eitaa logo
مباحث رافضیون
22 دنبال‌کننده
1 عکس
0 ویدیو
1 فایل
آرشیو مباحث مطرح شده در گروه ، مستندات ، و مواضع و نظرات ادمین
مشاهده در ایتا
دانلود
📌مبحث اول : 📆تاریخ آغاز : ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ ✍رضوانی فرد دنبال کنید⬇️
محسنیه چیست⁉️ ✍به ایام پس از شهادت رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم تا جشن نهم ربیع الاول ، ایام محسنیه گفته میشود. 🖇وجه تسمیه ی آن به محسنیه ، واقع شدن سقط حضرت محسن علیه السلام در این ایام است.(طبق اقوال و نظراتی) 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
شبهه ی اول: 📝سقط حضرت محسن سلام الله علیها در این ایام نبوده است‼️ ✍جواب: 1⃣اولا فرض میکنیم سقط در این ایام نبوده است، اما مگر مراسم بزرگداشت و عزا نیاز دارد حتما در تاریخ قطعی مصادف با آن واقعه تشکیل شود؟ جز روز عاشورا که قطعی ست و میدانیم شهادت اباعبدالله علیه السلام در این روز واقع شده است سایر مناسبات ما از جمله وفات و ولادت پیامبر هم اختلافی میباشد و نمیتوان برای آنها مراسم گرفت. در حالیکه هیچ کس قائل به چنین نظری نیست. به عنوان مثال شهادت حضرت مسلم در ذی الحجه واقع شده اما شب اول محرم منتسب به ایشان مراسم گرفته میشود و هیچ کس آن را بدعت ندانسته است. 2⃣ثانیا عده ای قائل به هجوم و سقط در این ایام میباشند: ۱)مقام معظم رهبری: 👈در همان روزهاى اوّل👉 در ماجراى خانه و آتش گرفتن درب خانه، مجروح شده و بعد در عين حال اين مبارزه را ادامه داده و به مسجد رفته و سخنرانى كرده و در معرض افكار و انظار مسلمانان آن زمان قرار گرفته است. ۲)آیت الله العظمی وحیدخراسانی: سه روز بعد از پیغمبر استخوان سینه شکست. ۳)آیت الله العظمی دوزدوزانی: دهه اول ربیع الاول سالروز ایام حمله به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها و هتک حرمت حضرت زهرا سلام الله علیها و غصب خلافت امیرالمومنین سلام الله علیه و شهادت حضرت محسن بن علی و غصب فدک و... را به محضر مبارک امام زمان عجل اله تعالی فرجه الشریف و شیعیان تعزیت و تسلیت عرض می نماییم. ۴)آیت الله العظمی سید صادق روحانی: بدون تردید اتفاقات هفته اول بعد از ماه صفر، ریشه و اصل همه مصائب است. 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌وقایع پس از رحلت پیامبر: 📆۲۸صفر: وفات و دفن رسول الله¹ لحظه ی غسل دادن(خبر بیعت سقیفه توسط سلمان)² شب همان روز رفتن به در خانه ی مردم³ 📆۲۹صفر: صبح(آمدن چهار نفر با سر تراشیده)⁴ شب(رفتن به در خانه ی اصحاب)⁵ 📆۳۰صفر: شب(رفتن به درب خانه ی اصحاب)⁶ 📆۱ربیع: شروع جمع آوری قرآن و هجوم اول⁷ 📆۲ربیع: جمع آوری قرآن 📆۳ربیع: جمع آوری قرآن 📆۴ربیع: اتمام قرآن پس از سه روز و اعلام در مسجد و آغاز هجوم ها⁸ هجوم اول و بازگشت⁹ هجوم دوم در همان روز و بازگشت¹⁰ شب(رفتن به درب خانه ی اصحاب)¹¹ 📆۵ربیع: حاضر نشدن جز ۴ نفر¹² ارسال قنفذ و برگشتن¹³ ارسال مجدد قنفذ و بازگشت یارانش¹⁴ هجوم آخر توسط عمر بن الخطاب¹⁵ مجروح شدن حضرت زهرا و سقط محسن¹⁶ دستگیری امیرالمومنین و بردن به مسجد¹⁷ خطبه وسیله(۷روز بعد از وفات پیامبر)¹⁸ 📆۷ربیع: غصب فدک(ده روز بعد از فوت پیامبر)¹⁹ 📚منابع: ۱)مسار الشيعة ج۱ص۴۶ ، الصحيح من سيرة النبي الأعظم ج۳۳ص۷۲ ۲)اسرار آل محمد ص۲۲۰ ، الصحيح من سيرة النبي الأعظم ج۳۳ص۷۰ ۳)اسرار آل محمد ص۲۲۱ ۴)اسرار آل محمد ص۲۲۲ ۵)همان ۶)همان ۷)همان ۸)تفسیر فرات ج۱ ص۳۹۸ ۹)اسرار آل محمد ص۲۲۴ ۱۰)اسرار آل محمد ص۲۲۵ ۱۱)همان ۱۲)همان ۱۳)اسرار آل محمد ص۲۲۶ ۱۴)همان ۱۵)همان ۱۶)اسرار آل محمد ص۲۳۰ ۱۷)همان ۱۸)کافی ج۱۵ ص۵۹ ۱۹)شرح ابن ابی الحدید ج۱۶ ص۲۶۳ 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌نظرات مراجع معظم تقلید در خصوص عزاداری در ایام موسوم به محسنیه: 1⃣ مقام معظم رهبری: عزاداری کردن کلا اشکالی ندارد مانند هیئات خانگی و مجالس روضه که در هر ایامی ترتیب داده شود بلااشکال است. اما به اسم دهه ی محسنیه وجهی نداریم. منتها عزاداری کردن اشکالی ندارد. ☎️منبع: (استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری) 2⃣ آیت الله العظمی وحید خراسانی: عزاداری برای حضرت محسن علیهماالسلام از افضل قربات است.منتهی عدم عزاداری در دهه اول ربیع الاول موجب هتک حرمت اهل بیت علیهم السلام نمیباشد. 🌐منبع : سایت معظم له 3⃣ آیت الله العظمی دوزدوزانی: اقامه عزا و مجلس برای اهل بیت علیهم السلام در هر زمان از عبادات است. 🌐منبع: سایت معظم له 4⃣ آیت الله العظمی مکارم شیرازی: توسّل به ذيل عنايت معصومين عليهم السلام و فرزندان آنها كار بسيار خوبى‌است؛ ولى بهتر اين است كه برنامه‌هاى جديدى كه در ميان شيعه سابقه نداشته، ترتيب داده نشود. 📚منبع: احكام عزادارى مكارم شيرازى ج۱ ص۱۱۴ 5⃣ آیت الله العظمی سید صادق روحانی: آری این ایام، ایام هتک جمیع حرمت ها و زحمات انبیاء و اوصیاء می باشد، انّا لله و انا الیه راجعون، و از بدیهیات است در این برهۀ از زمان که دشمنان تشیع در جمیع انحاء عالم علیه فرهنگ علوی و اهل بیت متحد هستند، موالیان و دوستداران علوی و فاطمی (علیهما السلام) به فرموده امام ششم (علیه السلام) و بر طبق سیرۀ مستمرّۀ علماء ربانی ایدیهم الله تعالی و توصیه اکید حضرت آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی (دام ظله) و سلف ماضیۀ علما رحمهم الله باید به اقامة عزاء و ماتم اعم از برگزاری مجالس و ادامه پوشیدن لباس مشکی و بر افراشتن بیرق عزاء بعد از ماه محرم و صفر تا منتصف شب نهم ربیع المولود که آغاز امامت مولانا صاحب الزمان ارواح العالمین له الفداه و عیدالله الاکبر و فرحة الشیعة، می باشد اقدام نمایند. 🌐منبع: سایت معظم له 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
شبهه دوم: 📝چرا برای حضرت محسن یک دهه عزاداری شود در حالیکه برای معصومین علیهم السلام یک روز عزاداری میشود⁉️ ✍پاسخ: تنها دهه ای که در روایات به آن اشاره شده و سیره ی اهلبیت علیهم السلام نیز بر آن بوده است، دهه ی محرم است. و سایر دهه ها از جمله دهه ی کرامت، دهه ی امامت و ولایت، دهه های فاطمیه ، هفته ی وحدت و....توسط علما و شیعیان بوده و قراردادی ست به جهت بزرگداشت و تکریم. اما اینکه چرا برای سایر معصومین یک روز و برای محسن بن علی ده روز عزاداری میشود پاسخ میدهیم: در روایات آمده است هیچ روزی از مصیبت عاشورا بالاتر نیست، اما مصیبت هجوم به خانه ی حضرت زهرا سلام الله علیها و قتل محسن از آن هم بالاتر است زیرا زمینه ی عاشوراست. فَقَالَ لَهُ الصَّادِقُ: وَ لَا كَيَوْمِ مِحْنَتِنَا بِكَرْبَلَا وَ إِنْ كَانَ كَيَوْمِ السَّقِيفَةِ وَ إِحْرَاقِ الْبَابِ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَ زَيْنَبَ وَ أُمِّ كُلْثُومٍ وَ فِضَّةَ وَ قَتْلِ مُحَسِّنٍ بِالرَّفْسَةِ لَأَعْظَمُ وَ أَمَرُّ لِأَنَّهُ أَصْلُ يَوْمِ الْفِرَاشِ.¹ فلذا مصیبت سایر معصومین در درجه ی مصیبت کربلا نبوده است جز این این مصیبت و دهه گرفتن آن از این باب است. و همچنین ضربه به حضرت زهرا سلام الله علیها گویا در دو مرحله بوده و در دو روز: روز هجوم.² روزیکه نامه ی فدک را حضرت گرفتند.³ که هر دو روز در سقط موثر بوده است و ایضا در این ایام جز مصیبت سقط محسن، غصب فدک و غصب ولایت و مصائب دیگری نیز هست که شایسته است عزاداری شود. 📚۱) الهداية الكبرى ج۱ ص۴۱۷ 📚۲) كتاب سليم بن قيس ج۱ص۱۵۳ 📚۳) الإختصاص الشيخ المفيد ج۱ ص۱۸۵ 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
شبهه ی سوم: 📝اصلا اهلبیت خودشان برای حضرت محسن علیه السلام گریه کرده اند⁉️ ✍پاسخ: بله؛ کسانیکه برای حضرت محسن و مصیبتش روضه خوانده و گریه کرده اند: 1⃣ خدا: وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ ﴿٨﴾بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ ﴿٩﴾تکویر قال : يا مفضل والموؤدة والله محسن ، لانه منا لا غير ، فمن قال غير هذا فكذبوه.¹ ترجمه: امام صادق علیه السلام فرمود: منظور از مووده بخدا قسم محسن است، زیرا او از ماست و نه غیر ما. پس هرکس غیر از این را گفت تکذیبش کنید. 2⃣ پیامبر: ...فرمود: وقتی او را دیدیم آنچه بعد از من سرش می آورند یادم آمد. وارد خانه اش میشوند،هتک حرمتش میکنند،حقش را غصب میکنند، ارثش را منع میکنند،پهلویش را میشکنند و جنینش را سقط میکنند.....اولین کسی میباشد از اهلبیتم که به من ملحق میشود در حالیکه محزون و گریان و غصب شده و مقتول است. و من در این هنگام میگویم: خدایا کسیکه به او ظلم کرد را لعنت کن و عقوبت کن کسیکه حقش را غصب کرد و ذلیل کن کسیکه ذلیلش کرد و جاودان کن در آتش کسی را که به پهلویش زد تا پسرش را سقط کرد...² 3⃣حضرت زهرا سلام الله علیها: قنفذ را به همراه عمر بن خطاب و خالد بن ولید به خانه ما فرستادند تا پسرعمویم علی را به سقیفه بنی ساعده به خاطر بیعت باطل خود خارج کنند، او هم نزد آن‌ها خارج نشد و خود را به وصیتی که رسول خدا او را راجع به همسرانش و جمع آوری قرآن و پرداخت هشتاد هزار درهم قرض که او را به پرداخت آن سفارش کرده بود مشغول کرد. آن‌ها هیزم زیادی در برابر در خانه ما جمع کردند و آتش آوردند تا خانه و ما را به آتش بکشند، من پشت در ایستادم و آن‌ها را به خدا و پدرم قسم دادم که از ما دست بکشند، ولی عمر تازیانه را از دست قنفذ غلام ابوبکر گرفت و با آن بر بازوی من زد و تازیانه بر بازویم پیچید، گویی که دستبندی شد، و با لگد بر در زد و آن را بر روی من برگرداند و حال آن که من حامله بودم. من به صورت بر زمین افتادم و آتش صورتم را می‌سوزاند، او به من سیلی زد که از شدت آن گوشواره‌ام از گوشم شکست و افتاد، من درد زایمان گرفتم و محسنم بدون هیچ جرمی کشته و سقط شد، وآیا این امت بر من نماز می‌خواند؟! حال آن که خدا و رسولش و من از آن‌ها بیزاری جسته ایم.³ 4⃣ امام صادق علیه السلام: حضرت ماجرای دادخواهی از ظلم وارده به محسن در روز قیامت را مطرح میکنند سپس فبكى الصادق حتى اخضلت لحيته بالدموع ، ثم قال : لاقرت عين لا تبكي عند هذا الذكر ، قال : وبكى المفضل بكاء طويلا ثم قال : يا مولاي ما في الدموع يا مولاي؟ فقال : ما لا يحصى إذا كان من محق⁴ چنان گریه میکنند که ریش ایشان خیس میشود. 📚منابع: 📕۱) بحار الأنوار ج۵۳ ص۲۳ 📕۲) الأمالي الصدوق ج۱ص۱۷۶ 📕۳) بحار الأنوار ج۳۰ص۳۴۹ 📕۴) بحار الأنوار ج۵۳ص۲۳ 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
شبهه ی چهارم: 📝یک دهه عزاداری برا حضرت محسن باعث کمرنگ شدن مراسمات اباعبدالله الحسین علیه السلام میشود. و مردم از عزاداری خسته میشوند‼️ ✍پاسخ: شاید در نگاه اول این جمله درست به نظر بیاید اما در حقیقت چنین نیست. حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم در بیانی فرمودند: إن لقتل الحسين حرارة في قلوب المؤمنين لا تبرد ابدا...¹ یعنی از کشته شدن حسین حرارت و آتشی در قلبهای مومنان می افتد که ابدا سرد نمیشود. و حق هم همین بوده است و تاریخ نشان داده هرچه میگذرد مراسمات اباعبدالله الحسین پرشور تر از قبل میشود. و اصلا گرفتن این مراسمات باعث کمرنگ شدن دیگری نمیشود. و از آن گذشته کسی وجوبی برای شرکت در عزاداری و سیاه پوشی قائل نشده است که باعث اذیت عوام و مردم شود. 📚منابع: 📕۱) مستدرک الوسائل ج ۱۰، ص ۳۱۸ 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
شبهه ی پنجم: 📌قدمت عزاداری برای محسن بن علی بین شیعیان‼️ 📝 آیا گریه و عزاداری برای محسن بن علی سابقه ای بین شیعیان داشته است⁉️ ✍پاسخ: در پست قبلی گریه ی اهلبیت برای محسن بن علی و روضه خوانی آنان را آوردیم. در اینجا به دو مورد اشاره میکنیم که نشان میدهد شیعیان نیز برای حضرت محسن عزاداری میکردند. 1⃣ ابوبکر بن ابی دارم در محرم سال۳۵۲ فوت شد. محمد بن حماد حافظ گفت: روزهای زندگی اش را در راه درست و مستقیم بود. اما در آخرین روزهایش بیشتر در نزدش مثالب خوانده میشد. و مردی برایش میخواند عمر چنان لگدی به حضرت زهرا زد که جنینش سقط شد.¹ 🖇ایام فوت ابن ابی دارم همین ایام محرم و ایام منتهی به محسنیه میباشد با اندکی اختلاف و در آن به خواندن مثالب و عزاداری برای محسن بن علی اشاره شده است. فوت او در قرن سوم بوده است و به قدمت این جریان در قرن سوم اشاره میشود. 2⃣ قاضی عبدالجبار معتزلی متوفای قرن۴ مینویسد: و در این زمان از روافض کسانی مانند ابی جبله و جابر المتوفی و ابی الفوارس و احمد بن محمد بن کمیت و ابی محمد طبری و ابی الحسن حلبی و ابی یتیم و اباالقاسم النجاری و ابی الوفاء دیلمی و ابن ابی ادیس و خزیمه و ابی خزیمه و ابی عبدالله محمد بن نعمان در مصر و صور و رمله و عکاء و عسقلان و دمشق و بغداد و جبل البسماق میباشند. و تمام این نواحی ادعای تشیع و محبت رسول خدا و اهلبیتش را دارند. و گریه میکنند برای فاطمه و پسرش محسن که گمان میکنند عمر او را کشت.² 📚منابع: 📕۱) سير اعلام النبلاء ج۱۲ص۱۲۶ 📕۲) تثبيت دلائل النبوه ج۲ص۵۹۵ 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
شبهه ی ششم: 📝آیا محسنیه بدعت است⁉️ ✍پاسخ: خیر؛ ابتدا به معنای بدعت میپردازیم. بدعت یعنی دخل و تصرف و اضافه و کم کردن قوانین اللهی. آیت الله سبحانی برای بدعت سه شرط عنوان میکنند: 1- تصرف در شریعت، نسبت دادن یک مطلب به شریعت. 2- در حالی که در شریعت دلیلی بر آن نباشد، نه دلیل عام و نه دلیل خاص. مثل مسئله‌ی تجهیزات نظامی ‌نباشد، که این را می‌شود به شریعت نسبت داد، چون دلیل بالعموم دارد. 3- در میان مردم اشاعه بدهیم و تبلیغ کنیم و در رسانه‌ها پخش کنیم و کتابها بنویسیم و سخنرانی کنیم، با این سه شرط هر عملی که چنین باشد، ما آن را بدعت می‌گوییم.¹ 🖇نتیجه: نسبت دادن محسنیه به دین با دلایل خاص نیست اما با دلایل عام هست.(دستور اهلبیت برای برگزاری جلساتشان و تعظیم شعائر و...) و عمومیت آن هم به شکلی که تمام رسانه ها و کشور درگیر این مسئله بشوند نه لازم است و نه واجب و نه اصراری بر این مطلب داریم. فلذا محسنیه این ۳ شرط را دارا نیست و بدعت نمیباشد. 🌐منبع: ۱)درسهایی در مورد وهابیت آیت الله سبحانی جلسه ۶ 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
شبهه ی هفتم: 📝حضرت زهرا سلام الله علیها چهل روز به درب خانه ی مهاجر و انصار رفت، پس در آن زمان سالم بودند و هجوم و سقط حداقل تا چهل روز رخ نداده بود‼️ ✍پاسخ: ابتدا متن عربی روایت را با دقت بررسی میکنیم: در متن روایت میگوید : ثُمَّ خَرَجَتْ وَ حَمَلَهَا عَلِيٌّ عَلَى أَتَانٍ عَلَيْهِ كِسَاءٌ لَهُ خَمْلٌ فَدَارَ بِهَا أَرْبَعِينَ صَبَاحاً فِي بُيُوتِ الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ ع مَعَهَا.... سپس خارج شد و علی او را بر الاغ ماده ای حمل میکرد که روی آن پوشش پرز داری بود. و با آن چهل صبح درب خانه مهاجر و انصار میرفت و حسن و حسین با او بودند.... یک گروه چهار نفره که فقط یک نفر از آنها سوار بر مرکبی رام و با پوششی نرم باشد چه چیزی را میرساند؟ آنچه فهمیده میشود این است که حضرت توان راه رفتن نداشتند و با مرکبی نرم توسط امیرالمومنین علیه السلام جابجا میشدند برای اتمام حجت نزد مهاجر و انصار. پس نه تنها این روایت دلالت بر عدم هجوم و زخمی شدن ندارد، بلکه ضعف و بیماری حضرت زهرا سلام الله علیها را میرساند. و حضرت لااقل پس از لگدی که شیخ مفید در همین کتاب نقل میکند پس از دریافت قباله ی فدک(پس از چهل روز یاری طلبیدن)، جنین خود را سقط کردند.²(ضربه ی دوم و تیر خلاص) اما در ادامه ی روایت متنی هست که قابل تامل میباشد. میگوید بعد از این واقعه، حضرت ۷۵ روز بیمار بودند. ۴۰صبح و ۷۵روز بیماری مجموعا میشود۱۱۵روز. ۱۰ روز هم از فوت پیامبر تا غصب فدک، میشود ۱۲۵ روز و قول وفات حضرت زهرا پس از ۱۲۵ روز قولی شاذ و غیر قابل اعتماد است‌. فلذا اعتماد به تمام این روایت کمی سخت میشود و باید با سایر روایات و قرائن نتیجه گیری کرد. 📚منابع: 📕۱) الإختصاص ج۱ ص۱۸۴ 📕۲) الاختصاص ج۱ ص۱۸۵ 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
شبهه ی هشتم: 📝حضرت زهرا سلام الله علیها تا مدت زیادی به قبرستان میرفتند و گریه میکردند. یک فرد بیمار چگونه توانایی دارد به قبرستان برود و گریه کند⁉️ ✍پاسخ: وقتی به متن عربی و کامل این روایت نگاه میکنیم چنین سوالی پیش نمی آید. در متن عربی آمده است:فجلست سبعة أيام لايهدأ لها أنين...فلما كان في اليوم الثامن أبدت ما كتمت من الحزن¹ هفت روز گریه ی حضرت تمام نشد...و روز هشتم آشکار کرد حزنی را که پنهان کرده بود. ثم رجعت إلى منزلها وأخذت بالبكاء والعويل ليلها ونهارها² سپس به خانه بازگشت و شب و روز گریه میکرد. پس از این بزرگان مدینه جمع شدند و درخواست کردند حضرت زهرا یا روز گریه کند یا شب. هنگامی که امیرالمومنین علیه السلام این خبر را به حضرت رساند، ایشان پاسخ داد: ما أقل مكثي بينهم³ یعنی من زیاد بین این مردم نمیمانم. (این جمله خود دلالت بر این دارد که وقوع پیدا کرده آنچه سبب فوت میشود.) پس از آن امیرالمومنین علیه السلام بیت الاحزان را در بقیع بنا کرد. اما رفتن حضرت زهرا سلام الله علیها به بقیع چگونه بود؟ وكانت إذا أصبحت قدمت الحسن والحسين أمامها⁴ هرگاه صبح میشد حسن و حسین را جلوی خودش قرار میداد و به سمت بقیع میرفت. (دلالت بر ضعف و ناتوانی دارد، هم عصا کردن فرزندان و هم عقب ماندن از آنان) فإذا جاء الليل أقبل أميرالمؤمنين إليها وساقها بين يديه إلى منزلها⁵ هرگاه شب میشد، امیرالمومنین به سمتش میامد و او را سوق میداد در پیش رویش به سمت منزلش. (این عبارات نیز دلالت بر ضعف و ناتوانی دارد) بیست و هفت روز بعد از وفات پیامبر این کار ادامه داشت.⁶ سپس آن شدت مریضی که باعث فوت شد واقع شد.⁷ و چهل روز با بیماری ماند و سپس فوت شد.⁸ 🖇تمام عبارات دلالت بر آسیب دیدن حضرت زهرا سلام الله علیها و ضعف ایشان هنگام رفتن به بیت الاحزان دارد. فلذا این دلیل هم برای سلامتی ایشان درست نیست. 📚منابع: 📕۱) بحار الأنوار ج۴۳ص۱۷۵ 📕۲) بحار الأنوار ج۴۳ص۱۷۷ 📕۳) همان 📕۴) همان 📕۵) بحار الأنوار ج۴۳ص۱۷۸ 📕۶) همان 📕۷) همان 📕۸) همان 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟