🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺
🗓 یکشنبه 23 آذرماه ۱۳۹۹
✴️ ازدواج...
👤 رسول خدا (ص) میفرماید:
◀️ هرگاه کسی را که اخلاق را میپسندید، به خاستگاری نزد شما آمد، به او زن بدهید که اگر چنین نکنید، فتنه و فسادی بزرگ پدید میآید.
👈تهذیب الاحکام، ج7، ص 396.
#از_نو_با_تو
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸
🔳با ما همراه باشید.
🆔 @mabaniroshd
❗️نتایج و ابعاد توحید بسیار وسیعتر از چیزی است که ما تا به حال خواندهایم. یکی از ابعاد اصلی توحید این است:
❕همان کسی که خلق میکند، تدبیر هم میکند، هدایت هم میکند، تشریع هم میکند.
❗️اگر مدبر و خالق دو تا شدند، توحید ما به مشکل برمیخورد. خالق، رب، هادی و شارع، همهی این ها یک نفر است، هر کجا بین اینها فرق قائل شدیم، یعنی خالق کسی شد و هادی کس دیگری ، خالق کسی شد و مدبر کس دیگری، در دامن شرک افتادهایم.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸
🔳با ما همراه باشید.
🆔 @mabaniroshd
❗️عدهای میگویند مفاهیم انتزاعی برای بچهها تا هفت، هشت سالگی قابل درک نیست، پس نباید از خدا برای آنها حرف زد؛ نباید از بهشت و جهنم برایشان حرف زد؛ نباید از شخصیت ماورایی اهل بیت علیهم السلام برایشان حرف زد.
❕میگویند فقط دربارهی مفاهیمی حرف بزنید که ما به ازای خارجی داشته باشد، چون ذهن بچهها کشش حرفهای انتزاعی را ندارد!
❓سؤال اینجاست که به چه دلیلی این حرف را میزنند؟ براساس تجربه؟ کدام تجربه؟! چه کسی گفته این تجربه حجیت دارد؟
❗️طبق روایات ما، اولین چیزی که باید در مفاهیم دینی به بچهها یاد بدهیم، "لا إله إلا الله" است، که یک مفهوم انتزاعی است. مگر میشود تا هشت سالگی از این مفاهیم حرفی نزد، بعد برای دخترمان در نه سالگی جشن بندگی بگیریم؟ یعنی هنوز شخصیت اهل بیت علیهم السلام را نشناخته، هنوز با مفاهیم مبدأ و معاد غریبه است، بعد از او بخواهیم در سن نه سالگی شروع به انجام وظایف بندگی کند!
❓سوال اصلی اینجاست، دلیل شما برای قضاوت دربارهی مفاهیم انتزاعی و سن آموزش مفاهیم انتزاعی به بچهها چیست؟
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸
🔳با ما همراه باشید.
🆔 @mabaniroshd
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺
🗓 سهشنبه 25 آذرماه ۱۳۹۹
✴️ دروغ...
👤 امام باقر (ع) میفرماید:
◀️ خداوند برای شر، قفل هایی قرار داده و برای این قفل ها، کلیدهایی. کلید همه قفل ها، شراب است؛ اما دروغ، از شراب بدتر است.
👈الکافی،ج2،ص339.
#از_نو_با_تو
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸
🔳با ما همراه باشید.
🆔 @mabaniroshd
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺
🗓 چهارشنبه 26 آذرماه ۱۳۹۹
✴️ دروغ...
👤 رسول خدا (ص) میفرماید:
◀️ وقتی که مومن، بدون عذر موجهی دروغ میگوید، هفتاد هزار فرشته، او را لعنت میکنند و از قلب او بوی متعفنی خارج میشود که حاملان عرش الهی، او را لعنت میکنند و خداوند به جهت این دروغ، برای او هفتاد زنا مینویسد که سبک ترین آن، مانند آن است که با مادرش زنا کرده باشد.
👈مستدرک الوسائل، ج9، ص86.
#از_نو_با_تو
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸
🔳با ما همراه باشید.
🆔 @mabaniroshd
💢چه کسی بهتر از همه میتواند در مورد موضوع پیچیدهای مثل انسان، حرف بزند و درباره او نظر بدهد؟ با آن روابط پیچیدهای که بین انسان و عالم خلقت وجود دارد؟ با آن همه تأثیری که این دو رو همدیگر دارند، یعنی تأثیر رفتار انسان روی عالم و بالعکس، روابط عالم، بر روی انسان؟ عالم هم که میگوییم یعنی عالم اجنه، عالم فرشتهها، عالم بالا، عالم آدمهای گذشته، عالم آدمهای آینده، عالم طبیعت، عالم معنا و... .
❗️ اگر کمی دقت کنید میبینید که بهترین و تنها کسی که میتواند درباره انسان و بایدها و نبایدهای روابطش حرف بزند کسی است که خالق انسان و تمام عوالم دنیا و آخرت است و در نتیجه عالِم به همهی آن هاست.
📌نتیجهی خالقیت در این نگاه، عالمیت است. یعنی آن کسی که این ها را خلق کرده، همانیست که عالِم به این هاست؛ پس کسی میتواند عالِم به نقشه تربیت انسان باشد که خالق اوست.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸
🔳در ترویج معارف اهل بیت سهیم باشید.
🆔 @mabaniroshd
💢چه کسی بهتر از همه میتواند در مورد موضوع پیچیدهای مثل انسان، حرف بزند و درباره او نظر بدهد؟ با آن روابط پیچیدهای که بین انسان و عالم خلقت وجود دارد؟ با آن همه تأثیری که این دو رو همدیگر دارند، یعنی تأثیر رفتار انسان روی عالم و بالعکس، روابط عالم، بر روی انسان؟ عالم هم که میگوییم یعنی عالم اجنه، عالم فرشتهها، عالم بالا، عالم آدمهای گذشته، عالم آدمهای آینده، عالم طبیعت، عالم معنا و... .
❗️ اگر کمی دقت کنید میبینید که بهترین و تنها کسی که میتواند درباره انسان و بایدها و نبایدهای روابطش حرف بزند کسی است که خالق انسان و تمام عوالم دنیا و آخرت است و در نتیجه عالِم به همهی آن هاست.
📌نتیجهی خالقیت در این نگاه، عالمیت است. یعنی آن کسی که این ها را خلق کرده، همانیست که عالِم به این هاست؛ پس کسی میتواند عالِم به نقشه تربیت انسان باشد که خالق اوست.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸
🔳در ترویج معارف اهل بیت سهیم باشید.
🆔 @mabaniroshd
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺
🗓 شنبه 29 آذرماه ۱۳۹۹
✴️ سخنچینی...
👤 حضرت رسول (ص) میفرماید:
◀️ ای ابوذر! قتات، وارد بهشت نمیشود.
پرسیده شد: قتات کیست؟ فرمودند: سخن چین. ای ابوذر! سخن چین، از عذاب خدا راحت نخواهد شد.
👈مکارم الاخلاق، ص470.
#از_نو_با_تو
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸
🔳با ما همراه باشید.
🆔 @mabaniroshd
❌❌❌ توجه ❌❌❌
⬅️ مخاطبان دو دوره شهید سلیمانی و شهید تهرانی مقدم از طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری، لطفا به پیامکی که برا عضویت در کانال مخصوص این طرح برایتان ارسال شده است توجه بفرمایید و عضو آن کانال بشوید.
❗️از این پس اطلاع رسانی جلسات با استاد و همچنین فایل pdf کتاب های دوره و دیگر موارد از کانال مذکور به اطلاعتان خواهد رسید.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸
🔳با ما همراه باشید.
🆔 @mabaniroshd
خلاصه جلسه پنجاه و نهم 1399/9/22
✅ گاهی منظور از ابتلای خصوصی، ابتلای یک فرد است اما بیشتر اوقات منظور ابتلای یک جمع میباشد، که این جمع ممکن است یک خانواده یا یک شهر و یا یک کشور باشد.
🍃خداوند در آیه۲۴۹ سوره بقره یک جمع خاص که لشکریان طالوت بودند را با نهر آب ابتلای خاص میکند، که تعداد کمی از آنها باقی میمانند.
🔹طبق آیات قرآن، خداوند برای خالص کردن ایمان انسانها آنها را امتحان میکند و نوع برخورد با آن امتحان باعث سقوط و یا صعود آنها میگردد.
🔸 بنای خداوند این است که علاوه بر ابتلای خصوصی آدمها که برای فرد فرد آنها است، ابتلائاتی هم مختص یک جمع خاص داشته باشد.
✅ در بحث تربیت، نوع برخورد هر فرد نسبت به این ابتلائات، مسیر رشد او را مشخص میکند به این صورت که یا این اتفاقات باعث پیشرفت و رشد او میشود و یا موجب سقوط و پسرفت او میگردد.
✅ در مورد آیه ۳۵ سوره انبیا "كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ۗ وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً ۖ وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ: هر کسی چشنده مرگ است و ما شما را به نوعی خیر و شر [که تهیدستی، ثروت، سلامت، بیماری، امنیت و بلاست] آزمایش می کنیم، و به سوی ما بازگردانده می شوید."
امام صادق علیه السلام فرمودهاند: امیر المؤمنين بیمار شدند و یاران به دیدار ایشان رفته و جویای حالشان شدند، حضرت فرمودند حال من اکنون شر است، یاران به این پاسخ ایراد گرفتند و حضرت در پاسخ آیه فوق را تلاوت نمودند.
🍃جامعهای که رویکردی ابتلایی نسبت به وقایع و حوادث پیرامون خود داشته باشد میآموزد که در مقابل هر واقعهای به وظیفه خود عمل کند و با همگرایی اجتماعی نیز در تقابل ابتلائات اجتماعی بهترین عمل را انجام دهد.
✔️جامعهای که نگاه ابتلائی در آن نهادینه شود، در مسیر زندگی رشد جمعی میکند و برعکس اگر همچین نگاهی در جامعه وجود نداشت، باعث به عقب برگشتن و پسرفت است.
🍃نکته اخلاقی:
🔹روایت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خطاب به اباذر:
▫️آن چیزی را که من به تو توصیه میکنم در خاطر داشته باش تا در دنیا و آخرت سعادتمند باشی، ای اباذر دو نعمت هست که بسیاری از مردم در آن ضرر میکنند، یکی سلامتی است و دیگری فراق بال داشتن.
▫️ای اباذر قدر پنج چیز را قبل از پنج چیز بدان:
قدر جوانی قبل از پیری، قدر سلامتی قبل از بیماری، قدر ثروت و بی نیازی قبل از فقیری و قدر فراق بال را قبل از مشغولی و قدر زندگی را قبل از مرگ.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸
🔳با ما همراه باشید.
🆔 @mabaniroshd
جلسه 60 مبانی رشد.mp3
20.05M
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸
🔳با ما همراه باشید.
🆔 @mabaniroshd
💢طبق روایتی که میگوید: "كلّ مولود يولد على الفطرة و انّما ابواه يهوّدانه و ينصّرانه و يمجّسانه"، خالق این بچه او را با فطرت توحیدی آفریده است. باور کنید که بچهها فطرت دارند، فطرتشان هم توحیدی است، با مفاهیم توحیدی ارتباط برقرار میکند.
❗️این مفاهیم توحیدی که شما صراحتاً در کلاسها و جلسات به پدر و مادرها میگویید دربارهی آنها حرف نزنند، با فطرت بچه ها کاملاً فهمیده میشود. مفاهیمی مثل خدا، بهشت، جهنم، شخصیت ماورایی اهلبیت علیهمالسلام، همه اینها را بچهها با فطرتشان درک میکنند.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸
🔳در ترویج معارف اهل بیت سهیم باشید.
🆔 @mabaniroshd
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺
🗓 سهشنبه 2 دیماه ۱۳۹۹
✴️ طریقه دعوت به اهل بیت
👤 امام صادق (ع) به عبد الله بن ابی یعفور فرمود:
◀️ مردم را با غیر زبان های خویش، به سوی خدا دعوت کنید. مردم باید از شما تقوای شدید، کوشش، نماز و کار خیر ببینند که این، دعوت کننده است.
👈الکافی، ج2، ص78.
#از_نو_با_تو
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸
🔳با ما همراه باشید.
🆔 @mabaniroshd
✅من معتقدم شخصیت ماورایی اهلبیت علیهمالسلام را باید به بچهها منتقل کرد. امروز اگر کتابی بخواهد دربارهی اهلبیت علیهمالسلام چاپ شود، بررسی میکنند که اگر قصهای نشاندهندهی شخصیت ماورایی امامی بود، حذف شود! بعد مجوز چاپش را صادر میکنند! انتشارات مذهبی این بررسی را انجام میدهد، چرا؟ چون فکر میکنند نباید بچهها دربارهی شخصیت ماورایی اهلبیت علیهمالسلام چیزی بدانند؛ پس چه چیزی باید بدانند؟ فقط باید بدانند که اهلبیت علیهم السلام اهل کمک به فقیر بودند، اهل یتیمداری بودند، شجاع بودند، اهل جنگیدن بودند و...؛ ولی مثلاً دربارهی اینکه امام علی علیهالسلام درِ خیبر را کند و روی دست نگه داشت یا سپرش کرد، نباید حرفی زد و باید از کتابها حذف شود! این فکر غلطی است.
❗️پس دربارهی این مسائل کی باید حرف بزنیم؟ میگویند بگذارید برای سن ده، دوازده سالگی! خب شما بر چه اساسی دارید برای بچه من تصمیم میگیرید که در سن ده، دوازده سالگی با این مفاهیم آشنا بشود؟ بعد خودتان قبل از ده، دوازده سالگی همین مفاهیم انتزاعی را رو با مرد عنکبوتی و سوپرمن و بتمن به او منتقل میکنید!
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸
🔳در ترویج معارف اهل بیت سهیم باشید.
🆔 @mabaniroshd
❗️در بحث گفتوگو و مذاکره علمی با دنیای غرب به این نتیجه رسیدیم که اگر در مبانی تربیت، اشتراک نداشته باشیم، در روشها هم نمیتوانیم به نتیجه مشترکی برسیم.
❕نکتهی اصلی این است که اسلام در گفت و گو با غرب، اهل کوتاه آمدن نیست، این غرب است که باید فطرت را بپذیرد.
❗️یعنی اگر مخاطب مادی گرا در گفتوگوی تربیتی، فطرت را قبول نکرد، اصلاً نمیتوان دربارهی مباحث تربیت دینی با او حرف زد.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸
🔳در ترویج معارف اهل بیت سهیم باشید.
🆔 @mabaniroshd
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺
🗓 شنبه 6 دیماه ۱۳۹۹
✴️ سخن چینی...
👤 رسول خدا (ص) می فرماید:
◀️ شبی که مرا به معراج بردند، زنی را دیدم که سرش، سر خوک بود و بدنش، بدن الاغ و گرفتار هزار هزار نوع عذاب بود. سوال شد: آن زن، چه عملی انجام داده بود؟ فرمودند: او زنی سخن چین و دروغگو بود.
👈بحار الانوار، ج72، ص264.
#از_نو_با_تو
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸
🔳با ما همراه باشید.
🆔 @mabaniroshd
✅عقل حکم میکند آن کسی که یک موجود پیچیدهای را در یک عالم پیچیدهتر، با تأثیر و تأثرهایی که این موجود در نسبت با آن عالم دارد، خلق میکند و علم به مخلوقش هم دارد، همو نقشهی تربیت را بچیند.
❕باز هم عقل حکم میکند کسی که علم به این مخلوق ندارد، چون خلقش نکرده که به زوایای پنهان این شخصیت آشنا باشد، او باید مطیع باشد و طبق نقشه تربیت خالقش عمل کند.
❗️در قرآن خدایی که الله است و خالق است، به عنوان رب معرفی شده است. بعد از الله، هیچ کدام از اسما و صفات الهی بیشتر از رب در قرآن، نیامده است. یعنی هم عرض خالقیت، به شدت روی ربوبیت به عنوان یکی از صفات الهی در نسبت با بندگان، حساسیت بسیار ویژهای وجود دارد.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸
🔳در ترویج معارف اهل بیت سهیم باشید.
🆔 @mabaniroshd
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺
🗓 یکشنبه 7 دیماه ۱۳۹۹
✴️ وظیفه در برابر سخن چین...
👤 امام صادق (ع) می فرماید:
◀️ درباره خویشانت و واجب الرعایه از خاندانت، گفتار کسی را که خداوند، بهشت را بر او حرام کرده است و دوزخ را جایگاه او قرار داده، نپذیر که سخن چین، گواه ناحق و شریک شیطان در فتنه میان مردم است و خدای-تبارک و تعالی فرموده: «ای کسانی که گرویده اید! اگر فاسقی به شما خبر داد، وارسی کنید که مبادا به نادانی بر سر مردمی بتازید و بر کرده خود پشیمانی کشید».
👈الامالی، شیخ صدوق، ص 613.
#از_نو_با_تو
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸
🔳با ما همراه باشید.
🆔 @mabaniroshd
❗️ما در روش تربیت دینی مبتنی بر دلایل قرآنی و روایی، روی فطرت میتوانیم سرمایه گذاری کنیم؛ فطرتی که درک دارد، فطرتی که میفهمد، فطرتی که معرفت زاست، فطرتی که معرفتش هم اکتسابی نیست، فطرتی که معرفتش کلی هم نیست بلکه جزيي است.
❕همهی اینها را از آیات و روایات میگوییم، ادعا نیست. آن توحیدی که شما میترسید اگر به عنوان مفهوم انتزاعی، به بچه منتقل بشود، آن را درک نکند، آن توحید در نوع آفرینش بچه گذاشته شده، شما نگران چی هستید؟
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸
🔳در ترویج معارف اهل بیت سهیم باشید.
🆔 @mabaniroshd
✅ روش اهل بیت علیهم السلام در بحث و گفتگو این بود که اگر نقطه مشترکی پیدا می کردند، از آن برای پیشبرد بحث استفاده میکردند ولی اگر مخاطب بر مبنای مشرکانه خودش اصرار داشت، اهل بیت علیهم السلام مبنای مشرکانهی او را به عنوان نقطهی آغاز نمیپذیرفتند. شاید بعضی مواقع به جهت جدال احسن و مماشات زیرکانه از راه برهان خلف، پذیرفته باشند، اما این پذیرش به آن معنا نیست!
❕اگر نتوانیم حجیت کلام خدا را در مباحث تربیتی ثابت کنیم، در حوزه تربیت با طرف غربی حرفی نداریم.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸
🔳در ترویج معارف اهل بیت سهیم باشید.
🆔 @mabaniroshd
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺
🗓 چهارشنبه 10 دیماه ۱۳۹۹
✴️ تعارف نداشته باشیم...
👤 در روایتی از امام صادق (ع) آمده است:
◀️ روزی امام صادق ع به همراه فرزندش اسماعیل، در مجلسی بودند. یکی از دوستان ایشان، وارد شد و سلام کرد و سپس نشست. وقتی امام ع از مجلس خارج شد، آن شخص نیز به همراه امام ع از مجلس خارج شد. امام ع که به در خانه رسید، [ بدون این که به آن شخص تعارف کند]، از او جدا شد. در این هنگام، اسماعیل به ایشان گفت:« پدرم! چرا به آن شخص، تعارف نکردید و نفرمودید که داخل منزل شود؟!» امام فرمود: من، شرایط پذیرش او را نداشتم.
اسماعیل گفت: [ اگر تعارف میکردید،] او خودش نمی آمد. امام فرمود: دوست ندارم که خداوند، نام من را جزو کسانی ثبت فرماید که در تعارف، زیاده روی میکنند.
👈المحاسن، ج2، ص 417.
#از_نو_با_تو
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸
🔳با ما همراه باشید.
🆔 @mabaniroshd
عزت چیست؟.mp3
3.85M
🎙بشنوید: عزت در تعریف دینی چیست؟
❇️ عزت یعنی داشتن جایگاه کرامت و بندگی در نزد خداوند. عزیز کسی است که در نزد خداوند عزیز باشد حتی اگر در برابر بندگان خدا ذلیل باشد.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸
🔳در ترویج معارف اهل بیت سهیم باشید.
🆔 @mabaniroshd
📚جلسه پرسش و پاسخ کلاس مبانی رشد و تربیت اسلامی
👤 با حضور حجت الاسلام و المسلمین محسن عباسی ولدی بصورت آنلاین
🗓 تاریخ: یکشنبه ۱۴ دیماه
🕢 ساعت: 18:15
📌 لینک جلسه آنلاین:
🌐https://online.lmskaran.com/ch/specialized-sessions-of-islamic-humanities
❗️لطفا بصورت مهمان وارد شوید.
📄شما میتوانید سوالات خود را پیش از جلسه برای ادمین کانال ارسال کنید.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸
🔳در ترویج معارف اهل بیت سهیم باشید.
🆔 @mabaniroshd
012 roohieye jahadi.mp3
5.52M
🎙 بشنوید ...
✅ روحیه جهادی
❕ما احساس نمیکنیم در حال جنگ و مبارزه هستیم.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸
🔳در ترویج معارف اهل بیت سهیم باشید.
🆔 @mabaniroshd
خلاصه جلسه شصتم: 1399/9/29
✅ بعد از بحث ابتلای خاص به وسع خاص میرسیم:
در آیات نورانی قرآن بیان شده است که تکلیف به اندازه وسع است: "لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها" خداهیچ نفسی را تکلیف نمیکند مگر به اندازۀ وسع همان نفس. (سوره بقره، آیه ۲۸۶)
🍃 در این آیه باید دقت کرد که"ها " به نفس بر میگردد و این نشاندهنده تفاوت بین وسع، به دلیل تفاوت بین نفسهاست.
در تکالیفی که واجب عمومی هستند، وسع آن تکالیف، برای همه وجود دارد، اما در تکالیف جنسیتی وسع برای زن و مرد متفاوت میشود. در واقع جنسیت، سن و شخص در چگونگی تکلیف مؤثر است.
🔹امام صادق علیه السلام میفرمایند: خداوند هیچ تکلیفی را برای بندگانش امر نمیکند و آنها را از چیزی نهی نمیکند مگر اینکه استطاعت و توانایی آن امر و نهی را در آنها قرار داده است، پس بنده عمل کننده و ترک کننده نیست مگر اینکه وسع آنها را دارد.
حال این سؤال مطرح است که چرا عدهای نمیتوانند به اندازه وسع خود عمل کنند و یا چگونه میتوان وسع را زیاد کرد؟ و یا اینکه چه چیزهایی باعث کم و تنگ شدن وسع میشود؟
برای پاسخ به این سؤالات باید عمیق فکر کرد، چرا که برای عمل به تکلیف باید وسع را آزاد نمود.
✅ رابطه بین هدایت خصوصی با ابتلای خصوصی و وسع خصوصی:
❓اگر در زندگی مکلف شدیم به تحمل یک مصیبت یا یک سختی و نتوانستیم آن ابتلا را تحمل کنیم و صبرمان به اندازه تحمل آن ابتلا نبود، باید دید که وسع را با چه چیزی اشغال کردهایم و چرا تنگ شده است؟
❓اگر فرزندان ما در سن ۹ یا ۱۰ سالگی باید نماز را به راحتی بخوانند، اما نمیتوانند، باید ببینیم وسع آنها را با چه چیزی اشغال و تنگ کردهایم؟
❓یا مثلاً چه چیزی باعث میشود که دختر ما در سن رعایت حجاب نتواند به وظیفهی حجاب شرعی عمل کند؟ وسع او به وسیله چه چیزی اشغال شده است؟
✔️اگر ما به تکلیف خود عمل کنیم، خداوند هم وسع ما را افزایش میدهد و این وسع جدید، ابتلای جدید می آورد و این هم رسیدن به کمال و رشد است.
🔸در این مسیر، وظیفهی ما عمل به تکلیف و ازدیاد وسع خصوصی و ابتلای خصوصی در دست خداوند است.
✅ نکته اخلاقی
در ادامهی صحبت پیامبر صلی الله علیه و آله خطاب به اباذر آمده است:
"ای اباذر! بر حذر باش از اینکه کارهایت را به فردا بیندازی به واسطه آرزوهای طول و درازی که داری. تو مال امروزی و مال بعد نیستی؛ حال اگر فردا هم برای تو بود مثل امروز باش، اما اگر فردا مال تو نبود به دلیل کوتاهی در امروز، پشیمان نمیشوی.
اباذر! چه بسیار کسانی که به استقبال یک روز رفتند و به آن نرسیدند.
ای اباذر! اگر ببینی که مرگ چگونه به تو روی میآورد از آرزو و فریفتگی آن بدت می آید.
ای اباذر! در دنیا مانند آدم غریبی باش و از آن عبور کن و خودت را جزء مردهها حساب کن.
ای اباذر! وقتی به صبح رسیدی با خودت در مورد شب حرف نزن و وقتی هم به شب رسیدی در مورد صبح حرف نزن چرا که تو نمیدانی چه در انتظار توست."
🍃 ایمان و باور و تفکر در مورد مرگ از اهمیت بالایی برخوردار است، یاد مرگ از ارکان رشد و اخلاق و زهد است. مرگ یکی از اساتید اخلاق است.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸
🔳با ما همراه باشید.
🆔 @mabaniroshd