eitaa logo
معارف الشیعه
3.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
699 ویدیو
307 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik ارتباط با ما: حجت الاسلام طوغانی @Yanooor59 حجت الاسلام توحیدی اسدآبادی @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 نقدی بر مستندات قرآنی قائلین به ✍️ وحدت وجود نظریه غیر برهانی و متخذ از الهیات یونانی و در تعارض با بدیهیات عقلی و وحیانی است با این وجود فلاسفه و عرفای قائل به وحدت وجود تلاش کرده اند این نظریه را مستند به آیاتی از قران کنند که در زیر به نقد آن می پردازیم: 🔻1. الله نور السماوات والارضِ (نور/ 35)، (خداوند نور آسمان ها و زمين است). ملاصدا واژه «نور» را به «وجود» معنا کرده 📚ملاصدرا، اسرار الایات ص 35 و آسمانها و زمین را عین وجود خداوند دانسته است، در حالی که اهل بیت علیهم السلام نور را به معنای روشنگر و هدایتگر اهل آسمان و زمین تفسیر کرده اند. راوی می گوید از امام رضا عليه السلام در باره فرموده خداوند متعال «خداوند نور آسمان‌ها و زمين است» پرسيدم، فرمودند: یعنی هدايت کننده اهل آسمان‌ها و هدايت کننده اهل زمين است. 📚اصول كافي ‏1 / 115 🔻2. ونفخت فيه من روحي (حجر/29) (و هنگامي که در آن از روح خود دميدم). و ، دمیده شده در انسان را حصه ای از وجود خداوند دانسته اند تا آیه را دلیلی دیگر بر وحدت وجود و سنخیت و عینیت خالق و مخلوق بدانند. در شرح بر شواهد الربوبیة می نویسد: «و ذلك الروح من النفس الرحماني بل عينه‏» (این روح دمیده شده در آدم از نفس و روح الهی بلکه عین آن است.» 📚الشواهد الربوبية في المناهج السلوكية ج‏2 ص660 در حالی که روح یکی از مخلوقات است که خداوند مانند سایر مخلوقات آن را از عدم (لا من شئ) خلق کرد و برای آن که شرافت این روح را که می خواست در پیکر آدم بدمد، بیان کند آن را به خود اضافه کرد و فرمود: «روحی» که در ادبیات عرب به آن اضافه تشریفیه می گویند. 🔻امام باقر عليه السلام در باره روح كه در آدم دميده شده و علت اضافه آن به خداوند مي‏فرمايد: «خداوند روح را به خود نسبت داد، براي اينكه آن را بر ارواح ديگر برتري داد، همان گونه كه خانه‏اي از خانه‏ها (کعبه) را برگزيد و فرمود: خانه من. و به پيامبري از پيامبران فرمود: دوست من، و نظائر آن. و همه آنها مخلوق و ساخته شده و پديد آمده و مورد تربيت و تدبيرند.» 📚 كافي ‏1/134 🔻3. اينما تولوا فثم وجه الله. (بقره/115) (به هر طرف روي کنيد پس آنجا وجه خداوند است.) مفهوم آیه این است که خداوند متعال جا و مکان خاصي ندارد که شما خيال کنيد مثلا اگر رو به قبله کرديد رو به خدا کرده باشيد و اگر رو از قبله بر گردانديد از خدا هم رو برگردانده باشيد! بلکه او متعالي از داشتن زمان و مکان بوده و روي آوردن به او امري معنوي است و روي به هر طرفي مي‌توان با او در مناجات و دعا و انس بود اما ابن عربی بر اساس نظریه وحدت وجود که خدا را بی نهایت می داند و می گوید خداوند همه جا را پر کرده است، می گوید به هر جا نظر کنید، ذات خداوند را مشاهده کرده اید! 📚 فصوص ‏2/149 و این معنایی جز سخن گفتن از یک خدای مادی و مکانی و مقداری ندارد. 🔻4. وما رميت اذ رميت ولکن الله رمي. (انفال/17) (تو پرتاب نکردي آن گاه که پرتاب کردي بلکه خدا پرتاب کرد) مفهوم آیه اين است که هنگامي که تو(پیامبر) در جنگ بدر مشتي از خاک به سوي لشکر کفار پرتاب کردی و گفتی: صورت هايتان زشت باد، در واقع ما بوديم که به دنبال آن طوفاني از خاک و شن ايجاد نموديم که آن‌ها شکست خوردند و فرار کردند 📚تفسير قمي،‏1/ 271 و مقصود کلي آيه اين است که کارهاي نيکي که انجام مي‌دهيد تأييد و نصرت و توفيق آن را ما عطا می کنیم. اما فلاسفه و عرفا می گویند این آیه ناظر به وحدت وجود است، 📚أسفار ‏2/ 372 چرا که به پیامبر می گوید تو اساسا وجود نداشتی که چیزی را به سمت مشرکان پرتاب کنی بلکه وجود فقط منحصر به ذات خداوند است و اوست که پرتاب کرد و اوست که اساسا هر فعلی را انجام می دهد! 🔻بر اساس این تفسیر وحدت وجودی از آیه باید گفت چون غیر از خداوند، وجود مستقل دیگری به نام انسان نیست و انسانها همه مرتبه ها و حصه هایی از وجود خداوندند، همه افعالی که از انسانها سر می زند، چه خیر و چه شر، همگی فعل خداوندند و فی المثل باید به سارق ـ العیاذ بالله ـ گفت: ما سرقت اذ سرقت و لکن الله سرق یا به قاتل گفت: ماقتلت اذ قتلت و لکن الله قتل! و البته می دانیم که مولوی در مثنوی بر همین اساس قاتل امیرالمؤمنین علیه السلام را نه ابن ملجم بلکه خداوند دانسته و گفته مقدر شده که کسی حق ندارد یک مو از سر ابن ملجم کم کند! 📚مثنوی دفتر اول کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
سلام و خداحافظی.pdf
638.7K
⭐️ در آداب سلام کردن و خداحافظی کرد ( تحیت و تودیع ) "" نشر سنن اهلبیت واجب است "" کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
075-tanbihat.mp3
4.72M
کتاب شریف توسط عالم ربانی حضرت آیت الله حاج حفظه الله تعالی {جلسه هفتاد و پنجم } ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
050-osol-toohidi.mp3
1.92M
🔴 از منظر قرآن و روایات 🔹 توسط عالم ربانی و فقیه اهل البیت حضرت علامه آیت الله حاج ادام الله ظله الوارف 🔸(جلسه پنجاهم) کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 توسل ائمه به حضرت فاطمه زهرا " سلام الله علیهم اجمعین " ▪️«أنه إذا كان وعك (أي أصابه الحمى) استعان بالماء البارد، ثم ينادي حتى يسمع صوته على باب الدار: يا فاطمة بنت محمد 🔸هرگاه امام باقر " سلام الله علیه " دچار بیماری می شد و تب می کرد آب خنک می نوشید وپاشویه می کرد .با صدای بلند صدا می زد "یا فاطمه بنت محمد"بگونه ای که اهالی خانه این صدا را می شنیدند. 📚(الكافي ج8 ص109 ح87) ▪️امام صادق " سلام الله علیه " در وصف توسل به حضرت صدیقه کبری " سلام الله علیها " می فرمایند: عليكم بالزهراء استغيثوا بأسمها ونادوا مولاتكم فاطمة وحينئذ تقضى حاجتكم وتنالون مطلبكم. 🔸بر شما باد که بر حضرت زهرا متوسل شوید. او را به نامش بخوانید و مولایتان فاطمه را صدا کنید.هرگاه که چنین کردید حاجتتان برآورده می شود و به خواسته تان می رسید. 📚(اسرار الفاطمیه، ص37) کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
4_5965186301098460576.mp3
89.4K
❌ بدوح شرح جناب اقای : شاگرد باید در استاد کاملا فانی شود آن چنان باید در استاد غرق شود که خود را از شئون استاد ببیند( وحدت وجود) و اگر میخواهد حواسش در نماز جمع باشد یکی از راه هایش این است که همیشه فقط صورت استاد را در نظر بگیرد و حق ندارد در نماز غیر از استاد را در نظر بگیرد! 📚دروس ادب مع الله. ج١٤ د ٢٥ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔺 مدعی است که اطیب طیبات است و بوی خوش می‌دهد!!!! 🔺وی در شرح میگوید: چه اینکه طیب آنی است که او را طیب یعنی بوی خوش باشد. پس خداوند شهادت داد که عایشه طیبه است و خبث را از او نفی کرده است که فرمود: «اولئك مبرؤون مما يقولون» چه اینکه نبی (صلوات الله علیه و اله) اطيب طیبین است و عایشه و باقی زوجات نبی اطيب طیباتند. 📚 ممد الهمم در شرح فصوص الحکم، تالیف حسن زاده آملی، صفحه ۶۱۹. کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
1_203837509.mp3
28.46M
🔴 سخنرانی کامل در خصوص بیماری 🔸مسجد حضرت زینب کبری سلام الله علیها قم کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 آیا رسیدن به " سلام الله علیهم اجمعین " ممکن است ⁉️ قسمت هفتم 🔽 🔻معصومین کلمات الله هستند و فضائل آنها درک نمیشود در کلام امام هادی علیه السلام... 🔸 وَ لَوْ أَنَّمَا فِي الْأَرْضِ مِن شَجَرَةٍ أَقْلَامٌ وَ الْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِن بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ مَّا نَفِدَتْ كَلِمَاتُ اللَّـهِ ۗ إِنَّ اللَّـهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ و اگر آن چه درخت در زمين است قلم باشد و دريا را هفت درياى ديگر به يارى آيد سخنان خدا کلمات الله پايان نپذيرد قطعاً خداست كه شكست‌ناپذير حكيم است. ▪️قالَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرِيِّ صلوات الله علیه: نَحْنُ كَلِمَاتُ اللَّهِ الَّتِي لَا تَنْفَدُ وَ لَا تُدْرَكُ فَضَائِلُنَا. 🔸حضرت امام هادی سلام الله علیه : ما کلمات الهی کلمات الله هستیم که پایان نمی پذیرد و فضیلتهای ما درک نمی شود. 📚بحار الأنوار/ج‏۱۰/ص۳۸۹. 📚تحف العقول/ص۴۷۹. 📚الإختصاص/ص۹۴. 📚سورة لقمان/آیه٢٧. 🔴(( اتمام حجت می کنیم که قیامت برای ظلم هایتان به اهلبیت عذری نداشته باشید)) کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 🔸آقای میگوید : کلمات عرفا دلپذیر تر از طریقه اهل البیت است!!!! 🔸اگر بالفرض هیچ دلیل دیگری بر انحرافات فکری و عقیدتی امثال آقای نباشد، همین یک جمله دال بر اوج انحرافات فکری او و امثال اوست. کانال معرفتی"معارف الشیعه" @maaref_shiaa
مهماني 3.pdf
642.1K
⭐️ در آداب ضیافت ( مهمانی و میزبانی ) 🔻در ترویج " سلام الله علیهم اجمعین " سهیم باشیم . کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 دعایی از " ارواحنافداه " در 💢ابن عيّاش مي‏گويد : از جمله توقيعاتي که به دست جناب شيخ ابو جعفر محمّد بن عثمان از رسيده براي است: 🔻أَللَّهُمَّ إِنّي أَسْأَلُکَ بِمَعاني جَميعِ ما يَدْعُوکَ بِهِ وُلاةُ أَمْرِکَ، اَلْمَأْمُونُونَ عَلي سِرِّکَ، اَلْمُسْتَبْشِرُونَ بِأَمْرِکَ، اَلْواصِفُونَ لِقُدْرَتِکَ، اَلْمُعْلِنُونَ لِعَظَمَتِکَ، أَسْأَلُکَ بِما نَطَقَ فيهِمْ مِنْ مَشِيَّتِکَ، فَجَعَلْتَهُمْ مَعادِنَ لِکَلِماتِکَ، وَأَرْکاناً لِتَوْحِيدِکَ وَآياتِکَ وَمَقاماتِکَ الَّتي لاتَعْطيلَ لَها في کُلِّ مَکانٍ يَعْرِفُکَ بِها مَنْ عَرَفَکَ، لا فَرْقَ بَيْنَکَ وَبَيْنَها إِلّا أَنَّهُمْ عِبادُکَ وَخَلْقُکَ، فَتْقُها وَرَتْقُها بِيَدِکَ، بَدْؤُها مِنْکَ وَعَوْدُها إِلَيْکَ، أَعْضادٌ وَأَشْهادٌ وَمُناةٌ وَأَذْوادٌ وَحَفَظَةٌ وَرُوَّادٌ، فَبِهِمْ مَلَأْتَ سَماءَکَ وَأَرْضَکَ حَتَّي ظَهَرَ أَنْ لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ. فَبِذلِکَ أَسْأَلُکَ وَبِمَواقِعِ الْعِزِّ مِنْ رَحْمَتِکَ، وَبِمَقاماتِکَ وَعَلاماتِکَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، وَأَنْ تَزيدَني إيماناً وَتَثْبيتاً، يا باطِناً في ظُهُورِهِ وَظاهِراً في بُطُونِهِ وَمَکْنُونِهِ ، يا مُفَرِّقاً بَيْنَ النُّورِ وَالدَّيْجُورِ، يا مَوْصُوفاً بِغَيْرِ کُنْهٍ، وَمَعْرُوفاً بِغَيْرِ شِبْهٍ، حادَّ کُلِّ مَحْدُودٍ ، وَشاهِدَ کُلِّ مَشْهُودٍ، وَمُوجِدَ کُلِّ مَوْجُودٍ، وَمُحْصِيَ کُلِّ مَعْدُودٍ، وَفاقِدَ کُلِّ مَفْقُودٍ، لَيْسَ دُونَکَ مِنْ مَعْبُودٍ أَهْلَ الْکِبْرِياءِ وَالْجُودِ. يا مَنْ لايُکَيَّفُ بِکَيْفٍ، وَلايُؤَيَّنُ بِأَيْنٍ، يا مُحْتَجِباً عَنْ کُلِّ عَيْنٍ، يا دَيْمُومُ يا قَيُّومُ، وَعالِمَ کُلِّ مَعْلُومٍ، صَلِّ عَلي عِبادِکَ الْمُنْتَجَبينَ، وَبَشَرِکَ الْمُحْتَجِبينَ، وَمَلائِکَتِکَ الْمُقَرَّبينَ، وَالْبُهْمِ الصَّافّينَ الْحافّينَ. وَبارِکْ لَنا في شَهْرِنا هذَا الْمُرَجَّبِ الْمُکَرَّمِ، وَما بَعْدَهُ مِنَ الْأَشْهُرِ الْحُرُمِ، وَأَسْبِغْ عَلَيْنا فيهِ النِّعَمَ، وَأَجْزِلْ لَنا فيهِ الْقِسَمَ، وَأَبْرِرْ لَنا فيهِ الْقَسَمَ، بِاسْمِکَ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الْأَجَلِّ الْأَکْرَمِ الَّذي وَضَعْتَهُ عَلَي النَّهارِ فَأَضاءَ، وَعَلَي اللَّيْلِ فَأَظْلَمَ، وَاغْفِرْ لَنا ما تَعْلَمُ مِنَّا وَما لانَعْلَمُ، وَاعْصِمْنا مِنَ الذُّنُوبِ خَيْرَ الْعِصَمِ، وَاکْفِنا کَوافِيَ قَدَرِکَ، وَامْنُنْ عَلَيْنا بِحُسْنِ نَظَرِکَ ، وَلاتَکِلْنا إِلي غَيْرِکَ، وَلاتَمْنَعْنا مِنْ خَيْرِکَ، وَبارِکْ لَنا فيما کَتَبْتَهُ لَنا مِنْ أَعْمارِنا، وَأَصْلِحْ لَنا خبيئَةَ أَسْرارِنا، وَأَعْطِنا مِنْکَ الْأَمانَ، وَاسْتَعْمِلْنا بِحُسْنِ الْإيمانِ، وَبَلِّغْنا شَهْرَ الصِّيامِ، وَما بَعْدَهُ مِنَ الْأَيَّامِ وَالْأَعْوامِ، يا ذَا الْجَلالِ وَالْإِکْرامِ. 📚 بحار الأنوار : ج 98 ص 398 🔸 صاحب «عمدة الزائر» در بيان اين دعاي شريف مي‏گويد : ولاة امر، يعني صاحبان امر که همان محمّد صلي الله عليه وآله وسلم و اهل بيت آن حضرت مي‏باشند، و آنها هستند که به اين صفات نيکو متّصف‏اند، و آنها داراي مقاماتي هستند که در هيچ جايي تعطيل بر آنها معنايي ندارد، زيرا وقتي آنها خداي را با چنين معاني والايي که در نزدشان هست بخوانند، يا به وسيله آنها دعا کنند، و در هر مکاني و به هر امري بخوانند، خداوند بدون معطّلي دعاي آنها را مستجاب مي‏کند. زيرا که مبدأ، فيض رساننده، و مورد هم قابل استجابت است، و به برکت آن‏ها فيض به دعا کننده مي‏رسد، بلکه به برکت آنها فيض به همه مخلوقات مي‏رسد، و اين همان سرّ و راز صلوات و درود فرستادن بر آنها و توسّل جستن به آنها در هر حاجتي است، زيرا کسي که بر آن‏ها درود فرستد دعاي او رد نمي‏شود. کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa