آیا ممکن است شخصی در خواب یا مکاشفه با خدا ارتباط بر قرار کرده و مانند حضرت موسی علیه السلام از جانب پروردگار مورد خطاب قرار بگیرد؟!
┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄
پاسخ : خیر
ارتباط مستقیم با خداوند متعال به این معنا که انسان بتواند از خداوند حدیث نقل کند تنها مختص معصومین علیهم السلام میباشد.
تکلّم انسان با خدا و سخن گفتن خدا با انسان منحصر در آنچیزی است که از معصومین علیهمالسلام به ما رسیده ؛←یعنی با خواندن آیات قرآن کریم و نماز های واجب و مستحبی و همچنین ادعیه ماثوره میتوانیم مستقیماً با خداوند سخن بگوییم و به کلام حضرت حق عزوجل گوش فرا داده و عمل نماییم. اما اگر شخصی بگوید در خواب یا در حالت مکاشفه خدا با من سخن گفته است باید تکذیب شود و از او دوری نماییم.
به عنوان مثال :
بنابر روایات، ایمان ده درجه دارد و حضرت سلمان محمدی با تبعیت تام از اهل بیت علیهم السلام توانسته بود به درجه دهم یعنی بالاترین درجه ممکن دست یابد. اما اگر سلمان نیز ادعای تکلم با خدا را میکرد باید او را تکذیب میکردیم.
شیعه اعتقاد دارد که بعد از رسول اکرم صلی الله علیه و آله، خداوند دوازده سخنگو و نماینده بیشتر ندارد ؛ لذا دستورات خداوند را از این دوازده نفر اخذ میکنند نه هر مرتاض و صوفی و مدعیان بی سروپایی که چنین ادعای گزافی کند.
به این روایت توجه کنید:
شخصی گفت: سلمان از محدَّثین بود. امام صادق علیه السلام فرمودند: سلمان محدَّث از امام معصوم بود نه از خدا، زیرا هیچ کس از خدا سخنی نقل نمی.کند مگر حجت خدا.(یعنی معصومین علیهم السلام)
#متن_عربی : ...أَنَّ سَلْمَانَ كَانَ مُحَدَّثاً قَالَ إِنَّهُ كَانَ مُحَدَّثاً عَنْ إِمَامِهِ لَا عَنْ رَبِّهِ لِأَنَّهُ لَا يُحَدَّثُ عَنِ اللَّهِ إِلَّا الْحُجَّةُ.
وسائل الشيعة، ج27، ص: 146. محدَّث یعنی شخصی که حدیث و کلامی را نقل میکند.
↑←وقتی شخصیتی مانند سلمان نتواند چنین ادعایی کند چگونه ما باید باور کنیم که اشخاصی مانند بایزید بسطامی و اباسعید اباالخیر و غزالی به معراج رفته اند و خدا را دیده اند و مستقیما از خدا حدیث نقل کرده اند! (رجوع شود به کتاب تذکرة الاولیاء عطارنیشابوری لعنت الله علیه)
روایت دوم:
شخصی به امام صادق علیه السلام گفت: ابا منصور به ما گفته است که طی معراجی به سوی خدا رفته و خداوند سر او را مسح کرده است. امام صادق علیه السلام کلام او را قطع کرده و فرمودند: ... ابلیس بین آسمان و زمین عرش و به اندازه ملائکه، ماموران و یارانی دارد، اگر انسان به وساوس شیطانی عمل کند ابلیس برای او ظاهر می شود ... ابا منصور رسول ابلیس بوده است (نه خدا) خداوند او را لعن کند.
بحارالأنوار (ط - بيروت)، ج69، ص: 213
روایت سوم :
شخصی برای امام رضا علیه السلام نقل مینمود که یونس بن ظبیان گفته است: در یکی از شبها که در حال طواف خانه خدا بودم ناگهان شنیدم صدایی از بالای سرم می آید که می گوید : يَا يُونُسُ إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي اما رضا علیه السلام به شدت عصبانی شدند و کلام او را قطع کرده و فرمودند: از اینجا برو بیرون، هزاران هزار لعنت خدا بر تو و یونس بن ظبیان ...
بحارالأنوار (ط بيروت)، ج69، ص: 215
(ر.ک : تصویر الحاقی)
🔻.. به امام صادق علیهالسلام عرض کردم: شخصی مدعی است که خداوند را در خواب دیده است. آیا چنین چیزی ممکن است؟ امام در پاسخ فرمود: این شخص دین ندارد. خداوند نه در بیداری، نه در خواب، نه در دنیا و نه در آخرت، دیده نمیشود.
الأمالي الشيخ الصدوق ج1 ص708
☀️ رسول اکرم (صلی لله علیه و آله) :
«یُفَرِّجُ اللهُ بِالمَهدِیِّ عَنِ الاُمَّه، یَملَاُ قُلُوبَ العِبادِ عِبادَتاً وَ یَسَعهُم عَدلُهُ، بِهِ یَمحَقُ اللهُ الکَذِبَ وَ یُذهِبُ الزَّمانَ الکَلبِ، وَ یُخرِجُ ذُلَّ الرِّقِّ مِن اَعناقِکُم»
🌸خداوند به وسیله مهدی (علیهالسلام) از امت رفع گرفتاری میکند،
دلهای بندگان را با عبادت و اطاعت پُر میکند و عدالتش همه را فرا میگیرد.
🌸خداوند به وسیله او دروغ و دروغگویی را نابود میسازد، روح درندگی و ستیزهجویی را از بین میبرد و ذلت بردگی را از گردن آنها برمیدارد»
📗 بحار الانوار ؛ ج ۵۱ ص ۷۵
┄┄┅┅❅.💠.❅┅┅┅┄
اول و آخر و ظاهر و باطن، مولا علی صلوات الله علیه است
🔸روايت شده است امير المؤمنين علی بن ابی طالب صلوات الله عليه در مسجد نشسته بود و گروهي نيز در محضر او حاضر بودند كه به او عرضه داشتند: يا امير المؤمنين براي ما حديثي نقل فرماييد! حضرت علی بن ابی طالب صلوات الله علیه به آنان فرمود: واي بر شما، سخن من صعب مستصعب است (درك سخنان من سخت و مشكل است) كه جز عالمان نمي توانند آن را درك كنند. گفتند: به هر شكلي شده براي ما حديثي بيان فرماييد. حضرت امیرالمومنین صلوات الله علیه فرمود: برخيزيد و دنبال من بياييد. تا اين كه حضرت داخل منزل شد؛ آنگاه فرمود: من آن كسي هستم كه بالا رفتم و بر همه غالب شدم، من آن كسي هستم كه زنده مي كنم و مي ميرانم؛ من اول و آخر و ظاهر و باطن هستم. جماعت غضبناك شده و گفتند: او كافر شد و بر خاستند! پس حضرت امیرالمومنین علی صلوات الله علیه به در فرمود: ای در، ایشان را نگه دار. آن در ایشان را نگه داشت. حضرت فرمود: آيا به شما نگفتم درك سخنان من صعب مستصعب (سخت و مشكل) است كه جز عالمان، نمي توانند حقيقت آن را درك كنند؟ بیایید تا براي شما تفسیر کنم! اما اين كه گفتم: من آن كسي هستم كه بالا رفتم و بر همه غالب شدم غرضم اين بود كه من با اين شمشير بر همه شما تفوّق و برتري يافتم تا اين كه شماها به خدا و رسولش ايمان آوريد. و اما اين كه گفتم: من آن كسي هستم كه زنده مي كنم و مي ميرانم پس من سنت را زنده مي كنم و بدعت را مي ميرانم. و اما اين كه من گفتم: من اول هستم يعني من اولين كسي هستم كه به خدا ايمان آوردم و مسلمان شدم. و اين كه گفتم: من آخر هستم يعني من آخرين كسي بودم كه در كنار پیامبر (صلی الله علیه و آله) پيكر آن حضرت را كفن پوشانده و دفن نمودم. و اما اين كه من گفتم: من ظاهر و باطن هستم به اين معناست كه نزد من علم ظاهر و باطن است. جماعت گفتند: گره از کار ما گشودی؛ خداوند گرهت را بگشاید.
الإختصاص، ص: 163
مدينة المعاجز، ج2، ص: 255
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج42، ص: 189
سفينة البحار، ج5، ص: 102
تا علی در آسمان است و حکومت می کند
خاک نعلینش ما را کفایت می کند
🌺الإمام عليّ عليه السلام ـ في وَصفِ الدُّنيا ـ :
✍ما أصِفُ مِن دارٍ أوَّلُها عَناءٌ وآخِرُها فَناءٌ ، في حَلالِها حِسابٌ وفي حَرامِها عِقابٌ ، مَنِ استَغنى فيها فُتِنَ ، ومَنِ افتَقَرَ فيها حَزِنَ ، ومَن ساعاها فاتَتهُ ، ومَن قَعَدَ عَنها واتَتهُ ، ومَن أبصَرَ بِها بَصَّرَتهُ ، ومَن أبصَرَ إلَيها أعمَتهُ .
🌺امام على عليه السلام ـ در توصيف دنيا بیان می فرماید :
✍چه بگويم در وصف دنيايى كه آغازش رنج است و انجامش نابودى ، و در حلالش حساب است و در حرامش كيفر؟ هر كه در دنيا بى نياز شد ، گرفتار گرديد، هر كه فقير شد ، اندوه دامنگيرش شد ، هر كه در پى دنيا دويد ، به آن نرسيد، هر كه از طلب آن باز ايستاد ، دنيا خود به سراغش رفت، هر كه با دنيا ديد ، دنيا او را بينا گردانيد، و هر كه به دنيا نگريست ، دنيا نابينايش گردانيد.
📚نهج البلاغة : الخطبة 82 ، خصائص الأئمّة عليهم السلام : ص 118 ، مشكاة الأنوار : ص 469 ح 1570 ، نزهة الناظر : ص 66 ح 56 ، تحف العقول : ص 201 نحوه بزيادة «مَن صَحَّ فيها أمِنَ ، ومَن مَرِضَ فيها نَدِم» بعد «وفي حرامها عقاب» ، روضة الواعظين : ص 488 وفيهما «أتته» بدل «واتته» ، بحار الأنوار : ج 73 ص 133 ح 136 ؛ المناقب للخوارزمي : ص 364 ح 379 ، كنز العمّال : ج 3 ص 720 ح 8567 نقلاً عن ابن أبي الدنيا والدينوري .
أسباب غيبت در روايات: خالي شدن صلبهاي كافران از مؤمنان.
إبن أبی عمیر و او با یک واسطه میگوید: از حضرت صادق علیه السلام پرسیدم: چرا حضرت أمیرالمؤمنین علیه السلام در اول کار مخالفین خود به درک واصل نکرد ؟! فرمودند: «به خاطر این آیه شریفه بود که خدا میفرماید: «لَوْ تَزَیَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْهُمْ عَذاباً أَلِیماً». «اگر مؤمنان و كفّار از هم جدا ميشدند، همانا كافران را عذاب دردناكي ميكرديم.» گويد: گفتم: مقصود از (تزايلهم) جدا شدن چيست ؟! فرمودند: مقصود نطفههاي مؤمناني است كه در صلبهاي كافران به وديعت گذاشته شده اند. همين طور قائم هم مادامي كه ودايع خداوند عزّوجل آشكار نشده، ظهور نخواهد كرد. پس وقتي مؤمنان از صلبهاي كافران، آشكار شدند، او نيز ظهور ميكند و بر دشمنان خداوند عزّوجلّ غلبه يافته و آنان را ميكشد.
بحارالأنوار ٫ جلد 52 ٫ صفحه 97
✅ *دعا کن و گمان مکن که تقدیر قابل تغییر نیست ...*
عنْ مُيَسِّرِ بْنِ عَبْدِ الْعَزِيزِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ لِی يَا مُيَسِّرُ ادْعُ وَ لَا تَقُلْ إِنَّ الْأَمْرَ قَدْ فُرِغَ مِنْهُ إِنَّ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَنْزِلَةً لَا تُنَالُ إِلَّا بِمَسْأَلَةٍ ، وَ لَوْ أَنَّ عَبْداً سَدَّ فَاهُ وَ لَمْ يَسْأَلْ لَمْ يُعْطَ شَيْئاً فَسَلْ تُعْطَ . يَا مُيَسِّرُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ بَابٍ يُقْرَعُ إِلَّا يُوشِكُ أَنْ يُفْتَحَ لِصَاحِبِهِ.
میسر بن عبدالعزیز میگوید امام صادق علیه السلام به من فرمود: دعا کن و گمان مکن تقدیر تو قابل تغییر نیست، زیرا نزد خداوند متعال جایگاهی است که جز با دعا به آن دست نتوان یافت، و اگر بنده ای دهان فرو بندد و از خدا نخواهد، چیزی به او داده نمیشود. ای میسر هیچ دری نیست که کوبیده شود مگر آنکه به روی کوبنده آن باز شود.
📕اصول کافی ج ۲ ص ۴۶۶
التماس دعای فرج🤲
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
4_5850508969193244943.pdf
669.7K
🌀 جدول مراقبهی رجبیه
📝 اعمال و اذکار ماه رجب
🔹 اعمال آورده شده در جدول مراقبه، مخصوص کل ماه_رجب است که برای آسان شدن انجام آن و دائم الذکر بودن، به تعداد روزهای ماه تقسیم گردیده است؛ با انجام عمل و اذکار هر روز، خانهی مربوط را علامت بزنید.
📌 هرکس مطابق توان و ظرفیت خود اذکار را انتخاب کند و لازم نیست همهی اعمال را انجام دهید.
📚 منابع:
اقبال الاعمال، مفاتیح الجنان
💠✅ چهل روز دعا و نیایش ، برای امام زمان (عجل الله فرجه) و ظهور آن حضرت
💠 از چهار شنبه۱۰/۲۷ ( پنجم رجب )
تا یک شنبه ۱۴۰۲/۱۲/۰۶ مصادف با نیمه شعبان۱۴۴۵
🔹 امام صادق (علیه السلام) فرمودند :
... هنگامیکه عذاب ( و سختی ها ) بر مردم بنی اسرائیل طولانی شد ، آنها چهل صبح ، گریه کرده و ضجه زدند ، سپس خداوند به حضرت موسی و هارون (علی نبیّنا وآله و علیهماالسلام) وحی نمود تا آنان را از دست فرعون نجات دادند ....
سپس حضرت فرمودند :
شما نیز اگر اینچنین انجام دهید ( و چهل روز برای فرج دعا کنید ) خداوند متعال فرج ما اهل بیت (علیهم السلام) را می رساند و اما اگر انجام ندادید ( و دعا نکردید ) امر ( غیبت ) تا پایان آن خواهد رسید
( مکیال المکارم ، ج۲ ، ص۵۱ )
( بحارالانوار ، ج۵۲ ، ص۱۳۱ ، ح۳۴ )
※ بِسْــمِ اللهِ الرَّحْــمٰنِ الرَّحیـــمْ ※
💎 پيامبر خـدا صلىاللهعليهوآله
✍️ هر كه خداوند، محبّت اهل بيت مرا روزیاش كند، بىگمان به خير دنيا و آخرت رسيده است و در اينكه او اهل بهشت است، احدى نبايد شكّ كند؛
👈 زيرا دوست داشتن اهل بيت من، بيست نتيجه به بار مى آورد: ده تا در دنيا و ده تا در آخرت:
✅️ اما نتايج آن در دنيا عبارتند از:
زهد، شوق به كار و عمل، پارسايى در دين، رغبت به عبادت، توبه پيش از مرگ، نشاط در شب زنده دارى، چشم بركندن از آنچه مردم دارند، حفظ اوامر و نواهى خداوند، نهم: دشمن داشتن دنيا و دهم: سخاوت و بخشندگى.
✅️ و امّا نتايج آن در آخرت:
نامه اعمالى برايش گشوده نمىشود، ميزانى برايش برپا نمىشود، نامه اعمالش به دست راست او داده مىشود، برات آزادى از آتش دوزخ برايش نوشته مىشود، رو سفيد مىشود، از جامههاى بهشت بر قامت او پوشيده مىشود، شفاعت او درباره صد نفر از خانواده اش پذيرفته مىگردد، خداوند به او با مهر و رحمت مىنگرد، از تاجهاى بهشت بر سرش مىنهند و دهم اينكه بدون حسابرسى به بهشت مىرود.
✅️پس خوشا به حال دوستداران اهل بيت من.
📚 الخصال، ص ۵١۵، ح١
#حدیث
✾اَللّـٰهُمَّعَجـِّـلِلوَلــیِّکَاَلْفـَـرَجْ✾
#لیله_الرغائب_1
جعلی است یا حقیقی؟
ما تکلیف داریم که به "مأثور" عمل کنیم نه هرچه منقول است.
یعنی اثر و روایت باشد؛ یعنی از اهل بیت نقل شده باشد ، یعنی اختراع دیگران نباشد. در باره اعمال مستحبی و توسلات بر این نکته تاکید شده است. ما شیعیان اصرار داریم که روش نیایش را از حضرات معصومین علیهم السلام فرابگیریم.
🔹لیله الرغائب در متون و مجامیع روایی شیعه نیامده است . یعنی ائمه آن را نفرموده اند. آنچه هست از رسول اکرم _صلی الله علیه وآله__ به نقل از اهل سنت است و هیچ ردپایی در متون اساسی شیعه ندارد. مرحوم سید ابن طاووس در "اقبال" آن را آورده اما از منابع غیر شیعی.
شبی چنین مقدس و بدین مهمی اگر حقیقت می داشت بی تردید اهل بیت آن را برایمان بیان می کردند و قطعا در روایات شیعی تشویق و تبیین می شد. اینکه فقط در منابع سنی آمده ، از اعتبار و حجیت می افتد.
🔹در اصول فقه قاعده های داریم با عنوان "تسامح در ادله سنن" و "اخبار من بلغ". معنای سادهء آنها آن است که اگر در بارهء ثواب اعمال مستحبی چیزی شنیدید وبه آن عمل کردید همان ثواب را برایتان ثبت میکنند هرچند آن روایت صحیح نباشد ، چون فضل و رحمانیت خدا وسیع است.
بنابر این :
1. لیله الرغائب در اسناد روایی شیعه نیست. اسنادش از اهل سنت است و ضعیف اند.
2.اگر کسی به قصد دریافت ثواب، ندانسته به آن عمل کرد، خداوند به سبب رحمانیتش و فضل بیکرانه اش آن ثواب را به او عطا میکند، گرچه خبر وروایت ناصحیح بوده باشد.
3. عمل به چنین سنن و توسلات و عبادتهایی حرام نیست، بل برخی حتی آنها را مستحب دانسته اند
[برای مطالعه : حدیث اندیشه، مقاله بررسی متنی وسندی روایات "من بلغ" ، ش5 ، و: پژوهشهای اصولی، ش4 (1382)، و: مقالات و بررسیها، ش4 (1368) .]
🔹به نظر بنده برای من وشما که شیعه ایم بهتر است در این شب جمعه به اعمالی بپردازیم که مأثور ، واز امامان ما رسیده باشد. کمیل و عاشورا و جامعه ومانند اینها ، چیز دیگری است... از دستشان ندهیم و به لیله الرغائب اهمیت ندهیم وتوجهی نکنیم....