eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
37.6هزار عکس
33.6هزار ویدیو
1.7هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 ترجمه فیض‌الاسلام: 🗞️ از نامه‌هاى آن حضرت عليه السّلام است به معاويه (كه او را اندرز مى‌دهد): (۱) پس ستمگرى و دروغگويى شخص را در دين و دنيايش تباه مى‌گردانند، و نقص و بى‌قدريش را نزد عيب جويش هويدا مى‌سازند، و تو ميدانى كه در نمى‌يابى آنچه (خواهشهاى در دنيا، يا يارى عثمان بعد از كشته شدنش) را كه از دست رفتن آن مقدّر شده است، و گروه‌هايى كارى (امامت و خلافت) را نادرست قصد كردند، و (براى پيروى ننمودن از امام حقيقى، يا نقض عهد و بدست آوردن رياست و كالاى دنيا) دستور آشكار الهىّ‌ را تأويل نمودند (خلافت را بميل خود به رأى مردم واگذاشتند، و براى رسيدن به آرزوى خويش خونخواهى عثمان را بهانه نمودند) پس خدا ايشان را دروغگو خوانده (و عذاب و كيفر دروغگويان را بآنها خواهد داد) (۲) پس بر حذر باش از روزى كه در آن خوشنود است كسيكه پايان كارش را پسنديده يافته و پشيمان است كسيكه اختيارش را بشيطان داده و با او ستيزگى نكرده است (مهار خود را از كف او بيرون نكشيده تا بهر جا كه خواسته او را برده). (۳) و تو ما را (در جنگ صفّين) بحكم قرآن دعوت نمودى با اينكه اهل قرآن نبودى (چون كارهايت بر خلاف دستور و احكام آنست) و ما ترا پاسخ نداديم؛ بلكه حكم قرآن را پذيرفتيم، و درود بر آنكه شايسته است. ╭───๛- - - - - ┅╮ 📜 @Mabaheeth ╰──────────
📜 امام عليه السلام در اين نامۀ كوتاه و پر معنا چند نكتۀ مهم را به معاويه يادآور مى‌شود كه اگر پند امام عليه السلام را به گوش جان شنيده بود و به كار بسته بود آن همه فساد در جهان اسلام پيدا نمى‌شد و شجرۀ شوم بنى‌اميّه در سرزمين مقدّس اسلام رشد و نمو نمى‌كرد. نخست به صورت اندرزى كلّى مى‌فرمايد: «() به يقين ظلم و ستم و سخنان باطل و بر خلاف حق، انسان را در دين و دنيايش به هلاكت مى‌افكند و عيوب او را نزد عيب‌جويان آشكار مى‌سازد»؛ (وَ إِنَّ‌ الْبَغْيَ‌ وَ الزُّورَ يُوتِغَانِ‌ الْمَرْءَ‌ فِي دِينِهِ‌ وَ دُنْيَاهُ‌، وَ يُبْدِيَانِ‌ خَلَلَهُ‌ عِنْدَ مَنْ‌ يَعِيبُهُ‌) آرى هيچ چيز بدتر از ظلم و گفتار باطل نيست؛ زيرا انسان را داده و به وادى‌هاى خطرناكى مى‌كشاند كه هيچ‌گونه راه بازگشتى از آن ندارد و دين و دنيايش را بر باد مى‌دهد و در افكار عموم مردم فردى فاسد و مفسد معرفى خواهد شد. در دومين نكته مى‌فرمايد: «من مى‌دانم كه آنچه (از سوى خداوند) فوت آن مقدّر شده به دست نخواهى آورد»؛ (وَ قَدْ عَلِمْتُ‌ أَنَّكَ‌ غَيْرُ مُدْرِكٍ‌ مَا قُضِيَ‌ فَوَاتُهُ‌). بسيارى از شارحان نهج‌البلاغه، اين جمله را اشاره به خونخواهى دروغين عثمان از سوى معاويه مى‌دانند؛ زيرا آنها كه دستشان به خون عثمان آغشته بود و يا با سكوت و ترك يارى او شريك در قتل او بودند، براى پيشرفت كار خود و تحميق عوام، مطالبۀ خون عثمان را عنوان كردند و از امام خواستند كه قاتلان عثمان را به آنها بسپارد تا قصاص كنند؛ ولى امام عليه السلام مى‌فرمايد: با اين كار هرگز به مقصود خود نخواهى رسيد و تو و همدستانت كه شريك قتل عثمان بوده‌ايد هرگز نمى‌توانيد خون او را مطالبه كنيد و قاتلان را به قصاص برسانيد. 💭 اين احتمال نيز وجود دارد كه منظور از جملۀ «مَا قُضِيَ‌ فَوَاتُهُ‌» حكومت شام باشد كه معاويه آن را از امام عليه السلام درخواست كرده بود.
آن‌گاه امام عليه السلام در چهارمين نكتۀ خود به معاويه هشدار مى‌دهد كه به ياد روز قيامت باشد و از عواقب كار خويش در آن روز نگران گردد، مى‌فرمايد: «از آن روزى برحذر باش كه افرادى كه كارهاى پسنديده انجام داده‌اند، شادند و كسانى كه زمام خويش را به دست شيطان سپردند و آن را باز پس نگرفته‌اند سخت پشيمانند»؛ (فَاحْذَرْ يَوْماً يَغْتَبِطُ فِيهِ‌ مَنْ‌ أَحْمَدَ عَاقِبَةَ‌ عَمَلِهِ‌، وَ يَنْدَمُ‌ مَنْ‌ أَمْكَنَ‌ الشَّيْطَانَ‌ مِنْ‌ قِيَادِهِ‌ فَلَمْ‌ يُجَاذِبْهُ‌) آرى در آن روز نيكان شاد و مسرورند و در عين حال تأسف مى‌خورند كه چرا بيشتر و بهتر عمل نكردند و بَدان به‌سبب سيئات اعمال و كيفرهايى كه با چشم مى‌بينند سخت نادم مى‌شوند. قرآن مجيد را «يَوْمُ‌ الْحَسْرَة» شمرده است آنجا كه مى‌فرمايد: ««وَ أَنْذِرْهُمْ‌ يَوْمَ‌ اَلْحَسْرَةِ‌ إِذْ قُضِيَ‌ اَلْأَمْرُ وَ هُمْ‌ فِي غَفْلَةٍ‌ وَ هُمْ‌ لاٰ يُؤْمِنُونَ‌» ؛ آنها را از روز (روز رستاخيز) بترسان، در آن هنگام كه همه چيز پايان مى‌يابد (بهشتيان به سوى بهشت و دوزخيان به سوى دوزخ مى‌روند) ولى (امروز) آنها در غفلتند و ايمان نمى‌آورند». در آيۀ 54 سورۀ يونس مى‌خوانيم: ««وَ لَوْ أَنَّ‌ لِكُلِّ‌ نَفْسٍ‌ ظَلَمَتْ‌ مٰا فِي اَلْأَرْضِ‌ لاَفْتَدَتْ‌ بِهِ‌ وَ أَسَرُّوا اَلنَّدٰامَةَ‌ لَمّٰا رَأَوُا اَلْعَذٰابَ‌ وَ قُضِيَ‌ بَيْنَهُمْ‌ بِالْقِسْطِ وَ هُمْ‌ لاٰ يُظْلَمُونَ‌» ؛ اگر آنها و هر كَس ستم (بر خويشتن و ديگران) كرده تمامى آنچه را روى زمين است در اختيار داشته باشد (همه را براى نجات خويش) فديه مى‌دهد. و هنگامى كه عذاب را ببينند (سخت پشيمان مى‌شوند اما) پشيمانى خود را كتمان مى‌كنند (مبادا رسواتر شوند) و در ميان آنها به عدالت داورى مى‌شود، و ستمى بر آنها نخواهد شد». در بعضى از نسخ نهج‌البلاغه «يَغْتَبَطُ» به صورت صيغۀ مجهول آمده و مفهومش اين است: آنها كه كار نيك كرده‌اند مورد غبطه واقع مى‌شوند و اين تعبير با مفهوم غبطه سازگارتر است.
سپس امام عليه السلام در آخرين نكته پس از اندرزهاى تكان‌دهندۀ پيشين به سراغ هدف اصلى نامه مى‌رود و مى‌فرمايد: «تو ما را به حكميّت قرآن دعوت كردى در حالى كه خود اهل قرآن نيستى. (ما گرچه حكميّت قرآن را پذيرفتيم) ولى مقصود ما پاسخ به تو نبود، بلكه به قرآن پاسخ داديم و حكمش را گردن نهاديم والسّلام»؛ (وَ قَدْ دَعَوْتَنَا إِلَى حُكْمِ‌ الْقُرْآنِ‌ وَ لَسْتَ‌ مِنْ‌ أَهْلِهِ‌، وَ لَسْنَا إِيَّاكَ‌ أَجَبْنَا، وَ لَكِنَّا أَجَبْنَا الْقُرْآنَ‌ فِي حُكْمِهِ‌، وَ السَّلَامُ‌). به يقين معاويه اهل قرآن نبود و قراين تاريخى نشان مى‌دهد درستى به آن نداشت، بلكه قرآن را ابزارى براى رهايى از شكست قطعى و رسيدن به اهداف خود قرار داده بود. 📖 در كتاب صفين آمده است: هنگامى كه لشكر شام قرآن‌ها را بر سر نيزه‌ها بلند كردند، اميرمؤمنان عليه السلام فرمود: «عِبٰادَ اللّٰهِ‌ إنّي أَحَقُّ‌ مَنْ‌ أجٰابَ‌ إلىٰ‌ كِتٰابِ‌ اللّٰهِ‌ وَ لٰكنَّ‌ مُعٰاوِيَةَ‌ وَ عَمْرَو بْنَ‌ الْعٰاصِ‌ وَ ابْنَ‌ أبي مُعيطٍ وَ حَبيبَ‌ بْنَ‌ مُسْلِمَةٍ‌ وَ ابْنَ‌ أَبي سَرْحٍ‌ لَيْسُوا بِأَصْحٰابِ‌ دِينٍ‌ وَ لاٰ قُرآنٍ‌ إنّي أعْرَفُ‌ بِهِمْ‌ مِنْكُمْ‌ صَحِبْتُهُمْ‌ أطْفالاً وَ صَحِبْتُهُمْ‌ رِجٰالاً فَكٰانُوا شَرَّ أطْفٰالٍ‌ وَ شَرَّ رِجٰالٍ‌؛ اى مردم من سزاوارترين كسى هستم كه به دعوت قرآن پاسخ مى‌گويم و ليكن معاويه و عمرو بن عاص و ابن ابى معيط و حبيب بن مسلمه و ابن ابى سرح نه دين دارند و نه اهل قرآنند من آنها را بهتر از شما مى‌شناسم. از كوچكى با آنها بودم و در بزرگسالى نيز با آنها سر و كار داشتم آنها بدترين كودكان و بدترين مردان بودند». از اين عبارت معلوم مى‌شود كه امام عليه السلام به اين حكميت ساختگى و دروغينِ قرآن هرگز راضى نبود؛ ولى جمعى از ياران ناآگاه، آن را بر امام تحميل نمودند و هنگامى كه عاقبت سوء آن را مشاهده كردند پشيمان شدند و عجب اينكه بر قبول حكميت از سوى امام معترض شدند! ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
9.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 چرا نمی توانیم کنیم ؟ 🎙️ استاد ازغدی ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
سخنرانی استاد تقوی بر علیه لایحه حجاب .mp3
3.22M
📢 بشنوید | سخنرانی دکتر تقوی بر علیه لایحه حجاب ❌ غلط کردید شما با هفت جدّ و آباءتون که حضرت آقا بخواهد جام زهر بنوشد🤬 ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
مباحث
✨ ختـــم صـــلـوات 📿 در #ختم_صلوات برای تعجیل در فرج #امام_زمان(عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) و سلام
در ختم این هفته مشارکت بفرمائید. 📿 برای شرکت در این ختم، اینجا را کلیـ🖱️ـک نمائید. https://EitaaBot.ir/counter/8ceg تعداد تا الان : ۳۶۰ صلوات ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────📿
مباحث
📢 هم‌اکنون؛ حرم امام خمینی(ره) 📹 رهبر انقلاب: با حرکت امام، مسئله فلسطین به مسئله اول جهان اسلام تبد
📢 با تحول (ره) در سطح امت اسلامی 👈🏻 مسئله اول جهان اسلام شد ✏️ ‌بخشی از بیانات رهبر انقلاب‌ در مراسم سی‌وچهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی. ۱۴۰۲/۳/۱۴ 🖼 ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
هدایت شده از تلاوت
20.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وَقِيلَ يَا أَرْضُ ابْلَعِي مَاءَكِ وَ يَا سَمَاءُ أَقْلِعِي وَ غِيضَ الْمَاءُ وَ قُضِيَ الْأَمْرُ وَ اسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِيِّ ۖ وَ قِيلَ بُعْدًا لِلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ بعد از هلاکت بی‌دین‌ها، دستور رسید: «ای زمین، آب‌‌هایت را فرو ببر و ای آسمان، دیگر نبار.» سیلاب فرو نشست و دستور خدا به سرانجام رسید. کشتی در مکان مرتفعی به‌آرامی پهلو گرفت و صدایی برخاست: «نفرین بر مردم بدکار!» بقایای کشتی حضرت نوح علی نبینا و آله و علیه السلام ╭────๛- - - - - ┅╮ │ ✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -
هدایت شده از تلاوت
20M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 | تلاوت سوره مبارکه الرحمن 🖼️ همراه با تصاویر مرتبط | ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────