⬛️◼️◾️✨🍃
◼️✨✨
◾️✨
✨
🕊
#درمحضر_استاد
#در_مکتب_حسین (ع) 3⃣
⚫️ قیام امام حسین علیهالسلام برای بیدارسازی وجدان امت
▪️ امام حسین(ع) تصمیم گرفت برای رویارویی با دسیسههای علیه شخصیت امت خروج کند. ایشان در این راه نمیکوشید تا سلطنت سیاسی بنیامیه را از بین ببرد. امام حسین(ع) احتمال میداد که موفق شود سلطنت سیاسی بنیامیه را از بین ببرد ـ براساس آنچه از روایات برمیآید ـ اما فقط بهعنوان یک احتمال و نه بیشتر. اخبار عمومی برای ایشان آشکار میساخت که کشته خواهد شد. همه شرایط عینی برای ایشان آشکار میساخت که کشته میشود. چگونه ممکن بود ایشان بر سلطنت سیاسی بنیامیه غلبه کند حال آنکه میان امتی مرده میزیست؟
▫️ باید از میان این مردم آن کس که بیش از همه از ستم و دستدرازی به منافع شخصیاش به کنار بود، انتقام ستمدیدگان را میگرفت تا آن ستمدیدگان احساس کنند هدفی بزرگتر از این حدود کوچک وجود دارد.
▪️ حسین(ع) در آن ستم فردی که هر مرد و زن مسلمان میدید، بهسر نمیبُرد؛ زیرا حسین(ع) والاترین مقام را در میان مردم داشت و کسی را یارای تعدی به ایشان نبود و از ثروتمندترین و توانگرترینِ مردم بود. همۀ دنیا نزد حسین(ع) فراهم بود. همۀ مسلمانان با تمام تجلیل و تقدیس و تکریم حسین(ع) را در میان میگرفتند. ایشان نیازی به مقام و مال و تکریم نداشت. در هیچیک از ستمهای بنیامیه زندگی نمیکرد. خلفای بنیامیه با ایشان با مدارا و نرمی رفتار میکردند و از ایشان میترسیدند و هراس داشتند.
▫️ اما با وجود همۀ اینها حسین(ع) بهپا خاست و هیچیک از آنانی که پشتشان از تازیانه سرخ بود، بهپا نخاستند. ایشان بهپا خاست تا آنانی که پشتشان از تازیانه سرخ بود، احساس کنند که باید بهپا خیزند.
📚 امامان اهلبیت، ص۴۵٨
#محمدباقر_صدر
◼️◾️🥀 @maarefquran13951
جبهه علمی، پژوهشی معارف قرآن کریم
⬛️◼️◾️✨🍃 ◼️✨✨ ◾️✨ ✨ 🕊 #درمحضر_استاد #در_مکتب_حسین (ع) 3⃣ ⚫️ قیام امام حسین علیهالسلام برای بیدار
⬛️◼️◾️✨🍃
◼️✨✨
◾️✨
✨
🕊
#درمحضر_استاد
#در_مکتب_حسین (ع) 4⃣
⚫️ امام حسین علیهالسلام و درمان چهارگروه
▪️امام حسین علیهالسلام باید موضعی میگرفت که با آن، چند دسته از افراد امت را درمان کند:
دسته نخست، همانها بودند که فرزدق در سخن خود به امام حسین(ع) درباره آنان گفت: «شمشیرهایشان علیه تو و دل هایشان با توست»؛ گرچه ایمان داشتند که اسلام در دستان بنیامیه نابود میشود، اما نمیتوانستند بهپا خیزند. آنان در کنار بنیامیه حرکت میکردند و شمشیر علیه امام حسین(ع) برمیگرفتند.
دسته دوم کسانی بودند که جان خود برایشان عزیز و اسلام برایشان خوار شده بود. این دسته یک تفاوت با دستۀ نخست داشت: دستۀ نخست بدبختی را احساس میکرد اما نمیتوانست راهحلی بیندیشد؛ همچون انسانِ سیگاری که احساس میکند سیگار به او آسیب میرساند، اما نمیتواند آن را کنار بگذارد؛ اما دسته دوم همچون انسانی سیگاری بودند که نمیفهمد سیگار به او آسیب می رساند.
دسته سوم، ساده لوحانی بودند که فریب نقشههای اموی را میخوردند؛ افراد ناآگاه امت که اگر صحابه رسول خدا خاموش میماندند و همگی در برابر تبدیل شدن خلافت به حکومت کسرایی و قیصری سکوت میکردند، نیرنگ بنیامیه میتوانست آنان را فریب دهد.
دسته چهارم، کسانی بودند که از صحنۀ رویدادها در قلب دولت اسلامی دور بودند. درمان این دسته به مسئله کنارهگیری امام حسن(ع) مربوط میشود. این انسان به طور آشکار چیزی مشخص درباره این کنارهگیری نمیدانست: آیا اعترافی به شرعی بودن برنامه معاویه است؟ یا رفتاری است که ضرورتها و شرایط عینی در زندگی امام حسن(ع) اقتضا می کند؟
📚 امامان اهلبیت، ص۴٧٠_۴٧٢
#محمدباقر_صدر
◼️◾️🥀 @maarefquran13951
⬛️◼️◾️✨🍃
◼️✨✨
◾️✨
✨
🕊
#درمحضر_استاد
#در_مکتب_حسین (ع) 5⃣
⚫️ راههای پیش روی امام حسین علیهالسلام
▪️ امام حسین(ع) چند موضع عملی پیش رو داشت که میتوانست هر یک از آنها را اتخاذ کند؛ پس از این که معاویه به هلاکت رسید و با یزید بیعت شد و از ایشان خواسته شد تا با یزیدبنمعاویه بیعت کند:
موضع نخست: با یزیدبنمعاویه بیعت کند، همچنان که امیرمؤمنان(ع) با ابوبکر و عمر و عثمان بیعت کرد.
موضع دوم: بیعت یزیدبنمعاویه را رد کند، اما در مکه یا مدینه بماند؛ در یکی از دو حریم: در حریم رسول خدا ـ یعنی در خانه و شهر ایشان ـ یا به مکه نقل مکان کند و آنجا در حریم خداوند متعال پناه گیرد تا قضای نافذ الهی سر رسد.
موضع سوم: به گوشهای از جهان اسلام پناه برد. به یکی از سرزمینهای جهان اسلام پناه برد، هم چنان که برادر ایشان محمدبنحنفیه به ایشان پیشنهاد داد و عرض کرد: به یمن بروید، یا به یکی دیگر از سرزمینهای مسلمین. و در آن جا جمعیت و جامعه ای برای خود بسازد و از جامعه بزرگتری که سرزمینهای دیگر مسلمین را در بر میگرفت، جدا شود. تا وقتی توانست امارت خود را استوار سازد، بکوشد تا پیش رود و سرزمینهای دیگر را به سرزمین خود پیوند دهد.
موضع چهارم: بیعت را رد کند و بهپا خیزد و سوی کوفه رود تا نامههایی را که از کوفیان رسیده بود، اجابت کند. سپس کشته شود و به شهادت برسد؛ به همان شیوهای که روی داد.
▫️ امام حسین(ع) باید موضعی را برمیگزید که با آن این چهار دسته از امت اسلام را [که پیشتر گذشت] درمان کند. هیچ موضعی نمی توانست اینهمه را برآورده سازد جز موضع آخر.
📚 امامان اهلبیت، ص۴۶٩
#محمدباقر_صدر
◼️◾️🥀 @maarefquran13951
🌸 🌸 دوره مجازی تربیت مربی فکرپروری و خلاقیت کودک و نوجوان 👦🏻👧🏻
موسسه آموزشی توسعه تفکر با همکاری موسسه نیروی انسانی شهید مهدوی برگزار می کند.
با اعطای مدرک مورد تایید سازمان مدیریت و سازمان آموزش و پرورش 🇮🇷
🌸 ویژه مربیان کودک، والدین و معلمان تمام مقاطع تحصیلی و تمامی فعالان و علاقه مندان به کار در حوزه کودک و نوجوان 🌺
زمان: نیمه دوم شهریور 1399🌸 🕑🕕
🎀برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
شماره تماس و واتساپ : 09916364380
آیدی تلگرام: https://t.me/fekrparvari
آیدی بله:
@fekrparvari_dr_hashemii
اینستاگرام :
@fekrparvari
جبهه علمی، پژوهشی معارف قرآن کریم
⬛️◼️◾️✨🍃 ◼️✨✨ ◾️✨ ✨ 🕊 #درمحضر_استاد #در_مکتب_حسین (ع) 5⃣ ⚫️ راههای پیش روی امام حسین علیهالسلام
⬛️◼️◾️✨🍃
◼️✨✨
◾️✨
✨
🕊
#درمحضر_استاد
#در_مکتب_حسین (ع) 6⃣
⚫️ کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا
حسین(ع) انقلاب کرد تا برای امت، پنهان شدن حاکمان پشت اسم دین را آشکار سازد و حقیقت طاغوت هایی را که به اسم خلافت حضرت رسول(ص) بر مردم حکم میراندند، رسوا کند.
واقعه طفّ سوگنامهای گذرا نیست که فقط در مرحلهای مشخص از تاریخ روی داده باشد؛ بلکه صورتی کامل از پیکره یافتن نبرد حق و باطل است. صحنهای واقعی و زنده است که نقش های آن را همۀ طبقات بشر با سن ها و جنس های گوناگون ایفا میکنند؛ معصومی که کوتاهی و خطا نمیکند، مجرمی که از پستترین و فجیعترین کارها ابایی ندارد؛ زن و کودک شیرخوار و پیرمرد سالمند و توبهکار و گنهکار، همه در آن هستند. هم والایی و بلندمرتبگی در آن هست و هم پستی و فرومایگی.
این واقعه تعبیری از یک مرحله تاریخی نیست، تعبیری از حال یک امت است که حاکمانش آن را از جاده صحیح به کج بردهاند و آن را از رسالت و عقیدهاش دور کردهاند، تا جایی که امتی مرده شد که به هیچچیز نمیاندیشد جز به این اندک نفسی که بالا و پایین می شود ... ترس بهاندازهای توصیفناپذیر این امت را فراگرفت، آن چنان که میدانست به حق عمل نمیشود و از منکر جلوگیری نمیشود؛ اما ایستاده بود و تکان نمیخورد. این امت اجلش فرارسیده بود و مرده بود؛ گرچه بدنهایشان متحرک بود.
📚 امامان اهلبیت، ص۵٣٨
#محمدباقر_صدر
◼️◾️🥀 @maarefquran13951
⬛️◼️◾️✨🍃
◼️✨✨
◾️✨
✨
🕊
#درمحضر_استاد
#در_مکتب_حسین (ع) 7⃣
⚫️ ساخت و رهبری امت تا روز قیامت
ای مؤمنان! ای شیعیان حسین علیهالسلام!
🔹 امام والای شما وقتی خونش جاری میشد، وقتی محرومیت را حتی از آب فرات به جان میخرید، وقتی با هر قربانی جدیدی که از فرزندان و خاندان خود میداد شادی و شادمانی در چهرهاش فزونی مییافت، وقی حتی فرزند شیرخوارش را فدا کرد، وقتی زمین میخورد و سپس برمیخاست تا نبرد را پی گیرد، وقتی واپسین نفَسهای پاکش را بر زمین کربلای میکشید...
🔸 حسین علیهالسلام در همه این لحظهها فقط به عملیاتی جانبازانه نمیپرداخت؛ بلکه داشت امتی را میساخت و ارادهای را حفظ میکرد و با تاریخ رسالت به پیش میرفت و جهادگران راه اسلام در هر زمان و مکان را رهبری میکرد.
📚 امامان اهلبیت، ص۵۴۵
#محمدباقر_صدر
◼️◾️🥀 @maarefquran13951
#ازعاشوراتاظهور 🕊
1⃣
▪️عاشورا درسی است برای همه ی آنان که امام زمان میخواهند. شاید ۱۴ قرن پیش عاشورا شاهد خون بار ترین بی وفایی تاریخ بود، اما تمام نشد و روز به روز درحال پر رنگ تر شدن است چرا که میخواهد مفهومی را برای مردمان هر زمان اثبات کند.
▪️عاشورا تاریخ اشک باری است برای تمام جغرافیای جهان که مردم هر زمان بدانند امام و نبود امام یعنی چه؟ بدانند همیشه تقابل بین خواستن و نخواستن، جنگی است بی پایان میان آنکه بین خود و امامت یکی را انتخاب کند.
▪️عاشورا بُن مایه ی تفکر #انتظار و #مهدویت در شیعه است. حقیقت عاشورا و کربلا، درس انتظار و بال سبز اُمید مهدوی برای آینده ی روشن شیعه است.
▪️امروز کسانی می توانند همراهی حسین زمان را آرزو کنند و فریادِ "یالَیتَنی کُنّا مَعَک" برآورند که در عصر غیبت انچه که لازم است انجام دهند و انتظار را عمل بدانند و اولویت اولشان در تمام مقاطع زندگی باشد...
#اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج 🤲🏻
#آجرک_الله_یا_صاحب_الزمان_عج 🏴
◼️◾️🥀 @maarefquran13951
#ازعاشوراتاظهور 🕊
2⃣
⬛️عاشورا، معیار است...
▪️همواره قرآن و روایات گوشزد میکنند که دو خط حق و باطل با یکدیگر درگیرند. قرآن برای همواره ی تاریخ خطی باطل در مقابل جریان حق معرفی میکند. یُریدون لِیُطفِؤُا نورَ الله [صف/۸] اینها میخواهند نور خدا را خاموش کنند!
▪️جالب اینجاست، فعلی که قرآن استفاده میکند آینده ی استمراری است یعنی ادامه خواهد داشت و مُستَمر است یعنی هنوز کسانی هستند که به دنبال تقابل با دین خدا هستند همانطور که عده ای در عصر پیغمبر و ائمه علیهم السلام تلاش کردند دین خدا را حذف کنند و نتیجه ی آن جهاد الهی و سراسر نور امام حسین و واقعه عاشورا بود که حق و باطل را تا آخر دنیا از یکدیگر جدا کرد.
▪️در زمان حال نیز عده ای هستند که به دنبال شکستن و تقابل با جریان حق هستند که از عاشورا باید درس شناخت معیار گرفت و به دنبال برقراری عدالت و مقابله با هرگونه ظلم و ستم شد که شاهراهِ آن، انتظار و یاری امام زمان(عج) است...
#اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج 🤲🏻
#آجرک_الله_یا_صاحب_الزمان_عج 🏴
◼️◾️🥀 @maarefquran13951
#ازعاشوراتاظهور 🕊
2⃣
⬛️عاشورا، معیار است...
▪️همواره قرآن و روایات گوشزد میکنند که دو خط حق و باطل با یکدیگر درگیرند. قرآن برای همواره ی تاریخ خطی باطل در مقابل جریان حق معرفی میکند. یُریدون لِیُطفِؤُا نورَ الله [صف/۸] اینها میخواهند نور خدا را خاموش کنند!
▪️جالب اینجاست، فعلی که قرآن استفاده میکند آینده ی استمراری است یعنی ادامه خواهد داشت و مُستَمر است یعنی هنوز کسانی هستند که به دنبال تقابل با دین خدا هستند همانطور که عده ای در عصر پیغمبر و ائمه علیهم السلام تلاش کردند دین خدا را حذف کنند و نتیجه ی آن جهاد الهی و سراسر نور امام حسین و واقعه عاشورا بود که حق و باطل را تا آخر دنیا از یکدیگر جدا کرد.
▪️در زمان حال نیز عده ای هستند که به دنبال شکستن و تقابل با جریان حق هستند که از عاشورا باید درس شناخت معیار گرفت و به دنبال برقراری عدالت و مقابله با هرگونه ظلم و ستم شد که شاهراهِ آن، انتظار و یاری امام زمان(عج) است...
#اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج 🤲🏻
#آجرک_الله_یا_صاحب_الزمان_عج 🏴
◼️◾️🥀 @maarefquran13951
#فداک_یا_رسول_الله (ص)
اولین عملیات دشمنی، همواره از ابتدای تاریخ انبیاء، «مسخره کردن» یا «استهزاء» بوده است. یعنی اولین علت دشمنی، حسادت و اولین عملیات دشمنی، استهزاء بوده است. لذا خداوند بعد از اینکه به پیامبر(ص) دستور میدهد که دعوت خود را علنی کند، بلافاصله میفرماید: «ما شرّ استهزاءگران را از تو كوتاه مىكنيم؛ إِنَّا كَفَيْنَاكَ الْمُسْتهَْزِءِين»(حجر/95)
#وعده_ی_خدا_حق_است
✨ @maarefquran13951
#ازعاشوراتاظهور 🕊
3⃣
◼️فهمِ #عاشورا، لازمه ی #انتظار
▪️بدون شک وعده خدا بر اینکه حکومت از آنِ صالحان است، قطعیست.
اما شرط تحقق این وعده مثل استجابت دعا نیاز به زمینه و شرایط دارد که این برنامه الهی به نتیجه برسد. تلاشهای پیغمبر و امامان، در امتداد فراهم آوردن این مقدّمات است.
اما زمان پیامبر، متاسفانه بدلیل نداشتن تحلیل صحیح از اوضاع، شرایط بعد از پیامبر به گونه ای رقم خورد که اُمور از مسیر خود خارج و به انحراف کشیده شد و شاید بتوان گفت جامعه به دوران جاهلیت بازگشت.
▪️قیام عاشورا و استراتژی امام حسن، اصلاحی همه جانبه بود و ماندگار برای تاریخ.
خط نفاق و اسلام محمّدی برای همیشه تاریخ روشن شد و شناخت این دو جریان نیاز به نگاه عاشورایی به اوضاع دارد.
▪️ "اَینَ الطّالبُ بِدَمِ المقتولِ بِکَربلا"، یعنی منتظران بدانند جریان نفاق را باید شناخت و رُسوا کرد تا جامعه دچار تشویش در اعتقاد و تصمیمات خود نشود که این امر نیاز به نگاه عاشورایی همان استراتژی عاشورایی امام حسن و امام حسین دارد.
#اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج 🤲🏻
#آجرک_الله_یا_صاحب_الزمان_عج 🏴
◼️◾️🥀 @maarefquran13951
⬛️◼️◾️▪️🥀
🔻اگر با همه مثل خانوادهات #مهربان باشی زندگیات آسودهتر میشود!
🔸در میان راههایی که برای رسیدن به آسودگی هست؛ یکی از شاهراهها و راههای باعظمت «محبت» است. با #محبت نهتنها راحتیها افزایش مییابد، بلکه سختیها هم بهتر #تحمل میشود.
💫امام سجاد(ع) به زُهْری فرمود: چرا مردم را مثل خانوادهات تلقی نمیکنی؟
🔸 یعنی بزرگترها را مانند پدر و مادرِ خود بدانی، کوچکترها را جای #فرزند خودت بگذاری و همسالان را #برادر خود بشماری.
🔸وقتی آنها را #خانواده خودت بدانی به کدامیک از آنها دوست داری #ظلم کنی؟! کدامشان را دوست داری #نفرین کنی؟! #آبروی کدامیک را حاضری ببری؟!
🔸بعد میفرماید: «وَ إِنْ عَرَضَ لَكَ إِبْلِيسُ...» وقتی ابلیس به تو القاء کرد که «بهتر از مسلمان دیگری هستی!» اگر او سنش بیشتر است، بگو #ایمان و عمل #صالح او بیشتر است، اگر سنش کمتر است، بگو #گناه من بیشتر است و اگر همسن توست، بگو من به گناه خود یقین و به گناه او #شک دارم؛
🔸 پس او #بهتر از من است! اگر مردم به تو احترام گذاشتند، بگو «از خوبی آنهاست» اگر با تو نامهربانی کردند، بگو «بهخاطر بدیِ من است»
🔸اگر با همه مثل خانوادهات مهربان باشی، زندگیات آسودهتر میشود، #دشمنانت کم و #دوستانت زیاد میشوند؛ از خوبیشان خوشحال میشوی و از بدیشان ناراحت نمیشوی.
👤علیرضا پناهیان ۹۶.۷.۹
🏴 شهادت سید الساجدین (ع) را تسلیت عرض می کنیم.
🔶🔸 @maarefquran13951
🍃🍃🍃🥀
🍃🍃🥀
🍃🥀
#عاشورا_پشتوانه_فرهنگی_انتظار
♦️«انتظار و عاشورا» دو بال پرواز شیعه است ; اگر این دو نبود، چشمه «غدیر» می خشکید .
🖇این پیوندهای روشن و گویا، از نگاه نامحرمان نیز مخفی نمانده تا آن جا که می گویند: شیعه با دو نگاه همراه است: «نگاه سرخ » و «نگاه سبز» ; عاشورا و ظهور، با الهام از یکی «انقلاب » می کند وبا دیگری آن را «استمرار» می بخشد .
📌برای ما دور ماندگان از صحنه عاشورا، یک راه بیشتر نمانده و آن ثبت نام در کلاس «انتظار» و درآمدن در خیل «منتظران » است که حقیقت انتظار، همان در خیمه حسین علیه السلام بودن است . آنان که در کربلا چکاچک شمشیرها را نچشیدند، باید مرارت «انتظار» را به جان بخرند . «عاشورائیان » ، پیمان خود را به آخر بردند و «مهدویان » با کوله بار فرهنگ شهادت ، چشم انتظارند تا آن عهدی که با خدا و رسول بر پاسداری از حرم و حریم ثار الله بسته اند، به انجام برسانند: «فَمِنهُم مَن قَضی نَحبَه وَ مِنهُم مَن یَنتَظِر» .
#عاشورا_و_انتظار
#افلا_یتفکرون...
╔═.🥀.═════════╗
🆔 @maarefquran13951 🕊
╚═════════.🥀.═╝