eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
36.6هزار عکس
32.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
آنچه را مرحوم سيد رضى در اينجا آورده، بخشى از يك نامۀ مفصل‌تر است كه امام عليه السلام بعد از واقعۀ جمل به همراه جرير بن عبداللّٰه بجلى كه از مشاهير صحابه بود براى معاويه فرستاد. در آغاز اين نامه كه مرحوم سيد رضى نقل نكرده ولى در كتاب تمام نهج‌البلاغه تحت شمارۀ نامۀ 29 آمده است، چنين مى‌خوانيم كه امام عليه السلام بعد از حمد و ثناى الهى فرمود: «بيعتى كه مردم در مدينه با من كردند براى تو كه در شام بودى الزام‌آور است»؛ سپس مى‌افزايد: «همان كسانى كه با ابو بكر و عمر و عثمان بيعت كردند با همان شرايط با من بيعت نمودند؛ بنابراين نه حاضران اختيار فسخ يا مخالفت با آن را دارند و نه كسى كه غايب بوده حق رد كردن آن را دارد»؛ (إِنَّهُ‌ بَايَعَنِي الْقَوْمُ‌ الَّذِينَ‌ بَايَعُوا أَبَا بَكْرٍ وَعُمَرَ وَعُثْمَانَ‌ عَلَىٰ‌ مَا بَايَعُوهُمْ‌ عَلَيْهِ‌، فَلَمْ‌ يَكُنْ‌ لِلشَّاهِدِ أَنْ‌ يَخْتَارَ، وَ لَا لِلْغَائِبِ‌ أَنْ‌ يَرُدَّ). قابل توجه اينكه امام عليه السلام در اينجا، نه به مسألۀ اشاره مى‌كند، نه به وصيّت پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و روايات بسيارى كه سند روشنى بر امامت اوست؛ زيرا معاويه مى‌توانست با اين كار از كنار آن بگذرد. ولى مسألۀ خلافت خلفاى پيشين چيزى نبود كه بتواند آن را انكار كند. در واقع استدلال امام عليه السلام يك استدلال به اصطلاح جدلى است كه مسلّمات طرف مقابل را مى‌گيرد و با آن بر ضد وى استدلال مى‌كند و در اينجا معاويه كه خود را از طرفداران حكومت خلفاى پيشين (ابوبكر عمر، عثمان) مى‌دانست، نمى‌توانست چگونگى گزينش آنها را براى خلافت انكار كند و اين در حالى بود كه اين گزينش به صورت بسيار كامل‌ترى در مورد حكومت على عليه السلام واقع شده بود. عموم مهاجران و انصار در مدينه با آن حضرت بيعت كرده بودند و حتى طلحه و زبير كه بعدا به مخالفت برخاستند نيز جزء بيعت كنندگان بودند. ‮از اين رو امام عليه السلام در ادامۀ اين سخن مى‌افزايد: «شورى تنها از آن مهاجران و انصار است هر گاه همگى كسى را برگزيدند و امامش ناميدند، خداوند از آن راضى و خوشنود است»؛ (وَ إِنَّمَا الشُّورَىٰ‌ لِلْمُهَاجِرِينَ‌ وَ الْأَنْصَارِ، فَإِنِ‌ اجْتَمَعُوا عَلَىٰ‌ رَجُلٍ‌ وَ سَمَّوْهُ‌ إِمَاماً كَانَ‌ ذَٰلِكَ‌ للّٰهِِ‌ رِضًا) ‮آن گاه چنين نتيجه گيرى مى‌فرمايد: «بنابراين اگر كسى از فرمان آنها با بدگويى يا بدعتى خارج گردد، مسلمانان او را به جاى خود باز مى‌گردانند و اگر امتناع ورزيد، با او پيكار مى‌كنند؛ زيرا از غير مسير مؤمنان تبعيت كرده و خدا او را در بيراهه رها مى‌سازد»؛ (فَإِنْ‌ خَرَجَ‌ عَنْ‌ أَمْرِهِمْ‌ خَارِجٌ‌ بِطَعْنٍ‌ أَوْ بِدْعَةٍ‌ رَدُّوهُ‌ إِلَىٰ‌ مَا خَرَجَ‌ مِنْهُ‌، فَإِنْ‌ أَبَىٰ‌ قَاتَلُوهُ‌ عَلَى اتِّبَاعِهِ‌ غَيْرَ سَبِيلِ‌ الْمُؤْمِنِينَ‌، وَ وَلَّاهُ‌ اللّٰهُ‌ مَا تَوَلَّىٰ‌). هرگز نبايد از اين استدلال كه در بالا گفتيم جنبۀ جدلى و استفاده از مسلمات طرف مقابل دارد، چنين استنباط كرد كه امام عليه السلام مسألۀ امامت منصوص را رها فرموده و امامت را يك مسألۀ انتخابى مى‌داند نه انتصاب از سوى خدا، آن گونه كه بعضى از شارحان نهج‌البلاغه از اهل سنّت تصور كرده‌اند؛ بلكه در برابر امثال معاويه راهى جز اين گونه استدلال وجود نداشت و نظير اين گونه استدلالها در قرآن مجيد نيز در برابر مشركان ديده مى‌شود.
در بخش ديگر اين نامه، امام عليه السلام به سراغ مسألۀ قتل عثمان مى‌رود كه معاويه - مانند طلحه و زبير - آن را بهانه براى سركشى در برابر امام عليه السلام قرار داده بود؛ مى‌فرمايد: «اى معاويه به جانم سوگند اگر با نگاه عقلت بنگرى نه با چشم هوا و هوس، مرا از همه مبرّاتر از خون عثمان مى‌يابى و خواهى دانست من به كلّى از آن بركنار بودم مگر اينكه در مقام تهمت برآيى و چنين نسبت ناروايى را به من بدهى. اگر چنين است هر تهمتى مى‌خواهى بزن والسلام»؛ (وَ لَعَمْرِي، يَا مُعَاوِيَةُ‌، لَئِنْ‌ نَظَرْتَ‌ بِعَقْلِكَ‌ دُونَ‌ هَوَاكَ‌ لَتَجِدَنِّي أَبْرَأَ النَّاسِ‌ مِنْ‌ دَمِ‌ عُثْمَانَ‌ وَ لَتَعْلَمَنَّ‌ أَنِّي كُنْتُ‌ فِي عُزْلَةٍ‌ عَنْهُ‌ إِلَّا أَنْ‌ تَتَجَنَّىٰ‌ ، فَتَجَنَّ‌ مَا بَدَا لَكَ‌، وَ السَّلَامُ‌). از قضاياى عجيب تاريخ صدر اسلام اين است كه گروهى در زمان عثمان به مخالفت شديد با او برخاستند و حتى در قتل او مستقيم يا غير مستقيم نقش داشتند؛ ولى بعد از قتل عثمان ناگهان تغيير مسير داده و به خون‌خواهى او برخاستند و بر كشته شدن مظلومانۀ او اشك تمساح ريختند. اينگونه تغيير مسيرها در دنياى سياست‌هاى مادّى، عجيب نيست؛ ولى اينها كه دم از مى‌زدند چگونه اين اعمال خود را توجيه مى‌كردند. ماجراى قتل عثمان از علل شورش بر ضد او گرفته تا حوادثى كه در اين مورد رخ داد و عثمان را مجبور به توبه و كناره‌گيرى كردند و اينكه عثمان توبه را پذيرفت؛ اما كناره‌گيرى را نپذيرفت و دفاع‌هايى كه امير مؤمنان على عليه السلام براى حفظ جان او كرد كه مبادا دامنۀ تمام كشور اسلام را فرا بگيرد و همچنين چگونگى قتل عثمان و حوادث بعد از آن، از مسائل مهمى است كه در تاريخ اسلام بحث شده و دقت در آن مى‌تواند مسائل زيادى را روشن سازد. ما در اين باره در بحثهاى گذشته از جمله در جلد اوّل، در شرح خطبۀ شقشقيه (صفحۀ 371 به بعد) و جلد دوم ذيل خطبۀ 30 (صفحۀ 237 تا 241) و همچنين ذيل خطبۀ 43 (صفحۀ 488) مطالبى را ذكر كرده‌ايم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ۱۴۵ 🏷️ عبادتهاى بى فایده ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ قَالَ عليه‌السلام كَمْ مِنْ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ إِلاَّ اَلْجُوعُ وَ اَلظَّمَأُ وَ كَمْ مِنْ قَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ قِيَامِهِ إِلاَّ اَلسَّهَرُ وَ اَلْعَنَاءُ حَبَّذَا نَوْمُ اَلْأَكْيَاسِ وَ إِفْطَارُهُمْ ┅───────────────┅ ☜ و درود خدا بر او، فرمود: بسا روزه‌دارى كه بهره‌اى جز گرسنگى و تشنگى از روزه‌دارى خود ندارد. و بسا شب زنده‌دارى كه از شب زنده‌دارى چيزى جز رنج و بى‌خوابى به دست نياورد! خوشا خواب زيركان و افطارشان. ─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام (در نكوهش عمل بيجا) فرموده است: بسا روزه دارى را كه از روزه داشتنش جز گرسنگى و تشنگى نمى‌ماند، و بسا نماز (شب) گزارى كه از ايستادن و نماز گزاردنش جز بيدارى و رنج نيست (چون و را طبق دستور انجام نداده) چه نيك است خواب زيركان و روزه باز كردن ايشان (چون آنان آنچه كنند بجا و طبق دستور مى‌باشد). 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مى‌دانيم عبادات نيز مانند انسان، روح و جسمى دارند. امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه‌اش اشاره به عبادات بى‌روح و كم‌نتيجه يا بى‌نتيجه كرده مى‌فرمايد: «چه بسيار روزه‌دارانى كه از روزۀ خود جز گرسنگى و تشنگى بهره‌اى نمى‌برند و چه بسيار شب زنده دارانى كه از قيام شبانۀ خود جز بى‌خوابى و خستگى ثمره‌اى نمى‌گيرند. آفرين بر خواب هوشمندان و افطارشان»؛ (كَمْ‌ مِنْ‌ صَائِمٍ‌ لَيْسَ‌ لَهُ‌ مِنْ‌ صِيَامِهِ‌ إِلَّا الْجُوعُ‌ وَ الظَّمَأُ، وَ كَمْ‌ مِنْ‌ قَائِمٍ‌ لَيْسَ‌ لَهُ‌ مِنْ‌ قِيَامِهِ‌ إِلَّا السَّهَرُ وَ الْعَنَاءُ‌، حَبَّذَا نَوْمُ‌ الْأَكْيَاسِ‌ وَ إِفْطَارُهُمْ‌) «سَهَر» (بر وزن سفر) به معناى شب‌بيدارى و «عَناء» به معناى رنج و تعب است. همان‌گونه كه در بالا اشاره شد عبادات، ظاهرى دارد و باطنى يا صورتى و سيرتى؛ صورت عبادات افعالى است كه در ظاهر بايد انجام شود؛ ولى باطن آنها فلسفه‌هاى تربيتى است كه نتيجۀ آن الى الله است. براى رسيدن به اين نتايج، به شكل عبادات كافى نيست؛ بلكه توجه به آن نيز لازم است. مثلاً در نماز اگر نباشد و انسان اذكار و افعال آن را در حالى بجا آورد كه فكر او مشغول برنامه‌هاى دنياى مادى اوست به يقين از نتايج تربيتى آن كه باز داشتن از گناه (نهى از فحشا و منكر) و قرب الى اللّٰه (الصَّلاةُ‌ قُرْبانُ‌ كُلُّ‌ تَقِىٍّ‌) و شستشوى دل از زنگار گناه است محروم خواهد ماند. همچنين روزه برنامه‌هاى ظاهرى مانند خوددارى از خوردنى و نوشيدنى و بعضى ديگر از لذات نفسانى دارد و فلسفه‌اى كه عبارت از تقويت و اراده و مبارزه با هواى نفس و شيطان است كه اگر آنها حاصل نشود نتيجۀ روزه كه است: «لَعَلَّكُمْ‌ تَتَّقُونَ‌» حاصل نمى‌گردد و انسان را از عذاب الهى باز نمى‌دارد و سپرى در برابر آتش نمى‌شود. به همين دليل در روايات اسلامى تأكيد زيادى بر آداب نماز و روزه و ساير عبادات شده است تا عبادات افزون بر اسقاط تكليف به درجۀ قبولى در نزد پرورگار برسد.
83 - دادرسی حضرت حجت (علیه السلام) جناب شیخ مزبور فرمود در همان سفر به سامرا مشرف شدم. چون خواستم به سرداب مقدس مشرف شوم مغرب گذشته بود و نماز واجب را نخوانده بودم مسجدی که متصل به درب سرداب است دیدم که است و نمی دانستم که این مسجد به تصرف اهل تسنن است و مشغول نماز عشاء هستند پس به اتفاق فرزندم وارد شبستان شده و در گوشه ای از شبستان مشغول و سجده بر حسین علیه السّلام شدم و چون جماعت فارغ شد از جلو من گذشته و به حالت غضب به من نظر می کردند و ناسزا می گفتند؛ پس دانستم که اشتباه کردم و تقیه نکردم و چون همه رفتند ناگاه تمام چراغهای شبستان را خاموش کرده و در را به روی من بستند و هرچه کردم و فریاد زدم که من غریب و زوارم، به من اعتنایی نکردند و در آن وقت حالت وحشت و اضطراب عجیبی در من و فرزندم پیدا شد و می گفتیم خیال کشتن ما را دارند؛ پس گریان 😭 و نالان با حالت به حضرت حجت بن الحسن ( عجّل الله تعالی فرجه الشریف ) متوسل و از پروردگار به وسیله آن بزرگوار نجات خود را خواستیم. ناگاه فرزندم که نزدیک دیوار بود و ناله می کرد گفت پدر بیا که راه پیدا شد و ستونی که جزء دیوار و نزدیک به درب شبستان است بالا رفته؛ پس چون نظر کردم دیدم تقریبا به مقدار دو سه وجب ستون از زمین بالا رفته به طوری که به آسانی از زیر آن می توان خارج شد . من و فرزندم از زیر آن خارج شدیم و چون بیرون آمدیم ستون به حالت اولیه خود برگشت و راه مسدود شد. شکر خدای را بجا آوردم. فردا آمدم همانجا را ملاحظه می کردم، هیچ اثری و نشانه ای از حرکت ستون دیده نشد و سرسوزنی هم شکاف در دیوار نمایان نبود .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ ویژه دهه اول محرم ۱۴۴۴ 🎙 استاد الهی ▪️شب تاسوعا 🏴 هیئت حجت بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف @ostadelahi https://zil.ink/ostadelahi
...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ ویژه دهه اول محرم ۱۴۴۴ 🎙 استاد الهی ▪️شب عاشورا 🏴 هیئت حجت بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف @ostadelahi https://zil.ink/ostadelahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مباحث
📢 رهبر انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین: 👈 ثابت کردید هر بخش از مقاومت ب
✊ لوح | ما همچنان در کنار شمائیم. 📝 دست‌خط رهبر انقلاب در پاسخ به نامه دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین. ۱۴۰۱/۵/۲۰ ◾ Farsi.Khamenei.ir
📿 زیارت امام زمان علیه السلام در روز جمعه: ✨ جمعه، روز حضرت صاحب الزمان عليه السلام و به نام آن جناب است، و همان روزى است كه در آن روز ظهور خواهد فرمود، بگو در زيارت آن حضرت: ✨ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ الله فِى أَرْضِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ الله فِى خَلْقِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ الله الَّذِى يَهْتَدِى بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ ✨ السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخائِفُ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْوَلِىُّ النَّاصِحُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَفِينَةَ النَّجاةِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ الْحَيَاةِ، السَّلامُ عَلَيْكَ، صَلَّى الله عَلَيْكَ وَ عَلَى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ ✨ السَّلامُ عَلَيْكَ، عَجَّلَ الله لَكَ مَا وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الْأَمْرِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاىَ، أَنَا مَوْلاكَ عَارِفٌ بِأُولَاكَ وَ أُخْرَاكَ، أَتَقَرَّبُ إِلَى الله تَعَالَى بِكَ وَ بِآلِ بَيْتِكَ، وَ أَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلَى يَدَيْكَ ✨ وَ أَسْأَلُ الله أَنْ يُصَلِّىَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ أَنْ يَجْعَلَنِى مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ لَكَ وَ التَّابِعِينَ وَ النَّاصِرِينَ لَكَ عَلَى أَعْدائِكَ، وَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْكَ فِى جُمْلَةِ أَوْلِيَائِكَ. ✨ يَا مَوْلاىَ يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ، صَلَواتُ الله عَلَيْكَ وَ عَلَى آلِ بَيْتِكَ، هذَا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فِيهِ ظُهُورُكَ، وَ الْفَرَجُ فِيهِ لِلْمُؤْمِنِينَ عَلَى يَدَيْكَ، وَ قَتْلُ الْكافِرِينَ بِسَيْفِكَ، وَ أَنَا يَا مَوْلاىَ فِيهِ ضَيْفُكَ وَ جَارُكَ، وَ أَنْتَ يَا مَوْلاىَ كَرِيمٌ مِنْ أَوْلادِ الْكِرَامِ، وَ مَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَ الْإِجَارَةِ، فَأَضِفْنِى وَ أَجِرْنِى صَلَوَاتُ الله عَلَيْكَ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِكَ الطَّاهِرِينَ. 📚مفاتیح الجنان @ostadelahi
إِلٰهِۍ عَظُمَ‌ الْبَـلاءُ وَ بَـرِحَ‌ الْـخَفاءُ وَ انْڪَشَـفَ‌ الْغِـطاءُ وَ انْقَـطَعَ‌ الـرَّجاءُ وَ ضـاٰقَتِ‌ الْأَرْضُ وَ مُنِــعَتِ‌ السَّماءُ وَ أَنْــتَ‌ الْمُسْتَعانُ وَ إِلَیْڪَ‌ الْمُشْتَـڪیٰ وَ عَلَیْڪَ‌ الْمُـعَـوَّلُ‌ فِۍ الشِّـدَّةِ وَ الــرَّخاءِ. الـلّٰـهُمَّ‌صَـلِّ‌عَـلۍٰمُحَــمَّدٍوَآلِ‌مُحَـــمَّدٍ أُولـِۍالْأَمْـرِالَّـذِینَ‌فَرَضْتَ‌عَلَیْناطـاعَـتَهُمْ، وَعَــرَّفْتَنابِذَلِڪَ‌مَـنْزِلَتَهُمْ، فَـفَـرِّجْ‌عَـنّـابِحَــقِّهِمْ‌فَـرَجاًعاجِـلاًقَـرِیباً ڪلَمْحِ‌الْبَـصَرِأَوْهُــوَأقْـرَبُ. یَاٰمُحَـــمَّدُیَاٰعَلِۍُّ،یَاٰعَلِۍُّیَاٰمُحَـــــمَّدُ اڪْفِیـاٰنِۍفَإِنَّڪُـماٰڪـآفِیـانِ، وَانْصُرانِۍفَإِنَّڪُـماٰناصِـرانِ. یَـاٰمَوْلاناٰیَـاٰصاحِبَ‌الزَّمــانِ، الْغَوْثَ‌الْغَوْثَ‌الْغَوْثَ أَدْرِڪْـنِۍأَدْرِڪْـنِۍأَدْرِڪْنِۍ، السَّـاٰعَةالسَّـاٰعَةَ السّـاٰعَةَ، الْعَــجَلَ‌الْعَــجَلَ‌الْعَــجَلَ، یَاأَرْحَـــــمَ‌الرَّاحِمِینَ بِحَقِّ‌مُحَمَّدٍوَآلِہ‌الطَّـاهِـرِینَ.! 🚩 @Mabaheeth
📸 صبح_امروز | حضور حجت‌الاسلام بر مزار سردار حاج
📸 تصویری از حضور امروز در یکی از روستاهای کرمان |
مباحث
میرحسین موسوی فتنه گر، خطاب به شهید همدانی که در ماموریت شناسایی عملیات نبل و الزهرا شهید شد گفته سر
💠 آینده رهبری در ایران 🔰 این روزها، همزمان با بیانیه میرحسین موسوی و اظهاراتی که درباره بحث موروثی شدن رهبری بیان کرده، سبب شد تا جریان اصلاحات مسئله جانشینی رهبری را دوباره بالا بیاورد و درباره آن سروصدا کنند. 🔰 حسین درخشان در گفتگو با انصاف نیوز تاکید بر انتخاب جانشین رهبری دارد تا به قول خودشان بر همه حرف و حدیث‌ها پایان بدهند و غائله ختم شود اما در این میان سه نکته وجود دارد: 1️⃣ اظهارات میرحسین موسوی غائله‌ای درباب جانشینی رهبری ایجاد نکرده است بلکه مردم را نسبت به بی حرمتی به فرماندهان مدافع حرم ناراحت و نگران ساخته است. 2️⃣ کنجکاوی جریان اصلاحات در باب آینده رهبری ایران نه از باب تحلیل و بررسی سیاسی است، بلکه به دنبال آن هستند که نتیجه زحمات هاشمی در پروژه انتخابات خبرگان رهبری سال 94 را ببینند. 3️⃣ بیانیه میرحسین موسوی، ماجرای پرتاب ماهواره خیام را به کلی به حاشیه برد و البته آنقدر این آش شور بود که جریان اصلاحات هم با احتیاط نسبت به این بیانیه برخورد دارند. @ponezs
🔴 مشاور خائن پشت پرده یادداشت میرحسین موسوی کیست؟ 🌐 لایه ضدامنیتی یادداشت موسوی ✍️ انتشار بخشی از یادداشت میرحسین موسوی که مقدمه او بر ترجمه عربی بیانیه‌های جنبش جعلی به اصطلاح سبز است با واکنش‌های متعددی رو به رو شده. ولی پشت‌پرده این یادداشت چیست؟! 1️⃣ در وهله اول مجموعه‌ای از دلایل برای انتشار و نوع محتوای این یادداشت می‌توان برشمرد. از میرحسین تندمزاج که خاطره خوبی از ایام عاشورا 88 ندارد و اساس افول خود را از آن نقطه می‌بیند، انتظار اینکه یک روز بعد از عاشورای 1401 دوباره با یاددآوری آن خاطره عصبانی شده و مجوز انتشار علنی یادداشتش را داده، هیچ بعید نیست. ضمن اینکه برای میرحسینی که فکر می‌کرد مثل یک قهرمان در افکار عمومی زنده خواهد ماند ولی در این چند سال به فراموشی سپرده شد، راهی جز اقدامات انتحاری برای جلب توجه باقی نمانده است. 2️⃣ با بازدداشت تاج‌زاده، جریان فتنه و اصلاح طلبان افراطی به نوعی تریبون و بلندگوی خود را از دست دادند و بعید نیست خواسته باشند دوباره با میرحسین یک بلندگو دیگر را روشن کنند. اما طی هفته‌های گذشته دشمن که از ایجاد اغتشاش به بهانه برخی نارضایتی‌ها و مطالبات معیشتی و صنفی ناامید شده بود، با تمام توان تلاش کرد که با دو قطبی‌سازی های کاذبی همانند با حجاب و بی‌حجاب به ظن خود گسل میان این دو طیف اجتماعی را به اوج خود برساند و جرقه برخی دعواهای اجتماعی را راه اندازی کند. شاید به ظن برخی طراحان پشت پرده پروژه ضد امنیتی کشف حجاب، انتشار یادداشت میرحسین موسوی و توهین صریح به مدافعان حرم، می‌توانست نقش یک کاتالیزور جدید برای ایجاد درگیری‌های اجتماعی باشد. البته بدیهی است که این نوع محاسبات همانند گذشته چقدر با متن جامعه ایران فاصله دارد. 3️⃣ اما به نظر می رسد که نباید از اصل یادداشت ترجمه شده عربی میرحسین که مقدمه نگارنده‌اش بر ترجمه عربی بیانیه‌های جنبش فتنه گر سبز است به راحتی گذشت. از میرحسین موسوی که در بهمن 89 نشان داد که این آمادگی را دارد که بخشی از پروژه سوریه‌سازی ایران باشد، نباید پس از دوازده سال تعجبی داشت که دوباره داوطلبانه خود را در یک پازل جدید ضدامنیتی تعریف کند و همچنان به ادامه ماموریت خود اصرار بورزد. از نظر نگارنده یادداشت میرحسین موسوی بیش از آنکه داخلی باشد بیشتر انتقال پیامی به محور عبری- عربی منطقه است و اعلام آمادگی مجدد برای شریک شدن در بازی های ضدامنیتی آنها و جلب توجه و حمایتشان هست. 4️⃣ داستان یادداشت میرحسین موسوی ظاهر یک طراحی شیک و مثلا پیچیده امنیتی دارد ولی در باطن ادامه همان محاسبات ساده‌لوحانه درباره محیط داخلی ایران است. هیچ بعید نیست دوباره ردپای مشاوران خائن ایرانی در کار باشد. ➖➖➖➖➖➖➖➖ @kheymegahevelayat