eitaa logo
معرفت و خودشناسی
653 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
4.1هزار ویدیو
71 فایل
همراهان گرامی سلسله مطالبی که تقدیم می‌گردد در رابطه با مراحل تزکیه نفس و خودسازی و عرفان از منابع غنی اسلامی و ایرانی میباشد با احترام فراوان ارتباط با ادمین https://eitaa.com/Suroosh_n
مشاهده در ایتا
دانلود
5.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
*هوالعشق* بایزیدی باید تا گوید: هفتاد سال می‌پنداشتم که من «او» را دوست می‌دارم، *چون به حقیقتِ کار بینا شدم،(دانستم) «او»ست که مرا دوست می‌دارد..!*🕊 🌺🍃🕊 خلوت گزیده را به تماشا چه حاجت است *چون کوی «دوست» هست!! *به صحرا چه حاجت است؟! *لحظه های تان لبریز از نور و عشق ومعرفت الهی 🌺🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه معارف
4_5918062697315832959.mp3
5.65M
*هوالعشق* الهی هر که در عشق تو گم شد.!! از «تو» پیدا میشود.!🌺🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه معارف
33.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عمادالدین نسیمی ( یکی از عرفای بزرگ و صاحب نام) وقتی به عالم معنا صعود کرد از خداوند پرسید تو کیستی؟ و حضرت حق به زبان شعر ، خود را به عمادالدین نسیمی معرفی میکند.  این شعر تماما از زبان حضرت حق به نظم در آمده است. تک تک ابیات این شعر ، از عالم بالا به کلمات ، تنزل یافته است. 🌺🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه معارف
2_5379973925864218242.mp3
1.22M
ای رستخیز ناگهان وی رحمت بی‌منتها ای آتشی افروخته در بیشه اندیشه‌ها امروز خندان آمدی مفتاح زندان آمدی بر مستمندان آمدی چون بخشش و فضل خدا خورشید را حاجب تویی اومید را واجب تویی مطلب تویی طالب تویی هم منتها هم مبتدا در سینه‌ها برخاسته اندیشه را آراسته هم خویش حاجت خواسته هم خویشتن کرده روا ای روح بخش بی‌بدل وی لذت علم و عمل باقی بهانه‌ست و دغل کاین علت آمد وان دوا ما زان دغل کژبین شده با بی‌گنه در کین شده گه مست حورالعین شده گه مست نان و شوربا این سُکر بین هِل عقل را وین نُقل بین هل نَقل را کز بهر نان و بقل را چندین نشاید ماجرا تدبیر صدرنگ افکنی بر روم و بر زنگ افکنی و اندر میان جنگ افکنی فی اِصطِناعٍ لا یُری می‌مال پنهان گوش جان می‌نه بهانه بر کسان جان رَبِّ خَلِّصنی زنان والله که لاغ است ای کیا خامش که بس مُستَعجِلَم رفتم سوی پای علم کاغذ بنه بشکن قلم ساقی درآمد الصلا   🌺🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه معارف
1547433_578.mp3
21.46M
انسان به اندازه آگاهی خود آزادی دارد چهره ماندگار فلسفه بیان کرد: اختیار انسان به معنای این است که چیزی را که انسان خوب می‌داند برمی‌گزیند، اما بر اساس آگاهی این کار را می‌کند؛ یعنی هر اندازه آگاهی شما بیشتر باشد، اختیار شما نیز بیشتر است. ارزیابی انتخابات انسان بر اساس آگاهی اوست و به میزان آگاهی‌اش آزادی دارد 🌺🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه معارف
معرفت و خودشناسی
انسان به اندازه آگاهی خود آزادی دارد چهره ماندگار فلسفه بیان کرد: اختیار انسان به معنای این است که چ
غلامحسین ابراهیمی‌دینانی، چهره ماندگار و استاد برجسته فلسفه، در برنامه تلویزیونی معرفت به بحث در زمینه قضا، قدر، اختیار و آزادی پرداخت و بیان کرد: یکی از مسائل مهم، جبر و اختیار است که مطرح بوده و هست. قضا، یعنی در قضا و علم خدا همه چیز گذشته است. حق تعالی که محیط مطلق است و ازل و ابد برایش یکسان است، گذشته و آینده را تا ابد می‌داند. چیزی از حیطه علم خدا بیرون نیست، اما چیزی بر خلاف علم خدا نیز اتفاق نمی‌افتد و نباید بیفتد. اگر همه چیز در علم خدا معین است و همان طور که حق می‌داند، واقع می‌شود این اسمش قضاست. قضا حکم است و قاضی کسی است که حکم می‌کند. وی تصریح کرد: حکم خدا ازلی است و تا ابد را شامل می‌شود، اما چه تغییری می‌کند؟ به قول حافظ «در کار گلاب و گل حکم ازلی این بود، کاین شاهد بازاری وان پرده نشین باشد» یا در جای دیگری حافظ می‌گوید که «چو قسمت ازلی بی‌حضور ما کردند، گر اندکی نه به وفق رضاست خرده مگیر»؛ یعنی همه اینها را گفته‌اند و واقعیت نیز همین است. پس قضای الهی «لا یرد و لا یبدل» است و تغییری نمی‌کند، اما خداوند یک قدر نیز دارد، اما فرق بین این دو چیست؟ قضا حکم است و قضای الهی به معنای حکم خدا از ازل تا ابد است، اما قدر به معنای اندازه است. پس حکم ازلی خدا تغییر نمی‌کند، اما قدر یعنی اندازه‌گیری که تغییرپذیر است. ابراهیمی‌دینانی در ادامه افزود: همه اختیار داریم و هیچ آدمی نیست که اختیار نداشته باشد. حتی کسانی که به زندان می‌روند، اختیارشان سلب نشده است. هیچ‌کس اختیار دیگری را نمی‌تواند سلب کند، پس انسان مختار است. لغت اختیار در اصل، عربی است و کلمه اختیار از ماده «خیر» مشتق شده است. اختیار کردن یعنی آنچه فکر می‌کنید، خوب است را انتخاب می‌کنید و آدمی نیست که بدی را انتخاب کند. البته که انسان‌ها مطابق فکر خود این کار را می‌کنند و ممکن است کسی انتخاب خوبی نکند، اما به فکر خودش این انتخاب خوب باشد و اختیار هرکس به اندازه فکرش است؛ مثلاً یک بچه فکر می‌کند کاری که می‌کند خوب است و آن را اختیار می‌کند، اما ممکن است در نظر والدین این کار خوب نباشد؛ لذا ممکن است عملی را انجام دهیم که خیال کنیم خوب است، اما از نظر مراتب عالیه خوب نباشد. وی تصریح کرد: این اختیار یکی از صفات بزرگ انسان است، در بین صفات انسان، اختیار سطح بالایی دارد و اگر همه عالم را به یک شخص بدهند و اختیاراً از او بگیرند، این معامله را قبول نمی‌کند. ممکن است که اگر کره زمین را نگیرد، گرسنه بماند، اما در عوض اختیار را به دست می‌آورد، اما مسئله این است که در طول تاریخ هم اشاعره و هم برخی از متکلمان اختیار را اشتباه معنا کرده‌اند. اختیار انسان به معنای این است که چیزی را که خوب می‌داند برمی‌گزیند، اما بر اساس آگاهی این کار را می‌کند؛ یعنی هر اندازه آگاهی شما بیشتر باشد، اختیار شما نیز بیشتر است. ارزیابی انتخابات انسان، بر اساس آگاهی او است و به میزان آگاهی، آزادی دارد. این مدرس برجسته فلسفه در ادامه بیان کرد: ممکن است کسی بگوید که حیوانات نیز اختیار دارند، اما باید توجه داشت که اختیار او بر اساس غریزه است و نه آگاهی و حیوانات نمی‌نشینند حساب و کتاب و استدلال کنند، بلکه بر اساس غریزه عمل می‌کنند. اما انسان در انتخاب خود فکر می‌کند، پس انتخاب انسان بر اساس آگاهی است. اختیار انسان بسیار دایره گسترده‌ای دارد و به اندازه دایره آگاهی او است.یک درخت رشد می‌کند، اما بر اساس شرایط محیطی است و اختیار حیوان نیز بر اساس غریزه است، لذا اختیار مخصوص انسان است. اما اختیار انسان از درون انسان است. مانند آهن که از درونش زنگ می‌زند و خاصیت آهن این است که زنگ می‌زند، اما آهن می‌تواند زنگ نزند؟ خیر، اختیاری در این زمینه ندارد. انسان در عین این که اختیار دارد، یک صفاتی هم خدا در انسان آفریده که ذاتی انسان است و متأسفانه آن صفات، گاهی با اختیار درگیر می‌شوند. وی در ادامه افزود: مثلاً می‌توان به حسادت اشاره کرد. انسان‌ها حسود هستند که البته کم و زیاد دارد و کسی نیست که حسادت را تجربه نکرده باشد. آدم ابوالبشر(ع) دو فرزند به نام هابیل و قابیل داشت که برادر بودند، اما یکی از آن‌ها حسادت کرد و دیگری را به قتل رساند، اما این حسادت از درون آمده بود و انسان حس حسادت دارد. چرا؟ چون ذاتی او است و اولین فرزندان آدم(ع)، حسادت را تجربه کردند. در تاریخ انسانی نیست که حسادت را تجربه نکرده باشد. انسان خودش را دوست دارد و ایرادی هم ندارد، اما گاهی افراطی می‌شود و می‌گوید که همه چیز باید برای من باشد و نه برای دیگران.
معرفت و خودشناسی
انسان به اندازه آگاهی خود آزادی دارد چهره ماندگار فلسفه بیان کرد: اختیار انسان به معنای این است که چ
ابراهیمی‌دینانی تصریح کرد: بنابراین حسادت ذاتی است و نه عارضی که باید آن را کنترل کرد، نه اینکه به حال خود گذاشت. تمام مشکلات امروز و جنگ‌های تاریخ و ... بر سر حسادت است. این حسادت منشأ کینه و دشمنی و نفرت می‌شود و از آن طرف، انسان به حسب ذات حسود است که صفت بدی است. حیوانات نیز تنازع دارند و سر یک غذا جنگ می‌کنند، اما وقتی که غذا را خوردند، می‌روند و حسادت آن‌ها باقی نمی‌ماند؛ لذا تنازع آن‌ها ریشه‌دار نیست. این کینه‌توزی برای انسان است و این کینه از دل انسان بیرون نمی‌رود و مفاسد فراوانی ایجاد می‌کند و بدترین صفت در انسان همین حسادت است. وی در ادامه افزود: آزادی و اختیار مراتب دارد، یک وقت کسی اختیار دارد و در بین امور که چه چیزی را انتخاب کند آزاد است، اما یک وقت است که از امور آزاد می‌شوید و از آنچه غیر خدا است رها می‌شوید، یعنی همان که حافظ می‌گوید «غلام همت آنم که زیر چرخ کبود، ز هرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد است». آنکه از تعلق آزاد می‌شود، مقام بالایی دارد و به مرحله اطلاق و فراگیری و عظمت وجودی رسیده است؛ لذا آزادی و اختیار بر اساس آگاهی است و چون آگاهی مراتب دارد آزادی نیز مراتب دارد. 🌺🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه معارف
MohammadReza-Shajarian.Khatere-Hazin(128).mp3
5.67M
کی شعر تر انگیزد کی شعر تر انگیزد خاطر که حزین باشد خاطر که حزین باشد کی شعر تر انگیزد کی شعر تر انگیزد خاطر که حزین باشد خاطر که حزین باشد یک نکته از این معنی یک نکته از این معنی گفتیم و همین باشد گفتیم و همین باشد از لعل تو گر یابم از لعل تو گر یابم، انگشتری زنهار صد ملک سلیمانم، در زیر نگین باشد جام می و خون دل، هر یک به کسی دادند جام می و خون دل، هر یک به کسی دادند در دایره قسمت اوضاع چنین باشد اوضاع چنین باشد در کار گلاب و گل در کار گلاب و گل، حکم ازلی این بود کاین شاهد بازاری، وان پرده نشین باشد کاین شاهد بازاری، وان پرده نشین باشد 🌺🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه معارف
4_5836798716324875681.mp3
7.07M
حق را بطلب مسجد و میخانه کدام است؟ از باده بگو، شیشه و پیمانه کدام است؟ محراب دل آن جلوهٔ آغوش فریب است نشناخته‌ام کعبه و بتخانه کدام است؟ بند از مژه برداشت خیال رخ ساقی ای ابر ببین، گریهٔ مستانه کدام است؟ از صحبت صوفی منشان سوخت دماغم ای باده پرستان، ره میخانه کدام است؟ سرتا سر این دشت، پر از جلوهٔ لیلی ست امّا نتوان گفت که جانانه کدام است؟ با هر سر خاری کششی هست، ندانم کآشوب فزای دل دیوانه کدام است؟ در بزم، حریفان همگی واقف رازند از یار ندانیم که بیگانه کدام است؟ آن جلوه برد ره به سوای دل ما با برق مگویید سیه خانه کدام است؟ چون شمع حزین، از مژه‌ات دود برآید بنمایم اگر گرمی افسانه کدام است؟   شاعر:حزین لاهیجی خواننده:داود آزاد درودها 🌺🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه معارف
.      دم به دم از ره دل پیک خیالش رسدم   تابشی نو به نو از حسن و جمالش رسدم   یا رب این بوی طرب از طرف فردوس است یا نسیمی است که از روز وصالش رسدم               از غزل ۱۶۴۵                        بادرود، خداوندا، بر مردم نیکوکردار زمین درود فرست   و سرزمین ما را شادمانی باران ببخش    و جشنواره رودخانه های فراوان 🌺🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه معارف
12.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
*هوالعشق* *وَ قَليلٌ مِنْ عِبادِيَ الشَّكُورُ* عدّه‌ی كمى از بندگان من شكرگزارند. سبا/۱۳         بزرگ ترین عیب برای دنیا همین بس کـه بی‌وفاست». .! علی علیه‌السلام *لطف «حق»* *دلت راخانه ی ماکن، مصفّـا کردنش بامن به‌ ما درد دل افشا کن، مـداوا کردنش با من یاعلی مدد 🌺🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه معارف
11.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آفرینش همه تنبیه خداوند دل‌ست دل ندارد که ندارد به خداوند اقرار این همه نقش عجب بر در و دیوار وجود هر که فکرت نکند نقش بود بر دیوار کوه و دریا و درختان همه در تسبیح‌اند نه همه مستمعی فهم کنند این اسرار 🌺🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه معارف