eitaa logo
معرفت و خودشناسی
652 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
4.2هزار ویدیو
72 فایل
همراهان گرامی سلسله مطالبی که تقدیم می‌گردد در رابطه با مراحل تزکیه نفس و خودسازی و عرفان از منابع غنی اسلامی و ایرانی میباشد با احترام فراوان ارتباط با ادمین https://eitaa.com/Suroosh_n
مشاهده در ایتا
دانلود
ابتدای عشق چنان بوَد که عاشق معشوق را از بهر خود خواهد. و این کس عاشق خود است بواسطه‌‌ معشوق ولیکن نداند، که می‌خواهد که او را در راه ارادت خود بکار برد. کمال عشق چون بتابد کمترینش آن بوَد که خود را برای او خواهد و در راه رضای او جان دادن بازی داند. عشق این بوَد، باقی هذیان بوَد و علت... 📗 رساله‌ی سوانح العشاق 💚🌹 @maarefat11 کانال معرفت و خودشناسی را به دوستان خود معرفی فرمایید 🌸🌸🌸🌸 https://eitaa.com/joinchat/1087439193C1944b0de08
یکی محجوب به زهدِ خویش است ، و دیگری محجوب به عبادتِ خویش ، و دیگری به علمِ خویش . و بهشت حجابِ اکبر است ! زیرا که اهل بهشت به بهشت آرام یافته اند ، و هر که جز به حقّ به چیزی آرام گیرد ، در حجاب است ... ظاهرا : سید فقرا سخت در حجاب اکبر است !!!!! 💚🌹 @maarefat11 معرفت و خودشناسی 🌸🌸🌸🌸
4_5803194522833783673.mp3
45.08M
بررسی تاریخ تصوف به منظور شناخت بهتر افکار و احوال مولانا 💚🌹 @maarefat11 معرفت و خودشناسی 🌸🌸🌸🌸
4_6042059700231471861.mp3
35.29M
🔊 فایل صوتی تذکره الاولیا ء شیخ فرید الدین عطار نیشابوری 💚🌹 @maarefat11 معرفت و خودشناسی 🌸🌸🌸🌸
معرفت و خودشناسی
🔊 فایل صوتی #کتاب_صوتی تذکره الاولیا ء شیخ فرید الدین عطار نیشابوری 💚🌹 @maarefat11 معرفت و خودش
تذکره الاولیا ء شیخ فرید الدین عطار نیشابوری تذکره‌الاولیا کتابی عرفانی است به نثر ساده و در قسمت‌هایی مسجع، در شرح احوال بزرگان اولیا و مشایخ صوفیه به فارسی، نوشتۀ فریدالدین عطار نیشابوری. این کتاب مشتمل است بر مقدمه و ۷۲ باب که هریک به زندگی، حالات، اندیشه‌ها و سخنان یکی از عارفان و مشایخ تصوف می‌پردازد، و ذکر مکارم اخلاق، مواعظ و سخنان حکمت‌آمیزشان در این کتاب آورده شده است.نخستین باب به حالات و سخنان جعفر صادق اختصاص یافته است، و باب هفتاد و دوم به حسین بن منصور حلاج (متوفی ۳۰۹). دست‌نویسهای معتبر تذکرهالاولیا تا قرن دهم هجری، شامل همین ۷۲ باب است، اما پس از قرن دهم فصل‌های دیگری با عنوان «ذکر متأخران از مشایخ کبار» بر این کتاب افزوده شده که حالات و سخنان ۲۵ تن از عارفان قرن‌های چهارم و پنجم را دربر دارد.در این کتاب از کسانی چون اویس قرنی، ابراهیم ادهم، رابعه عدویه، ابوحنیفه، شافعی، احمد حنبل و محمد باقر یاد شده‌است.عطار در مقدمۀ کتاب نحوۀ گزینش و تألیف مطالب را به‌روشنی بیان کرده است . بنا بر این مقدمه، نقلها و روایتهای تذکرهالاولیا التقاطی از مطالب کتاب‌های دیگر است. از آثار صوفیانۀ مهم و مشهور مربوط به اواخر قرن چهارم تا پایان قرن ششم، چند اثر با احتمال زیاد ممکن است مأخذ نقل‌های مؤلف تذکرهالاولیا باشند، که عبارت‌اند از: طبقات الصوفیه اثر عبدالرحمان سلمی نیشابوری، حلیهالاولیا ابونعیم اصفهانی، و رسالۀ قشیریه نوشتۀ ابوالقاسم قشیری. کشف‌المحجوب هُجویری نیز احتمالاً از منابع عطار بوده، زیرا عطار برخی از مضامین آن را با عبارات روان‌تر و رساتر آورده است.تصحیح انتقادی تذکرهالاولیا اولین بار توسط رنالد نیکلسن انجام گرفته است (چاپ لیدن ۱۹۰۵-۱۹۰۷). از امتیازات تصحیح نیکلسن، مقدمهٔ محمد قزوینی بر آن است که حاوی اطلاعات دقیق و سودمندی است. https://eitaa.com/joinchat/1087439193C1944b0de08 💚🌹@maarefat11 معرفت و خودشناسی در ایتا 🌸🌸🌸🌸
مردم به دو دلیل عاشق می‌شوند: زیبایی فیزیکی، و زیبایی معنوی اگر کسی به دلیل زیبایی فیزیکی عاشق شود به زودی ناامید می‌شود. زیرا بعد از دو سه روز _فقط دو سه روز_ زیبایی فیزیکی چیزی بدیهی خواهد شد. درون خالی است و هیچ زیبایی درونی وجود ندارد. هیچ عمقی وجود ندارد. از این‌رو مردمی که عاشق زیبایی فیزیکی شده‌اند همواره ناامید و آشفته می‌گردند. تا زمانی که فرد یاد نگیرد عاشق زیبایی معنوی شود، عشق برآورده نشده می‌ماند. عاشق زیبایی درونی شدن عمقی بی‌نهایت دارد؛ تو می‌توانی به عاشق شدن و عاشق شدن ادامه دهی و هیچ‌گاه به انتهای آن نمی‌رسی. و فقط با این عشق احساس رضایت می‌کنی. جستجوی زیبایی معنوی، به بیانی دیگر جستجوی خداست. https://eitaa.com/joinchat/1087439193C1944b0de08 💚🌹 @maarefat11 معرفت و خودشناسی در ایتا 🌸🌸🌸🌸
﷽ هر چیز که هست او را قبله ایست و روی او یا از راه صورت یا از راه معنی بدان قبله است مگر عشق بی روی که او ماحی قلبهاست گاه‌گاه عشق را در بوتۀ ابتلا بکلی بگدازد و از وجود او بپردازد و روی بعالم بیجهات محبوب آرد و از اینجا گفته‌اند: چون قبله بجز جمال محبوب نبود عشق آمد و محو کرد هر قبله که بود «عین‌القضات همدانی» لوایح 🍃🌹https://eitaa.com/joinchat/1087439193C1944b0de08 💚🌹@maarefat11 معرفت و خودشناسی در ایتا 🌸🌸🌸🌸
💚🌹@maarefat11 معرفت و خودشناسی 🌸🌸🌸🌸
‌﷽ 🖊نبخشیدن، باعث کوچک شدن افق نگاهت و پر شدن فضای ذهنت از چیزهایی می‌شود که هیچ نیازی به آنها نداری. می‌بخشی چون به اندازۀ کافی قوی هستی. که درک کنی همۀ آدمها ممکن است خطا کنند. بخشیدن، هدیه‌ای است که تو به خودت می‌دهی. به خاطر بسپار که آدمهای ضعیف، هرگز نمی‌توانند ببخشند. بخشیدن، خصلت آدمهای قوی است. بخشیدن یک اتفاق لحظه‌ای هم نیست. فقط قدرتمندها می‌بخشند. پس قوی بودن را انتخاب کن. "بدین ترتیب بخشایش آنچه را که ترس تولید کرده خنثی می‌کند، و ذهن را به آگاهی از خداوند بازمی‌گرداند. به همین دلیل، می‌توان بخشایش را حقیقتاً رستگاری خواند." 🍃🌷💚🌹@maarefat11 معرفت و خودشناسی 🌸🌸🌸🌸
«روزگار سخت پایدار نیست ولی انسانهای سخت پایدارند.» هیچ سختی تا پایان قرار نیست همراه ما باشد و بالاخره روزی به پایان میرسد. اما این انسان های سخت کوش هستند که پایدارند و همیشه اتفاقات خوبی برایشان می‌افتد. حتی در سخت ترین شرایط هم شما از آن سخت تر باشید و امیدوار باشید که به زودی این سختی به پایان میرسد و دوباره اتفاقات خوب برایتان خواهد افتاد. «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا»﴿٦﴾ ﴿سوره شرح﴾ «مسلّماً با سختی و دشواری، آسایش و آسودگی است.»
بسم الله الرحمن الرحیم أفَأَمِنَ الَّذِینَ مَکَرُوا السَّیِّئاتِ أَنْ یَخْسِفَ اللّهُ بِهِمُ الأَرْضَ أَوْ یَأْتِیَهُمُ الْعَذابُ مِنْ حَیْثُ لایَشْعُرُونَ أَوْ یَأْخُذَهُمْ فِی تَقَلُّبِهِمْ فَما هُمْ بِمُعْجِزِینَ أَوْ یَأْخُذَهُمْ عَلى تَخَوُّف فَإِنَّ رَبَّکُمْ لَرَؤُفٌ رَحِیمٌ آیا توطئه گران از این ایمن گشتند که ممکن است خدا آنها را در زمین فرو برد، و یا مجازات (الهى)، از آنجا که انتظارش را ندارند، به سراغشان آید؟ یا به هنگامى که (براى کسب مال و ثروت افزون تر) در رفت آمدند، دامانشان را بگیرد در حالى که قادر به فرار نیستند؟! یا به طور تدریجى، با هشدارهاى خوف انگیز آنان را گرفتار سازد؟! چرا که پروردگار شما، رئوف و رحیم است. ٧
حجره عشق اندرون جانست او اندر ان "نهانست" و انچه گفته‌اند: تن زنده بجانست و جان پاینده بجانانست سر این معنی است ای عزیز !! انچه عشق در حجره جان "قرار" می کند از انست که او به بهانه خاک پاک کردن و مسند نهادن درمی‌اید تعزز معشوق در ناامدن می‌بیند و خانه "خالی" می‌ماند در وی "قرار" می‌گیرد صادَفَ قَلباً فارِغا فَتَمَکَّنا:* *چون خانه زغیر خویشتن "خالی" دید در صفه ی دل درامد و "خوش" بنشست.