پيامها:
١- همه ستايشها براى اوست. «اَلْحَمْدُ لِلّهِ»
٢- خداوند در تربيت و رشد هستى، اجبارى ندارد؛ زيرا حمد براى كارهاى غير اجبارى است. «اَلْحَمْدُ لِلّهِ»
٣- همه هستى زيباست و تدبير همه هستى نيكوست؛ زيرا حمد براى زيبايى و نيكويى است. «اَلْحَمْدُ لِلّهِ»
٤- دليل ستايش ما، پروردگارى اوست. «اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ»
٥- رابطهى خداوند با مخلوقات، رابطهى دائمى و تنگاتنگ است. «رَبِّ الْعالَمِينَ» (نقاش و بنّا هنر خود را عرضه مىكند و مىرود، ولى مربّى بايد هر لحظه نظارت داشته باشد.)
٦- همهى هستى،تحت تربيت خداوند يكتاست. «رَبِّ الْعالَمِينَ»
٧- امكان رشد و تربيت، در همهى موجودات وجود دارد. «رَبِّ الْعالَمِينَ»
٨- خداوند هم انسانها را با راهنمايى انبيا تربيت مىكند،(تربيت تشريعى)و هم جمادات و نباتات و حيوانات را رشد و پرورش مىدهد.(تربيت تكوينى) «رَبِّ الْعالَمِينَ»
٩- مؤمنان در آغاز كتاب(قرآن)با نيايش به درگاه خداوند متعال، «اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ» مىگويند و در پايان كار در بهشت نيز، همان شعار را مىدهند كه «آخر دعواهم أن الحمد للّه ربّ العالمين»
6.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#قرآن_کریم
#تفسیر_نور
🎥 تصویری
📖 تفسیر سوره حمد آیه 3️⃣
🎙️حجتالاسلام استاد محسن قرائتی
7.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#قرآن_کریم
#تفسیر_نور
🎥تصویری
📖تفسیر سوره حمد آیه 4⃣
🎙️حجتالاسلام استاد محسن قرائتی
«٤» مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
(خدايى كه)مالك روز جزاست.
_____________________
نكتهها:
مالكيّت خداوند، حقيقى است و شامل احاطه و سلطنت است، ولى مالكيّتهاى اعتبارى، از سلطهى مالك خارج مىشود و تحت سلطهى واقعى او نيست. «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ»
با آنكه خداوند مالك حقيقى همه چيز در همهوقت است، ولى مالكيّت او در روز قيامت و معاد جلوهى ديگرى دارد؛
* در آن روز تمام واسطهها و اسباب نسبت به كفار قطع مىشوند. «تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبابُ»
* نسبتها و خويشاوندىها نسبت به كفار از بين مىرود. «فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ»
* براى كفار مال و ثروت و فرزندان، سودى ندارند. «لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ»
* بستگان و نزديكان نيز فايدهاى نمىرسانند. «لَنْ تَنْفَعَكُمْ أَرْحامُكُمْ»
* نه زبان كفار،اجازه عذرتراشى دارد و نه فكر آنها،فرصت تدبير.تنها راه چاره لطف خداوند است كه صاحب اختيار آن روز است.
💡 لفظ«دين»در معانى گوناگون بهكاررفتهاست :
الف: مجموعهى قوانين آسمانى. «إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللّهِ الْإِسْلامُ»
ب:عمل و اطاعت. «لِلّهِ الدِّينُ الْخالِصُ»
ج:حساب و جزا. «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ»
«يوم الدّين»در قرآن به معناى روز قيامت است كه روز كيفر و پاداش مىباشد.
«يَسْئَلُونَ أَيّانَ يَوْمُ الدِّينِ»مىپرسند روز قيامت چه وقت است؟
قرآن در مقام معرّفى اين روز،مىفرمايد: «ثُمَّ ما أَدْراكَ ما يَوْمُ الدِّينِ. يَوْمَ لا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئاً وَ الْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلّهِ»
(اى پيامبر!)نمىدانى روز دين چه روزى است؟روزى كه هيچكَس براى كسى كارآيى ندارد و آن روز تنها حكم و فرمان با خداست.
«مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ» نوعى انذار و هشدار است، ولى با قرار گرفتن در كنار آيهى «اَلرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» معلوم مىشود كه بشارت و انذار بايد در كنار هم باشند.
نظير آيه شريفه ديگر كه مىفرمايد: «نَبِّئْ عِبادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ وَ أَنَّ عَذابِي هُوَ الْعَذابُ الْأَلِيمُ» به بندگانم خبر ده كه من بسيار مهربان و آمرزندهام،ولى عذاب و مجازات من نيز دردناك است.
همچنين در آيه ديگر خود را چنين معرّفى مىكند: «قابِلِ التَّوْبِ شَدِيدِ الْعِقابِ» خداوند پذيرندهى توبه مردمان و عقوبتكنندۀ شديد گناهكاران است.
در اوّلين سورهى قرآن، مالكيت خداوند عنوان شده است، «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ» و در آخرين سوره، مَلِكيت او. «مَلِكِ النّاسِ»
پيامها:
١- خداوند متعال، از جهات مختلف قابل عبادت است و ما بايد حمد و سپاس او را بهجاآوريم.
✓ به خاطر كمال ذات و صفات او كه«الله»است،
✓ به خاطر احسان و تربيت او كه «رَبِّ الْعالَمِينَ» است
✓ و به خاطر اميد و انتظار رحم و لطف او كه «اَلرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» است
✓ و به خاطر قدرت و هيبت او كه «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ» است.
٢- قيامت، پرتوى از ربوبيّت اوست. «رَبِّ الْعالَمِينَ... مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ»
٣- قيامت، جلوهاى از رحمت خداوند است. «اَلرَّحْمنِ الرَّحِيمِ مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ»
10.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#قرآن_کریم
#تفسیر_نور
🎥 تصویری
📖 تفسیر سوره حمد آیه 5⃣
8.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#قرآن_کریم
#تفسیر_نور
🎥تصویری
📖 تفسیر سوره حمد آیه 6⃣
🎙️حجتالاسلام استاد محسن قرائتی