📌سن حضرت خدیجه سلام الله علیها هنگام ازدواج:
1⃣ عماد الدين يحيى بن أبي بكر العامري مینویسد:
تزوجها (صلى اللّٰه عليه و آله و سلم) و له من العمر خمس و عشرون سنة و هى يومئذ ابنة ثمان و عشرين سنة.
و روى انه أصدقها اثنتى عشرة أوقية من ذهب و قيل عشرين بكرة و بقيت عنده قبل الوحي خمس عشرة سنة و بعده الى ما قبل الهجرة بثلاث سنين¹
🔸رسول الله او را تزویج کرد در حالیکه خودش ۲۵ سال داشت و خدیجه آن زمان ۲۸ ساله بود....و با پیامبر ۱۵ سال قبل از نبوت و بعد از نبوت تا سه سال قبل از هجرت بود.
2⃣ مرحوم اربلی نیز در کشف الغمه ۲۸سالگی حضرت خدیجه را نقل میکند:
وقال ابن حماد بلغني أن رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم تزوج خديجة على اثنتى عشرة اوقية ذهبا وهى يومئذ ابنة ثمانى وعشرين سنة²
🔸ابن حماد گفت: به من خبر رسیده است که رسول خدا خدیجه را با ۱۲ اوقیه طلا تزویج کرد و خدیجه در آن روز ۲۸ سال داشت.
📚منابع:
📕۱) بهجة المحافل ج۱ ص۴۸
📕۲) كشف الغمة ج۲ ص۱۳۳
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌نظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مورد سن حضرت خدیجه هنگام ازدواج:
✍مشهوراتی مانند 40 سالگی حضرت خدیجه(س) هنگام ازدواج با پیامبر اکرم(ص)، یا ازدواج های ایشان پیش از وصلت با آن حضرت، به هیچ وجه تأییدات تاریخی قوی و غیرقابل مناقشه ندارند و صرفا نظریات تاریخی ای هستند که به دلایلی غیرعلمی مشهور شده اند و در برابر پژوهش های دقیق تاریخی تاب مقاومت ندارند. علامه جعفر مرتضی یکی از پژوهشگرانی است که در دهه های اخیر در تألیف ارزشمند خود یعنی «الصحیح من سیرة النبی الأعظم»، شواهد و قراین فراوانی را بر اختلاف سنی بسیار کم پیامبر اکرم(ص) و خدیجه(س) و ازدواج نکردن آن بانو پیش از وصلت با حضرت رسول(ص) اقامه می کند. شواهد و قراین و پژوهش هایی که مورد تأیید بسیاری از علما و مراجع شیعه، از جمله حضرت آیت الله مکارم شیرازی نیز هست.
🌐مشاهده در سایت معظم له
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌نظر آیت الله سند در مورد عزاداری اول ربیع الاول‼️
📝سوال:
آیا درآوردن جامۀ عزا (سیاه) در انتهایِ ماهِ صفر و ابتدایِ ماهِ ربیعالاول بهتر و افضل است یا ادامۀ سیاه پوشیدن تا شهادتِ حضرتِ امام حسن عسکری (علیهالسلام)؟ کدامیک بهتر و افضل است⁉️
✍الجواب :
در برخی روایات وارد شدهاست پوشیدن سیاه را تا هشتم ربیعالاول ادامه دهید و در نهم ربیع، سیاه و جامۀ عزا را درآورید. میدانیم که در روزهای نخستین ماه ربیع، بر اهلبیت عصمت و طهارت (علیهمالسلام) رفت آنچه رفت و این معاضد مضمون روایات است.
🌐منبع: سایت معظم له
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
مناسبت نهم ربیع⁉️
✍در بین بزرگان کسانی قائل به قتل عمر در نهم ربیع هستند و برخی خیر. اما همواره خیلیها به شهرت قتل در نهم ربیع بین شیعیان اشاره کرده اند.
مرحوم افندی در ذیل نام ابولولو مینویسد:
هو فيروز الاعجمي الفارسي المعروف بين الشيعة ببابا شجاع الدين، 👈و اليه ينسب عيد بابا شجاع، أعني يوم قتل عمر بن الخطاب، و هو يوم التاسع من شهر ربيع الاول،👉 و قيل يوم الرابع و العشرين من ذي الحجة، و قيل الثامن و العشرين منه، و قيل السادس و العشرين منه و ان يوم التاسع من شهر ربيع الاول انما هو يوم قتل عمر بن سعد قاتل الحسين عليه السلام أو يوم ورد فيه رأسه من الكوفة الى المدينة بخدمة مولانا علي بن الحسين عليه السلام. فلاحظ
🔸یعنی: ابولولو فیروز عجمی و فارسی است که بین شیعه به باباشجاع الدین معروف است. و عید بابا شجاع الدین به او نسبت داده میشود یعنی روز کشته شدن عمر که نهم ربیع الاول است. و گفته شده روز ۲۴ذی الحجه، و گفته شده ۲۸ ذی الحجه و گفته شده ۲۶ ذی الحجه.
و همانا روز نهم ربیع الاول روز قتل عمربن سعد قاتل امام حسین علیه السلام است یا روز رسیدن سرش پیش امام سجاد علیه السلام.
📚۱) ریاض العلماء ج۵ ص۵۰۷
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌مرگ عمربن الخطاب در نهم ربیع‼️
✍شیخ علی کورانی در کتاب خود در مورد عیدالزهرا مینویسد:
المشهور بين جمهور الشيعة أن التاسع من ربيع الأول هو يوم عيدٍ وفرحة ويسمونه عيد الزهراء وفرحة الزهراء . وقيل إن سبب تسميته بذلك ونسبته إلى الزهرء : أنه يوم هلاك عمر بن سعد قاتل ابنها الحسين وقيل إنه يوم هلاك عمر بن الخطاب ، لكن اتفق المؤرخون على أن عمر ابن الخطاب مات في آخر ذي الحجة ، وليس في ربيع الأول .¹
🔸مشهور بین جمهور شیعه این است که نهم ربیع روز عید و شادی است و آن را عید الزهرا یا فرحه الزهرا نامیده اند.
و گفته شده که سبب تسمیه اش به این و نسبت دادنش به حضرت زهرا، این است که عمربن سعد قاتل پسرش حسین این روز هلاک شد.
و گفته شده: این روز هلاک عمربن الخطاب است. ولی اتفاق مورخان بر این است که عمر بن الخطاب در ذی الحجه مرد و در ربیع الاول نیست.
🖇ایشان اضافه میکند: عمده استدلال موافقان قول نهم ربیع، روایتی از طبری شیعه است. سپس بعد از آوردن متن روایت میگوید:
ويشكل بعضهم على الرواية بأن رواتها : علي بن مظاهر الواسطي ومحمد بن العلا الهمداني الواسطي ، ويحيى بن جريح البغدادي ، وهم مجهولون ، لم يذكرهم علماء الجرح والتعديل بتوثيق أو غيره .
لكن فقهاءنا أفتوا باستحباب غسل يوم التاسع من ربيع ²
🔸اشکال میکنند بعضیها بر روایت به اینکه راویانش مجهولند و آنان را علمای جرح و تعدیل توثیق نکرده اند.
✅سپس در مقام جواب میگویند: ولی فقهای ما طبق این روایت فتوا داده اند برای استحباب غسل روز نهم ربیع.
📚منابع:
📕۱) الإمام الحسن العسكري ج۱ ص۲۰۵
📕۲) الإمام الحسن العسكري ج۱ ص۲۰۷
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌زمان قتل عمربن الخطاب‼️
✍کشته شدن عمربن الخطاب در ذی الحجه اختلافات بسیاری دارد. و اصلا در مورد مقدار خلافتش ، سن او هنگام مرگ و غیره اختلاف است. فلذا اجماع بر ۲۶ذی الحجه به نظر ادعای باطلی میباشد.
در مورد سن او هنگام مرگ، ۵۹ سال و ۶۱ سال و ۶۳ سال و... گفته شده
و در مورد ایام خلافتش نیز در تعداد ماهها اختلافات زیادی است.
ابونعیم نیز به این اختلافات اشاره کرده است:
وَاخْتُلِفَ فِي مُدَّةِ وِلَايَتِهِ¹
🔸در مقدار زمان خلافت عمر بن الخطاب اختلاف است.
✅و سپس به بیان اقوال مختلف پرداخته است.
با اینحال چگونه است که عده ای قول ۲۶ ذی الحجه را متفق و اجماع شده میدانند⁉️
📚۱) معرفة الصحابة ج۱ ص۳۸
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌امام صادق علیه السلام و لعن علنی:
📝شیخ کلینی در باب تعقیبات بعد از نماز و دعا حدیث شماره ی ده نقل میکند:
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيى ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ بْنِ بَزِيعٍ ، عَنِ الْخَيْبَرِيِّ ، عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ ثُوَيْرٍ وَأَبِي سَلَمَةَ السَّرَّاجِ ، قَالَا : سَمِعْنَا أَبَا عَبْدِ اللهِ عليهالسلام وَهُوَ يَلْعَنُ فِي دُبُرِ كُلِّ مَكْتُوبَةٍ أَرْبَعَةً مِنَ الرِّجَالِ ، وَأَرْبَعاً مِنَ النِّسَاءِ : فُلَانٌ وَفُلَانٌ وَفُلَانٌ وَمُعَاوِيَةُوَيُسَمِّيهِمْ وَفُلَانَةُ وَفُلَانَةُ وَهِنْدٌ وَأُمُّ الْحَكَمِ أُخْتُ مُعَاوِيَةَ.¹
🔸حسین بن ثویر و ابی سلمه سراج گفتند: شنیدیم امام صادق علیه السلام بعد از هر نماز واجب چهار نفر از مردان و چهار نفر از زنان را لعن میکند.
فلانی و فلانی و فلانی و معاویه و اسم آنها را در لعن میبرد، و همچین فلان زن و فلان زن و هند و ام حکم خواهر معاویه.
✍در مورد سند و دلالت این روایت باید گفت:
✅ علامه ی مجلسی سند این روایت را مجهول دانسته اند:
الحديث العاشر : مجهول²
البته این روایت در کتاب تهذیب الاحکام با اختلافی در سند نقل شده است و در سند آن الخیبری که مشکل سند است، ذکر نشده است.³ و علامه ی مجلسی نیز در شرح تهذیب با فرض نبودن الخیبری در سند، سند را صحیح دانسته اند.⁴ اما درستتر این است که الخیبری از سند افتاده است و سند روایت مشکل دارد و خود علامه ی مجلسی نیز این نظر را پذیرفته است.⁵
البته آقای خویی سند را معتبر دانسته و گفته اند: و طريق الشيخ إليه صحيح، و إن كان فيه الخيبري، لأنه ثقة على ما يأتي.⁶
🔸طریق شیخ طوسی به آن صحیح است اگرچه خیبری در سند آن باشد. زیرا او ثقه است طبق آنچه خواهد آمد.
اما در مورد دلالت آن باید گفت:
1⃣ اولا امام صادق علیه السلام بعد از نماز و به صورت خفی این کار را انجام میدادند،(یلعن فی دبر کل مکتوبه) تا جایی که دو نفر از اصحاب نزدیک ایشان میگویند ما چنین شنیدیم، و حضرت در علن چنین کاری نکردند.
2⃣ اینکه عده ای لعن را فقط زیر زبان و شخصی میپندارند هم چندان صحیح به نظر نمیرسد، زیرا لعن حضرت به گونه ای بوده است که اصحابِ نزدیک ایشان متوجه شده اند.(سمعنا اباعبدالله) و چه بسا بشود از آن جواز مجالس خصوصی را فهمید به شرط آنکه افراد آن مورد اعتماد باشند.
📚منابع:
📕۱) الکافی ج۶ ص۲۳۴
📕۲) مرآة العقول ج۱۵ ص۱۷۴
📕۳) تهذيب الأحكام ج۲ ص۳۲۱
📕۴) ملاذ الأخيار ج۴ ص۴۸۴
📕۵) مرآة العقول ج۱۵ ص۱۷۵
📕۶) معجم رجال الحديث ج۶ ص۲۲۵
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌لعن علنی عثمان‼️
📝 در کتاب سلیم بن قیس هلالی آمده است:
عثمان به حضرت علی علیه السلام فرمود: آیا نزد تو و اصحابت حدیثی از پیامبر در مورد من هست؟
فقال عثمان: يا أبا الحسن، أما عندك وعند أصحابك هؤلاء حديث في؟
امیرالمومنین علیه السلام پاسخ داد: بله؛ شنیدم پیامبر تو را دو مرتبه لعن کرد و اسغفار نکرد برایت
فقال علي عليه السلام: بلى، سمعت رسول الله يلعنك مرتين ثم لم يستغفر الله لك بعد ما لعنك.¹
✍ما در سند روایت مناقشه نمیکنیم و کتاب سلیم را از کتب معتبر میدانیم، هر چند افرادی آن را کم اعتبار یا بی اعتبار میدانند که بحث آن را بعدا به تفصیل می آوریم ان شاءالله.
اما در مورد دلالت این روایت بر جواز لعن به اسم و علنی باید گفت:
1⃣ اولا این روایت از امیرالمومنین علیه السلام در زمان خلافت ابوبکر و آغاز بیعت گیری بوده است. در آن زمان اصلا عثمان خلیفه نبود و تبدیل به مقدسات نشده بود و بعبارتی دیگر هنوز فعل یدعون (یدعون من دون الله) در مورد او به وقوع نپیوسته بود که مشمول حکم (لا تسبوا) شود.²
2⃣ دوما لعن عثمان نقل قولی از زبان پیغمبر بوده است و پیامبر وجه مشترک بین شیعه و سنی میباشد و احدی در حجیت فعل ایشان شک ندارد. منتها انجام اینکار توسط پیغمبر، توسط اهلسنت به این صراحت نقل نشده است.
📚منبع:
📕۱)كتاب سليم بن قيس ج۱ ص۱۶۲
📕۲) آیه 108 سوره انعام
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌لعن علنی حضرت زهرا سلام الله علیها بر شیخین‼️
📝در برخی اخبار آمده است:
هنگامی که جسارتها به حضرت زهرا سلام الله علیها صورت گرفت و ایشان بیمار شدند و در بستر بودند ، شیخین تصمیم به عیادت از ایشان میگیرند اما حضرت به آنها اذن ملاقات نمیدهد.
آنها امیرالمومنین علیه السلام را واسطه میکنند و اجازه ی ملاقات میگیرند.
حضرت زهرا از آنان میپرسد: شنیده اید پدرم گفته بود غضب من غضب خداست؟
گفتند: بله
فرمود: بخدا قسم شما من را به خشم آورید. و الله لادعون الله علیک فی کل صلاه¹
به خدا قسم در هر نمازم تو را نفرین میکنم.
✍پاسخ:
با تتبعی در اخبار میبینیم اصل واقعه در کتب شیعه وارد شیعه است.²
اما بخش والله لادعون الله علیک در اخبار شیعی نیست و از طریق اهلسنت نقل شده است و اعتباری ندارد.
✅ فلذا از این خبر اثبات جواز لعن علنی ممکن نیست.
📚منبع:
📕۱) الإمامة والسياسة ج۱ ص۳۱
📕۲) أسرار آل محمد عليهم السلام ج۱ص۵۶۷
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌لعن علنی امیرالمومنین علیه السلام بر اهل جمل‼️
📝در روایاتی چنین آمده است: قَالَ حَدَّثَنَا فُرَاتُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الْكُوفِيُّ فُرَاتٌ قَالَ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدٍ مُعَنْعَناً عَنْ أَبِي الطُّفَيْلِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ ع يَقُولُ لَقَدْ عَلِمَ الْمُسْتَحْفَظُونَ مِنْ أَصْحَابِ مُحَمَّدٍ ص وَ عَائِشَةَ بِنْتِ أَبِي بَكْرٍ أَنَّ أَصْحَابَ الْجَمَلِ وَ أَصْحَابَ النَّهْرَوَانِ مَلْعُونُونَ عَلَى لِسَانِ النَّبِيِّ ص وَ لا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى يَلِجَ الْجَمَلُ فِي سَمِّ الْخِياطِ.¹
🔸ابی طفیل گفت: شنیدیم امیرالمومنین علیه السلام میگوید: همانا مستحفظون از اصحاب حضرت محمد و عایشه بنت ابی بکر میدانند که اصحاب جمل و اصحاب نهروان ملعونند بر زبان نبی، و داخل بهشت نمیشوند مگر شتر از سوراخ سوزن عبور کند.
✍پاسخ: این خبر ، خبر معتبری ست که در کتب دیگری نیز از جمله کتاب سلیم² و کتاب فصول المختاره شیخ مفید³ نیز وارد شده است.
اما در دلالت آن، آیا واقعا دلالت بر جواز لعن علنی مقدسات اهلسنت دارد⁉️
قطعا چنین نیست.
حضرت امیر علیه السلام در مقام بیان حقیقتی از جانب رسول خدا میباشند و میگویند: اصحاب جمل ملعون بر زبان پیامبر بودند. و مراد ایشان این بود که افراد از جنگ جمل دست بشویند و از مصداق اصحاب جمل خارج شوند.
پس لعن به اسمی نبوده و اصلا توسط حضرت امیرالمومنین علیه السلام هم گفته نشده. بلکه صرفا ایشان یادآوری میکند چیزی را که دیگران نیز میدانستند.
📚منابع:
📕۱) تفسير فرات الكوفي ج۱ ص۱۴۱
📕۲) كتاب سليم بن قيس ج۱ ص۳۲۷
📕۳) الفصول المختارة ج۱ ص۲۳۲
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌لعن علنی امیرالمومنین علیه السلام بر عمر بن الخطاب‼️
📝قَوْلِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ لَعَنَ اللَّهُ ابْنَ الْخَطَّابِ فَلَوْلَاهُ مَا زَنَى إِلَّا شَقِيٌّ أَوْ شَقِيَّةٌ.¹
🔸امیرالمومنین علیه السلام گفت: خداوند لعنت کند پسر خطاب را، اگر او نبود زنا نمیکرد مگر مرد یا زن شقی.
✍پاسخ: اولین پاسخی که به این روایت داده میشود ضعف این خبر است. حسین بن حمدان صاحب کتاب هدایه الکبری شخصی فاسد العقیده است و علمای رجالی آن را در کتب خود تضعیف کرده اند.²
اما از آن طرف افرادی این نظر را رد کرده اند و سعی در توثیق حسین بن حمدان نموده اند. از جمله ی آنها:
مرحوم نمازی شاهرودی میگوید: ابن غضائری و نجاشی او را تضعیف کرده اند، اما وجهی برای تضعیف او نمیبینم جز اینکه برخی روایات او باعث تضعیفش شده است.
سپس با بیان مطالبی از او اضافه میکند: تفيد هذه الروايات حسن عقيدته وكماله ويبين لنا وجه الاستضعاف.³
یعنی از این روایات استفاده میشود حسن عقیده و کمال او، و وجه استضعاف او نیز مشخص میشود.(اتهام به غلو)
شخص دیگری که اتهامات وارده به حسین بن حمدان را رد میکند صاحب اعیان الشیعه است که مفصل به شخصیت او و علل تضعیفش میپردازد و آنها را رد میکند.⁴
رد کردن روایات حسین بن حمدان چندان کار درستی به نظر نمیرسد.
از آن طرف مضمون اینروایت به اشکال مختلف در کتب شیعه و سنی آمده است:
سمعت أمير المؤمنين عليه السلام يقول لولا ما سبق من ابن الخطاب في المتعة ما زنى إلا شقي ⁵
🔸شنیدم امیرالمومنین علیه السلام میگوید: اگر نبود آنچه از ابن خطاب در متعه، زنا نمیکرد مگر شقی.
✅ اما با اینحال این فقره از خبر (لعن الله ابن الخطاب) یقین آور نیست، چون خبر واحد است و قرینه ای برای تصحیح آن نیست. و امکان جعل توسط مخالفین قوی میباشد(طبق روایت امام رضا علیه السلام: ان مخالفینا وضعوا اخبارا....)⁶
📚منابع:
📕۱) الهداية الكبرى ج۱ ص۴۲۴
📕۲) الرجال ابن الغضائري ج۱ص۵۴
📕۳) مستدركات علم رجال الحديث ج۳ ص۱۲۲
📕۴) أعيان الشيعة ج۵ ص۴۹۰
📕۵) الشافي في الإمامة ج۴ ص۱۹۸
📕۶) عيون أخبار الرضا(ع) ج۱ ص۳۰۴
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌لعن علنی⁉️‼️
📝چگونه لعن کنیم⁉️
✍امام صادق علیه السلام چنین فرموده:
فقال له الصادق عليه السلام: حدثني أبي، عن أبيه، عن جده عليهم السلام، عن رسول الله صلى عليه وآله [أنه] قال من ضعف عن نصرتنا أهل البيت، 👈فلعن في خلواته أعداءنا👉، بلغ الله صوته جميع الاملاك من الثرى إلى العرش، فكلما لعن هذا الرجل أعداءنا لعنا ساعدوه فلعنوا من يلعنه....¹
🔸ترجمه: امام صادق علیه السلام فرمود: حدیث کرد مرا پدرم از پدرش از جدش از رسول خدا که او گفت: هرکس که از یاری دادن ما اهلبیت ناتوان است پس در👈 خلوتهای خود دشمنان ما را لعن کند.👉 خداوند صدای او را به جمیع فرشتگان از خاک تا عرش میرساند. پس هرگاه این مرد لعن کرد دشمنان ما را، او را یاری میدهند و لعن میکنند آن کسی را که لعن میکند.
📕۱) تفسير الإمام العسكري ج۱ص۴۷
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟