eitaa logo
معارف تشیع
96 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
2.9هزار ویدیو
127 فایل
ارتباط با ادمین @ahmadbagherian
مشاهده در ایتا
دانلود
31.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بنا به دستور دکتر شیخ سلطان القاسمی امیر شیخ نشین شارجه امارات از روز جمعه ۱۱ ماه مبارک رمضان سال جاری ۲۰۲۴میلادی مساجد شيعة در این امارت مجاز هستند که اذان نمارهای سه گانه واجب را براساس فقه و آداب و رسوم مذهب تشیع با ذکر اشهد ان علی ولی الله و حی علا خیر العمل ، جاری و بکار ببرند قابل ذکراست که دکتر شیخ سلطان القاسمی سنی مذهب و ایرانی الاصل از بندر لنگه از استان هرمزگان می باشد و رساله دکتری خود را با تفسیر نهج البلاغه امیرالمؤمنين (ع) اخذ كرده است که حائز اهمیت است
🔴 داستان کوتاه ✍️سعید بن جبیر که از یاران با وفای امام سجاد (ع) می باشد، نقل می کند : یکی از دهقان های ایرانی که ستاره شناس بود، هنگامیکه حضرت برای جنگ (با خوارج نهروان) خارج می شد به نزد حضرت آمد و بعد از تحیت گفت: ای امیرالمومنین ستاره های نحس و شومی طلوع کرده است. 🔸در مثل این روز شخص حکیم باید خود را پنهان کند و امروز برای شما روز سختی است. دو ستاره به هم رسیده اند و از برج شما آتش شعله ور است و جنگ برای شما موقعیت ندارد. حضرت علی (ع) فرمود : وای بر تو، ای دهقانی که از علائم خبر می دهی و ما را از سرانجام کار می ترسانی، آیا می دانی جریان صاحب میزان و صاحب سرطان است؟ 🔸آیا می دانی اسد چند مطلع دارد؟ مرد منجم گفت : بگذار نگاه کنم و سپس اصطرلابی را که در آستین داشت درآورد و شروع به بررسی و محاسبه کرد. حضرت علی (ع) لبخندی زد وفرمود: آیا میدانی شب گذشته چه حوادثی رخ داد؟ در چین خانه ای فرو ریخت. برج ماجین شکاف برداشت. حصار سرندیب سقوط کرد. 🔸فرمانده ارتش روم از ارمنیه شکست خورد (یا او را شکست داد). بزرگ یهود ناپدید شد. مورچگان در سرزمین مورچه ها به هیجان آمدند و پادشاه افریقا نابود شد. آیا تو این حوادث را می دانی؟ مرد منجم گفت: نه یا امیرالمومنین. حضرت فرمود: 🔸در هر عالمی هفتاد هزار نفر دیشب به دنیا آمد و امشب همین تعداد خواهند مرد؛ و این مرد (با دست خود به مردی بنام سعد بن مسعده حارثی (لعنه الله) که جاسوس خوارج در لشکر حضرت بود اشاره نمود) جزو همین اموات خواهد بود. 🔸آن مرد جاسوس وقتی حضرت به او اشاره کرد، گمان کرد حضرت دستور دستگیری او را داده است در همان حال در جا از ترس جان داد. مرد منجم با دیدن این صحنه به سجده افتاد. سپس حضرت در ادامه سخن فرمود: من و اصحابم نه شرقی هستیم و نه غربی، ماییم برپادارنده محور (دین و هستی) و نشانه های فلک. 🔸و اینکه گفتی از برج من آتش شعله می کشد، بر تو لازم بود که به نفع من حکم کنی نه بر ضرر من. چرا که نور آن (آتش) پیش من است و سوزاندن و شعله اش به دور از من؛ و این مساله ای پیچیده است، اگر حسابگر هستی آنرا محاسبه کن. 📚 الاحتجاج، ج 1، ص 355
سی سخن ارزشمند (از پیشوایان معصوم علیهم السلام با شرحی کوتاه) [احمد باقریان ساروی] سخن هفدهم: (ارزش یاری کردن به مؤمن) إمامُ جعفر بن محمّد صّادقُ عليه السلام فرمود: «ما مِن مُؤمِنٍ يُعِينُ مُؤمنا مَظلوما إلاّ كانَ أفضَلَ مِن صِيامِ شَهرٍ و اعتِكافِهِ في المَسجدِ الحَرامِ، و ما مِن مُؤمِنٍ يَنصُرُ أخاهُ و هُو يَقدِرُ على نُصرَتِهِ إلاّ نَصَرَهُ اللّه ُ في الدُّنيا و الآخِرَةِ، و ما مِن مُؤمنٍ يَخذُلُ أخاهُ و هُو يَقدِرُ على نُصرَتِهِ إلاّ خَذَلَهُ في الدُّنيا و الآخِرَةِ». [بحار الأنوار: 75/20/17]. «هيچ مؤمنى مؤمن ستمديده اى را يارى نرساند مگر آن كه اين كار او برتر از يك ماه روزه و اعتكاف در مسجد الحرام باشد. و هيچ مؤمنى نيست كه بتواند برادر خود را يارى رساند و ياريش دهد مگر اين كه خداوند در دنيا و آخرت او را يارى كند و هيچ مؤمنى نيست كه بتواند برادرش را يارى دهد اما تنها و بى ياورش گذارد مگر آن كه خداوند در دنيا و آخرت او را تنها و بى ياور گذارد. شرح: از وظایف دینی و اخلاقی انسان مسلمان یاری رساندن به مسلمانان دیگر است از اینرو خداوند مؤمنان را دوستان یکدیگر خوانده و فرمود: (إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ الَّذينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْض‏) [سوره انفال: 72]. « آنان كه به خدا ايمان آوردند و از وطن خود هجرت نمودند و در راه خدا با مال و جانشان كوشش و فداكارى كردند (مهاجران مكه) و هم آنان كه (به مهاجران) منزل دادند و يارى كردند (انصار مدينه) آنان دوستدار و مددكار يكديگرند». و نیز فرمود: (وَ الَّذينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ الَّذينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَريمٌ) [سوره انفال: 74]. «و آنان كه ايمان آوردند و هجرت گزيدند و در راه خدا كوشش و جانفشانى كردند و هم آنان كه (مهاجران را با فداكارى) منزل دادند و يارى كردند آنان به حقيقت مؤمانند و هم آمرزش خدا و روزى نيكوى بهشتى مخصوص آنهاست‏». گرچه شأن نزول دو آیه به مهاجران و انصار صدر اسلام ارتباط دارد، مهاجرانی که پیش از فتح مکه از آن شهر کوچ کرده و به مدینه رفته بودند و انصاری که در مدینه مهاجران را پناه داده و از آنان پذیرایی می کردند، ولی ملاک یاری کردن که مسلمان بودن است عمومیت دارد و هر گونه یاری مسلمانی به مسلمان دیگر را شامل می شود، وگرنه پس از فتح مکه هجرت معنی نداشت، زیرا هجرت از مکه به عنوان هجرت از کفر و شرک به دار الاسلام بود و پس از فتح مکه و پذیرش اسلام از سوی اهل ان شهر مکه دار شرک شمرده نمی شد، بنا برای ارزش برای دوری نمودن از شرک درون و شرک در اعمال و دوری از ارتکاب گناه و معصیت است. در باره یاری رساندن به مسلمانان پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله فرمود: «مَنْ أَصْبَحَ لَايَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِينَ فَلَيْسَ‏ بِمُسْلِمٍ‏». [کافی (دار الحدیث) ج 2 ص 70 باب الاهتمام بأمور المسلمین حدیث 1]. «هرکس روز کند و به کارهای مسلمانان اهتمام نورزد مسلمان نیست». و نیز پیامبر صلی الله علیه واله فرمود: «مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ‏ بِمُسْلِمٍ‏». [شیخ طوسی، تهذیب الأحکام 6: 175 باب 79 (باب النوادر) حدیث 29]. «کسی که صدای مردی را بشنود که ندا دهد "أی مسلمانان" و به درخواست او پاسخ ندهد مسلمان نیست». امام صادق علیه السلام فرمود: «الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ كَالْجَسَدِ الْوَاحِدِ، إِنِ اشْتَكى‏ شَيْئاً مِنْهُ وَجَدَ أَلَمَ ذلِكَ فِي سَائِرِ جَسَدِهِ، وَ أَرْوَاحُهُمَا مِنْ رُوحٍ وَاحِدَةٍ، وَ إِنَّ رُوحَ الْمُؤْمِن لَأَشَدُّ اتِّصَالًا بِرُوحِ اللَّهِ مِنِ اتِّصَالِ شُعَاعِ الشَّمْسِ بِهَا» [کافی (دار الحدیث) ج 3 ص 435 باب إخوة المؤمنین حدیث 4]. «مؤمن برادر مؤمن است مانند یک پیکر، آن گاه که چیزی از آن به ناله در آید درد آن را دیگر اعضای آن پیکر خواهند یافت، و روح های آنان از یک روح است، و روح مؤمن در برابر روح خدا شدت اتصالش از اتصال پرتو خورشید به خدا بیشتر است». سعدی شیرازی با الهام از حدیث شریف سروده است: بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی
بنی ادم در باره شعر سعدی «بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند» اخیرا نقدی شده است که مردم زمان ما دشمن یکدیگر شده اند. من در پاسخ این ابیات را فرستادم: ای برادر عیب بر سعدی مگیر تو به شعر خوب او خرده مگیر او حقیقت را به شعر آورده است عالم خارج را نا ورده است خواست او گوید که ای انسانها دست هم گیرید در میدانها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸سلام صبح بخیر دوستان مهربان 🌿 پنج شنبه تون بخیر 🌸و حال دلتون شاد 🌿انشاالله زندگیتون 🌸ازجنس گل باطراوت 🌿خنده هاتون ازجنس دریا 🌸وقدم هاتون ازجنس 🌿کوه باشه 🌸امروزتون پرانرژی
،📖 تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: پنجشنبه - ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ میلادی: Thursday - 28 March 2024 قمری: الخميس، 17 رمضان 1445 ❇️ وقایع مهم شیعه: 🔹معراج حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، در سالهای اول بعثت 🔹مرگ عایشه، 58ه-ق 🔹جنگ بدر، 3ه-ق 📆 روزشمار: ▪️1 روز تا اولین شب قدر ▪️2 روز تا ضربت خوردن امام علی علیه السلام ▪️3 روز تا دومین شب قدر ▪️4 روز تا شهادت امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام ▪️5 روز تا سومین شب قدر
🌹عنْ على بن عبدالعزيز قال: 🌹🌹قال لى ابوعبداللّه عليه السلام: ألا اُخْبِرُكَ بأصْلِ الإسلامِ وَ فَرْعِهِ و ذَرْوَتِهِ وَ سَنامِهِ؟ 🌹قلتُ بَلى 🌹قال: اَصْلُهُ الصَّلاةُ وَ فَرْعُهُ الزَّكاةُ وَ ذَرْوَتُهُ وَ سَنامُهُ الجَهادُ فى سبيلِ اللّهِ، 🌹الا اُخْبِرُكَ بِأبْوابِ الْخَيْرِ؟ الصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنَ النّارِ. 🌹على بن عبدالعزيز گويد: 🌹🌹مولانا حضرت امام صادق عليه السلام به من فرمود: 🌹آيا مى خواهى خبر دهم به تو از اصل دين اسلام و فرع آن و اوج و قله آن، 🌹عرض كردم بلى 🌹فرمود: اصل اسلام نماز و فرع آن زكات است و اوج و قله آن جهاد در راه خداست، 🌹آيا خبر دهم به تو از درهاى خير؟ روزه سپرى است در برابر آتش دوزخ. بحار الانوار، ج 93، ص 255.
هدایت شده از خبر فوری سراسری
4_527607474996379819.mp3
3.8M
جزء 17 تند خوانی استاد آقایی « هرکس که در ماه رمضان يک آيه از قرآن تلاوت کند، ثواب کسى را دارد که در ماههاى ديگر کل قرآن را ختم کرده باشد.» «قرائت قرآن به نیت تعجیل در فرج امام زمان» 🙏♥ 📌 خبر فوری سراسری @fori_sarasari
هدایت شده از 
4_710636819120652820.pdf
3.78M
به مناسبت امروز ۱۷ رمضان(روز قتل عایشه به دست معاویه) تقدیم می‌شود دینی: ◀️ کتاب نقش عایشه در تاریخ اسلام. علامه عسکری با مقدمه استاد برجسته اهل تسنن دانشگاه قاهره دکتر حامد حنفی ج۱
لطفا یک دقیقه مطالعه بفرمایید حرمت پدر واجب است ! امام علی(ع) همیشه برای ما عزیز است. همانطور که میلاد امیرالمومنین را جشن گرفته و بنام روز پدر گرامی میداریم، حفظ حرمت شهادتش نیز لازم است. او پدر شیعه است.... ۱۳ فروردین، سالروز شهادت مولاست . من ندیدم کسی سالروز وفات پدرش به گردش و طبیعت و تفریح برود، آنهم پدری بالاتر از تمام مخلوقات! بالاخره تفریح رفتن، بگو بخند و شادی هم دارد، شاید آنروز اطراف شما توسط دیگران، روزه خواری و پایکوبی و... هم بشود، شاید دلتان به درد بیاید... شاید دل حضرت زهرا (س) بشکند... بیاییم یک امسال را به احترام و عشق مولا، ۱۲ یا ۱۴ فروردین به دامان طبیعت برویم و به حرمت نان و نمکش، روز ۱۳ را از تفریح و بگو بخند اجتناب کنیم... این یکروز میگذرد و تمام میشود اما ما تا قیامت با این پدر کار داریم... کاش رویمان بشود یا علی بگوییم.... (نشر این مطلب، صدقه جاریه است)
سی سخن ارزشمند (از پیشوایان معصوم علیهم السلام با شرحی کوتاه) [احمد باقریان ساروی] سخن هیجدهم: (ارزش راستگویی و راستکرداری) از توصیه های پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) به ابوذر: «يا أَبَا ذَرٍّ وَيْلٌ لِلَّذِي يُحَدِّثُ وَ يَكْذِبُ لِيُضْحِكَ بِهِ اَلْقَوْمَ وَيْلٌ لَهُ وَيْلٌ لَهُ وَيْلٌ لَهُ يَا أَبَا ذَرٍّ مَنْ صَمَتَ نَجَا فَعَلَيْكَ بِالصِّدْقِ وَ لاَ تُخْرِجَنَّ مِنْ فِيكَ كَذِباً أَبَداً». [مکارم الأخلاق, جلد۱, صفحه۴۵۸]. «ای ابوذر! وای بر کسی که دروغ می گوید تا دیگران را بخنداند. وای بر او! وای بر او! ای ابوذر! کسی که سکوت کند، نجات پیدا می کند. پس راست بگو و مبادا هرگز دروغی از دهانت بیرون آید». شرح: خداوند در قرآن کریم فرمود که ما امتهای گذشته را آزمودیم تا ببینیم کدامیک راستگو و کدامیک دروغگو هستند: (وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذينَ صَدَقُوا وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكاذِبين‏) [سوره عنکبوت: 3]. « و محققا ما امتهایى را كه پيش از اينان بودند آزموديم، و همانا خدا دروغگويان و راستگويان را كاملا مى‏شناسد». و در باره پاداش راستگویان در سرای دیگر فرمود: (قالَ اللَّهُ هذا يَوْمُ يَنْفَعُ الصَّادِقينَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها أَبَداً رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظيم‏) [سوره مائده: 119]. « خدا گويد: اين روزى است كه صادقان از راستى خود بهره‏مند مى‏شوند، براى آنان بهشتهايى است كه از زير درختانش نهرها جارى است و در آن به نعمت ابدى متنعّمند خدا از آنان خشنود و آنان از خدا خشنودند. اين است پيروزى و سعادت بزرگ‏». از این ایات قران ارزش و اهمیت راستی و درستی در اسلام استفاده میشود، ولی گویا صداقت ذکر شده در قرآن به صداقت در گفتار اختصاص ندارد، بلکه صداقت در کردار را نیز شامل می شود، به گونه ای که اعمال انسان نیز اگر جهت عبادت در پیشگاه خدا را دارد تنها برای خدا بوده و از هر گونه ریا منزه باشد و اگر جهت خدمات به مردم مانند انفاق به مستمندان و تاسیس درمانگاه و بیمارستان و مدرسه و مانند آن باشد به قصد خودنمایی نبوده و تنها برای رضای خدا باشد و این چیزی است که مورد تشویق خدا و پسشوایان معصوم علیهم السلام قرار گرفته است. به دیگر سخن – چنانکه در تفسیر کلمه «صادقین» [آل عمران: 17] آمده است: صادقان در ایمان و گفتارشان [طبرسی، مجمع البیان ج 2 ص 714] و در تفسیر «صادقین» [مائده: 119] آمده است: «آنچه در دار تکلیف [دنیا] صداقت داشتند» [مجمعد البیان ج 3 ص 418]. لزوم پیروی از پیشوایان صادق خداوند در قران فرمود: (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقين‏) [سوره توبه: 119]. « اى اهل ايمان، خداترس باشيد و با مردان راستگوى با ايمان بپيونديد». فخر رازی در تفسیر این آیه گفته است: «خداوند متعال مؤمنان را به بودن با صادقين فرمان داده است، و هرگاه به بودن با صادقان واجب باشد پس باید صادقان در هر زمانی وجود داشته باشند... اشکال: چرا جایز نباشد که [در تفسیر آیه] گفته شود: مراد از: "كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ" یعنی بر روش صادقان باشید...» [مفاتیح الغیب ج 16 ص 167]. فحر رازی سپس صادقین در آیه را بر اجماع تطبیق کرده و درمقام دفع اشکالات گفته است: «و بر فرض تفسیر شما درست باشد میگوییم: این امر فقط در زمان پیامبر موجود بود، و مقصود از امر به بودن با صادقان امر به بودن با پیامبر است، پس آیه بر وجود صادق در زمانهای دیگر را دلالت ندارد. و بر فرض چنین باشد، چرا مقصود از صادق معصومی نباشد که خالی بودن زمان تكليف از آن ممتنع است – چنانکه شيعه می گوید -؟ جواب از احتمال أول این است که: "كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ" أمر به موافقت با صادقان، و نهى از مفارقت از آنان است، و این مشروط به وجود صادقين است و چیزی که واجب تمام نمی شود جز با آن خود نیز واجب می شود، پس این آیه بر وجود صادقين دلالت دارد...» [مفاتیح الغیب ج 16 ص 167]. البته ادعای فخر رازی که «مقصود از صادقین اجماع است» اولا بی دلیل است و ثانیا چنین اجماعی هر گز تحقق پیدا نکرده و نمیکند، بنا براین مقصود از صادقین در ایه شریفه ائمه معصومین علیهم السلام هستند که به عنوان هیچ های خدا هیچ زمانی از وجود یکی از آنان خالی نیست. و در تفاسیر شیعه آمده است: «با علي و أصحاب او باشید و از جابر از أبو جعفر (امام باقر علیه السلام) در باره «وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ» وارد شده که حضرت فرمود: «با آل محمد صلی الله علیه واله باشید» [مجمع البیان ج 5 ص 122].