eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
36.1هزار عکس
31.8هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ فتنه امسال اقتصادی و به بهانه بنزین و... نبود! ❌ فتنه امسال سیاسی هم نبود؛ چون انتخاباتی نبود! ‼️ فتنه امسال، فتنه ای بر پایه و بود! ⁉️ خداوند در قرآن مجازات چنین فتنه‌گرانی را چه می داند؟! 🎙حجت‌الاسلام حاج‌احمدپناهیان
فتنه اینگونه آغاز می‌شود قالَ أمِیرُ‌المُؤمِنِینَ عَلَیهِ‌السَّلَامُ: إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ‌الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْكَامٌ تُبْتَدَعُ يُخَالَفُ فِيهَا كِتَابُ‌الله امام علی علیه‌السّلام می‌فرمایند: اى مردم! همانا آغاز آشوب‌ها و فتنه‌ها، پيروى از هوس‌ها و بدعت‌‌گذاریِ احکامی است که در آن‌ها، با کتاب خدا مخالفت می‌شود. | 50
هدایت شده از فقه و احکام
مهدوی ارفغ.mp3
36.21M
🎙حجت‌الاسلام مهدوی‌ أرفع 👹 فتنه کشف 🔸 متهم‌کردن نظام اسلامی از زنا بدتر است. 🔸 کمترین ضربه‌ای از طرف نیروی انتظامی به مرحوم مهسا امینی وارد نشده بوده. ❓شورای عالی فضای مجازی چه غلطی می‌کند؟ 🔸 اگر ، قانونی است باید ادامه پیدا کند. عقب‌نشینی کنیم جلوتر می‌آیند. 🔸 ، بهانه شده برای کشف حجاب و عرف‌شدن بی‌حجابی. 🔸 خانم‌هایی که ترک موتور هستند، عامدانه کشف حجاب می‌کنند. 🔸 ما در آخرالزمان قرار داریم. 🔸 جنود ابلیس با تمام توان به ما حمله کرده‌اند. 🔸 باید حمله کنیم نه دفاع. 🔸 این نظام، سقوط نخواهد کرد. @mahdavi_arfae 🌐 @Mabaheeth
هدایت شده از فقه و احکام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 تو چرا جا خوردی؟ 🔻 یکی از مشکلات ما، ترسیدن مذهبی‌ها از هیمنۀ دشمن و توهّم ضعف جبهۀ انقلاب در مقابله جبهۀ دشمن است ... @Panahian_ir
51.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مستند عملیات_بزرگ عملیات بزرگ وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی علیه رژیم صهیونیستی فیلم کامل جزییات عملیات بزرگ دستگیری خرابکاران در ایران و زلزله‌ای که در موساد آمد. بسیار مهم
عليه السلام: 🍀 ما اشتَدَّ ضِيقٌ إلاّ قَرَّبَ اللّهُ فَرَجَهُ 🍃 هيچ سختى و مشكلى شدّت نگرفت، مگر اين كه خداوند گشايش آن را نزديك ساخت 📚 غررالحكم حدیث9566
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 آمارهای تکان دهنده از آنهایی که پشت اغتشاشات اخیر ایران ایستاده اند. 🎬 مستندات تکان دهنده ای که مدعیان زن زندگی ازادی را خلع سلاح می کند. ⚫️ بهیچ وجه از دست ندهید و برای گروههای مدعی و جوانانی که واقعا از گذشته مطلع نیستند و برای دوستان و آشنایان خود ارسال کنید. اینها را بگویید به دختران جوان و نوجوان نسل امروز... •┈┈••✾••┈┈• 🇮🇷 اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📸 همزمان با عید بزرگ میلاد باسعادت پیامبر اعظم(ص) و امام صادق(ع)، سران قوا، جمعی از مسئولان نظام و میهمانان شرکت‌کننده در سی‌وششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، صبح امروز (جمعه) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔰 روز ولادت پیامبر اعظم یک روز معمولی نیست / عیدگرفتن امروز برای الگو قرار دادن رسول الله است 🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز: شخصیت رسول اکرم شخصیت منحصر به فردی در همه‌ی عالم وجود است . نشانه‌های عظمت حق تعالی را در همه‌ی دوران زندگی آن بزرگوار میشود دید، حتی در هنگام ولادت. ما امروز را به عنوان مولود پیغمبر عید گرفتیم و جشن گرفتیم، حتی در روز ولادت آن بزرگوار هم نشانه‌ها و آثار برکات الهی که منشأ اصلی‌اش همان نقطه‌ی اوج است یعنی بعثت، انسان مشاهده میکند. آثار توحید را و نشانه‌های عملی توحید را انسان در روز ولادت هم میبیند. از داخل کعبه که بتها در آنجا سرنگون میشوند تا برخورد با بتهای طاغوتی، طاغوتهای بزرگ بشری آن روز، فلان دریاچه‌ی مقدس خشک میشود، فلان آتشکده‌ی به اصطلاح مقدس خاموش میشود، کنگره‌های طاق کسری فرو میریزد، این حوادث رخ میدهد. لذا روز ولادت یک روز معمولی نیست، روز بسیار مهمی است، روز بسیار بزرگی است. ما این روز را عید میگیریم به این مناسبت. نکته‌ی اساسی این است که عیدگرفتن فقط جشن و ماندگاری و یادبود و این چیزها نیست. عیدگرفتن برای درس گرفتن است. برای الگو قرار دادن پیغمبر اکرم است. ۱۴۰۱/۰۷/۲۲ 🏷 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔰 رنجهای امت اسلامی در زمان کنونی ناشی از با هم نبودن است/ رنج مسلمانان روح مطهر پیامبر را به رنج در می‌آورد 🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز: یکی از درسهای زندگی و ولادت پیامبر(ص) این است که فرمود: «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ» من روی این مسئله‌ی عزیزٌ علیه ما عنتم میخواهم تکیه کنم. شما که رنج میکشید، پیغمبر رنج میکشد. بلاشک این مخصوص به مسلمان معاصر پیغمبر نیست، خطاب به عموم مؤمنین در طول تاریخ است، یعنی اگر امروز مسلمانها در فلسطین و میانمار و... رنج می‌کشند، بدانند این رنج روح مطهّر پیغمبر را به رنج و زحمت در می‌آورد؛ در نقطه‌ی مقابل، وضع دشمنان است که از رنج شما خوشحال میشوند. طبعاً وقتی یک چنین حالتی دارد آن جبهه سعی میکند شما را به سمت سختی و بدبختی پیش ببرد. خب حالا این رنجهای امت اسلامی در زمان کنونی ناشی از چیست؟ یکی از مهمترین عوامل تفرّق مسلمین است: از هم جداییم، متفرقیم، وقتی که متفرّق هستیم وقتی خیرخواه هم نیستیم، وقتی گاهی حتی بدخواه همدیگر هستیم؛ خب نتیجه همین است. اینجا هم باز قرآن صریح است: وقتی تنازع کردید فشل بوجود می‌آید. فشل یعنی سستی. اختلاف که پیدا کردید قهراً خاک ‌نشین و ذلیل میشوید و قهراً وسیله‌ی تسلط دیگران بر خودتان را فراهم میکنید. این طور است. نتیجه تفرّق این است.۱۴۰۱/۰۷/۲۲ 🏷 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔰 مراد از وحدت، اشتراک عمل در برابر نقشه‌های استکبار است 🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز: باید برویم به سمت عملی شدن . حالا وحدت یعنی چه؟ مراد از وحدت قطعاً وحدت مذهبی نیست؛ یعنی اینکه این به مذهب آن دربیاید، آن به مذهب این دربیاید؛ نه، این قطعاً مراد نیست. وحدت جغرافیایی هم نیست، مثل آن چیزی که در دهه‌های شصت میلادی و هفتاد میلادی، بعضی کشورهای عربی با هم اتّحاد پیدا کردند و اعلام کردند که یکی هستند، که نشد و نمیشود و امکان هم ندارد. مراد از وحدت، وحدت در حفظِ منافعِ امّتِ اسلامی است. اوّل تشخیص بدهیم منافع امّت اسلامی کجاست و در چیست؛ بعد در این زمینه ملّتها با هم توافق کنند، ببینند امّت اسلامی امروز به چه احتیاج دارد، با که باید دشمنی کرد، با که باید دوستی کرد و چه جوری دوستی کرد، این جهت‌گیری‌ها را در ضمن گفتگوها و مذاکرات، به توافق برسند، در این جهت حرکت کنند. مراد این است: اشتراک عمل در برابر نقشه‌های استکبار. ۱۴۰۱/۰۷/۲۲ 🏷 💻 Farsi.Khamenei.ir
492248835_383630001.mp3
943.5K
🎙 بشنوید | رهبر انقلاب، صبح امروز: مراد از وحدت، اشتراک عمل در برابر نقشه‌های استکبار است 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔰 نقشه سیاسی دنیا در حال تغییر است/ امت اسلامی به شرط اتحاد میتواند در دنیای جدید جایگاه رفیعی داشته باشد 🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز: امروز روز به روز بیشتر واضح میشود که نقشه‌ی سیاسی دنیا در حال تغییر است. آن مسئله‌ی یک قطبی بودن و زورگویی کردن یک قدرت یا دو قدرت بر کشورها و ملتها مشروعیت خودش را از دست داده، یعنی ملتها بیدار شدند. نظام تک قطبی مطرود شده است، به تدریج دارد مطرودتر میشود. 🔹 نظام تک قطبی یعنی چه؟ یعنی اینکه مثلاً فرض کنید آمریکا بنشیند برای عراق یا برای سوریه یا برای ایران یا برای لبنان یا برای فلان طراحی کند: «باید این کار را بکنید، باید این بشود، باید این نشود» گاهی بگوید، گاهی هم نگوید، اما عمل کند. امروز این جوری است. طراحی میکنند برای کشورها و بسیج میکنند نیروهایشان را. خب نقشه دارند. استکبار نقشه دارد. تدریجاً این حالت تسلطی که استکبار جهانی بر کشورها و بر ملتها و بر مناطق گوناگون داشته، دارد تغییر میکند، درست مثل تغییری که در دوران نهضتهای ضد استعماری در نیمه‌ی دوم قرن بیست اتفاق افتاد که پشت سر هم کشورها قیام کردند در میانه‌ی قرن بیست علیه استعمار مستقیم. 🔺 خب امت اسلامی در این دنیای جدید جایگاهش کجاست؟ ما امّت اسلامی، ما کشورهای اسلامی و ملّتهای اسلامی میتوانیم در دنیای جدیدی که دارد بتدریج شکل میگیرد، میتوانیم جایگاه رفیعی داشته باشیم، میتوانیم به‌عنوان یک الگو مطرح بشویم، میتوانیم به‌عنوان پیشرو مطرح بشویم، امّا به یک شرط. شرطش چیست؟ اتّحاد، نداشتن تفرقه، خلاص شدن از شرّ وسوسه‌های دشمن، وسوسه‌های آمریکا، وسوسه‌های صهیونیست‌ها، وسوسه‌های کمپانی‌ها، از شرّ وسوسه‌های اینها؛ که گاهی این وسوسه‌ها از زبان خودی‌ها شنیده میشود. اگر این شرط را بتوانیم عملی بکنیم، بلاشک خواهیم توانست امّت اسلامی را در جایگاه رفیعی در دنیای آینده و شکل آینده‌ی جغرافیای سیاسیِ جهان قرار بدهیم. ۱۴۰۱/۰۷/۲۲ 🏷 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔰درمقابل قدرتهای بزرگ ایستادیم / نهال جمهوری اسلامی امروز به یک درخت تناور تبدیل شده است؛ غلط میکند فکر کندن آن را هم کسی بکند / اتّفاق و اتّحاد بین ملّتهای اسلامی ممکن است اما کار لازم دارد 🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز: اتّفاق و اتّحاد بین ملّتهای اسلامی ممکن است. منتها کار لازم دارد. ما حالا از سیاستمداران و زمامداران و حکمرانان کشورهای اسلامی هم ناامید نیستیم امّا بیشترین امیدمان به خواص دنیای اسلام است؛ به علمای دین، به روشنفکران، به اساتید دانشگاه، به جوانان روشن‌بین، به فرزانگان، به ادبا، به شعرا، به نویسندگان، به گردانندگان مطبوعات، امید ما به اینها است. اینها احساس استقلال و احساس مسئولیّت و احساس وظیفه کنند. وقتی خواص در یک راهی وارد شدند، افکار عمومی را به آن سمت حرکت میدهند. وقتی افکار عمومی در یک کشوری شکل گرفت، سیاستهای اداره‌ی کشور هم به طور قهری به آن سمت حرکت میکند. 🔺نمونه‌ی کوچکش ما هستیم، جمهوری اسلامی. ما درمقابل قدرتهای بزرگ ایستادیم. یک روزی این دنیا دست دو قدرت بزرگ بود: قدرت آمریکا و قدرت شوروی سابق. هر دو قدرت که در ده‌ها مسئله با هم اختلاف داشتند، در یک مسئله متّفق بودند و آن، ضدیت با جمهوری اسلامی بود. خیال میکردند این نهال را میتوانند از ریشه بکنند. این نهال امروز تبدیل شده به یک درخت تناور. غلط میکند فکر کندن آن را هم کسی بکند. ایستادیم و پیش رفتیم. ۱۴۰۱/۰۷/۲۲ 🏷 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔰 به دروغ تبلیغ کردند که شیعه انگلیسی یعنی شیعه‌ی ساکن انگلیس/ شیعه انگلیسی ممکن است در کشور اسلامی باشد اما مثل انگلیس دعوا درست میکند / شیعه انگلیسی یعنی شیعه‌ی دعوادرست‌کن 🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز: آن چیزی که امروز بیش از همه باید روی آن تکیه کنیم مسئله‌ِی مذهبی است؛ شیعه و سنّی. نباید بگذاریم اختلاف عقیده و اختلاف مذهبی به تنازع کشیده بشود. یک چیزهایی است که تنازع ایجاد میکند، باید به طور جدّ مانع بشویم. حالا سیاستمداران آمریکایی و انگلیسی هم در محافل خودشان وارد بحث شیعه و سنّی شدند، این خیلی چیز خطرناکی است. 🔹 اینهایی که ضدّ اسلامند؛ نه با شیعه خوبند نه با سنّی. اینها وارد بحث شدند. بنده یک وقت گفتم شیعه‌ِی انگلیسی و سنّی آمریکایی؛ بعضی خیال کردند که ما که میگوییم شیعه‌ی انگلیسی، یعنی اینجور تبلیغ کردند به دروغ که شیعه‌ِی انگلیسی یعنی شیعه‌ای که ساکن انگلیس است، نه؛ شیعه‌ی انگلیسی ممکن است در خود کشور اسلامی باشد. منظور الهام‌گیری از انگلیس است؛ یعنی شیعه‌ی دعوا درست کن، سنّی دعوا درست کن. مثل داعش و مثل وهّابی‌ها و امثال اینها که دعوا درست میکنند. مثل تکفیری‌ها؛ اینها اسمشان مسلمان است، ممکن است متعبّد هم باشند به احکام فردی اسلامی اما در خدمت دشمن حرکت میکنند. اینکه اختلاف ایجاد میکند در خدمت دشمن است، فرقی نمیکند در هر جایگاهی باشد، در هر مقامی باشد، در هر کشوری باشد. ما به این عمیقاً اعتقاد داریم. 🔺 ما با کسانی که بعنوان طرفداری از تشیّع احساسات برادران اهل تسنّن را برانگیخته میکردند برخورد جدّی کردیم. این باید همه‌گیر بشود. باید اتّفاق نظر بوجود بیاید. البته در هر دو طرف تندروانی وجود دارند، هم در شیعه افرادی هستند که حالا یا بر اثر اعتقاداتشان یا هر چه تندروی میکنند، در سنّی‌ها هم کسانی هستند که تندروی میکنند، تندروی وجود دارد. ۱۴۰۱/۰۷/۲۲ 🏷 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔰 با کسانی که احساسات برادران اهل تسنن را برانگیخته می‌کردند برخورد جدی کردیم/ تندروی تندروان را موجب اتهام اصل مذهب ندانیم/ وهابی‌ها ۲۰۰ سال قبل قبور ائمه را ویران کردند اما علمای شیعه اهل سنت را متهم نکردند 🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز: ما با کسانی که بعنوان طرفداری از تشیع، احساسات برادران اهل تسنن را برانگیخته میکردند برخورد جدّی کردیم. این باید همه‌گیر بشود. باید اتفاق نظر بوجود بیاید. البته در هر دو طرف تندروانی وجود دارند، هم در شیعه افرادی هستند که حالا یا بر اثر اعتقاداتشان یا هر چه تندروی میکنند، در سنی‌ها هم کسانی هستند که تندروی میکنند، تندروی وجود دارد. ما این تندرویِ تندروان را موجب این ندانیم که اصلِ اهلِ مذهب را متّهم کنیم. 🔹 ما دیدیم کسانی، وهّابی‌ها، از دویست سال قبل قبور ائمّه را ویران کردند. رفتند کربلا قبر مطهّر سیدالشّهدا علیه‌السّلام را ویران کردند، و ضریح چوبی بود، ضریح را سوزاندند، در داخل حرم آتش درست کردند، قهوه درست کردند، قهوه خوردند، این اتّفاق افتاد. رفتند نجف نتوانستند بیایند به‌خاطر مرحوم شیخ جعفر کاشف‌الغطا که نیرو داشت و طلبه‌ها و دیگران را بسیج کرد و نجف حصار داشت، نتوانستند بروند نجف. رفتند کوفه، مسجد کوفه و شیعه بودند آنها، آنها را قتل‌عام کردند، افراد زیادی را کشتند. این موجب نشد که علمای شیعه، بزرگان شیعه، مراجع شیعه اهل‌سنّت را متّهم کنند؛ نه. اینها تندروانی بودند این کار را کردند. 🔺در زمان خود ما، داعش؛ داعش در عراق یک جور، در سوریه یک جور، اخیراً در افغانستان یک جور. به مدرسه‌ی بچّه‌ها هم رحم نمیکنند. مدرسه‌ی دخترانه، مدرسه‌ی پسرانه منفجر میکنند، خانواده‌ها را داغدار فرزندانشان میکنند. این کارها را میکنند، امّا ما به هیچ وجه اهل‌سنّت را متّهم نمیکنیم. اینها یک تندروانی هستند. این طرف هم باید همین‌جور باشد. کسانی ممکن است تندروی کنند امّا نبایستی جامعه‌ی تشیّع را متّهم کرد به‌خاطر تندروی. ۱۴۰۱/۰۷/۲۲ 🏷 💻 Farsi.Khamenei.ir
14010722_42798_1281k.mp3
18.49M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى‌. ۱۴۰۱/۷/۲۲ 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔰 هم‌اکنون؛ Khamenei.ir 🔻 تأکید رهبر انقلاب بر نقش نخبگان و خواص دنیای اسلام در تحقق وحدت 🤝 وحدت عملی در اشتراک مقابل نقشه‌های استکبار 🚨 عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، یکی از بزرگترین خیانتها به اسلام و مسلمین است 💻 Farsi.khamenei.ir
💫 پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)، برترین مخلوق 🏷️ حدیث نصب شده در محل سخنرانی رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى‌ . ۱۴۰۱/۰۷/۲۲ 🌟 قال الامام الکاظم علیه السلام: «مَا خَلَقَ اَللَّهُ خَلْقاً أَفْضَلَ مِنْ مُحَمَّدٍ» | الاختصاص، صفحه ۱۸ ✨ (علیه السلام) فرمودند: «خداوند هيچ مخلوقى برتر از محمد (صلوات الله علیه وآله) نیافرید.»
علت سپردن پیامبر به دایه در سن طفولیت چه بوده است؟ آیا درست است که این به خاطر حفظ جان پیامبر بوده است؟ : اینکه مورخان علت این عمل را، نامساعد بودن آب و هوای مکه، وبکر بودن آب و هوای خارج مکه، فصاحت و بلاغت اهل بادیه، یا کمبود شیر آمنه، مادر پیامبر(صلی الله علیه وآله) و یا وجود برخی بیماری ها از قبیل طاعون، وبا و دلایلی دیگر ذکر کرده اند، کمی دور از ذهن است! چون اگر سنت اهل مکه این بوده که فرزندان خود را به خاطر آب و هوای مکه به دایه ی بیرون از شهر بسپارند، باید (علیه السلام)، عقیل، جعفر و حمزه را نیز به دایه می سپردند، در حالی این گونه نبود. یا اگر علت به دایه سپردن پیامبر(صلی الله علیه وآله) بی شیری آمنه بود؛ پس چرا بیش از مدت دوران شیر خوارگی حضرت(صلی الله علیه وآله) یعنی تا پنج سالگی پیامبر(صلی الله علیه وآله) نزد حلیمه ماند؟ و وجود بیماری هم در مکه به اثبات نرسیده، و در منابع معتبر نیامده است و اینکه بادیه نشین ها فصیح تر باشند هم، مسلم نیست؛ بلکه امر بر عکس بوده و معمولا مردم شهر فصیح تر از بادیه نشین ها هستند؛ پس علت، خطری بود که از جانب یهود، وجود مطهر رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) را تهدید می کرد! یهودیان بنی اسرائیل گزارش دقیق از علایم پیامبر آخرالزمان را از پیامبران بنی اسرائیل مخصوصاً از حضرت موسی(صلی الله علیه وآله) پرس و جو کرده بودند. یهودیان کسانی بودند که در هنگام پرس وجو، تمام جزئیات را می پرسیدند، که پدرش کیست؟ در کجا؟ کی به دنیا خواهد آمد؟ و علایم ظاهری و... حتی آیات سوره بقره در مورد گاو بنی اسرائیل، خود گواه بر جزیی نگری و دقت نظری آنهاست. یهود طبق تعاریفی که از پیامبر آخر الزمان شنیده بودند، او را برای دین خود، خطری مهم می دانستند و می دانستند که در آینده نزدیک دینش جهانی خواهد شد و موجودیت آنها را به خطر خواهد انداخت، ودر کل، از ظهور ایشان خوف داشتند. ضمن اینکه می دانستند پیامبر اسلام از نسل اسماعیل دیگر فرزند علیه السلام است، در حالی که انبیای یهود همه از نسل اسحاق بودند. یهود انتقال پیامبری و نبوت را از نسل اسحاق به نسل اسماعیل بر نمی تافتند. برای این ادعا شواهدی در تاریخ می یابیم:
شاهد اول؛ جریان هاشم جد پیامبر و عبدالمطلب است. داستان از این قرار است که با توجه به اینکه برنامه اول یهود در این زمینه که در مجموعه اقداماتشان مفهوم می شود، مانع شدن در راه ظهوراسلام، با جلوگیری از به دنیا آمدن پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) بود. همان طور که می دانیم قبر جد اعلای پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)، جناب هاشم در غزه فلسطین است و غزه فلسطین را (غزةالهاشم) هم می گویند.(۱) جای سؤال است که قبر ایشان به چه مناسبتی در آن منطقه می باشد؟ آنچه که در تاریخ وجود دارد، این است که ایشان با کاروان تجارتی از مکه به سمت شام می رفتند و بین راه هم خریدوفروش می کردند. یکی از مراکز خریدوفروش مدینه بود. در آن جا جناب هاشم به عنوان رئیس کاروان تجاری که برای مدینه سود فراوانی داشت، مهمان شخصی می شد که رئیس مدینه و در ضمن، رئیس خزرج بود. از طرفی خزرجی ها در کنار یهودی ها زندگی می کردند و به این سبب، اطلاعات مربوط به پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) از بین یهودی ها به خزرجی ها منتقل می شد. بر اساس آن اطلاعات، رئیس مدینه به هاشم پیشنهاد می کند که شما داماد ما شوید و در پی این پیشنهاد، دخترش سلماء را به ازدواج وی درمی آورد. زمانی که کاروان برای تجارت از مدینه به سمت شام حرکت می کند، جناب هاشم به همسرش می گوید: تو از ازدواج با من پسری به دنیا می آوری و من هم احتمالاً از این سفر جان سالم به در نمی برم؛ اگر برنگشتم، مراقب باش تا یهودی ها فرزند متولد شده را نبینند، وگرنه او را خواهند کشت. جناب هاشم به سمت شام رفت و همان طور که عدم برگشتش را پیش بینی کرده بود (چون می دانست که تحت تعقیب است) از آن سفر برنگشت. البته از دنیا رفتنش نمی تواند به سبب مریضی باشد؛ زیرا کسی که مریض است برای تجارت ۱۰۰۰ کیلومتری نمی رود. ۹ سال پس از آن، کاروان تجاری مشابه ای به سمت شام رفت، که رئیس آن برادر هاشم، جناب مطّلب بود. مطّلب هم مهمان همان خانه رئیس خزرجیان می شود. در آن جا می بیند که بچه ای با بقیه بازی می کند و در بازی کُشتی بر آن ها غلبه پیدا کرده و می گوید من بچه ی هاشم هستم. زمانی که از قضیه پرس وجو می کند، در گفتن استنکاف می کنند؛ اما بالأخره به ما وقع پی برده و تصمیم می گیرد که آن بچه را به همراه خود ببرد. در تاریخ اختلاف است که با توافق بچه را از آن جا می برد یا به زور؟ به اعتقاد ما توافقی بوده و اکراهی بودنش ساختگی است. مطّلب بچه را به مکه آورد و به همه گفت که این، برده من است؛ و به این ترتیب، فرزند هاشم به عبدالمطّلب(برده مطّلب) معروف شد. به همین روال بود تا این که عبدالمطّلب بزرگ شده و فاش می شود که او برادرزاده مطّلب است نه بنده او. پس از آن، عبدالمطّلب به سیادت رسیده و رئیس قوم می شود و به این ترتیب از گزند یهودیان در امان می ماند.(۲)(۳)
شاهد دوم ؛ وفات پدر پیامبر جناب عبدالله در سفر تجارتی بوده است و این هم مانند وفات هاشم جد ایشان، مشکوک به نظر می آید. چرا که بعید نیست یهود با توجه به علائمی که از پیامبر و پدران و نسب وی داشتند، به جان ایشان سوء قصد کرده باشند. ضمن اینکه نمونه ای از این سوء قصد را به جان جناب عبدالله در تاریخ داریم. شیخ عباس قمی در کتاب کحل البصر فی سیره سیدالبشر به نقل از ازهار بستان الناظرین می نویسد که روزی جناب عبدالله پدر گرامی پیامبر برای شکار خارج شد و نود حبر از احبار یهود با وی روبرو شدند و با شمشیر های مسموم قصد ترور و کشتن پدر گرامی پیامبر را داشتند؛ وهب ابن عبد مناف (جد مادری پیامبر) وقتی جریان را دیده بود به کمک عبدالله شتافته بود. وی می گوید در آن حال مردانی را دیدم که به مردان این دنیا شباهت نداشتند و آمدند و از عبدالله در مقابل آن ها دفاع کردند و آن ها را شکست دادند. این داستان از یک بعد، نوعی فضیلت برای پدر پیامبر محسوب می شود؛ اما مساله اصلی حمله احبار یهود برای کشتن عبدالله پدر پیامبر است. واقعا علت این کار چه بوده است که یهود، آن هم احبار و علمای یهود قصد جان عبدالله پدر پیامبر را داشتند؟ آیا جز این است که آن ها همان طور که قرآن اشاره کرده پیامبر را همچون فرزندان خود کاملا می شناختند و به تبع آن از اجداد و پدران پیامبر را هم کاملا می شناختند برای همین با کشتن پدر پیامبر تصمیم داشتند از تولد پیامبر جلوگیری کرده و مانع تولد پیامبر و در نتیجه انتقال پیامبری از نسل اسحاق به نسل اسماعیل گردند؟ با توجه به این جریان، بعید نیست که یهود با وجود شکست در این توطئه، در توطئه بعدی موفق به ترور عبدالله در سفر تجارتی شام می شود و تصور می کند که در نقشه خود موفق بوده است؛ اما غافل از آن که قبل از این سفر تجاری نطفه پیامبر منعقد شده بود. برای همین وقتی پیامبر اسلام به دنیا آمدند، پدرشان را ندیدند و پدرشان قبل از تولد ایشان درگذشته بود.