اذیت و آزار علامه طباطبائی توسط منافقان هوادار شریعتی
▫️[هواداران شریعتی] علامه را خیلی اذیت کردند. همین منافقها آن وقت بودند آمدند عکس #شریعتی را روی درب خانهاش نصب کردند. ایشان هم گوش نمیداد کار خودش را میکرد ولی علامه را خیلی اذیت کردند.(مصاحبه اختصاصی بنیاد تاریخپژوهی با مرحوم آیتالله ممدوحی 1392/3/22)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مقابله جدی مجتهد شهید با جریانات انحرافی
حاج آقا مصطفی در دوران زندگیش هیچگاه نسبت به هیچکَس فریب نخورد حتی زمانی که مسئله #علی_شریعتی اوج گرفته بود و خیلیها را فریب داده بود ایشان مقابله کرد و به ماهیت شریعتی پی برد...
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
43.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ریاست بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی: امروز دفاع از امام در حکم قاچاق است
🔻علل ناشناخته ماندن امام
🔻نقش مقام معظم رهبری در تبیین ابعاد شخصیتی #امام_خمینی ره
🔻تبیین نگاه امام نسبت به فعالیت بانوان
🔻مردم همان مردم دوران انقلاب هستند. برخی میگفتند مردم به بنبست رسیدند، امام فرمود شما به بنبست رسیدهاید.
🔻میدان مبارزه امروز، میدان مقاومت و راه مقاومت است.
🔻 ببینید مقام معظم رهبری چقدر برای مردم وقت صرف میکنند با آن مسئولیت سنگین و گرفتاریهایشان دائما با اقشار مختلف و گروههای مختلف [مردم] برنامه میگذارند و طرحهای سازنده میدهند؛ اما متأسفانه با برنامههای ایشان تشریفاتی برخورد میشود. این #خیانت است.
🔻بسیاری از طرحهایی که امام در کشف اسرار (سال1323) ارائه کرد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بهاجرا درآمد.
🔻امام روزی خطر رژیم صهیونیستی را در سال 1341 اعلام کرد که بسیاری از رجال سیاسی رژیم صهیونیستی را یک رژیم مترقی میدانستند./امام فلسطینیها را بهراه آورد.
🔻وقتی امام به جماران آمدند حتی اجازه رنگ زدن به دیوار حسینیه را هم ندادند. امام انقدر نسبت به این مسائل حساس بودند. چگونه روح امام از وضعیتی که امروز [از نظر تشریفات در حرم ایشان است] رنج و زجر نمیکشد؟!
فیلم کامل مصاحبه با حجتالاسلام و المسلمین سید حمید روحانی در آپارات:
https://www.aparat.com/v/wA0PR
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 ویژه؛ شماره پانزدهم
⏰ #مثبت۱۰۰ثانیه | اراده ایرانی
📹 مرور صدثانیهای بر دستاوردهای صنعت هستهای و منافع مستقیم آن برای زندگی مردم پس از چالش بیست ساله غرب با ایران
✏️ رهبر انقلاب: بیست سال است که غرب بر روی توان هستهای ما دارد کار میکند، امروز امکانات و پیشرفت هستهای ما ــ یعنی موجودی هستهای ما ــ از صد برابرِ بیست سالِ پیش بیشتر است.
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 راهبرد ایران هستهای
🎥 بیانات مهم رهبر انقلاب درباره راهبرد جمهوری اسلامی ایران در مساله هستهای در دیدار اخیر مسئولان صنعت هستهای
💻 Farsi.Khamenei.ir
🔰 برنامه تلاوت سوره قدر در شبانه روز با ثوابهایی عظیم...
🔹 امام جواد علیهالسلام فرمودند:
🔹 مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الْقَدْرِ فِی کُلِّ یَوْمٍ وَ لَیْلَةٍ سِتّاً وَ سَبْعِینَ مَرَّةً خَلَقَ الله لَهُ أَلْفَ مَلَکٍ یَکْتُبُونَ ثَوَابَهَا سِتَّةً وَ ثَلَاثِینَ أَلْفَ عَامٍ وَ یُضَاعِفُ الله اسْتِغْفَارَهُمْ لَهُ أَلْفَیْ سَنَةٍ أَلْفَ مَرَّةٍ
🔸هر کس سوره قدر را در هر شبانه روز هفتاد و شش بار بخواند، خداوند هزار فرشته را برای او خواهد آفرید که ثواب آن را در سی و شش هزار سال مینویسند و خداوند استغفار فرشتگان برای او را در دو هزار سال، هزار برابر میکند.
🔹وَ تَوْظِیفُ ذَلِکَ فِی سَبْعَةِ أَوْقَاتٍ:
الْأَوَّلُ بَعْدَ طُلُوعِ الْفَجْرِ وَ قَبْلَ صَلَاةِ الصُّبْحِ سَبْعاً لِیُصَلِّیَ عَلَیْهِ الْمَلَائِکَةُ سِتَّةَ أَیَّامٍ
🔸و خواندن این هفتاد و شش بار در هفت وقت است:
اول: هفت بار بعد از طلوع فجر و قبل از نماز صبح تا فرشتگان شش روز بر او درود بفرستند.
🔹الثَّانِی بَعْدَ صَلَاةِ الْغَدَاةِ عَشْراً لِیَکُونَ فِی ضَمَانِ اللَّهِ إِلَی الْمَسَاءِ
🔸دوم: ده بار بعد از نماز صبح تا این که تا شب در پناه خداوند باشد.
🔹الثَّالِثُ إِذَا زَالَتِ الشَّمْسُ قَبْلَ النَّافِلَةِ عَشْراً لِیَنْظُرَ اللَّهُ إِلَیْهِ وَ یَفْتَحَ لَهُ أَبْوَابَ السَّمَاءِ
🔸سوم: ده بار بعد از زوال خورشید (هنگام ظهر شرعی) و قبل از نافله ظهر تا خداوند به او نظر کند و درهای آسمان را برای او بگشاید.
🔹الرَّابِعُ بَعْدَ نَوَافِلِ الزَّوَالِ إِحْدَی وَ عِشْرِینَ لِیَخْلُقَ اللَّهُ تَعَالَی لَهُ مِنْهَا بَیْتاً طُولُهُ ثَمَانُونَ ذِرَاعاً وَ کَذَا عَرْضُهُ وَ سِتُّونَ ذِرَاعاً سَمْکُهُ وَ حَشْوُهُ مَلَائِکَةٌ یَسْتَغْفِرُونَ لَهُ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ یُضَاعِفُ الله اسْتِغْفَارَهُمْ أَلْفَیْ سَنَةٍ أَلْفَ مَرَّةٍ
🔸چهارم: بیست و یک بار بعد از نافلههای ظهر تا خداوند برای او خانه ای بسازد که طول و عرض آن هشتاد ذراع -(فاصله از نوک آرنج تا نوک انگشت را ذراع گویند.)- باشد و ارتفاع سقف آن شصت ذراع باشد و در اطراف آن فرشتگانی باشند که برای او تا روز قیامت استغفار میکنند و خداوند استغفارشان را در دو هزار سال هزار برابر میکند.
🔹الْخَامِسُ بَعْدَ الْعَصْرِ عَشْراً لِتَمُرَّ عَلَی مِثْلِ أَعْمَالِ الْخَلَائِقِ یَوْماً
🔸پنجم: ده بار بعد از عصر بخواند تا پاداش اعمال یک روز خلائق را بگیرد.
🔹السَّادِسُ بَعْدَ الْعِشَاءِ سَبْعاً لِیَکُونَ فِی ضَمَانِ اللَّهِ إِلَی أَنْ یُصْبِحَ
🔸ششم: هفت بار بعد از عشاء که تا صبح در پناه خداوند باشد.
🔹السَّابِعُ حِینَ یَأْوِی إِلَی فِرَاشِهِ إِحْدَی عَشْرَةَ لِیَخْلُقَ الله لَهُ مِنْهَا مَلَکاً رَاحَتُهُ أَکْبَرُ مِنْ سَبْعِ سَمَاوَاتٍ وَ سَبْعِ أَرَضِینَ فِی مَوْضِعِ کُلِّ ذَرَّةٍ مِنْ جَسَدِهِ شَعْرَةٌ یَنْطِقُ کُلُّ شَعْرَةٍ بِقُوَّةِ الثَّقَلَیْنِ یَسْتَغْفِرُونَ لِقَارِئِهَا إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ.
🔸هفتم: یازده بار هنگامی که به بسترش میرود تا خداوند از آن برای او فرشته ای را خلق کند که کف دست او بزرگ تر از هفت آسمان و هفت زمین باشد و در جای هر ذره ای از بدنش مویی باشد که هر مویی با نیروی جن و انس سخن میگوید و برای خواننده این سوره تا روز قیامت استغفار میکند.
📚 بحارالانوار ج۸۹ ص۳۲۹
@ostadelahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نصایح
#ولایت پذیری
🎤حجتالاسلام والمسلمین #استاد_الهی حفظهالله
🗓تاریخ جلسه: ۱۴۰۱.۱۰.۱
📍امامزاده شاه جمال علیه السلام- قم المقدسه
@ostadelahi
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
🔰 صلوات، نماز، حرز و توسل به امام جواد علیه السلام
✨ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
✨ مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَلْقَی الله عَزَّ وَ جَلَّ وَ قَدْ رُفِعَتْ دَرَجَاتُهُ وَ بُدِّلَتْ سَیِّئَاتُهُ حَسَنَاتٍ فَلْیَتَوَالَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ الْجَوَادَ
✨ هر کس دوست دارد خداوند را ملاقات کند در حالی که درجاتش عالی باشد، و گناهان او تبدیل به حسنات شده باشد، پس باید امام جواد علیه السلام را دوست داشت باشد و ولایت ایشان را قبول کند.
📚 بحارالانوار ج ۲۷ ص ۱۰۸
📿 صلوات خاصه حضرت:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی عَلَمِ التُّقَی وَ نُورِ الْهُدَی وَ مَعْدِنِ الْوَفَاءِ وَ فَرْعِ الْأَزْکِیَاءِ وَ خَلِیفَةِ الْأَوْصِیَاءِ وَ أَمِینِکَ عَلَی وَحْیِکَ اللَّهُمَّ فَکَمَا هَدَیْتَ بِهِ مِنَ الضَّلالَةِ وَ اسْتَنْقَذْتَ بِهِ مِنَ الْحَیْرَةِ وَ أَرْشَدْتَ بِهِ مَنِ اهْتَدَی وَ زَکَّیْتَ بِهِ مَنْ تَزَکَّی فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَی أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ وَ بَقِیَّةِ أَوْصِیَائِکَ إِنَّکَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ.
📿 نماز حضرت:
دو رکعت است که در هر رکعت یک مرتبه سوره «حمد» و هفتاد مرتبه «توحید» خوانده میشود.
دعای پس از نماز:
🤲 اللَّهُمَّ رَبَّ الْأَرْوَاحِ الْفَانِیَةِ وَ الْأَجْسَادِ الْبَالِیَةِ أَسْأَلُکَ بِطَاعَةِ الْأَرْوَاحِ الرَّاجِعَةِ إِلَی أَجْسَادِهَا [أَحِبَّائِهَا] وَ بِطَاعَةِ الْأَجْسَادِ الْمُلْتَئِمَةِ بِعُرُوقِهَا وَ بِکَلِمَتِکَ النَّافِذَةِ بَیْنَهُمْ وَ أَخْذِکَ الْحَقَّ مِنْهُمْ وَ الْخَلائِقُ بَیْنَ یَدَیْکَ یَنْتَظِرُونَ فَصْلَ قَضَائِکَ وَ یَرْجُونَ رَحْمَتَکَ وَ یَخَافُونَ عِقَابَکَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلِ النُّورَ فِی بَصَرِی وَ الْیَقِینَ فِی قَلْبِی وَ ذِکْرَکَ بِاللَّیْلِ وَ النَّهَارِ عَلَی لِسَانِی وَ عَمَلا صَالِحا فَارْزُقْنِی
📿 توسل به حضرت:
اَللّهُمَّ اِنّی أَسْئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیِّکَ مُحمَّدِ بْنِ عَلِی عَلَیْهِ السَّلامُ إلاّ جُدْتَ بِهِ عَلَیَّ مِنْ فَضْلِکَ وَ تَفَضَّلْتَ بِهِ عَلیَّ مِنْ وُسْعِکَ وَ وَسَّعْتَ عَلَیَّ رِزْقَکَ وَ اَغْنَیْتَنی عَمَّنْ سِواکَ وَ جَعَلْتَ حاجَتی اِلَیْکَ وَ قَضاها عَلَیْکَ اِنَّکَ لِما تَشاَّءُ قَدیرٌ.
📿 دعای ساعت نهم هر روز که متعلق به امام جواد علیه السلام است:
ساعت نهم: از هنگام نماز عصر است تا دو ساعت پس از آن:
یا مَنْ دَعاهُ الْمُضْطَرُّونَ فَاَجابَهُمْ وَالْتَجَأَ اِلَیْهِ الْخائِفُونَ فَامَنَهُمْ وَعَبَدَهُ الطّائِعُونَ فَشَکَرهُمْ وَشَکَرَهُ الْمُؤْمِنُونَ فَحَباهُمْ وَ اَطاعُوهُ فَعَصَمَهُمْ وَ سَئَلُوهُ فَاَعْطاهُمْ وَ نَسُوْا نِعْمَتَهُ فَلَمْ یُخْلِ شُکْرَهُ مِنْ قُلُوبِهِمْ وَ امْتَنَّ عَلَیْهِمْ فَلَمْ یَجْعَلِ اسْمَهَ مَنْسِیّاً عِنْدَهُمْ اَسْئَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی عَلَیهِمَا السَّلامُ حُجِّتِکَ الْبالِغَةِ وَ نِعْمَتِکَ السّابِغَةِ وَ مَحَجَّتِکَ الْواضِحَةِ وَ اُقَدِّمُهُ بَیْنَ یَدَیْ حَوآئِجی اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تَفْعَلَ بی ...(حاجت خود را بگوید)
📿 حرز حضرت:(یکی از حرزهای ایشان)
یا نور یا برهان یا مبین یا منیر، یا ربّ اکفنی الشّرور، و افات الدُهور، و اسالک النّجاة یوم ینفخ فی الصّور
📿 دعای حضرت برای رفع مشکلات:
برای گشایش مشکلات و رفع گرفتاری، و برطرف شدن غم و اندوه، تداوم بر این ذکر که حضرت جواد علیه السّلام تعلیم فرموده بسیار سودمند است:
یَا مَنْ یَکْفی مِنْ کُلِّ شَیءٍ وَلا یَکْفی مِنْهُ شَیءٌ اِکْفِنی ما اَهَمَّنی
📿 تسبیح حضرت در روزهای ۱۲ و ۱۳ هر ماه قمری:
سُبْحَانَ مَنْ لَا يَعْتَدِي عَلَى أَهْلِ مَمْلَكَتِهِ سُبْحَانَ مَنْ لَا يُؤَاخِذُ أَهْلَ الْأَرْضِ بِأَلْوَانِ الْعَذَابِ سُبْحَانَ الله وَ بِحَمْدِهِ
📿 روز متعلق به حضرت، روز چهارشنبه است.
@ostadelahi
#ماه_ولایت
✨ #نماز دهه اول #ذیالحجه، دو رکعت نماز مستحب است که در ده شب اول ماه ذیالحجه خوانده میشود.
📖 در این نماز پس از سوره حمد و اخلاص آیه ۱۴۲ سوره #اعراف خوانده میشود. آیه مذکور به میقات چهلروزه #حضرت_موسی علی نبینا و آله و علیه السلام در طور سینا برای گرفتن الواح اشاره دارد، که ده روز پایانی آن، همزمان با دهه اول ذیالحجه بوده است.
✍️ بر اساس روایتی، کسی که در #دهه_اول_ذیالحجه این نماز را بخواند، در ثواب حاجیان شریک خواهد بود.
🌐 @Mabaheeth
🕋 در ثواب حجّ حاجیان شریک شو...
📿 نماز بسیار پرفضیلت شبهای دهه اول ذیحجه:
🔹امام صادق علیه السلام میفرماید: پدرم حضرت امام باقر علیه السلام به من فرمود:
🔹پسرم! در دهه نخست از ماه ذی الحجّه، هر شب بین نماز مغرب و عشا این دو رکعت نماز را ترک مکن:
🔸در هر رکعت سوره حمد و سوره قل هو الله را میخوانی، پس از آن این آیه (آیه ۱۴۲ سوره اعراف) را میخوانی:
«وَ واعَدْنا مُوسی ثَلاثینَ لَیْلَةً، وَ أَتْمَمْناها بَعَشْرٍ، فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعینَ لَیْلَةً، وَ قالَ مُوسی لِأَخیهِ هارُونَ اخْلُفْنی فی قَوْمی وَ أَصْلِحْ وَلا تَتَّبِعْ سَبیلَ الْمُفْسِدینَ»
«و ما با موسی سی شب وعده گذاشتیم سپس آن را با ده شب دیگر تکمیل نمودیم به این ترتیب میعاد پروردگارش (با او) چهل شب تمام شد و موسی به برادرش هارون گفت: جانشین من در میان قومم باش و (آنها را) اصلاح کن و از روش مفسدان پیروی منما»
🔸اگر چنین کنی، در ثواب حاجیان، و اعمال حجّ آنها شریک میشوی
📚 اقبال، صفحه ۳۱۷ ،
مفاتیح الجنان
❗زمان این نماز از امشب (شب اول ذیحجه) است تا شب عید قربان
@ostadelahi
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 #شهادت امام جواد علیه السلام تسلیت باد
________
ممنونم از عطای جگرگوشه ی رضا علیه السلام😭
ای جان من فدای جگرگوشه ی رضا علیه السلام😭
#جواد_الائمه علیه السلام
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
تهران،۲۰متری افسریه.
۲۸ خرداد ۱۴۰۲ شب #شهادت_امام_جواد علیهالسلام.
دم این مغازه دار با معرفت گرم روزیش پُر برکت...
مباحث
📖 شیخ مفید فرموده : پس #حضرت_جواد علیه السلام تشریف آورد در حالی که هفت سال و چند ماه از سن شریفش گذ
#قرار_مطالعه | #منتهی_الآمال
#زندگانی_امام_جواد علیهالسلام ۳
مؤلف گوید: که علما روزها را دوازده ساعت بخش کرده اند و هر ساعتی را به امامی نسبت داده اند و ساعت نهمِ روزها متعلق به حضرت جواد علیه السلام است.
و در دعای آن ساعت اشاره شد به سؤال مأمون از آن حضرت از آنچه که در دست داشت و همچنین سؤال یحیی بن اکثم از آن حضرت و جواب دادن حضرت ایشان را در آنجا که فرموده :
( وَ بِالاِمامِ الْفاضِلِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی علیه السلام الَّذی سُئِلَ فَوَفَّقْتَهُ لِلْجَوابِ وَ امْتُحِنَ فَعَضَدْتَهُ بِالتَّوْفیقِ وَ الصَّوابِ صلی اللّه علیه و آله و سلم وَ عَلی اَهْلِ بَیْتِهِ اْلاَطْهارِ )
و توسل به آن حضرت در این ساعت برای وسعت رزق نافع است و شایسته است که در توسل به آن حضرت این دعا را بخواند:
( اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیِّکَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی علیه السلام اِلاّ جُدْتَ بِهِ عَلَیَّ مِنْ فَضْلِکَ وَ تَفَضَّلْتَ بِهِ عَلَیَّ مِنْ وُسْعِکَ وَ وَسَّعْتَ بِهِ عَلَیَّ مِنْ رِزْقِکَ وَ اَغْنَیْتَنی عَمَّنْ سِواکَ وَ جَعَلْتَ حاجَتی اِلَیْکَ وَ قَضاها عَلَیْکَ اِنَّک لِما تَشاَّءُ قَدیرٌ )
بعضی گفته اند این دعا بعد از هر نماز به جهت اداء دین مجرب است .
┅───────────────┅
دوم - در امر فرمودن آن حضرت به طواف از برای ائمه علیهم السلام
❒ شیخ کلینی روایت کرده از موسی بن القاسم که گفت : به حضرت جواد علیه السلام عرض کردم که من اراده کردم که از جانب شما و پدرت طواف کنم؛ بعضی گفتند که از برای اوصیاء طواف کردن جایز نیست. حضرت فرمود بلکه طواف کن آنچه ممکنت شود همانا این مطلب جایز است.
راوی گفت : بعد از سه سال دیگر خدمت آن حضرت عرض کردم که چند سال قبل من رخصت طلبیدم از شما در باب طواف کردن از برای شما و پدرت، شما اذن دادید مرا؛ پس من طواف کردم از برای تو و پدرت آنچه خدا خواسته باشد؛ پس واقع شد در دلم چیزی و به آن عمل کردم . فرمود: چه بود آن ؟
عرض کردم : طواف کردم روزی از برای رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم؛ حضرت تا اسم پیغمبر شنید سه مرتبه فرمود صلی اللّه علی رسول اللّه؛ پس گفتم : روز دیگر طواف کردم از برای امیرالمؤمنین علیه السلام، روز دیگر از برای امام حسن علیه السلام، روز دیگر برای امام حسین علیه السلام، و هکذا هر روز بعد را از برای امامی طواف کردم تا روز دهم از برای شما طواف کردم، ای سید من این جماعت را که ذکر می کنم آنچنان کسانی هستند که ولایت ایشان را دین خود قرار داده ام.
حضرت فرمود: در این هنگام متدین شدی به دینی که قبول نمی کند حق تعالی از بندگان غیر آن را؛ پس گفتم: و بسا باشد که از برای مادرت فاطمه صلوات اللّه علیها طواف کردم و بسا هم طواف نکردم.
حضرت فرمود: بسیار کن این کار را همانا این کار افضل چیزهایی است که به آن عمل می کنی ان شاء اللّه .
سوم - در تفکر آن حضرت در صدماتی که به مادرش فاطمه علیها السلام وارد شده
از ( دلایل طبری ) منقول است که روایت کرده از محمّد بن هارون بن موسی از پدرش از ابن الولید از برقی از زکریا بن آدم که وقتی در خدمت حضرت #امام_رضا علیه السلام بودم که #حضرت_جواد علیه السلام را خدمت آن حضرت آوردند در حالی که سن شریفش از چهار سال کمتر بود؛ پس آن جناب دست خود را بر زمین زید و سر مبارک را به جانب آسمان بلند کرد و مدت طویلی فکر نمود و حضرت امام رضا علیه السلام فرمود: جان من فدای تو باد! برای چه این قدر فکر می کنی ؟ عرض کرد: فکرم در آن چیزی است که با مادرم فاطمه علیها السلام به جا آوردند! ( اَما وَاللّهِ لاُخْرِجَنَّهُما ثُمَّ لاُحْرِقَنَّهُما ثُمَّ لاَذْرِیَنَّهُما ثُمَّ لاَنْسِفَنَّهُما فِی الْیَمِّ نَسْفا ) .
پس حضرت امام رضا علیه السلام او را نزدیک خود طلبید و مابین دیدگان او را بوسید و فرمود: پدر و مادرم فدای تو باد! تویی شایسته از برای امامت .
┅───────────────┅
چهارم - در روایت ( اَلْوَسائِلُ اِلی المَسائل ) است :
سید بن طاوس رحمه اللّه از محمّد بن حارث نوفلی خادم حضرت امام محمّد تقی علیه السلام روایت کرده وقتی که تزویج کرد مأمون دختر خود را به امام محمّد تقی علیه السلام ، نوشت حضرت برای او که از برای هر زنی صداقی است از مال شوهرش و حق تعالی اموال ما را در آخرت ذخیره نهاده همچنان که اموال شما را در دنیا به شما داده و من به کابین دختر تو دادم ( الوسائل الی المسائل ) را و آن مناجاتی است که به من داده پدرم و به او رسیده از پدرش موسی بن جعفر و به او رسیده از پدرش جعفر و به او رسیده از پدرش محمّد و به او رسیده از پدرش علی بن الحسین و به او رسیده از پدرش حسین و به او رسده از برادرش حسن و به او رسیده از پدرش امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام و به او رسیده از حضرت رسول صلی اللّه علیه و آله و سلم که به آن حضرت داد جبرئیل و گفت : یا محمّد صلی اللّه علیه و آله و سلم ، حضرت رب العزه تو را سلام می رساند و می فرماید این مفاتیح گنجهای دنیا و آخرت است، آن را وسیله خود ساز به سوی مطالب خود تا برسی به مراد خود و سرانجام گیرد مطلب تو و ایثار مکن آن را در حاجتهای دنیا که کم می گرداد حظّ آخرتت را و آن ده وسیله است که به واسطه آن درهای رغبات گشوده می شود و طلب کرده می شود به سبب آنها حاجات و به اتمام می رسد.
و این است نسخه آن مناجات استخاره :
( اَللّهُمَّ اِنَّ خِیَرَتِکَ فیما اسْتَخَرْتُکَ فیهِ تُنیلُ الرَّغائِبَ... )
مؤلف گوید: که من این ده مناجات را در ( کتاب باقیات صالحات ) ایراد کردم هر که طالب است به آنجا رجوع کند.
┅───────────────┅
پنجم - در اخبار آن حضرت است از غیب
❒ طبری روایت کرده از شلمغانی که گفت حج کرد اسحاق بن اسماعیل در سالی که بیرون رفتند جماعت مردم به سوی ابوجعفر جواد علیه السلام برای سؤال و امتحان آن حضرت. اسحاق گفت من آماده کردم در رقعهای ده مسأله که سؤال کنم آنها را از آن حضرت و عیال من حملی داشت با خود گفتم هرگاه جواب داد از مسائلم از آن حضرت بخواهم که بخواند خدا را که آن حمل را پسر قرار دهد؛ پس چون مردم از آن حضرت سؤالات خود را نمودند برخاستم و آن رقعه با من بود و می خواستم سؤال کنم از آن حضرت از مسائل خود که آن جناب را نظر بر من افتاد و فرمود: ای ابویعقوب ! نام گذار او را احمد؛ پس متولد شد برای من پسری و نامیدم او را احمد، مدتی زندگی کرد و وفات کرد.
و بود از کسانی که بیرون آمده بود با جماعت مردم، علی بن حسان واسطی معروف به اعمش گفت برداشتم با خودم از آلتی که برای صبیان است بعضش از نقره بود و گفتم تحفه می برم برای مولایم ابوجعفر علیه السلام؛ پس چون مردم جواب مسائل خود را شنیدند و از دور آن حضرت متفرق شدند حضرت برخاست و تشریف برد به صریا، من به عقب آن حضرت رفتم پس ( موفق ) خادم آن جناب را ملاقات کردم و گفتم اذن بطلب از برای من از آن حضرت پس وارد شدم بر آن حضرت و سلام کردم، جواب سلام داد در حالی که در صورت نازنینش کراهت بود و امر نفرمود مرا بنشستن . من نزدیک شدم و آنچه در کیسه داشتم در مقابل آن حضرت خالی کردم، آن جناب نظر کرد بر من نظر شخص غضبناک و آن آلات را به یمین و یسار افکند و فرمود: از برای این، خدا مرا خلق نفرموده مرا چه با بازی!
پس ، از آن حضرت خواستم که مرا عفو فرماید، عفو فرمود.
ششم - در اشاره آن حضرت است به قدرت خداوند تعالی
❒ در ( مدینه المعاجز ) از ( عیون المعجزات ) نقل کرده که عمر بن فرج رخجی گفت : گفتم به حضرت امام محمّد تقی علیه السلام که شیعیان تو ادعا می کنند که تو می دانی هر آبی که هست در دجله و وزن آن را و بودیم ما در کنار دجله ، حضرت فرمود که حق تعالی قدرت دارد که تفویض کند علم این را بر پشه ای از مخلوقات خود یا قدرت ندارد؟ گفتم : قدرت دارد، فرمود، من گرامی ترم بر خداوند تعالی از پشه و از بیشتر خلق خدا.
┅───────────────┅
هفتم؛ در جواب دادن آن حضرت است از سی هزار مسأله
❒ شیخ کلینی و دیگران روایت کرده اند از علی بن ابراهیم از پدرش که گفت :
رخصلت خواستند گروهی از اهل نواحی از ورود بر #حضرت_جواد علیه السلام. آن جناب اذن داد؛ پس داخل شدند و سؤال کردند از آن حضرت در یک مجلس از سی هزار مسأله. حضرت جواب داد همه را و در آن وقت آن حضرت ده سال داشت .
مؤ لف گوید: که ممکن است در وقت سؤال هر یک از آن جماعت مسأله خود را می پرسید از آن حضرت و ملاحظه نمی کرد که دیگری سؤال می کند و جواب داده حضرت از اکثر آنها به ( لا ) و ( نعم ).
و ممکن است آنکه چون حضرت بر ضمایر آنها مطلع بود تا سائل شروع می کرده به سؤال، خود حضرت جواب او را می داده و نمی گذاشته سؤال خود را بیان کند. چنانکه روایت شده شخصی خدمت آن حضرت عرض کرد: فدایت شوم...
حضرت فرمود: قصر نکن.
مردم پرسیدند این چه بود که فرمودی؟ فرمود: این شخص می خواست سؤال کند از من که ملاح در کشتی نماز خود را به قصر بخواند یا تمام ، من گفتم نماز خود را قصر نخواند.
و علامه مجلسی رحمه اللّه وجوهی چند در رفع استبعاد این حدیث فرموده که مقام نقلش نیست .
واللّه العالم .
═══════════════┅
»» فصل سوم
#نهج_البلاغه | #حکمت ۴۵۶
🏷️ ارزش انسان
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
❁• وَ قَالَ عليهالسلام أَلاَ حُرٌّ يَدَعُ هَذِهِ اَللُّمَاظَةَ لِأَهْلِهَا إِنَّهُ لَيْسَ لِأَنْفُسِكُمْ ثَمَنٌ إِلاَّ اَلْجَنَّةَ فَلاَ تَبِيعُوهَا إِلاَّ بِهَا
┅───────────────┅
☜ و درود خدا بر او، فرمود: آيا آزادمردى نيست كه اين لقمه جويدۀ حرام دنيا را به اهلش واگذارد؟ همانا بهايى براى جان شما جز بهشت نيست؛ پس به كمتر از آن نفروشيد.
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─
♻️ ترجمه فیضالاسلام: امام عليه السّلام (در ترغيب به دورى از دنيا) فرموده است: آيا آزاد مردى نيست كه اين ته ماندۀ طعام در دهان (دنياى پست) را براى اهلش (كفّار و منافقين) رها كند؟ براى نفسهاى شما بهايى جز بهشت نمىباشد؛ پس آنها را جز بآن بها نفروشيد.
🇯 🇴 🇮 🇳
📖 امام عليه السلام با تعبير گويايى اشاره به بىارزش بودن مواهب مادى و دنيوى و پرارزش بودن وجود انسان مىفرمايد: «آيا آزاد مردى پيدا نمىشود كه اين تهماندۀ غذا را به اهلش واگذارد؟ #بدانيد وجود شما بهايى جز بهشت ندارد آن را به چيزى جز بهشت نفروشيد»؛ (أَ لَا حُرٌّ يَدَعُ هٰذِهِ اللُّمَاظَةَ لِأَهْلِهَا؟ إِنَّهُ لَيْسَ لِأَنْفُسِكُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّةَ، فَلاَ تَبِيعُوهَا إِلَّا بِهَا).
«لماظه» كه غالب شارحان نهجالبلاغه به ضم لام ذكر كردهاند و تنها بعضى به فتح لام نوشتهاند به معنى باقى ماندۀ غذا در دهان است كه انسان پس از فروبردن لقمه با زبان خود آن را از اطراف دهان جمع مىكند و فرو مىبرد و گاه زبانش را بر لبها مىكشد كه اگر چيزى از غذا مانده آن را نيز جمع كند، و اين تشبيه بسيار گويايى است كه امام عليه السلام درمورد بىارزش بودن مواهب مادى دنيا فرموده است.
اشاره به اينكه اقوام زيادى به اين دنيا آمدهاند و از مواهب آن بهره بردهاند و غذاهاى آن را خوردهاند؛ گويا تهماندۀ آن به شما رسيده است، اصل آن ارزشى نداشته تا چه رسد به تهماندۀ آن.
تعبير به «حر» اشاره به اين دارد كه تنها آزادگان مىتوانند خود را از قيد و بند دنياى مادى رها سازند ولى آنها كه اسير شهوات و زرق و برقها هستند هرگز نمىتوانند بهآسانى خود را از عشق به دنيا رها سازند و براى رسيدن به آن دست به هر كارى مىزنند.
تعبير «لاهلها» (براى اهل دنيا) اشاره به اين است كه افراد كوتهفكر و بىهمتى هستند كه گوهر گرانبهاى روح و جان انسانى را به متاعى قليل و مال و مقام بىارزش مىفروشند؛ دنيا را براى آنها واگذارند.
شك نيست كه هرگز منظور امام عليه السلام ترك سعى و #تلاش براى زندگانى آبرومندانه و كفاف و عفاف نيست چراكه بدون چنين زندگىاى انسان حريت و آزادى ندارد و ناچار مىشود تن به ذلت وابستگى به ديگران بدهد؛ همچون جوامع فقير و نيازمند كه همواره وابسته و ذليل در چنگال ديگراناند؛ بلكه منظور غرق شدن در مواهب مادى و فروختن شرافت انسانى خود براى بهدست آوردن مال و مقام دنياست.
#نهج_البلاغه_بخوانیم
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────