eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
35.7هزار عکس
31.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 داعشی‌های وطنی در چنگ قانون 🔹 یأجوج و ماجوج های وحشی که کارشان قتل و سوزاندن قرآن و پرچم امام حسین(علیه السلام) هست حتما بازداشت می شوند. 🔹اگر قوه قضائیه این قاتل ها را آزاد کند مدیون خون بیش از چهل شهید بی گناهی هست که این نانجیب ها کشته اند. 🔹اونایی که توی فضای مجازی هارت و پورت میکردن، دیشب رفتند توی گونی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حمله وحشیانه و سنگ پرانی آشوب طلبان به نیروهای نظامی در آشوب های چند روز اخیر در مازندران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 حال و هوای خانه شهدای 🔹 صحبت های تلخ پدر و مادر تعدادی از جانباختگان حوادث اخیر...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر سه زن بودند؛ از قضا هر سه کُرد؛ با گلوله توسط شوهرش کشته شد. برای حفظ عفت و پاکدامنی اش قربانی شد. بر اثر سکته از دنیا رفت؛ ها و ها برای شیلر لال شدند‌، به میترا کلی تهمت زدند، برای مهسا امینی مدافع حقوق زنان شدند. 🤲 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّڪَ الْفَرَج
🚨 پشت پرده کشف حجاب شبنم فرشادجو چیست؟ ⭕️ چند روز قبل شبنم فرشادجو یکی از بازیگرهای سینما و تلویزیون که تقریبا شش ماه هست از ایران خارج و ساکن شهر تورنتو کانادا شده است اعلام کرد در راستای همدردی با خانواده مهسا امینی کشف حجاب می کند 👈 اما پشت پرده این کشف حجاب چیست؟ ⭕️ شبنم فرشادجو در ماه‌های اخیر پس از ورود به کانادا بارها تصاویر بی‌حجاب خودش را در صفحات مجازی منتشر کرده است و در واقع کشف حجاب به بهانه مرگ مهسا امینی برای اولین بار نبوده بلکه یک سناریو برای وایرال شدن (دیده شدن سریع در فضای مجازی) او بوده است، مساله به همینجا ختم نمی‌شود زیرا فرشادجو مدتی است به عنوان همکار و شریک یک شرکت مهاجرتی در تورنتو آغاز به فعالیت کرده است و این کشف حجاب صوری در واقع تلاش برای وایرال شدن خودش و در کنارش تبلیغ برای شرکت مهاجرتی او و دوستانش است! ⭕️ آری این جماعت حتی از مرگ یک دختر جوان در راستای سود اقتصادی خودشان بهره می‌برند!
📌 آغاز فتنه ضد حجاب توسط امید دانا 🔸مشخصاً و مطمئنا جناب امید دانا مشغول پیاده سازی یک پروژه صهیونیستی است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلبریتی خائن دیگر 🔺این خائن هم که اروپا تشریف دارن، از اونجا اغتشاشات رو رهبری میکنه! 🤔 ادعا میکنن جمهوری اسلامی چهل سال اختناق و سرکوب میکرده فقط نمیدونم با وجود سرکوب ایشون چجوری با امکانات و رسانه های این نظام رشد کرده و معروف شده و به جشنواره های بین المللی راه پیدا کرده؟ 🔹باید ازشون پرسید جرأت دارن از ظلمی که به زنان اروپایی میشه هم اونجا سخنرانی و اعتراض کنن؟ در ضمن هوا خیلی سرده، نه؟ خانم آهنگرانی؟ کجاشو دیدی؟ تازه اول پاییزه! حالا کو تا سرمای استخوان سوز زمستون... 🔹 ببینیم جنم اینو داری که از اغتشاشات زمستانی و ضد دولتی مردم مظلوم اروپا هم [ که احتمالا به زودی شروع خواهد شد! ] حمایت کنی؟ 🔻قوه قضاییه و نهادهای امنیتی و وزارت ارشاد باید این سلبریتی های نمک نشناس رو ممنوع الورود و ممنوع الکار کنند؛ این کمترین مجازاته!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیاد شهدا ی هشت سال در باغ شهادت را نبندید به ما بیچاره ها زان سو نخندید ما هنوز شھادت را بی درد میطلبیـم غافل از آنکه "شھادت را جز به اهل درد نمیدهند" دسته گلی ازجنس نثارشان وَعَجِّلْ‌فَرَجَهُم
🌷🌷 دست‌خطی‌ازشهید 📝دست‌خط بالا نوشته‎ای از این پهلوان‌شهید است که از دوران‌دفاع‌مقدس بجا مانده‌است. « راستی! اینجا به ما خیلی خوش‌میگذرد، چون رزق‌مومنین دائما برقرار می‌باشد.. رزق‌مومن که می‌دانید چیست؟ از همان سور‌های امام حسینی است که دائم برقرار است و ما هم آن را توی رگ میزنیم که قوت بگیریم، که اگر با دشمن رو‌به‌رو شدیم با یک مشت به درک واصلشان کنیم. والسلام ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ۱۸۹ 🏷️ نکوهش بى تابى ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ قَالَ عليه‌السلام مَنْ لَمْ يُنْجِهِ اَلصَّبْرُ أَهْلَكَهُ اَلْجَزَعُ ┅───────────────┅ ☜ و درود خدا بر او، فرمود: كسى را كه شكيبايى نجات ندهد، بى‌تابى او را هلاك گرداند. ─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام (در ترغيب به شكيبايى) فرموده است: هر كه را شكيبائى رهائى نداد بيتابى او را تباه گرداند (زيرا پاداش شكيبائى را از دست داده بكيفر بيتابى گرفتار است). 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به اثر زيان‌بار ترك صبر و پيشه نمودن جزع اشاره كرده مى‌فرمايد: «كسى كه صبر و شكيبايى او را نجات ندهد بى‌تابى او را از پاى در مى‌آورد»؛ (مَنْ‌ لَمْ‌ يُنْجِهِ‌ الصَّبْرُ أَهْلَكَهُ‌ الْجَزَعُ‌) به يقين در طول زندگى انسان، مصائب و مشكلات فراوانى است كه هيچ‌كَس از آن بر كنار نمى‌ماند. عكس العملى كه انسان مى‌تواند در مقابل اين حوادث دردناك و غم‌انگيز نشان بدهد يكى از دو چيز است: - نخست صبر و تحمل و شكرگزارى به درگاه خدا و دقت در يافتن راه نجات از آن مشكل يا مصيبت و حداقل كاستن از آثار زيان‌بار آن است. - ديگر جزع و بى‌تابى است كه هم اعصاب انسان را در هم مى‌كوبد و او را گرفتار بيمارى‌هاى مختلف كرده و گاه به مى‌كشاند و هم سبب ناشكرى به درگاه خداوند و وزر و وبال براى سراى ديگر مى‌شود. انسان عاقل راه نخست را بر مى‌گزيند كه هم اجر صابران را دارد و هم فوايد و بركات صبر را؛ بنابراين مفهوم اين كلام حكيمانه بسيار روشن و شفاف است و اين‌كه بعضى تصور كرده‌اند در مفهوم آن پيچیدگى است كاملاً اشتباه است. در ضمن از آنچه گفته شد معلوم شد كه هلاكت در اين جمله هلاك دنيوى و اخروى هر دو را شامل مى‌شود همان‌طور كه (نجات) در پرتو صبر نيز نجات دنيوى و اخروى را در بر مى‌گيرد، هرچند گاهى در بعضى از روايات تنها به هلاكت اخروى اشاره شده؛ مانند حديثى از عليه السلام كه مى‌فرمايد: «اتَّقُوا اللّٰه وَ اصْبِرُوا فَإِنَّهُ‌ مَنْ‌ لَمْ‌ يَصْبِرْ أهْلَكَهُ‌ الْجَزَعُ‌ وَ إنَّما هَلاكُهُ‌ فِى الْجَزَعِ‌ أَنَّهُ‌ إذا جَزِعَ‌ لَمْ‌ يُؤجَرْ ؛ تقواى الهى پيشه كنيد و در برابر مشكلات و مصائب صبر و شكيبايى داشته باشيد؛ زيرا كسى كه صبر نكند جزع او را هلاك خواهد كرد و هلاكت او در جزع اين است كه وقتى بى‌تابى كند أجر و پاداشى به او داده نخواهد شد»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
124 - اهانت به علویه بزرگی از علمای اعلام و سلسله جلیله سادات که شاید از ذکر نام شریفش راضی نباشد نقل فرمود : وقتی پدر علامه ام را در خواب دیدم، پرسشهایی از ایشان نمودم و پاسخهایی شنیدم . 1- ارواحی که در عالم برزخ معذبند عذاب و سختیهای آنها چگونه است ؟ در پاسخ فرمود : آنچه برای تو که هنوز در عالم دنیا هستی می توان بیان کرد به طور مثال آن است که هرگاه در درّه ای از کوهستان باشی و از چهار سمت کوههای بسیار مرتفعی که هیچ توانایی بر بالا رفتن از آنها نباشد و در آن حال گرگی هم تو را دنبال کند و هیچ راه فراری از او نباشد . 2- آیا خیراتی که در دنیا برای شما انجام داده ام به شما رسیده و کیفیت بهره مندی شما از خیرات ما چگونه است ؟ در پاسخ فرمود : بلی تمام آنها به من رسیده است و اما کیفیت بهره مندی از آنها را هم به ذکر مثالی برای شما بیان می کنم : هرگاه در حمّام بسیار گرم پر از جمعیتی باشی که در اثر کثرت تنفس و بخار و حرارت، نفس کشیدنت سخت باشد در آن حال گوشه درب حمام باز شود و نسیم خنک به تو برسد چقدر شاد و راحت و آزاد می شوی؟! چنین است حال ما هنگام رسیدن خیرات شما . 3- چون بدن پدرم را سالم و منور دیدم و تنها لبهای او زخمدار و آلوده به چرک و خون بود از آن مرحوم سبب زخم بودن لبهایش را پرسیدم و گفتم اگر کاری از دست من بر می‌آید برای بهبود لبهای شما، بفرمایید تا انجام دهم؟ در پاسخ فرمود : تنها علاج آن به دست علویه مادر شما است؛ زیرا سبب آن اهانتی بود که در دنیا به او می نمودم و چون نامش سکینه است هر وقت او را صدا می زدم خانم سکو می گفتم و او رنجیده خاطر می شد و اگر بتوانی او را از من راضی کنی امید بهبودی است. ناقل محترم فرمود : این مطلب را به مادرم گفتم، در جواب گفت: بلی پدر شما هر وقت مرا می خواند از روی تحقیر می گفت خانم سکو و من سخت آزرده و رنجیده خاطر می شدم ولی اظهار نمی کردم و به احترام ایشان چیزی نمی گفتم و چون فعلاً گرفتار و ناراحت است او را حلال نموده و از او راضی هستم و از صمیم قلب برایش دعا می کنم. در این سه پرسش و پاسخ مطالبی است که دانستن آنها ضروری است و برای تذکر خوانندگان عزیز به طور اختصار یادآوری می شود : کردارهای نیک به بهترین صورتها در برزخ به برهانهای عقلی و نقلی ثابت و مسلم است که آدمی به مرگ، نیست نمی شود بلکه روحش پس از رهایی از بدن مادی و خاکی به قالبی در نهایت لطافت ملحق می گردد و با اوست تمام ادراکاتی که در دنیا داشت از شنیدن و دیدن و شادی و اندوه و غیره بلکه شدیدتر و قوی‌تر از عالم دنیا. و چون بدن مثالی در کمال صفا و لطافت است، چشمهای مادی آن را نمی بیند ؛ یعنی کمی از چشم مادی است که مثل هوا را با اینکه جسم مرکب است ولی چون لطیف می باشد نمی تواند ببیند. این حالت روح آدمی پس از مرگ تا قیامت را عالم مثال و برزخ نامند چنانچه در قرآن مجید می فرماید : ( و از پس ایشان برزخ است تا روزی که برانگیخته می شوند )¹ و شرح و تفصیل عالم برزخ در بحث معاد گفته شده² ؛ چیزی که اینجا لازم است یادآوری شود آن است که کسانی که خوشبخت از این عالم رفته اند، در برزخ تمام کردارهای شایسته و اخلاق فاضله خود را به بهترین و زیباترین صورتها مشاهده می کنند و از آنها بهره برده شادمانند چنانکه نفوس بدبخت، کردارهای ناروای خود و خیانتها و جنایتها و اخلاق رذیله و صفات پست خود را به بدترین و وحشتناکترین صورتها می بینند و آرزو می کنند که از آنها فاصله بگیرند ولی نخواهد شد. چنانچه در پاسخ آن میت بزرگوار، تشبیه به گرگی که حمله ور است و شخص راهی برای فرار ندارد، شده است . در این آیه شریفه دقت شود :( روزی که می یابد هر نفسی آنچه بجا آورده از کارهای نیک نزدش حاضر شده و کارهای بدش را آرزو می کند که کاش بین او و آن (کردارهای زشت) فاصله دوری بود و خداوند برحذر می دارد شما را از عقابش و خداوند به بندگانش مهربان است)³ و از مهر اوست که در دنیا اعلان خطر فرموده تا بندگان در سرای دیگر گرفتار سختیها و فشارها نشوند . ----------------------------------------------------- 1- وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ اِلی یَوْمِ یُبْعَثُون (سوره مؤ منون ، آیه 100). 2- به کتاب معاد از بیانات حضرت مؤلف ، فصل دوم (برزخ ) مراجعه شود. 3- یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَیْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ اَنَّ بَیْنَها وَ بَیْنَهُ اَمَداً بَعیداً وَ یُحَذِّرُکُمُ اللّهُ نَفْسَهُ وَ اللّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ (سوره آل عمران، آیه 30).
با زبان کسی را نرنجانید مطلب مهم دیگری که اینجا باید متذکر شد لزوم مواظبت و مراقبت از آفتها و گناهان ( زبان ) است که از آن جمله خواندن مسلمان به لقبی زشت که او را ناراحت کند یا به کلمه ای که او را رنجیده سازد تا جایی که از رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله روایت شده که به غلام و کنیز خود خطاب غلامی و کنیزی ننمایید بلکه یا بُنیّ ! بگویید ؛ یعنی ای فرزندم ! یا فتاه ! بگویید ای جوان ! یا جوانمرد ! نبابد این قسم گناه را کوچک و ناچیز دانست؛ زیرا : اولاً: هر گناهی را که آدمی ناچیزش گرفت، بزرگ و در نامه عملش ماندنی خواهد شد. ثانیاً : این قسم گناه، آمرزیده شدنش علاوه بر و عذرخواهی از خداوند، متوقف بر عذرخواهی و دلجویی از آن کسی است که او را رنجانده و گاه می شود که مزاح تندی با مسلمانی می کند و او را می رنجاند و کار خود را خطا و گناهی نمی داند تا از او دلجویی و عذرخواهی نماید و پس از مرگش به همین یک گناه مدتها گرفتار خواهد بود و شاهد این مطلب آیه شریفه : (هر کَس هم‌وزن ذرّه بدی کند آن را می بیند)¹ لطف خدا در ارتباط به ارواح مطلب دیگری که باید دانسته شود این است که یکی از ابواب رحمت الهی ارتباط زنده ها به مرده هاست از دو جهت : یکی اتصال زنده ها در بعض رؤیاهای صادقه به ارواح مردگان و اطلاع یافتن به پاره ای از گزارشات و حالات آنها و خبرهایی که آنان از امور نهانی می دهند و سبب می شود که و بقای ارواح و تصدیق آنچه در شرع وارد شده است. و همچنین ارتباط ارواح به زنده ها برای خود مرده ها هم در برخی موارد نافع است مانند اصلاح پاره ای از گرفتاریهای آنها مانند همین داستان که خاطر آن مخدره علویه را خشنود گرداند و شواهد و نظایر آن فراوان است تنها به نقل یک داستان اکتفا می شود . چاقو را به صاحبش می رساند مرحوم استاد احمد امین در کتاب( التکامل فی الاسلام) نقل کرده است : دو نفر مأمور پست، تهران را به منظور زیارت قبر علیه السّلام ترک کردند و چون دولت اجازه مسافرت به عتبات مقدسه را به کسی نمی داد ناچار از راه قاچاق رفتند، در بیابان شوره زاری گرفتار شدند و به قدری تشنگی بر آنها فشار آورد که یکی از آنها از تشنگی مُرد و دیگری سخت به زحمت افتاد و بالأخره خودش را به تهران رسانید. پس از مدتی آن دوست و همکار و همسفر خود را در خواب دید که در باغ زیبایی با کمال راحتی به سر می برد، از حال او پرسید، پاسخ داد خدا را سپاسگزارم کاملاً راحتم ولی عقربی🦂 همه روزه پیش من می آید و انگشت ابهام پای مرا نیش می زند و به قدری مرا رنج می دهد که نزدیک است جان بدهم! به من خبر داده اند که این ناراحتی برای این است که روزی در خانه فلان دوستم مهمان بودم و ضمن اینکه با دوستم باقلا می خوردم، چاقوی کوچکی از خانه او سرقت کردم و آن را در گوشه سمت چپ در فلان نقطه خانه ام پنهان ساخته ام، از تو انتظار دارم که به خانه ام بروی و سلام مرا به همسرم برسانی و از قول من به او بگویی که چـ🔪ـاقو را به تو بدهد و به صاحبش برگردانی و از او برای من بخشش بخواهی، شاید خداوند از خطای من بگذرد. این شخص گوید من طبق خوابی که دیده بودم عمل نمودم، مرتبه دیگر دوستم را در خواب دیدم که در کمال خوشی و راحتی است و از من سپاسگزاری نمود. مظالم را کاملاً بررسی می نمایند در روضه کافی، حدیث 79 حدیثی طولانی در باره حساب خلایق در قیامت و گرفتن حقوق و مظالم از حضرت علی بن الحسین علیه السّلام نقل نموده تا اینکه می فرماید خداوند می فرماید : (منم خدایی که شایسته پرستش جز من نیست، حاکم دادگستری هستم که خلاف نگوید، میان شما به داد و عدالت خود قضاوت کنم، امروز در بر من به کسی ستم نرود، امروز از نیرومند داد ناتوان بستانم و از بدهکار حق بستانکار بگیرم و با حسنات و سیئات تقاص بدهکاریها را بنمایم. امروز است که هیچ ستمکاری از این گردنه در برابرم نگذرد و مظلمه ای از کسی به گردن او باشد. ای مردمان به هم بیاویزید و هر حقی به گردن کسی دارید که در دنیا به ستم از شما باز گرفته از او بخواهید و من خود گواه شما هستم بر علیه او ) . و در آخر حدیث است که یک مرد قرشی به آن حضرت گفت ای پسر پیغمبر هرگاه مرد مؤمنی حقی به گردن کافری دارد از آن کافر که اهل دوزخ است در برابر آن چه بستاند؟ امام فرمود : ( از گناهان آن مرد مسلمان به اندازه حقی که به گردن آن کافر دارد کم می شود و آن کافر به اندازه آنها به همراه عذاب کفر خود معذّب شود) آن مرد قرشی گفت هرگاه مسلمانی به گردن مسلمانی حقی دارد چگونه حقش از آن مسلمان دریافت شود ؟ امام فرمود : (برای آن مسلمان بستانکار از حسنات مسلمان بدهکار ظالم بگیرند و بر حسنات آن ستم کشیده بیفزایند) ----------------------------------------------------- 1- وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثقالَ ذَرَّهٍ شَرّاً یَرَهُ (سوره زلزلت ، آیه آخر)
آن مرد قرشی گفت : اگر ظالم حسناتی نداشته باشد ؟ امام فرمود : ( از گناهان آن مظلوم بستانکار بگیرند و به گناهان ظالم بدهکار بیفزایند) . ناگفته نماند ، هرگاه کافری بر مسلمانی حقی داشته باشد چون کافر قابلیت حسنات مسلمان را ندارد پس مقتضای عدل آن است که به مقدار حقش از عذابش تخفیف داده شود و برای دانستن این مطلب به داستان مرد عابدی که پنج قِران به یک نفر یهودی بدهکار بود و در اوایل این کتاب نقل گردیده مراجعه شود. حضرت سجاد علیه السّلام می فرماید : ( دست بنده را می گیرند و بلند می کنند که همه او را ببینند و گفته می شود : هر کَس بر این شخص حقی دارد باید از او بگیرد و نیست چیزی سخت تر بر اهل محشر از اینکه ببیند کسی را که ایشان را بشناسد و آشنایی داشته باشد از ترس اینکه چیزی بر آنها ادعا کند) ¹ مفلس حقیقی کیست ؟ رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله به اصحاب فرمود آیا می دانید مُفلس کیست ؟ گفتند مفلس در بین ما کسی است که وجه نقد و اثاثیه و دارایی هیچ ندارد، رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله فرمود : جز این نیست که مفلس از امت من کسی است که در قیامت با و و و که بجا آورده بیاید در حالی که به کسی فحشی داده و سبّ کرده و مال دیگری را خورده و خون شخصی را هدر داده و دیگری را زده است پس، از حسناتش به این و آن داده می شود و چون حسناتش تمام شود و هنوز بدهکار باشد پس، از گناهان بستانکار گرفته می شود و بر او انداخته می گردد. از روایات فهمیده می شود در قیامت که روز ظهور عدل تامّ و عامّ الهی است، اگر حیوانی بر انسانی حق داشته باشد مثلاً در آب و علوفه اش کوتاهی کرده یا بیش از اندازه او بار کشیده یا بیجا او را زده یا کشته، تماماً قصاص و تلافی خواهد شد . امام ناقه را نمی زند علیه السّلام را ناقه ای بود که بیست مرتبه با او حج رفته بود و در راه او را نزد. وقتی در اثنای راه از حرکت ایستاد و سرگرم چرا شد، امام علیه السّلام تازیانه را بلند کرد، ولی او را نزد و فرمود : ( لَوْلا خَوْفُ الْقِصاصِ ؛ یعنی اگر ترسی از قصاص و تلافی الهی نبود، او را می زدم ) . در جلد معاد بحارالانوار از صدوق روایت کرده که رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله دید ناقـ🐪ـه ای را که بار بر او گذارده بودند و پایش را هم بسته بودند، فرمود : ( صاحب ناقه کجاست ؟ به او بگویید آماده مخاصمه روز قیامت باش ! ) . خیرات زنده ها به مرده ها می رسد جهت دیگر فضل الهی که در ارتباط زندگان به مردگان است فایده دادن خیرات زنده هاست که برای مرده ها انجام می دهند و در این مقام روایات و داستانهای افزون از شمار است . . . . به سند صحیح از علیه السّلام مروی است که : بسا باشد مرده در تنگی و شدت است و خداوند به او وسعت می دهد و از تنگی بیرون می آورد؛ پس به او می گویند این راحتی که برایت پیش آمد به سبب نمازی است که فلان برادر مؤمن تو برایت بجای آورد. و فرمود : میت شاد می شود و به دعا و استغفاری که برایش می کنند فرج می‌یابد چنانچه زنده شاد می شود به هدیه ای که برایش ببرند. و فرمود : بر میت داخل می شود در قبرش نماز و روزه و حج و صدقه و سایر کارهای نیک و دعا و ثواب آن کارها برای کسی که بجا آورده و برای مرده هر دو نوشته می شود. و در حدیث دیگر فرمود : بسا فرزندی که در حال حیات، و مادر، از او ناراضی بودند و پس از مرگشان به واسطه کارهای نیکی که فرزند برای پدر و انجام داد به آنها نیکویی کرده پدر و مادر از او راضی شوند و بسا فرزندی که در حال حیات، پدر و مادر از او راضی بودند و بعد از فوت ایشان عاقّ آنها شود به سبب اینکه فرزند اعمال خیری را که باید برای آنها انجام دهد ترک کرده است. ناگفته نماند عمده خیرات برای پدر و مادر و خویشان و سایر مؤمنین آن است که پیش از هر کاری بدهیهای آنها را بپردازد و حقوق خدا و خلق که بر ذمه آنهاست ادا نماید و حج و سایر عباداتی که از ایشان فوت شده قضا کند یا دیگری را أجیر نماید و در انفاقهای مستحبی، ارحام میت را مقدم دارد. ----------------------------------------------- 1- یُؤْخَذُ بِیَدِ الْعَبْدِ یَوْمَ الْقِیمَهِ عَلی رُؤُسِ اْلاَشْهادِ وَ یُقالُ اَلا مَنْ کانَ لَهُ قِبَلَ هذا حَقُّ فَلْیَأخُذْهُ وَ لا شَیْءَ اَشَدُّ عَلَی اَهْلِ الْقِیمَهِ مِنْ اَنْ یَرَوْا مَنْ یَعْرِفُهُمْ مَخافَهً اَنْ یُدَّعی عَلَیهِ شیءٌ (لئالی الاخبار، صفحه 548)
در این دقت کنید : مرحوم استاد احمد امین در همان کتاب التکامل فی الاسلام می نویسد: زنی شوهرش مُرد، برای اینکه خدمتی به شوهرش کرده باشد، شبهای جمعه غذایی تدارک می کرد و به وسیله فرزند یتیم خود به خانه فقرا می فرستاد. طفل بیچاره با اینکه گرسنه بود غذا را از مادر می گرفت و به فقرا می رسانید و خود با شکم گرسنه به خانه برمی گشت و می خوابید تا اینکه شبی کاسه صبرش لبریز شد و در راه، غذا را خودش خورد و با شکم سیر به خانه برگشت و آسوده خوابید😴. آن شب زن شوهر خود را در خواب دید که به او می گفت : (تنها غذای امشب به من رسید!) زن از خواب بیدار شد و با کمال شگفتی از فرزندش پرسید شبهای جمعه گذشته و دیشب غذا را کجا می بردی و به کی می دادی؟ من دیشب پدرت را در خواب دیدم که می گفت تنها غذای دیشب به او رسیده است! طفل راستش را گفت که شبهای جمعه غذا را به خانه فقرا می بردم ولی دیشب چون زیاد گرسنه بودم خودم خوردم و آسوده خوابیدم. زن دانست بهترین خدمت به شوهر این است که یتیم او را سیر نگهدارد و از اینجا است که در حدیث است صدقه صحیح نیست در حالی که خویشاوندان انسان محتاج باشند .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| (علیه السلام) •──•❃❀✿( ۳۴ )✿❀❃•──• 📖 وَ أَمَّا حَقُّ الْمَالِ فَأَنْ لَا تَأْخُذَهُ إِلَّا مِنْ حِلِّهِ وَ لَا تُنْفِقَهُ إِلَّا فِي حِلِّهِ وَ لَا تُحَرِّفَهُ عَنْ مَوَاضِعِهِ وَ لَا تَصْرِفَهُ عَنْ حَقَائِقِهِ وَ لَا تَجْعَلَهُ إِذَا كَانَ مِنَ اللَّهِ إِلَّا إِلَيْهِ وَ سَبَباً إِلَى اللَّهِ وَ لَا تُؤْثِرَ بِهِ عَلَى نَفْسِكَ مَنْ لَعَلَّهُ لَا يَحْمَدُكَ وَ بِالْحَرِيِّ أَنْ لَا يُحْسِنَ خِلَافَتَكَ فِي‏ تَرِكَتِكَ وَ لَا يَعْمَلَ فِيهِ بِطَاعَةِ رَبِّكَ فَتَكُونَ مُعِيناً لَهُ عَلَى ذَلِكَ أَوْ بِمَا أَحْدَثَ فِي مَالِكَ أَحْسَنَ نَظَراً لِنَفْسِهِ فَيَعْمَلُ بِطَاعَةِ رَبِّهِ فَيَذْهَبُ بِالْغَنِيمَةِ وَ تَبُوءُ بِالْإِثْمِ وَ الْحَسْرَةِ وَ النَّدَامَةِ مَعَ التَّبِعَةِ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ ┈┄┅═✾ ترجمه ✾═┅┄┈ ✨ و أما حق مال و دارائى اينست كه آن را نگيرى مگر از راه حلال و صرف نكنى مگر در جاى حلال و بيجا خرج نكنى و از راه درست آن را بجاى ديگر نبرى و چون خدا داده آن را جز براه خدا و آنچه وسيله راه خدا است بكار نبرى و بكَسى كه بسا قدر دانى از تو نكند با نياز خودت ندهى و سزا است كه درباره آن ترك طاعت خدا نكنى تا بجاى تو ميراث بماند براى ديگران و كمك بوارث كنى كه از تو آن را بهتر منظور دارد، در طاعت خدا بمصرف رساند و غنيمت را او ببرد، بار و افسوس و پشيمانى و عقوبت بدوش تو بماند و لا قوة الا باللَّه.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬    مقابله با ؛ ➖ دشمنی که روبرویت ایستاده، ➖ با دشمنِ خودی که در خانه توست، دو حالت متفاوت دارد! 💥 این آزمون را حتماً از ما خواهند گرفت! ▪️ ویژه شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام