#نهج_البلاغه | #حکمت ۳۶۸
🏷️ فلسفه كيفر و پاداش الهی
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
❁• وَ قَالَ عليهالسلام إِنَّ اَللَّهَ سُبْحَانَهُ وَضَعَ اَلثَّوَابَ عَلَى طَاعَتِهِ وَ اَلْعِقَابَ عَلَى مَعْصِيَتِهِ ذِيَادَةً لِعِبَادِهِ عَنْ نِقْمَتِهِ وَ حِيَاشَةً لَهُمْ إِلَى جَنَّتِهِ
┅───────────────┅
☜ و درود خدا بر او، فرمود: همانا خداوند پاداش را بر اطاعت، و كيفر را بر نافرمانى قرار داد، تا بندگان را از عذابش برهاند، و به سوى بهشت كشاند.
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─
♻️ ترجمه فیضالاسلام: امام عليه السّلام (دربارۀ پاداش و كيفر خدا) فرموده است: خداوندِ سبحان پاداش را بر بندگى و كيفر را بر گناه خود قرار داده (نه براى آنكه بطاعت نيازمند بوده يا از معصيت بيم داشته باشد بلكه) بجهت آنكه بندگانش را از عذاب خويش باز داشته، آنها را بسوى بهشت روانه سازد.
🇯 🇴 🇮 🇳
📖 امام عليه السلام در اين كلام نورانى و فشرده و كوتاه به فلسفۀ ثواب و عقاب در برابر اطاعت و معصيت اشاره كرده، مىفرمايد: «خداوند سبحان ثواب را بر اطاعتش و كيفر را بر معصيتش مقرّر داشته است تا بندگانش را از عذاب خود بازدارد و آنها را بهسوى بهشتش سوق دهد»؛ (إِنَّ اللّٰهَ سُبْحَانَهُ وَضَعَ الثَّوَابَ عَلَى طَاعَتِهِ وَ الْعِقَابَ عَلَى مَعْصِيَتِهِ، ذِيَادَةً لِعِبَادِهِ عَنْ نَقْمَتِهِ وَ حِيَاشَةً لَهُمْ إِلَى جَنَّتِهِ)
💡«ذيادة» در اصل از مادۀ «ذود» (بر وزن ذوب) به معناى منع كردن و جلوگيرى نمودن است كه در قرآن مجيد در سورۀ قصص آيۀ 23 در مورد دختران شعيب به آن اشاره شده و مىفرمايد: « وَ وَجَدَ مِنْ دُونِهِمْ امْرَأتَيْنِ تَذُودَانِ »؛ در كنار چاه آب مدين به جز چوپانها دو زن را ديد كه از رفتن گوسفندان خود بهسوى چاه آب جلوگيرى مىكردند».
در كلام نورانى مورد بحث مفهومش اين است كه خداوند عقاب را بر گناه قرار داده تا بندگانش را از عذاب خود بازدارد.
💡«حياشة» مصدر حاش يحوش - آنگونه كه ارباب لغت از جمله ابن منظور در لسانالعرب، گفتهاند - به معناى سوق دادن صيد بهسوى دام يا بهسوى افرادى كه آمادۀ صيد كردن هستند مىباشد سپس به معناى هرگونه سوق دادن، بهكار رفته و در كلام نورانى بالا به همين معنا استفاده شده است؛ زيرا امام عليه السلام مىفرمايد: خداوند ثواب و عقاب را بر طاعت و معصيت قرار داده تا بندگانش را بهسوى بهشتش سوق دهد. (توجه داشته باشيد كه اين واژه اجوف واوى است و اجوف يايى آن به معناى ديگرى است.)
تعبير به « وضع الثواب ...» سبب شده است كه در ميان شارحان نهج البلاغه بحثهايى دربارۀ هماهنگى اين كلام با مذهب اشاعره يا عدليه صورت گيرد. مىدانيم اشاعره منكر حُسن و قُبح عقلى هستند؛ بنابراين اوامر و نواهى را تابع مصالح و مفاسد نمىدانند و همچنين ثواب و عقاب را امر عقلى نمىشمرند بلكه معتقدند همۀ اينها قراردادى و طبق وضع شارع مقدس است در حالى كه پيروان مكتب عدل (شيعه و معتزله) معتقدند كه حُسن و قبح، عقلى است؛ آنچه خداوند امر فرموده داراى مصلحتى بوده و آنچه نهى كرده داراى مفسدهاى و اين مصالح و مفاسد سبب اوامر و نواهى پروردگار شده است.
#نهج_البلاغه_بخوانیم
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤔 خدا ما را میسوزاند؟
🎙️ استاد علی #صفائی_حائری ره
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
خدایا ...
در #ماه_مبارک_رمضان برايمان بنويس:
قلـــب بی گـناه
ذهن قرآنی
فـکر ربّانــی
زبــان ذاکـــر
قلــب خاشــع
نفــس با اطمینــان
روح بلــند همـــت
و #توبه ی نصــوح از همــه گناهـــان
و نیــکیِ روزه هــا و نمـازهایــمان
#شب_جمعه
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
مباحث
🎧 ماجرای قرائت معروفی که بعد از روضه #امام_حسین علیهالسلام خوانده شد! ✨ #تلاوت_مجلسی معروفی که همه
اشک!
از اشک غافل نشیم.
با #اشک به خیلی از «فتوحات» میشه رسید.
خودتون بهانۀ اشک رو فراهم کنید.
با #روضه، با توبه، با #مناجات، با سجدۀ طولانی، با خلوت و...
بالاخره یک کاری کن که چشمات خیس بشه.
اما راحتترین، قشنگترین و دلچسبترین اشک، اشک بر اباعبدالله الحسین علیهالسلام است.
روضه نمیخواهد تنی که سر ندارد
قربان آن آقا که انگشتر ندارد
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
enc_16491139655828192549599.mp3
5.84M
#ماه_بندگی 🌙
#مناجات_با_خدا 😔😭
🎙️ #حاج_محمود_کریمی
چه بهتر است ببخشم به لطف و احسانم
چگونه جسم ضعیف تو را بسوزانم
اگر تو خالق خود را خدا نمیدانی
منم خدا و تو را عبد خویش میدانم
یا رحمن یا الله (جلّ جلاله) 🤲
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────