eitaa logo
آیت‌الله ملک زاده
5.4هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
46 ویدیو
261 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ به نیازهای طلبه پساانقلاب و تربیت مجتهد تمدن ساز 💥 اطلاع رسانی و ارائه دروس، سخنرانی‌ها، تالیفات، آراء و ... «آیت‌الله محمدحسین ملک زاده» توسط جمعی از شاگردان؛ 🔶 خادمان کانال: @seyyedifard @Zeini64
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ 🇸🇾 تجمع طلبة الحوزة السوريين🇸🇾 🔹 أسعد الله أيامكم 🔹 👤 كلمة الحفل: سماحة آية الله الشيخ محمد حسين ملك زاده "زيد عزه". 🗓 الزمان:الخميس ليلة الجمعة 2023/05/25 الموافق 05/ذي القعدة/1444 🕙 الساعة الثامنة مساءا 🕌 المكان: دورشهر، زقاق 36، ب24. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔹 ⏮ زیادة الفرع علی الاصل 🔶 اشکال: با توجه به روایت «تَسْبِيحُ فَاطِمَةَ ع فِي كُلِّ يَوْمٍ فِي دُبُرِ كُلِّ صَلَاةٍ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ صَلَاةِ أَلْفِ رَكْعَةٍ فِي كُلِّ يَوْمٍ» چگونه تعقیب صلاة، از خود صلاة مهم‌تر است؛ آیا این مطلب از قبیل «زیادة الفرع علی الأصل» که عقلا محال است، نمی‌باشد؟ 🔶 پاسخ: «زیادة الفرع علی الاصل» در صورتی محال است که مستلزم «الجزء أعظم من الکل» شود. لکن این مطلب مربوط به حقائق تکوینیه و انتزاعیه عقلیه است، نه امور اعتباریه؛ در حالی که ما نحن فیه از امور اعتباریه می‌باشد. زیرا این امور، وجود و عدمشان به اعتبارات مُعتبرین برمی‌گردد. از این رو در اعتبارات شرعی از این گونه مثال‌ها زیاد داریم. به طور مثال استحباب سلام و وجوب ردّ آن، یا وجوب وفاء به عقود جائزه مانند عدم جواز تصرف مال موهوب برای واهب هرچند حق رجوع داشته باشد، و مثال‌هایی کثیره و متناثره در ابواب لقطه و وقف و ... که وجود دارد. 👤 آیت الله ملک زاده 🗓زمان: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🕌 مکان: مدرسه آیت الله العظمی تبریزی، مدرس ۱۱۳ 💥 برگرفته از دوره سوم خارج اصول http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #گفتگوهای_فقهی 25 ⏮ #معامله_در_فارکس 🔶 آیت‌الله ملک زاده ⏮ #پرسش: معامله در #بازار_فارکس (بورس
26 ⏮ 🔶 آیت الله ملک زاده ⏮ : از نظر شرعی و فقهی، به چه چیزی پول گفته می‌شود؟ (تعریف پول چیست؟) 💥 عدم وجود حقیقت شرعیه درباره پول 🔹 پول، مفهوماً و مصداقاً، از موضوعات عُرفیۀ بحته و یک امر کاملاً عُرفی و عقلائی است و درباره آن، حقیقت شرعیّه وجود ندارد؛ پس بحث بر سر اینکه چیزی پول هست یا نه، یک بحث کاملاً عرفی است و اگر ایکال شبهه موضوعیه، اعمّ از مفهومیه و مصداقیه، و به خصوص شبهه مصداقیه، به عُرف عمومی و سوقی، لااقل به نظر عدّه‌ای از فقها، مشکل به نظر آید، در حلّ این شبهه موضوعیه، مفهوماً و مصداقاً، نظر اقتصاددانان، متخصصان امور پولی و کارشناسان امور مالی، به عنوان عُرف خاص که با این موضوع سر و کار بیشتر و توأم با دقت و توجه افزون‌تری دارند مُحَکّم است؛ خصوصاً در صورت تقسیم عرف به دو نوعِ مُتسامِح و دقیق، و آنگاه، ترجیح دقیق بر متسامح. 🔹 البته ممکن است بگوییم این موضوع از موضوعات و مسائل دقیقه و پیچیده است که صرفاً محلّ اِعمال خبرویّت و دقت‌های کارشناسانه و تخصصی است، در نتیجه رجوع به اقتصاددانان، متخصصان امور پولی و مالی و کارشناسان پول‌های دیجیتال و ارزهای اینترنتی در این مسأله، از باب رجوع به اهل خبره می‌باشد. خلاصه: پول نه از ماهیات اختراعیه به وسیله شریعت و مخترعات شرعیه است و نه از موضوعات مستنبطه به معنای عامّ، لذا در مورد آن باید به عرف یا خبرگان رجوع شود. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏮ تلبس به ✅ با وجود مشکلات و برخی آزار و اذیت ها آیا شدن به لباس روحانیت برای لازم است؟ ⏪ آیت‌الله ملک زاده eitaa.ir/mabaheth
💥 الاعتدال کضابط للإسلام الأصیل من وجهة نظر الإمام الرضا علیه السلام. 👤 آیة الله الشیخ محمد حسین ملک زاده 🕌 المکان: قم، سمیة، عباس آباد، بلاک 18، قاعة مرفأ الکلمة 🗓 الزمان: یوم الخمیس، 12 ذی القعدة 🕙 الساعة: من 17:45 إلی 19:00 http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #گفتگوهای_فقهی 26 ⏮ #پول 🔶 آیت الله ملک زاده ⏮ #پرسش: از نظر شرعی و فقهی، به چه چیزی پول گفته م
27 ⏮ مثلی یا قیمی بودن 🔶 آیت الله ملک زاده ⏮ : آیا در جبران خسارت یا بازپرداخت بدهی و مواردی از این قبیل، فقها پول را مِثلی در نظر می‌گیرند یا قیمی؟ 💥 🔹 همچنان که فقها از گذشته تاکنون، نقدَین یا همان دینار و درهم که از جنس طلا و نقره هستند و به خودی خود و بدون نیاز به اعتبارِ قانونی یا بناگذاری و موافقت عمومی و یا قرارداد اجتماعی، دارای ارزش می‌باشند و پول حقیقی نیز خوانده می‌شوند را مِثلی می‌دانستند، مشهور معاصران هم درباره پول اعتباری – مانند اسکناس – معتقد به مِثلی بودن و نه قِیمی بودن هستند. گرچه شاید قیمی دانستنِ پول اعتباری هم با تبیین و توجیهی خاص، خالی از قوت نباشد، ولی در صورت قائل شدن به مثلی بودن آن هم چه بسا بگوییم «مثلِ» پول اعتباری – اعمّ از اسکناس و رمز ارز – فقط همان پول کاغذی یا رمز درون رایانه نیست بلکه هر امر اعتباری دیگری است که قیمت حقیقی آن را که عبارت است از قدرت خرید (القوّة الشرائية) یا ارزش مبادله‌ای، نشان دهد. 🔹 به بیان روشن‌تر می‌توان گفت پول‌هایی که امروزه رایج و مورد استفاده است، شامل پول‌هایی که در قالب اسکناس به وسیله بانک مرکزی تولید می‌شود یا پول‌ها و سپرده‌های بانکی و در مجموع همه انواع پول‌های اعتباری، هیچ چیز نیستند جز ابزارهایی که صرفاً قیمت و ارزش مبادلاتی را نشان می‌دهند و اعتباراتی که قدرت خرید ایجاد می‌کنند. پس مثل آنها هم صرفاً چیزی است که به لحاظ اعتبار، در قیمت، ارزش مبادله‌ای و ایجاد قدرت خرید، برابر با آنها باشد. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏮ مبنای علمی و فکری جریان پس از انقلاب 🔶 پاسخگوی این مبانی است نه ◾️ آیت‌الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/1962278932Cb131348d00
در جمع صدها نفر از زائران مرقد امام راحل ره از استان مقاوم ⏪ با موضوع: ايفاى نقش تاريخى - تمدنى در 👤 آیت‌الله ملک زاده 🗓 زمان: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ بعد از فريضه عشا (ساعت ۹:۳۰) 🕌 مکان: قم، تقاطع طالقانى و عمار ياسر، تکيه شاه خراسان 💥 شرکت براى عموم برادران و خواهران آزاد مى باشد. http://eitaa.com/joinchat/1962278932Cb131348d00
آیت‌الله ملک زاده
✅ #گفتگوهای_فقهی 27 ⏮ مثلی یا قیمی بودن #پول 🔶 آیت الله ملک زاده ⏮ #پرسش: آیا در جبران خسارت یا
28 ⏮ برابر با میزان 🔶 آیت الله ملک زاده ⏮ ادامه پرسش گفتگوی شماره 27 💥 🔹 همچنان که اگر شرط شود که شخص مدیون بیش از مقدار بدهی‌اش بازپس دهد، ربا به شمار می‌آید و حرام است، بازپرداخت کمتر از میزان بدهی نیز جایز و بری کنندۀ ذمّۀ بدهکار نیست و موجب تضییع حق طلبکار می‌شود. به همین خاطر، شخصی که از دیگری، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، مقداری پول اعتباری قرض می‌گیرد در هنگام بازپرداخت باید به همان میزانی که قرض گرفته بوده است را، نه کمتر و نه بیشتر، به طلبکار بازگرداند تا دینش ادا شود.‌ و از آنجا که پول اعتباری، چیزی نیست جز نشانگر قیمت و ارزش مبادلاتی، و اعتباری که قدرت خرید ایجاد می‌کند، در نتیجه، شخص بدهکار در هنگام بازپرداخت، باید ببیند چه ارزش و قدرت خریدی را دریافت کرده بوده است تا به همان مقدار به طلبکار پس دهد. نرخ برابری قیمت و ارزش پول اعتباری در زمان‌های مختلف از طریق محاسبه میزان تورم نقطه‌ای و سالانه به انجام می‌رسد و معمولاً به وسیله مراکز رسمی و معتبر پولی و مالی اعلام می‌گردد. 🔹 لازم به ذکر است که در این صورت ممکن است تعداد اسکناس‌هایی که باید به شخص طلبکار داده شود یا تعداد صفرهایی که در حساب بانکی او وارد شود بیش از مقداری باشد که وی به شخص بدهکار داده است ولی از آنجا که در حقیقت، هیچ اضافه پرداختی صورت نمی‌گیرد و دقیقاً مثل همان چیزی که قرض داده شده است پس گرفته می‌شود، لذا قرض رَبَوی و حرام محسوب نمی‌شود. 🔹 درباره سایر دیونی که بر پایۀ پول اعتباری می‌باشند نیز این قاعده جاری است. به طور مثال، در محاسبه مهریه‌ای که مبلغی پول اعتباری بوده است، اگر در هنگام عقد به زوجه تحویل نشده باشد، در زمان‌های بعدی، نخست قیمت و قدرت خریدی که آن مبلغ در زمان عقد داشته و ایجاد می‌کرده است محاسبه می‌شود، سپس برابر با آن قیمت، به وسیله زوج به زوجه پرداخت می‌گردد. همچنین در جبران خسارت، در مورد غصب مقادیری از پول، یا در جایی که انسان امین، با کوتاهی یا زیاده‌روی، پولی که به امانت در اختیار داشته است را از بین برده باشد و موارد دیگری از این دست، به همین صورت عمل می‌شود تا انسان بریء الذمه گردد و حقّ الناس و دینی بر عهده‌اش نماند. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #گفتگوهای_فقهی 28 ⏮ #بازپرداخت برابر با میزان #بدهی 🔶 آیت الله ملک زاده ⏮ #پرسش ادامه پرسش گفتگ
29 ⏮ مصرف پول اهالی ساختمان بدون رضایت، اذن و اجازه آنها 🔶 آیت الله ملک زاده ⏮: اگر اعضای شورای ساختمان در یک مجتمع مسکونی، مبلغی پول از ساکنین بگیرند که وسیلۀ مشخصی را برای ساختمان بخرند، ولی بدون اجازه، به جای وسیله مورد نظر، وسیله دیگری بخرند که البته آن وسیله هم مفید است، یا با بخشی از آن پول، وسیله مورد نظر را خریداری کنند ولی به جای پس دادن مقدار باقیمانده از پول به ساکنین، بدون اجازه آنان، وسیله مفید دیگری را برای ساختمان بخرند یا در یکی از مصارف مفید برای اهالی ساختمان مثل ایجاد فضای سبز و غیره، هزینه نمایند، آیا این کار شرعاً اشکالی ندارد؟ 💥 : 🔹 این کار جایز نیست. باید مبلغ گرفته شده را فقط در جهتی که پرداخت‌کنندگان اجازه داده‌اند مصرف نمایند و اگر مقداری هم باقی ماند باقیمانده را به پرداخت‌کنندگان بازگردانند. مگر آنکه برای هزینه‌کرد جدید، اذن و اجازه همه پرداخت کنندگان را پیش یا پس از مصرف، کسب نمایند و یا از رضایت آنان برای مصرف جدید، مثل خرید وسیله‌ای دیگر، اطلاع داشته باشند. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔶 بررسی فنی مقابل ولایت فقیه (هر پرچمی قبل از بلند شود است) 🔵 پاسخ به ◾️ آیت‌الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #گفتگوهای_فقهی 29 ⏮ مصرف پول اهالی ساختمان بدون رضایت، اذن و اجازه آنها 🔶 آیت الله ملک زاده ⏮#
30 ⏮ موجبات 🔶 آیت الله ملک زاده ⏮ : در چه صورتی انسان، جُنُب می‌شود؟ 💥 🔹 در دو صورت، انسان جنب می‌شود: 1. آمیزش جنسى به مقدار دخول، نسبت به مرد و زن؛ اگر چه منى بیرون نیاید. 2. بیرون آمدن منى، چه در خواب باشد یا بیدارى، کم باشد یا زیاد، با شهوت باشد یا بى شهوت، با اختیار باشد یا بدون اختیار. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
💥 الاعتدال کضابط للإسلام الأصیل من وجهة نظر الإمام الرضا علیه السلام. 👤 آیة الله الشیخ محمد حسین ملک زاده 🕌 المکان: قم، سمیة، عباس آباد، بلاک 18، قاعة مرفأ الکلمة 🗓 الزمان: یوم الخمیس، 12 ذی القعدة http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9 👇👇👇
آیت‌الله ملک زاده
✅ #گفتگوهای_فقهی 30 ⏮ موجبات #جنابت 🔶 آیت الله ملک زاده ⏮ #پرسش: در چه صورتی انسان، جُنُب می‌شود؟
31 ⏮ وذى، مذى و ودى 🔶 آیت الله ملک زاده ⏮ : منظور از وذى، مذى و ودى چیست؟ 💥 «مَذى» به مایعى گفته می‌شود که گاهی پس از مُلاعبه و بازى کردن از انسان بیرون می‌آید. «وَذى» به مایعى گفته می‌شود که گاهی پس از منى بیرون می‌آید. «وَدى» به مایعى گفته می‌شود که گاهی پس از بول بیرون می‌آید و کمى سفید و چسبنده است. همه این مایع‌ها در صورتى که مَجرا آلوده به بول و منى نباشد، پاک هستند. 🔹 تبصره 1: فایده استبرا از بول آن است که اگر رطوبت یا مایع مشکوکى بعد از آن خارج شود، پاک است و وضو را هم باطل نمی‌کند؛ اما اگر استبرا انجام نشده باشد، باید دوباره وضو گرفت و محل خروج آن مایع را نیز شست. 🔹 تبصره 2: فایده استبرا از منی آن است که اگر رطوبت یا مایع مشکوکى از مجرای تناسلی انسان خارج شود و نداند منی است یا یکی از مایع‌هاى پاک، غسل لازم نیست. ولی اگر استبرا نکرده باشد و احتمال دهد ذرات منی در مجرا باقى بوده و همراه بول یا رطوبت دیگرى خارج شده است، باید دوباره غسل کند. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #گفتگوهای_فقهی 31 ⏮ وذى، مذى و ودى 🔶 آیت الله ملک زاده ⏮ #پرسش: منظور از وذى، مذى و ودى چیست؟
32 ⏮ مُحرّمات جُنُب 🔶 آیت الله ملک زاده ⏮ : چه کارهایی براى حرامند؟ 💥 انجام چند کار بر شخص جُنُب حرام است: 1. گذاشتن چیزى در مسجد؛ 2. خواندن آیه‌هایی که دارای سجده واجب هستند؛ 3. رفتن به مسجد الحرام و مسجد النبى (ص)؛ 4. رساندن جایی از بدن به خط قرآن و اسم خداوند؛ 5. توقف در سایر مساجد و حرم امامان علیهم السلام (احتیاط واجب). http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔶 ✅ حلقات، اصول فقه 🔶 مثالها و تعاریف 🔶 حساب احتمالات 🔶 آشنایی با منطق علوم تجربی 👤 آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9 👇👇👇