eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
36.4هزار عکس
32.2هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
246 💫 سوره مبارکه یوسف [علی نبینا و آله و علیه السلام] ✨ آیات مبارکه 87 - 95 🎧 تلاوت 🎞 تصویری 🎙 تفسیر 📖 ترجمه ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ ✨ ثوابِ تلاوت این صفحه هدیه به شهدای مظلوم 🇵🇸 ✨ جهت سلامتی و تعجیل در فرج (عجّل الله تعالی فرجه و علیه‌السلام) و سلامتی و عزت و اقتدار نائب الامام امام خامنه‌ای مدّظله العالی صلوات ═════❖•°🌸 °•❖════ ✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄═⊹❁❈【 ۲۴۶ 】 ❈❁⊹═┄ ╔═════════ يَا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَ أَخِيهِ وَ لَا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ ﴿ ۸۷ ﴾ بچه‌های من، بروید و دنبال یوسف و برادرش بنیامین بگردید و از گشایش و رحمت خدا ناامید نشوید که فقط مردم بی‌دین از گشایش و رحمت خدا ناامید می‌شوند.» فَلَمَّا دَخَلُوا عَلَيْهِ قَالُوا يَا أَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنَا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ وَ جِئْنَا بِبِضَاعَةٍ مُزْجَاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَ تَصَدَّقْ عَلَيْنَا ۖ إِنَّ اللَّهَ يَجْزِي الْمُتَصَدِّقِينَ ﴿ ۸۸ ﴾ بعضی از برادران دوباره راهیِ مصر شدند. وقتی خدمت یوسف رسیدند، خواهش کردند: «ای بزرگوار، آسیب‌های فراوانی گریبانگیرِ ما و خانوادۀ ما شده است. پولی ناچیز با خود آورده‌ایم! مثل دفعۀ قبل، در معامله با ما سنگ‌تمام بگذارید و برادرمان را هم به ما ببخشید که پاداش بخشندگان با خداست.» قَالَ هَلْ عَلِمْتُمْ مَا فَعَلْتُمْ بِيُوسُفَ وَ أَخِيهِ إِذْ أَنْتُمْ جَاهِلُونَ ﴿ ۸۹ ﴾ یوسف پاسخ داد: «می‌دانید که با ندانم‌کاری‌هایتان چه بر سرِ یوسف و برادرش آوردید؟!» قَالُوا أَ إِنَّكَ لَأَنْتَ يُوسُفُ ۖ قَالَ أَنَا يُوسُفُ وَ هَٰذَا أَخِي ۖ قَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَيْنَا ۖ إِنَّهُ مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ ﴿ ۹۰ ﴾ با تعجب پرسیدند: «هان؟ نکند یوسف خودِ تویی؟!» پاسخ داد: «بله، من یوسفم و این هم برادرم که خدا بر ما منّت گذاشت و ما را به هم رسانید. هرکَس مراقب رفتارش باشد و صبر پیشه کند، باید بداند که خدا پاداش درستکارها را پایمال نخواهد کرد.» قَالُوا تَاللَّهِ لَقَدْ آثَرَكَ اللَّهُ عَلَيْنَا وَ إِنْ كُنَّا لَخَاطِئِينَ ﴿ ۹۱ ﴾ با شرمساری گفتند: «به خدا قسم، خدا تو را برتر از ما قرار داد و این ما بودیم که در حق تو کوتاهی کردیم.» قَالَ لَا تَثْرِيبَ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ ۖ يَغْفِرُ اللَّهُ لَكُمْ ۖ وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ ﴿ ۹۲ ﴾ یوسف با بزرگواری گفت: «حالا دیگر جای توبیخ و سرزنش نیست. خدا شما را مى‌آمرزد و او از هر مهربانی مهربان‌تر است. اذْهَبُوا بِقَمِيصِي هَٰذَا فَأَلْقُوهُ عَلَىٰ وَجْهِ أَبِي يَأْتِ بَصِيرًا وَ أْتُونِي بِأَهْلِكُمْ أَجْمَعِينَ ﴿ ۹۳ ﴾ این پیراهن مرا ببَرید و به چشمان پدرم بمالید تا بینایی‌اش را دوباره به‌دست آورَد. همۀ اعضای خانواده‌تان را هم پیش من بیاورید.» وَ لَمَّا فَصَلَتِ الْعِيرُ قَالَ أَبُوهُمْ إِنِّي لَأَجِدُ رِيحَ يُوسُفَ ۖ لَوْلَا أَنْ تُفَنِّدُونِ ﴿ ۹۴ ﴾ همین‌که کاروان از مصر راه افتاد، یعقوب به آن پسرانش، که پیشش مانده بودند، گفت: «من دارم بوی یوسف را حس می‌کنم! البته اگر به حواس‌پرتی متهمم نکنید.» قَالُوا تَاللَّهِ إِنَّكَ لَفِي ضَلَالِكَ الْقَدِيمِ ﴿ ۹۵ ﴾ با بی‌ادبی گفتند: «به خدا قسم، تو دچار همان اشتباه سابقت هستی!» ══════❖•° 𑁍 °•❖══════ | | 🔗 مبـاحـث | فـقه و احـکام | تـلاوت | 🖱️ فـهرسـت سـور قـرآن کـریـم 📃 دعای ختم قرآن 🏷 علامات الوقف ╭══════════ ✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مباحث
#لغات | #قرآن_کریم ❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 181 بَرَر: این مادّه در قرآن مجید به سه معنی زیر آمده و ریشه همه
| ❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 186 بَرْق: نور. (نیروی مخصوص) در لغت عرب نوری است که از اَبر می جهد.⚡️ ←«یُریکُمُ الْبَرْقَ خَوْفا وَ طَمَعا» (12 / رعد)، یعنی: برق را به شما نشان می دهد که هم مایه ترس است هم امید. ←«یَطُوفُ عَلَیْهِمْ وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ بِاَکْوابٍ وَ اَباریقَ» (18 / واقعه)، یعنی: پسران جاویدان با کاسه ها و بطری های مخصوص به دور آنها می گردند. اکواب جمع کُوب و آن به معنی کاسه بی دستگیره و اَباریق جمع اِبْریق به معنی بُطری است. و چون اکواب و اباریق هر دو نکره آمده اند معلوم است نمی توان آنها را کاسه و بطری معمولی دانست. در اباریق لازم است معنی «برق» ملحوظ باشد. 🔁 (تکرار: 11). ____________ اِسْتَبْرَق: ابریشم ضخیم برّاق و سُنْدُس به معنی ابریشم نازک است (مجمع البیان). ناگفته نماند: سندس و استبرق هر دو نکره است، نمی شود گفت: مانند حریر معمولی اند. ←«عالِیَهُمْ ثِیابُ سُنْدُسٍ خُضْرٌ وَ اِسْتَبْرَقٌ» (21 / انسان)، یعنی: بر اندام آنها (بهشتیان) لباس هایی است از حریر نازک و سبز رنگ و از دیبای ضخیم. 🔁 (تکرار: 4). ┅───────────────┅ 187 بَرَکَت: فایده ثابت. قاموس برکت را نموّ، زیادت، سعادت و بُرُوک را ثبوت معنی کرده و گوید: بارِکْ عَلی مُحَمَّدٍ و آل محمد یعنی شرف و کرامت آنها را همیشگی کن؛ پس برکت به معنی ثبوت فایده است در اثر نُموّ و رشد. محل جمع شدن آب را بِرْکَة گویند که آب در آن ثابت است. تَبارَکَ اللّه از آن جهت گفته می شود که فایده های ثابت در خدا و از خداست با بلندی مقام. «تَبارَکَ اللّه رَبُّ الْعالَمینَ» (54 / اعراف)، یعنی: پربرکت (و زوال ناپذیر) است، خداوندی که پروردگار جهانیان است. 🔁 (تکرار: 32). ┅───────────────┅ 188 بَرْم: اِبرام به معنی محکم کردن است. ← «اَمْ اَبْرَمُوا اَمْرا فَاِنّا مُبْرِمُونَ» (79/زخرف)، یعنی: یا کاری را محکم کرده اند، ما محکم کنندگانیم. اصل آن از محکم کردن ریسمان است با تاب دادن. 🔁 (تکرار: 2). ┅───────────────┅ 189 بُرْهان: دلیل روشن. ← «یا اَیُّهَا النّاسُ قَدْ جائَکُمْ بُرْهانٌ مِنْ رَبِّکُمْ» (174 / نساء)، یعنی: ای مردم دلیل روشنی از سوی پروردگارتان برای شما آمد. راغب تصریح می کند که: برهان محکم ترین دلیل ها است. 🔁 (تکرار: 8). ━━━━━━••••••••••••••••‌• ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 | سپر پولادین 👆 از حضور و سخنرانی رهبر انقلاب در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
🎙 | در انتظار طوفان ✏️ حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مدظله العالی: «وقتی ظلم و جنایت از حد گذشت، وقتی درنده‌خویی به نهایت رسید، باید منتظر طوفان بود. شما با ملّت 🇵🇸 چه کردید؟ اقدام شجاعانه و در عین ‌حال فداکارانه‌ی فلسطینی‌ها پاسخ به جنایت دشمن غاصب بود که سالها ادامه داشت و در ماه‌های اخیر شدّت آن افزایش پیدا کرده بود؛ مقصّر هم دولت کنونی حاکم بر رژیم غاصب صهیونیستی است... ای ستمگران صهیونیست! مقصّر خود شما هستید؛ عامل این طوفان خود شما هستید؛ خودتان بلا را به سر خودتان آوردید.» 🗓 ۱۴۰۲/۰۷/۱۸ 🎧 بشنوید👇
-811655424_-967880491.mp3
1.83M
🎧 کلیپ صوتی «در انتظار طوفان» بر اساس بخشی از بیانات رهبر انقلاب ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_6037187214452984051.mp3
3.52M
🚩 روضه حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام * هیچ کسی از این درگه دست خالی برنمی‌گردد، حتی غارتگر! * خدا نکند که این دست کریم به زیر خاک رود. * رحمت او در عالم محشر اینقدر وسیع است که ممکن است شمر لعین هم به او طمع کند. * صدای شکسته شدن استخوان هایی در گودال، هیمنه دنیا را شکست. علیه ایران @Aminikhaah_Media ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
مداحی آنلاین - دوست داشتنی - نریمانی.mp3
7.24M
🎧 امام حسین(علیه السلام) حالمو تو هفته شب جمعه ها خراب دوست دارم 🎙 سید رضا نریمانی 🌷 🌙 ╭────๛- - - - - ┅╮ 💌 @arame_janam ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ ناگهان باز دلم یاد تو افتاد و شکست🥀♥️ _‌_‌_‌_‌_‌_‌_‌_‌_‌_‌_‌_‌_‌_‌_‌_‌_ @talieyenoor ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ ختـــم صـــلـوات 📿 در برای تعجیل در فرج (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) و سلامتی رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) مشارکت بفرمایید. 📿 برای شرکت در این ختم، اینجا را کلیـ🖱️ـک نمائید. https://EitaaBot.ir/counter/8ceg تعداد صلوات این هفته : ۶۰۰ صلوات ____________ تعداد صلوات تا الان : ۳۱۰۰ صلوات 📿 ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، یک نامه از ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
مباحث
#نهج_البلاغه | #نامه_ها ✉️ نامه ۵۵ - نامه به معاویه در اندرز و هشدار به او ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅
| ✉️ نامه ۵۶ - نامه به شریح بن هانى در ضرورت خویشتن داری فرمانده ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 🗞️ و من وصية له عليه‌السلام وصّى بها شريح بن هانئ لمّا جعله على مقدمته إلى الشام (نامه به فرماندۀ سپاه، شريح بن هانى كه او را در سال 36 هجرى به سوى شام حركت داد.) 📜 اِتَّقِ اَللَّهَ فِي كُلِّ صَبَاحٍ وَ مَسَاءٍ وَ خَفْ عَلَى نَفْسِكَ اَلدُّنْيَا اَلْغَرُورَ وَ لاَ تَأْمَنْهَا عَلَى حَالٍ در هر صبح و شام از خدا بترس، و از فريب كارى دنيا بر نفس خويش بيمناك باش، و هيچ گاه از دنيا ايمن مباش. وَ اِعْلَمْ أَنَّكَ إِنْ لَمْ تَرْدَعْ نَفْسَكَ عَنْ كَثِيرٍ مِمَّا تُحِبُّ مَخَافَةَ مَكْرُوهٍ سَمَتْ بِكَ اَلْأَهْوَاءُ إِلَى كَثِيرٍ مِنَ اَلضَّرَرِ فَكُنْ لِنَفْسِكَ مَانِعاً رَادِعاً وَ لِنَزْوَتِكَ عِنْدَ اَلْحَفِيظَةِ وَاقِماً قَامِعاً بدان كه اگر براى چيزهايى كه دوست مى‌دارى، يا آنچه را كه خوشايند تو نيست، خود را باز ندارى، هوس‌ها تو را به زيان‌هاى فراوانى خواهند كشيد، سپس نفس خود را باز دار و از آن نگهبانى كن، و به هنگام خشم، بر نفس خويش شكننده و حاكم باش. ═══════❖•° 𑁍 °•❖═══════ ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
🗞️ ترجمه و شرح فیض الاسلام: ۵۶ از سخنان آن حضرت عليه السّلام است كه شريح ابن هانى را (كه شمّه‌اى دربارۀ او در شرح نامۀ يازدهم گذشت) بآن فرموده آنگاه كه او (و زياد ابن نصر) را سردار بر لشگر و پيشرو خود كه (دوازده هزار نفر و براى جنگ با معاويه) متوجّه شام بودند قرار داد: (۱) در هر صبح و شب از خدا بترس (بر خلاف دستور او كارى نكن) و بر نفس خود از دنياى فريبنده برحذر باش، و هيچ گاه از او ايمن و آسوده خاطر مباش، (۲) و بدان اگر نفست را از بسيارى از آنچه دوست مى‌دارى بجهت ناشايستگى آن (كه در پايان بتو خواهد رسيد) باز ندارى و جلوگيرى نكنى خواهشها و آرزوها زيان فراوان بتو خواهد رساند؛ پس نفس خود را (از شهوات و خواهشها) مانع و جلوگير و بر آشفتگيت😡 را هنگام خشم، دور كننده باش . علیه‌السلام ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
۵۶/۱ ‮از نامه‌هاى امام عليه السلام به شريح بن هانى است در آن زمان كه وى را به عنوان فرماندهى مقدمه لشكر به سوى شام فرستاد. همان‌گونه كه در طليعۀ نامه نمايان است امام اين نامه را به دست شريح بن هانى يكى از دوستان مخلصش داد، در آن هنگام كه به فرماندهى مقدمۀ لشكر به‌سوى شام اعزام شد. امام عليه السلام در اين نامه او را به تقواى الهى به طور مؤكد سفارش مى‌كند و از غلبۀ هوا و هوس بر حذر مى‌دارد و نسبت به فريب‌كارى دنيا و سركشى‌هاى نفس هشدار مى‌دهد و با تعبيرات مختلفى بر آن تأكيد مى‌ورزد و شايد اين به علت آن است كه يكى از شيطنت‌هاى معروف اين بود كه سران سپاه و اصحاب و ياران على عليه السلام را با اموال هنگفت و مقام‌هاى مختلف مى‌فريفت و به گفتۀ بعضى، در اين زمينه شگردهايى داشت كه حتى به گرد او نمى‌رسيد؛ و يا به سبب اين بود كه اختلافى ميان او و فرماندۀ ديگرى به نام «زياد بن نضر» احساس مى‌شد و امام براى رفع اين اختلاف اين نصايح را بيان فرمود. به‌هرحال از آنچه در تحف العقول و كتاب تمام نهج‌البلاغه و مأخذ اصلى اين نامه يعنى كتاب صفين نصر بن مزاحم آمده است بر مى‌آيد معلوم مى‌شود آنچه مرحوم سيّد رضى در اينجا آورده بخش كوچكى از نامۀ مفصلى است كه امام خطاب به دو نفر از فرماندهان خويش به نام زياد بن نضر و شريح بن هانى نوشته و يا حضوراً توصيه كرده است.
۵۶/۲ ‮امام عليه السلام در اين عبارات كوتاه و بسيار پرمعنا به «شريح بن هانى» چهار اندرز مهم مى‌دهد: نخست مى‌فرمايد: «در هر صبح و شام تقواى الهى را پيشه كن»؛ (اتَّقِ‌ اللّٰهَ‌ فِي كُلِّ‌ صَبَاحٍ‌ وَ مَسَاءٍ‌) . همان چيزى است كه طليعۀ همه نصايح و در برگيرندۀ كليّۀ فضايل و بازدارندۀ از تمام رذايل است. به همين دليل بسيارى از نامه‌ها و خطبه‌ها با ياد كردى از تقوا شروع مى‌شود. در دومين اندرز مى‌فرمايد: «از دنياى فريبنده بر خويشتن خائف باش و در هيچ حال از آن ايمن مشو»؛ (وَ خَفْ‌ عَلَى نَفْسِكَ‌ الدُّنْيَا الْغَرُورَ، وَ لَا تَأْمَنْهَا عَلَى حَالٍ‌)؛ اين اندرز نيز در بسيارى از نامه‌ها و خطبه‌ها آمده است؛ زيرا طبق آن حديث معروف، سرچشمۀ تمام گناهان حبّ‌ دنياست: «حُبُّ‌ الدُّنْيَا رَأْسُ‌ كُلِّ‌ خَطِيئَةٍ‌» و اگر انسان لحظه‌اى غافل بماند ممكن است زرق و برق دنيا چنان او را بفريبد كه بازگشت از آن مشكل باشد.
۵۶/۳ ‮در سومين نصيحت مى‌فرمايد: «بدان كه اگر خويشتن را از بسيارى از امورى كه آن را دوست مى‌دارى به علت ترس از ناراحتى‌هاى ناشى از آن باز ندارى، هوا و هوس‌ها تو را به سوى زيان‌هاى فراوانى خواهد كشاند»؛ اشاره به اينكه بسيارى از خواسته‌هاى نفس، خواسته‌هاى زيان‌بار است كه انسان به هنگام اشتياق به آن، زيان‌ها را نمى‌بيند و لذا امام به او هشدار مى‌دهد كه در عاقبت خواسته‌هاى نفس هميشه انديشه كند مبادا گرفتار زيان‌هاى فراوان آن شود. مال و مقام و لذات مادى و امثال آن داخل در اين بخش از خواسته‌هاست و اگر اين خواسته‌ها تحت قيادت عقل قرار نگيرد ضررهايش جبران‌ناپذير است. در چهارمين توصيه براى نتيجه‌گيرى مى‌فرمايد: «بنابراين در مقابل نفس سركش، مانع و رادع و به هنگام خشم و غضب بر نفس خويش مسلّط و غالب باش و ريشه‌هاى هوا و هوس را قطع كن». ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا