eitaa logo
معارف اسلامی (بارویکردنقدتصوف)
61 دنبال‌کننده
1هزار عکس
391 ویدیو
45 فایل
مدیر این کانال از فضلای درس خارج حوزه و از متخصصین فرق و ادیان هستند. موضوع مطالب این کانال معارف ماه مبارک رمضان اعم از آیات و روایات وکلمات بزرگان وهمچنین مطالب مرتبط بانقدتصوف میباشد.
مشاهده در ایتا
دانلود
shab yazdahom001.mp3
4.04M
|⇦• سری به روی نیزه ها بلنده.. و توسل به حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام اجرا شده شب شام غریبان محرم ۹۸ به نفس حاج سید مجید بنی فاطمه •✾• ┅═┄⊰༻↭༺⊱┄═
. دوازدهم ماه محرم عده ای از بنی اسد به اصرار همسرانشان با ترس و خوف از دشمن شبانه برای دفن بدن مطهر سيدالشهداء عليه السلام و بنی هاشم و اصحاب آن حضرت آمدند. اما چون بدنهای بی سر را دیدند متحیر ماندند. امام سجاد عليه السلام نیز به قدرت امامت از میان غل و زنجیر بیرون آمده و برای دفن ابدان به کربلا آمدند و با دستور حضرت بدنها در مکانهای معلوم دفن گردیدند. از شام عاشورا بدستور خادمه درکنار بدن مطهرامام حسین علیه السلام وابدان مطهر دیگرشهداء ازبدنها میکرد. چون قصد دشمن این بود که روزبعد عاشورا هم برای چندمین بار بربدنها جسارت کنند. اما تاموقع دفن از ابدان مراقبت کرد ونگذاشت کسی نزدیک به آنان شود. کافی ج۱ص۴۶۵ دوازدهم ماه محرم ابن زيادلعین فرمان داد كه احدى حق ندارد با ازخانه بيرون آيد، و ده هزار سوار وپياده برتمام كوچه ها و بازارها گردانيد، كه احدى ازشيعيان اميرالمؤمنين عليه السلام حركتى نكنند. سپس فرمان داد سرها راپيش روى اهل بيت عليه السلام حركت دهند وبعد وارد شهركرده، در كوى و بگردانند. مردم باديدن حالت زار ذريه پيامبر صلی الله عليه وآله و سرهاى بر و در هودجهاى پوشش، صدا به گريه بلند نمودند. حضرت زينب كبرى،‌ام كلثوم، فاطمه بنت الحسين و امام زين العابدين عليهم السلام به ترتيب باجگرهاى و خطبه ها ایراد فرمودند، كه عده اى ازلشكر باديدن اين اوضاع وقتی که دیرشده بود ازكرده خود شدند. هنگام خطبه خوانی حضرت زینب سلام الله علیها عمرسعد ملعون ترسید ودستور داد سر برادرش راجلوی حضرت ببرند تاشاید ازادامه خطبه منصرف گردد. بعد ازدو روز جدایی، همینکه چشم مبارکشان به سرمطهر ارباب افتاد وبرادر را درخاک وخون وخاکستر دیدند. "فنطحت جبینها بمقدم المحمل" پس پیشانی مبارک رابه چوبه محمل کوبیدند و سرمبارک شکست وخون جاری شد. سپس خطاب به برادر اشعاری را خواندند وسر را به اول ماه تشبیه فرمودند... "ياهلالًا لمّااستتمَّ کمالا غالهُ خسفُهُ فأبْدا غُروبا ماتوهَّمتُ ياشقيقَ فؤادي کان هذامُقَدَّراً مکتوبا" بحارالانوار ج۴۵ص۱۱۴ . دوازدهم ماه محرم سال ۹۴هجری قمری مطابق با بیست ونهم مهر سال ۹۱هجری شمسی بنابرقولی امام سجاد علیه السلام درسن ۵۷سالگى شهید گشتند. توضيح المقاصد ص۳ اعلام الورى ج۱ص۴۷۰ الوقايع ص۶۱ وقايع الايام ص۱۳۲ العوالم ج۱۷ص۴۷۷ الدمعةالساکبة ج۴ص۳۷۷ معالی السبطین ج۲ص۵۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. سیزدهم ماه محرم ابن زياد خبیث دستور داد سر مطهر امام حسين عليه السلام را در برابرش گذاشتند. آنگاه زنان و كودكان آن حضرت را به همراه امام سجاد عليه السلام در حاليكه به طناب بسته بودند وارد مجلس گردیدند و درباريان آن ملعون به تماشا ايستاده بودند. سپس آنان را با غل و زنجیر به زندان کوفه بردند. الوقايع ج۴ص۶۳ وقايع الايام ص۲۵۶ علیه السلام ازلحظه شهادت تا درمجلس ابن زیادملعون بالغ برا ۵۰مرتبه فرمود. چندین بارنفرین به شمر ونفرین به بقیه قتله و وخولی نموده اند. موقعی که شمر باخنجر به حضرت ام کلثوم علیهاالسلام حمله کرد وسرمبارک بانو راشکست. رأس مطهر امام حسین علیه السلام آیه ۱۰سوره روم راتلاوت فرمودند. هنگام افتادن امام سجاد علیه السلام از روی شترآیه ۸سوره صف راخواندند. درتنور خانه خولی آیه ۲۲۷سوره شعراء رافرمودند. درشهر کوفه بارها مردم از سرمطهر تلاوت قرآن مخصوصا آیات سوره کهف راشنیدند. دربازار صرافان ازشب تاصبح آیات سوره کهف راقرائت میفرمودند. به هنگام آویزان بودن ازدرخت آیات قرآن راتلاوت مینمودند. برفراز نی دربازار کوفه دربین جمعیت تماشاگران، سرمبارک حضرت سرفه ای فرمودند وبعد آیات سوره کهف راخواندند. سربریده حضرت درکوفه باحارث بن وکیده و منهال بن عمرو سخن نمودند. در ورود مجلس ابن زیاد آیه ۴۲سوره ابراهیم راتلاوت فرمودند. ابن زیاد لعین باچوب خیزران برلب ودندان حضرت میزد، که ناگاه آتشی ازبیرون بداخل قصر هویدا گردید وبطرف ابن زیاد آمد. عبیدالله خبیث ازترس پابه فرارگذاشت وازقصر بیرون دوید. وحشت همه راگرفته بود اما سرمطهر خطاب به ابن زیاد فرمود: "أین تهربُ یاعدوالله من النار، یاملعون..." به کجا فرارمیکنی ای دشمن خدا ای ملعون توکه ازآتش دنیا میترسی درآخرت با آتش جهنم چه خواهی کرد... روضةالشهداء ص۳۶۵ اسرار الشهادة ص۴۲۹ بحرالمصائب ج۱ص۱۰۰ ریاض القدس ج۲ص۲تا۲۴۰ وقايع ملبوبی ج۴ص۵۰تا۵۱۴ تذکرةالشهداء ص۳۴۲ مهیج الاحزان ص۳۱۳ مرقاةالأیقان ص۷۶ نفس المهموم ص۱۹۶ بعداز مجلس، ابن زیاد برمنبر نشست وبه امیرالمؤمنین وسیدالشهداء علیهماالسلام جسارت کرد. جناب عبدالله بن عفيف أزدى که درجنگهاى جمل وصفين دوچشم خود را ازدست داده بود. ازميان جمعيت برخاست وگفت: ساكت باش اى پسرمرجانه دروغگوتوئى وپدرت، فرزندان پيامبر رامیكشى وبه آنان نسبت کذب میدهی؟ مأموران خواستند متعرض اوشوند كه باكمک قبيله اش بخانه رفت، ولى بعداز مجلس بخانه اش حمله کرده و او ودخترش رابه شهادت رساندند. الوقايع ج۴ص۸۰
🙏 📄 أنَّ أَرْبَعَةَ آلاَ فِ مَلَكٍ شُعْثاً غُبْراً يَبْكُونَهُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ ✍️ امام صادق(علیه السلام): چهار هزار فرشته ژوليده غبارآلود تا روز قيامت بر حسین(علیه السلام) گريه مى‏‌كنند. ▫️تحف العقول: ج ۱، ص ۲۷۹
🔸امام صادق(علیه السلام): مَن ذُكِرنا عِندَهُ فَفاضَت عَيناهُ حَرَّمَ اللّه‏ُ وَجهَهُ عَلَى النّار 🔹 هر كس در نزد او از ما ياد شود و او بگريد، خداوند چهره ‏اش را بر آتش حرام گرداند. 📚 كامل الزيارات، ص۱۰۴
[WWW.FOTROS.IR]ResayeMandegar[238].mp3
13.43M
🎵 تک (باهرم مشعل ها حرم گر میگیره) شب ۶ محرم ۱۳۹۸) نوحه های دهه دوم و سوم ‌ با مداحی حاج محمود کریمی ☑️
💠آیا تصوف همان اهل حق است؟ 🔸خیر. بلکه با هم تفاوت های اساسی دارند 🔻کتاب‌‌های هر کدام کاملاً مستقل بوده و قابل ارجاع به یکدیگر نیست. 🔻عبادتگاه‌‌‌های آنها متفاوت بوده و عبادتگاه اهل‌حق را «جمخانه» و عبادتگاه تصوف را «خانقاه» می‌گویند. 🔻روزۀ این دو فرقه با هم تفاوت دارد. 🔻برای تشرف به اهل حق مراسم سرسپردگی وجود دارد، عکس تصوف که «تشرف» وجود دارد و آداب کاملا متفاوت دارند. 🔻مؤسس اهل‌حق شخصی به نام «سلطان اسحاق برزنجی کرکوکی» است که در تصوف جایگاهی ندارد. 🔻شارب برای اهل‌حق دارای جایگاه بسیار بالایی است، اما در تصوف این گونه نیست. 🔻مراسمات مذهبی اهل حق با تصوف به طور کامل متفاوت است. 🔻نه اهل‌حق از بزرگان تصوف نامی‌‌ می‌برند یا استنادی به آنها می‌کنند و نه صوفیه این کار را دربارۀ‌ اهل‌حق انجام می‏‌دهند. 🔻تصوف رهبران خود را «قطب» می‌نامند و اهل‌حق آنها را به نام «سید» می‌شناسند. 🔻شکل نذر و مراسم مربوطه در آیین اهل حق منحصر به فرد بوده و در هیچ فرقه ای یافت نمی شود. 🔻شاخه ها و دوده های اهل حق با تصوف فرق دارند. 🔻کتاب مقدس اهل حق با تصوف مشترک نیست. 🔻بزرگان این دو فرقه، مسلک همدیگر را یکی نمی دانند. 🔻همین که نام این دو مسلک یکی نیست، دلیل بر این است که این دو یکی به حساب نمی آیند.
🔸امام صادق(علیه السلام): یا دِعبِلُ! اِرْثِ الحُسَیْنَ علیه السّلام فَاَنْتَ ناصِرُنا وَ مادِحُنا ما دُمْتَ حَیّاً فَلا تُقصِرْ عَنْ نَصْرِنا مَا اسْتَطَعْتَ 🔹 اى دعبل! براى حسین بن على علیه السّلام مرثیه بگو، تو تا زنده اى، یاور و ستایشگر مایى، پس تا مى توانى، از یارى ما کوتاهى مکن. 📚جامع احادیث الشیعه، ج 12، ص 567
💠 محرم سال ۹۹ در تاریخ ماندگار شد 🔸رهبر معظم انقلاب: از ملّت عزیز ایران تشکّر میکنم به خاطر حُسن رفتارشان در دهه‌ی عاشورا که واقعاً امسال را به عنوان یک پدیده در تاریخ کشور ماندگار کرد. وجود محدودیّت های شدید ناشی از بیماری و انتشار بیماری و مراقبت از اینکه این انتشار انجام نگیرد، در‌ عین حال حفظ شور حسینی و حفظ مجالس. ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
💥مُتکلّم خبیر استاد سیّد قاسم علی أحمدی(دام برکاته): 📝در حکم به بطلان مرام تصوّف، احتیاج به آیه و روایت خاصی در ردّ آن نیست،مانند دیگر مذاهب و فرقه های باطل که صِرف عدم إنطباق آنها با قواعد و اصول دین و مذهب،برای بطلان آن ها کافی است اگر چه نصّ خاصی هم در بین نباشد. مثلا در حکم به بطلان بهائیت،إحتیاج به ورود نصّ خاصی از کتاب و سنّت در مورد آنها نیست،بلکه هر گاه إعتقادات و سلوک این فرقه با آنچه از موازین و قواعد کلیه و اصول دینیّه که از محکمات أدلّه شرعیه به دست آمده است،إنطباق نداشته باشد،برای حکم به بطلان و فساد آن ها کافی است. 🔺پس ما احتیاج به برهان خارجی از آیات و روایات در حکم به بطلان تصوّف نداریم،بلکه اگر أصول و عقاید عُرَفا و صوفیه تشریح و بیان شود،ظاهر میشود که عقایدشان با عقاید مذهب منطبق است یا نه،و در نتیجه صحت و فساد عقاید آن ها معلوم میشود! 📚شرح رساله إعتقادات علّامه مجلسی(ره)؛ص۸۲-۸۱