eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
37.6هزار عکس
33.6هزار ویدیو
1.7هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: روايت شده كه دو مرد را نزد امام عليه السّلام آوردند كه از مال خدا (بيت المال) دزدى كرده بودند: يكى از آنها بنده و غلام و مالِ بيت المال بود، و ديگرى غلام يكى از مردم؛ پس آن حضرت (دربارۀ اينكه كسيرا كه از بيت المال دزدى كند بايد دست بريد) فرمود: امّا بر اين غلام كه از آنِ بيت المال است حدّى نيست (دستش را نبايد بريد، زيرا) برخى از بيت المال برخى ديگر را خورده (و اگر دستش بريده شود زيان افزون گردد، چنانكه محقّق حلّى «رحمه اللّه» در كتاب شرائع الإسلام فرموده) و امّا بر ديگرى حدّ جارى است، پس دست او را بريد. 📖 (ابن ميثم «عليه الرّحمة» در اينجا مى‌نويسد: باين جهت دست او را بريده كه از بيت المال كه در بسته بوده دزدى كرده و دزدى او بحدّ نصاب يعنى بمقدار چهار يك درهم طلا بوده كه دست بريدن واجب گشته و او را از بيت المال نصيب و بهره‌اى هم نبوده، و اگر بهره‌اى داشت و دزديش بيش از بهره‌اش باشد و افزونى آن بمقدار نصاب رسد دست او بريده ميشود، و اگر دزديش بيش از بهره‌اش نباشد دست او بريده نمى‌شود). ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ‮همان گونه كه در ترجمۀ اين كلام شريف آمد به گفتۀ سيّد رضى رحمه الله، اين سخن را امام عليه السلام هنگامى فرمود كه «دو نفر را كه از بيت‌المال سرقت كرده بودند نزد آن حضرت آوردند؛ يكى غلامى بود مربوط به بيت‌المال و ديگرى غلامى متعلق به مردم»؛ (رُوِيَ‌ أَنَّهُ‌ عليه السلام رُفِعَ‌ إِلَيْهِ‌ رَجُلانِ‌ سَرَقَا مِنْ‌ مَالِ‌ اللَّهِ‌ أَحَدُهُمَا عَبْدٌ مِنْ‌ مَالِ‌ اللَّهِ‌ وَ الآْخَرُ مِنْ‌ عُرُوضِ‌ النَّاسِ‌) 💡«عروض» - به گفتۀ لسان العرب - جمع عَرض به معناى متاع است؛ بنابراين «عُرُوضُ‌ النّاس» يعنى غلامى كه از امتعه و دارايى مردم محسوب مى‌شده نه بيت‌المال؛ ولى در بيشتر نسخ به جاى «عروض»، «عُرض» به معناى تودۀ مردم يا ساير مردم آمده است. امام عليه السلام در اين‌جا حكم حكيمانه‌اى صادر كرد و فرمود: «اما اين يكى (كه بردۀ بيت‌المال است) خود از مال‌اللّٰه به شمار مى‌آيد و حدى بر او جارى نخواهد شد»؛ (فقال عليه السلام: أمَّا هٰذَا فَهُوَ مِنْ‌ مَالِ‌ اللّٰهِ‌ وَ لَا حَدَّ عَلَيْهِ‌) . سپس به عنوان دليل افزود: «بخشى از مال‌اللّٰه بخش ديگرى را خورده»؛ (مَالُ‌ اللّٰهِ‌ أَكَلَ‌ بَعْضُهُ‌ بَعْضاً) اشاره به اين‌كه او فى‌الجمله حق داشته است كه از بيت‌المال چيزى بردارد، چراكه نفقۀ او بر بيت‌المال است؛ بنابراين اجراى حد در مورد او دليلى ندارد. اما نفر دوم بايد مشمول حد شديد باشد (كه در اين‌جا منظور حدّ سرقت است و به دنبال آن امام عليه السلام دستور داد) دست او را قطع كردند»؛ (وَ أَمَّا الْآخَرُ فَعَلَيْهِ‌ الْحَدُّ الشَّدِيدُ فَقَطَعَ‌ يَدَهُ‌) . اين حكم در كتاب حدود در ميان فقهاى شيعه مسلم است كه اگر برده‌اى جزء غنائم جنگى باشد و چيزى از غنيمت را سرقت كند مشمول حكم قطع دست نمى‌شود. مرحوم صاحب جواهر بعد از ذكر اين حكم كه در متن شرايع آمده مى‌گويد: «بِلا خِلافٍ‌ أجِدُهُ‌ فيهِ‌»؛ (هيچ اختلافى در اين حكم در ميان فقهاى اصحاب نيافتم) و بعد به حديث بالا استدلال مى‌كند، سپس دليل ديگرى را كه در متن شرايع آمده ذكر مى‌كند كه اگر چنين بَرده‌اى قطع دست شود نه تنها به نفع بيت المال نيست؛ بلكه ضرر بيشترى به بيت‌المال مى‌خورد و مى‌دانيم يكى از فلسفه‌هاى اجراى اين حد، دفع ضرر است و ضرر را نبايد با ضرر دفع كرد؛ البته اين نكتۀ جالبى است، خواه به عنوان علت پذيرفته شود و يا به عنوان حكمت و يا مؤيد. در پايان مى‌افزايد: حاكم شرع او را تأديب مى‌كند به‌گونه‌اى كه بار ديگر بر اين كار جرأت نكند. اين نكته نيز حائز اهميت است كه نفر دوم كه دستور قطع دست او داده شد در يك مورد از اجراى حد معاف مى‌شود و آن اين است كه از كسانى باشد كه سهمى در بيت المال داشته باشند در اين صورت اگر بيش از سهم خود به مقدار نصاب دزدى نكند قطع دست نمى‌شود. ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
| چشمِ دل باز کن که جان بینی 🔻 رهبر انقلاب: اینکه شما می‌بینید و می‌شنوید بعضی از این شهدای ما عاشقانه آرزوی شهادت میکردند، خدای متعال یک نوری به دل آنها انداخته بود؛ با این نور یک حقیقتی را میدیدند، این بود که عاشق شهادت بودند. ۱۴۰۱/۸/۸ 🌷 💻 Farsi.Khamenei.ir
📊 | فرهنگ فداکاری 👈 مواردی از فرهنگ بسیجی بر اساس بیانات رهبر انقلاب 🔻 رهبر انقلاب اسلامی در دیدار بسیجیان (۱۴۰۱/۰۹/۰۵) با اشاره به حفظ روحیه بسیجی، مواردی از فرهنگ بسیجی را برشمردند که در این اطلاع‌نگاشت مرور می‌شود. 📥 نسخه قابل چاپ 👇 https://khl.ink/f/51510
🏷 زندگی به سبک شهید محمدرضا تورجی زاده 🔸 او علاقه ی خاصی به آیت الله خامنه ای و آیت الله بهشتی داشت. 🔸 در دبیرستان هاتف تحصیل کرد و در همان جا به مداحی و روضه خوانی می پرداخت و صدای بسیار زیبایی داشت. 🔸 محمدرضا تورجی زاده علاقهٔ فراوانی به حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) داشت و در تمامی مداحی های خود در مدح ایشان می خواندند. علاقه ی تورجی زاده به حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) به حدی بود که وصیت کرد بر روی سنگ قبرش نام مبارک سلام الله علیها را بنویسند. 🔸 تورجی زاده همیشه نمازهایش را می خواند و بسیار قرآن تلاوت می کرد. پیش از نماز صبح به راز و نیاز با خداوند مهربان می پرداخت و آنقدر خالصانه به نیایش می پرداخت که گاهی صدای گریه های او موجب بیدار شدن اطرافیانش می شد. او عبادت های خود را تا طلوع آفتاب ادامه می داد. ┅─────────── 🤲 اللّٰهم عجّل لولیّک الفرج ‌ ‌ ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
AUD-20210506-WA0163.mp3
10.46M
🔊 | 🎙 🔻 ...😭🤲 🎙 با نوای عارف شهید، محمدرضا تورجی زاده🥀 ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
21-shahid-toorajizadeh5-www.rasekhoon.net.mp3
4.48M
قسمت دوم 🎙 با نوای عارف شهید، محمدرضا تورجی زاده🥀 ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
است و زیارتی ارباب _______ تو خودت گفته بودی که شفا تو روضه ست بیا ببین برات چقدر مریض آوردم ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
هدایت شده از مباحث
⭕️ نگاهش فراموش نمی‌شود لبخندش کهنه نمی‌شود و جمله‌اش دائما می‌جوشد که: هر گاه در شهدا را یاد کنید... 🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا