eitaa logo
آیت‌الله ملک زاده
5.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
40 ویدیو
247 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ به نیازهای طلبه پساانقلاب و تربیت مجتهد تمدن ساز 💥 اطلاع رسانی و ارائه دروس، سخنرانی‌ها، تالیفات، آراء و ... «آیت‌الله محمدحسین ملک زاده» توسط جمعی از شاگردان؛ 🔶 خادمان کانال: @seyyedifard @Zeini64
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ سلسله ⏪ موضوع: از لقاء امام تا لقاء خدا در سلوک عاشورایی 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 جلسه 🗓 زمان: دهه اول محرم ۱۴۰۳ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 سخنرانی | آیت الله محمد حسین 📆 شب هشتم
✅ سلسله ⏪ موضوع: از لقاء امام تا لقاء خدا در سلوک عاشورایی 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 جلسه 🗓 زمان: دهه اول محرم ۱۴۰۳ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 سخنرانی | آیت الله محمد حسین 📆 شب نهم
👤 آیت الله ملک زاده ⏪ تغيير رويكرد و منطق محاسباتى انسان با لحاظ اصل قرآنى: إن أحسنتم أحسنتم لأنفسكم. 🗓 زمان: ۲۵ تیر ۱۴۰۳ (صبح ) http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ شماره ٤٦ و ٤٧ فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی (پاییز و زمستان ١٤٠٢) با مدیرمسئولی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی و سردبیری دکتر امیر سیاهپوش منتشر شد. ⏪ در این شماره، طی پرونده‌ای ویژه به معرفی شخصیت و آثار آیت الله محمدحسین ملک‌زاده، صاحب کلان نظریه پرداخته شده است. 📝 متن خبر و فهرست مطالب این شماره: scih.ir/I50Z2 💻 علاقه‌مندان جهت دریافت نسخه pdf این نشریه می‌توانند به وبگاه نورمگز مراجعه فرمایند. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
فهرست مطالب 🔶 فصلنامه تخصصی علوم انسانی پیرامون معرفی شخصیت و آثار استاد محمد حسین ملک زاده ⏪ معرفی شخصیت و آثار استاد محمدحسین ملک‌زاده ⏪ جایگاه تقریرالقرآن در هندسۀ معرفتی تفقه جامع از منظر استاد ملک‌زاده |87| گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید کریم خوب‌بین خوش‌نظرجایگاه خِرَد در دین‌شناخت؛ بررسی مکتب تجمیع و رویکرد اعتدالی استاد ملک‌زاده |97| گفت‌وگو با با دکتر عطاءالله بیگدلی ⏪ برگ‌هایی از کتاب رهیافت اجتهادی به علوم انسانی اسلامی |111| محمدحسین ملک‌زادهتصویر و تصوری کلی از تفقّه جامع |119| دکتر نفیسه نصرایدۀ علم دینی در اندیشۀ استاد محمدحسین ملک‌زاده |126| دکتر سید علی سیدی فردمکتب اعتدال در اندیشۀ استاد محمدحسین ملک‌زاده |136| حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسین زمانیانفقیه در قامت پناهگاه اندیشه؛ مروری بر بخشی از مباحث استاد ملک‌زاده در باب ولایت فقیه و حکومت اسلامی |139| دکتر اسحاق سلطانیبازاندیشی در نسبت میان حکم اولی، ثانوی و حکومی و امتداد آن در ساحت اجتماع و حکومت |142| دیدگاه استاد محمد حسین ملک‌زاده ⏪ تاریخ و تاریخی‌نگری در کلان‌نظریه تفقه جامع |151| دکتر سید یاسر قزوینی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد کثیریتفقه جامع، فقه‌الاجتماع و امکان مواجهه با علوم انسانی و اجتماعی در اندیشه استاد ملک‌زاده |154| سید روح‌الله سیدی آقاملکینخستین درس خارج فقه فضای مجازی در حوزۀ علمیه |160| حجت‌الاسلام والمسلمین محمد صائغ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔊 🔊 ✅ پس از تعطیلی دهه اول ، ان شاءالله از ۳۰ تیر ماه، ادامه دوره فشرده برگزار خواهد شد. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيهِ رَاجِعُونَ 🔶 خبر درگذشت عالم مجاهد "سید عبدالکریم حسینی قزوینی" از شاگردان نزدیک و همراهان صمیمیِ علاّمه فهّامه، نابغه مجاهد آیت الله شهید سید محمد باقر صدر مایه تألم و تأثر گردید. 🔶 تغمّده اللّه بواسع رحمته و أدخله فسيح جنّته و حشره مع أجداده، بحق محمّد و أهل بيته. 📌 عکس؛ ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، بیت شریف قزوینی http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
در 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 حرمت ربا از ضروریات شریعت اسلام است. در شرایع پیشین نیز ربا حرام بوده، و این مسأله در بنی اسرائیل بسیار رواج داشته و پیامبران بنی اسرائیل مبارزه فراوانی با این مسأله می‎کرده‎اند. 🔶 در قرآن کریم و روایات معصومین (ع) نیز مسأله حرمت ربا، بسیار سخت و شدید بیان شده است. در آیات سوره مبارکه بقره خداوند می‎‏فرماید: «الَّذينَ يَأْكُلُونَ الرِّبا لا يَقُومُونَ إِلاَّ كَما يَقُومُ الَّذي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطانُ مِنَ الْمَسِّ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبا وَ أَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا» در این آیه شریفه علت اینکه ربا در نظام اقتصادی اسلام جایگاهی ندارد، بیان شده است. این آیات، پیرامون بحث ربا ادامه دارد تا به آیه ۲۷۹ می‎رسد که خداوند می‎‏فرماید: «فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِه‏» 🔶 همچنین در روایات تعابیر بسیار سنگینی در باب حرمت شدید ربا داریم مثل روایتی که می‎فرماید: کسی که مرتکب ربا شود، مانند این است که هفتاد بار با محارم خود مرتکب زنا شده است. 💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳ 🗓 زمان: ۳۰ تیر ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏮ پاسخ به شبهۀ اطلاق تعبیر به و در بیان فقها 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 مراد از تعبیر «حیوان» در فقه که شامل عبید و إماء می‎شود، معنای زیست‎شناسانه آن است که شامل انسان هم می‎شود. همانطور که در منطق نیز مطرح است جنس انسان، حیوان و فصل آن ناطق است، همانطور که می‎تواند حیوان ناهق یا حیوان مفترس یا ... با فصول دیگر باشد. 🔶 اکثر شبهاتی که اکنون در قبال دین مطرح می‎شود، در حوزه فقه الشریعه، یعنی احکام و فلسفه احکام است، مانند مسأله برده‎داری، حقوق زن و ... ؛ بخلاف تصور برخی که گمان می‎کنند شبهات را باید با فلسفه پاسخ دهند. 💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳ 🗓 زمان: ۳۱ تیر ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه علیمه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏮ پاسخ به شبهۀ اطلاق تعبیر به و در بیان فقها 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 مقصود از تعبیر «حیوان» در فقه که شامل عبید و إماء می‎شود، معنای زیست‎شناسانه آن است که شامل انسان هم می‎شود. همانطور که در منطق نیز مطرح است جنس انسان، حیوان و فصل آن ناطق است، همانطور که می‎تواند حیوان ناهق یا حیوان مفترس یا ... با فصول دیگر باشد. در منطق، در بحث تعریف به حدّ تام، یعنی تعریف به تمام ذاتیات، انسان «حیوان ناطق» می‎شود. 🔶 تذکر این نکته از این جهت مهم است که گاهی برخی افراد که اطلاع و آگاهی لازم را ندارند یا اساسا علم ندارند و یا مغرض هستند، همین موارد را بهانه می‌کنند برای توهین و جسارت و تمسخرِ دین؛ می‎گویند آقایان فقها عبید و إماء را هم حیوان در نظر می‎گیرند و در بحث فروش حیوان از آن بحث کرده‎اند، و این کار را برای اینکه تصویر شریعت را در ذهن افراد مخدوش کنند، انجام می‎دهند. 🔶 اما اگر انسان علم داشته باشد و اهل غرض‎ورزی نباشد، می‎داند اینجا توهین نشده است بلکه حیوان به معنایِ جنس به کار رفته است که اعم از انسان و سایر حیوانات است. این معنای عرفی است که حیوان را قسیم انسان در نظر می‎گیرند، اما این تعبیر، غیر فنّی و غیر علمی می‎باشد. آقایان در کتاب‎های علمی، فنّی و دقیق بحث می‎کنند. 🔶 اکثر شبهاتی که اکنون در قبال دین مطرح می‎شود، در حوزه فقه الشریعه، یعنی احکام و فلسفه احکام است، مانند مسأله برده‎داری، حقوق زن و ... ؛ بخلاف تصور برخی که گمان می‎کنند شبهات را باید با فلسفه پاسخ دهند. 💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳ 🗓 زمان: ۳۱ تیر ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه علیمه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏮ مزد خواستن از برای انجام کارهای منزل 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 استاد معظم ما مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی در درس می‎فرمودند، در مورد اینکه زن شرعاً موظف نیست در خانه کار کند و برای کارهای خانه و نگهداری بچه‎ها تقاضای مزد کند، بعید نیست ما بگوییم عرف این است همچنان که مرد زحمت می‎کشد و کار می‎کند و به زندگی خودش توسعه می‎دهد و به اقلّ نفقه اکتفا نمی‎کند، زن نیز در مقابل در زندگی کارهای خانه و امور منزل را انجام می‎دهد. 🔶 ایشان می‏‎فرمود اساسا عقد نکاح مبتنی بر چنین شرطی است، هرچند این شرط را ذکر هم نکنند، چرا که این شرط متعارف است. شاهد مطلب این است که اگر در جلسه خواستگاری خانم بگوید من در خانه هیچ کاری نمی‎کنم و هرکاری انجام دهم، مزدش را می‎گیرم، در این صورت معمولاً مرد عقد نکاح را قبول نمی‎کند. 💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳ 🗓 زمان: ۱ مرداد ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏮ اثر وضعی درس نخواندن، عالم نشدن است! 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 ذوی الاعذار هرچند احکام تکلیفیه از آنها ساقط شده است و با مخالفت کردن، استحقاق عقاب را ندارد، لکن آثار وضعیه آن احکام ساقط نمی‎شود. مانند کسی که از روی جهل خمر نوشیده است، هرچند عقاب نمی‎شود اما مست خواهد شد. 🔶 طلبه درس نمی‎آید به این عذر که پدرم بیمار بود و باید از او پرستاری می‎کردم، مانعی ندارد اگر واقعا چنین باشد او عذر دارد و عقاب نمی‎شود، اما او عالم نخواهد شد. موارد متعددی از طلبه‎ها، به کاری که یکی از اعلام و اعاظم در مورد پرستاری پدرشان انجام داده‎ بودند و از ادامه تحصیل در قم یا نجف منصرف شدند و به مشهد برگشتند و اتفاقا به جایگاه بالایی هم دست یافتند، استناد می‌کنند؛ البته تذکر بدهیم که ایشان درس را رها نکردند و در مشهد درسشان را به خوبی ادامه دادند. 🔶 عرض می‌کنیم، کرامت و معجزه و اینکه در یک مورد خاصی، عنایت خاصی به شخصی بشود به جهت یک مصلحت و حکمت الهی که خداوند یک آینده‎ای را برای امت اسلام رقم زده است، حسابش جدا است. اما اگر بنده یا شما درسمان را رها کنیم و به پرستاری پدرمان بپردازیم، عالم نمی‎شویم، و این انتظار را نداشته باشیم. بعد از چند سال نگو، بله ما سالها در حوزه بودیم. خیر، تو سالها در حوزه نبودی بلکه هر روز عذر داشتی! 💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳ 🗓 زمان: ۱ مرداد ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏮ کشفِ خطوط کلی 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 اساسا نگاه و رویکرد اسلام به مسائل مختلف این است که بازی به صِرف بازی بودن و لعب و لهو را قبول ندارد. بلکه امور بر اساس هدف، ارزش‎گزاری می‎شوند. لذا بازی به صرف بازی، مورد تأیید اسلام نیست. بله، گاهی انسان تفریح و بازی می‎کند از باب "قوّ علی خدمتک جوارحی"، یعنی این کار را می‎کند که قدرت پیدا کند تا بتواند وظائفش را به درستی انجام دهد. انسان مسئول است، «وقِفوهُم إنّهم مسئولون» (صافات/24) چنین انسانی برای انجام درست مسئولیت، نیازمند خواب و استراحت کافی، خوراک و نوشیدنی مناسب، و آمادگی جسمانی و ... است. 🔶 با نگاه مقاصدی و با توجه به اگر به مسأله نگاه کردیم، چه بسا امروز بتوان گفت به جای و ، کار دیگری که مردم را برای جهاد آماده می‎کند، چه جنبۀ آفندی داشته باشند و چه جنبۀ پدافندی، را داخل در حکم کنیم. 💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳ 🗓 زمان: ۲ مرداد ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏮ کشفِ خطوط کلی 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 اینکه در شریعت اسلام تنها در و می‎توانید کنید، تا افراد به خاطر آن جایزه تشویق شوند و تمرین زیادی برای آن انجام دهند تا قوی و ماهر شوند، در واقع اینها آمادگی جنگی و دفاعی بوده است. 🔶 در قدیم ارتش حرفه‎ای وجود نداشته بلکه زمان جنگ اعلام می‎کردند و هر کسی با تجهیزات جنگی خود برای شرکت در جهاد حاضر می‎شده است. کارکرد این مسابقات در آن زمان این بوده که یک فضای آمادگی دفاعی و جنگی ایجاد کند. 🔶 اساسا نگاه و رویکرد اسلام به مسائل مختلف این است که بازی به صِرف بازی بودن و لعب و لهو را قبول ندارد. بلکه امور بر اساس هدف، ارزش‎گزاری می‎شوند. لذا بازی به صرف بازی، مورد تأیید اسلام نیست. بله، گاهی انسان و می‎کند از باب قوّ علی خدمتک جوارحی، یعنی این کار را می‎کند که قدرت پیدا کند تا بتواند وظائفش را به درستی انجام دهد. انسان مسئول است، «وقِفوهُم إنّهم مسئولون» (صافات/24) چنین انسانی برای انجام درست مسئولیت، نیازمند خواب و استراحت کافی، خوراک و نوشیدنی مناسب، و آمادگی جسمانی و ... است. 🔶 لذا سبق و رمایه، ورزش یا بازی صِرفاً نیستند، بلکه جنبه آمادگی نظامی و دفاعی را دارند. این موارد جزء «الخطوط العریضة لنمط الحیاة الاسلامی» است که باید به آن توجه شود. بسیاری از افراد عاقل در دنیا کارهایی که به حسب ظاهر شاید تفریح جلوه کند را برای اهداف بالاتری انجام می‎دهند، مثلا اشخاص مُسن به جدول حل کردن مقیّد می‎شوند تا آلزایمر نگیرند! 🔶 با نگاه مقاصدی و با توجه به اگر به مسأله نگاه کردیم، چه بسا امروز بتوان گفت به جای سبق و رمایه، کار دیگری که مردم را برای جهاد آماده می‎کند، چه جنبۀ آفندی داشته باشند و چه جنبۀ پدافندی، را داخل در حکم کنیم. 💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳ 🗓 زمان: ۲ مرداد ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
👤 دکتر سید علی سیدی فرد 🔶 عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران ⏪ ایده در اندیشه استاد محمد حسین ملک زاده 💥 برگرفته از پرونده‌ ویژه شماره ۴۶ و ۴۷ فصلنامه تخصصی علوم انسانی 🔹 معرفی شخصیت و آثار آیت الله محمدحسین ، صاحب کلان نظریه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9