eitaa logo
معارف الثقلین
104 دنبال‌کننده
117 عکس
357 ویدیو
31 فایل
بسم الله تعالی قال رسول الله صل الله علیه و آله إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ
مشاهده در ایتا
دانلود
✅جایگاه حکمت ✅هر كه براى خدا فروتنى كند، خداوند او را بالا برد. 💎 قال الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : ✉ إنّ الزَّرعَ يَنبُتُ في السَّهلِ ولا يَنبُتُ في الصَّفا ، فكذلكَ الحِكمَةُ تَعمُرُ في قَلبِ المُتَواضِعِ ولا تَعمُرُ في قَلبِ المُتَكبِّرِ الجَبّارِ ؛ لِأنَّ اللّه َ جَعَلَ التَّواضُعَ آلةَ العَقلِ ، وجَعَلَ التَّكبُّرَ مِن آلةِ الجَهلِ ، ألَم تَعلَمْ أنّ مَن شَمَخَ إلَى السَّقفِ برأسِهِ شَجَّهُ ، ومَن خَفَضَ رأسَهُ استَظَلَّ تَحتَهُ وأكَنَّهُ ؟! وكذلكَ مَن لم يَتَواضَعْ للّه ِِ خَفَضَهُ اللّه ُ ، ومَن تَواضَعَ للّه ِِ رَفَعَهُ .  💠امام موسی بن جعفر صلواة الله و سلامه علیهما : ✍همانا زراعت، در دشت پست مى رويد و روى تخته سنگ نمى رويد. حكمت نيز چنين است: در دل شخص فروتن آباد مى شود و در دل متكبّر گردنفراز آباد نمى شود؛ زيرا كه خداوند فروتنى را ابزار خرد و دانايى قرار داده و تكبّر را از ابزار نادانى.مگر نمى دانى كه هر كس سرش را به سقف سايد، سرش مى شكافد و هر كه سر پايين گيرد در زيرسقف سايه و پناه مى گيرد. بدين سان نيز هر كه براى خدا فروتنى نكند، خداوند او را پست گرداند و هر كه براى خدا فروتنى كند خداوند او را بالا برد. 📚تحف العقول صفحه ۳۹۶ افتادگی آموز اگر طالب فیضی هرگز نخورد آب زمینی که بلند است
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 اللّهُمَّ صَلِّ عَلَی فَاطِمَةَ و اَبِیهَا وَ بَعلِهَا وَ بَنِیهَا وَ السِّرِّ المُستَودَعِ فِیهَا بِعَدَدِ مَا اَحاطَ بِهِ عِلمُک 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 💎 قال الإمَامِ الحسن الْعَسْکَري صلوات الله و سلامه علیه : ✉«نَحْنُ حُجَجُ اللّهُ عَلَی خَلْقِهِ وَ أُمُّنَا [جَدَّتُنَا] فَاطِمَةُ حُجَّةُ اللّهِ عَلَیْنَا». 💠 امام حسن عسکری صلوات الله و سلامه علیه فرمودند : ✍ما حجّت‌های خدا بر خلقش هستیم و مادرمان فاطمه(سلام الله علیها) حجّت خداست بر ما. 📚تفسير اطيب البيان، طیب، ج‏۱۳، ص۲۲۵؛ 📚أسرار فاطميه، شيخ محمد فاضل مسعودی، ص۱۷ و ۵۳ و ۶۹ و ۹۹ و ۱۵۴ و ۴۱۰؛ 📚فاطمة الزهراء بهجة قلب مصطفى، همدانی، ص۷۴۴، ح ۷. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 فخر زمان فاطمه اطهری  پیک خدارا چه نکو دختری ام ابیها،لقبت ، زین سبب کز حسبت ، دخت پدر پروری گوهر یک دانه دریای وحی  رحمت حق ، شافعه محشری زهد و صلاح و شرف و فضل را  هم قدر و هم قدم حیدری یازده اختر که درخشش گرفت  در فلک دین ، همه را مادری نسل فزاینده و پاینده را  کوثر گویند ، تو آن کوثری ملک تو زملکوت خداست کی به هوای فدک خیبری آنچه که در وصف تو گویند باز  بر تر و والاتر و بالاتری 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
خدای تعالی وحی نمود بر حضرت داود صلوات الله علیه و علی نبینا و آله : اى داود! من پنج چیز را در پنج چیز قرار داده ام، ولى مردم آنها را در پنج چیز دیگر مى‏ جویند و نمى‏ یابند: ۱.علم حقیقی را در گرسنگى(نه تن پروری) و تلاش و كوشش قرار داده ام، ولى مردم آن را در سیرى و راحتى مى‏ جویند و نمى‏ یابند. . ۲‌. عزّت را در اطاعت از خودم نهاده‏ ام ولى مردم آن را در خدمت به سلاطین و صاحب منصبان طلب مى‏ كنند و نمی یابند. . ۳. بى‏ نیازى را در قناعت قرار داده ام، ولى مردم آن را در مال زیاد مى‏ جویند و نمی یابند. . ۴. رضایت خودم را در نافرمانی از نفس و دوری از گناه نهاده‏ ام، ولى مردم آن را در رضایت نفس طلب مى‏ كنند و نمی یابند. . ۵. و راحتى و آسایش را در بهشت قرار داده‏ ام، امّا مردم آن را در دنیا مى‏ جویند و نمى‏ یابند. . 📚بحار الأنوار ، ج‏75 ،ص 453
💎 امام صادق صلوات الله و سلامه علیه در تفسیر انا انزلناه فی للیلة القدر فرمود: ✉«إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ اللَّیْلَةُ: فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ: اللَّهُ، فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَکَ لَیْلَةَ الْقَدْرِ وَ إِنَّمَا سُمِّیَتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا؛ ✍[اینکه خداوند می فرماید:] ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم، [مراد از] شب، فاطمه سلام الله علیها و مراد از قدر، خداوند است. در نتیجه هر کسى فاطمه سلام الله علیها را آنچنان که باید بشناسد، به حقیقت شب قدر را درک نموده است، و اینکه فاطمه سلام الله علیها، فاطمه نامیده شده است ، براى این است که مخلوق از [کنه] معرفت او عاجز است.» 📚 بحارالانوار ج ۴۳ ص ۶۵
💎حضرت بقیةالله الاعظم روحی و ارواح العالمین لتراب المقدمه الفداه ، فاطمه سلام الله علیها را الگو و مقتداى خویش معرفی می کند و درباره مادرش فاطمه اطهر سلام الله علیها اینگونه میفرماید : ✉ «وَ فِی ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ لِی أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ وَ سَیَتَرَدَّى الْجَاهِلُ رِدَاءَ عَمَلِهِ وَ سَیَعْلَمُ الْکَافِرُ لِمَنْ عُقْبَى الدَّارِ؛ ✍ دختر رسول خدا صلی الله علیه وآله زیباترین الگو براى من است، و به زودى نادان پستى عمل خویش را خواهد دید و کافران درمی یابند که پایان کار به نفع چه کسى می باشد.» 📚 بحارالانوار ج ۵۳ صفحات ۱۷۹ و ۱۸۰
👿👿👿👈ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺷﺘﺮ ﻋﺎﻳﺸﻪ👉👿👿👿 ﺑﺪﺗﺮﻳﻦ ﺷﺘﺮﻫﺎ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ (( در جنگ ﺟﻤﻞ )) شتر ﻋﺎﻳﺸﻪ ﺑﻮﺩ، ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺟﻨﮓ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺭﻓﺖ ﻭ ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﻧﻔﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻙ ﻭ ﺧﻮﻥ ﻛﺸﻴﺪ . ﺩﺭ ﺩﻓﺎﻉ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺷﺘﺮ ﺣﺪﻭﺩ ﻫﻔﺘﺎﺩ ﻧﻔﺮ ﺑﻰ ﺩﺳﺖ ﺷﺪﻧﺪ . ﻭﻗﺘﻰ ﻋﻤﺮ، ﻟﺸﻜﺮ ﺑﻪ ﺟﻨﮓ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﻋﺠﻢ ﻣﻰ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ، ﺻﺎﺣﺐ ﺷﺘﺮ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﺩﺭ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺗﺎ ﺑﻔﺮﻭﺷﺪ . ﺳﻠﻤﺎﻥ ﻓﺎﺭﺳﻰ ، ﻫﺮ ﻭﻗﺖ ﺁﻥ ﺷﺘﺮ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺩﻳﺪ، ﺳﻨﮓ ﺑﺮ ﻣﻰ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣﻰ ﺯﺩ ! ﺳﺎﺭﺑﺎﻥ ﻣﻰ ﮔﻔﺖ : ﺍﻯ ﺳﻠﻤﺎﻥ ! ﺗﻮ ﻛﻪ ﺍﺫﻳﺖ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻧﺒﻮﺩﻯ ! ﭼﺮﺍ ﺑﺪﻭﻥ ﺩﻟﻴﻞ ﺷﺘﺮ ﻣﺮﺍ ﻣﻰ ﺯﻧﻰ ؟ سلمان گفت :ﺍﻳﻦ ﺷﺘﺮ ﺗﻮ ﺣﻴﻮﺍﻥ ﻧﻴﺴﺖ ، ﺑﻠﻜﻪ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﻃﺎﻳﻔﻪ ﺟﻦ . ﺍﺳﻢ ﺁﻥ (( ﻋﺴﻜﺮ )) ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻛﻨﻌﺎﻥ ﺍﺳﺖ . ﻣﻦ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺷﻨﺎﺳﻢ ! ﺍﻯ ﺳﺎﺭﺑﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﺟﺎ ﻛﺴﻰ ﺷﺘﺮ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻧﻤﻰ ﺧﺮﺩ، ﺍﮔﺮ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﻰ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻔﺮﻭﺷﻰ ﺑﻪ ﺣﻮﺋﺐ ﺑﺒﺮ، ﺁﻥ ﺟﺎ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻗﻴﻤﺖ ﺑﺨﻮﺍﻫﻰ ﺍﺯ ﺗﻮ ﻣﻰ ﺧﺮﻧﺪ، ﺍﻭ ﻫﻢ ﺷﺘﺮ ﺭﺍ ﺑﺮﺩ ﻫﻤﺎﻥ ﺟﺎ ﻛﻪ ﺳﻠﻤﺎﻥ ﮔﻔﺘﻪ ﺑﻮﺩ . ﻭﻗﺘﻰ ﻋﺎﻳﺸﻪ ﺍﺯ ﻣﻜﻪ ﺑﺮﮔﺸﺖ ، ﻃﻠﺤﻪ ﻭ ﺯﺑﻴﺮ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻓﺮﻳﻔﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﻥ ﺧﻮﺍﻫﻰ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﺑﺮﺧﻴﺰﻯ . ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮﻭﻳﻢ ﺩﺭ ﺑﺼﺮﻩ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﺎ ﺟﻤﻌﻴﺖ ﺑﺮﺩﺍﺭﻳﻢ ﻭ ﺑﺎ ﻋﻠﻰ ﺟﻨﮓ ﻛﻨﻴﻢ . ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﻛﻪ ﻣﻰ ﺁﻣﺪﻧﺪ، ﺧﻮﺍﺳﺘﻨﺪ ﺷﺘﺮﻯ ﺑﺮﺍﻯ ﻫﻮﺩﺝ ﻋﺎﻳﺸﻪ ﺑﺨﺮﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺷﺘﺮﺍﻥ ﺩﻳﮕﺮ ﻗﻮﻯ ﻭ ﺑﻠﻨﺪ ﻭ ﻧﻤﺎﻳﺎﻥ ﺗﺮ ﺑﺎﺷﺪ . ﻫﻤﻴﻦ (( ﻋﺴﻜﺮ )) ﭘﺴﺮ ﻛﻨﻌﺎﻥ ﺭﺍ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﻋﺎﻳﺸﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﻳﺪ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪ . ﺻﺎﺣﺐ ﺷﺘﺮ ﺷﺮﻭﻉ ﻛﺮﺩ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻛﺮﺩﻥ ﻛﻪ ﭼﻘﺪﺭ ﻗﻮﻯ ﺍﺳﺖ ، ﺯﻳﺮﻙ ﻭ ﺑﺎﻫﻮﺵ ﺍﺳﺖ ، ﺗﺎ ﺟﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ : ﺗﺮﺑﻴﺘﺶ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻡ ، ﻭﻗﺘﻰ ﺻﺪﺍ ﻣﻰ ﺯﻧﻰ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ! ﻭﻗﺘﻰ ﮔﻔﺘﻰ ﺑﺮﻭ، ﻣﻰ ﺭﻭﺩ . ﺻﺪﺍﻳﺶ ﺻﺪﺍ ﺯﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ : (( ﻋﺴﻜﺮ، ﻋﺴﻜﺮ )) ﺷﺘﺮ ﭘﻴﺶ ﻭﻯ ﺁﻣﺪ . ﻫﻤﻴﻦ ﻛﻪ ﻋﺎﻳﺸﻪ ﺍﺳﻢ (( ﻋﺴﻜﺮ )) ﺭﺍ ﺷﻨﻴﺪ، ﮔﻔﺖ : ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﻴﺪ، ﻣﻦ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺷﺘﺮ ﺳﻮﺍﺭ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﻡ . ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺍﻯ ﺧﺎﻧﻢ ! ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺷﺘﺮ ﺑﻬﺘﺮ ﭘﻴﺪﺍ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ، ﺑﻪ ﺩﺭﺩ ﻣﺎ ﻣﻰ ﺧﻮﺭﺩ، ﺧﻮﺏ ﺷﺘﺮﻯ ﺍﺳﺖ . ﺟﻮﺍﺏ ﺩﺍﺩ: ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻛﺮﻡ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﺳﻮﺍﺭ ﺷﺪﻥ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻣﻨﻊ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ، ﺑﺮﻭﻳﺪ ﺷﺘﺮ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺑﻴﺎﻭﺭﻳﺪ . ﭼﻮﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺷﺘﺮﻯ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺑﻬﺘﺮ ﭘﻴﺪﺍ ﻧﻜﺮﺩﻧﺪ، ﺍﻓﺴﺎﺭ ﻭ ﺟﻬﺎﺯ ﻭ ﺯﺍﻧﻮ ﺑﻨﺪﺵ ﺭﺍ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﻭ ﺩﺍﺧﻞ ﺷﺘﺮﺍﻥ (( ﻳﻌﻠﻰ ﺑﻦ ﻣﻨﺒﻪ )) ﻛﺮﺩﻧﺪ . ﺷﺘﺮﻯ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻳﻚ ﺍﻫﺪﺍﻳﻰ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻛﻤﻚ ﺑﻪ ﻃﺮﻑ ﺩﺍﺭﺍﻥ ﻋﺎﻳﺸﻪ ﺗﻬﻴﻪ ﺩﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ . ﺗﺎ ﺑﺎ ﻋﻠﻰ ﺑﺠﻨﮕﻨﺪ . ﺍﻳﻦ ﺣﻴﻮﺍﻥ ﺭﺍ ﭘﻴﺶ ﺍﻭ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺍﻳﻦ ﻗﻮﻯ ﺗﺮ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺷﺘﺮ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ . ﺑﻌﺪ ﻣﺤﻤﻞ ﻋﺎﻳﺸﻪ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺑﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺑﺼﺮﻩ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺷﻬﺮ ﺭﺍ ﺗﺼﺮﻑ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺑﻴﺖ ﺍﻟﻤﺎﻝ ﺭﺍ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ، ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﺟﻨﮓ ﺑﺎ ﻋﻠﻰ ﺷﻮﺭﺍﻧﺪﻧﺪ ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻣﻘﺼﻮﺩ ﻋﺎﻳﺸﻪ ﻫﻤﺴﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ، ﺧﻮﻥ ﺧﻮﺍﻫﻰ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ ، ﺻﺪ ﻭﺑﻴﺴﺖ ﻫﺰﺍﺭ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﺩﻭﺭ ﻭ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺟﻤﻊ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﻟﺸﻜﺮ ﻋﻠﻰ ﺍﺯ ﺩﻭﺍﺯﺩﻩ ﻫﺰﺍﺭ ﺗﺎ ﺑﻴﺴﺖ ﻫﺰﺍﺭ ﻧﻔﺮ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ . ﻣﺤﻤﻞ ﻋﺎﻳﺸﻪ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺷﺪ، ﺻﻔﺤﻪ ﻫﺎﻯ ﺁﻫﻨﻰ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻛﻮﺑﻴﺪﻧﺪ، ﺗﺎ ﺁﺳﻴﺒﻰ ﺑﻪ ﻋﺎﻳﺸﻪ ﻧﺮﺳﺪ ﻭ ﭘﺮﭼﻤﻰ ﺑﺎﻻﻯ ﺁﻥ ﺑﺴﺘﻨﺪ . ﺟﻨﮓ ﺷﺮﻭﻉ ﺷﺪ . ﺩﺭ ﺁﻥ ﺩﺳﺖ ﻫﻔﺘﺎﺩ ﻧﻔﺮ ﻛﻪ ﺑﺮ ﻣﻬﺎﺭ ﺷﺘﺮ ﺑﻮﺩ ﻗﻄﻊ ﺷﺪ . ﺩﺳﺖ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺭﺍﻗﻄﻊ ﻣﻰ ﺷﺪ، ﺩﻳﮕﺮﻯ ﻣﻰ ﺁﻣﺪ ﺟﻠﻮﻯ ﺷﺘﺮ ﻭ ﻣﻬﺎﺭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻣﻰ ﮔﺮﻓﺖ ، ﺣﺪﻭﺩ ﻫﻔﺪﻩ ﻫﺰﺍﺭ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﻟﺸﻜﺮ ﻋﺎﻳﺸﻪ ﻭ ﺩﻭﻳﺴﺖ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﻟﺸﻜﺮ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻰ ﻛﺸﺘﻪ ﺷﺪﻧﺪ . ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻓﺮﻳﺎﺩ ﻣﻰ ﺯﺩ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ (( ﺷﺘﺮ)) ﺭﺳﺎﻧﻴﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﭘﻰ ﻛﻨﻴﺪ؛ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﺎ ﻛﺸﺘﻪ ﻧﺸﻮﺩ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﺘﻔﺮﻕ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﻧﺪ . ﺍﻭﻝ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺣﻨﻔﻴﻪ ﻗﺼﺪ (( ﺷﺘﺮ)) ﻛﺮﺩ ﻭﻟﻰ ﻛﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﻧﺒﺮﺩ . ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺟﻠﻮ ﺭﻓﺖ ﻭ ﻧﻴﺰﻩ ﺍﻯ ﺑﺮ ﺣﻴﻮﺍﻥ ﺯﺩ ﻭ ﺑﺮﮔﺸﺖ . ﻣﺎﻟﻚ ﺍﺷﺘﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ (( ﻋﺴﻜﺮ )) ﺭﺳﺎﻧﻴﺪ ﻭ ﻳﻚ ﭘﺎﻳﺶ ﺭﺍ ﻗﻄﻊ ﻛﺮﺩ . ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﻟﺸﻜﺮﻳﺎﻥ ﻋﺎﻳﺸﻪ ﺷﺎﻧﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺯﻳﺮ ﺭﺍﻥ ﺷﺘﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ﻛﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﮔﻴﺮ ﻧﺸﻮﺩ . ﻣﺎﻟﻚ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻫﻢ ﻛﺸﺖ . ﺷﺘﺮ ﺗﺎ ﻣﺪﺗﻰ ﺭﻭﻯ ﺳﻪ ﭘﺎ ﺍﻳﺴﺘﺎﺩﻩ ﺑﻮﺩ . ﻋﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﺯ ﺷﻴﺎﻃﻴﻦ ﺯﻳﺮ ﺷﺘﺮ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﭘﺎﻳﺶ ﺭﺍ ﺑﺰﻧﻴﺪ . ﻭﻗﺘﻰ ((ﻋﺴﻜﺮ)) ﺭﺍ ﻛﺸﺘﻨﺪ، ﻣﺮﺩﻡ ﻣﺘﻔﺮﻕ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺟﻨﮓ ﺧﺎﺗﻤﻪ ﻳﺎﻓﺖ . ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺟﻨﮓ ﺟﻤﻞ ﻣﻔﺼﻞ ﺍﺳﺖ . ﻣﺎ ﻗﺼﺪﻣﺎﻥ ﻓﻘﻂ ((ﺷﺘﺮ)) ﻋﺎﻳﺸﻪ ﺑﻮﺩ ﺗﺎ ﺑﺪﺍﻧﻴﻢ ﻛﻪ ﺁﻥ ﻣﺎﺀﻣﻮﺭ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺑﻮﺩ . 📚ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺟﻨﮓ ﺟﻤﻞ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ . 📚ﻣﺠﻤﻊ ﺍﻟﺘﻮﺍﺭﯾﺦ ﻣﺠﻠﺲ ﺩﻫﻢ ﺹ 125
❌حدیثی بسیار تکان دهنده و قابل توجه برای همه مومنین و بخصوص برخی از علماء و مداحان و منبری ها و ... 💎 قال مفضل بن عمر : لَا تَأْکُلُوا النَّاسَ بِآلِ مُحَمَّدٍ فَإِنِّی سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یَقُولُ : ✉ افْتَرَقَ النَّاسُ فِینَا عَلَی ثَلَاثِ فِرَقٍ فِرْقَةٍ أَحَبُّونَا انْتِظَارَ قَائِمِنَا لِیُصِیبُوا مِنْ دُنْیَانَا فَقَالُوا وَ حَفِظُوا کَلَامَنَا وَ قَصَّرُوا عَنْ فِعْلِنَا فَسَیَحْشُرُهُمُ اللَّهُ إِلَی النَّارِ وَ فِرْقَةٍ أَحَبُّونَا وَ سَمِعُوا کَلَامَنَا وَ لَمْ یُقَصِّرُوا عَنْ فِعْلِنَا لِیَسْتَأْکِلُوا النَّاسَ بِنَا فَیَمْلَأُ اللَّهُ بُطُونَهُمْ نَاراً یُسَلِّطُ عَلَیْهِمُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ وَ فِرْقَةٍ أَحَبُّونَا وَ حَفِظُوا قَوْلَنَا وَ أَطَاعُوا أَمْرَنَا وَ لَمْ یُخَالِفُوا فِعْلَنَا فَأُولَئِکَ مِنَّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ 📣 مفضل بن عمر میفرماید آل محمّد صلواةالله علیهم را وسیله روزی خود مسازید، که من خود از امام صادق علیه السّلام شنیدم می‌فرمود: 💥مردم درباره ما به سه گروهند: 1⃣«یک فرقه ما را به چشمداشت ظهور قائم عجل الله فرجه ما دوست دارند تا از دنیای ما بهرمند شوند (غرضشان برخورداری در سلطنت ماست)، پس سخن ما را نقل کرده و آن ر‌ا به خاطر می‌سپارند، امّا در عمل از کار و کردار ما کوتاهی می‌ورزند(عدم متابعت در کردار)، پس خداوند آنان را به دوزخ محشور می‌سازد. 2⃣و فرقه ای دیگر که ما را دوست داشته و سخن ما را به گوش می‌گیرند، ولی از کردار ما کوتاهی نمی کنند 👈تا بدین وسیله از مردم روزی خورند،(به سبب ما اموال مردم را بخورند) پس خداوند درونشان را پر از آتش ساخته و گرسنگی و تشنگی را بر آنان چیره سازد. ✅3⃣و فرقه ای دیگر ما را دوست دارند، هم گفتارمان را به خاطر می‌سپارند و هم دستورات ما را اطاعت می‌کنند، و در عمل نیز با ما مخالفت نمی ورزند، پس ایشان از ما بوده و ما از آنانیم». 📚تحف العقول ص۵۵۴ 📚بحارالانوار ج۷۸ ص۳۸۲
✨﷽✨ ✍ امیرالمومنین امام المتقین علی ابن ابیطالب صلوات الله علیهما فرمودند: مردى نزد پيامبر صلي الله عليه و آله آمد و گفت: به من كارى بياموز كه خداوند ، به سبب آن ، مرا دوست بدارد و مردم نيز دوستم بدارند، و خدا دارايى ام را فزون گرداند و تن درستم بدارد و عمرم را طولانى گرداند و مرا با تو محشور كند.حضرت فرمود: «اينها يى كه گفتى شش چيز است كه به شش چيز ، نياز دارد: 👈🏼❶ اگر مى خواهى خدا تو را دوست بدارد ، از او بترس و تقوا داشته باش. 👈🏼❷ اگر مى خواهى مردم دوستت بدارند ، به آنان نيكى كن و به آنچه دارند ، چشم مدوز. 👈🏼❸ اگر مى خواهى خدا دارايى ات را فزونى بخشد ، زكات آن را بپرداز. 👈🏼❹ اگر مى خواهى خدا بدنت را سالم بدارد ، صدقه بسيار بده. 👈🏼❺ اگر مى خواهى خداوند عمرت را طولانى گرداند ، به خويشاوندانت رسيدگى كن ؛ 👈🏼❻ و اگر مى خواهى خداوند تو را با من محشور كند ، در پيشگاه خداى يگانه قهّار ، سجده طولانى كن. 📚 أعلام الدين ص 268 📚بحار الأنوار ج 85 ص164 ح 12
💎امام علی بن الحسین زین العابدین صلوات الله علیهما فرمودند ✉ برترین نقطه روی زمین میان رکن ومقام است. اگر کسی به اندازهٔ عمر نوح علیه السلام در میان قومش ، زندگی کند وهمهٔ این مدت را در کنار کعبه و در میان رکن ومقام مشغول عبادت باشد: 👈شبها را با نماز و دعا شب زنده داری کند و روزها را روزه بگیرد ولی بدون ولایت ما ، خدا را ملاقات کند ، ‼️از این عبادتها سودی نخواهد برد. 📚وسایل الشیعه ،ج۱،ص۹۳
💎محمد بن مروان گوید: از امام صادق علیه السلام در مورد آیهٔ: «بگو: آيا كساني كه مي‏دانند و كساني كه نمي‏دانند يكسانند؟ تنها خردمندانند كه پند پذيرند ». پرسیدم. فرمود: ✅مائیم کسانی که می دانند، ✅و دشمنان ما کسانی هستند که نمی دانند، ✅و شیعیان ما خردمندان هستند. 📚بصائر الدرجات،ج۱ص۲۳۲
استدلال علامه امینی و سوالی که بی جواب ماند... زمانی علمای اهل تسنن مرحوم علامه امینی (صاحب کتاب الغدیر) را برای صرف شام دعوت می کنند. اما علامه امینی امتناع می ورزد و قبول نمی کند . آنها اصرار می کنند که علامه امینی را به مجلس خود ببرند. به علت اصرار زیاد علامه امینی دعوت را می پذیرد و شرط می گذارد که فقط صرف شام باشد وهیچ گونه بحثی صورت نگیرد آنها نیز می پذیرند. پس از صرف شام یکی از علمای اهل سنت که در آن جمع زیادی از علما نشسته بود (حدود 70 الی 80 نفر) می خواست بحث را شروع کند که علامه امینی گفت : قرار ما این بود که بحثی صورت نگیرد اما باز آنها گفتند : پس برای متبرک شدن جلسه از همین جا هر نفر یک حدیث نقل کند تا مجلس نورانی گردد. ضمناً تمام حضار درجلسه حافظ حدیث بودند و حافظ حدیث به کسی گفته می شود که صد هزار حدیث حفظ باشد. آنان شروع کردند یکی یکی حدیث نقل کردند تا اینکه نوبت به علامه امینی رسید . علامه به آنها گفت شرطم بر گفتن حدیث این است که ابتدا همگی بر معتبر بودن یا نبودن سند حدیث اقرار کنید . همه قبول کردند . سپس علامه امینی فرمود : قال رسول الله (صلوات علیه ) : من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه : هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است .سپس از تک تک حضار در جلسه در رابطه با معتبر بودن حدیث اقرار گرفت و همه حدیث را تایید کردند . سپس گفت حال که همه حدیث را تایید کردید یک سوال از شما دارم ، بعد از کل جمع پرسید : آیا فاطمه الزهرا ( سلام الله علیها ) امام زمان خود را می شناخت یا نمی شناخت ... ؟ اگر می شناخت ، امام زمان فاطمه ( سلام الله علیها ) چه کسی بود ؟ تمام حضار مجلس به مدت ربع ساعت ، بیست دقیقه ساکت شدند و سرشان را به زیر انداختند و چون جوابی برای گفتن نداشتند یکی یکی جلسه را ترک کردند و با خود می گفتند اگر بگوییم نمیشناخت ، پس باید بگوییم که فاطمه ( سلام الله علیها ) کافر از دنیا رفته است و حاشا که سیده نساء العالمین کافر از دنیا رفته باشد و اگر بگوییم می شناخت چگونه بگوییم امام زمانش ابوبکر بوده ؟ در حالی که بخاری ( از سرشناس ترین علمای اهل سنت ) گفته : ماتت و هی ساخطه علیهما - فاطمه ( سلام الله علیها ) در حالی از دنیا رفت که به سختی از ابوبکر غضبناک بود "و چون مجبور می شدند بر حقانیت و امامت علی بن ابیطالب (علیه السلام ) اقرار بورزند سکوت کرده و جلسه را با خجالت ترک کردند.
🔹 آسایش جسم و جان 🔹 💎قال الامام جعفر بن محمد الصادق صلی الله علیهما : ✉ اَلنَّـوْمُ راحَةٌ لِلْجَـسَدِ وَ النُّـطْقُ راحَةٌ لِلرُّوحِ وَ السُّكُوتُ راحةٌ لِلْعَقْلِ؛ ✍ خواب، آرام بخش جسم ، سخن گفتن آسايش روح و سكوت، سبب راحتى عقل است 📚من لا يحضره الفقيه:ج۴ص۴۰۲
💠شیخ صدوق(رحمه الله علیه) در کتاب «مَن لایَحضُره الفقیه »این روایت عجیب و جالب را در پیشگویی زمان ما نقل نموده :  💎رَوَى الْأَصْبَغُ بْنُ نُبَاتَةَ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علی علیه السلام قَالَ: سَمِعْتُهُ یَقُولُ:«یَظْهَرُ فِی آخِرِ الزَّمَانِ وَاقْتِرَابِ السَّاعَةِ - وَهُوَ شَرُّ الْأَزْمِنَةِ - نِسْوَةٌ کَاشِفَاتٌ عَارِیَاتٌ [کاسیاتٌ عاریاتٌ] مُتَبَرِّجَاتٌ، مِنَ الدِّینِ [خارجاتٌ ]، فِی الْفِتَنِ دَاخِلَاتٌ، مَائِلَاتٌ إِلَى الشَّهَوَاتِ،مُسْرِعَاتٌ إِلَى اللَّذَّاتِ، مُسْتَحِلَّاتٌ لِلْمُحَرَّمَاتِ، فِی جَهَنَّمَ خَالِدَاتٌ!»‏ ✍اَصبَغ بن نـُباتـَه روایت می کند از امیرالمؤمنین علی علیه السّلام که فرمود: 👌«در آخر الزّمان و نزدیک به زمان قیامت که بدترین زمانها است زنانى ظاهر می شوند که بى ‏حجاب و برهنه هستند (در نسخۀ بَدَل: کاسیاتٌ عاریاتٌ = در حالیکه لباس برتن دارند انگار برهنه هستند ) ، آرایش کنندگان و اظهار کنندگان زینتهایشان (متبرجات = تبرج کنندگان یعنی کسانی که زینتهای پنهان خودشان را مثل جواهرات و ... به دیگران نشان میدهند) ، اینها از دین خارج می شوند و در فتنه ها و آشوبها وارد می شوند ، به سوی شهوات و لذات جنسى تمایل دارند ، شتاب‏ کنندگان به سوى لَذّات و خوشگذرانی ها هستند و محرمات الهی را حلال می شمارند ، اینها در جهنم وارد می شوند و در آنجا جاویدان خواهند ماند»  📚فقیهُ مَن لا یَحضُرُهُ الفقیهُ، شیخ صدوق، ترجمۀ علی اکبر غفارى، ‏5/21، حدیث ش4374 🕋 اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
1⃣ قال الامام جعفر بن محمد الصادق صلوات الله علیهما : ✉ دِرهَمٌ يُوصَلُ بِهِ الإِمَامُ أَفضَلُ مِن أَلفَي أَلفِ دِرهَمٍ فِيمَا سِوَاهُ مِن وُجُوهِ البِرِّ. ✍ یک درهم از مالی که در راه امام خرج شود، برتر است از دو میلیون درهم که در دیگر امور خیر صرف شود. 📚 کافی، ج۱، ص ۵۳۸ 2⃣ و نیز روایت شده: ✉ وَ رُوِيَ أَنَّ دِرْهَماً فِي اَلْحَجِّ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ أَلْفِ دِرْهَمٍ فِي غَيْرِهِ وَ دِرْهَمٌ يَصِلُ إِلَى اَلْإِمَامِ مِثْلُ أَلْفِ أَلْفِ دِرْهَمٍ فِي حَجٍّ ✍ یک درهم که برای حج هزینه شود، بهتر از هزار هزار درهمی است که در کاری غیر از حج صرف شود. و درهمی که برای امام خرج شود، بهتر از هزار هزار درهمی است که برای حج استفاده شود. 📚 من لایحضره الفقیه، ج۲، ص۲۲۵
اعمال شب اول ماه رجب  1. در نقلی آمده که وقتی پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله و سلم) هلال رجب را مى‌‏دید این دعا را می‌خواند: «اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِى رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّیَامِ وَ الْقِیَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَلا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ.» 2ـ غسل نبّی مکرم اسلام (صل الله علیه و آله و سلم) می‌فرماید: هر کس ماه رجب را درک کند و اول و وسط و آخر آن ماه را غسل کند، از گناهان خود پاک می‌شود مانند روزى که از مادر متولد شده است. 3ـ زیارت امام حسین (صلوات الله علیه) 4ـ نماز مخصوص شب اول ماه رجب: بعد از نماز مغرب 20 رکعت، یعنی 10 تا نماز دو رکعتی بخواند. 5-بعد از نماز عشاء مستحب است دو رکعت نماز خوانده شود: در رکعت اول حمد، یک مرتبه سوره «انشراح» و سه مرتبه سوره توحید. در رکعت دوم حمد، یک مرتبه سوره «انشراح»، یک مرتبه سوره توحید و ناس و فلق خوانده شود. بعد از نماز، سى مرتبه لا إِلَهَ إِلا اللهُ بگوید و سى مرتبه صلوات بفرستد تا خداوند گناهان او را بیامرزد مانند روزى که از مادر متولد شده است 🔰 از پیش پرفضیلت ماه رجب المرجب را تبریک می گوییم🌿🌹🌿
💎عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الرَّيَّانِ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الدِّهْقَانِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا صلوات الله علیه فَقَالَ لِي مَا مَعْنَى قَوْلِهِ- وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى‏ ✉ قُلْتُ كُلَّمَا ذَكَرَ اسْمَ‏ رَبِّهِ قَامَ فَصَلَّى فَقَالَ لِي لَقَدْ كَلَّفَ اللَّهُ- عَزَّ وَ جَلَّ هَذَا شَطَطاً فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَكَيْفَ هُوَ فَقَالَ كُلَّمَا ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ صَلَّى عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ. 💠عبید الله بن عبد الله دهقان گوید: خدمت امام رضا علیه السلام رسیدم، حضرت از معنی آیه"وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّی" پرسیدند؟ ✍گفتم: یعنی: هرگاه خدای متعال را بخاطر آورد، برخاست و نماز خوانَد. حضرت فرمودند: در این صورت حق‌تعالی بنده‌اش را به سختی انداخته است. عرض کردم: فدای شما شوم، پس معنی این آیه چیست؟ حضرت فرمودند: هرگاه خدای متعال را یاد کند، بر محمد و آل محمد علیهم السلام صلوات فرستد. 📚الكافي ‏2/494
💎 [الأمالی للشیخ الطوسی] الْفَحَّامُ عَنِ الْمَنْصُورِیِّ عَنْ عَمِّ أَبِیهِ عِیسَی بْنِ أَحْمَدَ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الثَّالِثِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیهم السلام قَالَ قَالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله أَرْبَعَةٌ أَنَا لَهُمْ شَفِیعٌ یَوْمَ الْقِیَامَةِ الْمُحِبُّ لِأَهْلِ بَیْتِی وَ الْمُوَالِی لَهُمْ وَ الْمُعَادِی فِیهِمْ وَ الْقَاضِی لَهُمْ حَوَائِجَهُمْ وَ السَّاعِی لَهُمْ فِیمَا یَنُوبُهُمْ مِنْ أُمُورِهِمْ . 🔹عیسی بن احمد از حضرت امام علی النقی، از آباء گرام خود، از امیرالمؤمنین علیهم السّلام نقل کرد که پیامبر اکرم فرمود: چهار دسته هستند که من در روز قیامت شفیع آنها هستم: دوستدار اهل بیتم و علاقمند به آنها؛ دشمن با دشمنان ایشان؛ برآورنده نیازهای آنها؛ و کوشش کننده در راه گرفتاری ایشان. 📖امالی طوسی،ص ۱۹۷ 📖بحارالانوار، ج۲۷،ص۸۵،ح۲۸
💠أبوهاشم جعفری گوید إمام هادی علیه السّلام ✍تب کرده و بیمار بودند که بر حضرت وارد شدم ، حضرت فرمودند ای أبا هاشم ، کسی از موالی ما را به کربلاء بفرست که نزد خدا برای من دعا کند. پس از نزد حضرت خارج شدم و علیّ بن بلال پیش رویم آمد و او را از سخن إمام آگاه ساختم و از او خواستم او به حرم برود. گفت به روی چشم ، ولی میگویم که إمام از حرم برتر هستند چرا که ایشان همانند آن کسی که در حرم است ( یعنی حضرت سیّد الشّهداء علیه السّلام ) میباشند و دعای ایشان برای خودشان بسی بهتر از دعای من برای ایشان در حرم است. پس این سخن او را به إمام هادی صلوات الله علیه رساندم. ایشان به من فرمود به او بگو رسول خدا از کعبه و حجرالأسود برتر بود ولی به گرد کعبه طواف میکرد و بر حجر الأسود دست میکشید و آن را می‌بوسید. به راستی که خداوند تبارك و تعالی را بقعه‌هایی است که دوست دارد در آن با وی نیایش کنند تا دعای نیایشگر را برآورده سازد و حرم کربلاء از جمله این بقعه هاست. بحارالأنوار ۱۰۱ / ۱۳۴ ، حدیث ۳۴. این حدیث جواب آن افرادی است که رفتن به زیارت قبور ائمه اطهار علیهم السلام و همچنین امام زادگان و مومنین را بی اثر میدانند و زندگی معصومین علیهم السلام و کرامات این خاندان با فضیلت را منحصر به دنیا و زمان حیاتشان دانسته اند
راوی می گوید ؛ در مدینة در مسجد النّبیّ صَلَّی اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ ، خدمت إمام هادی علیه السّلام بودم ، چندی نگذشت که گروهی از فرقه صوفیه داخل مسجد شدند و در یک طرف مسجد حلقه وار نشستند و شروع نمودند به ذکر لا إلهَ إلّا الله. در این هنگام إمام علیه السّلام به ما فرمودند ، اعتنایی به این گروه فریبکاران نکنید ، اینان همکاران شیاطین و ویران کنندگان پایه های دینند. زهد و وارستگی از خود نشان میدهند تا به تن آسایی برسند. شب به نماز برمیخیزند تا چهارپایان ( عوام  کالأنعام ) را به دام خود بیفکنند. یک عُمر إظهار گرسنگی میکنند تا خرانی را رام خود ساخته و پالان بر دوششان بگذارند. ذکر لا إلهَ إلّا الله نمیگویند مگر برای فریب دادن مردمان. از غذا و خوراک کم نمیکنند مگر برای پر کردن ظرفهای بزرگ و ربودن دلهای ساده دلان. با مردم به نرمی و مهرآمیز سخن میگویند و با همین نرم گویی ، آن بیخبران را به قعر چاه ضلالت دائمی می افکنند. اورادشان کف زدن است و رقصیدن ، اذکارشان نغمه سرودن است و آواز خواندن. پیروی از آنها نمیکنند مگر کم خردان ، و اعتقاد به آنها پیدا نمیکنند مگر أبلهان. هر کس به زیارت و دیدار یکی از مرده و زنده آنها برود ، مانند این است که به زیارت شیطان و بت پرستان رفته است. هر کس به نحوی یکی از آنها را یاری کند مانند آن است که یزید و معاویه و أبوسفیان را یاری کرده است. در این هنگام که إمام علیه السّلام به این شدّت از آنها إظهار تنفّر نمود ، یکی از یاران إمام با تعجّب پرسید ، آیا اگر چه آن (فرد صوفی) إقرار و إعتراف به حقوق شما بنماید؟ راوی میگوید ، إمام علیه السّلام خشمگینانه به او نگاه کردند و فرمودند واگذار این سخن را ، کسی که معترف به حقوق ما باشد ، به راهی که موجب اذیّت و آزار ماست نمیرود ، آیا نمیدانی که آنها ( کسانی که در عین اعتراف به حق ما ، به راه خلاف رضای ما میروند ) پست ترین طوایف صوفیه اند؟! و صوفیه همگی از مخالفین ما هستند ، طریقه آنها مغایر با طریقه ماست ، و نیستند آنها مگر نصارا و مجوس این امّت ، و همانند کسانی که با جدّیت و جهد تمام ، برای خاموش ساختن نور خدا میکوشند ، و خداوند نور خود را به آخر میرساند اگر چه کافران نپسندند. 📚سفینة البحار محدّث قمی ، به نقل از  حدیقة الشيعة مقدّس اردبیلی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوره المائدة آیه ۸۲ : لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا ۖ وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَىٰ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ ترجمه : بطور مسلّم، دشمنترین مردم نسبت به مؤمنان را، یهود و مشرکان خواهی یافت؛ و نزدیکترین دوستان به مؤمنان را کسانی می‌یابی که می‌گویند: «ما نصاری هستیم» این بخاطر آن است که در میان آنها، افرادی عالم و تارک دنیا هستند؛ و آنها (در برابر حق) تکبّر نمی‌ورزند. -------------------------------------------------------------- فتنه های بیشماری از جانب دولتهای یهودی و مشرکین به سرزمینهای اسلامی رسیده که می بایست ملتها از آن آگاه شوند عمده این سیاستها در جهت کاهش جمعیت مسلمانان و علی الخصوص شیعیان می باشد آنچه یهود در پی آن است تحریف واقعیتهای دین مبین اسلام ‌از زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم تا به امروز بوده و متاسفانه بایست گفت که بسیار هم موفق بوده ، آنها امید داشتند که پیامبر آخر الزمان از نسل بنی اسرائیل برای رسیدن به سلطنت و اقتدار جهانی باشد چون در کتب خودشان به وعده حکومت جهانی پیامبر آخر الزمان اشاره شده و به گفته قرآن کریم پیامبر ما را از فرزندانشان بیشتر می شناسند منتها بخاطر لجاجت و عنادی که داشتند ایمان نیاوردند لذا روی به تحریف دین مبین اسلام آوردند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه های شیخ مجتبی تهرانی رحمه الله علیه در خصوص ماه رحب
✍نقل شده از شخصی از أصحاب متوکّل عبّاسی لعنه الله علیه که گفت ؛ مردی شعبده باز و چشم بند از هند آمده بود که کارهای خارق‌العاده انجام میداد. متوکّل هم أهل این بازیگریها بود ، خواست إمام هادی علیه السّلام را خجالت زده کند. به شعبده باز گفت اگر علیّ بن محمّد را سرافکنده کنی هزار دینار خالص به تو میدهم. شعبده باز گفت نان های سبک و نازکی بیاور و روی سفره بگذار و مرا کنار او جای بده تا مقصد تو را عملی کنم. متوکّل بدستور رفتار کرد و آن جناب را حاضر کرد ، و بر متکایی که داشت یا بر یکی از درها عکس شیری نقش بسته بود ، حضرت در جانب راست آن نشست و شعبده باز نیز بر جانب دیگر. هنگام غذا إمام هادی علیه السّلام دست برد که نانی بردارد أما با شعبده آن شخص ، نان از زمین به هوا بلند شد. بار دیگر إمام خواست نان دیگری بردارد که آن نان هم از سفره بلند شد و همه حضار در مجلس خندیدند. در این هنگام إمام هادی علیه السّلام دست خویش را به عکس روی پشتی زد و به نقش شیر روی پشتی فرمود این مرد را بگیر. در همان لحظه نقش شیر به صورت شیر درنده ای زنده شد و بیرون پرید و آن مرد را بلعید ، آن‌گاه باز سر جای خودش قرار گرفت و مثل سابق به صورت نقشی درآمد. همگان متحیّر شدند. إمام هادی علیه السّلام برخاست تا از مجلس خارج شود. متوکّل گفت درخواست میکنم بنشینید ، و این مرد را دوباره برگردانید. إمام فرمود سوگند به خدا دیگر او را نخواهی دید ، آیا دشمنان خدا را بر أولیاء خدا مسلّط می کنی؟! و از مجلس متوکّل خارج شد و از آن مرد شعبده باز دیگر اثری دیده نشد. 📚الخرائج والجرائح ۱ / ۴۰۰.
💎محمّد بن علیّ الباقر صلوات الله علیهما ؛ ✉ لَوْ وَجَدْتُ لِعِلْمِیَ الَّذِی آتَانِیَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ حَمَلَةً ، لَنَشَرْتُ التَّوْحِیدَ وَ الْإِسْلَامَ وَ الْإِیمَانَ وَ الدِّینَ وَ الشَّرَائِعَ مِنَ الصَّمَدِ ، وَ کَیْفَ لِی بِذَلِكَ وَ لَمْ یَجِدْ جَدّی أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السّلام حَمَلَةً لِعِلْمِهِ ، حَتَّی کَانَ یَتَنَفَّسُ الصُّعَدَاءَ وَ یَقُولُ عَلَی الْمِنْبَرِ سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی ، فَإِنَّ بَیْنَ الْجَوَانِحِ مِنِّی عِلْماً جَمّاً ، هَاهْ هَاهْ أَلَا لَا أَجِدُ مَنْ یَحْمِلُهُ. ✍اگر برای علم خویش که خداوند به من عطاء فرموده است حاملانی می‌یافتم ، هرآینه توحید و إسلام و إیمان و دین و شرایع را از کلمه الصَّمد نشر میدادم. و چگونه برای من چنین چیزی میسّر است ، در حالیکه جدّم أمیر مؤمنان علیه السّلام حاملانی برای علم خویش نیافت تا جایی که نَفَس بلند توأم با غم و اندوه میکشید و روی منبر میفرمود از من بپرسید پیش از آنکه مرا از دست بدهید ، بدرستی‌که میان سینه من علم فراوانی است. آه آه نمی‌یابم كسی را که این علم را حمل کند. 📚بحارالأنوار ۳ / ۲۲۵ ، سطر ۱۰.
💎 إمام محمد بن علی باقر العلوم صلوات الله علیهما به ابوخالد کابلی فرمود : ✉ وَ الله يا أبا خالِدٍ لايُحِبُّنا عَبدٌ و يَتَولّانا حَتّی يُطَهِّرَ اللّهُ قَلبُهُ ، و لايُطَهِّرَ اللّهُ قَلبَ عَبدٍ حَتّی يُسَلِّمَ لَنا و يَكونَ سِلْماً لَنا ، فَإذا كانَ سِلماً لَنا ، سَلَّمَهُ الله مِن شَديدِ الحِسابِ و آمَنَهُ مِن فَزَعِ يَومِ القِيامَةِ الأكبَرِ. ✍قسم به خدا ای أبوخالد هیچ بنده ای تا خدا قلبش را پاک نکند ما را دوست نخواهد داشت و ولایت ما را نمی پذیرد ، و تا تسلیم ما نشود و نسبت به ما حالت سِلْم نداشته باشد ، خدا قلبش را پاک نمیکند ، پس اگر نسبت به ما سِلْم بود ، خدا او را از حساب سخت حفظ خواهد کرد و از ترس و وحشت بسیار بزرگ در روز قیامت در أمانش میدارد. 📚کافی جلد ۱ صفحه ۱۹۴ ، حدیث ١.
💎قال الصّادق (علیه السلام)-  ✉ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی لَمْ یَجْعَلِ الْغَیْرَهًَْ لِلنِّسَاءِ إِنَّمَا تَغَارُ الْمُنْکِرَاتُ مِنْهُنَ فَأَمَّا الْمُؤْمِنَاتُ فَلَا وَ إِنَّمَا جَعَلَ اللَّهُ تَعَالَی الْغَیْرَهًَْ لِلرِّجَالِ لِأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَلَّ تَعَالَی لَهُ أَرْبَعاً وَ مَا مَلَکَتْ یَمِینُهُ وَ لَمْ یَجْعَلْ لِلْمَرْأَهًِْ إِلَّا زَوْجَهَا وَحْدَهُ فَإِنْ بَغَتْ مَعَهُ غَیْرَهُ کَانَتْ زَانِیَهًْ. 💠امام صادق (علیه السلام)-  ✍خداوند تعالی غیرت [در اینجا به‌معنای این است که زن چشم دیدن این را ندارد که ببیند‌ مرد، همسر دیگری اختیار کند] را در وجود زنان قرار نداده و فقط زنان پلید، غیرت دارند؛ امّا زنان مؤمن چنین نیستند. خداوند غیرت را تنها در مردان قرار داده و از این رو اختیارنمودن چهار زن و تعداد نامحدودی از کنیزکان را برای مرد حلال نموده است. امّا برای زن تنها [ازدواج با] یک همسر را اجازه داده و اگر زن با مرد دیگری غیر از همسرش ارتباط داشته باشد، زناکار است. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۲۶  📚علل الشرایع، ج۲، ص۵۰۵