از تاريخ يعقوبى استفاده مىشود كه امام عليه السلام در آغاز اين نامه چنين مرقوم داشت: « ان رسولى اخبرنى بعجب زعم انك قلت له فيما بينك و بينه: ان الاكراد هاجت بك فكسرت عليك كسيرا من الخراج و قلت له: لا تعلم بذلك امير المؤمنين ؛ فرستادۀ من چيز تعجب آورى را به من خبر داد او مىگويد: تو اين سخن را به عنوان يك راز به او گفتهاى كه كردهاى منطقه سركشى كردند و از پرداختن بسيارى از خراج خوددارى ورزيدند و گفتهاى: اين سخن را به امير مؤمنان عليه السلام نگو (شايد به گمان اينكه امام عليه السلام از مقدار خراج كه قرارداد شده دقيقا خبر نداشته باشد و هر چه براى او بفرستند مىپذيرد)». از اين قسمت نامه به خوبى استفاده مىشود كه زياد براى تقليل خراج توطئه كرده بود و به عنوان اينكه اكراد از پرداختن خراج به طور كامل خوددارى كردند مىخواست بخشى از خراج را به نفع خود بردارد و براى بيت المال نفرستد. امام عليه السلام از توطئۀ او آگاه شد و اين نامۀ شديد اللحن را براى او فرستاد و فرمود: «صادقانه به خداوند سوگند ياد مىكنم اگر به من گزارش رسد كه از بيت المال مسلمين چيزى كم يا زياد به خيانت برداشتهاى آنچنان بر تو سخت مىگيرم كه در زندگى تو را كمبهره، سنگينبار و حقير و ذليل سازد. والسلام»؛ (وَ إِنِّي أُقْسِمُ بِاللّٰهِ قَسَماً صَادِقاً، لَئِنْ بَلَغَنِي أَنَّكَ خُنْتَ مِنْ فَيْءِ الْمُسْلِمِينَ شَيْئاً صَغِيراً أَوْ كَبِيراً، لَأَشُدَّنَّ عَلَيْكَ شَدَّةً تَدَعُكَ قَلِيلَ الْوَفْرِ، ثَقِيلَ الظَّهْرِ ضَئِيلَ الْأَمْرِ، وَ السَّلَامُ). تعبير امام عليه السلام به اينكه قسمى را ياد مىكند كه قسم صدق است مفهومش اين نيست كه ممكن است كه قسم غير صادقانهاى از امام عليه السلام صادر شود، بلكه نوعى تأكيد بر جدى بودن اين قسم است. نكتۀ ديگر اين است كه امام عليه السلام به او صريحا نفرمود تو خيانت كردهاى، بلكه سخن را به نحو مشروط بيان كرد كه «اگر به من برسد كه مرتكب چنين خيانتى شدهاى» زيرا در اين گونه موارد اگر پرده را از روى كار شخص متخلف كنار بزنند او جسورتر مىشود
#نهج_البلاغه | #حکمت
🏷️
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
❁•
┅───────────────┅
☜
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─
♻️ ترجمه فیضالاسلام: امام عليه السّلام (دربارۀ خداشناسى) فرموده است: خداوند سبحان را شناختم ببهم خوردن ارادههائى كه شخص در آنها پايدار است و بباز شدن گرهها (ى انديشهها و كارها؛ پس بهم خوردن ارادهها دليل است كه آدمى را مالك و آفرينندهاى است كه عنان اختيار او در چنك خود دارد و اينكه گاهى ارادۀ شخص انجام ميشود براى آنست كه يك باره از تصميم گرفتن دست نكشد).
🇯 🇴 🇮 🇳
📖 امام عليه السلام در اين كلام نورانىاش به يكى از دلايل توحيد اشاره كرده مىفرمايد: «خداوند را بهوسيلۀ بَر هم خوردن تصميمها، فسخ پيمانها و نقض ارادهها شناختم»؛ (عَرَفْتُ اللّٰهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ العَزَائِمِ، وَ حَلِّ الْعُقُودِ، وَ نَقْضِ الْهِمَمِ)
اشاره به اينكه، بسيار مىشود انسان تصميم محكمى به انجام كارى مىگيرد؛ اما ناگهان ارادۀ او تغيير پيدا مىكند بىآنكه عاملى براى آن تغيير بشناسد! اين نشان مىدهد كه ارادهاى از بيرون به آن تعلّق گرفته بود كه ارادۀ اين شخص فسخ شود وگرنه دليلى ندارد كه انسان با داشتن تصميم قوى بر كارى ناگهان منصرف شود.
اين تفسير مطابق همان روايت صدوق است كه در شرح سند اين حكمت آمده است.
تفسير ديگرى نيز براى اين كلام نورانى شده است كه بسيار مىشود انسان تصميم محكمى بر كارى مىگيرد؛ ولى تقديرات الهى مانع از آن مىگردد و انسان ناچار عقبنشينى مىكند و از آن چنين مىفهمد كه مافوق ارادۀ او ارادۀ ديگرى است كه اگر تعلق به چيزى گيرد هرچه برخلاف آن است دَرهم مىريزد و از بين مىرود.
كوتاه سخن اينكه اگر انسان، فعّالٌ ما يَشاء بود و هرچه مىخواست، مىتوانست انجام دهد، ممكن بود در وجود خدا شك كنيم؛ اما اينكه مىبيند مافوق ارادۀ او، ارادهاى است كه در بسيارى از مواقع ارادۀ او را بَر هم مىزند يا مانع تحقق مراد او مىشود مىفهمد عالَم، مدبّر قادر و توانايى دارد كه آن را بر طبق ارادۀ حكيمانهاش تدبير و اداره مىكند.
در اينكه آيا واژههاى «عزائم» و «عقود» و «همم» مترادف است و همه به معناى ارادۀ انسان است يا با هم تفاوت دارد، در ميان شارحان نهجالبلاغه اختلاف نظر است؛ بعضى هر سه را به يك معنا مىدانند و بعضى معتقدند «عزائم» ارادههاى بسيار قوى است و «عقود» مرحلهاى پايينتر و «همم» مرتبۀ نازله است.
در بعضى از منابع لغت، «عزم» را به معناى تصميم محكم گرفتهاند در حالى كه «همم» جمع «همت» را به معناى تصميمى كه انسان گرفته و آن را عمل نكرده ذكر نمودهاند و «عقود» معناى وسيعى دارد كه مىتواند تصميم و غير تصميم را شامل شود؛ بنابراين بعيد نيست كه تفاوت اين سه واژه با يكديگر بر حسب درجات قوت و ضعف باشد و امام عليه السلام مىخواهد بفرمايد گاهى مىشود ارادههاى عادى و يا ارادههاى قوى بر انجام كارها، بدون عامل شناخته شدهاى فسخ مىشود و اين نشانۀ وجود ارادۀ قوىترى بالاتر از ارادۀ ماست.
ادامه مطالعه ...
#امام_زمان عجّلاللهتعالیفرجه
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────
مباحث
پاسخ کیروش به سوالات شیطنت آمیز خبرنگار بیبیسی @almenar_14 #امام_زمان عجّلاللهتعالیفرجه
💢 کارلوس انقلابی شده انگار
#امام_زمان عجّلاللهتعالیفرجه
#لبیک_یا_خامنه_ای
#برای_ایران 🇮🇷
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تیم ملی ایران مقابل ولز پیروز شد و مردم ایران ریختن بیرون دارن شادی میکنند؛
و آقای پرویز پرستویی که با ۶.۵ میلیون فالور هرچی از دهنت درومد به بازیکنان تیم ملی گفتی و گفتی مردم با شما همراه نیستند!
مردم برای شما تره هم خرد نکردند
#جام_جهانی | #برای_ایران
#لبیک_یا_خامنه_ای
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────
49.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎼 موزیک ویدیوی | هم قسم
🎙️ میلاد هارونی
منم اون عاشقی که دل به عطر خاک تو داده
تو اون باغی که رو خاکش هزاران لاله افتاده
فدای خاک تو خونه م فدای نام تو جونم
من این روزای آروم رو به مردای تو مدیونم
می شم آبی تا دریاهات می کوبم صخره رو با موج
می شم سبز و سفید و سرخ می رم تا قله ها تا اوج
درود ای سرزمین پاک من ایران
سلام ای عشق من ای خاک من ایران
خروش غیرتم با تو دماوندم
کنار تو شکوهی بی همانندم
همه در راه ابادیت
با هم همراه و هم کیشیم
همه با هرزبون هررنگ
واسه تو هم قسم می شیم
همیشه تو روزای سخت
مثل کوه پشت هم هستیم
تو راه سربلندی تو
با هم هم قدم هستیم
می خوام همراه این رودا واسه ت دریا بشم دریا
#امام_زمان عجّلاللهتعالیفرجه
#لبیک_یا_خامنه_ای
#برای_ایران 🇮🇷
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────