می دهد که قابل مشاهده، توصیف و اندازه گیری باشند. و به دنبال یافتن توصیفی از جهان صرفا بر اساس محسوسات و دیگری استفاده از دانش به دست آمده در جهت اعمال حاکمیت و دخل و تصرف هر چه بیش تر در طبیعت و جهان است. 🔹 سنت گرایان با برافراشتن پرچم علم قدسی یا sacred science در پی آنند که به این علم پرستی یا علم زدگی (scientism) مدرن اعتراض کنند. به دیده ی آن‌ها گزیده راه برون شد از این وضعیت، دست آویزی به علمی است که درست در اعماق وجود انسان و نیز در قلب تمام ادیان درست آیین و اصیل نهفته است. 🔸در این کتاب که مجموعه ای از مقالات نویسنده است، دکتر نصر از دریچه تفاوت بین دو نوع عقلانیت به دو ثمره ی متفاوت یعنی علم جدید و علم سنتی می پردازد. عقل جزئی به عنوان ابزار علم جدید به معرفتی کاملاً پویا و متغیر و نامقدس دست می یابد، در حالیکه علم سنتی با دست آویزی به مابعدالطبیعه تغییرناپذیر، مقدس است و به موجودات همچون آیه و نشانه ی خداوند می‌نگرد. 📝 معرفی کتاب: B2n.ir/philoscience-804 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مقاله «ماهیت فیزیکی افلاک؛ بررسی مفهوم فلک در آثار هیئت» 💠 این مقاله به قلم دکتر حنیف قلندری (عضو هیأت علمی پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران) نگاشته شده و در شماره اول از دوره نهم دوفصلنامه علمی-پژوهشی تاریخ علم به چاپ رسیده ست. چکیدۀ این مقاله بدین شرح است: 🔸 تبیین فیزیکی گردش سیارات در آسمان و توضیح آنکه افلاک در کجای آسمان قرار دارند از پرسش های اصلی نجوم پیشینیان است. از جمله آثاری که در آنها تلاش می شد تا به این پرسش پاسخ داده شود آثار هیئت دوران اسلامی است. نظر نویسندگان این آثار در این باره ریشه در دو نظریه دارد: نظریه ارسطو درباره «عنصر پنجم» و نظریه «منشورات» بطلمیوس. این عنصر مبدأ حرکت مستدیر است و بنا بر خاصیت عناصر حرکت آن همواره یکنواخت است. 🔹 اما به نظر چنین نمی رسد و اجرام آسمانی در دوره های مختلف حرکات متفاوتی دارند، از این رو برای توضیح بساطت آن باید وجود عامل های محرک متعدد را پذیرفت و این موجد نظریه افلاک است. بطلمیوس نیز در توجیه نظامی که برای جهان آورده در الاقتصاص در باره محل افلاک و چگونگی گردش آنها سخن گفته است. 🔸 پرداختن دانشمندان مسلمان به این موضوعات در کتاب های هیئت نشانی از ادامه تلاش برای توضیح این موضوعات است. در این مقاله تلاش شده است با بررسی آرای ارسطو و بطلمیوس و فیلسوفان و منجمان مسلمان پاسخ های موجود درباره فلک، چیستی آن و چگونگی حرکت سیارات در آن، بررسی شود. 📝 فایل PDFمقاله: B2n.ir/q50281 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ علمی که نمی‌خواست بی‌طرف باشد؛ اشاره‌ای به رابطـۀ اخلاق و طب قدیم 💠 این یادداشت به قلم دکتر امیرحسین شهگلی (پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) نگاشته شده و در شماره 82 مجله سوره اندیشه به چاپ رسیده است. 🔸 یکی از اصول علم‌ورزی در دوران حاضر، بی‌طرفی علمی است و یکی از مصادیق بارز ‌بی‌طرفی علمی، جلوگیری از ورود انگاره‌های متافیزیکی، دینی و ارزش‌های اخلاقی در علم است. این اصل برآمده از این ضرورت است که اعتبار علمی با دخالت این انگاره‌ها و ارزش‌ها، جای خود را به گرایشات دینی و اخلاقی و جغرافیایی خواهد داد. 🔹 طب قدیم یکی از نمونه‌هایی است که میان اعتبار علمی و کارآمدی عملی از یک‌ سو و بی طرف نبودن از سوی دیگر هیچ تعارضی نمی‌دیده‌ است. [و] نتیجۀ عدم تفکیک حوزۀ اعتقاد، ارزش و علم، خود را در حاکمیت اخلاق در علم ورزی و طبابت نشان می‌دهد. 📝 فایل PDF مقاله : B2n.ir/f93724 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ حرکت تألیفی جوهر و نقد نظریۀ نسبیت انیشتین 💠 این مقاله اثر استاد علی عابدی شاهرودی است که در شماره 54 فصلنامه علمی پژوهشی نقد و نظر به چاپ رسیده است. 🔸 اصل حرکت جوهری نظریه فلسفی بنیان برانداز و حتمی ای بوده است که در عین این که مخالفت های بسیاری برانگیخته است، سرانجام، در جمع فیلسوفان مسلمان - و به ویژه شیعی - دو سه سده اخیر عموماً مقبول افتاده است. 🔹 نظریه نسبیت انیشتین نیز نظریه علمی بنیان برافکن و مهمی بوده است که باز، به رغم مخالفت های فراوانی که در میان فیزیک دانان پدید آورده است، بالاخره در عالَم فیزیک ریاضی تثبیت شده است. 🔸 استاد عابدی شاهرودی طی این مقاله‌ای کوتاه، طرحی به نظر بلندپروازانه درانداخته است؛ یعنی هم به تعمیم حرکت جوهری صدرایی دست یازیده و هم این صورت تعمیم یافته را دست مایه نقد نسبیت انیشتین ساخته است. 📝 فایل متنی مقاله : B2n.ir/k07718 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
موسسه مطالعات پژوهشی معنا
✅ روش ژرف‌کاوی در ایستگاه دانشگاه تهران (بخش اول) 💠 کارگاهی یک روزه با موضوع «روش ژرف کاوی» با ارائ
✅ روش ژرف‌کاوی در ایستگاه دانشگاه تهران (بخش دوّم) 💠 کارگاهی یک روزه با موضوع «روش ژرف کاوی» با ارائه استاد سیدعلی سیدی‌فرد (عضو مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) به همت معاونت پژوهشی دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران، آذر ماه ۱۴۰۲، در تالار شریعتی دانشکدۀ علوم اجتماعی، برگزار شد. در این سلسله‌سخنرانی‌های علمی و در ادامۀ بحث مطرح شد: 🔸 پس از بحث از مقولاتی نظیر دانش اجتماعی، کنش اجتماعی (هستی کنش و فرایند صدور آن)، تبیین و توصیف نوبت بحث از واقعیت اجتماعی است. در بحث از هستی‌ اجتماعی است. بحث هستی‌شناسی اجتماعی بحثی است در حوزۀ فلسفۀ علم اجتماعی. 🔹 دو پرسش اساسی در هستی‌شناسی اجتماعی عبارت‌اند از اینکه: اولاً آیا واقعیت اجتماعی (امر اجتماعی) قابل فروکاست به مجموعۀ افراد، ذهنیت‌ها و روابط میان آن‌ها هست یا نه. ثانیاً طبیعت و ماهیت امر اجتماعی چیست؟ از چه سنخی است؟ در اینجا دو موضع وجود دارد: فردگرایی هستی‌شناختی که معتقد است امر اجتماعی قابل تقلیل به افراد، ذهنیت‌ها و روابط میان آن‌هاست و کل‌گرایی هستی‌شناختی که معتقد است امر اجتماعی چیزی ورای افراد و روابط میان آن‌هاست. 🔸 یک خطای تاریخی مشهور این است که اندیشمندان متعلق به سنّت تعلیمی تمدن اسلامی در رابطه با این مسأله غالباً طرفدار کُل‌گرایی بوده‌اند؛ این سخن نادرست است. آن‌ها غالباً یا طرفدار فردگرایی بوده‌اند، یا هرچند متعرض این مسأله نشده‌اند، امّا لازمۀ دستگاه نظری آن‌ها ... 📝 متن گزارش (قسمت دوم): B2n.ir/philoscience-811 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ ابن سینا به تنهایی الگوی تمدن‌ساز است 💠 این مطلب برگرفته از مصاحبه‌ با دکتر جعفر آقایانی چاوشی عضو هیئت علمی گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف، پیرامون کتاب «پژوهش‌هایی درباره آثار علمی و فلسفی ابن‌سینا» می‌باشد که ایشان به موارد زیر اشاره کردند: 🔸ویژگی اصلی ابن‌سینا، احاطه داشتن بر بسیاری از دانش‌های زمانش بود. علت انتخاب عنوان این کتاب تنها دانش ابن‌سینا نبود بلکه نقشی بود که این نابغه بزرگ در تمدن اسلامی ایفا کرده بود. او به تنهایی یک الگوی تمدن‌ساز است! 🔹 ما ایرانیان چنانکه باید و شاید، بزرگان علمی و فلسفی خود را عموماً و ابن‌سینا را خصوصاً نشناخته‌ایم و همین عدم شناخت موجب گردیده تا نتوانیم متاع ارزشمند خود را در بازار جهانی عرضه کنیم؛ درحالی‌که غربیان، در این زمینه به‌شدت از ما پیشی گرفته‌اند. 🔸 استاد من در فرانسه می‌گفت: «... ابن‌سینا فیلسوف بزرگ ایرانی هم که غربِ قرون وسطایی، وام‌دار دانش و فلسفه اوست متعلق به همین مذهب انقلابی شیعه است. او هم به دلیل وابستگی به همین مذهب انقلابی بود که در زمانش با حاکمان قدرت در افتاد و آواره شهر و دیار گردید.» 🔹 و ادامه داد: «به نظر من دکارت که یکی از خوانندگان آثار فلسفی ابن‌سینا به زبان لاتینی بوده، نه تنها در علم و فلسفه بلکه در شیوه زندگی نیز از سلف ایرانی‌اش تأثیر پذیرفته است، بنیان فلسفی دکارت که در جمله «من می‌اندیشم، پس هستم» خلاصه می‌شود، متأثر از یک اثر فلسفی ابن‌سینا درباره انسان معلق است.» 📝 متن کامل مصاحبه : B2n.ir/philoscience-812 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ The Methodology of Islamic Human Sciences with an Emphasis on Ayatullah Misbah’s Doctrine 💠 Written by Dr. Ali Mesbah and published in the journal of Philosophy and Humanities (Iranian Institute of Philosophy) 🔸 Abstract: 🔹 Ayatullah Mesbah takes “the human sciences” to denote “a set of sciences dealing with understanding the human being, and describing, explaining, and interpreting individual and social phenomena (as human incidents), and directing human actions and reactions.” For a discipline to be “Islamic”, he requires it to meet such conditions as: complying with the foundational principles of Islamic thought, including ontological, theological, epistemological, methodological, axiological, and teleological principles. On the basis of the above-mentioned definitions, it is apparent that the subject matters of the human sciences are human actions and reactions, and their objectives are: description, explanation, interpretation, and direction. Taking into consideration the variety of the subject matters of these sciences, and the diversity of their goals, it is fully logical to anticipate a considerable multiplicity in their methods as well. In this paper, I will base my discussion on the ... 📝 Full text: B2n.ir/x50434 ‎_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) با همکاری نهادهای عالی پژوهشی و آموزشی، دومین نشستی علمی با عنوان «بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی» را برگزار می‎کند: 🔸 سخنران این نشست حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی (رئیس بیناد بین المللی اسراء و استاد درس خارج حوزه علمیه قم) و میزبان حجت الاسلام و المسلمین عبدالعلی صحرایی (مدیر سطح چهار مؤسسه آموزش عالی اسراء) می‌باشند. 🔹 همچنین زمان برگزاری نشست روز چهارشنبه 25 بهمن ماه ساعت 19 خواهد بود و علاقه مندان جهت شرکت در این نشست به صورت مجازی می‌توانند به کانال زیر مراجعه فرمایند: 🆔 @Imam_Ali_11 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
13.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ دومین دوره فصلی تخصصی آموزش حکمت 💠 مدرسه‌ علمیه تخصصی علوم‌ عقلی عباسقلی‌خان مشهد، دومین دورۀ فصلی تخصصی آموزش حکمت را با عنوان «مدرسه رمضانیه حکمت اسلامی» برگزار می‌کند. 🔸 این دوره از 26 اسفند 1402 لغایت 6 فروردین 1403 در مدرسه علمیه عباسقلی‌خان در جوار حرم مطهر رضوی به مدت 7 شب راس ساعت 22 برگزار خواهد شد. 🔹 مهلت ثبت‌نام در این دوره تا سوم اسفندماه و تاریخ آزمون دوره پیش‌نیاز (مجازی) 4 اسفندماه می‌باشد. 🔸 جهت بهره‌مندی از محتوای دوره پیش‌نیاز مجازی به صفحه آپارات مدرسه‌علمیه تخصصی علوم‌عقلی عباسقلی‌خان مشهدمقدس به نشانی زیر مراجعه نمایید: 🌐 B2n.ir/Mfth 🔹 علاقه‌مندان جهت ثبت‌نام در دوره و دریافت مجوز شرکت در آزمون پیش‌نیاز می‌توانند با آیدی زیر در ارتباط باشند: 🆔 @magk110 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی ٦» 💠 ششمین نشست از سلسله نشست‌های جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان به همت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با مشارکت مرکز ملی مطالعات و سنجش دین داری و انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه قم برگزار گردید. 🔹در این نشست حجت‌الاسلام حمید پارسانیا به ادامه موضوع «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» پرداختند. 🎙 فایل صوتی جلسه _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience