💎 قَالَ اَلْرَّسُولِ اَلرَّحْمَة سَيِّدُ اَلْمُرْسَلِين حَبِیبَ اَللهِ صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ :
✉إِذَا فَرَغَ الْعَبْدُ مِنَ الصَّلَاهِ وَ لَمْ یَسْأَلِ اللَّهَ تَعَالَی حَاجَتَهُ یَقُولُ اللَّهُ تَعَالَی لِمَلَائِکَتِهِ انْظُرُوا إِلَی عَبْدِی فَقَدْ أَدَّی فَرِیضَتِی وَ لَمْ یَسْأَلْ حَاجَتَهُ مِنِّی کَأَنَّهُ قَدِ اسْتَغْنَی عَنِّی خُذُوا صَلَاتَهُ فَاضْرِبُوا بِهَا وَجْهَهُ.
💠پیامبر رحمت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند :
✍ هر گاه بنده از نماز فارغ شود، ولی حاجتش را از خدا نخواهد، خداوند به ملائکه میفرماید: به بنده من نگاه کنید، آنچه را که بر او واجب کرده بودم انجام داد ولی حاجتش را از من طلب نکرد، گویا از من بی نیاز شده است؛ نمازش را بگیرید و به صورتش بزنید.
📚بحارالانوار جلد 82 صفحه 325 باب 36 فضل التعقیب و شرائطه و آدابه حدیث 18
🕋 اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
کانال شماره یک پیام اهل بیت علیهم السلام
https://chat.whatsapp.com/CgYROzzaNZS5QkeOUvhBkA
کانال شماره دو پیام اهل بیت علیهم السلام
https://chat.whatsapp.com/KoJTpwX8hWYL6REEmSFE7T
کانال کلام اهل بیت علیهم السلام در ایتاء
https://eitaa.com/joinchat/3635675335C61dfd04421
💎قَالَ اَلْإِمَامُ اَلْحَسَنِ اَلْمُجْتَبَى صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ :
✉مَنِ اتَّكَلَ عَلَی حُسْنِ الِاخْتِیَارِ مِنَ اللَّهِ لَمْ یَتَمَنَ أَنَّهُ فِی غَیْرِ الْحَالِ الَّتِی اخْتَارَهَا اللَّهُ لَهُ.
💠 امام حسن مجتبی صلوات الله علیه می فرمایند :
✍کسی که به حُسن انتخاب خداوند اعتماد کند ، حالتی جز آنچه را خداوند برایش اختیار کرده ؛ آرزو نمی کند.
📚بحار الأنوار جلد 75 صفحه 142 باب 19
🕋 اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
کانال شماره یک پیام اهل بیت علیهم السلام
https://chat.whatsapp.com/CgYROzzaNZS5QkeOUvhBkA
کانال شماره دو پیام اهل بیت علیهم السلام
https://chat.whatsapp.com/KoJTpwX8hWYL6REEmSFE7T
کانال کلام اهل بیت علیهم السلام در ایتاء
https://eitaa.com/joinchat/3635675335C61dfd04421
💎حَدَّثَنَا حَمَّادٌ السَّمَنْدَرِيُّ، قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (عَلَيْهِمَا السَّلَامُ):
✉إِنِّي أَدْخُلُ بِلَادَ الشِّرْكِ، وَ إِنَّ مَنْ عِنْدَنَا يَقُولُ: إِنْ مِتَّ ثَمَّ حُشِرْتَ مَعَهُمْ قَالَ: فَقَالَ لِي: يَا حَمَّادُ، إِذَا كُنْتَ ثَمَّ تَذْكُرُ أَمْرَنَا وَ تَدْعُو إِلَيْهِ قَالَ: قُلْتُ: نَعَمْ. قَالَ: فَإِذَا كُنْتَ فِي هَذِهِ الْمُدُنِ- مُدُنِ الْإِسْلَامِ- تَذْكُرُ أَمْرَنَا وَ تَدْعُو إِلَيْهِ قَالَ: قُلْتُ: لَا. فَقَالَ لِي: إِنَّكَ إِنْ مِتَّ ثَمَّ حُشِرْتَ أُمَّةً وَحْدَكَ، وَ سَعَى نُورُكَ بَيْنَ يَدَيْكَ.
💠حماد سمندری گفت به امام صادق (صلوات الله علیه) عرض کردم :
✍من به کشور های کافر می روم و بعضی از کسانی که نزد ما هستند می گویند اگر تو در آنجا بمیری ، با آنها (مشرکین و کفار) محشور می شوی! پس (امام صادق صلوات الله علیه) به من فرمود: ای حماد آیا تو زمانی که در آن بلاد هستی؛ از امر (امامت و ولایت) ما سخن می گویی و آنها را به سوی آن دعوت می کنی؟ حماد گفت: گفتم بله. پس (امام صادق صلوات الله علیه) فرمود: هنگامی که در این شهرها، شهرهای اسلامی باشی، باز به یاد امر ما هستی و مردم را به سوی آن دعوت می کنی؟ حماد گوید: گفتم نه. پس (امام صادق صلوات الله علیه) به من فرمود: بلاشک تو اگر بمیری ، به تنهایی یک امت محشور می شوی و نورت در جلو تو می شتابد.
📚الأمالي (للطوسي)، النص، ص: 46
📚بشارة المصطفى (ط - القديمة)، ص: 68
📚وسائل الشيعة، ج15، ص: 101
📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج65، ص: 129
📚سفينة البحار، ج4، ص: 557
🕋 اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
کانال شماره یک پیام اهل بیت علیهم السلام
https://chat.whatsapp.com/CgYROzzaNZS5QkeOUvhBkA
کانال شماره دو پیام اهل بیت علیهم السلام
https://chat.whatsapp.com/KoJTpwX8hWYL6REEmSFE7T
کانال کلام اهل بیت علیهم السلام در ایتاء
https://eitaa.com/joinchat/3635675335C61dfd04421
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎قال المَهدي عجل الله تعالی فرجه الشریف :
✉ «أَكْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِيلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِكَ فَرَجُكُم»
✍در تعجيل فرج زياد دعا كنيد كه تعجيل فرج، گشايش كار خود شما است.
📚بحارالأنوار ،ج53 ، ص180 ، باب 31
🕋 اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
کانال شماره یک پیام اهل بیت علیهم السلام
https://chat.whatsapp.com/CgYROzzaNZS5QkeOUvhBkA
کانال شماره دو پیام اهل بیت علیهم السلام
https://chat.whatsapp.com/KoJTpwX8hWYL6REEmSFE7T
کانال کلام اهل بیت علیهم السلام در ایتاء
https://eitaa.com/joinchat/3635675335C61dfd04421
💎قال الامام موسی بن جعفر صلوات الله علیهما :
✉ إِنَّ لِلْحَقِّ أَهْلًا وَ لِلْبَاطِلِ أَهْلًا فَأَهْلُ الْحَقِّ فِي شُغُلٍ عَنْ أَهْلِ الْبَاطِلِ، يَنْتَظِرُونَ أَمْرَنَا وَ يَرْغَبُونَ إِلَى اللَّهِ انْ يَرَوْا دَوْلَتَنَا... يَجْأَرُونَ إِلَى اللَّهِ فِي إِصْلَاحِ الْأُمَّةِ بِنَا وَ أَنْ يَبْعَثَنَا اللَّهُ رَحْمَةً لِلضُّعَفَاءِ وَ الْعَامَّةِ... أُولَئِكَ شِيعَتُنَا وَ أُولَئِكَ مِنَّا وَ أُولَئِكَ حِزْبُنَا وَ أُولَئِكَ أَهْلُ وَلَايَتِنَا.
✍برای حق پیروانی است و برای باطل هم پیروانی وجود دارد. اهل حق مسیرشان از اهل باطل جداست. اهل حق، انتظار امر ما را میکشند (و منتظر ظهورند) و از خدا آرزو دارند که دولتِ ما را ببینند... به درگاه خدا التماس میکنند تا (اوضاع) امّت را به دست ما اصلاح کند. و خدا (مهدی) ما را برای مهربانی با ضعیفان و عموم مردم مبعوث کند. آنها شیعیان ما هستند. آنها از ما هستند. آنها حزب ما و اهل ولایت ما هستند.
📚مشكاة الأنوار، ص۶۳
🕋 اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
کانال شماره یک پیام اهل بیت علیهم السلام
https://chat.whatsapp.com/CgYROzzaNZS5QkeOUvhBkA
کانال شماره دو پیام اهل بیت علیهم السلام
https://chat.whatsapp.com/KoJTpwX8hWYL6REEmSFE7T
کانال کلام اهل بیت علیهم السلام در ایتاء
https://eitaa.com/joinchat/3635675335C61dfd04421
💎 قال الامام علی بن موسی الرضا صلوات الله علیهما :
✉من أحب عاصيا فهو عاص،
و من أحب مطيعا فهو مطيع،
و من أعان ظالما فهو ظالم ،
و من خذل عادلا فهو خاذل،
إنه ليس بين الله و بين أحد قرابة
و لا ينال أحد ولاية الله إلا بالطاعة
و لقد قال رسول الله لبني عبد المطلب :
ائتوني بأعمالكم لا بأنسابكم و أحسابكم.
✍هر کس گناهکاری را دوست بدارد گناهکار است،
هر کس بنده مطیعی را دوست بدارد مطیع است،
هر کس ظالمی را یاری کند ظالم است،
هر کس عادلی را یاری نکند ذلیل است،
بین خدا و بین هیچ مخلوقی خویشاوندی نیست،
هیچ کس به مرتبه ولایت خدا نخواهد رسید مگر با اطاعت (خداوند)
و رسول خدا پیوسته به فرزندان عبد المطلب سفارش میکرد:
برایم اعمالتان را بیاورید نه حسب و نسبتان را.
📚 عيون أخبار الرضا (ع) - الشيخ الصدوق - ج ١ - الصفحة ٢٦٠
🕋 اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
کانال شماره یک پیام اهل بیت علیهم السلام
https://chat.whatsapp.com/CgYROzzaNZS5QkeOUvhBkA
کانال شماره دو پیام اهل بیت علیهم السلام
https://chat.whatsapp.com/KoJTpwX8hWYL6REEmSFE7T
کانال کلام اهل بیت علیهم السلام در ایتاء
https://eitaa.com/joinchat/3635675335C61dfd04421
💎وَ كَتَبَ امیر المومنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیهما إِلَی عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ
✉أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ الْمَرْءَ یَسُرُّهُ دَرْكُ مَا لَمْ یَكُنْ لِیَفُوتَهُ وَ یَسُوؤُهُ فَوْتُ مَا لَمْ یَكُنْ لِیُدْرِكَهُ فَلْیَكُنْ سُرُورُكَ بِمَا نِلْتَهُ مِنْ آخِرَتِكَ وَ لْیَكُنْ أَسَفُكَ عَلَی مَا فَاتَكَ مِنْهَا وَ مَا نِلْتَهُ مِنَ الدُّنْیَا فَلَا تُكْثِرَنَّ بِهِ فَرَحاً وَ مَا فَاتَكَ مِنْهَا فَلَا تَأْسَفَنَّ عَلَیْهِ حَزَناً وَ لْیَكُنْ هَمُّكَ فِیمَا بَعْدَ الْمَوْتِ.
💠امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیهما در نامه ای به عبد اللَّه بن عبّاس نوشت :
✉ «أمّا بعد، چهبسا انسان را رسیدن به چیزی که هرگز از دستش رفتنی نبود ، شاد سازد و از دست دادن چیزی که هرگز به دست آمدنی نبود محزون و غمگین نماید. پس شایسته است که شادی تو از چیزهایی باشد که برای آخرتت فراهم آورده ای ، و افسوس و اندوهت به خاطر امور اخروی باشد که از دست داده ای. و به آن چه از دنیا به دست می آوری بسیار شادی مکن، و به آن چه از دنیا دست داده ای افسوس مخور و ناله مکن. و باید تلاشت مصروف دوران پس از مرگ باشد».
📚بحار الأنوار جلد 75 صفحه 37 باب 16 حدیث 4
💎قَالَ أَمِيرُاَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ ابيطَالِبٍ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهما :
✉اطْلُبْ لِأَخِیكَ عُذْراً فَإِنْ لَمْ تَجِدْ لَهُ عُذْراً فَالْتَمِسْ لَهُ
💠امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیهما می فرمایند :
✍برای برادرت (اگر اشتباهی از او سر زد) عذری بجو و اگر برای او عذری نیافتی ، عذری برایش بساز.
📚بحارالأنوار جلد 65 صفحه 200 باب 20 حدیث 4
💎عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ الصَّفَّارِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی عَنِ الْحَسَنِ بْنِ النَّضْرِ قَالَ قَالَ الرِّضَا صلوات الله علیه :
✉ مَا الْعِلَّةُ فِی التَّکْبِیرِ عَلَی الْمَیِّتِ خَمْسُ تَکْبِیرَاتٍ قُلْتُ رَوَوْا أَنَّهَا قَدِ اشْتُقَّتْ مِنْ خَمْسِ صَلَوَاتٍ فَقَالَ هَذَا ظَاهِرُ الْحَدِیثِ فَأَمَّا بَاطِنُهُ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَرَضَ عَلَی الْعِبَادِ خَمْسَ فَرَائِضَ الصَّلَاةَ وَ الزَّکَاةَ وَ الصِّیَامَ وَ الْحَجَّ وَ الْوَلَایَةَ فَجَعَلَ لِلْمَیِّتِ مِنْ کُلِّ فَرِیضَةٍ تَکْبِیرَةً وَاحِدَةً فَمَنْ قَبِلَ الْوَلَایَةَ کَبَّرَ خَمْساً وَ مَنْ لَمْ یَقْبَلِ الْوَلَایَةَ کَبَّرَ أَرْبَعاً فَمِنْ أَجْلِ ذَلِکَ تُکَبِّرُونَ خَمْساً وَ مَنْ خَالَفَکُمْ یُکَبِّرُ أَرْبَعاً.
💠 حسن بن نضر روایت کرده که امام رضا صلوات الله علیه پرسیدند :
✍علّت پنج بار تکبیر گفتن در نماز میّت چیست ؟! گفتم: روایت کرده اند که این پنج تکبیر از نمازهای پنج گانه گرفته شده اند. امام علیه السلام فرمودند: ظاهر سخن چنین است، امّا باطن أمر این گونه است که خداوند عزّ و جلّ پنج فریضه را بر بندگان واجب گردانده است: نماز، زکات، روزه، حج، و ولایت، و بنا به هر یک از این فرایض تکبیری را در نماز میّت قرار داده است، پس هر کسی که ولایت را بپذیرد پنج بار و هر که ولایت را نپذیرد چهار بار تکبیر میگوید، به همین سبب است که شما شیعیان پنج بار تکبیر میگویید و آنان که با شما مخالفند چهار بار تکبیر میگویند.
📚بحارالأنوار جلد 78 صفحه 344
💎أَمِيرُاَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ ابي طَالِبٍ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهما :
✉سَیِّئَةٌ تَسُوؤُکَ خَیْرٌ مِنْ حَسَنَةٍ تُعْجِبُکَ.
💠امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیهما می فرمایند :
✍گناهی که شرمسارت نماید ، نزد خدا بهتر از حسنه ای است که به خود پسندی گرفتارت سازد.
📚بحارالانوار ج69 ص321 باب117 ح37
💎 قَالَ الإمامُ موسي بن جعفر صلوات الله علیهما :
✉ لَا تَجْلِسُوا عِنْدَ کُلِّ عَالِمٍ إِلَّا عَالِمٍ یَدْعُوکُمْ مِنَ الْخَمْسِ إِلَی الْخَمْسِ مِنَ الشَّکِّ إِلَی الْیَقِینِ وَ مِنَ الْکِبْرِ إِلَی التَّوَاضُعِ وَ مِنَ الرِّیَاءِ إِلَی الْإِخْلَاصِ وَ مِنَ الْعَدَاوَةِ إِلَی النَّصِیحَةِ وَ مِنَ الرَّغْبَةِ إِلَی الزُّهْدِ
💠امام کاظم صلوات الله علیه می فرمایند :
✍نزد هر عالِمی ننشینید ، جز عالمی که شما را از پنج چیز بسوی پنج چیز سوق دهد : از شک به یقین ؛ از تکبر به تواضع ؛ از ریا به اخلاص ؛ از دشمنی به نصیحت ؛ از رغبت دنیا به بی اعتنایی به آن.
📚بحارالانوار ج ۱ ، ص ۲۰۵
💎 امام صادق عليه السلام :
✉ لَيْسَ مِنْ شيعَتِنا مَنْ لَمْ يُصَلِّ صَلاةَ اللَّيْلِ
✍كسى كه نماز شب را بجا نياورد از شيعيان ما نيست.
📚بحارالأنوار، ج 87، ص 162
💎 قال الامام الصادق عليه السلام :
✉ اَلمالُ وَآلْبَنُونُ زينَةُ الْحَيوةِ الدُّنْيا وَثَمانُ
رَكَعاتٍ مِنْ آخِرِ اللَّيْلِ وَالْوَتْرُ زينَةُ الآخِرَةِ، وَقَدْ يَجْمَعُهَا اللّهُ لاَِقْوامٍ.
✍ثروت و فرزندان، زيور زندگى دنيايند، و هشت ركعت نماز در آخر شب
و يك ركعت نماز «وتـر» زيور آخرتند، كه گاهى خدا همه آن زيورها را براى عدّه اى جمع مى كند.
📚 بحارالأنوار، ج 87، ص 150
💎 قال الامام الصادق عليه السلام :
✉ ثَلاثَةٌ هُنَّ فَخْرُ المُؤْمِنِ وَزينَةٌ فِى الدُّنْيا وَاْلآخِرَةَ: الَصَّلاةُ فِى آخِرِ اللَّيْلِ،
وَ يَأْسُهُ مِمّا فِى اَيْدىِ النّاسِ، وَوِلايَةُ اْلاِمامِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ.
✍ سه چيز مايه افتخار مؤمن و زينت و آرايش انسان در دنيا و آخرت است:
۱ ـ نماز در آخر شب
۲ ـ قطع اميد از آنچه در دست مردم است
۳ ـ پذيريش ولايت امام معصومى از خاندان محمد صلي الله عليه و آله
📚بحارالأنوار، ج 87، ص 140
💎 قال رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم :
✉ اِذا قـامَ الْعَبْدُ مِنْ لَذيذِ مَضْـجَعِهِ وَالنُّعـاسُ فِى عَيْنَـيْهِ لِيُـرْضِىَ رَبَّـهُ جَلَّ وَ عَزَّبِصَـلاةِ لَيْلِهِ، بـاهَى اللّهُ بِهِ مَلائِـكَتَهُ،
فَقـالَ: اَمـا تَرَوْنَ عَـبْدى هذا، قَدْ قـامَ مِنْ لَذيذِ مَضْـجَعِهِ اِلى صَـلاةٍ لَمْ اَفْـرُضْها عَـلَيْهِ اِشْـهَدُوا اَنِّى قَـدْ غَفَـرْتُ لَهُ
✍هنگامى كه انسان از بستر لذتبخش خود برخيزد در حالى كه چشمانش خواب آلوده است
براى اينكه با نماز شبش پروردگار خود را خوشنود كند، خداوند در مقابل فرشتگانش به او مى نازد و مى فرمايد:
آيا بنده مرا نمى بينيد كه از رختخواب گوارايش برخاسته براى نمازى كه من بر او واجب نكردم. گواه باشيد كه او را بخشودم.
📚بحار الانوار،ج 87، ص 156
💎 قال رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم :
✉مَنْ رُزِقَ صَلاةَ اللَّيْلِ مِنْ عَبْدٍ اَوْاَمَةٍ قامَ لِلّهِ عَزَّوَجَلَّ مُخْلِصا فَتَوَضَّأَ وُضُوءً سابِغا وَصَلّى لِلّهِ عَزَّوَجَلَّ بِنيَّةٍ صادِقَةٍ وَقَلْبٍ سَليمٍ وَبَدَنٍ خاشِعٍ وَعَيْنٍ دامِعَةٍ جَعَلَ اللّهُ تَبارَكَ وَتَعالى خَلْفَهُ تِسعَةَ صُفُوفٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ فِى كُلِّ صَفٍّ ما لايُحْصى عَدَدَهُمْ اِلاَّاللّهُ تَعالى اَحَدُ طَرَفَىْ كُلِّ صَفٍّ فِى الْمَشْرِقِ وَالآخِرُ بِالْمَغْرِبِ، قالَ: فَاِذا فَرَغَ كَتَبَ لَهُ بَعَدَدِهِمْ دَرَجاتٍ.
✍به بنـده اى كه نماز شب نصـيب شده، هنگـامى كه براى خدا بيدار شـود و وضـو بگيرد وضوى كامل، و با نـيّت خالص و قلب سـالم و بدن خاشع و چـشم گريـان براى خدا نمـاز بخواند خداوند پشت سر او نه صف از فـرشتگان را به صف مى كند كه جز خدا كسى نمى تواند آنها را شمارش كند، كه يكطرف هر صف در مشرق و طرف ديگر در مغرب است هنگامى كه او نماز را تمـام كند خـدا به تعـداد آن فرشتـگان بـراى او درجـه و ثـواب مى نويـسد.
📚بحارالانوار ج87، ص137
💎 قال الامام علی بن موسی الرضا علیه السلام :
✉عَـلَيْكُمْ بِصَـلاةِ اللَّيْلِ فَما مِنْ عَـبْدٍ يَقُومُ آخِرَ اللَّيْلِ فَيُصَـلِّى ثَمانَ رَكَعاتٍ وَ رَكْعَـتَىِ الشَّفْـعِ وَ رَكْعَةَ الْـوَتْرِ وَاسْتَغْـفَرَ اللّهَ فـى قُنُوتِهِ سَبْـعينَ مَرَّةً اِلاّ، اُجيرُ مِنْ عَـذابِ الْقَـبْرِ، وَمِنْ عَـذابِ النّارِ، وَمُـدَّلَهُ فِى عُمْرِهِ، وَوُسِّعَ عَلَيْهِ فِى مَعِيْشَتِهِ، ثُمَّ قالَ عليه السلام:
اِنَّ الْبَيَـوتَ الَّتى يُصَـلّى فِيـها بِاللَّيْلِ يَـزْهَرُنُورُها لاَِهْلِ السَّماءِ كَما يَزْهَرُ نُورُ الْكَواكِبِ لاَِهْلِ اْلاَرْضِ.
✍بر شما باد به نماز شب، هيچ بنده اى نيست كه آخر شب بيدار شود و هشت ركعت نماز شب و دو ركعت نماز شفع و يك ركعت نماز وتر بخواند و در قنوت آن هفتاد بار استغفار كند مگر اينكه خداوند او را از عذاب قبر و آتش پناه داده و عمر او را طولانى كرده، به زندگى او گشايش خواهد داد. سپس امام عليه السلام فرمود:
خانه هائى كه در آنها نماز شب خوانده مى شود نورش براى اهل آسمان مى درخشد همانطور كه نور ستارگان براى مردم زمين مى درخشد.
📚 بحارالأنوار، ج87، ص161
💎راوی می گوید از امام صادق علیه السلام دربارهء "صراط" پرسیدم ، آن حضرت فرمودند:
✉هوَ الطَّريقُ إلي مَعرِفَةِ اللّهِ عزّوجلّ ، وَ هُما صِراطانِ : صِراطٌ في الدُّنيا وَ صِراطٌ في الآخِرَةِ ؛ وَ أمّا الصِّراطُ الّذي في الدُّنيا ، فَهُو الإمامُ المُفتَرَضُ الطّاعَةُ ، مَن عَرَفَهُ في الدُّنيا وَ اقتَدي بِهُداهُ ، مَرَّ عَلي الصِّراطِ الّذي هُوَ جِسرٌ في الآخِرَةِ ، وَ مَن لَم يَعرِفهُ في الدُّنيا ، زَلَّت قَدَمُهُ عَنِ الصِّراطِ في الآخِرَةِ فَتَردي في نارِ جَهَنَّمَ.
✍صراط ، راه به سوی معرفت خدای عزوجل است ؛ و آن دو صراط است ؛ یکی صراط در دنیا و دیگری صراط در آخرت ؛
اما صراط در دنیا ، امام واجب الاطاعة است ؛ کسی که او را در دنیا بشناسد و از راهنمایی او پیروی کند ، در آخرت از صراطی که پل جهنم است ، عبور خواهد کرد ؛ و کسی که او را در دنیا نشناسد ، در صراط آخرت ، پایش می لغزد و در آتش دورخ هلاک می گردد.
📚معانی الاخبار ص۳۲
💎قَالَ اَلنَّبیُّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ و سلم :
✉مَنْ مَاتَ عَلَی حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهِیداً
أَلاَ وَ مَنْ مَاتَ عَلَی حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ مَغْفُوراً
أَلاَ وَ مَنْ مَاتَ عَلَی حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ تایِباً
أَلاَ وَ مَنْ مَاتَ عَلَی حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ مُؤْمِناً مُسْتَکْمِلَ اَلْإِیمَانِ
أَلاَ وَ مَنْ مَاتَ عَلَی حُبِّ.آلِ مُحَمَّدٍ بَشَّرَهُ مَلَکُ اَلْمَوْتِ بِالْجَنَّةِ ثُمَّ مُنْکَرٌ وَ نَکِیرٌ
أَلاَ وَ مَنْ مااتَ عَلَی حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ فُتِحَ لَهُ فِی قَبْرِهِ بابانِ إِلَی اَلْجَنَّةِ
أَلاَ وَ مَنْ مااتَ عَلَی حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍجَعَلَ اَللَّهُ قَبْرَهُ مَزارَ مَلاَئِکَةِ اَلرَّحْمَةِ
أَلاَ وَ مَنْ مااتَ عَلَی حُبِّ.آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ عَلَی اَلسُّنَّةِ وَ اَلْجَمَاعَةِ
أَلاَ وَ مَنْ مااتَ عَلَی بُغْضِ.آلِ مُحَمَّدٍجَاءَیَوْمَ اَلْقِیَامَةِ مَکْتُوبٌ بَیْنَ عَیْنَیْهِ آیِسٌ مِنْ رَحْمَةِ اَللَّهِ
أَلاَ وَ مَنْ مَاتَ عَلَی بُغْضِ.آلِ مُحَمَّدٍمَاتَ كافِراً
أَلاَ وَ مَنْ مَاتَ عَلَى بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍلَمْ یَشَمَّ رَائِحَةَاَلْجَنَّةِ.
💠پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم میفرماید :
✍کس که بر محبت آل محمد بمیرد میمیرد در حالیکه شهید محسوب می شود
آگاه باشید کس که بر محبت آل محمد بمیرد میمیرد در حالیکه مورد غفران الهی قرار گرفته شده است
آگاه باشید کس که بر محبت آل محمد بمیرد میمیرد در حالیکه توبه کننده از دنیا رفته است
آگاه باشید کس که بر محبت آل محمد بمیرد میمیرد در حالیکه مومنی است که ایمانش کامل است
آگاه باشید کس که بر محبت آل محمد بمیرد ملک الموت به او بشارت بهشت را میدهد سپس همین بشارت را ملائک منکر و نکیر به او میدهند
آگاه باشید کس که بر محبت آل محمد بمیرد در قبر او دو درب به سوی بهشت باز می شود
آگاه باشید کس که بر محبت آل محمد بمیرد خداوند قبر او را مورد زیارت ملائک رحمت قرار میدهد
آگاه باشید کس که بر محبت آل محمد بمیرد میمیرد در حالیکه به سنت من مرده و داخل در امت من قرار گرفته است
آگاه باشید کس که بر بغض آل محمد بمیرد در روز قیامت می آید در حالیکه در بین چشمانش نوشته شده است از رحمت خداوند مایوس است
آگاه باشید کس که بر بغض آل محمد بمیرد میمیرد در حالیکه کافر است
آگاه باشید کس که بر بغض آل محمد بمیرد بوی بهشت به مشام او نخواهد رسید
📚جامع الاخبار , جلد1 , صفحه165
💎از امّ سلمه نقل شده است که:
از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که فرمودند:
✍«هر جمعیّتی که جایی اجتماع کنند و به ذکر و بیان فضائل علی بن ابیطالب علیه السلام مشغول باشند، ملائکه رحمت بر آنها نازل شده و آنها را احاطه می نمایند، و وقتی پراکنده شدند آن ملائکه به آسمان عروج می نمایند و از بس معطّر هستند ملائکه دیگر می گویند:
این عطر را از کجا گرفته اید که ما تاکنون استشمام نکرده ایم؟
آنها گویند: "در مجلسی که فضائل محمد صلی الله علیه و آله و اهل بیت او گفته می شد شرکت نمودیم و از آن مجلس معطّر شده ایم."
ملائک گویند :
آن مجلس تمام شد و اهل آن به منازل خود رفتند.
پس ملائکه دسته دوم گویند :
ما را ببرید تا از مکان جلوس آنها معطّر شویم.»
📚میزان الحق یا حقیقت مظلوم. ص۳۲
📚بحارالانوار. ج۳۸. ص۱۹۹
💎جَآء جَبْرَئِيلُ علیه السلام إلَی النَّبِيِّ صَلَّی اللَهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ:
✉يَا مُحَمَّدُ عِشْ مَا شِئْتَ فَإنَّكَ مَيِّتُ! وَ أَحْبِبْ مَنْ شِئْتِ فَإنَّكَ مُفَارِقُهُ! وَاعْمَلْ مَا شِئْتَ فَإنَّكَ مَجْزِيُّ بِهِ! وَاعْلَمْ أَنَّ شَرَفَ الْمُؤْمِنِ قِيَامُهُ بِالْلَيْلِ، وَ عِزَّهُ اسْتَغْنآئُهُ عَنِ الناس
✅علامه مجلسي رضوانُ الله عليه از "معاني الاخبار" و " أمالي" صدوق و "خصال" شيخ صدوق با سند متّصل آنها از سهل بن سعد روايت مي كند:
💠جبرئيل به خدمت رسول اكرم صلّی الله عليه وآله آمد و گفت:
✍اي محمّد هر چه ميخواهي زندگي كن كه بالاخره مرده خواهي بود! و هر كه را كه خواهي دوست بدار كه بالاخره از او جدا خواهي شد! و هر كاري را كه بخواهي انجام ده كه بالاخره به آن پاداش داده خواهي شد! و بدان كه شرف مؤمن در قيام او به نماز در شبهاست و عزّت او در بينياز ديدن نفسش است از مردم
📚«بحار الانوار، جلد هفدهم، صفحه 5»
💎 قال رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم :
✉صَلاةُ اللَّيْلِ مَرْضاةُ الرّبِّ، وَحُبُّ الْمَلائِكَةِ، وَسُنَّةُ اْلاَنْبِياء، وَنُورُ الْمَعْرِفَةِ، وَ اَصْلُ الاِْيْمانِ، وَر احَةُ اْلاَبْدانِ، وَكِراهِيَةُ الشَّيْطانِ،وَسِلاحٌ عَلَى الاَْعْداءِ، وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ، وَقَبُولُ اْلاَعْمالِ، وَبَرَكَةٌ فى الرِّزْقِ، وَشفيعٌ بَيْنَ صاحِبِها وَبَيْنَ مَلَكِ الْمَوْتِ، وَ سِر اجٌ فى قَبْرِهِ وَ فِر اشٌ تَحْتَ جَنْبِهِ،وَجَوابٌ مَعَ مُنْكَرٍ و َ نَكيرٍ، وَمُونِسٌ وَزائِرٌ فِى قَبْرِهِ اِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ.
✍نمـاز شب مايه خوشنودى پروردگار و دوستى فرشتگان و روش پـيامبران و نور معـرفت و ريشه ايـمان و موجـب آرامـش بـدن و نـفرت شيطان و سلاح در مقابل دشمن و مستجاب شدن دعا و پذيرش اعمال و بركت روزى است. و نماز شب بين نـمازگزار و مـلك المـوت واسـطه مـى شود و چـراغ قـبر و فـرش زير او در قـبر و پـاسخ نـكير و منكر و مـونس انسان در قبر و زيارت كننده او در قبر تا روز قيامت خـواهد بود.
📚بحارالأنوار، ج87، ص161
💎 قال رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم :
✉اِذا اَيْقَظَ الرَّجُلُ اَهْلَهُ مِنْ اللَّيْلِ وَصلَّيا كُتِبا مِنَ الذّاكِرِينَ اللّهَ كَثيرا وَالذَّاكِراتِ
✍هنگامى كه مرد (از خواب بيدار شود و) خانواده اش را از خواب بيدار كند و نماز بخوانند
خدا آنها را جزء مردان ذاكر و زنان بسيار ذاكر مى نويسد [ اشاره است به آيه 35 سوره احزاب ]
(كه خداوند در قرآن از آنها نام برده و براى آنها پاداش بزرگ و غفران آماده كرده است).
📚بحارالأنوار، ج 87، ص 158
💎 قال رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم :
✉اِنَّ اللّهَ يُبـاهى بِالْعَـبْدِ يَقْضى صَلاةَ اللَّيْلِ بِالنَّهارِ، يَقُولُ، مَلائِكَتى عَبْدى يَقْضى مـالَمْ اَفْـتَرِضْهُ عَـلَيْهِ، اِشْــهَدُوا اَنـّى قَـدْ غَفَـرْتُ لَهُ
✍خـداونـد به كسـى كه نـماز شـب تـرك شـده را در روز قـضا كـند، افـتخار مى كـند و مـى فرمـايد: اى فـرشـتگان مـن!بنـده مـن قضـاى چيـزى را كه مـن بر او واجـب نـكرده ام بجـا مـى آورد، شاهد باشيد كه من او را آمرزيدم.
📚بحارالأنوار، ج 87، ص 202
💎امام صادق عليه السلام :
✉اِسْتَغْفِرِاللّهَ فِى الْوَتْرِ سَبْعينَ مَرَّةً، تَنْصِبُ يَدَكَ اليُسْرى وَتَعِدُّ بِالْيُمْنى اَلاِْسْتِغْفارَ. وَكانَ رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله يَسْتَغْفِرُ فِى الْوَتْرِ سَبْعينَ مَرَّةً وَيَقُولُ: «هذا مَقامُ الْعائِذِبِكَ مِنَ النّارِ» سَبْعَ مَرّاتٍ.
✍در نماز وتر هفتاد بار استغفار كن در حالى كه دست چپ را (مقابل صورت) بلند كرده و با دست راست استغفار را مى شمارى. و رسول خدا صلي الله عليه و آله هم در نماز وتر هفتاد بار استغفار مى كرد و هفت بار مى گفت: «هذا مقام العائذ بك من النّار». يعنى اين جايگاه كسى است كه از آتش به تو (خدا) پناه آورده است.
📚 بحارالأنوار، ج 78، ص 287
💎قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء سلام اللّه و افضل صلواته علیها :
✉نَحْنُ وَسیلَتُهُ فى خَلْقِهِ، وَ نَحْنُ خاصَّتُهُ وَ مَحَلُّ قُدْسِهِ، وَ نَحْنُ حُجَّتُهُ فى غَیْبِهِ، وَ نَحْنُ وَرَثَةُ اءنْبیائِهِ.
✍ما اهل بیت پیامبر وسیله ارتباط خداوند با خلق او هستیم، ما برگزیدگان پاک و مقدّس پروردگار مى باشیم، ما حجّت و راهنما خواهیم بود؛ و ما وارثان پیامبران الهى هستیم.
📚شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید: ج. ۱۶، ص. ۲۱۱
https://eitaa.com/joinchat/3635675335C61dfd04421
🔥 عواقب رابطه با نامحرم 🔥
دانلودش شدیدا پیشنهاد میشه حتی اگه به آن دچار نشدید.
لطفا انتشار بدین شاید ڪسی به وسیله شما این گناه رو ترک کند
پویش سراسری ختم سوره انسان
شما می توانید با قرائت این سوره و اهداء ثواب آن به حضرت زهرا(سلام الله علیها) و ارسال نام و نام خانوادگی خود به شماره:
300097500090
در این پویش شرکت فرمایید.
زیارت نیابتی حضرت زهرا(سلام الله علیها) از طرف شما و والدین گرامیتان در مدینه النبی انجام خواهد شد.
کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین
💎حضرت فاطمه صلوات الله علیها هنگام ملاقات ابوبکر و عمر لعنه الله و ملائکته و جمیع مومنین علیهم اجمعین در اواخر عمر خود فرمود:
✉إنّی اُشْهِدُاللّهَ وَ مَلائِکَتَهُ، انَّکُما اَسْخَطْتُمانی ، وَ ما رَضیتُمانی ، وَ لَئِنْ لَقیتُ النَبِیَّ لا شْکُوَنَّکُما إلَیْهِ.
✍خدا و ملائکه را گواه می گیرم که شما مرا خشمناک کرده و آزرده اید، و مرا راضی نکردید، و
چنانچه رسول خدا را ملاقات کنم شکایت شما دو نفر را خواهم کرد.
📚 بحارالا نوار:ج 28، ص 303،
📚صحیح مسلم :ج 2، ص 72 (کتب اهل بدعت)
📚بخاری :ج 5، ص 5 (کتب اهل بدعت)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قال الامام الصادق صلوات الله علیه :
✉ مَنْ قَرَأَ وَ الْعادِیاتِ وَ أَدْمَنَ قِرائَتَها بَعَثَهُ اللّهُ مَعَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ(علی علیه السلام) یَوْمَ الْقِیامَةِ خاصَّةً، وَ کانَ فِی حُجْرِهِ وَ رُفَقائِهِ
✍هر کس سوره و العادیات را بخواند، و بر آن مداومت کند، خداوند روز قیامت او را با امیرمؤمنان(علی علیه السلام) مبعوث مى کند، و در جمع او و میان دوستان او خواهد بود
📚وسائل الشیعه ج ٤ ص ٨٩٥
💎 عَنْ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ عَنْ مُعَمَّرِ بْنِ خَلَّادٍ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ علیه السلام: أَنَّهُ ذَکَرَ رَجُلًا فَقَالَ إِنَّهُ یُحِبُّ الرِّئَاسَةَ فَقَالَ مَا ذِئْبَانِ ضَارِیَانِ فِی غَنَمٍ قَدْ تَفَرَّقَ رِعَاؤُهَا بِأَضَرَّ فِی دِینِ الْمُسْلِمِ مِنْ طَلَبِ الرِّئَاسَةِ .
✍معمر بن خلاد در خدمت امام کاظم علیه السلام از شخصی یاد کرد و گفت که وی ریاست را دوست دارد. امام علیه السلام فرمودند:
دو گرگ گرسنه که به گله بی چوپان حمله میکنند، ضررشان بیش از ضرر ریاست دوستی، در دین مسلمان نیست.
📖 الکافی ،ج ۲، ص ۲۹۷
📖بحارالانوار، ج۷۰،ص۱۴۵،ح۱
فقط حیدر امیرالمومنین است.:
🌙
۞غربت امیرالمومنین علیهالسلام بعد از حضرت فاطمه سلاماللهعلیها
ِ▪️روایت شده که وقتی فاطمه سلاماللهعلیها از دنیا رفت، امیرالمومنین علیهالسلام از مردم کنارهگیری کرده و جز برای نماز و زیارت قبر رسول الله صلیاللهعلیهوآله از خانه بیرون نمیآمدند.
🔹شیعیان از این موضوع غمگین بودند و میگفتند: «چه کنیم؟ امیرالمومنین علیهالسلام از ما کناره گرفته در حالی که ما از علم و احادیث او استفاده میکردیم اما اکنون از ما جدا شده است».
▪️تصمیم گرفتند عمّار را به در خانهی حضرت بفرستند. او را دعوت کردند و گفتند: «برو نزد مولا و سیّد ما امیرالمومنین علیهالسلام؛ حقّ ما را به حضرت یاد آوری کن، شاید که تو او را نزد ما بیاوری».
▪️عمّار میگوید: «رفتم درب خانهی امیرالمومنین علیهالسلام اجازه گرفتم، حضرت اجازهی ورود دادند، دیدم حضرت همانند غمزدهها نشستهاند و امام حسن علیهالسلام سمت راست و امام حسین علیهالسلام در سمت چپ نشسته و حضرت به امام حسین علیهالسلام نگاه میکنند و گریه میکنند».
🔹زمانی که حال آقا و فرزندانشان را دیدم، طاقت نیاوردم و بغض گلویم را گرفت و گریهی شدیدی کردم. زمانی که اشکم تمام شد و آرام شدم، گفتم: «آقای من اجازهی حرف زدن میدهید؟» حضرت فرمود: «بگو»، گفتم: «شما ما را به صبرِ بر مصیبت دعوت میکردید، پس این حزن طولانی چه معنایی دارد؟ شیعیانِ شما از دوریتان آرام و قرار ندارند و کنارهگیری شما بر آنها سخت شده است».
▪️عمّار میگوید: حضرت نظری به من کردند و فرمودند: «یَا عَمَّارُ إِنَّ الْعَزَاءَ عَنْ مِثْلِ مَنْ فَقَدْتُهُ لَعَزِیزٌ إِنِّی فَقَدْتُ رَسُولَ اللهِ بِفَقْدِ فَاطِمَةَ، إِنَّهَا کَانَتْ لِی عَزَاءٌ وَ سَلْوَةٌ وَ کَانَتْ إِذَا نَطَقَتْ مَلَأَتْ سَمْعِی»
🔹«ای عمّار! عزاء برای مثل کسی که من از دست دادهام کم است، با فقدان فاطمه سلاماللهعلیها من رسول الله صلیاللهعلیهوآله را از دست دادم، او به درستی که برای من تسلّی بود و هر وقت سخن میگفت گوشم پُر میشد».
📚منبع سند:👇
📚انوار العلویة،ص306
✍ حکم ازدواج موقت یا دائم با زنی که شوهر دائم یا موقت دارد چیست؟
✅پاسخ:به روایات زیر توجه فرمایید:
1️⃣ قال أَبوعبداللَّه الَّتِي تَتَزَوَّجُ و لَهَا زَوْجٌ يُفَرَّقُ بَيْنَهُمَا ثُمَّ لا يَتَعَاوَدَانِ أَبَداً
امام صادق صلوات الله علیه فرمود:
✍زنی که ازدواج می کند درحالیکه شوهر دارد،بین آنها جدایی انداخته می شود و سپس برای ابد و همیشه به هم بازگشت نمی کنند!
📚تهذيب ج۷ص۳۰۵
2️⃣زرارة عن أَبِي جَعْفَر في امْرَأَةٍ فُقِدَ زَوْجُهَا أَوْ نُعِيَ إِلَيْهَا فَتَزَوَّجَتْ ثُمَّ قَدِمَ زَوْجُهَا بَعْدَ ذلك فَطَلَّقَهَا قَالَ تَعْتَدُّ مِنْهُمَا جَمِيعاً ثَلَاثَةَ أَشْهُرٍ عِدَّةً وَاحِدَةً و لَيْسَ لِلْآخَرِ أَنْ يَتَزَوَّجَهَا أَبَداً
امام باقر صلوات الله علیه در مورد زنی که شوهرش مفقود می شود یاخبر مرگش به او می رسد پس ازدواج می کند و سپس بعد از آن شوهرش می آید و او را طلاق می دهد فرمود:
✍از هر دوی آنها با هم یک عده سه ماهه نگه می دارد و دومی براي هميشه حق ازدواج با او ندارد!
📚تهذيب ج۷ص۳۰۸
3️⃣عن عبدالرحمن قال: سأَلْتُ أَباعبداللَّه عَنْ رَجُلٍ تَزَوَّجَ امْرَأَةً ثُمَّ اسْتَبَانَ لَهُ بَعْدَ ما دَخَلَ بِها أَنَّ لَها زَوْجاً غَائِباً فَتَرَكَهَا ثُمَّ إِنَّ الزَّوْجَ قَدِمَ فَطَلَّقَهَا أَوْ مَاتَ عَنْهَا أَ يَتَزَوَّجُهَا بَعْدَ هَذَا الَّذي كانَ تَزَوَّجَهَا و لَمْ يَعْلَمْ أَنَّ لَهَا زَوْجاً قَالَ ما أُحِبُّ لَهُ أَنْ يَتَزَوَّجَهَا حَتَّى تَنْكِحَ زَوْجاً غَيْرَهُ
عبدالرحمن گوید:از امام صادق صلوات الله علیه در مورد مردی که زنی را به ازدواج درمی آورد و سپس بعد از رابطه زناشویی به او برایش آشکار می شود که این زن شوهر غائبی دارد، پس او را رها می کند و سپس شوهرش می آید و او را طلاق میدهد یا از دنیا می رود سؤال کردم که آیا این مردی که او را به ازدواج درآورد و نمی دانست که شوهر دارد، او را به ازدواج درآورد؟
امام فرمود:
✍دوست ندارم که او را به ازدواج درآورد تا با مردی غیر از او ازدواج کند!
📚تهذيب ج۷ص۴۸۳
4️⃣عن زرارة عن أبی جعفر قال إذا نعی الرجل إلی أهله أو خبروها أنه طلقها فاعتدت ثم تزوجت فجاء زوجها بعد فإن الأول أحق بها من هذا الآخر دخل بها الآخر أو لم یدخل و لها من الآخر المهر بما استحل من فرجها و زاد عبد الکریم فی حدیثه و لیس للآخر أن یتزوجها أبدا
امام باقر صلوات الله علیه فرمود:
✍در صورتی که خبر مرگ مرد به همسرش داده شود یا خبرش کنند که او را طلاق داده است،پس عده نگه دارد و ازدواج کند و بعداً شوهر او بیاید،پس همانا شوهر اولی از این دومی به او سزاوارتر است،چه دومی با او رابطه جنسی داشته یا نداشته باشد و برای زن از جانب شوهر دوم به خاطر استحلال فرج مهریه ثابت است.و عبدالکریم در حدیث خود این اضافه را آورده است که:دومی هیچگاه دیگر نمی تواند با این زن ازدواج نماید!
📚فقيه ج۳ص۵۴۷
5️⃣عن عبدالرحمن بن الحجاج قال: سَأَلْتُ أباعبداللَّه عَنْ رَجُلٍ تَزَوَّجَ امْرَأَةً و لَهَا زَوْجٌ و هُوَ لَا يَعْلَمُ فَطَلَّقَهَا الْأَوَّلُ أَوْ مَاتَ عَنْهَا ثُمَّ عَلِمَ الْأَخِيرُ أَ يُرَاجِعُهَا قَالَ لَا حَتَّى تَنْقَضِيَ عِدَّتُهَا
عبدالرحمن گوید:از امام صادق صلوات الله علیه در مورد مردی که زنی را به ازدواج درمی آورد و آن زن شوهر دارد ولی او نمی داند و سپس شوهر اول طلاقش می دهد یا از دنیا می رود و سپس شوهر دوم آگاه می شود سؤال کردم که آیا به آن زن رجوع کند؟
امام فرمود:
✍خیر! تا زمانی که عدهی آن زن تمام شود!
📚تهذيب ج۷ص۴۷۷
6️⃣عن أَحمَدَ بْنِ مُحَمَّد رَفَعَهُ أَنَّ الرَّجُلَ إِذَا تَزَوَّجَ امْرَأَةً و عَلِمَ أَنَّ لَهَا زَوْجاً فُرِّقَ بَيْنَهُمَا و لَمْ تَحِلَّ لَهُ أَبَداً
احمد بن محمد به صورت مرفوع روایت نموده است که (امام) فرمود :
✍در صورتی که مردی زنی را به ازدواج درآورد در حالیکه می داند شوهر دارد، بین آنها جدایی انداخته می شود و بر او حرام ابدی می شود!
📚كافي ج۵ص۴۲۹
👈با توجه به روایات فوق و غیره، اگر مردی با زن شوهرداری ازدواج کند، باید فورا بین آنها جدایی انداخته شود و در دو حالت زیر این زن بر آن مرد حرام ابدی می شود :
1️⃣انجام ازدواج با وجود آگاهی از شوهر داشتن
2️⃣انجام ازدواج بدون آگاهی از شوهر داشتن ولی داشتن رابطه جنسی بین آنها
‼️اما در روایت 5️⃣ و غیره، در صورت ازدواج، بدون آگاهی از شوهر داشتن، بعد از طلاق یا مرگ شوهر اول و گذراندن عده او، رخصت ازدواج با چنین زنی رسیده است که البته در صورت داشتن رابطه جنسی طبق سائر روایات حرام ابدی هستند و تنها در حالت رخ دادن ازدواج بدون آگاهی طرفین از شوهر داشتن و عدم رابطه جنسی است که امکان ازدواج بعد از طلاق یا مرگ شوهر اول و گذراندن عده وجود دارد.
✅✅در موارد فوق فرقی بین ازدواج دائم و موقت نیست
💎قال امام المتقین امیرالمؤمنین علي ابن ابیطالب صلوات الله علیها :
✉ « مَن كَثُرَ كَلامُهُ كَثُرَ خَطَؤُهُ وَ مَن كَثُرَ خَطَؤُهُ قَلَّ حَياؤُهُ وَ مَن قَلَّ حَياؤُهُ قَلَّ وَرَعُهُ وَ مَن قَلَّ وَرَعُهُ ماتَ قَلْبُهُ وَ مَن ماتَ قَلْبُهُ دَخَلَ النَّارَ »
✍ هر كسي كه سخنش افزايش يافت ، اشتباهات او نيز فزوني خواهد يافت.
و هر كس خطايش افزايش يافت ، حيايش كم ميگردد
و هر كس حيايش كم شد ، تقوايش كم ميشود
و كسي كه تقوايش كم شود ، دلش ميميرد
و هر كس قلبش مرد ، به دوزخ وارد خواهد شد.
📚 نهج البلاغه ، حكمت 349