─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─
♻️ ترجمه فیضالاسلام: امام عليه السّلام (در ترغيب به برخى از صفات شايسته) فرموده است:
(۱) به خاموشى بسيار، هيبت و بزرگى پديد آيد (زيرا خاموشى نشانۀ عقل و خردمندى است)
(۲) و به انصاف و برابرى، پيوستگان و دوستان بسيار گردند (هر كه انصاف پيشه كند مردم باو پيوسته و همراه شوند)
(۳) و با نيكى كردن، منزلتها بزرگ گردد (زيرا هر كَس احسان كننده را ارجمند مىنگرد)
(۴) و با فروتنى، نعمت تمام ميشود (خدا هر كه را #نعمت داد و او با مردم فروتنى نمود سپاسگزارى كرده و سزاوار نعمت بسيار مىگردد، يا اگر شخص بكسى نعمت رساند و با او فروتنى نمايد نعمت را تمام كرده)
(۵) و با تحمّل رنجها و سختيها (ى مردم) بزرگى واجب و لازم ميشود (زيرا شخص اگر از سختيها و رنجها تنگدل نگشت بزرگى و مهترى يابد و شايستۀ سرورى گردد)
(۶) و با رفتار خوب و پسنديده دشمن شكست مىخورد (زيرا مردم باو رو آورده دشمن را تنها مىگذارند، يا با رفتار پسنديده دشمن مغلوب ميشود)
(۷) و با حلم و بردبارى از سفيه و كم خرد ياوران او بسيار گردند (زيرا مردم او را بر اثر حلم و بردباريش كمك مىنمايند و همين معنى در فرمايش يك صد و نود و هفت گذشت).
📖 امام عليه السلام در اين گفتار نورانى به هفت نكتۀ مهم از فضايل اخلاقى و اثر مثبت آنها اشاره مىكند.
نخست مىفرمايد: «كثرت سكوت، سبب ابّهت و بزرگى است»؛ (بِكَثْرَةِ الصَّمْتِ تَكُونُ الْهَيْبَةُ)
مرحوم ابنميثم در شرح نهج البلاغۀ خود در اينجا نكتۀ جالبى آورده مىگويد: دليل كلام مولا اين است كه سكوت، غالباً نشانۀ عقل است و ابّهت صاحبان عقل آشكار است و اگر به يقين دانسته شود كه كثرت سكوت ناشى از عقل اوست، ابهت او بيشتر مىشود و اگر حال او شناخته نشود و اين احتمال وجود داشته باشد كه سكوتش ناشى از عقل است باز سبب ابهت اوست و گاه ممكن است سكوت، ناشى از ضعف و ناتوانى در كلام باشد و باز هم اين امر سبب احترام شخص مىشود؛ زيرا از پريشانگويى پرهيز مىكند.
➕ اضافه بر اينها، سكوت، سبب نجات از بسيارى از گناهان است؛ زيرا غالب گناهان كبيره به وسيلۀ زبان انجام مىشود تا آنجا كه سى گناه كبيره را براى زبان شماره كردهايم. بديهى است هنگامى كه انسان از اين گناهان پرهيز كند ابهت و هيبت و شخصيت او بيشتر خواهد بود.
در حديث جالبى از «هشام بن سالم» يكى از ياران خاص #امام_صادق عليه السلام مىخوانيم كه مىفرمايد: «پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله به مردى كه خدمتش رسيد فرمود: ألا أدُلّكَ عَلىٰ أمْرٍ يُدْخِلُكَ اللّٰهُ بِهِ الْجَنَّةَ؟ ؛ آيا تو را به چيزى هدايت كنم كه به وسيلۀ آن وارد بهشت شوى؟» عرض كرد: آرى يا رسول الله. پيغمبر صلى الله عليه و آله فرمود: «أنِلْ مِمّا أنالَكَ اللّٰهُ ؛ از آنچه خداوند در اختيار تو قرار داده بذل و بخشش كن». عرض كرد: اگر من خودم محتاجتر از كسى باشم كه مىخواهم به او بخشش كنم چه كنم؟ پيغمبر صلى الله عليه و آله فرمود: «فَانْصُرِ الْمَظْلُومِ ؛ به يارى ستمديده برخيز». عرض كرد: اگر من خودم از او ضعيفتر باشم چه كنم ...
📖 سپس در دومين نكته مىفرمايد: «انصاف مايۀ فزونى دوستان است»؛ (وَ بِالنَّصَفَةِ يَكْثُرُ الْمُوَاصِلُونَ)
💡 «نَصَفَة» به معناى «انصاف» و «مُواصلون» جمع «مواصل» در اينجا به معناى دوست است.
👈 حقيقت انصاف آن است كه انسان، نه حق كسى را غصب كند و نه سبب محروميت كسى از حقش شود، نه سخنى به نفع خود و زيان ديگران بگويد و نه گامى در اين راه بردارد، بلكه همه جا حقوق را رعايت كند حتى در مورد افراد ضعيف كه قادر به دفاع از حق خويش نيستند. بديهى است كسى كه اين امور را رعايت كند دوستان فراوانى پيدا مىكند و جاذبۀ انصاف بر كسى پوشيده نيست.
در روايات اسلامى دربارۀ اهميت انصاف بحثهاى گستردهاى ديده مىشود از جمله تنها در اولين باب از ابوابى كه در كتاب ميزان الحكمه دربارۀ اهميت انصاف ذكر شده 20 حديث كوتاه و پرمعنا از اميرمؤمنان على عليه السلام آمده است؛ از جمله مىفرمايد: «الإنْصافُ أفْضَلُ الْفَضائِلِ ؛ برترين فضيلتها انصاف است».
در حديث ديگرى از آن حضرت مىخوانيم: «إنَّ أعْظَمَ الْمَثُوبَةِ مَثُوبَةُ الْإنْصافِ ؛ برترين ثواب الهى ثواب انصاف است».
نيز در حديث ديگرى مىفرمايد: «الْإنْصافُ يَرْفَعُ الْخِلافَ وَ يُوجِبُ الْإئْتِلافَ؛ انصاف اختلافات را برطرف مىسازد و موجب اتحاد صفوف مىشود».
بالاخره در حديثى ديگرى مىفرمايد: «عامِلْ سائِرَ النّاسِ بِالْإِنْصافِ وَ عامِلِ الْمُؤْمِنينَ بِالْإيثارِ ؛ با ساير مردم به انصاف رفتار كن و با مومنان به ايثار». از حديث اخير مفهوم انصاف نيز روشن مىشود؛ انصاف آن است كه منافع خود و ديگران را با يك چشم ببينيم و ايثار آن است كه ديگران را با بزرگوارى بر خود مقدم بشماريم.
از حديث ذيل نيز مفهوم «انصاف» آشكارتر مىشود.
امام صادق عليه السلام در اين حديث كه شرح جنود هفتاد و پنج گانۀ عقل و جهل را بيان مىكند، مىفرمايد: «وَ الْإنْصافُ وَ ضِدُّهُ الْحَمِيَّةَ ؛ يكى ديگر از لشكريان عقل انصاف است و ضد آن تعصب (دربارۀ حقوق خويشتن) است»
📖 در سومين نكته مىفرمايد: «با بذل و بخشش قدر انسانها بالا مىرود»؛ (وَ بِالْإِفْضَالِ تَعْظُمُ الْأَقْدَارُ)
💡 «افضال» منحصر به بذل مال نيست، بلكه همانگونه كه مرحوم مغنيه در شرح نهج البلاغۀ خود آورده است هر كمكى كه آلام و اندوهها را كم كند و بارهاى سنگين را از دوش مردم بر دارد مصداق آن است.
در خطبۀ معروف اميرمؤمنان عليه السلام كه به خطبۀ «وسيله» مشهور شده است مىخوانيم: «أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ مَنْ قَلَّ ذَلَّ وَ مَنْ جَادَ سَادَ ؛ كسى كه در احسان كوتاهى كند ذليل مىشود و كسى كه جود و بخشش پيشه كند بزرگ مىشود».
شك نيست كه هرقدر انسان، به ديگران بيشتر بذل و بخشش كند دلها مجذوب او مىشوند و سيل محبت مردم به سوى او سرازير مىگردد و همين امر باعث عظمت و شخصيت انسان مىشود.
همانگونه كه در حديثى در غرر الحكم مىخوانيم: «بِالْإفْضالِ تَسْتَرِقُّ الْاعْناقُ؛ به وسيلۀ بذل و بخشش مردم تسليم انسان مىشوند».
حتى اگر چنين شخصى داراى عيوبى باشد، احسان و بخشش مىتواند پرده بر عيب او بيفكند، چنان كه در حديث غرر الحكم آمده است: «بِالْإحْسانِ تَسْتُرُ الْعُيُوبُ»
📖 سپس در چهارمين نكته مىفرمايد: «با تواضع نعمت (الهى) كامل مىگردد»؛ (وَ بِالتَّوَاضُعِ تَتِمُّ النِّعْمَةُ)
رابطۀ تواضع با اتمام نعمت از اينجاست كه هم خداى متعال كسانى را كه از نعمتهايش برخوردار مىشوند و گرفتار كبر و غرور نمىگردند؛ بلكه در برابر خلايق تواضع بيشترى مىكنند مشمول لطف و رحمت خاصش مىگرداند و بر نعمتش مىافزايد و هم بندگان خدا وقتى چنين حالتى را در او ببينند كه كثرت #نعمت باعث فزونى تواضع او شده او را لايق سربلندى و سرپرستى و پيشوايى جامعه مىبينند و عظمت او در چشم مردم بيشتر مىشود.
در حديثى در اصول كافى آمده است كه #امام_صادق عليه السلام فرمود: «خداوند متعال به موسى عليه السلام خطاب كرد: اى موسى! آيا مىدانى چرا تو را مخاطب خود ساختم و با تو تكلم كردم و ديگران را چنين افتخارى ندادم؟ موسى عرض كرد: پروردگارا براى چه بود؟ خداى متعال وحى فرستاد كه اى موسى! من تمام بندگانم را بررسى كردم احدى را از تو متواضعتر نيافتم. تو هنگامى كه نماز مىخوانى صورت خود را بر خاك مىنهى (از اين حديث شريف روشن مىشود كه در نمازهاى قبل از #اسلام به هنگام نماز و عبادت صورت بر خاك نمىگذاردند، موسى بن عمران براى ابراز نهايت تواضع اين كار را انجام مىداد)».
در حديثى از رسول خدا صلى الله عليه و آله مىخوانيم: «إنَّ أفْضَلَ النّاسِ عَبْداً مَنْ تَواضَعَ عَنْ رِفْعَةٍ ؛ برترين بندگان خدا كسى است كه در عين بزرگى و عظمت تواضع كند».
در حديثى از امام اميرمؤمنان مىخوانيم: «التَّواضُعُ زَكاةُ الشَّرَفِ ؛ زكاتِ مقام و شرافت، تواضع است».
اصولاً يكى از فلسفههاى عبادات اسلامى مخصوصاً نماز و زيارت خانۀ خدا پرورش روح تواضع در انسان است.
در حديثى از رسول خدا مىخوانيم: روزى به يارانش فرمود: «ما لي لا أَرىٰ عَلَيْكُمْ حَلاوَةَ الْعِبٰادَةِ ؛ چرا شيرينى عبادت را در شما نمىبينم؟ قالوا و ما حلاوة العبادة ؛ عرض كردند: شيرينى عبادت چيست؟ «قالَ: التَّواضُعُ ؛ فرمود: #تواضع است»
📖 در پنجمين نكتۀ حكيمانه مىفرمايد: «با پذيرش هزينهها (و رنجها ومشكلات) عظمت و سرورى حاصل مىگردد»؛ (وَ بِاحْتِمَالِ الْمُؤَنِ يَجِبُ السُّؤْدَدُ)
💡 «مُؤَن» جمع «مؤنه» به معناى هزينه و «سُؤْدَد» به معناى بزرگى و سرورى است.
زندگى دنيا آميخته با انواع مشكلات است مخصوصاً براى رسيدن به مقامات والا، مشكلات بيشترى را بايد تحمّل كرد و نازپروردگان متنعم به جايى نمىرسند.
نازپرورده تنعّم نبرد راه به دوست `عاشقى شيوۀ رندان بلاكَش باشد` مرحوم مغنيه در شرح اين جمله مىگويد: كسى كه بارهاى سنگين مردم را بر دوش كشد مردم او را بر سر خود مىنشانند و او را اهل رهبرى و رياست مىبينند، دين و رنگ و نَسَبش هر چه باشد ولى كسانى كه مردم از آنها بهرهمند نمىشوند به آنها همانند موجودى نگاه مىكنند كه هيچ ثمرهاى ندارد، هر چند دنيا را از علم و دانش خود پر كند. در حديثى از #امام_صادق عليه السلام مىخوانيم: «ثَلاثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ كانَ سَيِّداً كَظْمُ الْغَيْظِ وَ الْعَفْوُ عَنِ الْمُسيءِ وَ الصِّلَةُ بِالنَّفْسِ وَ الْمالِ ؛ سه چيز است در هر كَس باشد رياست و سرورى پيدا مىكند: فرو بردن خشم و عفو خطاكاران و خدمات و جانى و مالى به ديگران». در حديث مشروحى كه #امام_كاظم عليه السلام خطاب به «هشام بن حَكَم» مسائل مهمى را بيان فرموده و مرحوم كلينى آن را در صدر جلد اول كتاب كافى قرار داده است در بخشى از آن مىخوانيم كه امام عليه السلام مىفرمايد: «يَا هِشَامُ إِنَّ الْعَاقِلَ نَظَرَ إِلَى الدُّنْيَا وَ إِلَى أَهْلِهَا فَعَلِمَ أَنَّهَا لَا تُنَالُ إِلَّا بِالْمَشَقَّةِ وَ نَظَرَ إِلَى الْآخِرَةِ فَعَلِمَ أَنَّهَا لَا تُنَالُ إِلَّا بِالْمَشَقَّةِ فَطَلَبَ بِالْمَشَقَّةِ أَبْقَاهُمَا ؛ اى هشام! عاقل نظرى به دنيا و اهلش افكند و دانست آن را جز با مشقت نمىتوان به دست آورد و نگاهى به آخرت كرد و دانست آن نيز جز با مشقت به دست نمىآيد از اين رو با تحمل مشقت، آن را كه بقاى بيشترى داشت (آخرت) طلب نمود»
📖 سپس امام عليه السلام در ششمين جملۀ حكمت آميز مىفرمايد: «با روش عادلانه، دشمن مقهور و مغلوب مىشود»؛ (وَ بِالسِّيرَةِ الْعَادِلَةِ يُقْهَرُ الْمُنَاوِئُ)
💡 «مُناوىء» به معناى «دشمن» از ريشۀ «مناواة» به معناى «دشمنى» است؛ زيرا دشمن هنگامى موفق به كار خود مىشود كه دستاويزى پيدا كند. كسى كه روش عادلانه دارد، دستاويزى به دست دشمن نمىدهد و همين باعت مقهور شدن اوست.
➕ افزون بر اين كسى كه روش عادلانهاى دارد طرفداران زيادى در ميان مردم پيدا مىكند و آن كَس كه طرفداران زياد دارد دشمنش مقهور مىشود.
➕ افزون بر همۀ اينها چنين كسى مورد الطاف الهى است و خداوند چنين بندۀ عدالتپيشهاى را در برابر دشمنانش تنها نمىگذارد و او را پيروز مىگرداند و به گفتۀ شاعر:
دشمن به كين نشسته مولا نمىگذارد
الطاف بىكرانش تنها نمىگذارددر حديثى از رسول خدا صلى الله عليه و آله مىخوانيم: «الْعَدْلُ جُنَّةٌ واقِيَةٌ وَ جَنَّةٌ باقِيَةٌ ؛ #عدالت سپر نگهدارنده و بهشت جاودان است». در روايت ديگرى از غرر الحكم مىخوانيم: «اِعْدِلْ تَدُمْ لَكَ الْقُدْرَةُ ؛ عدالت پيشه كن تا قدرت تو پايدار ماند». اصولاً عدالت، اساس نظام تكوين و تشريع است، همانگونه كه در حديثى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله مىخوانيم: «بِالْعَدْلِ قامَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ ؛ به وسيلۀ عدالت و نظم، آسمان و زمين برپاست». در حديث ديگرى نيز از اميرمؤمنان على عليه السلام آمده است: «الْعَدْلُ حَياةُ الْأحْكامِ؛ عدالت روح و حيات احكام است». بنابراين كسى كه روش عادلانه را در زندگى خود برگزيده است، هماهنگ با نظام هستى و همگام با شريعت اسلام است و چنين كسى به يقين بر دشمنانش پيروز مىشود. 🔍 در ذيل خطبۀ 216 نيز شرحى در اين زمينه بیان شده است.
📖 در هفتمين و آخرين جملۀ اين كلام حكيمانه مىفرمايد: «با حلم و بردبارى در برابر سفيهان، ياوران انسان بر ضد آنها زياد مىشوند»؛ (وَ بِالْحِلْمِ عَنِ السَّفِيهِ تَكْثُرُ الْأَنْصَارُ عَلَيْهِ)
شبيه همين معنا در حكمت 206 گذشت. بىشك در هر جامعهاى افراد سفيه و كمخردى هستند كه كار آنها خردهگيرى بر بزرگان و گاه پرخاشگرى است و هرگونه درگيرى با آنان سبب وهن افراد باشخصيت و جرأت و جسارت سفيهان مىگردد؛ بنابراين بهترين روش در مقابل اين گونه افراد همانگونه كه در آيات فراوانى از آيات قرآن مجيد آمده و در كلام نورانى بالا اشاره شد، بردبارى و تحمل و بىاعتنايى به گفتار و سخنان آنهاست. از آنجا كه آنها حريم افراد باشخصيت را مىشكنند و جسورانه سخن مىگويند، اين تحمل و بردبارى سبب مىشود چهرۀ مظلوميت به خود بگيرند و مردم فهميدۀ جامعه به يارى آنها بر ضد سفيهان و بىخردان برخيزند و آنها را ساكت كرده بر جاى خود بنشانند. سيرۀ رسول اكرم صلى الله عليه و آله و امامان معصوم عليهم السلام و بسيارى از بزرگان دينى همين بوده است. حقيقت «حلم» همانگونه كه در حديثى از #امام_حسن_مجتبى عليه السلام آمده است: «كَظْمُ الْغَيْظِ وَ مِلْكُ النَّفْسِ» است يعنى #حلم فروبردن غضب و تسلط بر نفس خويش است به گونهاى كه عكسالعملى نشان ندهد.
در زندگى #پيامبر_اكرم صلى الله عليه و آله بارها خواندهايم كه افراد نادان و جسورى خدمتش مىرسيدند و تعبيرات ناروايى نثار مىكردند و حتى گاه با شخص حضرت درگير مىشدند؛ اما آن حضرت تحمل مىكرد و به حل مشكلاتشان مىپرداخت.
داستان امام حسن مجتبى عليه السلام و آن مرد شامى نيز معروف است.
در كتاب أسد الغابه در سرگذشت «قيس بن عاصم» مردى كه بزرگ قبيلۀ خود و مورد احترام رسول اكرم صلى الله عليه و آله بود مىخوانيم: «او بسيار به حلم و بردبارى مشهور بود؛ از جمله اينكه «احنف بن قيس» صحابى رسول خدا صلى الله عليه و آله مىگويد: من حلم را از «قيس بن عاصم» آموختم؛ روزى ديدم در كنار خانهاش نشسته و بر غلاف شمشيرش تكيه كرده بود و براى قومش سخن مىگفت ...
💗جوانان عزیز من ؛ شما هم مانند «حسین فهمیده» میتوانید نقش ایفا کنید
🔻رهبرانقلاب: جوانان و نوجوانان عزیز من! همه شما میتوانید در کشورتان نقش پیدا کنید.
🔹یک روز نقش، نقش «حسین فهمیده» بود؛ یک روز نقشهای دیگر است.
🔹در زمینه مسائل دینی، مسائل فرهنگی، مسائل سیاسی، مسائل اخلاقی، آیندهنگری، امیدبخشی، نشاط دادن به محیط پیرامون خود و تعبّد و تقیّد و پایبندی به شریعت اسلامی -که سرمایه سربلندی فرد و جامعه است- میتوان مجاهدت کرد.البته در آنها، دادنِ جان مطرح نیست؛ اما همّت و اراده و تصمیم لازم دارد.
🔹همه میتوانید در مدارس، در دانشگاهها، در محیطهای کار و غیره، نقش ایفا کنید.
🔺جوانِ زنده و بانشاط و پُرامید و پاکدامن، میتواند یک تاریخ را بیمه کند.
🗓 ۷۷/۸/۸
🌹هشتم آبانماه؛ سالروز شهادت #حسین_فهمیده و #روز_نوجوان
💻 Farsi.Khamenei.ir
1_1899228905.pdf
400.9K
🔰نشریه انقلابی شماره یک
۶ آبان ۱۴۱۰
این شبنامه را تا جاییکه در توان دارید پخش کنید، فوروارد کنید، اشتراک کنید، چاپ کنید، نشر بدید
|🔎 @nufoozi_ir |
هدایت شده از فقه و احکام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 با توجه به وقاحت و برهنه شدن أخیر عده ای از شیطان صفتان پیش بینی دقیق #استاد_رحیم_پور در مورد نتیجه کوتاه آمدن حکومت از حد #حجاب اسلامی و #گشت_ارشاد را دوباره مرور می کنیم.
#زن_عفت_افتخار
#حجاب
#ایران
هدایت شده از فقه و احکام
🚨 لطفا وقت بذارید بخوانید!
- دختر جان دقیقا چی میخوای؟
+ گشت ارشاد جمع بشه و حجاب هم اجباری نباشه!
- حد بی حجابی تا کجا باشه؟
+ هر کسی نخواست روسری سرش نکنه!
- اگه یه خانم خواست با شورت بیرون بیاد چی؟
+ نه دیگه اونقدر نه!
- خب پس معتقدی با اون دیگه باید برخوردکرد. درسته؟
+ بله
- پس #گشت_ارشاد جمع نشه؟!
+ نه! فقط به روسری گیر ندن.
- خب اگه درحال بردن زنی که با شورت اومده بیرون یکی از گشت ارشاد فیلم گرفت و گفت دخترمظلوم رو چرا میبرینش چی بگیم؟
یا اگه یکی پیداشد گفت چرا به شورتش گیر میدین چی بگیم؟! یا اصن خود اونی که شرت پوشیده دادبیداد کرد و گریه کرد و جیغ کشید و با مأمور همراهی نکرد چی بگیم؟ چه کنیم؟
+ خب به اونم گیر ندن!
- ینی پس فردا شوهرت یا بچه ت این صحنه ها رو ببینه اکیای؟
+ بالاخره خب اونم میخواد آزاد باشه!
- آها پس یعنی اگه کسی لخت مادرزاد هم خواست بیاد بیرون ایرادی نداره! درسته؟!
+ نه دیگه لخت مادرزاد نه!
- پس گشت ارشاد با لختهای مادرزاد برخورد کنه؟
+ آره.
- خب اگه باز وقت بازداشت اونی که لخت اومده بیرون یکی گفت چی کارش دارین چه کنیم؟ یا خودش سوار نشد و جیغ جیغ کرد چی؟
+ خب آخه لخت که یه جوریه!
- بالاخره دوس داره آزاد باشه دیگه! ولی تصور کن پسر بچه ها و دختربچه ها هم این صحنه ها رو میبینن!!
+ توی خارجش هم به یه مثبت هیجده اعتقاد دارن!
- و اگه کسی همون رو رعایت نکرد باهاش چه کنیم؟
+ تذکر بدیم!
- و اگه گوش نکرد؟
+ باهاش برخورد بشه!
- چه برخوردی؟
+ گشت ارشاد بیاد وسط.
- و اگه کسی مخالفت کرد چی؟
+ چمیدونم بابا!!!
- میبینی؟ حد بی حجابی وقتی مشخص نباشه، همه چیز به هم میریزه!
بهتره حد حجاب رو خدا مشخص کنه. نه ما آدمها که بندههای خداییم!
چون به تعداد آدمهای روی زمین، سلیقه متفاوت وجود داره!
#حجاب قانونی است ازطرف خدا!
✍️ علی زکریایی
#لبیک_یا_خامنه_ای
1_1911093588.pdf
497.6K
🔰نشریه انقلابی شماره دو
آبان ۱۴۰۱
⭕️تیتر:
«گلهمندیم ولی برانداز نیستیم
ایرانی واقعی شورشگر نیست»
این شبنامه را تا جاییکه در توان دارید پخش کنید، فوروارد کنید، اشتراک کنید، چاپ کنید، نشر بدید
|🔎 @nufoozi_ir |