eitaa logo
معارف الشیعه
3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
634 ویدیو
301 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik ارتباط با ما: حجت الاسلام طوغانی @Yanooor59 حجت الاسلام توحیدی @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 و را بشناسیم .... 💢 انتقال محتضر به مصلایش، هنگامی که جان دادن برایش سخت شود در احادیث معتبر وارد شده است: اگر جان کندن بر محتضر دشوار شود او را ببرند به آن جایی که همیشه نماز می کرده است، یا روی جانمازی که بر آن نماز می کرده است، او را بخوابانند که اگر امید شفا هست شفا می یابد و اگر نه جانش به آسانی بیرون می آید. 📚 کتاب باب دهم فصل دوازدهم کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔻 و را بشناسیم .... 💢 دست گذاشتن بر روی محتضر از امام رضا سلام الله علیه منقول است که: زینهار که در حال احتضار دست بر او مگذارید، اگر دست و پا زند مانعش نشوید، چنانچه جاهلان می کنند، و نزد او قرآن بخوانید، یاد خدا بکنید و صلوات بر رسول و آل او بفرستید. 📚 کتاب باب دهم فصل دوازدهم کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 🔻[الم ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدیً لِلْمُتَّقِینَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ] بقره ۱-۳ ▪️یحیی بن ابی القاسم می‌گوید: از امام صادق سلام الله علیه درباره این قول خدای عزوجل: [الم ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدیً لِلْمُتَّقِینَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ] {الف، لام، میم. این است کتابی که در [حقانیت] آن هیچ تردیدی نیست [و] مایه هدایت تقواپیشگان است، آنان که به غیب ایمان می‌آورند} پرسیدم. حضرت فرمود: «متقین» در این آیه، شیعیان علی سلام الله علیه هستند و «غیب» است. دلیل این معنی آیه [وَ یَقُولُونَ لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَیْهِ آیَةٌ مِنْ رَبِّه فَقُلْ إِنَّمَا الْغَیْبُ لِلَّهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ» یونس ، ۲۰ ، {و می‌گویند: «چرا معجزه ای از جانب پروردگارش بر او نازل نمی شود؟ » بگو: «غیب فقط به خدا اختصاص دارد. پس منتظر باشید که من هم با شما از منتظرانم. ای پیغمبر بگو غیب مال خداست، پس منتظر باشید که من نیز با شما از منتظران هستم} است. 📚کمال الدین: ص ۳۱۹ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔻از سلاسل صوفیه چگونه نام برده می شود⁉️ سلسله های صوفیه را به گونه های مختلف ذکر کرده اند . 💠الف). مرحوم محقق اردبیلی در کتاب چندین سلسله از معروف‌ترین فرقه های تصوف را به تفصیل آورده است که ما در اینجا به اختصار اشاره می‌کنیم. 🌟این تقسیم‌بندی به لحاظ محتوای معتقدات صوفیه است. ۱.وَحدانیه: که حق را به دریا تشبیه نموده و مخلوقات را چون موج و کف دریا می پندارند. در میان این سلسله از پیروان مذهب تسنّن و شیعه دیده می شود. ۲.واصلیه: که اعتقاد به وصول عارفِ سالک، به حق در نهایت طریقت دارند. ۳.حبیبیه: محبت را پایان طریقت می دانند که موجب سقوط تکلیف می گردد. ۴. ولائیه: مظهر ولایت مطلقه الهی شدن را نهایت اَسفار اربعه در سلوک و طریقت می‌دانند ۵. مُشارکیه: خود را شریک در مقام نبوت و واصل به آن مقام می دانند ۶.شِمراخیه: به مصاحبت حق و حال دل اعتقاد دارند ۷. مُباحیه: بر عارف واصل همه‌چیز را مباح می شمارند ۸. مَلامتیه: اعتقاد به جبر دارند و گویند ارباب معاصی بر اصحاب طاعت مقدمند. ۹. حالیه: به حال حاصل از و سنت پایبندند و آن را راه بی خودی می دانند ۱۰. حوریه یا مَدهوشیه: اعتقاد به همآغوشی با حوریان به هنگام بیهوشی در سماع دارند ۱۱. واقفیه و وقوفیه: وقوف به حق را ویژه خود می‌دانند ۱۲.تسلیمیه: تسلیم را شرط اول عرفان و طریقت می‌شمارند ۱۳.تلقینیه: مطالعه کتب غیر تصوف را منع می کنند و معرفت را از طریق ممکن می‌دانند ۱۴.کاملیه: پیر را می شمارند ۱۵. اِلهامیه: راه تحصیل علم را و الهام می دانند ۱۶.نوریه به دو معتقدند. ۱۷.باطنیه: به بیخودی و مدهوشی رو می‌آورند و جنون را دوست دارند و به باطن اعتقاد می ورزند. ۱۸.جَوریه: ستم کردن را راه گریز از ریا می پندارند و از شعب هستند. ۱۹. اِشراقیه: به حق عشق می ورزند و آن را کمال مطلوب و نهایت طریقت می‌دانند ۲۰. جمهوریه: هستند و هیچ فرقه و مذهبی را ردّ نمی کنند ۲۱.زَرّاقیه: لباس فاخر پوشاند و ادّعای کشف و کرامت کنند و به و موسیقی علاقه فراوان دارند ۲۲.کاهِلیه: به عشق صوری علاقه‌مند و به هرزه گری مبتلا. ✅مرحوم محقق اردبیلی از چندین کتاب نام می‌برد که در نقل سلسله های صوفی از آنها بهره گرفته است مانند: 👈اصول الادیان و 👈الفصول التامه فی هدایه العامه و 👈 تبصره العوام و 👈بیان الادیان 💠ب). بسیاری از مورخین سلسله های تصوف را به نحو دیگری طبقه‌بندی کرده اند و هر سلسله ای را به نام پیر و شیخ معروف آن نامیده اند . مانند: ۱. معروفیه: منسوب به معروف کرخی ۲. ایاضیه: منسوب به فضیل بن عیاض ۳. جنیدیه: منسوب به جنید بغدادی ۴. سلَمیه: منسوب به عبدالله بن سَلَمی ۵. مُحاسبیه: منسوب به حارث محاسبی ۶. قصاریه: پیروان حَمدون قصّار متوفی ۲۷۱ ۷. طِیفوریه: پیروان بایزید بَسطامی ۸. نوریه: پیروان ابوالحسن نوری ۹. سهیلیه: منسوب به سهل شوشتری ۱۰. حکیمیه: پیروان حکیم ترمذی ۱۱. خرازیه: پیروان ابوسعید خراز ۱۲. خفیفیه: منسوب به ابو عبدالله خفیف ۱۳. سیّاریه: منصوب ابوالعباس سیاری ۱۴. حلمانیه: منسوب به ابوحلمان دمشقی ۱۵. فارسیه: منسوب به فارس دینوری ۱۶. قادریه: منسوب به عبدالقادر گیلانی ۱۷‌. نقشبَندیه: منسوب به بهاء الدین نقشبند ۱۸. رُفاعیه: منسوب به ابوالعباس احمد رُفاعی ۱۹. بَدَویه: منسوب به احمد البدوی ۲۰. سُهرَوَردیه: منسوب به شهاب الدین سهروردی ۲۱. شاذِلیه: منسوب به ابوالحسن شاذلی ۲۲. چِشتیه: منسوب به معین الدین چشتی ۲۳. مولویه: منسوب به مولانای رومی ۲۴. بَکتاشیه: منسوب به حاجی بکتاش ولی متوفی ۷۳۸ ۲۵. صفویه: منسوب به شیخ صفی‌الدین اردبیلی ۲۶. نعمت اللهیه: منسوب به شاه نعمت الله ولیّ ۲۷. نوربخشیه: منسوب به سید محمد نوربخش ۲۸. اکبری یا حاتَمیه: منسوب به محیی الدین عربی ۲۹. قونَویه: منسوب به صدرالدین قونوی ۳۰. حروفیه: منسوب به فضل الله حروفی ۳۱. قَلَندریه: منسوب به قطب الدین حیدر ۳۲. نورعلیشاهی: منسوب به نورعلیشاه ۳۳. رحمت علیشاهی: منسوب به رحمت علیشاه ۳۴. محبوبعلیشاهی: منسوب به رحمت علیشاه ۳۵. گنابادیه: منسوب به ملاسلطان گنابادی ۳۶. منوّرعلیشاهی: منسوب به منور علی شاه ۳۷. صَفیّ علیشاهی: منسوب به صفی علیشاه ۳۸. خوافیه: منسوب به زین الدین علی خوافی ۳۹. ذَهَبیه: منسوب به آقا محمد کازرونی ۴۰. کمیلیه: منسوب به کمیل بن زیاد ۴۱. پیرجمالیه: منسوب به پیرجمال صوفی اردستانی ۴۲. پیرحاجاتیه: منسوب به شیخ محمد بن احمد بن ابی نصر حازم ۴۳. ناصریه: منسوب به شیخ ناصرالدین ابن محمد کوفی ۴۴. روزبهانیه: منسوب به شیخ روزبهان بَقلی ۴۵. اَدهَمیه: منسوب به بابا حافظ مشهور به کهنه پوش. ------------ 📚پژوهشی در تصوف وعرفان ص۴۷۵ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
💢 سفارش امام زمان سلام الله علیه درباره مرحوم به مرحوم بخش اول 🔽 🔻 از ماست! مرحوم در مشهد، مشغول دروس طلبگی بود و در طول این مدت، مخارجشان را پدرشان تامین مي‌نمود؛ زیرا ایشان از وجوهات و سهم امام استفاده نمي‌کرد. سال آخر هم، پدرشان از ایشان خواسته بود که به تهران بازگردد و در برابر اصرار مرحوم گفته بود، دیگر پولی برایت نخواهم فرستاد! خود آن مرحوم مي‌گويد: همزمان با این ماجرا، برف شدیدی آمده بود که راه‌ها را بسته بود. پولم تمام شد. بعد از مدتی نسیه گرفتن از بقال و نانوای محل، روزی هر دو مرا جواب کردند و گفتند تا حسابت را تسویه نکنی دیگر به تو چیزی نمي‌دهیم. خیلی خجالت‌زده شدم و برگشتم. به حرم رفتم و پس از زیارت، به حضرت عرض حال نمودم. شب را گرسنه خوابیدم. سحر یک لیوان آب نوشیدم و قصد روزه کردم. در طول روز به اتمام امور روزمره پرداختم تا افطار که باز هم با یک لیوان آب افطار کردم و سحر روز بعد هم باز همین ماجرا تکرار شد. روز دوم و سوم به همین منوال گذشت تا اینکه به زحمت به حرم رفتم. بعد از نماز به حضرت استغاثه کردم که ما مهمان شماییم در این شرایط، خودتان مرحمتی کنید. چنان ضعفی بر بدنم مستولی شده بود که نمي‌توانستم از پله‌ها بالا بروم و خودم را روی پله‌ها کشیدم. در آن سرمای شدید، برای گرم کردن خودم زغال هم نداشتم و در حجره، لای عبای نایینی که داشتم، روی تخت دراز کشیدم و لحاف را روی خودم انداختم. با این حال همچنان سردم بود. سعی کردم با ذکر و توجه، بدن را گرم کنم تا سرما در من اثر نکند. بعد از آن نفهمیدم که خوابم برد یا نه فقط ناگهان به خودم آمدم دیدم در حجره را مي‌زنند. پرسیدم: کیستی؟ گفت: مهمان. با خودم گفتم در این شرایط که هیچ در بساط ندارم اما نیرویی در خودم احساس کردم و گفتم: بفرمایید، مهمان حبیب خداست. دیدم در باز شد. از درگاه حجره که به داخل آمدند، چراغ را روشن کردند. به داخل آمدند. دیدم سید بزرگوار نورانی است که متوجه شدم سلام الله علیه هستند! سید دیگری هم همراه ایشان بود. حضرت فرمودند: «ما میهمان شما مي‌شویم به شرطی که غذا را خودمان بیاوریم». عرض کردم: هر طور امر بفرمایید. حضرت به همراهشان فرمودند: «شما بروید غذا تهیه کنید و بیاورید». بعد به من فرمودند: «شما هم چای را درست کن» امتثال کردم و به صندوق‌خانه حجره رفتم. با خودم گفتم من که هیچ ندارم. در صندوقخانه دو گونی زغال مازندرانی دیدم و آتش را روشن کردم. در نهایت تعجب دیدم چای و قند هم روی طاقچه هست! چای را به خدمت حضرت آوردم. ایشان مطالب بسیاری فرمودند. آن سید هم غذا را آوردند. درون سینی، نان و کباب و خرما بود. حضرت فرمودند شما اول چند دانه خرما بخور. آن خرما طعمی کاملاً متفاوت با خرماهایی که خورده بودم، داشت. کباب هم خیلی مطبوع بود. مقداری اضافه آمد. سفره را که جمع کردم، حضرت فرمودند: «از این نان و خرما و کباب به کسی ندهید. این مخصوص به خود شماست. فقط فردا، مي‌آید، یک لقمه از این غذا به او بدهید. او از »!!! گفتم چشم. کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
💢سفارش امام زمان سلام الله علیه درباره مرحوم به مرحوم بخش دوم 🔽 🔻مرحوم : حضرت سلام الله علیه مطالب دیگری را درباره خودم و مسائل اجتماعی فرمودند؛ از جمله اینکه فرمودند: «دیگر در مشهد نمان و بعد از مساعد شدن هوا به تهران برو و مدارس اسلامی باز کن و به تعلیم و تربیت دانش‌آموزان بپرداز» و فرمودند: «شما چرا در این گرفتاری و بی‌پولی از نماز جناب غافل بودید که نماز جناب جعفر، کبریت احمر است و اکسیر اعظم». هر چه عنایت خاص، فضائل و کمالات انسانی ایشان داشت با عنایت حضرت، در همان شب کامل شد. خودشان گفتند: حضرت و همراهشان مشغول نماز شب شدند. دم رفتن، مشتی پول خورد در دو دستم ریختند و فرمودند: «اینها را بگیر و نگاهشان نکن و نشمار. آنها را زیر پوست تخت بریز و هر وقت لازم داشتی بردار و استفاده کن». از در که بیرون رفتند دیگر آنها را ندیدم. دقایقی بعد صدای مناجات حرم و سپس صداي اذان آمد. نماز را خواندم. صبح، در حجره را زدند. دیدم شیخ با منزلت و بزرگواری آمده‌اند. گفت: من هستم! بعد از مصافحه و معانقه، تمجید کردند و گفتند: خوشا به حالت، دیشب مورد عنایت خاصّ آقا قرار گرفته‌اید، آن حوالة ما را بدهید!!! سفره را آوردم و ایشان لقمه‌ای تناول نمود و گفت: از آن پول‌ها هم سکه‌ای به من بدهید!!! ایشان به ازای آن، بیست تومان به من داد که پول خیلی زیادی بود. چند ماهی که در مشهد بودم محضرشان را درک کردم تا اینکه در همان ایام رحلت نمود. والسلام علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیا 📚 منبع: سایت رسمی مرحوم کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
20.mp3
36.14M
🔻 مشکلات روحی و اصلاح آن 🎙پیر غلام آستان مقدس مهدوی و صاحب سرّ امام زمان " سلام الله علیه " مرحوم حاج قدرت الله " رضوان الله تعالی علیه و رزقنا الله مقاماته و درجاته من فضله " کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 اعتراف به سقوط از عارف❗️ ▪️«بسا صاحب سلوك كه بعد از نيل به مقام «فناى فعلى» با آن كه با اعمال خاص سالكان آشناست، در اين موطن از مقامْ توقف كند. چه برخى نهايت سيرشان فنا در تجليات مذكور است، و در همان حالت فنا گرفتار شده به حالت صحو بعد المحو نمى‏ رسند و دايماً در دايره جذبه دور مى‏زنند. اين كسان از أكل و شرب غفلت دارند، تا چه رسد به انجام واجبات و مستحبات. پس ناچار مانند اطفال و مجانين به تكاليف شرعي توجه ندارند و معاف از تكاليف ‏اند.» 📚مقدّمه جلال الدین آشتیانی بر شرح فصوص قيصرى، ص١٨ ❌ عجیب است که تکالیف ظاهری از اهلبیت " سلام الله علیهم اجمعین که در اعلی مراتب قرب به پروردگار بودند ساقط نشد اما از عرفا و صوفیه برداشته می شود ... شریعت الهی را حقیقتا به بازی گرفته اند .... کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 اعتراف فیلسوف بزرگ مرحوم آیت الله حاج شیخ بر بطلان !!! 🔹 معادی که در به آن معتقد است اسلام و قرآن نیست!!!! 🔸 لعمری ان هذا غیر مطابق مع ما نطق علیه الشرع المقدس و انا اشهد الله و ملایکته و انبیایه و رسله انی اعتقد فی هذه الساعه.....فی امر المعاد الجسمانی بما نطق به القرآن الکریم.... 🔸به جان خودم سوگند ،این (معاد مثالی که ملاصدرا به آن معتقد است) آن معادی نیست که دین اسلام فرموده است!!! و من (شیخ ) خداوند و فرشتگان و پیامبران و رسولان او را در این ساعت گواه میگیرم که به معاد جسمانی که قرآن از آن سخن گفته معتقدم (نه معاد و معاد ) 📚 درر الفواید(تعلیقه علی شرح المنظومه للسبزواری) ج۲ ص۴۶۰ 🔹 نکته:مرحوم شیخ استاد فلسفه اقایان و بودند! کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maarf_shiaa
🔴 عظمت روحی مرحوم علامه آیت الله العظمی "تعلیم جامع المقدمات بعد از فوت" 🔹آقا (فرزند و شاگرد مرحوم سید ) می فرمودند : کتاب جامع المقدماتی داشتیم ؛ پدرم به من فرمودند: برای درس شما را پیش احمد آقا عماد و یا کس دیگری می فرستم و یا به مدرسه بروید و درس بخوانید ! من هم با زبان بی زبانی گفتم : آقاجان ! اگر خودتان به من درس می دهید من حاضرم اما دیگری ، نه ! مرحوم آقا هم با آن علمیتی که داشتند ، قبول کردند و جامع المقدمات را به من درس می دادند که فقط در زمان حیاتش نبود ، بعد از موتشان هم ایشان تشریف می آوردند و به من درس می دادند!!!! البته نه فقط جامع المقدمات بلکه همه علوم را ایشان درس می دادند ....... 📚 دانای اسرار ص ۲۲۳ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 سفر "سلام الله علیه " در ماه با به جرجان ▪️جعفر بن شریف می گوید: سالی قصد حج کردم، و قبل از حج به زیارت امام حسن عسکری علیه السّلام در سامراء رفتم. اموالی از شیعیان همراهم بود که باید به آن حضرت می رساندم. خواستم از آن حضرت بپرسم اموال را به چه کسی بدهم، ولی پیش از آنکه من صحبت کنم حضرت فرمودند: «به مبارک خادم بده». عرض کردم: «همین کار را کرده ام»، و سپس بیرون آمدم و گفتم: «شیعیان شما در جرجان به شما سلام می رسانند». امام علیه السّلام فرمود: مگر بعد از مراسم حج به جرجان بر نمی گردی؟ عرض کردم: بر می گردم. فرمودند: 170 روز دیگر اول روز جمعه سوم ربیع الثانی به جرجان وارد می شوی. آن وقت به مردم اعلام کن که من در آخر همان روز به جرجان می آیم. برو به سلامت. خداوند متعال تو را و آنچه با توست به سلامت به اهل و اولادت خواهد رسانید. پسری برای پسرت متولد شده است. نام او را «صلت » بگذار، که خداوند به زودی او را به حد کمال می رساند و او از اولیاء ما خواهد بود. من گفتم: یابن رسول اللَّه، ابراهیم بن اسماعیل جرجانی از شیعیان شماست و به دوستان شما هر سال بیش از صد هزار درهم احسان می کند، و در جرجان از اشخاصی است که متنعم به نعمت های الهی است. امام علیه السّلام فرمودند: «خداوند به ابواسحاق ابراهیم بن اسماعیل در مقابل احسانی که به شیعیان ما می کند جزای خیر بدهد و گناهان او را بیامرزد و او را پسری صحیح الاعضاء روزی فرماید که قائل به حق باشد. به ابراهیم بگو: حسن بن علی می گوید: نام پسر خود را احمد بگذار». راوی می گوید: از خدمت حضرت مرخص شدم و حج رفتم و بازگشتم، و در روزی که حضرت معین فرموده بودند به سلامت وارد جرجان شدم. هنگامی که اصحاب ما برای تهنیت آمدند، به ایشان گفتم: امام علیه السّلام مرا وعده داده که در آخر امروز به اینجا تشریف می آورند. پس مهیا شوید و مسائل و حوائج خود را آماده کنید. شیعیان چون نماز ظهر و عصر را به جا آوردند، در خانه من جمع شدند. ناگاه امام عسکری علیه السّلام در همان ساعتی که فرموده بودند وارد شدند. هنگام ورود بر ما سلام کردند و ما به استقبال شتافتیم و دست آن حضرت را بوسیدیم. آنگاه حضرت فرمودند: من به جعفر بن شریف وعده کرده بودم که در آخر این روز نزد شما بیایم. من نماز ظهر و عصر را در سامراء به جا آوردم و نزد شما آمدم تا با شما تجدید عهد نمایم. اکنون شما حوائج و مسائل خود را بیاورید. اول کسی که ابتدا به سؤال کرد نضر بن جابر بود. او گفت: یابن رسول اللَّه، پسر من از هر دو چشم نابیناست، دعا فرمائید تا خداوند دیده هایش را به او برگرداند. حضرت فرمودند: او را حاضر کن. او را حاضر کرد و حضرت دست مبارک بر چشمان او کشید و چشمانش روشن شد. پس از او یک یک آمدند و حاجت خود را بیان کردند و حضرت حاجتهای آنان را برآورده می نمودند، تا اینکه حوائج همه را بر آوردند و مسائل آنها را جواب فرمودند و همان روز به سامراء مراجعت نمودند. 📚 بحار الانوار: ج 50، ص 263 کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️اهمیت و عظمت نماز در بیان حضرت آیت الله العظمی " ادام الله ظله الوارف " 📆 ۱۶/ ارديبهشت/ ۱۳۸۸ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🤲🏻 در مشکلات متوسل به علیهم‌السلام باشید؛ مخصوصا « » بخوانید، « » برای علیهاالسلام را بخوانید. 🔓 خدا به برکت اهل‌بیت علیهم‌السلام از ما مشکل‌گشایی می‌کند... 🎙 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
ج 9 ت 15 - 11 - 99 آخر باب شش.m4a
14.45M
🔴 کتاب شریف 🔸از مهمترین آثار علامه محقق مرحوم آیت الله العظمی قدس الله نفسه الزکیه 🔹توسط حجت الاسلام والمسلمین استاد شیخ حفظه الله تعالی از اساتید مبرز {جلسه چهلم و یکم } کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
ج 37 ت 12 - 11 - 93.m4a
15.88M
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ و حجت الاسلام والمسلمین در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی به مساله و سایر مبانی 🔸( جلسه سی و هفتم ) کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 🔻[وَ فِی السَّماءِ رِزْقُکُمْ وَ ما تُوعَدُونَ] ذاریات ، ۲۲ ▪️ابن عباس در ذیل آیه: [وَ فِی السَّماءِ رِزْقُکُمْ وَ ما تُوعَدُونَ]، {و روزی شما و آنچه وعده داده شده اید در آسمان است} می‌گوید: مقصود از وعده، سلام الله علیه است. 📚الغیبه للطوسی: ص ۱۷۵ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 🔻[وَ فِی السَّماءِ رِزْقُکُمْ وَ ما تُوعَدُونَ] ذاریات ، ۲۲ ▪️ابن عباس در ذیل آیه: [وَ فِی السَّماءِ رِزْقُکُمْ وَ ما تُوعَدُونَ]، {و روزی شما و آنچه وعده داده شده اید در آسمان است} می‌گوید: مقصود از وعده، سلام الله علیه است. 📚الغیبه للطوسی: ص ۱۷۵ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔻 و را بشناسیم .... 💢 تلقین کردن کلمات فَرَج به محتضر در حدیث صحیح از امام باقر سلام الله علیه منقول است که: هرگاه کسی را در وقت جان کندن بیابید، این کلمات فرج را تلقین کنید که او بگوید: «لا اِلهَ اِلَّا الله الْحَلیمُ الْکَریمُ، لا اِلهَ الله الْعَلیُّ الْعَظیمُ، سُبْحانَ الله رَبِّ السَّمواتِ السَّبْعِ وَرَبِّ الاَرَضینِ السَّبْعِ وَما فیهِنَّ وَما بَیْنَهُنَّ وَرَبِّ الْعَرْشِ الْعَظیمِ وَالْحَمْدُ لله رَبِّ الْعالَمِینَ». در حدیث دیگر منقول است که: هرکه از اهل خانه امیرالمؤمنین سلام الله علیه محتضر می شد، حضرت کلمات فرج را تلقین ایشان می فرمود، که بخوانند، چون ایشان می خواندند می فرمود: برو که دیگر بر تو باکی نیست. در حدیث حسن دیگر منقول است که: حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله به نزد شخصی از بنی هاشم که در حال جان کندن بود حاضر شد و فرمود: این کلمات را بخوان؛ یعنی کلمات فرج را، چون خواند، گفتند: الحمدلله که خدا او را از آتش جهنّم نجات داد. 📚 کتاب باب دهم فصل دوازدهم کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔻 و را بشناسیم .... 💢 تلقین ذکر شریف لا اله الا الله به محتضر در حدیث معتبر از حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله منقول است که: تلقین کنید مردگان خود را که «لا اِلهَ اِلَّا اللَّه» بگویند، که هرکه آخر سخنش «لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ» باشد، داخل بهشت شود. در حدیث دیگر فرمود: «لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ» تلقین ایشان بکنید که گناهان را درهم می شکند. 📚 کتاب باب دهم فصل دوازدهم کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔻 و را بشناسیم .... 💢 تلقین ذکر شریف لا اله الا الله به محتضر در حدیث معتبر از حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله منقول است که: تلقین کنید مردگان خود را که «لا اِلهَ اِلَّا اللَّه» بگویند، که هرکه آخر سخنش «لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ» باشد، داخل بهشت شود. در حدیث دیگر فرمود: «لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ» تلقین ایشان بکنید که گناهان را درهم می شکند. 📚 کتاب باب دهم فصل دوازدهم کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 🔻[وَ فِی السَّماءِ رِزْقُکُمْ وَ ما تُوعَدُونَ] ذاریات ، ۲۲ ▪️ابن عباس در ذیل آیه: [وَ فِی السَّماءِ رِزْقُکُمْ وَ ما تُوعَدُونَ]، {و روزی شما و آنچه وعده داده شده اید در آسمان است} می‌گوید: مقصود از وعده، سلام الله علیه است. 📚الغیبه للطوسی: ص ۱۷۵ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 تمسخر توسط عالمان غزالی عالم مشهور درباره قاعده ی مینویسد: و هی علی التحقیق ظلمات فوق ظلمات لو حکاها الانسان عن منام رآها لاستدل به علی سوء مزاجه!!! یعنی این قاعده ی تحقیقا ظلمات و نادانی اندر نادانی است! آنقدر این قاعده خلاف عقل است که اگر انسانی در خواب این قاعده را ببیند و قبول کند و بعد برای دیگران نقل کند معلوم میشود شخصی که این خواب را دیده سوء مزاج دارد!!!!! 📚تهافت الفلاسفه ص ۱۳۲ 🔸ای کاش این مزخرفات را نقل نمی کردند تا لا اقل آبروی شیعه در نزد امثال غزالی ها از بین نرود و مذهب حقه ی تشیع مورد طعنه ی اینان قرار نگیرد. 🔸برای همین است که میگوییم با اسلام چه کردید؟! کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 تصریح مرحوم آیت الله " رحمت الله علیه " بر استفاده دشمنان از برای مقابله با اهلبیت " سلام الله علیهم اجمعین " ▪️ دستگاه هاي ستمگر و که به ناحق مَسند حکومتِ اسلامی را اشغال کرده بودند ، به شدت احساس نیاز به پایگاهی مردمی در میان مسلمانان می کردند و در حالی که أهل بیت پیامبر یعنی همان اولیاي به حق مردم، معدن علم و خزانه دار وحی الهی بودند، ▪️ دستگاه هاي حاکم براي جلب افراد ، وسیله ای جز تهدید و تطمیع در اختیار نداشتند. از این رو کوشیدند تا با تشویق دانشمندان و جمع آوري صاحب نظران به دستگاه خویش رونقی بخشند و با استفاده از و و در برابر پیشوایان أهل بیت دکانی بگشایند. بدین ترتیب، و انواع دانشها و فنون با انگیزه هاي گوناگون و به وسیله دوست و دشمن وارد محیط اسلامی گردید. ----------- 📚 آموزش فلسفه محمد تقی مصباح یزدی ج ۱ص۳۳ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
4_5942684937369946083.mp3
15.84M
🔴 غربت " عجل الله تعالی فرجه الشریف " 🎙حجت الاسلام و المسلمین استاد کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 ۲۲ سالروز ارتحال فرزند امام جواد ، جناب " سلام الله علیهما " ▪️نام: موسی، کنیه: ابوجعفر، لقب: مبرقع که از فرط زیبائی بر جمال مبارک نقاب می زد. نام پدر: جواد الائمه علیه السّلام و مادر آن حضرت کنیز بود. ▪️ایشان از اولین سادات رضوی بود که در سال 256 ه’ وارد قم گردید. او دائماً بر صورت خود برقعی داشت، ولی مردم عرب ساکن قم او را از قم بیرون کردند، و او به کاشان رفت و در آنجا مورد احترام قرار گرفت. ▪️بعد از آمدن ابوالصدیم حسین بن علی بن آدم و مرد دیگری از رؤسای قم، عربهای قم متوجه شدند موسی چه کسی بوده است، و آن بزرگوار را به قم باز گرداندند و خانه ای برای او آماده کردند. همچنین در روستاهای متعدد زمین و باغ برای او خریدند و خواهرانش زینب و امّ محمّد و میمونه، دختران حضرت جواد علیه السّلام به قم آمدند، و بر او وارد شدند. ▪️هنگامی که جناب موسی مبرقع در قم از دنیا رفت، امیر قم عباس بن عمرو غنوی بر او نماز خواند، و در محل کنونی که در قم معروف است و قبلاً خانه محمّد بن حسن بن ابی خالد اشعری ملقب به شنبوله بود، دفن شد. ▪️ رحمه اللَّه در کافی به سند معتبر نقل کرده که جناب موسی مبرقع تولیت اوقاف را از جانب امام علیه السّلام داشته اند. 📚کافی: ج 1، ص 261 📚تقویم شیعه / بندانی نیشابوری / ۲۲ ماه ربیع الثانی کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa