eitaa logo
معرفت و خودشناسی
631 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
4هزار ویدیو
71 فایل
همراهان گرامی سلسله مطالبی که تقدیم می‌گردد در رابطه با مراحل تزکیه نفس و خودسازی و عرفان از منابع غنی اسلامی و ایرانی میباشد با احترام فراوان ارتباط با ادمین https://eitaa.com/Suroosh_n
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅 عیدِ فطر پایانِ ماه روزه است و همچنان که از نامش هم برمی‌آید فطر یعنی انفطار، یعنی انتشار، یعنی گشوده‌شدن، یعنی شکوفا شدن. روح آدمی وقتی شکفته می‌شود، مثل یک خاک حاصلخیزی می‌شود، سبزه بر روی آن می‌روید، گل بر روی آن می‌روید. عید فطر دقیقاً به دنبال ماه روزه است به خاطر این‌که آدمی در طول این‌ماه زمینِ روح خودش را شخم زده و علف‌های هرزه را کنده و خاک را آماده رویش و باروری کرده و جانوران و آن حشرات زائد را به دور ریخته و لذا کاملا آمادهٔ فیض الهی است و دیدن نورها و افق‌هایی که قبلا یا نمی‌دید یا در تاریکی بود؛ و این زمان چشمِ درون آدمی باز می‌شود و گوشش باز می‌شود و آماده شنیدن صداهای تازه، منظرهای تازه می‌شود و وقتی که این طور شد، عید حادث شده است. هر وقت آدمی چنین بشود، عید او قائم و حادث شده است. 👇👇 🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸
🌙 ماه من! عیدست و شهری را نظر بر روی توست رویِ‌تو چون‌ماهِ عید و ماه‌ِنو ابروی توست روشن آن‌چشمی که ماه‌ِعید بر روی تو دید شادیِ آن‌کس که روز عید در پهلوی توست می‌رود هرکس به طوفِ عیدگاه از کوی تو من ز کویت چون روم؟ چون عیدگاهم کوی توست در صباح عید، اگر مشغول تکبیرند خلق بر زبانم از سحر تا شام گفت‌وگوی توست گر بیندازی خدنگی از کمان ابرویت بر دل و بر سینهٔ من منت ابروی توست روز عید و مایلِ خوبان ز هر سو عالمی میل من از جملهٔ خوبانِ عالم سوی توست 👇👇 🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸
خدایا، نمی دانم در امتحان از قبول شدگانم یا نه؟ اما کارنامه چشم‌ِ ترم را برگونه‌هایم ببین ، که‌ توان خشم تو را ندارد اکنون که نشستن بر خوان روزه تو، قلبم را شکننده کرده، بازگشته ام ، تا به مُهر تأیید ، مِهر و امید را از تو طلب کنم مبادا پس از امروز ، در روزمرگی ها غرقه شوم و عهدم‌را با تو تا رمضانی دیگر نگاه ندارم ... عید فطر منزلی است برای پوشیدن بهترین‌ لباس روح ، در موسم دیدار تو ، تا مگر پسندت افتم و در بند بندگی ات اسیر شوم
1_4355019239.mp3
8.03M
۩ عید فطر ۩ عید فطر مبارک بـاد ۩ سی شب بندگی  ۩ حاج صابر خراسانی ۩ ۩ ۩
شرح دعاي صباح (شوشتري) - صفحه ۲۳۱ و حاجات خود را از [ جناب ] قاضى الحاجات و واهب العطيّات ، سؤال نمايند كه به اجابت ، قرين خواهد گرديد . و منقول است كه حضرت سيّد الساجدين امام زين العابدين ـ صلوات اللّه عليه وعلى آبائه وأولاده الطيبين الطاهرين ـ بعد از اتمام دعا ، در سجده اين دعا را مى خوانده اند : إِلهِي ! قَلْبِي مَحْجُوبٌ، وَعَقْلِي مَغْلُوبٌ، وَنَفْسِي / ۲۰۶ / مَعْيُوبٌ، وَهَوَائِي غَالِبٌ، وَطَاعَتِي قَلِيلٌ، وَمَعْصِيَتِي كَثِيرٌ، وَ لِسَانِي مُقِرٌّ بِالذُّنُوبِ، فَكَيْفَ حِيلَتِي يا عَلاّمَ الغُيُوبِ وَيَا سَتَّارَ الْعُيُوبِ، وَاغْفِرْ لي ذنوبي كلّها ، يا غَفّار الذُّنُوب يَا شَديدَ الْعِقاب، يا غَفُورُ يا حليمُ يا رَحيمُ ، اِقضِ لي حاجاتي بِحَقِّ الْقُرآن الْعَظيمِ وَالنَّبيِّ الْكَريم وَآلِهِ الطّاهِرينَ . تُبْتُ إِلَيْك يا ذَا الْجَلالِ والاْءكرام من جَميع الذُّنوبِ والآثامِ ، وَالْحَمدُ للّهِ رَبِّ الْعالَمين ، وَصَلّى اللّهُ عَلى محَمَّدٍ وَآلِهِ أجْمَعين. [يعنى : اى خداى من ! دل من در پرده شده است ، يعنى تاريك است ، و عقل من غلبه كرده شده ، يعنى حيران است ، و نفس من عيبناك است به اعتبار كسب گناهان ، و خواهش هاى نفسانى من بر من غالب است ، و بندگى من ، كم و اندك و هيچ است ، و گناهان من ، فراوان و بسيار است ، و حال آن كه زبان من اعتراف كننده است به گناهان . پس چگونه خواهد بود چاره من ، اى بسيار داناى همه پنهانى ها ، و حال آن كه تويى بسيار پوشاننده عيب ها ؟ و بيامرز براى من ، گناهان مرا ، همه آنها را ، اى بسيار آمرزنده گناهان ! اى بسيار پوشاننده عيب ها ! اى۱كه سخت است عذاب و شكنجه تو ، اى بسيار آمرزنده ! اى بردبار در عدم تعجيل عقوبت ! اى مهربان به بندگان ! برآور براى من مطلب هاى مرا ، به حقّ قرآنى كه بزرگ است مرتبه و قدر و منزله او ، و به حقّ پيغمبرى كه بزرگ است و مهربان ، و به حق آل او كه پاكان اند . رجوع مى كنم به سوى درگاه تو ـ اى صاحب بزرگى و بزرگوارى ـ از همه گناهان و از بار گناهان ، و همه ستايش ها مر خدايى راست كه پروردگارِ عالميان است ، / ۲۰۷ / و رحمت فرستاده است خدا بر محمّد و آل او ، همگى . 👇👇 🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 نی‌نامه مولانا 🪔 اکنون عالم به غفلت قایم است که اگر غفلت نباشد این عالم نماند، شوق خدا و یاد آخرت و سکر و وجد معمار آن عالم است. اگر همه‌ی آن رو نماید به کلی به آن عالم رویم و اینجا نمانیم و حق تعالی می‌خواهد که اینجا باشیم تا دو عالم باشد. پس دو کدخدا را نصب کرد : یکی غفلت و یکی بیداری تا هر دو خانه معمور ماند. 👇👇 🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸
سامی یوسف_۲۰۲۳_۰۴_۲۲_۰۷_۰۵_۲۵_۷۸۵.mp3
6.22M
♡•• الله...الله... ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌👇👇 🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸
🌸﴿عمل به حق را به یاد یکدیگر بیاورید﴾ نکته: در ترجمه «تَواصَوْا بِالْحَقِّ» باید گفت: حق یعنی آنچه انجام آن بایستنی است و این اعم از حلال و حرام است. گاهی عمل کردن به یک مستحب جزئی و یا ترک یک مکروه کم رنگ، از حساسیت مهمی برخوردار می شود؛ لذا به صورت یک تکلیف بایستنی و حق در می آید. مثلاً به آقای مطهری انتقاد می کردند شما که به عنوان یک فیلسوف مطرح شده اید با نوشتن داستان راستان برای کودکان، ارزش علمی خود را پایین نیاورید و ارج و قرب علم را ساقط نکنید. جواب ایشان این بود که من در قید و بند خود نیستم. من قرار ندارم که خود را حفظ کنم. امروز حق، این گونه حکم می کند. آیا باید منتظر بود تا دیگران برای فرزندانمان خوراک فکری تهیه کنند؟ دین من می گوید من امروزه باید داستان راستان بنویسم. تَواصَوْا بِالصَّبْر: یکدیگر را توصیه به صبر کردند. صبر یعنی مقاومت در برابر مشکلات؛ مثلاً اگر در راه احیای دین مشکلاتی پیش آمد، باید صبر کرد. یا مثلاً صبر بر معصیت؛ یعنی در مقابل گناهی که می خواهد انسان را بِرُباید، باید صبر پیشه کرد.
در تاریکی همه چیز مستور میماند در سوره های قرآن غالبا به عناصر نورانی یا نور دهنده تکیه می کند این امر صحیح است که می خواهد قدرت و خلاقیت خدا را تبیین کند، ولی موضوع مهم‌تری در اینجا نهفته است وغالبا از آن غفلت می شود. در اینجا نهفته است و غالبا از آن غفلت می شود. رمز نور این است که وقتی آفتاب می تابد انواع رنگ ها و شکل ها و پدیده ها کاملاً رویت می شود، و آنگاه آنچه که نیاز ماست به سویش می رویم و آنچه خطر است، از آن دور می شویم و این گرفتن و انداختن ها از برکت نور تابی است. همین ماجرا در عالم نفس ما هم اتفاق می افتد اگر بر آسمان نفس ما خورشیدی بتابد، زشت و زیبای عالم باطن را نشان می دهد و آنگاه می فهمیم که فلان موضوع، چه زشت و زهر آگین است و باید محوش کرد و کدام زیباست که باید برگزید و خورشید وحی اگر در نفسی نتابد، زشت و زیبا را با هم می‌بلعد و بدبخت دنیا و عقبی میگردد. خدا با ارسال انبیاء و آیات بر فضای تاریک نفس خورشید می‌کارد و این خورشید قابل قسم است.(وَالشَّمْسِ وَضُحنها شمس)
امیرالمومنین عليه السلام در خطبه عيد فطر فرمودند: آگاه باشيد امروز، روزى است كه خداوند آن را براى شما عيد قرار داده و شما را شايسته آن ساخته است. پس‌خداوند را ياد كنيد تا شما را ياد كند و او را بخوانيد تا مستجاب كند و فطره خود را بپردازيد که سنّت پيامبر شما ، و تكليفى‌ واجب از سوى پروردگارتان است من لا يحضره الفقيه، جلد۱، ص۵۲۲
4_5913715301354049022.mp3
2.36M
🔊فایل صوتی 💬خسته از خستگیای این دل وا مونده خسته از تو که خیالت پیش من جا مونده خسته از پرسه تو شهری که همش آواره بی تو زیر آسمونی که یه بند می باره به همین سادگیا نیست از تو دل کندن و دوری چه سبک پر زدی از من تو بگو آخه چجوری تو چجوری غم این خستگیم از یادت رفت حسرت روزای رفته همه از آهت رفت من چجوری به تو و عطر تو بیمار شدم تو که رفتی عطر بارون شب همراهته رفت ✍مسعود فردمنش 🎙 سید احسان
بایزید بسطامی را گفتند : قومی می‌گویند که کلید بهشت کلمه لااله الاالله است. گفت : بلی کلید بی‌دندانه در نگشاید و دندانه این کلید چهار چیز است : زبانی از دروغ و غیبت دور دلی از مکر و خیانت صافی شکمی از حرام و شبهت خالی و عملی از هوا و بدعت پاک ... ✍🏻 📚 👇👇 🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸