eitaa logo
معارف الشیعه
3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
642 ویدیو
301 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik ارتباط با ما: حجت الاسلام طوغانی @Yanooor59 حجت الاسلام توحیدی اسدآبادی @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 آیا هرکس فلسفه خوانده موافق و معتقد به فلسفه بوده ؟!!! نکته ای که از نظر ساده اندیشان و سطحی نگران مخفی مانده این است که چون فلان فقیه و فلام عالم شیعه خوانده و نزد استادی به تحصیل مشغول بوده پس را هم حق میدانسته!!! به این افراد بی اطلاع یا ساده لوح باید گفت : پس هرکس متخصص در فقه وعقاید اهل سنت است خودش هم سنیست! هرکس متخصص در عهدین و مسیحیت است پس خودش هم مسیحیست! مثالهای عوامانه میزنیم تا مطلب را بوضوح دریابند و الا اصلا چنین تفکری شایسته ی بحث و نقد علمی نیست! چه بسیار از اعاظم علمای اسلام بوده اند که متخصص در و بودند اما ذره ای اعتقاد به این نوشخوارهای یونانی نداشته اند! بزرگانی نظیر شیخ ها علامه ی ها ها ها و متکلمین بزرگ شیعه و بزرگان و ده ها و صدها عالم دیگر همه متخصص در بودند اما هیچ اعتقادی به مبانی کودکانه ی نداشتند. پس خواندن و دانستن، مساوی اعتقاد به نیست! کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 آغاز تحول میرزای اصفهانی... 🔸مرحوم میفرمود: پس از فوت مرحوم حاج ملاهادی مطالب و مقولات به ویژه با تقریرات نام برده،به حوزه های علمیه از جمله حوزه علمیه اصفهان رسوخ یافت و افکار گروهی از طلاب و از جمله مرا به خود جلب کرد. من در آن هنگام شیفته ی و بودم و اکثر اوقات من به مطالعه و تفحص در متون و سپری میگشت. احوال من این چنین بود تا به نجف اشرف تشرف یافتم. در نجف نیز از مداقه در افکار و اندیشه های باز نایستادم، اما یک فکر همواره مرا به خود مشغول میساخت و آن اینکه ملاحظه میکردم جمعی از دانشوران بزرگ اسلام از گذشته و حال نسبت به و سخت تاخته و ایشان را تخطیه کرده اند! متحیر گشتم که راه صواب چیست و ساحل نجات کجاست؟!.... 📚 احیاگر حوزه خراسان ص202 کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
4_380051996641591747.pdf
10.94M
🔴 کتاب #تفسیر #مناهج_البیان_فی_تفسیر_القرآن (جلد دوم) 🔹تالیف مرحوم آیت الله شیخ محمد باقر #ملکی_میانجی از شاگردان برجسته مرحوم #میرزا_مهدی_اصفهانی 🔺 متن عربی 🔹برخی از مباحث مهم : 🔸حقیقة الانسان و انیته 🔸حقیقة العقل و معرفة الله تعالی بالآیات کانال معرفتی "معارف شیعه" @maaref_shiaa
🔴 استاد فلسفه ی میرزای اصفهانی مرحوم آیت الله العظمی میفرمود مرحوم در نجف و در نزد مرحوم آیت الله شیخ مرتضی خوانده بودند. 📚 احیاگر حوزه خراسان ص۲۰۲ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 راه یابی به حریم قدس مهدوی سلام الله علیه و عجل الله فرجه الشریف. 🔹 بخش اول: مرحوم آیت الله از شاگردان برجسته و میفرمود: 🔸میرزا میفرمود در وادی السلام, سر قبر حضرت هود و صالح متوسل شدم؛خدایا! بیچاره ام! خدا! عاجز و حیرانم! خدا! نمیدانم به کدام راه بروم! اهدنا الصراط المستقیم! راه راست را به من بنمایان! خدا! حیران شده ام! وقتی اینها را برای من میگفت؛ اشک در چشمش می آمد. در همان حال هم به خدا ملتجی میشد و میگفت:خدا ملجا خوبی است..... این درد در چه کسی هست؟ این پیدا بشود،ببینیم رفع اختلاف میشود یا نه! این (جوهر توسل حقیقی و واقعی) در میرزا بود! در این حقیقت بود! این جوهر در او بود! فرمود:در همین حال بودم یک وقت دیدم حضرت ارواحنا فداه تشریف فرما شدند. در جسد جسمانی که با همین جسم های مادی جسمی دیده میشود. ایشان حضرت را میبیند،نه در خواب بلکه در بیداری نه در خیال بلکه در هوشیاری. ایشان در پنج قدمی حضرت،نشسته بودند, حضرت ظاهر میشوند و بر ایشان تجلی میکنند. 📚 احیاگر حوزه خراسان ص۲۱۲ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
تاملی در شخصیت قسمت دوم 🔽 💢 " علیه لعائن الله بعدد ما احاط به علمه " نفس پیامبر " صلوات الله علیه و اله " است و دستش دست پیامبر ...... ◀️ فقد بایع النبی (صلوات الله علیه ( و آله) ) فی بیعة الرضوان نفسه بنفسه و جعل يده بيده و أخذ يده بيده و قال هذا عن عثمان و كان عثمان غائبا فى تلك البيعه ..... و الجامع بين النبى (صلوات الله عليه ( واله ) ) و بين عثمان الانسانيه و هي حقيقة النشأة العبوديه فجاز النيابه و أن يقوم كل واحد مقام الاخر . 🔹پیامبر صلوات الله علیه ( و اله ) در بیعت رضوان خودش با خودش بیعت کرد ، دستش را بر دستش نهاد و دستش را با دستش گرفت و فرمود این از طرف عثمان ، و حال آنکه عثمان در این بیعت غائب بود ...... و جامع بین پیامبر ( صلوات الله علیه (و آله) ) و عثمانی انسانی ست و آن منشاء حقیقت عبودیت است ، پس رواست که پیامبر (صلوات الله علیه ( وآله )) و عثمان از یکدیگر نیابت کنند و در مقام و جایگاه هم قرار گیرند 📚الفتوحات المکیه ج۱ ص۷۵۲ 🔴ارادت به " لعنت الله علیه " به قدری ست که یک جمله ( فَبایَعَ لِعُثمانَ بِاِحدَی یَدَیهِ عَلَی الاُخرَی ) در یک حدیث ساختگی را اینچنین می پروراند : " فقد بایع النبی (صلوات الله علیه ( و آله) ) فی بیعة الرضوان نفسه بنفسه و جعل يده بيده و أخذ يده بيده و قال هذا عن عثمان " و این مطلب را بدین گونه جلوه می دهد تا بتواند در مقابل که خدای متعال امیرالمومنین "سلام الله علیه " را نفس پیامبر "صلوات الله علیه و اله " معرفی کرده است ، نفس خبیث عثمان را نفس پیامبر اکرم ، و دست حضرت را به منزله دست عثمان قرار دهد و با این کار خلافت او را بعد از پیامبر اکرم " صلوات الله علیه و آله " توجیح کند ، کاری که هیج یک از تا کنون انجام نداده اند...... ⁉️سوال : این در کتاب چه معنایی می تواند داشته باشد ؟؟؟ " حشر الله تعالی من احبه معه " .... کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
تاملی در شخصیت قسمت سوم 🔽 💢حق " علیه لعائن الله " در باقی ماندن بر لباس خلافت و تمجید از وی . ♦️کعثمان ( رضی الله عنه ) الذی لم یخلع عنه ثوب الخلافه حتی قتل لعلمه بما للحق فیه ، فانّ رسول الله " صلی الله علیه و ( آله ) سلم ، نهاه أن يخلع عنه ثوب الخلافة . 🔵 مانند عثمان که جامه خلافت را بیرون نیاورد تا کشته شد ، چون می دانست حق در بقای او در جامه خلافت است ، زیرا رسول خدا " صلی الله علیه و ( آله ) سلم او را نهی فرموده بود که از جامه خلافت به در آید . 📚 الفتوحات المکیه ج۲ ص۳۰۸ 🔴 در رد این عبارت تنها به یک عبارت در از کتاب شریف راجع به " لعنت الله علیه " اکتفاء می کنیم ، باشد که تابعین این گمراه لحظه ای تامل نمایند : 🔵 " الی ان قام ثالث القوم نافجا حضنیّه بین نثیله و معتلفه و قام معه بنو أبيه يخضمون مال الله ( خضم ) خضمه الابل نبته الربيع الى أن انتكث عليه فتله و اجهز عليه عمله و كبت به بطنته . تا آنکه سومی به خلافت رسیده ، دو پهلویش از پرخوری باد کرده ، همواره بین آشپزخانه و دستشویی سرگردان بود و خویشاوندان پدری او از بنی امیه به پا خواستند و همراه او بیت المال را خوردند و بر باد دادند ، چون شتر گرسنه ای که به جان گیاه بهاری بیفتد ، عثمان آنقدر اسراف کرد که ریسمان بافته او باز شد و اعمال او مردم را برانگیخت و شکم بارگی او نابودش ساخت . 📚 نهج البلاغه ص۴۹ خطبه ۳ به کجا چنین شتایان ⁉️ .... کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
028-tanbihat.mp3
6.56M
#معارف_وحیانی #تدریس کتاب شریف #تنبیهات_حول_المبدا_والمعاد توسط عالم ربانی حضرت آیت الله حاج #شیخ_مهدی_مروارید حفظه الله تعالی {جلسه بیست و هشتم } #تدریس_تنبیهات ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
004-osol-toohidi.mp3
2.38M
#معارف_وحیانی 🔴 #تبیین_اصول_توحیدی از منظر قرآن و روایات 🔹 توسط عالم ربانی و فقیه اهل البیت حضرت علامه آیت الله حاج #سید_جعفر_سیدان ادام الله ظله الوارف 🔸(جلسه چهارم) کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 ارزش فلسفه! تمام مطالب چه از نوع ، چه ،چه متعالیه همه و همه از دو حال بیشتر خارج نیست: ۱_یا مطالب و مسایل آن ضد قرآن و روایات است. ۲_یا مطالب و مسایل آن عین مطالب و معارف قرآن و حدیث است. 🔸اگر مطالب ضد قرآن و روایات باشد که باید در زباله دان تاریخ دفن شود و دور ریخته شود و ردیه ها بر آن نوشته شود و در برابر آن از معارف اسلام دفاع شود. 🔸 اگر هم مطالب مطابق یا عین قرآن و حدیث باشد پس ما با وجود بحار انوار اهل البیت صلوات الله علیهم و قرآن که حبل ممدود الهیست بی نیاز از آن هستیم! 🔸 پس علت این همه هوچی گری و صرف بودجه ها و اتلاف عمرها و اسراف استعدادها برای ترویج چیست؟! کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 راه یابی به حریم قدس مهدوی سلام الله علیه و عجل الله فرجه الشریف. 🔹 بخش دوم: مرحوم آیت الله از قول مرحوم میفرمود: 🔸 میرزا فرمود حضرت ظاهر شدند،من نشسته بودم,ایستادم. به من توجه کردند،مثل اینکه:نگاه کن! نگاه کردم. یک نوار مانندی جلوی سینه ی حضرت به عرض تقریبا ۲۵ و بطول تقریبا۸۰ سانت قرار داشت. دیدم زمینه ی نوار سبز رنگ است اما خطوطی که در آن نمایان است خطوطی است که برق میزند و نورانی است, دیدم با خط نور نوشته اند: 🔸(طلب المعارف من غیر طریقنا اهل البیت مساوق لانکارنا و قد اقامنی الله و انا الحجه بن الحسن)🔸 🔸فرمود:حضرت آن را نگاه داشتند که من آن را بخوانم. نگاه کردم و سه نوبت خواندم. وقتی که خوب این مفهوم را ضبط کردم و نقش خاطرم شد و فهمیدم راه چیست،آب روی آتش دلم افتاد,دلم باز شد،اضطرابم برطرف شد و حضرت هم غایب شده و از نظرم دور شدند و رفتند و دیگر اجازه ی حرف زدن ندادند. 📚احیاگر حوزه خراسان ص۲۱۳ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 فرمایش سلام الله علیه به مرحوم آیت الله العظمی : 🔸 طلب المعارف من غیر طریقنا اهل البیت مساوق لانکارنا و قد اقامنی الله و انا الحجه بن الحسن🔸 🔹یعنی هرکس را از غیر طریق و راه ما اهل بیت طلب کند، این کار او مساوی با انکار ما اهل بیت است!!! یعنی ما را قبول نکرده است! اگر قبول کرده باشد باید را از ما بگیرد. 📚احیاگر حوزه خراسان ص۲۱۳ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
السَّلامُ عَلَيْكَ يا وَلِيَّ الله وَابْنَ وَلِيِّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ الله وَابْنَ حُجَّتِهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يا أمامَ الهُدى وَالعُرْوَةَ الوُثْقى وَرَحْمَةُ الله وَبَرَكاتُهُ ، أَشْهَدُ أَنَّكَ مَضَيْت عَلى مامَضى عَلَيْهِ آباؤُكَ الطَّاهِرُونَ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِمْ ، لَمْ تُؤْثِرْ عَمىً عَلى هُدىً وَلَمْ تَمِلْ مِنْ حَقٍ إِلى باطِلٍ وَأَنَّكَ نَصَحْتَ للهِ وَلِرَسُولِهِ وَأَدَّيْتَ الاَمانَةَ ؛ فَجَزاكَ الله عَنِ الإسْلامِ وَأَهْلِهِ خَيْرَ الجَزاءِ. أَتَيْتُكَ بِأَبِي وَاُمِّي زائِراً عارِفاً بِحَقِّكَ مُوالِياً لاَوْلِيائِكَ مُعادِياً لاَعْدائِكَ فَاشْفَعْ لِي عِنْدَ رَبِّكَ. السَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلايَ يا بْنَ رَسُولِ الله وَرَحْمَةُ الله وَبَرَكاتُهُ ، أَشْهَدُ أَنَّكَ الإمام الهادِي وَالوَلِيُّ المُرْشِدُ ، أَبْرَأُ إِلى الله مِنْ أَعْدائِكَ وَأَتَقَرَّبُ إلى الله بِولايَتِكَ صَلَّى الله عَلَيْكَ وَرَحْمَةُ الله وَبَرَكاتُهُ. ۲۳ ذي القعدة الحرام زیارتی مخصوصه حضرت سلام الله علیه کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 فضیلت زیارت امام رضا سلام الله علیه عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ الْبَزَنْطِيِّ قَالَ قَرَأْتُ كِتَابَ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السّلام أَبْلِغْ شِيعَتِي أَنَّ زِيَارَتِي تَعْدِلُ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى أَلْفَ حَجَّةٍ . قَالَ قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ علیه السّلام أَلْفَ حَجَّةٍ ؟! قَالَ إِي وَ اللَّهِ وَ أَلْفَ أَلْفِ حَجَّةٍ لِمَنْ زَارَهُ عَارِفاً بِحَقِّه. أحمد بن محمّد بن ابى‌ نصر گويد در نامه سلام الله علیه چنين خواندم كه فرموده بودند: به شيعيان من بگوييد كه زيارت من در پيشگاه خداوند با هزار حج برابری می‌کند. به سلام الله علیه عرض كردم هزار حج ؟! فرمودند آرى ، به خدا سوگند هر كه معرفت به حقّ آن حضرت داشته باشد و ایشان را زيارت كند ، ثواب یک میلیون حجّ از آنِ اوست! 📚من لا يحضره الفقيه ۲ / ۵۸۳ . کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 گوشه ای از معارف عمیق ملاصدرا!!! 🔸: زنان حیواناتی هستند که برای استفاده ی مردان لباس انسانیت به آنها پوشانده شده است! 📚اسفار، ج ۷ ص۱۳۶ 🔸این سخنان را قیاس کنید با فرمایشات نورانی معصومین صلوات الله علیهم! 🔸هرکس از قرآن و روایات رویگردان شد عاقبتی بهتر از این نخواهد داشت. کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 تایید کلام توسط ملاهادی پاورقی شماره یک را در تصویر ملاحظه بفرمایید، متاسفانه حاج ملا هادی در اینجا تعلیقه زده و نوشته : در اینکه زن ها را در سلک و گروه حیوانات قرار داده اشاره لطیفی هست بر اینکه زن ها چون ضعیف العقل هستند و چون متمایل به دنیا هستند بخاطر همین ملحق به حیوانات میشوند!!! این است معارف و مریدانش که دایم دم از تمدن و عقل گرایی میزنند! واقعا چه کسی ضد عقل است؟؟؟ چه کسی دین را نابود کرده؟؟ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 رسوایی! برخی از طلاب جوان مشهد(آقای ) گفته اند مخالفان ، کلام را درست نفهمیده اند! منظور از اینکه گفته زن ها حیوانند یعنی حیوان ناطق هستند!!!! با این عبارات معلوم میشود علاوه بر اینکه بر قرآن و حدیث رحم نمیکنند! و کلام وحی را تحریف و تاویل میبرند ، بر خودشان هم رحم نمیکنند و هرجا قافیه به تنگ می آید کلمات سایر را هم توجیه میکنند! امان از رسوایی! باید خطاب به این طلبه ی جوان مشهدی گفت : آیا تصریح ملاهادی را نمیبینید! آیا ملاهادی هم را نفهمیده! که از خودتان است و تصریح میکند که زنان را از جمله ی حیوانات شمرده! تازه این کلام سخیف را تحسین هم میکند و از لطایف میشمارد!!! یا للعجب! کتب حدیثی را درست نمیخوانید، لااقل کتب خودتان را با دقت مطالعه کنید! کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 نکته ای در باب تشرف میرزا 🔹استاد معظم حضرت علامه حفظه الله: 🔸حاج و حاج که برای میرزا در نقل قضیه ها از آنها معتبر تری نمیتوانید پیدا کنید،هر دو گفته اند که تشرف در بیداری بوده و ما این را از هر دو نفر شنیده ایم. 🔸در کره ی زمین از حاج شیخ مجتبی و حاج شیخ محمود نزدیکتر به میرزا پیدا نمیکنید! 🔸البته حاج هم به میرزا بسیار نزدیک بود. 🔸نزدیکترین کسان به میرزا حاج شیخ مجتبی و حاج شیخ محمود بودند که این دو برای من نقل کردند که میرزا در حال بیداری و توجه, تشرف داشته است و این سخن،ربطی به انواع مدعیان ندارد! و نقلش در زمان حیات میرزا ممنوع بوده است! 📚 احیاگر حوزه خراسان ص۲۱۵ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 تکفیر #وحدت_وجود از لسان مبارک مرحوم علامه شیخ #محمد_تقی_مجلسی رضوان الله تعالی علیه کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت‌الله‌‌‌ العظمی #سید_محمد_‌صادق‌_روحانی مدظله العالی : من #محی_الدین را مسلمان نمیدانم بواسطه مطالبش یکی راجع به #وحدت_وجود و مطالب دیگر در کتابهایش! کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 الغریق یتشبث بکل حشیش! عده ای وقتی که میبینند نمیتوانند مبانی علمی میرزای اصفهانی را نقد و رد کنند از باب دشمنی و کینه وارد شده و دست به تخریب میرزا میزنند! مثلا میگویند میرزا نمیدانست! این در حالیست که تمام کسانی که با میرزا آشنا بودند و مخالفتی هم با او نداشتند تصریح میکنند که میرزا متخصص در مبانی (فلسفه) بود! از همه ی این تصریحات هم بگذریم باید گفت: چطور میشود که میرزا یک تنه حوزه ی کهنسال مشهد را که مهد بود و از مراکز مهم بحساب می آمد همه را در هم کوبید و را منزوی و غار نشین کرد و هنوز که هنوز است بعد از گذشت ده ها سال ، حوزه مشهد علم مخالفت با و را بر دوش دارد! میرزایی که نمیدانست چگونه اعاظم مشهد را منکوب کرده و آن ها را با بحث علمی منزوی ساخت ! تفکر گناه نیست! کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 ردی بر ادعای گرایش ( مجلسی اول ) به در بیان فرزند ایشان " رحمت الله علیهما " مرحوم راجع به والد خویش اینگونه می نویسد : بر تو باد پرهیز از این گمان که پدر علامه ام (که ضریحش نورانی باد!) از صوفیان باشد،یا اعتقادی به مسالک و مذاهب آنها داشته باشد . حاشا از این نسبت! چگونه اینگونه باشد ، در حالی که او مانوس ترین اهل زمان خودش به اخبار اهل بیت –علیهم السلام- و عالم ترین آنها به این اخبار بود . مسلک او زهد و ورع بود . او در ابتدا به اسم تصوف تظاهر می کرد ، تا این طایفه به او متمایل شوند و از او فرار نکنند، تا اینکه آنها را از این عقاید فاسده و اعمال بدعت آمیز رهایی بخشد ، و به تحقیق که عده زیادی از آنها را با این مجادله حسنه هدایت کرد ، و در آخر عمرش وقتی مشاهده نمود که رعایت این مصلحت ، موضوعیت ندارد ، و پرچم های گمراهی و سرکشی سرنگون گشته ، و احزاب شیطان شکست خورده اند ، و معلوم شد که این ها دشمنان خدا هستند ، از آنها بیزاری جست. و مستمرا منکر عقاید باطل آنها می شد . و من (که فرزند ایشان هستم) آشناتر از هرکس به طریقه پدرم هستم . و نزد من نوشته های پدرم در این باره موجود است. » 📚الاعتقادات – علامه محمد باقر مجلسی- ص ۴۸- نشر کتابخانه علامه مجلسی کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 معنای روایت «اُطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّين» اين نيست که علم حقیقی در چین است... آیت الله ( حفظه الله تعالی ) : "مفاد روایت «اُطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّين» اين نيست که علم [حقیقی] در اختيار کفار چين هست؛ بلکه معنای روايت اين است که ولو در آنجا هم بود برويد و اخذ کنيد. يعنی علم، چنين ارزشی دارد. به قول مرحوم آيت الله العظمی بهجت مي‌گفتند يک کتابی است که اگر در چين هم بود، همه ما بايد به‌دنبال آن می‌رفتيم و پيدا می‌کرديم و می‌خوانديم که همان قرآن است. 👈 درواقع، همان که فرموده است «اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّين»، همان‌ها فرموده‌اند که علم جز در خانه ما پيدا نمی‌شود." "[پس] اگر اين روايت را می‌خوانند که: «اُطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّين»، اين [قبیل] روايات را هم بخوانند که: «شَرِّقَا وَ غَرِّبَا لَنْ تَجِدَا عِلْماً صَحِيحاً إِلَّا شَيْئاً يَخْرُجُ مِنْ عِنْدِنَا أَهْلَ الْبَيْت» (اگر به شرق یا غرب عالم بروید، دانش صحیحی نمی‌یابید مگر آنچه از نزد ما اهل‌بیت بیرون می‌آید)". کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
" فضیلت روز و فضیلت روزه گرفتن در این روز " «أَبِی ره قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِیسَ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ الْحُسَیْنِ عَنْ أَبِی طَاهِرِ بْنِ حَمْزَةَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ الْوَشَّاءِ قَالَ کُنْتُ مَعَ أَبِی وَ أَنَا غُلَامٌ فَتَعَشَّیْنَا عِنْدَ الرِّضَا ع لَیْلَةَ خَمْسٍ وَ عِشْرِینَ مِنْ ذِی الْقَعْدَةِ فَقَالَ لَیْلَةُ خَمْسٍ وَ عِشْرِینَ مِنْ ذِی الْقَعْدَةِ وُلِدَ فِیهَا إِبْرَاهِیمُ وَ وُلِدَ فِیهَا عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ ع وَ فِیهَا دُحِیَتِ الْأَرْضُ مِنْ تَحْتِ الْکَعْبَةِ وَ أَیْضاً خَصْلَةٌ لَمْ یَذْکُرْهَا أَحَدٌ فَمَنْ صَامَ ذَلِکَ الْیَوْمَ کَانَ کَمَنْ صَامَ سِتِّینَ شَهْرا». راوی می‌گوید: «به هنگام جوانى در شب بیست و پنجم ذی‌قعده به همراه پدرم در خدمت امام رضا(ع) شام خوردیم، پس امام(ع) فرمود: شب بیست و پنجم ماه ذى القعده حضرت ابراهیم و حضرت عیسى بن مریم- که بر آنان درود باد- متولد شدند. و زمین در آن شب از زیر کعبه گسترش پیدا کرد، و نیز فضیلتى در این شب وجود دارد که هیچ‌کس از آن یاد نکرده است و آن این است که هر کس در آن روز روزه بگیرد مانند کسى است که شصت ماه روزه گرفته باشد». 📚شیخ صدوق، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 79، دار الشریف الرضی للنشر، قم، چاپ دوم، 1406ق. کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
تاملی بر شخصیت قسمت چهارم 🔽 ⭕️شیعیان دوازده امامی از منظر ابن عربی : 🔘ألفت الیهم أصلاً صحیحاً لا یشكون فیه ثمّ طرأت علیهم التلبیسات من عدم الفهم حتّی ضلّوا فینسب ذلك إلی الشیطان بحكم الأصل و لوعلموا إنّ الشیطان فی تلك المسائل تلمیذله یتعلم منه و اكثر ما ظهر ذلك فی الشیعة و لاسیما فی الإمامیة منهم فدخلت علیهم شیاطین الجنّ أوّلاً بحبّ أهل البیت و استفراغ الحّب فیهم و رأوا أن ذلك من أسنی القربات إلی الله و كذلك هو لو وقفوا و لا یزیدون علیه إلا أنّهم تعدوا من حبّ أهل البیت إلی طریقین منهم من تعدی إلی بغض الصاحبه و سبّهم حیث لم یقدموهم و تخیلو أن أهل البیت أولی بهذه المناصب الدنیویة فكان منهم قد عرف و استفاض و طائفه زادت إلی سب الصحابة القدح فی رسول الله صلی الله علیه و سلم و فی جبریل علیه السلام و فی الله جل جلاله حیث لم ینصوا علی رتبتهم و تقدیمهم فی الخلافة للناس حتی أنشد بعضهم ما كان من بعث الأمین أمینا و هذا كلّه واقع من أصل صحیح و هو حب اهل البیت انتج فی نظرهم فاسدا فضلوا و أضلوا . 🔹ترجمه: شیطان آنان (شیعیان) را با اصل صحیحی که در آن هیچ شکّی راه ندارد مأنوس می کند، سپس بر آنان از کج فهمی شبهاتی را القاء می کند تا گمراه شوند. این گمراهی [فقط] بواسطه ی آن اصل به شیعیان نسبت داده می شود، وگرنه شیطان در این مسائل شاگرد آن شخص گمراه است. بیشترین مصداق بر این امر، در شیعه، خصوصاً شیعه دوازده امامی ظاهر می شود. شیطان جن نخست محبت اهل بیت و پایداری در آن را به آنان عرضه می کند و آنان (شیعیان) معتقدند که این محبت بالاترین وسیله ی تقرب به خداست و چنین است اگر در همین حد باقی بمانند. اما آنان به دوگونه از محبت اهل بیت فراتر می روند: [یک] برخی از آنان به دشمنی و دشنام صحابه می پردازند چون آنان اهل بیت را مقدم نداشتند و گمان می کنند که اهل بیت برای خلافت و این مناسب دنیایی سزاوارتر بوده اند. [دو] و برخی نیز از سبّ صحابه بالاتر رفته به پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم و جبرائیل و خدا بد می گویند و انتقاد می کنند که چرا برای مردم به برتری مقام اهل بیت و تقدم آنان در خلافت تصریح نکرده اند، تا آن جا که برخی از آنان چنین سروده است: «آن کس که جبرائیل امین را فرستاده (یعنی خدا) خود امین نبوده است» همه ی اینها از یک اصل صحیح که محبت اهل بیت است نشأت گرفته است، اما در نظر آنان این نتیجه فاسد را داده و گمراه شده و گمراه کرده اند. 📚فتوحات مکیه1 /281و282 باب الخمس و الخمسرن فی المعرفة الخواطر الشیطانیه . 🔴 بهترین جمله ای که می توان خطاب به دوستداران در نقد این چرندیات نوشت یک جمله است و آن هم اینکه بگوییم : " واقعا برایتان متاستفیم " ....... کاتال معرفتی ( معارف الشیعه) @maaref_shiaa