در طریقت هر چه پیش سالک آید،خیراوست
بر صراط مستقیم ای دل کسی گمراه نیست
حافظ شیرازی قدس سره العزیز
معنی:
در طریقت فقر و معرفت هر حادثه ای که برای سالک روی بدهد خیر او در آن است ای عزیز من سالک حق در صراط مستقیم است او گمراه نمیشود.
تعبیر:(در سلوک و راه طریقت سود و زیان مفهومی ندارد،و هر درد و رنج و مصبیتی برسد یا هر نعمتی و مقامی بدهند،همه خیر است،مشروط بر این که از صراط مستقیم دین و سیر الی الله به بی راهه نیفتی هرگز در این راه گم نمی شوی و به مقصد و مقصود می رسی )
عرفان حافظ
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11
🌸🌸🌸🌸معرفت و خودشناسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هفت پند مولانا :
➊ شب باش در پوشیدن خطای دیگران
➋ زمین باش در فروتنی
➌ خورشید باش در مهر و دوستی
➍ کوه باش در هنگام خشم و غضب
➎ رود باش در سخاوت و یاری به دیگران
➏ دریا باش در کنار آمدن با دیگران
➐ خودت باش همانگونه که مینمایی
مولانا ماه و خورشید است در ادبیات فارسی و تاریخ عرفان ... مولوی ”جلال الدین محمد بلخی” شاعر و عارف نامی 🍃🌸
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11
🌸🌸🌸🌸معرفت و خودشناسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدای بزرگ و مهربانم 🌸
خدایی که جز تو قدرتمند و مهربانی نمی شناسم !
خدای زمین و آسمان و خدای کهکشان ها و دریاها و کوهها !
تو را قسم به خدایی ات 🌼
تو را قسم به جلال و شکوه و بزرگی ات 🌸
تو را قسم به قدرت بی حد و حسابت 🌼
تو راقسم به مهر و لطف بی کرانت
در این روزهاحاجت همه
حاجت مندان را روا فرما🌸
آمین یارب العالمین
🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11
🌸🌸🌸🌸
کانال #معرفت_و_خودشناسی
https://eitaa.com/joinchat/1087439193C6e47996b93
*بهترین صدقه*🍃🌷
آن است که "دانشی بیاموزید"
و به "دیگری آموزش دهید"...
*بهترین صدقه*
آن است که میان
دو نفر را "اصلاح کنیم"...
*بهترین صدقه*
"نگهداری زبان"
از "زشتی هاست"...
*بهترین صدقه*
"زبان شفاعت" برای
"آزادی اسیر" است...🍃🌷
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11
🌸🌸🌸🌸معرفت و خودشناسی
دلا خود را در آیینه ،
چو کژ بینی هر آئینه
تو کژ باشی نه آئینه ،
تو خود را راست کن اول
غزلمولانا
♡
📘اگر همواره هستی را بر خلاف و مقابل خود میبینی بدان که این دید تو است که اشتباه است و از زاویه بدی داری به هستی نگاه میکنی
💙
🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11
🌸🌸🌸🌸معرفت و خودشناسی
🌻
تعلق انسان در هنگام خواب از بدن و متعلقات خود كم شده و روح او به عالم بالا توجه پيدا مى كند. و چون روح در عالم خود محيط بر عالم ماده مى باشد هر چه به مركز خود - كه عالم امر است - نزديك تر گردد احاطه ى او بيشتر مى شود؛ لذا گاهى از آن عالم كه معناى محض است، اطلاعاتى به دست آورده، آنگاه قبل از بيدار شدن براى تفهيم به خود مناسب با سليقه و طرز تفكرش آنها را صورت بندى و ترسيم مى نمايد.
البته ممكن است براى افرادى قبل از رسيدن به عالم امر به واسطه ى ارواح طيبه معنايى در عالم صورت افاضه شود كه طبعا نيازمند صورت بندى جديد نخواهد بود. كما اينكه ممكن است معنايى را ببيند، لكن نتواند صورت مناسبى براى آن ترسيم نمايد، كه در اين مواقع پس از بيدارى گرچه مى فهمد جايى رفته و چيزى ديده، ليكن نمى تواند صورت آن را در ذهن بياورد. مطالب بسيار مهم اغلب همين طور است.
كشف نيز كه غالبا در نتيجه ى عبادت و كم شدن تعلقات مادى حاصل مى شود چيزى شبيه خواب ديدن امّا در بيدارى است كه در آن ممكن است انسان اختيارا يا بدون اختيار اطلاعاتى را از مركز روح خود يا ارواح طيبه به دست آورد.
ناگفته نماند: چه در خواب و چه در مكاشفه انسان ابتدا از عالم خيال خود عبور مى كند و چيزهايى مى بيند كه معمولاً همان هايى است كه در طول روز با آنها مأنوس بوده است. البته بسيارى از افراد اصلاً قدمى از عالم خيال فراتر نرفته و پيوسته با خيالات خود بسر مى برند، ليكن اگر انسان از عالم خيال بگذرد در آن صورت وارد جو كه مابين زمين و آسمان و محل سكونت شياطين است مى گردد كه ممكن است در آنجا نيز مطالبى به او القا نمايند كه معمولاً به صورت جريانات آشفته و مطالب وحشتناك در مى آيد.
خواب و كشفى كه مربوط به اين دو مرحله است معمولاً تعبير ندارد. مكاشفات و خوابهاى صحيح عمدتا مربوط به فوق اين دو مرحله مى باشد، لكن همانها نيز در مسير بازگشت، از القاءات شيطانى ايمن نيست. در عين حال چون ممكن است معانى متعددى توسط افراد مختلف به صورت واحدى ترسيم گردد و يا معناى واحدى به شكل هاى مختلف صورت بندى شود، تعبير آن بسيار مشكل است؛ لذا تعبير خواب و درك معناى صحيح كشف كار هر كسى نيست. و معبر كسى است كه بتواند با توجه نمودن به روحيه و طرز تفكر شخص از نقل كشف يا خواب، اصل آن معنا را بيابد و يا همزمان با نقل آن از نفس گوينده عبور كرده و با تماس گرفتن با ملكوت او معنايى را كه ديده است درك نمايد.
بر اين نكته نيز بايد تأكيد نمود كه خواب و كشف خود به خود چيزى نيست كه مايه ى دل خوشى انسان باشد مگر اينكه موجب ترغيب و نشاط و رجاء گردد و انسان را به تلاش بيشترى در انجام وظايف و تكاليف بندگى تشويق نمايد يا هشدارى براى جلوگيرى از ارتكاب معاصى باشد و يا لااقل مجهولى را براى انسان روشن نمايد.
سفینه الصادقین
حاج سید حسین یعقوبی قائنی
🌻💛
🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11
🌸🌸🌸🌸معرفت و خودشناسی
گوش طرب به دست تو
بیتو به سر نمیشود
#مولانای_جان
🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11
🌸🌸🌸🌸معرفت و خودشناسی
داستان سبحانی گفتن بايزید
از همان آغاز مایه اعتراض و بگومگو بود که این چه دعوی است و اهل اين دعوی از مسلمانی چه نصیب دارد؟ به روایت سَهْلَکی بایزید را هفت بار از بسطام بیرون کردند و زندگی او سراسر آميخته با مصیبت و گرفتاری بود چنانکه درد و بلا را قاتق نان خود میدانست و اگر روزی بیاندوهی و دردسری به سر میبرد میگفت: «الهی، نانم دادی، پس چرا قاتقم نفرستادی؟»
(النور من کلمات ابیالطیفور،ص ۹۸_ شطحات الصوفیه،عبدالرحمن بدری)
بایزید ظاهراً در سال ۲۳۴ یا ۲۶۱(به هر حال در اواسط قرن سوم) وفات یافت.
نه تنها فقها و قشریون با او مخالفت میورزیدند حتی برخی از پیشوایان تصوف نیز سخنان او را پر نمیتافتند و از نکوهش او فروگذار نمینمودند. ابنسالم بصری او را تکفیر میکرد. ابونصر سرّاج طوسی، مولف کتاب اللّمع (وفات: ۳۷۸) میگوید از ابن سالم شنیده است: «آنچه بایزید گفت فرعون نگفته بود. اگر فرعون گفت آنا ربکم الاعلی ربِّ به مخلوق هم گفته میشود چنانکه میگویند ربِّ دار (خداوند خانه) و ربِّ مال (خداوند خواسته) و حال آنکه بایزید دم از سبحانی میزد و سبحان از نامهای ویژه حقتعالی است که جز او به کس دیگر اطلاق نمیتوان کرد».
پدرابن سالم که در سال ۲۹۷ وفات یافت موسس فرقهای است که به نام او سالمیّه خوانده میشود. وی همدرس حلاَّج بود. هر دو نزد سهل بن عبداللّه شوشتری تعلیم یافتند. حلاّج پس از چندی که خدمت استاد را ترک گفت به بغداد رفت و به حلقه اصحاب جنید پیوست. محاکمه و حبس حلاّج و اعدام او در سال ۳۰۹ سبب شد که بحث و غوغا درباره بایزید هم بالا گیرد. پیران نامدار بغداد چون جنید و شبلی که در جنجال عوام راه خود را از حلاّج جدا کرده بودند در مقام تعبیر و تفسیر سخنان بایزید برآمدند و جنید خود رسالهای در این باب پرداخت. رساله جنید اکنون در دست ما نیست اما سرّاج بخش عمده آن را در کتاب خود نقل کرده است.
در توجیه دعوی بایزید برخی گفتند که شاید او اين سخن را از قول خدا گفته باشد چنانکه اگر کسی این آیه را از قرآن بر خواند که لااله الا انا فاعبدونی (خدایی جز من نیست، پس مرا بپرستید) کافر نمیشود و يا گفتند که سبحان اسم حق است و شاید بايزید اين کلمه را در مقام راز و نیاز و مناجات به زبان آورده باشد. در این صورت گفتنِ سبحانی چنان است که کسی بگوید: الهی، خدای من! پروردگار من!
دکتر محمد علی موحد
شمس تبریزی _ صفحه ۱۲۲ و ۱۲۳
🌻💛
🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11
🌸🌸🌸🌸معرفت و خودشناسی
انسان معنوی به محبتی میرسد که
همۀ انسانها را چون فرزند خود میبیند.
سعدی میگوید:
«عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست»
این یک تعبیر شاعرانه نیست،
یعنی واقعاً محبّت میورزد.
به قول شیخ ابوالحسن خرقانی که
میگفت: "اگر از ترکستان تا بلاد روم
هر گاه خسی در پای کسی فرو برود،
منم که رنج میکشم"،
این یعنی یک محبّت عام.
یا وقتی رابعه عدویه میگوید:
"در روز قیامت بر در جهنم میایستم
و میگویم هر کسی را که
میخواهید به جهنم وارد کنید،
گناهش را بر دوش من بگذارید
و او را رها کنید و من حاضرم
برای گناهان همه عذاب بکشم"،
پشت این بیان، این اندیشه است که
من از رنج کشیدن همه انسانها،
احساس رنج میکنم.
چرا که همه انسانها را دوست میدارم
و حاضرم بهجای همه آنها،
عذاب جهنم را تحمّل کنم.
پس همۀ تلاش یک انسان معنوی
در مقابل انسانهای دیگر،
کاهش درد و رنج آنهاست.
برگرفته از كتاب: #مشتاقي_و_مهجوري
#مصطفي_ملكيان
🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11
🌸🌸🌸🌸معرفت و خودشناسی
اندر مصاف ما را در پیش رو سپر نی
وندر سماع ما را از نای و دف خبر نی
#غزل_مولانا
📘در مقابل اتفاقات و چالش ها ما تسلیم اراده خداوند هستیم و سپر جهت مقاومت نداریم
و چون شادی ما درونی است نیاز به نای و دف نداریم
در مقابل هر چالش با نرمی و بدون جبهه گیری برخورد میکنیم تا به آرامش و شادی درونی برسیم و نیاز به وسیله بیرونی برای شادی نداریم
فوق العاده است این بیت
🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11
🌸🌸🌸🌸معرفت و خودشناسی
عالم آینه است:
نقش خود را در او میبینی.
همهٔ اخلاق بد
- از ظلم و کین و حسد و حرص و بیرحمی و کبر -
چون در توست نمیرنجی،
چون آن را در دیگری میبینی، میرمی و میرنجی. پس بدان که از خود میرنجی و میرمی.
مقالات مولانا [فیه مافیه]
#فیه_ما_فیه
#مولانا
🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11
🌸🌸🌸🌸معرفت و خودشناسی