May 11
May 11
♻️ کلاس منبر نیست!
✍ نقطه نظرات حجت الاسلام جواد پاینده، مدیر گروه مؤسسه آموزش عالی ـ غیر انتفاعی پویش قم در گفتگو با نشریه معارف
❇️ گروه معارف به این خاطر تأسیس شد که اساتید فاضلی جذب دانشگاه شوند، ولی این اتفاق هنوز کاملاً محقق نشده. ما هنوز هم در دانشگاه ظرفیت خالی از پستهای هیئت علمی داریم؛ هنوز هم بخش عظیمی از درسها توسط اساتید حقالتدریس، ارائه میشود؛ به این دلیل که مسئولان دانشگاه تمایلی به استخدام استاد هیئت علمی ندارند و فکر میکنند اگر با حق التدریس امر تدریس را بگذرانند با هزینه کمتری درس را ارائه کردهاند و تکلیف هم انجام شده است! در حالی که هدف از تأسیس گروه معارف این نبود. اگر استاد، هیئت علمی باشد، ممحض میشود و وقت میگذارد و میتواند در دسترس دانشجو باشد. فقط نمیخواهیم درس بدهیم و از کلاس بیرون برویم و دانشجو از این هفته که بنده درس میدهم تا هفته دیگر که سر کلاس میآید دیگر مرا نبیند.
❇️ استاد بدون مطالعه روزآمد، سر کلاس نرود. شهید مطهری میگوید: من هجده ساعت مطالعه میکنم تا یک ساعت درس بدهم. ما سر کلاس با چند گروه دانشجو مواجهیم: یک گروه که اهل مطالعهاند و موضوعات متفاوتی را دیدهاند و شبهات و سؤالات مختلفی در ذهنشان هست، یک گروه که از نظر مبانی فکری به دلایل مختلف ضعیف هستند، و... . استاد باید بتواند فضای چنین کلاس ناهمگونی را اداره کند و مسائلی که سر کلاس پیش میآید را جوابگو باشد. اگر استاد تجربه کمی در تدریس دارد، باید حتماً این مشکل را با مطالعه روشهای کلاسداری و مطالعه لازم در این موضوعات، مرتفع کند.
❇️ به عنوان تجربه عرض میکنم: در ایام برگزاری جام جهانی فرانسه، در دانشگاه شریف بودم. دانشجویی گفت حاج آقا! مسابقه فوتبال جام جهانی شروع شده، نمیشود کلاس را زودتر تعطیل کنیم؟ من گفتم نه! مسابقه فلان ساعت شروع میشود و تداخلی با زمان کلاس ما ندارد. بعد هم مسابقهای که عصر هست، مسابقه خیلی مهمی نیست، بلکه مسابقه مهمتر، ساعت فلان شب است. دانشجو باور نمیکرد که من هم مطلعم. او وقتی دید استادش هم خبر دارد و به روز است، ساکت شد. ما نمیگوییم استاد معارف حتماً برود فوتبال دنبال کند؛ نه، ولی لااقل باید بداند فضای ذهنی و علایق جوان امروز چیست. وقتی شما آن علایق را مطلع بودی و دانشجو دید که شما هم مطلع هستید، میفهمد که شما خیلی با او فاصله نداری، و وقتی فهمید که فاصله نداری، آن وقت خوشش میآید و این میتواند اثرگذار باشد. برخورد جالبی که آن روز سر کلاس دیدم این بود: تا آن جواب را به آن دانشجو دادم، بچهها بیاختیار شروع کردند به کف زدن!
❇️ استاد باید تمام اصول لازم را در برخورد درست با دانشجو رعایت کند؛ از ادب و تواضع تا رعایت وقار یک استاد معارف. اینگونه نباشد که خدای نکرده به اسم اینکه میخواهیم کلاسمان شاد باشد، شوخیهای بی مورد کنیم و رفتارهای خاص از خود بروز دهیم. استاد باید آن شرایط لازم را داشته باشد که از باب «کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم» ببیند آیا ما رفتار یک استاد، استاد معارف و یا یک روحانی واقعی را داریم؟ وقتی چنین شد، دانشجو آنچه را ما در درس اخلاق و معارف به او یاد میدهیم را اول در رفتار و سلوک ما میبیند و یاد میگیرد. وقتی دید، طبعاً کلام ما اثر متفاوتی روی او خواهد داشت.
@maarefmas_ir
👈 اساتید و اعضای فرهیخته و محترم از ابتدای اردیبهشت کانال رسمی #نشریه_معارف را در پیامرسان ایرانی #سروش و #ایتا دنبال کنید
🔸پیام رسان سروش:
http://sapp.ir/maarefmags_ir
🔸پیام رسان ایتا:
https://eitaa.com/maarefmags_ir
📗 تاریخ صدر اسلام با رویکرد اخلاق نبوی
به انضمام پیشینه جریان نبوت
✍ نویسنده: دکتر نیکو دیالمه
ناشر: دفتر نشر معارف
قیمت:16000تومان
🖌 کتاب «تاریخ صدر اسلام با رویکرد اخلاق نبوی» در پنج فصل و 344 صفحه، جهت تدریس واحد درسی گروه تاریخ و تمدن اسلام در دانشگاهها و با هدف تبیین جایگاه اخلاقی پیامبر اسلام(ص) و بهرهگیری از روش تاریخنگاری، سامان یافته است.
نگارنده این کتاب سعی کرده است، تلاشهای پیامبر(ص) برای تعالی انسانیت در پرتو بندگی خدای متعال را بررسی کند و تمایز ماهوی آن حضرت با دیگر سیاستمداران و سلاطین را نشان دهد.
📚 سر فصلهای این کتاب عبارت است از: فصل اول این کتاب به مرور گذرا بر تاریخ انبیای سلف پرداخته و فصل دوم با مروری بر پیشینه شخصیتی خاتم الانبیاء (ص) به تبیین رویدادها تا زمان هجرت می پردازد. فصل سوم و چهارم به مهمترین بخش دعوت توحیدی رسولخدا (ص) از هجرت تا رحلت اختصاص یافته است. فصل پنجم درصدد تحلیلی بسیار اجمالی از حوادث نیم قرن پس از حیات پیامبر اسلام(ص) است تا نشان دهد که اهلبیت پیامبر چگونه توانستند شخصیت واقعی پیامبر (ص) را برای جویندگان حقیقت زنده نگه دارند.
#تازههای_معارفی
http://sapp.ir/maarefmags_ir
✍روشها و فنون مختلف تدریس
سلسله مباحث گفتارپژوهی(17)
✍ نوشته ذیل، ادامه نکات مهم به دست آمده از مصاحبه اساتید پیشکسوت و موفق دروس معارف اسلامی در موضوع روشها و فنون مختلف تدریس با عنوان گفتارپژوهی است، که با ذکر نام استاد، به صورت دستهبندی شده، تقدیم میشود:
📚 روشها و فنون مختلف در تدریس
✅ 35. دکتر اکبر گلی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان: معمولاً در ابتدای هر جلسه مرور کوتاهی بر مباحث جلسات قبل همراه با پرسش و پاسخ از دانشجویان صورت میگیرد و در ادامه به ارائه مطالب درس جدید پرداخته میشود و در ضمن درس با چاشنی مثال، ضرب المثل، شعر، آیه، روایت و ... و دخالت دادن دانشجویان در مباحث، از سنگینی فهم مباحث کاسته و موجب شیرینی فهم آن و علاقه دانشجویان به ادامه بحث بیشتر میشود. قطعاً هر گرایش روش مختص به خود را دارد، در برخی از گرایشها مثل دانش خانواده روش نیاز محور خیلی بهتر جواب میدهد، ولی در همه گرایشها روش پرسش و پاسخ و دخیل کردن دانشجویان در مباحث درس و نظرخواهی از آنان مناسب است.
✅ 36. دکتر امیرعباس مهدویفرد، استادیار دانشگاه قـم: در طول مدت تدریس خود سه روش را تجربه کردهام: اداره کلاس تماماً به صورت استادمحور، روش کنفرانس گروهی، روش سوم که آنرا مفیدتر یافتهام کنفرانس انفرادی به این صورت که برای هر دانشجو یک سؤال مرتبط با سرفصلها، البته خارج از کتاب تعیین میشود و در هر جلسه یک یا دو دانشجو یا بیشتر نسبت به فراخور موضوع و فرصت موجود، کنفرانس خود را ارائه میدهند، البته دانشجویان سؤالات خود را طرح میکنند و بحث با کمک استاد به پیش میرود، در ادامه هم که تدریس سرفصلهای کتاب صورت میگیرد.
✅ 37. دکتر جعفر رفیعی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: در مورد روشهای تدریس به نظرم بستگی به عوامل زیادی دارد مثل تعداد دانشجویان، فعالیت خود دانشجویان و ... مثلاً در بعضی کلاسها میتوان دانشجو را فعال کرد و فقط جمعبندی و نتیجهگیری پایان کلاس با خود استاد باشد یا گاه به روش پرسش و پاسخ و حل مسأله روی آورد، یا روش سخنرانی که در این صورت چه بسا مطالب زیادتری در کلاس القاء میشود و از نظر صرفه اقتصادی نیز مورد توجه است، یا تلفیقی از سوال و جواب و گاه مسأله و سخنرانی و ... .
#گفتارپژوهی
@maarefmags_ir