ترانه محلی شیرازی با صدای زیبای رویا👌
تقدیم به نگاه زیباتون ❤️
بیش از این دل را
مجنون به رخسارت مکن
واله و شیدا به دیدارت مکن
گر که خواهی بگذری و
درنوردی دشت دل
کلبه عشق را دیر خراباتت مکن
🌺🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11
🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه معارف
۱۵ تیر ۱۴۰۳
14.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
این بار، این آهنگ محلی بختیاری رو با صدای پاییزه مهربان بشنوید🥰
با عشق♥️به شما
این اجرای فولک بختیاری ابتدا با صدای مسعود بختیاری به اجرا درآمده است و پس از آن استاد عزیزم علی زندوکیلی، عرفان طهماسبی، و علی ذاکرحسین آن را بازخوانی کرده اند.
متن شعر:
صد بار گودومت
همچین مکن
زلفای بورت
چین چین مکنصد بار گودومت،همچین مکن
زلفای بورت، چین و چین مکن
گلم گلم گل بی خارم
ز دوریت زار و بیمارومهایّ گلم گلم گل بی خارم
ز دوریت زار و بیمارم
شُووم شَوِ، روزُوم شَوِ
همه لاشوم سی گل تَوِ
شُوا که موروم سراغ گل
ز بخت بدمگولوم خَوِه
مو چی مجنون سینه چاکم سیت
مو چی لیلی دُر هلاکم سیت
اگر عهد دنیا تو خواستی مو بستم
اگر کوه قافِ باخواستی شکستم
قسم ایخُرم دُر هلاکم سیت
🌺🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11
🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه معارف
۱۶ تیر ۱۴۰۳
5.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خشمگین نیستم که تا امروز ، نرسیدم به آرزوهایم 💔
.
#باران_نیکراه
🌺🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11
🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه معارف
۱۶ تیر ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11
🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه معارف
۱۶ تیر ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مـ،ـکر و حیله نسبت به کسی که به تو اعتماد کرده
کفـ.ـر است...
🌺🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11
🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه معارف
۱۶ تیر ۱۴۰۳
سوگند به عشق
که حتی آغوش خیالت هم
مرا به دیدار عاشقانه ها می رساند
#علیرضاافتخاری🌺🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11
🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه معارف
۱۶ تیر ۱۴۰۳
4_6019152560877737178.mp3
13.48M
- با من بِشنو✨
🌺🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11
🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه معارف
۱۶ تیر ۱۴۰۳
دكتر زرين كوب مينويسد :
«رند کیست؟ آن که به هیچ چیز سر فرود نمی آورد، از هیچ چیز نمی ترسد، و زیر این چرخ کبود، ز هرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد است. نه خود را می بیند و نه به ردّ و قبول غیر نظر دارد. اندر دو جهان که را بود زهرۀ این؟... (از کوچۀ رندان، ص ۴۱).
داريوش آشوري درين باره مي آورد :
«حافظ با رندی راه رهایش دنیوی و با عشق راز گشایش و رستگاری اخروی را به ما می آموزد...
علي دستغيب رندي حافظ را اينگونه توصيف ميكند :
" رندی حافظ هم به معنای آزادی و وارستگی است، هم به معنای عیاری، قلندری، خوش باشی گری و عاشقی. افزوده بر این، رندی قطب واقعی زندگانی و اشعار حافظ است و عرفان، قطب حقیقی زندگانی و اشعار او. شاعر ما به مدد عرفان از حوزۀ محسوس در می گذرد و به نامحسوس می رسد و در رندی به واقعیت های زندگی این جهانی بر می گردد؛ زیبایی های زمینی و شادی های آن را می بیند و تجربه می کند و از کمند فرقه ها و باورهای صوفیانه و زاهدانه بیرون می جهد». ( از حافظ به گوته، ص ۱۳۹).
پرویز اهور در اين باره معتقد است :
رندی که حافظ به کار می برد مشابهتی با معنی امروزین آن که زیرک و حیله گر باشد، ندارد، رند حافظ نه ظاهربین است و نه متظاهر. نگاهش به زندگی نیز با نگاه عامۀ مردم متفاوت است... طریق رندی حافظ صفای دل و خوش بودن و طرب کردن و عاشقی است، طریق ریا و نفاق نیست».(کلک خیال انگیز، ص ۳۹۷).🌺🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11
🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه معارف
۱۶ تیر ۱۴۰۳
دکتر تقی پورنامداریان در گمشده لب دریا پیرامون رندی حافظ می آورد:
"رند، چهرۀ محبوب دیگری است که آن هم تصویر «منِ» شعری حافظ است. رند نیز نقطۀ مقابل صوفی و شیخ و زاهد و مفتی و محتسب است و در کنار پیرمغان و حافظ. اگر پیر مغان اغلب چهرۀ حکیمانه و متفکر حافظ را می نماید، رند بیشتر چهرۀ عامی نما و پرخاشجویانه و گستاخانه و شیدا و شیفته گونۀ او را نشان می دهد به همین سبب رند شعر حافظ، رند بازاری که خود مظهر طمعکاری و ریا و تظاهر است، نیست، بلکه رند مدرسی و روشنفکر است.
صفای باطن آنان نیز ناشی از همین امر است. رند نیز مثل پیرمغان و مثل «منِ» شاعرانۀ حافظ، عاشق، نظرباز، شرابخوار و خراباتی است، اما در ضمن لاابالی تر و بی احتیاط تر، به طوری که نه نسبتی با صلاح و تقوی دارد، نه اعتنایی به مصلحت بینی و سود و زیان. به همین سبب بدنام و نامه سیاه و بی سامان و بلاکش است. با این همه دارای صفات شایستۀ باطنی است: پاکباز، بی نیاز، بی حرص و به دور از ريا و تظاهر
بارزترین صفت رند و پیر مغان و «منِ» حافظ دوری از ریاست. میخوارگی یا دم زدن از آن، سلاح ستیز آنان با ریاکاران است و برکنار داشتن خود از ریا و نیل به "صفاي دل "
دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن در تعریفی ضمنی از رند در مقالۀ «معشوق حافظ کیست» می نویسد: «رند یعنی فردی که همۀ اعتقادها و نظریه ها را شناخته و هیچ یک را به تنهایی و تمامی نپذیرفته و از مجموع آنها، نظریه و مشی خاصی برای خود اتخاذ نموده که باز مفهومش حق تردید دربارۀ همۀ باورهاست. از این راه آمادگی برای اوپیدا می شود که به سبکباری و خلوص و بی ریایی و روشن بینی نزدیک شود». (ماجرای پایان ناپذیر حافظ، ص ۸۰).🌺🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11
🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه معارف
۱۶ تیر ۱۴۰۳
|↫ صوفی که باطن و ظاهرش صیقل یافته است ابن الوقت¹ است و توجهی بگذشته و آینده ندارد زیرا هر گاه وی تابع گذشته و پیرو آینده باشد در نتیجه این تبعیت، وقت را از دست می دهد.
|↫ بی توجهی به گذشته و آینده شرط اساسی مراقبه است.
1_ صوفی ابن الوقت باشد ای رفیق
نیست فردا گفتن از شرط طریق
📚 فوائح الجمال و فواتح الجلال، عارف کامل شیخ نجم الدین کبری قدس سره ، با تلخیص ص ۱۶۸
•❈•══════┅┅🌺🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11
🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه معارف
۱۶ تیر ۱۴۰۳