eitaa logo
معارف الشیعه
3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
636 ویدیو
301 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik ارتباط با ما: حجت الاسلام طوغانی @Yanooor59 حجت الاسلام توحیدی @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 شرافت متولد شدن در ... ▪️نُقِلَ مِنْ خَطِّ الشَّهِیدِ عَنِ الصَّادِقِ (سلام الله علیه) قَالَ إِنَّ اللَّیْلَةَ الَّتِی یُولَدُ فِیهَا الْقَائِمُ (عجل الله فرجه) لَا یُولَدُ فِیهَا مَوْلُودٌ إِلَّا کَانَ مُؤْمِناً وَ إِنْ وُلِدَ فِی أَرْضِ الشِّرْکِ نَقَلَهُ اللَّهُ إِلَی الْإِیمَانِ بِبَرَکَةِ الْإِمَامِ (سلام الله علیه) 🔸از خط شهید اول رحمه الله نقل شده از امام صادق ( سلام الله علیه) که فرمود: همانا در شبی که در آن قائم (عجل الله فرجه) زاده شده کودکی متولد نمی شود مگر اینکه مؤمن می باشد؛ و هرچند در سرزمین شرک متولد گردد خداوند او را به برکت امام ( سلام الله علیه) به ایمان منتقل می نماید. 📚بحار الأنوار (ط - بيروت)/ج‏51/ص28 - باب 1 ولادته و أحوال أمه سلام الله علیها‏ 📚إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات/ج‏5/ص210 کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 نمازی مهم در از ▪️روایت کرده اند از پیامبر اکرم " صلوات الله علیه و آله و سلم ، که هرکس در این شب ( شب شانزدهم ماه شعبان ) دو رکعت نماز که در هر رکعت از آن سوره حمد یک مرتبه و آیت الکرسی یک مرتبه و سوره توحید را پانزده مرتبه بخواند ، خداوند به من فرمود : هرکس این دو رکعت نماز را بخواند آنچه را که در برابر اجر نبوت به تو دادم به او نیز عطا می کنم و خداوند هزار کاخ در بهشت برای او بنا می نهد 📚اقبال الاعمال جلد ۲ ص۷۱۹ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
1_1466883663.mp3
5.89M
🔻 اثر لقمه ناپاک 🎙پیر غلام آستان مقدس مهدوی و صاحب سرّ امام زمان " سلام الله علیه " مرحوم حاج قدرت الله " رضوان الله تعالی علیه و رزقنا الله مقاماته و درجاته من فضله " کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
ج_18_ت_10_1_400اول_باب_نه_عقل_و_علم_نزد_فلاسفع_و_عرفا.m4a
12.59M
🔴 کتاب شریف 🔸از مهمترین آثار علامه محقق مرحوم آیت الله العظمی قدس الله نفسه الزکیه 🔹توسط حجت الاسلام والمسلمین استاد شیخ حفظه الله تعالی از اساتید مبرز {جلسه پنجاهم } کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴دستور توسل خاص به حضرت ولی عصر سلام الله علیه از مرحوم " رضوان الله تعالی علیه " جناب حجةالاسلام و المسلمین آقای حاج سید حسین هاشمی نژاد نقل کردند: روزی یکی از دوستان طلبه ام برای حاجت بسیار مهمی به من مراجعه کرد و پس از بیان حاجتش تقاضا نمود تا با هم خدمت آقای مجتهدی برویم و از ایشان کمک بگیریم. بنده که تشخیص دادم حاجت او واقعاً سرنوشت ساز است، در خواستش را پذیرفتم و با هم به منزل آقای مجتهدی رفتیم. ایشان با این که کسالت داشتند بزرگواری کردند و ما را پذیرفتند. پس از این که قضیه را خدمتشان عرض کردیم، به دوست طلبه ام فرمودند: شما به مسجد جمکران مشرف شوید و نماز حضرت را بخوانید و ثوابش را به روح منوّره ی مادر بزرگوارشان بی بی نرجس خاتون علیها السلام هدیه کنید. و پس از پایان صلوات هایی که در سجده بعد از نماز گفته می شود، رو به قبله بنشینید و سیصد و سیزده مرتبه 《 یا حجّة الله》 بگویید. سپس به حضرت نرجس خاتون علیها السلام عرض کنید: 《 شما به فرزند عزیزتان امام عصر علیه السلام بگویید مشکل مرا رفع کنند.》 چون احسان و اکرام والدین واجب است، حتماً حضرت عنایت می فرمایند.پس از این که بیانات حضرت آقای مجتهدی تمام شد، از خدمتشان مرخص شدیم. عصر همان روز دوستم به مسجد جمکران مشرف شد و به همان صورت که آقای مجتهدی فرموده بودند اعمال را انجام داد. او فردای آن روز به سراغم آمد و گفت: به عنایت آقا امام زمان علیه السلام آن مشکل بزرگ، به راحتی حل شد! از آن زمان تاکنون حدود بیست سال می گذرد و بارها خودم و هر کس را که به این دستور و توسل واداشته ام، به لطف حضرت، حاجت روا دیده ام. امید است در این عصر غیبت که زمان پریشانی و غم و ابتلاست، دوستان امام زمان علیه السلام با توسل به حضرتش_مخصوصاً توسلی که حضرت آقای مجتهدی به آن امر فرمودند_ دردهای خویش را درمان کرده و خود را از مهلکه ها نجات دهند. 📚 لاله ای از ملکوت ج۳ ص۲۰۱ کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 🔸تبیین مبانی مرحوم آیت الله العظمی رضوان الله تعالی علیه 🔹 تصویر شماره یک کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 توضیح اجمالی از تصویر شماره یک از فرمایشات مرحوم آیت الله العظمی : گاه در کتب و کلمات،واژگان و عبارات و اصطلاحاتی وجود دارد که با الفاظ قرآن و روایات مبارکات اشتراک لفظی دارد ، باید در اینجا دقت بشود که الفاظ قرآن و روایات را بر اساس معانی مصطلح و معنا نکنیم. اصطلاحات رایج در و از مخترعات بشر هست و بر اساس مبانی فکری و استعمال میشود اما الفاظ آیات و روایات مبارکات بر اساس لغت و زبان محاوره و بر طبق شواهد و قرائن موجود در زمان صدور آنها معنا میشود، پس اگر کسی آیات و روایات را بخاطر اشتراک در لفظ بر اساس مصطلحات و معنا کند قطعا دست به تحریف قرآن و روایات زده و هرگز به معانی صحیح آیات و روایات و مرادات شارع دست نخواهد یافت. برای مثال واژه ی علت هم در روایات و هم در و راجع به خدای تعالی استعمال شده اما قطعا مراد معصومین سلام الله علیهم اجمعین با آنچه از واژه ی علت استعمال میکند تفاوت بسیار دارد. وقتی در روایات میفرمایند خدا علت هستیست یعنی همان خالق آن هم خلقت حقیقی و حدوث حقیقی اشیاء یعنی خلق لا من شیئ. اما وقتی میگوید خدا علت هست مرادش خلقت واقعی نیست چون خلقت را قبول ندارند بلکه مراد آنها از خلقت صدور اشیاء از ذات خداوند است که لازمه اش سنخیت میان خالق و مخلوق و قدم عالم و....است.... کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 صلوات الله علیه و عجل الله فرجه الشریف 🔻 نان و آب از دهان شما می ‌افتد، امام زمان علیه السلام نباید بیفتد. پدر و مادر اگر از فکر شما دور می ‌شود، امام زمان علیه السلام نباید دور شود ▪️مرحوم آیت الله ، در سخنرانی خود در مدرسه مجتهدی تهران در دهه اوّل صفر سال1390 قمری، خطاب به طلاّب علوم دینی می فرمود: 🔻در مطالعه خود، در مباحثه خود، در تدریس خود، در تدرّس خود، باید ابتدای آن متوسّل به امام زمان علیه السلام شوید، و انتهای آن، دعا برای سلامتی و فرج امام زمان علیه السلام باشد. چه مدرّس و چه متدرس، توسّل به امام زمان علیه السلام داشته باشید. ای طلاّب! در تمام مراحل تحصیلات خود، تدریس، تدرّس، مطالعه، پیش مطالعه، مباحثه، در تمام مراحل باید مستمدّ از امام زمان علیه السلام باشید. باید موقع مطالعه، به امام زمان متوسّل شوید، از حضرت استمداد کنید، موقع مباحثه همان‌ طور، موقع درس هم همین ‌طور، درسی که می‌خوانید و درسی که می‌ دهید. در تمام مباحثات خود، اول که می‌خواهید مباحثه کنید، طرفین مباحثه به امام عصر علیه السلام متوسّل شوید. درس می ‌خوانید، اوّل به امام عصر علیه السلام متوسّل شوید. مرحوم میرزای نایینی در ابتدا درس خود تا توسل شدید به امام عصر پیدا نمی کرده است، وارد درس گفتن نمی ‌شده است. شاگردان وی نیز، آن ‌ها که من نزد آنان درس خواندم، همین ‌طور بودند. موقع درس گفتن، اوّل متوسل به امام عصر علیه السلام شوید، موقع درس گوش دادن نیز همینطور. همان اوّل یک دعایی و توسّلی به امام زمان بجویید. به تکرار این اعمال، شما با حضرت پیوند می ‌گیرید. به تکرار این اعمال، نورانیّت قلب شما زیاد می ‌شود، روحانیت پیدا می ‌کنید. به تکرار این اعمال، بالا که رفتید، شما نایب الامام می ‌شوید. مگر هرکس چهار کلمه یاد گرفت نایب الامام است؟ از همان اول تا آن وقتی‌که ان‌شاءالله الرحمن به استنباط احکام از کتاب و سنت برسید، دلم می ‌خواهد زیر سایه امام عصر باشید. در پناه آن حضرت بروید که هم علم شما از خطا مصون و مامون باشد و هم قلب شما از کدورت ‌ها، قساوت ‌ها، ظلمت‌ ها، هوی و هوس ‌ها، شهوت ‌ها، حبّ ریاست ‌ها مصون بماند. خدا لعنت کند این حب ریاست را؛ این حبّ ریاست آتش بگیرد. نه تنها دین صاحب خود را به باد می ‌دهد، دین و دنیای مردم را هم حبّ ریاست به باد می‌ دهد. ملاّ نباید حبّ ریاست داشته باشد. این را بدانید، حبّ ریاست برای ملاّ بزرگترین خطر است. هم برای خود او و هم برای عوامّ، خطر دینی دارد. این حرف‌ها را هیچ‌ کس از منبری ‌ها به شما نمی ‌گوید، یا جرأت نمی ‌کند بگوید یا ملاحظه می‌ کند. بنده ترس ندارم و شما را هم دوست می ‌دارم. در خلوت که بهترین اوقات شماست، و مستقیم با خود خدا سرگوشی می ‌کنید و حرف می ‌زنید، شما آن ‌جا باید امام زمان را فراموش نکنید. در نماز، باید دعا کنید و از خدا سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان را بخواهید. دعای بر فرج را فراموش نکنید. امام زمان علیه السلام، پدر شماست، معلم شماست، دریای علمی است که اگر به او اتصال پیدا کردید، خشک نمی‌شوید. شما نوکر او هستید. آن حاج آقایی که صبح تا شام، فکر پول در آوردن است، پیوندی با امام زمان علیه السلام ندارد. این حرف ‌های امشب من را ساده نگیرید، خیال نکنید من می ‌خواهم منبر تحویل بدهم، خیر. صحبتِ سفارش و توصیه کردن است، جداً، اکیداً، شدیداً، از شما می ‌خواهم، زیرا شما را دوست می‌ دارم. خدا می‌داند شما را دوست می ‌دارم، به خاطر علاقه به شماست که این‌جا منبر می ‌آیم. دلم می ‌خواهد آن‌چه را در دوران عمر فهمیده ‌ام، به شما ساده بگویم. نان و آب از دهان شما می ‌افتد، امام زمان نباید بیافتد. پدر و مادر اگر از فکر شما دور می ‌شود، امام زمان نباید دور شود. از همین حالا باید شما پشت سر امام زمان بروید. از حالا باید مدد از امام زمان بگیرید. از حالا باید خود را به امام زمان بچسبانید کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 علامه ( ره) شاگرد سلوكي و معنوي مرحوم آیت الله ره و مرحوم علامه : ▪️ذكر و دعاي قبل از حلول سال نو را به شکل زیر دستورالعمل داده اند : (يا مقلب القلوب والابصار يا مدبر الليل والنهار يا محول الحول والاحوال حول حالنا الي احسن الحال بحق الصمد ) را ٣٣ مرتبه بخواند اين دعا راطوري شروع كنند كه پايان اين ذكر با تحويل سال نو مقارن باشد و خواندن دعا به اين گونه به استجابت نزديك است... کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
⭐️ 🔴 نمازی بسیار مهم در 🔻روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که: «هرکس ده ركعت نماز در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و سوره توحيد پنج مرتبه بخواند خداوند همه ي حوائج او را که در اين شب از خدا خواسته برآورده ميکند واگر او را بدبخت آفريده باشد نيکبخت مي گرداند و اگر تا سال آينده از دنيا برود شهيد از دنيا مي رود» 📚اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۰ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 🔸تبیین مبانی مرحوم آیت الله العظمی رضوان الله تعالی علیه 🔹 تصویر شماره دو کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 توضیح و شرح اجمالی عبارات مرحوم آیت الله العظمی در : 🔸شرح اجمالی تصویر دوم: چون به خلاف اعتقاد و بین خدای تعالی و همه ی مخلوقات و همه ی ما سوی تباین وجودی بر قرار است ، طبعا بین روح و نفس انسان و خدای تعالی هم تباین وجودی بر قرار است. وقتی بین روح و نفس انسان با خدای تعالی تباین باشد پس انسان هیچ راهی برای شناخت کامل پروردگار ندارد ، چون راهی برای معرفت کامل به خدای تعالی ندارد، یعنی نه از طریق قوای ظاهری و نه از طریق قوای باطنی راهی به سوی معرفت کامل و حقیقی پروردگار عالم وجود ندارد پس مساله ی معرفت الله و شناخت کامل و حقیقی از طرف انسان منتفی است و انسان هیچ ابزاری برای وصول به معرفت کامل خدای تعالی ندارد، وقتی این معرفت از طرف انسان نامقدور شد لاجرم باب معرفت الله از طریق خود خدای تعالی مفتوح خواهد شد. پس وصول به معرفت کامل و حقیقی پروردگار عالم از طرف خود خدای تعالی و برای هرکس هست که او بخواهد چون معرفت الله فعل خدای تعالی هست نه فعل بشر و این یکی از معانی روایت معرفت الله بالله و اعرفوا الله بالله هست و این همان معرفه الله بدون آیت است. نکته:باید توجه داشت که اثبات صانع و اثبات خدای تعالی و شناخت اجمالی و معرفت ناقص پروردگار از طریق ایات و از طریق دلالت عقل کاملا ممکن و محقق هست و اما معرفت من دون آیه فراتر از مساله ی اثبات صانع و خالق متعال است. 🔸برای اطلاع بیشتر از این مبحث میتوان به کتاب "جایگاه عالم ذر و ارواح در فطرت توحیدی انسان" تالیف استاد حفظه الله مراجعه کرد کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
003-alam zar-86.mp3
3.5M
🔴 مباحثی در رابطه با 🔹 توسط عالم ربانی و فقیه اهل البیت حضرت علامه آیت الله حاج ادام الله ظله الوارف 🔸(جلسه سوم ) مدرسه مجازی "مکتب تفکیک" @m_m_maktabtafkik
🔴 هجدهم ماه شعبان وفات جناب نایب سوم و ایرانی امام زمان عجّل الله تعالی فرجه ▪️در این روز به سال 326 هـ نائب سوّم حضرت صاحب الأمر صلوات الله علیه و عجّل الله تعالی فرجه الشریف ، جناب حسین بن روح نوبختی سلام الله علیه در بغداد به عالم بقا رحلت کرد و در همان جا دفن شد. نثار روح مطهر و مقدسشان حمد و صلواتی قرایت کنیم کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
⭐️ 🔴 نماز روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که: «هرکس دو ركعت نماز در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و آيه مُلک ( قل اللهم...تا به غير الحساب، سوره آل عمران آيات 26 و 27 ) پنج مرتبه بخواند خداوند همه ي گناهان گذشته و آينده او را مي آمرزد و نماز هايي را که بعد از اين مي خواند، قبول مي کند و اگر پدر و مادر او در جهنم باشند، بيرون آورده مي شوند» 📚اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۰ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 زندگانی و سیره مرحوم حاج " اعلی الله مقامه الشریف" 🔺 مجسمه ی اخلاق مرحوم حاج شیخ ( رضوان الله تعالی علیه ) که باید واقعا آیت الله واقعی ، حکیم ، متکلم ، متکلم ، عارف واقعی ، فقیه واقعی و اصولی بسیار قوی درباره ایشان اطلاق کرد ، مقید بودند به طلبه هایی که درس ایشان می رفتند می گفتند : فعلا یک ماهی بحث ما درباره اخلاق اسلامی است که باید طلبه با آنها آشنا شود ، چون اگر اخلاق اسلامی نداشتید ، علم فرّار است و از ذهنتان می رود و علم بی اثر خواهد بود ، گاهی ممکن است اثر سوء داشته باشد . مطالبی که در مورد اخلاق از ایشان آموختیم تمام آن را در خود ایشان وجدان کردیم . یعنی می دیدیم ایشان تجسم همان هایی است که می گویند ، انصافا مصداق یک فقیه و متاله جامع الشرایط بود، آنطور که امام عصر ( عجل الله تعالی فرجه ) معرفی فرمودند . 📚 متاله قرآنی ص ۲۱۴ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 زندگانی و سیره مرحوم حاج " اعلی الله مقامه الشریف" 🔺پرهیز از غرور علمی مرحوم حاج شیخ می فرمودند : طلبه اگر بخواهد وجودش برای جامعه مفید باشد و منشاء فیوضات و برکات گردد ، باید از غرور علمی پرهیز کند ، این روشی بود که خود ایشان بکار می برد و می فرمود : طلبه اگر غرور علمی پیدا کرد حجاب اکبر است ، هرچه بخواند بی اثر و نتیجه است . 📚 متاله قرآنی ص۲۱۵ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
⭐️ 🔴 نمازی بسیار با برکت در ▪️روايت کرده اند از حضرت پيامبر " صلي الله عليه و آله " که: «هرکس چهارركعت ( بصورت دو رکعتی ) نماز در هر ركعت سوره حمد را يك مرتبه و سوره اِذا جاءَ نَصْرُاللَّهِ وَ الْفَتحِ را پانزده مرتبه بخواند سوگند به خدايي که به حق مرا برانگيخت، از دنيا نمي رود تا آن که (مرا) در خواب ببيند و نيز جايگاه خود را در بهشت ببيند و همراه گراميان و نيکان محشور مي گردد» 📚 اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۰ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaeef_shiaa
🔴 نقد معاد توسط ▪️قسمت اول 🔽 🔻 آيت‌الله‌ سيدابوالحسن‌ رفيعي‌ قزويني‌ (م‌ 1395 هـ) وي‌ كه‌ فقيه‌ و از اساتيد صاحب‌ نام‌ فلسفه‌ بوده‌ است‌، با اشاره‌ به‌ چهار قول‌ درباره معاد مي‌نويسد: «قول‌ چهارم‌، مذهب‌ صدرالحكماء [ملاصدرا] است‌ كه‌ مي‌فرمايد: «نفس‌ بعد از مفارقت‌ از بدن‌ عنصري‌، هميشه‌ خيال‌ بدن‌ دنيوي‌ خود را مي‌نمايد، چون‌ قوه خيال‌ در نفس‌، بعد از موت‌ باقي‌ است‌ و همين‌ كه‌ خيال‌ بدن‌ خود را نمود، بدني‌ مطابق‌ بدن‌ دنيوي‌ از نفس‌ صادر مي‌شود و نفس‌ با چنين‌ بدني‌ ـ كه‌ از قدرت‌ خيال‌ بر اختراع‌ بدن‌ فراهم‌ شده‌ است‌ـ در معاد محشور خواهد شد و ثواب‌ و عقاب‌ او با همين‌ بدن‌ است‌». در حقيقت‌، در نزد اين‌ مرد بزرگ‌، بدن‌ اخروي‌ به‌منزله سايه‌ و پرتوي‌ است‌ از نفس‌، تا نفس‌ كه‌ باشد و اين‌ بدن‌ چه‌ باشد؛ يا نوراني‌ است‌ و يا ظلماني‌؛ به‌ تفصيلي‌ كه‌ در كتب‌ خود، با اصول‌ حكميه‌، تقريب‌ و تقرير فرموده‌ است‌. ليكن‌ در نزد اين‌ ضعيف‌، التزام‌ به‌ اين‌ قول‌ بسيار صعب‌ و دشوار است‌، زيرا كه‌ ـ به‌طور قطع‌ ـ مخالف‌ با ظواهر بسياري‌ از آيات‌ و مباين‌ با صريح‌ اخبار معتبره‌ است‌.» (همان/‌ 220، به‌ نقل‌ از مجموعه‌ رسائل‌ و مقالات‌ فلسفي/‌83) 🔻امام‌ خميني‌(م‌ 1368 ش‌) «علي‌ اي‌ حال‌، بدن‌ نفس‌، در نشئه آخرت‌، بدني‌ معلول‌ و مخلوق‌ نفس‌ نيست‌، بلكه‌ بدني‌ است‌ كه‌ نفس‌، خود آن‌ بدن‌ است‌ و ايجاد و اعدام‌ آن‌، مُساوق‌ اعدام‌ و يا ايجاد خودش‌ مي‌باشد؛ و البته‌ ممكن‌ نيست‌ شي‌ء به‌ فعاليت‌ خودش‌ موجود شود، زيرا مستلزم‌ دور صريح‌ باطل‌ است‌؛ و اگر عبارتي‌ از عبارات‌ آخوند [ملاصدرا] قده‌ ـ موهم‌ اين‌ معني‌ باشد كه‌ نفس‌ با فعاليت‌، بدن‌ خودش‌ را «ايجاد» مي‌كند، از خطاهاي‌ لفظي‌ است‌ و فرضاً اگر آخوند ـ قده‌ ـ و يا ديگران‌، مصرّ بر اين‌ معني‌ باشند، درست‌ نبوده‌ و به‌شدّت‌ مورد انكار ماست‌. ما نسبت‌ به‌ مدّعيان‌ چنين‌ فعاليتي‌ [از سوي‌ نفس‌] منكر هستيم‌.» (معاد جسماني‌ در حكمت‌ متعاليه‌، به‌ نقل‌ از تبيان‌، دفتر سي‌ ام‌،) 🔻علامه‌ طباطبايي‌ (م‌ 1362 ش‌) آيت‌الله‌ شيخ‌ جعفر سبحاني‌ كه‌ در درس‌ اسفار مرحوم‌ علامه‌ طباطبايي‌ شركت‌ مي‌كرده‌ است‌، درباره نظر علامه‌ در مورد معاد اسفار مي‌گويد: «ايشان‌ [علامه‌ طباطبايي‌] هيچ‌ وقت‌ معاد را تدريس‌ نمي‌كرد. به‌ خاطر دارم‌، هنگامي‌ كه‌ خدمتشان‌ منظومه‌ مي‌خوانديم‌، وقتي‌ به‌ مبحث‌ معاد رسيديم‌، درس‌ را تعطيل‌ كردند. علت‌ را هم‌ هيچ‌ وقت‌ بيان‌ نكردند. فقط‌ تنها چيزي‌ كه‌ ما توانستيم‌ كشف‌ كنيم‌ اين‌ بود كه‌ مرحوم‌ علامه‌ طباطبايي‌، معاد مرحوم‌ صدرالمتألهين‌ را قبول‌ نداشت‌، چون‌ با ظواهر آيات‌ تطبيق‌ نمي‌كرد. البته‌ صدرالمتألهين‌ خيلي‌ تلاش‌ كرد كه‌ بگويد معادي‌ را كه‌ آورده‌ عين‌ قرآن‌ است‌ و از قرآن‌ استخراج‌ شده‌ و آيات‌ را بر آن‌ تطبيق‌ داد. با اين‌ حال‌، معاد مرحوم‌ آخوند (ملا صدرا) با اكثر آيات‌ قرآني‌ تطبيق‌ نمي‌كند. معادي‌ را كه‌ مرحوم‌ صدرالمتألهين‌ گفته‌، در واقع‌ نوعي‌ معاد برزخي‌ است‌ [نه‌ معاد حشري‌]؛ جسم‌، جسم‌ برزخي‌ [يعني‌ تمثلي‌ و تخيلي‌ بدون‌ جرم‌] است‌. ميوه‌، ميوه برزخي‌ است‌ و خلاصه‌ يك‌ سلسله‌ صور غيبيه‌ هستند كه‌ ماده‌ ندارند و فقط‌ صورت‌ دارند. مرحوم‌ علامه‌ طباطبايي‌ اين‌ معاد را قبول‌ نداشت‌.» (معاد جسماني‌ در حكمت‌ متعاليه‌/ 224، به‌ نقل‌ از كيهان‌ فرهنگي‌، سال‌ ششم‌، شماره 8، آبان 1368) 🔻شهيد مطهري‌ (م‌ 1358 ش‌) «امثال‌ ملاصدرا گفته‌اند، معاد جسماني‌ است‌، اما همه معاد جسماني‌ را برده‌اند در داخل‌ خود روح‌ و عالم‌ ارواح‌، يعني‌ گفته‌اند، اين‌ خصائص‌ جسماني‌ در عالم‌ ارواح‌ وجود دارد. اين‌ فاصله‌اي‌ كه‌ قدما از قبيل‌ بوعلي‌، ميان‌ روح‌ و جسم‌ قائل‌ بوده‌اند و فقط‌ عقل‌ را روحي‌ مي‌دانستند و غيرعقل‌ را روحي‌ نمي‌دانستند، اين‌ فاصله‌ وجود ندارد. اما البته‌ اين‌ مطلب‌ هم‌ مشكل‌ را حل‌ نكرده‌ است‌؛ يعني‌ ما اين‌ را با مجموع‌ آيات‌ قرآن‌ نمي‌توانيم‌ [تطبيق‌ كنيم‌]، با اين‌كه‌ خيلي‌ حرف‌ خوبي‌ است‌، و آن‌ را با دلايل‌ علمي‌ هم‌ مي‌شود تأييد كرد، ولي‌ معاد قرآن‌ را با اين‌ مطلب‌ نمي‌شود توجيه‌ كرد؛ چون‌ معاد قرآن‌ روي‌ تنها انسان‌ نيست‌، روي‌ همه عالم‌ است‌. قرآن‌ اساساً [در امر معاد و بازگشت]، راجع‌ به‌ عالم‌ ماده‌ بحث‌ مي‌كند، نه‌ تنها انسان‌.» (مجموعه آثار4/ 792) کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 نقد معاد توسط ▪️قسمت دوم 🔽 برخي‌ از عالمان‌ ديني‌ فلسفي‌ مشرب‌ كه‌ در مسأله‌ معاد، وجه‌ تديّن‌ و تشرّعشان‌ بر وجه‌ تفلسفشان‌ پيشي‌ گرفته‌ است‌، از ديدگاه‌ فلسفي‌ در باب‌ معاد احتراز جسته‌ و به‌ معاد جسماني‌ ـ كه‌ منطبق‌ با قرآن‌ و عترت‌ است‌ ـ تصريح‌ كرده‌اند كه‌ در ذيل‌ به‌ نقل‌ پاره‌اي‌ از اين‌ اعترافات‌ مي‌پردازيم‌: 🔻محقق‌ دواني‌ (م‌ 908 هـ) «آنچه‌ از بيانات‌ اهل‌ شرع‌ درباره‌ مسأله‌ معاد به‌ دست‌ مي‌آيد، همانا جسماني‌ بودن‌ معاد است‌. پس‌ عقيده‌ بر چنين‌ معادي‌، واجب‌ و منكرش‌ كافر است‌ و به‌ اتفاق‌ همه‌ خداپرستان‌، معاد از ضروريات‌ است‌ و آيات‌ قرآن‌ بر جسماني‌ بودن‌ آن‌ صريحاً دلالت‌ دارند، به‌طوري‌ كه‌ تأويل‌ و شبهه‌ براي‌ احدي‌ باقي‌ نمي‌ماند: مثلاً در آيه‌ 78 از سوره‌ يس‌ چنين‌ آمده‌: «و ضرب‌ لنا مثلاً و نسي‌ خلقه‌، قال‌ من‌ يحيي‌ العظام‌ و هي‌ رميم‌»، علماي‌ تفسير مي‌فرمايند، اين‌ آيه‌ موقعي‌ نازل‌ شد كه‌ ابي‌ بن‌ خلف‌ استخوان‌ پوسيده‌اي‌ را با دست‌هاي‌ خود نرم‌ كرد و گفت‌: اي‌ محمد! تو مي‌گويي‌ اين‌ استخوان‌ها كه‌ پوسيده‌اند، زنده‌ خواهد شد؟ فرمود: آري‌ تو هم‌ زنده‌ و مبعوث‌ مي‌شوي‌ و بعد از قيامت‌ وارد جهنم‌ خواهي‌ شد.» (آشتياني‌، سيدجلال‌ الدين‌، مقدمه كتاب‌ المبدأ و المعاد/ 48) 🔻ملااسماعيل‌ خواجويي‌ (م‌ 1173هـ) «اي‌ برادر عزيز ـ كه‌ خداوند تو را تأييد نمايد ـ بدان‌ كه‌ قدر ضروري‌ از دين‌ و آنچه‌ كه‌ واجب‌ است‌ مسلمانان‌ بدان‌ ملتزم‌ باشند، ايمان‌ به‌ معاد بدني‌، بدان‌ صورتي‌ است‌ كه‌ صاحب‌ شريعت‌ ـ كه‌ بر آورنده آن‌ و خاندان‌ او درود باد ـ آن‌ را آورده‌ است‌، آن‌ هم‌ ايماني‌ مجمل‌ بدون‌ نياز به‌ بحث‌ و فحص‌ از حقيقت‌ و كيفيت‌ آن‌؛ پس‌ آن‌ كس‌ كه‌ چنين‌ ايماني‌ حاصل‌ كند، حقيقتاً [به‌ معاد] مؤمن‌ است‌ و هيچ‌نيازي‌ به‌ تفتيش‌ ندارد، چه‌ آن‌كه‌ ممكن‌ است‌ دچار شبهه‌اي‌ شود كه‌ از پاسخ‌ آن‌ درماند و در نتيجه‌ حيران‌ و سرگردان‌ شود و بلكه‌ در زمره ملحدان‌ و منكران‌ قرار گيرد، در عين‌ حال‌ كه‌ مسأله‌ [معاد جسماني] امري‌ واضح‌ و روشن‌ است‌.» (آشتياني‌، سيدجلال‌ الدين‌، منتخباتي‌ از آثار حكماي‌ الهي‌ ايران4/‌ 302،) و همچنين‌: «اما اين‌ سخن‌ كه‌ چون‌ معاد روحاني‌ را غالب‌ مردم‌ نمي‌فهميده‌اند، پس‌ به‌ عنوان‌ معاد جسماني‌ از باب‌ تمثيل‌ و تشبيه‌ معقول‌ به‌ محسوس‌، مطرح‌ شده‌ است‌، تكذيب‌ پيامبران‌ الهي‌: است‌ زيرا در آن‌ صورت‌، آنچه‌ از آن‌ خبر داده‌اند [معاد جسماني]، مطابق‌ با واقع‌ نيست‌.» (همان/ 305) 🔻شيخ‌ محمد تقي‌ آملي‌ (م‌ 1391هـ) آيت‌الله‌ شيخ‌ محمدتقي‌ آملي‌، از اساتيد مسلّم‌ فلسفه‌ در كتاب‌ دررالفوائد پس‌ از نفي‌ معاد مثالي‌ مطرح‌ شده‌ در اسفار، به‌ اين‌ دليل‌ كه‌ همان‌ معاد روحاني‌ است‌، مي‌نويسد: «قسم‌ به‌ جانم‌ كه‌ اين‌ معاد، مخالف‌ است‌ با آنچه‌ شرع‌ مقدس‌ فرموده‌ است‌ و من‌ خداوند را و فرشتگان‌ را و پيامبران‌ و رسولان‌ خدا را گواه‌ مي‌گيرم‌ در اين‌ ساعت‌، كه‌ ساعت‌ سوم‌ از روز يكشنبه‌ چهاردهم‌ ماه‌ معظم‌ شعبان‌ سال‌ 1368هـ.ق‌ است‌، كه‌ درباره‌ معاد جسماني‌، معتقدم‌ به‌ آنچه‌ قرآن‌ كريم‌ فرموده‌ است‌ و حضرت‌ محمد صلي الله عليه و آله و ائمه معصومين عليهم السلام به‌ آن‌ اعتقاد داشته‌اند و امت‌ اسلام‌ بر آن‌ (و قبول‌ آن‌) اجماع‌ كرده‌اند؛ و من‌ ذره‌اي‌ از قدرت‌ خداوند را منكر نمي‌شوم‌.» (دررالفوائد2/ 460) 🔻ميرزا احمد آشتياني‌ (م‌ 1354 ش‌) وي‌ نيز كه‌ از مدرسان‌ به‌ نام‌ فلسفه‌ بوده‌ است‌، درباره معاد مورد نظر ملاصدرا در اسفار مي‌نويسد: «اين‌ صوري‌ [ابدان‌ مثالي‌] كه‌ اصولي‌ [اصول‌ يازده‌گانه صدرايي‌] براي‌ اثبات‌ آن‌ تأسيس‌ كرديد و قواعد آن‌ را محكم‌ ساختيد و بنيان‌ آن‌ را استوار داشتيد و افكار خود را در تبيين‌ آن‌ خسته‌ كرديد، به‌ هيچ‌ روي‌ با بدني‌ كه‌ در رستاخيز بزرگ‌ محشور مي‌گردد منطبق‌ نيست‌؛ اگرچه‌ در ظاهر كار با قالب‌هاي‌ مثالي‌ عالم‌ برزخ‌ ممكن‌ است‌ انطباق‌ داشته‌ باشد. بنابراين‌ «انكار معاد جسماني‌» و بازگشت‌ روح‌ها به‌ بدن‌ها ـ كه‌ عقل‌ سليم‌ نيز با آن‌ مساعد است‌ ـ مخالف‌ نص‌ّ قرآن‌، بلكه‌ مخالف‌ همه اديان‌ است‌ و انكار يك‌ امر ضروري‌ در اسلام‌ مي‌باشد. خداي‌ متعال‌ خود ما را از لغزش‌هاي‌ وهمي‌ و آراء بزك‌ كرده‌ به‌وسيله شيطان‌، محفوظ‌ نگاه‌ دارد.» (معاد جسماني‌ در حكمت‌ متعاليه‌/ 219، به‌ نقل‌ از لوامع‌ الحقائق‌ في‌اصول‌ العقائد/44) کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
ج_19_ت_11_1_400_ادامه_بابا_نه_علیت_فلسفی_و_لوازم_آن.m4a
13.34M
🔴 کتاب شریف 🔸از مهمترین آثار علامه محقق مرحوم آیت الله العظمی قدس الله نفسه الزکیه 🔹توسط حجت الاسلام والمسلمین استاد شیخ حفظه الله تعالی از اساتید مبرز {جلسه پنجاه و یکم } کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 نماز شب روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که: «هرکس هشت ركعت نماز در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و سورهاي توحيد، فلق و ناس يك مرتبه بخواند خداوند به شماره ي ستارگان آسمان عمل نيک براي او مي نويسد و به همين مقدار درجه اش بالا برده مي شود و نيز به همين مقدار گناهانش پاک مي گردد» 📚 اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۱ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 🔸تبیین مبانی مرحوم آیت الله العظمی رضوان الله تعالی علیه 🔹 تصویر شماره سوم کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 دعای روزهای آخر ▪️ وجود مقدّس إمام رضا سلام الله عليه به أباصلت هروى فرمود ؛ در باقی مانده ماه شعبان این ذکر را زیاد تکرار نما : اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِيمَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِىَ مِنْهُ ، که همانا خداوند در این ماه برای حرمت ماه رمضان ، بنده های بسیاری را از آتش جهنم آزاد می کند . 📚بحارالأنوار ۹۷ / ۷۳ . کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
⭐️ 🔴 نماز ▪️روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که: « روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که: «هرکس دو ركعت نماز در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و سوره كافرون يك مرتبه و سوره توحيد پانزده مرتبه بخواند خداوند متعال نام او را جز نام صديقان مي نويسد و در روز قيامت در زمره ي رسولان و در زير پوشش الهي، محشور مي گردد»» 📚 اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۱ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa