eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
316 ویدیو
580 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ⏳مهلت ثبت نام:۲۳شهریور 📌لیست رشته ها و استانهای مورد نیاز: https://sajed.iau.ir/EmploymentRecall/TblRequirement/NotificationRequired ------------------------- ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📢 هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده سال ۱۴۰۳ 🗓مهلت ثبت‌نام تا ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📣 هیئت علمی و پژوهشگر مرکز علم و فناوری مکتب امام حسین علیه‌السلام ✅ از متقاضیان دعوت به‌عمل می‌آید نسبت به ارسال رزومه و مستندات به آدرس الکترونیک زیر تا پایان شهریورماه۱۴۰۳ اقدام نماید 🌐 cs@ihu.ac.ir ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
andishe-Tamaddonsaz-1.pdf
18.34M
👈 فایل پرده نگار(پی دی اف) کتاب اندیشه تمدن ساز جلد اول ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
andishe-tamaddonsaz-2.pdf
28.21M
👈 فایل پرده نگار(پی دی اف) کتاب اندیشه تمدن ساز جلد دوم ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌓 داستان ضامن آهو؛ حقیقت یا افسانه؟! ✍ دکتر احمد مهدوی دامغانی(ره) 🔸ضامن آهو، یکی از القابی است که در میان توده مردم به امام هشتم حضرت امام علی بن موسی الرضا صلوات الله علیه نسبت داده شده است، و حتی برخی از محققان این لقب را برگرفته از داستان‌های گوناگونی می دانند که در کتب تاریخی نقل شده است که مشهورترین آن بدین صورت می باشد که: 🔹روزی صیادی در بیابان طوس آهویی را دنبال می کند. اتفاقاً امام رضا علیه السلام در آن نواحی تشریف فرما بودند و آهو به امام پناه می برد، امام حاضر می شود مبلغی را به آن شکارچی بپردازد تا او آهو را آزاد سازد ولی صیاد نمی پذیرد. در این هنگام آهو به زبان می آید و به امام عرض می کند که من دو بچه ی شیری دارم که گرسنه اند و چشم براهند و حالا شما ضمانت مرا نزد این ظالم بفرمائید که بروم و بچگانم را شیر بدهم و برگردم و خود را تسلیم صیاد کنم. امام هم ضمانت آهو را می کند و آهو می رود و به سرعت بر می گردد ، شکارچی که این وفای به عهد آهو را می بیند و وقتی می فهمد که ضامن آهو، امام علیه السلام می باشند، منقلب می شود و آهو را آزاد می کند. 🔸اما آنچه که در منابع روایی معتبر در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است داستانی متفاوت و در عین حال معقول و موجه می باشد که علامه مجلسی (ره) آن را از برکات قبر آن امام همام دانسته و از آن به عنوان "برکات رضویه" یاد کرده است. ایشان این داستان را از کتاب شریف « عیون اخبار الرضا » تألیف عالم و محدث بزرگ شیعه شیخ صدوق نقل کرده. 🔹بدین ترتیب که ابومنصور محمد بن عبدالرزاق طوسی که حاکم طوس بوده روایت کرده : « در روزگار جوانی نظر خوشی به طرفداران این مشهد نداشتم و در راه متعرض زائران می شدم و لباس ها و خرجی و نامه ها و حواله هایشان را به ستیزه می ستاندم روزی به شکار بیرون رفتم و یوزی را به دنبال آهویی روانه کردم، یوز هم چنان دنبال آهو می دوید تا به ناچار آهو را به پای دیواری پناهید و آهو ایستاد و یوز روبرویش ایستاد ولی به او نزدیک نمی شد هرچه کوشش کردیم که یوز به آهو نزدیک شود یوز نمی جست و از جای خود تکان نمی خورد ولی هر وقت که آهو از جای خود دور می شود یوز هم او را دنبال می کرد اما همین که به دیوار پناه می برد یوز باز می گشت تا آنکه آهو به سوراخ لانه مانندی در دیوار آن مزار داخل شد من وارد رباط ( تعبیر جالبی از مزار امام رضا علیه السلام در آن عصر) شدم و از ابی نصر مقری (خادم مزار) پرسیدم که آهویی که هم الان وارد رباط شد کجاست؟ او گفت: ندیدمش. آن وقت به همان جایی که آهو داخلش شده بود در آمدم و پشگل های آهو و رد پیشابش را دیدم ولی خود آهو را ندیدم .پس با خدای تعالی پیمانه بستم که از آن پس زائران را نیازارم و جز از راه خوبی و خوشی با آنان در نیایم و از آن پس هر گاه کار دشواری به من روی می آورد و گرفتاری پیدا می کردم بدین مشهد روی و پناه می آوردم... و هیچ گاه از خدای تبارک و تعالی در آن جا حاجتی نخواستم مگر آن که حق تعالی آن حاجت را برآورد ....» 🔹به هر صورت، ظاهراً اصل داستان و روایتی که سبب ملقب ساختن حضرت امام علی بن موسی الرضا صلوات الله علیه به «ضامن آهو» شده است، باید همین داستان باشد؛ و به قراری که ملاحظه شد، داستان کاملاً واقعی؛ موجه و معقول به نظر می‌رسد و نه تنها منافاتی با ویژگی رئوف و مهربانی امام ع که در داستان معروف مورد نطر هست ندارد؛ بلکه موید کلیت آن نیز هست. 🔸نتیجه انکه اگر امام رضا ع نزد مردم ملقب به ضامن آهوست کاملا درست و صحیح است اما نه به دلیل آن داستان معروف صیاد؛ بلکه دلیل داستان دیگری است که اشاره شد. 📙برگرفته از کتاب: "چهار مقاله"، نوشته دکتر احمد مهدوی دامغانی؛ نشر امیر کبیر؛ 1385(با اندکی تلخیص و تغییر) 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌑 اعمال شب جمعه: 🔸 تلاوت سوره های مبارکه یس و واقعه و ۱۰۰ بار قدر 🔹 زیارت سالار شهیدان(ع) 🔸 زیارت حضرت صاحب الزمان(عج) 🔹 دعای نورانی کمیل امیرالمومنین(ع) 🔸 استغفار از همه گناهان و لغزش ها 🔹 طلب آمرزش برای گذشتگان ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. هجر تو کرده قامت اسلام را کمان عجّل علی ظهورک یا صاحب‌الزمان ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
💢 بررسی ارزیابی دانشجویان از دروس معارف اسلامی ✍ کانال اساتید برتر ✅بررسی ارزیابی دانشجویان از دروس معارف اسلامی: میانگین ارزیابی دانشجویان از مطلوبیت کلیه دروس معارف اسلامی (به لحاظ محتوای مطالب، استاد، امروزی و جوان پسند بودن دروس) در بازه نمرات صفر تا صد برابر با 45.60 می‌باشد. ✅در ادامه نظر دانشجویان در خصوص کتب پرسش‌محور و سبک های موفق مورد بررسی قرار گرفت که نتایج این بخش نیز نشان داد که دانشجویان بهترین ارزیابی را از کتب «پا به پای هم، آزادی و بالندگی و کتاب از زبان روزگار» در هر سه زمینه توانمندی استاد، کاربردی بودن و جوان پسند بودن دروس داشتند. ✅برحسب نتایج به¬دست آمده مهمترین نقاط ضعف دروس معارف اسلامی شامل: «1.کلاس‌های خشک و بدون جاذبه و گاهی غیرقابل انعطاف»، «2.عدم وجود انطباق بین نگاه اساتید و محتوای کتاب¬ها با علایق نسل جوان » و «3. عدم مطلوبیت روش تدریس دروس، برحسب نداشتن استدلال منطقی و عقلانی» می‌باشد. ✅مهم¬ترین نقاط قوت دروس معارف اسلامی: از دید دانشجویان: «1.گفتگومحوربودن برخی کلاس‌ها یعنی دیالوگ بودن به جای منولوگ و یکطرفه بودن مطالب کلاسها »، « 2.کمک به شناخت بهتر دین و تاریخ اسلام» و «3.عمق¬بخشیدن و تقویت باورهای دینی» . ✅میزان دینداری: نتایج نشان داد که میزان دینداری 20 درصد از دانشجویان در حد پائین، 27 درصد در حد متوسط و 53 درصد در حد بالا ارزیابی شده است. میانگین میزان دینداری دانشجویان در بازه (100-0) صفر تا صد برابر با 63 شده است و حاکی از این است که میزان دینداری دانشجویان متوسط رو به بالا می‌باشد. ✅نتایج حاصل از مقایسه ارتباط ارزیابی دانشجویان از دروس معارف برحسب سه بُعد دینداری نشان می‌دهد که بالاترین میزان همبستگی بین «کاربردی بودن دروس و میزان دینداری» میباشد، بدین معنا که هر چه دروس کاربردی تر باشد و توانایی بیشتری برای پاسخگویی به سوالات دانشجویان داشته باشد، میزان دینداری دانشجویان نیز در سطح بالاتر خواهد بود. ✅بر حسب نتایج بدست آمده با افزایش مصرف رسانه‌ای داخلی میزان دینداری دانشجویان (با ضریب همبستگی0.30) در سطح بالا خواهد بود و این رابطه بصورت مستقیم و مثبت خواهد بود. و نتایج نشان می‌دهد که با افزایش مصرف رسانه‌ای خارجی میزان دینداری دانشجویان هم در سطح پایین خواهد بود (با ضریب همبستگی0.31 -) است و این رابطه بصورت معکوس و منفی خواهد بود ✅نکته در خور تعمق در یافته‌های فوق این است که در بین متغیرهای مستقل اثرگذار، متغیر «کاربردی بودن دروس و کتب » بیشترین تأثیر افزاینده را بر دینداری دانشجویان داشته است و با توجه به ضریب بتای استاندارد شده 0.229 می‌توان گفت به ازای یک واحد افزایش در کاربردی بودن دروس و کتب معارف اسلامی، دینداری دانشجویان 0.229 واحد افزایش می‌یابد ✅مصرف رسانه‌های خارجی (اینستاگرام و تلگرام و...) دومین متغیر اثرگذار بر دینداری دانشجویان است که تأثیر معکوس و کاهنده بر دینداری دانشجویان دارد. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir