🔹شکایت امام صادق صلواتاللهعلیه از شاکین در معجزات امیر المؤمنین صلواتاللهعلیه
✍️امام صادق صلواتاللهعلیه به أبان فرمود: ای أبان چگونه مردم سخن امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه را انکار میکنند که فرمود: «اگر بخواهم این پایم را بر میدارم و با آن به سینه پسر ابی سفیان در شام میکوبم و آن را از تختش سرنگون میکنم» اما معجزه آصف وصی سلیمان را انکار نمیکنند!! آیا پیامبر ما افضل از انبیاء و وصیاش افضل از اوصیاء نیست؟! آیا او را حتی چون وصی سلیمان قرار نمیدهند؟! خداوند میان ما و کسانی که حق ما و فضل ما را انکار کردند، حکم کند.
📗اختصاص شیخ مفید
✓@maarefshia59
➖️●|مَعارِفُ الْشّیعَة|●
🔹اهل بیت علیهم السلام ظرف مشیت و اراده خداوند در میان مخلوقات
✍️امام صادق صلوات الله علیه فرمودند: «بىترديد خداوند عزوجل مخلوقاتى خاص خود دارد كه آنان را از نور خويش آفريده و آنان بخشى از چشمه شفقت الهى براى مهرورزى و دلسوزى او به مخلوق اويند، به بركت آنان رحمت ارزانى مىشود، و به وسيله آنان مرده را زنده میکند و زنده را میمیراند، و به توسط آنان آفريدگان خود را مىآزمايد، و به وسيله آنان حكم خويش را در ميان مخلوقاتش به اجرا مىگذارد.
راوی (محمد بن مسلم) گويد: فدايتان بشوم- آنان چه کسانی هستند؟ فرمود: اوصیاء.»
📗الإمامة و التبصرة من الحيرة، صفحه ۱۳۲
📓معاني الأخبار شیخ صدوق، صفحه ۱۶
📘التوحيد صدوق، ص۱۶۷، باب۲۴ معنى العين و الأذن و اللسان
📕بحار الأنوار، ج۲۶، ص۲۴۰، باب جوامع مناقبهم و فضائلهم علیهم السلام
✓@maarefshia59
➖️●|مَعارِفُ الْشّیعَة|●
🔻جابر بن یزید جعفی رحمت الله علیه صاحب سر امام باقر صلوات الله علیه
✍️جابر میگوید: امام باقر صلواتاللهعلیه نود هزار حدیثی را که برای احدی نفرموده بود را برایم گفتند.
جابر گوید: به امام باقر صلواتاللهعلیه عرض کردم؛ فدایتان بشوم بخاطر آنچه به من فرمودید: «که به هیچ کس نگویم» گاهی سنگینی عجیبی را (در قلبم) حس میکنم، گاهی جوش میاورد و حالتی شبیه به جنون به من دست میدهد! حضرت فرمودند: زمانی که این حالت برایت اتفاق افتاد به صحرا برو، و چاهی بكن و سرت را داخل کن بگو؛ حدیث کرد مرا محمد پسر علی به فلان و فلان.
📗سفينة البحار، ج۱، ص۵۳۶و۵۳۷
✓@maarefshia59
➖️●|مَعارِفُ الْشّیعَة|●
سامحني الحاج باسم الكربلائي (1).mp3
32.79M
😭¹¹⁰
➖️سامحنی و اقبل عذری
یاحیدر...
✓@maarefshia59
➖️●|مَعارِفُ الشّیعَة|●
🔹اين راه مستقيم من است؛ از آن پيروى كنيد؛ و از راههاى پراكنده و انحرافى پيروى نكنيد، كه شما را از راه او، دور مىسازد؛ اين چيزى است كه خداوند شما را به آن سفارش مىكند، تا پرهيزگارى پيشه كنيد. ( انعام/۱۵۳ )
✍️ابوحمزه ثمالی گوید: از امام صادق صلواتاللهعلیه پیرامون این آیه: ﴿ وَ أَنَّ هَذَا صِرَاطِی مُسْتَقِیمًا فَاتَّبِعُوهُ ﴾ «انعام/۱۵۳» سؤال کردم. حضرت فرمودند:
➖️به خدا قسم آن [صراط مستقیم] علی (صلواتاللهعلیه) است، به خدا سوگند صراط و میزان، اوست.
📗البرهان في تفسير القرآن، ج۳، ص۳۶۷
📔بصائر الدرجات، الجزء الثاني، باب۱۰ آخر في ولاية أمير المؤمنين، صفحه۷۹، ح۹
✓@maarefshia59
➖️●|مَعارِفُ الْشّیعَة|●
🔹کل عوالم و دنیا همانند گردو در مشت امام صلواتاللهعلیه
🔸امام صادق صلواتاللهعلیه فرمودند: «همانا دنیا برای امام مانند نیمهگردویی مجسم میشود و چیزی از آن، از امام جا نمیماند و او به اطراف آن دست مییابد چنانچه یکی از شما بر هر چیزی از سفرهاش بخواهد، دست مییابد.»
📘اختصاص شیخ مفید، مترجم امیرخانبلوکی، صفحه۵۰۷
📗بصائر الدرجات، الجزء الثامن، باب في قدرة الأئمة علیهم السلام و ما أعطوا من ذلك، ص۴۰۸، ح۳
✓@maarefshia59
➖️●|مَعارِفُ الْشّیعَة|●
🔹وقتی نفس به گلوگاهتان برسد، خواهید دید...
✍️راوی گوید: از امام صادق صلواتاللهعلیه شنیدم که فرمودند: بدون تردید هر یک از شما وقتی جانش بالا میآید میبیند. راوی گوید: چه میبیند فدای شما شوم؟ فرمودند: رسول خدا صلی الله علیه و آله را میبیند که به او میفرماید: تو را بشارت باد. سپس علی صلواتاللهعلیه را میبیند که به او میفرماید: من علی بن ابی طالب هستم که او را دوست میداشتی، بر من واجب است و دوست دارم که امروز برای تو نفعی داشته باشم.
راوی گوید: آیا میشود یکی از مردم این صحنه را ببیند و پس از آن به دنیا باز گردد؟ امام علیه السلام فرمودند: نه، هر کس این صحنه را ببیند مرده است.
📒فضائل عترت طاهره در تأویل آیات ظاهره، ص۲۹۸و۲۹۹
📗الكافی، ج۳، ص۱۳۳، ح۸
✓@maarefshia59
➖️●|مَعارِفُ الْشّیعَة|●
🔹هر که ما را نشناسد علمش برایش سودمند نخواهد بود و قبول نمیشود!!
✍️محمد بن مسلم گفت: از امام باقر صلواتاللهعلیه شنیدم که فرمودند: همانا رسول خدا صلی الله علیه و آله به مردم عطا کرد و عطا کرد و عطا کرد، در حالی که نزد ما دستگیرههای علم و دروازههای حکمت و پناهگاههای علم و پرتوی امر هدایت و مهارهای آن میباشد. پس هر کس ما را بشناسد، معرفتش به او سود میرساند و علمش از او قبول میشود. و هر کس ما را نشناسد، خداوند با شناختن آنچه دانسته، به او سودی نمیرساند و عملش را از او قبول نمیکند.
📙اختصاص شیخ مفید صفحه ۳۰۹
📕بحارالانوار، ج۲۶، ص۳۲، ح۴۷
✓@maarefshia59
➖️●|مَعارِفُ الْشّیعَة|●
ولایت کلیه - میرجهانی.PDF
11.95M
📚کتاب: "ولایت کلیه"
✍️تألیف: مرحوم #سیدحسن_میرجهانی
📖زبان : فارسی و عربی
📌موضوع : فضائل اهل بیت صلواتاللهعلیهماجمعین
💾 حجم فایل : ۱۱.۴ مگابایت
📑 تعداد صفحات : ۵۲۲
#پی_دی_اف
#کتاب
✓@maarefshia59
●|مَعارِفُ الْشّیعَة|●
🔹گناه از عُجب و خودپسندی برای مؤمن بهتر است
✍️امام صادق صلواتاللهعلیه فرمودند: «خداوند میداند که گناه از عُجب و خودپسندی برای #مؤمن بهتر است و اگر این چنین نبود خداوند هرگز مؤمن را مبتلا به گناه نمیکرد»
📘الكافي، ج۲، ص۳۱۳، باب العجب، ح۱
📗الوافی، ج۵، ص۸۷۹
📝مرحوم #علامه_مجلسی در #شرح_حدیث مینویسد:
روایت بر این دلالت دارد که عُجب از گناه بدتر است، به این معنا که گناه از جوارح و اعضا ناشی شده، اما عُجب و خودپسندی گناهی قلبی است؛ گناه به وسیله توبه از بین رفته و به وسیله عبادت پوشیده میشود، اما عُجب صفتی نفسانی است که از بین بردن آن مشکل است! طاعات را تباه کرده و از درجه قبول ساقط میکند!!
📓مرآة العقول، ج۱۰، ص۲۱۹
📕بحار الأنوار، ج۶۹، ص۳۰۶و۳۰۷
✓@maarefshia59
➖️●|مَعارِفُ الْشّیعَة|●
🔹شیعه باید متعلم باشد...
✍️جمیل گوید: از امام صادق صلواتاللهعلیه شنیدم که میفرمود: «مردم سه دسته هستند: عالم ، جوینده دانش و کف روی آب [ افراد بیخاصیت ]، ما [ اهل بیت] علماء هستیم، و شیعیان ما جوینده دانش، و دیگر مردمان کف روی آب [و افراد بیخاصیت] هستند.»
🔸عنْ جَمِيلٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ يَقُولُ يَغْدُو النَّاسُ عَلَى ثَلَاثَةِ صُنُوفٍ عَالِمٍ وَ مُتَعَلِّمٍ وَ غُثَاءٍ فَنَحْنُ الْعُلَمَاءُ وَ شِيعَتُنَا الْمُتَعَلِّمُونَ وَ سَائِرُ النَّاسِ غُثَاءٌ.
📗بصائر الدرجات، الجزء الأول، باب۵، ح۱، ص۸
📓الكافي، ج۱، باب أصناف الناس، ص۳۴، ح۴
🔗مطلب مرتبط:
➖️وجوب یادگیری علم دین برای جوان شیعه
✓@maarefshia59
➖️●|مَعارِفُ الْشّیعَة|●
🔹میزان مجاز ترفیع در مقام ائمه معصومین صلواتاللهعلیهماجمعین
✍️کامل تمار گوید: روزی در محضر امام صادق صلواتاللهعلیه بودم، به من فرمودند: ای کامل! برای ما پروردگاری که به سوی او باز گردیم در نظر بگیر، بعد از این هر چه میخواهید در مورد ما بگویید. عرض کردم: برای شما پروردگاری که به سوی او باز گردید در نظر بگیریم و هر چه میخواهیم در مورد شما بگوییم!؟ امام علیه السلام رسمیتر نشستند و سپس فرمودند: ممکن است ما بگوییم: از علم ما، تنها به اندازۀ یک ألف غیر معطوفه به شما رسیده است.!
📓بصائر الدرجات، الجزء العاشر، باب ۱۸ ، ص ۵۰۷، ح ۸
✍️الف غیر معطوفه: یعنی نصف حرف الف و این اصطلاح کنایه از مقدار خیلی خیلی اندک است.
▪️وَ الْمُقَصِّرُ فِی حَقِّکُمْ زَاهِقٌ▪️
✓@maarefshia59
➖️●|مَعارِفُ الْشّیعَة|●