eitaa logo
مبانی رشد و تربیت اسلامی
4.2هزار دنبال‌کننده
191 عکس
14 ویدیو
17 فایل
🔶 مبانی رشد و تربیت اسلامی 🔷 اساتید تربیت اسلامی بالاخص حجت الاسلام و المسلمین عباسی ولدی 🔶 برگزار کننده دوره های مطالعاتی مبانی و تربیتی 📞 ارتباط با ما: @FM_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
داستان راستان-جلد 1.pdf
42.33M
فایل کتاب داستان و راستان جلد اول جهت مطالعه مقرری
✅ با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر آشنایی با مبانی معرفتی در حوزه علوم انسانی_اسلامی و اهمیت وافر مبانی تربیت اسلامی، بر آن آمدیم کلاس مجازی مبانی رشد و تربیت اسلامی را با تدریس استاد حجت الاسلام و المسلمین عباسی ولدی و همچنین دوره مطالعاتی آثار شهید مطهری را تحت نظارت استاد آغاز کنیم. ♨️اهداف کانال مبانی رشد و تربیت اسلامی: ⬅️ آشنایی با مبانی اندیشه اسلامی ⬅️ شناخت مبانی تربیت اسلامی ⬅️ آشنایی با مباحث تربیتی حجت الاسلام و المسلمین عباسی ولدی ⬅️ آشنایی با آثار حجت الاسلام و المسلمین عباسی ولدی ⬅️ معرفی آثار و مباحث دیگر اساتید در حوزه تربیت دینی 🌐لینک کانال در پیام رسان بله: 🆔 https://ble.ir/mabaniroshd 🌐لینک کانال در پیام رسان ایتا: 🆔 https://eitaa.com/mabaniroshd
🔰 برگزاری دوره مطالعاتی آثار شهید مطهری(ره) 💠 دوره مطالعاتی آثار شهید مطهری(ره) از سوی دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح برگزار می‌شود. 📚 این دوره تحت نظارت حجت‌الاسلام و المسلمین محسن عباسی ولدی خواهد بود. 📆 زمان ثبت‌نام تا انتهای تیرماه تمدید شد 💯 با ظرفیت محدود 📝 همراه با اعطای گواهی پایان دوره ☎️ تماس: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶ 🔻 کسب اطلاعات بیشتر: 💻 abbasivaladi.ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با ما همراه باشید 🆔 @mabaniroshd
❇️ خلاصه جلسه چهل و سوم: 1399/04/21 🔻 اگر انسان، هدایت اولیه رو بپذیرد، مشمول هدایت‌های بعدی الهی می‌شود. این دسته از انسان‌ها ویژگی‌هایی دارند که در قرآن به آنها اشاره شده است. 🔸 کسانی که دنبال تربیت جامعه هستند، نباید از کنار این ویژگی ها به راحتی رد بشوند و باید راهکار های عملی شدن این ویژگی ها و ترویج و تبلیغش را در جامعه بررسی کنند و سادگی ظاهری این ویژگی ها نباید باعث این شود که به راحتی از کنار آن ها گذشت. ➕ برخی نقد کردند که در دو جلسه گذشته که از ویژگی های مشمولین هدایت و ضلالت الهی حرف زدیم، از واضحاتی گفتیم که به مخاطب طلبه چیزی رو اضافه نمی‌کند و اتفاق خاصی در سیر مبحث مبانی نيفتاده است. ➕ در پاسخ باید گفت بحث ما مبنایی بوده؛ نه کاربردی. وقتی قرآن کلید واژه‌هایی به ما می‌دهد که اگر می‌خواهید روی هدایت جامعه کار کنید، باید روی چه ویژگی‌هایی تمرکز کنید، ما هم باید حسّاس و دقیق شویم و این ویژگی ها رو بررسی کنیم، یعنی در قدم اول باید این ویژگی ها رو رصد کرد و پیدا کرد و در قدم دوم باید روی کاربردی کردن این ویژگی ها کار کرد. ➕ خیلی از تلاش‌های ما در امر تربیت به این دلیل بی نتیجه است که نقطه آغاز کار را اشتباه گرفته‌ایم. توجهّ به مصادیق و ویژگی‌های افراد هدایت‌پذیر که در قرآن ذکر شده است، نقطۀ آغاز تلاش های ما رو متحول می‌کند. ➕مثلاً گفته‌اند ویژگی «یؤمنون بما انزل الیه و ما انزل من قبلک» خیلی کلی است و چه نتیجه ای برای ما دارد؟ در پاسخ باید گفت یکی از اصلی‌ترین اتّفاقات برای جامعه ای که دنبال هدایت است، ایمان به این است که انسان نمی‌تواند انسان را تربیت کرد و در مفاهیم تربیتی نیازمند به نزول معارف از بالا به پایین است. امروز باید این باور را به مخاطب القا کنیم که مفاهیمی را که از بالا و از طرف خدا برای انسان‌ها می آید، باید پذیرفت و در مقابل آن تسلیم بود. ➕امروز در دنیا این باور به انسان‌ها القا می‌شود که ما برای ادارۀ زندگی نیازی به دستور از بالا نداریم. جامعه‌ای را که باور کرده نیازی به نزول و دریافت مفاهیم تربیتی از آسمان و ماورا ندارد، نمی‌شود تربیت کرد. این جامعه در مقابل مفاهیم معنوی و ماورایی، موضع دفاعی دارد 🔹چرا به این راحتی از کنار «یومنون بما انزل الیه و ما انزل من قبلک» رد می‌شویم. آن را خیلی ساده می‌گیریم؟ اتفاق بدی که دارد بین ما می‌افتد همین ساده گذشتن از کنار این مفاهیم بلند قرآنی است. -_-_-_-_-_-_-_-_- 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈صوت 4⃣4⃣ جلسه چهل و چهارم 📚 کلاس مبانی رشد و تربیت اسلامی 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳 با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
سلام وقت همگی بخیر با توجه به تغییرات فنی که در پیام رسان ایتا انجام شده، ظاهرا فایل‌های قدیمی قابل دریافت نیست. کسانی که با این مشکل مواجه شده‌اند به کانال مبانی رشد و تربیت اسلامی در پیام رسان بله مراجعه کنند. آدرس کانال در پیام رسان بله: https://ble.ir/mabaniroshd موفق باشید یاعلی
داستان راستان-جلد 2.pdf
48.55M
📚 کتاب داستان راستان جلد دوم جهت مطالعه اعضای دوره مطالعاتی شهید سلیمانی. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵مدیریت جامعه بر مبنای اسلام، سازنده مکتب حاج قاسم سلیمانی‌ ای است که رهبر انقلاب فرموده بودند. 🎙استاد محسن عباسی‌ولدی 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
💠 خواهش می کنم به این روند دقّت کنید: یک زمانی ما می‌گفتیم امام صادق علیه السلام فرمودند: فلان....؛ بعد می‌گفتیم ببینید، غربی ها هم الآن همین را می گویند، امّا الآن چی؟ الآن می‌گوییم که فردریک این را گفت.... ، ببینید امام صادق علیه السلام، هم همین را می‌گویند! دقّت کردید چه روند خطرناکی ست؟؟ اگر ما نخواهیم در حوزه ی تربیت، مبتنی بر یک باور محکم و استوار به دین، پیش بریم، اگر به "توانمندی دین در حوزه ی تربیت" باور نداشته باشیم، نتیجه همین می‌شود که الان هست. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ خلاصۀ جلسۀ چهل و چهارم: 28/4/1399 ✅ یک گروه دیگر از کسانی که مشمول هدایت الهی می‌شوند، کسانی‌ هستند که اهل تسلیم‌اند: «...فَإِنْ أَسْلَمُوا فَقَدِ اهتدوا...(آل عمران، 20)» ✅ یکی از اصلی‌ترین مباحث تربیتی، بحث تسلیم است. تسلیم یعنی پذیرش بی چون و چرای دستورات الهی و عمل کردن به آن. ✅ دو نوع تربیت وجود دارد؛ چرا محور و چشم محور. در تربیت چرا محور، وقتی دستوری از طرف دین آمد، اول یک چرا مقابل آن می‌گذاریم و اگر دلیل برای آن پیدا کردیم، با طیب خاطر به آن عمل می‌کنیم؛ اما در تربیت چشم محور، شخص دنبال این است که ببیند خدا از او چه خواسته، وقتی دستور خدا به او رسید، بدون چون و چرا (تأکید می‌کنم بدون چون و چرا) و با طیب خاطر آن دستور را انجام می‌دهد. ✅ دستۀ اول اگر دلیل حکم خدا را هم نفهمند، به آن عمل می‌کنند، امّا نه با طیب خاطر؛ بلکه با یک عقیدۀ متزلزل، چون چراییِ دستور خدا برایشان حلقۀ مفقوده است؛ ولی دستۀ دوم اصلاً دنبال دلیل نمی‌روند و با طیب خاطر و دل مطمئن به دستورات خدا عمل می‌کنند. ✅ یکی از بزرگترین اشتباهات ما در تربیت، چرا محور بار آوردن انسان است که متأسفانه تبديل به یک ارزش شده و به آن افتخار هم می‌کنند! ✅ چرا محور شدن در رابطه عبد با عبد می‌تواند صحیح باشد ولی در رابطه عبد با رب غلط است. ✅ اوج تربیت آنجاست که انسان در برابر دستور الهی فقط یک کلمه بگوید: چشم. ✅ رابطۀ عبد و رب بر اساس کلیدواژۀ تسلیم معنا می‌شود و این تسلیم با توجه به آیه‌ای که خوانده شد، زمینه ساز هدایت است. هر چقدر که روحیۀ تسلیم را در مخاطبمان تضعیف کنیم، به همان اندازه هدایت را در او تضعیف کرده‌ایم. ✅ اگر فلسفه احکام را در همان حدی که رب گفته مطرح کنیم عیبی ندارد، مشکل در اینجاست که ما در روش تربیتی‌مان، مخاطب را طوری چرا محور بار بیاوریم که توقع داشته باشد در برابر هر حکمی از احکام الهی، فلسفه و دلیلی باشد تا با کمال میل آن حکم را اجرا کند. ✅ وقتی حکم رب محتاج تأیید عبد شد، یعنی باید فریاد مصیبت سر داد. ✅ اگر مردم را برای پایبندی به دین، عادت دهیم به فلسفۀ احکامی که در علم تجربی گفته می‌شود، یعنی مردم را تسلیم دلایل غیر ربوبی کردیم نه تسلیم رب. با این کار، جامعه را از عبودیت در برابر رب دور می‌کنیم و به عبودیت در برابر عبد نزدیک می‌کنیم! 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
💠 بعضی از بچه شیعه‌ها رابطه خودشان را با ائمه علیهم السلام حفظ می‌کنند، از دایره تشیع خارج نمی‌شوند، هیئت‌ می‌روند، سینه زنی می‌کنند، روزه‌ می‌گیرند، احترام اهل بیت علیهم السلام را هم دارند، ولی مثل احترامی که یک پسر با سواد برای پدرش قائل است! پسر باسواد پدرش را دوست دارد، احترامش را هم حفظ می‌کند، اگر پدر سرش داد بزند، گردنش را کج می‌کند، دلش هم تنگ می‌شود برای پدرش، ولی وقتی به بحث‌های علمی و این جور مسائل می‌رسد، می‌گوید: پدرجان! من به شما ارادت دارم، ولی با کمال احترام، این جا وادی علم است، من این جا خودم به آن چیزی که به نتیجه رسیدم، عمل می‌کنم. ما در وادی تربیت داریم به اینجا می رسیم، به این رابطه‌ی پسر باسواد با پدرش؛ رابطه ما با اهل بیت علیهم السلام اینچنین شده و این خیلی خطرناک است. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
💠 چرا در وادی تربیت این قدری که امروز احساس نیاز می‌کنیم که حتما مبانی روانشناسی غربی را مطالعه کنیم، این قدر احساس نیاز نمی‌کنیم که سراغ اهل بیت علیهم السلام و قرآن برویم؟ من دوست دارم از کسانی که امروز دارند به اسم روحانی مشاوره می‌دهند، بپرسم، شما چه قدر روی مبانی تربیت از نگاه قرآن و اهل بیت علیهم السلام کار کردید؟ می‌شود کتابخانه‌تان را نشان دهید؟ می‌شود فیش‌های تحقیقاتی‌تان را دید؟ می‌شود یک گزارش بدهید که چه قدر روی نگاه دین کار کردید و چه قدر روی مبانی غربی؟ می‌شود بگویید چه قدر از سلیقه های شخصی خودتان استفاده کردید؟ ❌ این یک نوع تمرّد شیک است، تمرّد اتو کشیده از قرآن و اهل بیت علیهم السلام! 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
حماسه حسینی-جلد 1.PDF
5.27M
📚 کتاب حماسه حسینی جلد اول جهت مطالعه اعضای دوره مطالعاتی شهید سلیمانی. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
⭕️توجه⭕️ ♨️ با توجه به مشکل به وجود آمده برای پیام رسان های بله و ایتا در مورد صوت‌هایی که در گذشته در این دو کانال بارگزاری شده بود تصمیم گرفته شد، تمامی صوت‌های کلاس مبانی رشد و تربیت اسلامی با تدرس حجت الاسلام عباسی ولدی در سایت ایشان بارگزاری شود تا شما مخاطبان عزیر بتوانید دسترسی راحت تری داشته باشید. 🔽جهت مشاهده و استماع تمامی جلسات به سایت استاد با نشانی abbasivaladi.ir مراجعه کنید و یا بر روی لینک زیر کلیک کنید. 🌐 https://b2n.ir/942806 ✅ در حال حاضر ده جلسه اول کلاس در سایت قابل دانلود است. ان شا الله به مرور تمامی جلسات بارگزاری خواهد شد. بابت صبر و شکیباییتان سپاس گزاریم. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵رهبر ما مظلوم مقتدر است. 🎙استاد محسن عباسی‌ولدی 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
[در پاسخ به کلاس حضوری مبانی رشد و تربیت اسلامی] ✅ خلاصۀ جلسۀ چهل و پنجم: ١٣٩٩/۵/۴ 🍃 الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ أُولَٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ. (زمر، 18) 🔸 طبق این آیه، یکی از گروه‌هایی که مشمول هدایت الهی می‌شوند کسانی هستند که "قول" را می‌شنوند و از "احسن آن" تبعیت می‌کنند. 🔸 در برخی از تفسیرها گفته شده که منظور از "قول"، اقوال است، یعنی حرف‌هایی‌ که گوینده‌های مختلف دارد. کسانی که این تفسیر را قبول دارند، چهره ای از آزاد اندیشی دینی مبتنی بر این آیه ارائه می دهند. 🔻 چند ایراد به این تفسیر وارد است: ❗️ایراد اول: ترجمۀ قول به اقوال که خلاف ظاهر آیه است. ✅ طبق آیات قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام قول یعنی کلام خدا که هم شامل قرآن است و هم سخنان اهل بیت علیهم السلام. ✔️ قرآن حسن و احسن دارد: زیرا خداوند در آیۀ 55 سورۀ زمر می‌فرماید: «وَاتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ... ». 🔹 در روایتی از از امام صادق علیه السلام آمده است که مقصود از "أَحْسَنَ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ" ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام است. 🔹 در روایت دیگری از امیر المؤمنین علی علیه السلام آمده است که قرآن در 4 قسمت نازل شده که یک قسمت از آن دربارۀ ماست و یک قسمت دربارۀ دشمن ما و یک قسمت دربارۀ سنت‌ها و مثل‌ها و قسمت دیگر دربارۀ واجبات و احکام است. در ادامه فرمودند: و لنا کرائم القرآن؛ بخش نفیس قرآن برای ماست.یعنی حضرت میان آیات قرآن تفاوت قائل می‌شوند. 🔹 در حدیثی از امام صادق علیه السلام درباره الذین یستمعون القول و یتبعون أحسنه، آمده است که فرمودند: «کسی که حدیث را می شنود و همان طوری که شنیده نقل می‌کند، بدون اینکه چیزی از آن کم یا به آن اضافه کند». ✔️ غیر از این آیه، در آیات دیگری هم کلمۀ «قول» برای قرآن استفاده شده است؛ مثل آیۀ 68 سورۀ مؤمنون: «أَفَلَمْ يَدَّبَّرُوا الْقَوْلَ أَمْ جَاءَهُمْ مَا لَمْ يَأْتِ آبَاءَهُمُ الْأَوَّلِينَ» و 51 سورۀ قصص: «وَلَقَدْ وَصَّلْنَا لَهُمُ الْقَوْلَ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ» ❗️ایراد دوم: اگر کسی بخواهد به تفسیر گفته شده برای این آیه عمل کند، آیا طبق موازین شرعی می‌تواند به حرف‌های مختلف گوش کند؟ به عبارت دیگر بحث حرمت مطالعه و نگهداری کتب ضاله را با این تفسیر چگونه می‌شود جمع کرد؟ ❗️ایراد سوم: اصلا همچین توصیه‌ای قابل عمل کردن است؟ چند درصد از انسانها برایشان ممکن است که همه حرف ها را بشنوند و بهترین آن را عمل کنند؟ ❗️ایراد چهارم: وقتی ما به مردم می‌گوییم که به همۀ حرف ها گوش دهید و به احسن آن عمل کنید، ملاک تشخیص حسن از احسن چیست؟ با چه ملاکی باید حرف نیکو و نیکوتر را تشخیص دهد؟ کسی که ابتدا حرف خالق و حجت خدا را نشنیده باشد، با چه ملاکی می‌تواند حسن و احسن را پیدا کند؟ ❗️ایراد پنجم: واقعا می‌توان پذیرفت که با وجود این حدیث که «هر کس با میل حرف گوینده ای را گوش داد او را بندگی کرده است. اگر گوینده حرف های خدا را بگوید، شنونده بندگی خدا را کرده و اگر گوینده حرف های شیطانی بزند، شنونده بندگی شیطان را کرده.» خدا از ما بخواهد که حرف های مختلف را بشنویم و از بهترین آن تبعیت کنیم؟ 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
🌀 اگر بخواهیم دغدغه های مقام معظم رهبری را در حوزه علوم انسانی اولویت‌بندی کنیم، یکی از اصلی ترین و کلیدی ترین دغدغه‌های ایشان در طول مدت 31 سال رهبری انقلاب، بحث سبک زندگی و به صورت خاص خانواده بوده و هست. ❗️ایشان در بحث اصلاح سبک زندگی به شدّت روی مسأله تولید علوم انسانی حساس‌اند. در مسأله تولید علوم انسانی هم به شدّت از نفوذ تفکّرات انحرافی غربی در علوم انسانی نگرانند و اکيداً سفارش کردند که از تقلید کردن پرهیز کنید. ⭕️ اگر کسی با صحبت‌های ایشان در حوزه سبک زندگی، خانواده و علوم انسانی آشنا باشد، هیچ کدام از این حرف‌ها برای او غریبه نیست. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
🌀 چرا وقتی که ما می‌خواهیم قرآن را مطالعه و بررسی کنیم، باز هم حواسمان هست که آقای ویلیام، پیاژه و فردریک چه حرفی زدند؟ چرا در قرآن هم به دنبال حرف‌های آنها می‌گردیم؟ این درد را باید به کجا برد؟! ❗️من می‌دانم برای کسانی که می‌خواهند در خط مقدّم مبارزه باشند، لازم است که با مباحث علوم غربی آشنا باشند، ولی چه زمانی باید با این مباحث آشنا شد؟این سؤال خیلی مهم است... ⭕️ وقتی که ذهن ما مطابق آموزه‌های غربی شکل گرفت و بعد به سراغ قرآن رفتیم، آن وقت است که آرام آرام در قرآن و روایات هم به دنبال حرف‌های آنها می‌گردیم! 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺 🗓 سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ✳️ ✴️ گذشت! 👤 از امام صادق (ع) پرسیدند: ◀️ حق زن بر عهده مرد چیست که اگر مرد، آن را برآورد، نیکوکار خواهد شد؟ فرمودند: "او را سیر کند و اگر کار جاهلانه‌ای کرد او را ببخشاید" 👈 الکافی، ج۵، ص۵۱۱. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
🌀 در سلسله اندیشه‌های راهبردی مقام معظم رهبری خانواده در رأس است؛ از نظر ایشان اصلاً امکان ندارد بدون خانواده سالم، سرزنده و با نشاط پیشرفتی حاصل شود. 🔹با این نگاه، اگر خانواده بخواهد در رأس قرار بگیرد، سبک زندگی باید درست بشود. امّا برای درست شدن سبک زندگی باید مبانی سبک زندگی را اصلاح کرد. وقتی مبانی سبک زندگی مبتنی بر نوع نگاه و نگرش اندیشه های غربی باشد، خروجی آن هم می‌شود سبک زندگی غربی. 🔸 رهبر معظم انقلاب به شدّت این مسأله را تأکید می کنند که اگر بنا بود این سبک زندگی به نتیجه‌ی خوبی برسد، در خود کشورهای غربی باید به نتیجه خوبی می‌رسید امّا امروز در غرب، آه و واویلای خانواده بلند شده است! 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
سیری در سیره نبوی.pdf
3.11M
📚 کتاب "سیری در سیره نبوی" جهت مطالعه اعضای دوره مطالعاتی شهید سلیمانی. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
🔴 در علوم انسانی غرب با یک مکتبی مواجهیم که اگر بخواهیم دقیق درباره‌اش حرف بزنیم، نباید بگوییم انسان‌محورانه، بلکه انسان‌خدایانه درباره‌ی عالم فکر می‌کند، حرف می‌زند و روش ارائه می‌دهد. آخر چه طور می‌شود این مکتب و نگاه شباهت داشته باشد، با آن مکتبی که معتقد است در عالم، همه کاره خداست، معتقد است ولایتی هست، فطرتی هست، توحیدی هست، ربوبیتی هست، عبودیتی هست. چه طور می‌شود این دو مکتب، شباهتی به هم داشته باشند؟! 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
✅ خلاصه جلسه چهل و ششم: ١٣٩٩/۵/١١ 🍃 الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ أُولَٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ. (زمر، 18) 🔸 برداشت معروفی که از این آیه شده این‌ است که: "بنده‌های خاص خدا حرف‌های مختلف را می‌شنوند و از بهترین آن تبعیت می‌کنند؛ ولی بر این برداشت ایراداتی وارد است. 🔸 روح دین چه در صریح آیات و روایات و چه در سیرۀ اهل بیت علیهم السلام دلالت بر شنیدن حرف‌های مختلف از دیگران و تبعیت از حرف‌های درست آنان ندارد. 🔸 آیا دین ما به انسان‌ها توصیه می‌کند که حرف ادیان مختلف را بشنوند و پس از بررسیِ دین‌های مختلف، دین خودشان را انتخاب کنند؟ 🔸 چقدر دستور داریم که در دین خدا تفقه کنید؟ آیا در یکی از این دستور‌ها به کسی گفته شده که بروید حرف‌های دیگران را بشنوید و بعد حرف درست را انتخاب کنید؟ 🔸 نه تنها اصلاً چنین دستوری نداریم؛ بلکه در مواردی نهی از شنیدن حرف‌های مخالفان داریم: 🔸 بعضی از حرف‌های معروفی که در ذهن ما وجود دارد، پایه و اساس دینی ندارد. ما در دین داری خودمان، به شدت نیاز داریم که پیش فرض‌هایی که ریشه در دین ندارد و تنها یک قاعدۀ به ظاهر عُقلایی و یا حرف معروفی است را دور بریزیم. 🔸 تفسیر "قول" به "قرآن و حرف خدا" در این آیه تنها حرف بنده نیست، بلکه هم در تفاسیر قدیم و هم در تفاسیر جدید به این موضوع اشاره شده است؛ مرحوم طیب اصفهانی از مفسّرین معاصر و مرحوم شیخ طوسی نیز از علمای قدیم چنین نظری دارند. 🔸 سوال دیگر اینکه: این آیه دارد "یستمعون القول و یتبعون أحسنه" را یکی از ویژگی‌های اولوالألباب بیان می‌کند. آیا با بررسی ویژگی‌های دیگری که از اولوالألباب در قرآن و روایات آمده است، می توان پذیرفت که اولو الألباب حرف‌های دیگران را می‌شنوند و از بهترین آن تبعیت می‌کنند؟ 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd