خلاصۀ جلسۀ سی و نهم: 24/3/1399
_ خدا اراده کرده است که هدایت از طریق حجّت الهی به مردم منتقل شود.
_ محدودۀ هدایت الهی با توجه به آیات قرآن؛ مثل آیۀ 38 سورۀ بقره و آیۀ 17 محمّد؟صل؟، هم مدیریت حالات درونی است و هم مدیریت رفتار در سه حوزه ذهن، دل و اعمال ظاهری است؛ به همین دلیل هم محدوده هدایت گسترهاش به حدی وسیع است که به جرأت میتوان گفت، کل زندگی انسان را در بر میگیرد.
_ با این تفسیر از هدایت الهی باید گفت، آن محدوده ای که هدایت الهی آن را در بر میگیرد با محدوده ای که علوم تربیتی و روانشناسی غربی مدعی حکومت بر آن هستند، تداخل حداکثری دارد. پس باید بین این دو تا یکی را حاکم و فرمانده کرد و اصل قرار داد و دیگری اگر چیز قابل استفادهای داشت که در مسیر همان حاکم و فرمانده بود، میشود از آن استفاده کرد.
🔰 برگزاری دوره مطالعاتی آثار شهید مطهری(ره)
💠 دوره مطالعاتی آثار شهید مطهری(ره) از سوی دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح برگزار میشود.
📚 این دوره تحت نظارت حجتالاسلام و المسلمین محسن عباسی ولدی خواهد بود.
📆 زمان ثبتنام از ۷ تیرماه تا ۱۳ تیرماه
✅ آغاز سیر مطالعاتی از ۱۴ تیر
💯 با ظرفیت محدود
📝 همراه با اعطای گواهی پایان دوره
☎️ تماس: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶
🔻 کسب اطلاعات بیشتر:
💻 abbasivaladi.ir
📱 @mabaniroshd
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#شهید_مطهری
#فراخوان_دوره
#عباسی_ولدی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
خلاصۀ جلسۀ چهلم: 31/3/1399
_ قانون کلّی این است که هدایت با مشیّت و ارادۀ الهی رابطۀ مستقیم دارد. خدا هر کسی را که اراده کند، هدایت کند.
_ مشیت و ارادۀ الهی قاعده دارد. ما از همۀ قاعدهها خبر نداریم. آن بخشی از قاعدهها که در طی مسیر بندگی مورد نیاز ماست، به ما گفته می شود.
_ اولین قاعده در باره این مشیت و اراده این است که خدا ارادۀ الهی تعلق گرفته به این که همۀ مردم را هدایت کند؛ امّا نوع برخورد انسانها با هدایت ابتدای، نوع برخورد خدا را با آنها در ادامۀ مسیر مشخص میکند یا تداوم هدایت یا محرومیت از هدایت و در نتیجه اضلال و گمراه کردن.
_ باید مصادیق کسانی که مشمول هدایت الهی میشوند و آنهایی را که نمیشوند، پیدا کرد. یافتن این مصادبق، بخش قابل توجّهی از موانع تربیت را به ما نشان میدهد.
_ ظالمان، فاسقان، کافران، منافقان، کسانی که ولایت شیطان را میپذیرند، مکذّّبین معاد، دروغگویان، کفران کنندهها، سنگدلان نسبت به ذکر خدا، اسرافکار، اهل شک از جملۀ کسانی هستند که از نگاه قرآن مشمول هدایت الهی نمیشوند.
_ ما باید با تحقیق و پژوهش در بارۀ کسانی که مشمول هدایت الهی نمیشوند، بدانیم که مثلاً فاسق کیست و چه ویژگیهایی دارد که مشمول هدایت الهی نمیشود. این تحقیق و پژوهش دنیایی از مسائل تربیتی را در برابر چشمانمان روشن میکند.
خلاصۀ جلسۀ چهل و یکم: 1399/4/7
_ در قرآن اضلال به خدا نسبت داده شده است و در این تردیدی نیست؛ امّا در این نسبت توجّه به چند نکته ضروری است.
الف) از مجموع آیات قرآن چنین بر میآید که هدایت عمومی است و شامل همۀ مردم میشود.
ب) تا این هدایت انجام نگیرد، اضلال هم انجام نمیگیرد
ج) اضلال به معنای نشان دادن راه اشتباه نیست، به معنای محروم کردن از هدایت است.
د) همین محرومیت، عقوبت کارهایی است که انجام دادهاند؛ یعنی افرادی که خدا گمراه میشوند، یک مرحله از هدایت را در برابر خویش دیدهاند و به آن پشت کردهاند و از هدایتهای بعدی محروم شدهاند.
_ نکتهای که در این جا مهم است: اگر آنچه در بارۀ هدایت و تداخل آن با تربیت گفتیم، مورد پذیرش قرار بگیرد که محدودۀ هدایت با تربیتی که امروز در دنیای علوم انسانی مورد بحث است. در طراحی نقشۀ تربیت اعراض از هدایت الهی و رفتن به سوی نقشهای که غیر از خدا طراحی کرده است، خطرات جدی به دنبال خواهد داشت
_ وقتی کسی هدایتهای اولیه را پذیرفت و به آن عمل کرد، مشمول هدایتهای خاص خدا میشود.
_ در قرآن به صراحت در بارۀ گروههایی که مشمول هدایت الهی میشوند سخن گفته شده و معتصمین یکی از این گروهها هستند.
_ حقیقت اعتصام تمسّک به ولایت اهل بیت علیهم السلام است.
مبانی رشد و تربیت اسلامی
🔰 برگزاری دوره مطالعاتی آثار شهید مطهری(ره) 💠 دوره مطالعاتی آثار شهید مطهری(ره) از سوی دبیرخانه علو
سلام
عباسی هستم.
اگر چه یه مقدار دیر شده؛ امّا قبل از هر چیز باید خوش آمد بگم به اعضای جدید کلاس مبانی تربیت و رشد اسلامی. امیدوارم مطالبی که بیان میشه، براتون مفید باشه.
امّا در بارۀ دورۀ مطالعاتی آثار شهید مطهری میخواستم نکتهای رو خدمتتون عرض کنم و اون این که: اگه میخواید تو مسیر مباحث تربیتی، محکم قدم بردارید، حتماً برای مطالعۀ آثار شهید مطهری برنامهریزی کنید.
خیلی وقتا ما اگه تحت یه برنامه، مطالعه نکنیم، نمیتونیم برنامهریزی منظّم و دقیقی برای مطالعه داشته باشیم. پس تعارف رو با خودمون کنار بذاریم و تو دورۀ مطالعاتی آثار شهید مطهری که بچهها زحمت کشیدن و برگزارش کردن، شرکت کنیم. واقعاً زحمت کشیدن و سامانۀ خوبی رو طراحی کردن تا شما بتونید با یه برنامهریزی خوب، آثار شهید مطهری رو مطالعه کنید.
زمان ثبت نام تمدید شده، پس خیلی زود اقدام کنید.
لطفا سؤالاتتون رو با ادمین کانال در میون بذارید.
@admin_tarbiaty
محسن عباسی ولدی
❇️ سلام و رحمه الله
💢 بزرگوارانی که در دوره های شهید سلیمانی و شهید تهرانی مقدم ثبت نام کردند. به این نکات توجه داشته باشند.
1️⃣ کتاب "پاره ای از خورشید" در سیر مطالعاتی اختیاری است و میتونین این کتاب را مطالعه نفرمایید. اینکه سوال میفرمایید حجم این کتاب بالاست دلیلش این است : کتاب پاره ای از خورشید جهت آشنایی بیشتر با شهید مطهری و چرایی مطالعه آثار ایشون در ابتدای سیر مطالعاتی قرار گرفته و متن کتاب به سختی و پیچیدگی دیگر کتب شهید مطهری نیست.
2️⃣ در مورد تهیه کتب هم با انتشارات صدرا هماهنگی ها انجام شده . ان شا الله تا چند روز آینده در همین کانال اعلام خواهم کرد که با چه شماره ای میتونید تماس بگیرید و کتب را تهیه بفرمایید.
3️⃣ سوالی هم در مورد چگونگی دسترسی به سرفصل ها میپرسیدید که باید خدمتتون بگم. بعد از پرداخت هزینه، در پنل کاربری، قسمت دوره ها دوره مورد نظر شما که انتخاب کرده بودید نمایش داده میشود و با کلیک بر روی گزینه ثبت گزارشات و بعد انتخاب ماهی که در آن قرار دارید میتونید مقرری مشخص شده خود را مشاهده کنید و گزینه خوانده ام و یا نخوانده ام را در آنجا ثبت کنید.
اگر سوال و مشکلی وجود داشت بنده در خدمتم.
@admin_tarbiaty
مبانی رشد و تربیت اسلامی
کتاب احیای تفکر اسلامی جهت مطالعه مقرری
خلاصۀ جلسۀ چهل و دوم: 14/4/1399
_ در ادامۀ بحث گروههایی که مشمول هدایت الهی میشوند، این گروهها نیز آمده که در هر کدام به ذکر یک آیه بسنده می کنیم:
☑️ پیروان رضایت الهی: يَهْدي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ سُبُلَ السَّلامِ وَ يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَ يَهْديهِمْ إِلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ خداوند به بركت آن، كسانى را كه از خشنودى او پيروى كنند، به راههاى سلامت، هدايت مىكند و به فرمان خود، از تاريكيها به سوى روشنايى مىبرد و آنها را به سوى راه راست، رهبرى مىنمايد. (مائده/16)
☑️ متقین: ذَلِكَ الْكِتَبُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِين؛ آن كتاب با عظمتى است كه شك در آن راه ندارد و مايه هدايت پرهيزكاران است. (بقره/2)
☑️مؤمنین: وَ لَقَدْ جِئْناهُمْ بِكِتابٍ فَصَّلْناهُ عَلى عِلْمٍ هُدىً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ؛ ما كتابى براى آنها آورديم كه (اسرار و رموز) آن را با آگاهى شرح داديم (كتابى) كه مايه هدايت و رحمت براى جمعيّتى است كه ايمان مىآورند. (اعراف/52)
☑️ محسنین: تِلْكَ ءَايَاتُ الْكِتَابِ الحَْكِيمِ(2)هُدًى وَ رَحْمَةً لِّلْمُحْسِنِينَ(3)الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَوةَ وَ هُم بِالاَْخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(4)أُوْلَئكَ عَلىَ هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ وَ أُوْلَئكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ(5) اين آيات كتاب حكيم است (كتابى پرمحتوا و استوار)! * مايه هدايت و رحمت براى نيكوكاران است.* همانان كه نماز را برپا مىدارند، و زكات را مىپردازند و آنها به آخرت يقين دارند. آنان بر طريق هدايت از پروردگارشانند، و آنانند رستگاران! (لقمان/ 2_5)
☑️ راهبین: وَ لَمَّا سَكَتَ عَنْ مُوسَى الْغَضَبُ أَخَذَ الْأَلْواحَ وَ في نُسْخَتِها هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِلَّذينَ هُمْ لِرَبِّهِمْ يَرْهَبُونَ. هنگامى كه خشم موسى فرو نشست الواح (تورات) را برگرفت و در نوشتههاى آن، هدايت و رحمت براى كسانى بود كه از پروردگار خويش مىترسند (و از مخالفت فرمانش بيم دارند). (اعراف/154)
☑️ منیبین: وَ يَقُولُ الَّذينَ كَفَرُوا لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ قُلْ إِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدي إِلَيْهِ مَنْ أَنابَ كسانى كه كافر شدند مىگويند: «چرا آيه (و معجزه) اى از پروردگارش بر او نازل نشده است؟!» بگو: «خداوند هر كس را بخواهد گمراه، و هر كس را كه بازگردد، به سوى خودش هدايت مىكند! (كمبودى در معجزهها نيست لجاجت آنها مانع است!)» (رعد/27)
☑️ اهل تلاش و مجاهده: وَ الَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنينَ؛ و آنها كه در راه ما (با خلوص نيّت) جهاد كنند، قطعاً به راههاى خود، هدايتشان خواهيم كرد و خداوند با نيكوكاران است. (عنکبوت/69)
☑️ اهل یقین: هذا بَصائِرُ لِلنَّاسِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ؛ اين (قرآن و شريعت آسمانى) وسايل بينايى و مايه هدايت و رحمت است براى مردمى كه (به آن) يقين دارند! (جاثیه/20)
داستان راستان-جلد 1.pdf
42.33M
فایل کتاب داستان و راستان جلد اول جهت مطالعه مقرری
✅ با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر آشنایی با مبانی معرفتی در حوزه علوم انسانی_اسلامی و اهمیت وافر مبانی تربیت اسلامی، بر آن آمدیم کلاس مجازی مبانی رشد و تربیت اسلامی را با تدریس استاد حجت الاسلام و المسلمین عباسی ولدی و همچنین دوره مطالعاتی آثار شهید مطهری را تحت نظارت استاد آغاز کنیم.
♨️اهداف کانال مبانی رشد و تربیت اسلامی:
⬅️ آشنایی با مبانی اندیشه اسلامی
⬅️ شناخت مبانی تربیت اسلامی
⬅️ آشنایی با مباحث تربیتی حجت الاسلام و المسلمین عباسی ولدی
⬅️ آشنایی با آثار حجت الاسلام و المسلمین عباسی ولدی
⬅️ معرفی آثار و مباحث دیگر اساتید در حوزه تربیت دینی
🌐لینک کانال در پیام رسان بله:
🆔 https://ble.ir/mabaniroshd
🌐لینک کانال در پیام رسان ایتا:
🆔 https://eitaa.com/mabaniroshd
🔰 برگزاری دوره مطالعاتی آثار شهید مطهری(ره)
💠 دوره مطالعاتی آثار شهید مطهری(ره) از سوی دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح برگزار میشود.
📚 این دوره تحت نظارت حجتالاسلام و المسلمین محسن عباسی ولدی خواهد بود.
📆 زمان ثبتنام تا انتهای تیرماه تمدید شد
💯 با ظرفیت محدود
📝 همراه با اعطای گواهی پایان دوره
☎️ تماس: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶
🔻 کسب اطلاعات بیشتر:
💻 abbasivaladi.ir
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#شهید_مطهری
#فراخوان_دوره
#عباسی_ولدی
🔳 با ما همراه باشید
🆔 @mabaniroshd
❇️ خلاصه جلسه چهل و سوم: 1399/04/21
🔻 اگر انسان، هدایت اولیه رو بپذیرد، مشمول هدایتهای بعدی الهی میشود. این دسته از انسانها ویژگیهایی دارند که در قرآن به آنها اشاره شده است.
🔸 کسانی که دنبال تربیت جامعه هستند، نباید از کنار این ویژگی ها به راحتی رد بشوند و باید راهکار های عملی شدن این ویژگی ها و ترویج و تبلیغش را در جامعه بررسی کنند و سادگی ظاهری این ویژگی ها نباید باعث این شود که به راحتی از کنار آن ها گذشت.
➕ برخی نقد کردند که در دو جلسه گذشته که از ویژگی های مشمولین هدایت و ضلالت الهی حرف زدیم، از واضحاتی گفتیم که به مخاطب طلبه چیزی رو اضافه نمیکند و اتفاق خاصی در سیر مبحث مبانی نيفتاده است.
➕ در پاسخ باید گفت بحث ما مبنایی بوده؛ نه کاربردی. وقتی قرآن کلید واژههایی به ما میدهد که اگر میخواهید روی هدایت جامعه کار کنید، باید روی چه ویژگیهایی تمرکز کنید، ما هم باید حسّاس و دقیق شویم و این ویژگی ها رو بررسی کنیم، یعنی در قدم اول باید این ویژگی ها رو رصد کرد و پیدا کرد و در قدم دوم باید روی کاربردی کردن این ویژگی ها کار کرد.
➕ خیلی از تلاشهای ما در امر تربیت به این دلیل بی نتیجه است که نقطه آغاز کار را اشتباه گرفتهایم. توجهّ به مصادیق و ویژگیهای افراد هدایتپذیر که در قرآن ذکر شده است، نقطۀ آغاز تلاش های ما رو متحول میکند.
➕مثلاً گفتهاند ویژگی «یؤمنون بما انزل الیه و ما انزل من قبلک» خیلی کلی است و چه نتیجه ای برای ما دارد؟
در پاسخ باید گفت یکی از اصلیترین اتّفاقات برای جامعه ای که دنبال هدایت است، ایمان به این است که انسان نمیتواند انسان را تربیت کرد و در مفاهیم تربیتی نیازمند به نزول معارف از بالا به پایین است. امروز باید این باور را به مخاطب القا کنیم که مفاهیمی را که از بالا و از طرف خدا برای انسانها می آید، باید پذیرفت و در مقابل آن تسلیم بود.
➕امروز در دنیا این باور به انسانها القا میشود که ما برای ادارۀ زندگی نیازی به دستور از بالا نداریم. جامعهای را که باور کرده نیازی به نزول و دریافت مفاهیم تربیتی از آسمان و ماورا ندارد، نمیشود تربیت کرد. این جامعه در مقابل مفاهیم معنوی و ماورایی، موضع دفاعی دارد
🔹چرا به این راحتی از کنار «یومنون بما انزل الیه و ما انزل من قبلک» رد میشویم. آن را خیلی ساده میگیریم؟ اتفاق بدی که دارد بین ما میافتد همین ساده گذشتن از کنار این مفاهیم بلند قرآنی است.
-_-_-_-_-_-_-_-_-
#مبانی_رشد_و_تربیت_اسلامی
#عباسی_ولدی
#جلسه_چهل_سه
🔳با ما همراه باشید.
🆔 @mabaniroshd
جلسه 44 مبانی رشد.mp3
20.57M
🔈صوت
4⃣4⃣ جلسه چهل و چهارم
📚 کلاس مبانی رشد و تربیت اسلامی
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸
🔳 با ما همراه باشید.
🆔 @mabaniroshd
سلام
وقت همگی بخیر
با توجه به تغییرات فنی که در پیام رسان ایتا انجام شده، ظاهرا فایلهای قدیمی قابل دریافت نیست. کسانی که با این مشکل مواجه شدهاند به کانال مبانی رشد و تربیت اسلامی در پیام رسان بله مراجعه کنند.
آدرس کانال در پیام رسان بله:
https://ble.ir/mabaniroshd
موفق باشید
یاعلی
داستان راستان-جلد 2.pdf
48.55M
📚 کتاب داستان راستان جلد دوم جهت مطالعه اعضای دوره مطالعاتی شهید سلیمانی.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸
🔳با ما همراه باشید.
🆔 @mabaniroshd
ولی فقیه_مبانی اسلامی_مکتب سلیمانی.mp3
1.55M
#صوت_مبانی_اسلامی
🎵مدیریت جامعه بر مبنای اسلام، سازنده مکتب حاج قاسم سلیمانی ای است که رهبر انقلاب فرموده بودند.
🎙استاد محسن عباسیولدی
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸
🔳با ما همراه باشید.
🆔 @mabaniroshd
💠 خواهش می کنم به این روند دقّت کنید:
یک زمانی ما میگفتیم امام صادق علیه السلام فرمودند: فلان....؛ بعد میگفتیم ببینید، غربی ها هم الآن همین را می گویند، امّا الآن چی؟ الآن میگوییم که فردریک این را گفت.... ، ببینید امام صادق علیه السلام، هم همین را میگویند! دقّت کردید چه روند خطرناکی ست؟؟
اگر ما نخواهیم در حوزه ی تربیت، مبتنی بر یک باور محکم و استوار به دین، پیش بریم، اگر به "توانمندی دین در حوزه ی تربیت" باور نداشته باشیم، نتیجه همین میشود که الان هست.
#مبانی_اسلامی
#عباسی_ولدی
#دین_تربیت
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸
🔳با ما همراه باشید.
🆔 @mabaniroshd
مبانی رشد و تربیت اسلامی
🔈صوت 4⃣4⃣ جلسه چهل و چهارم 📚 کلاس مبانی رشد و تربیت اسلامی 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳 با ما همراه باشید. 🆔 @
❇️ خلاصۀ جلسۀ چهل و چهارم: 28/4/1399
✅ یک گروه دیگر از کسانی که مشمول هدایت الهی میشوند، کسانی هستند که اهل تسلیماند: «...فَإِنْ أَسْلَمُوا فَقَدِ اهتدوا...(آل عمران، 20)»
✅ یکی از اصلیترین مباحث تربیتی، بحث تسلیم است. تسلیم یعنی پذیرش بی چون و چرای دستورات الهی و عمل کردن به آن.
✅ دو نوع تربیت وجود دارد؛ چرا محور و چشم محور. در تربیت چرا محور، وقتی دستوری از طرف دین آمد، اول یک چرا مقابل آن میگذاریم و اگر دلیل برای آن پیدا کردیم، با طیب خاطر به آن عمل میکنیم؛ اما در تربیت چشم محور، شخص دنبال این است که ببیند خدا از او چه خواسته، وقتی دستور خدا به او رسید، بدون چون و چرا (تأکید میکنم بدون چون و چرا) و با طیب خاطر آن دستور را انجام میدهد.
✅ دستۀ اول اگر دلیل حکم خدا را هم نفهمند، به آن عمل میکنند، امّا نه با طیب خاطر؛ بلکه با یک عقیدۀ متزلزل، چون چراییِ دستور خدا برایشان حلقۀ مفقوده است؛ ولی دستۀ دوم اصلاً دنبال دلیل نمیروند و با طیب خاطر و دل مطمئن به دستورات خدا عمل میکنند.
✅ یکی از بزرگترین اشتباهات ما در تربیت، چرا محور بار آوردن انسان است که متأسفانه تبديل به یک ارزش شده و به آن افتخار هم میکنند!
✅ چرا محور شدن در رابطه عبد با عبد میتواند صحیح باشد ولی در رابطه عبد با رب غلط است.
✅ اوج تربیت آنجاست که انسان در برابر دستور الهی فقط یک کلمه بگوید: چشم.
✅ رابطۀ عبد و رب بر اساس کلیدواژۀ تسلیم معنا میشود و این تسلیم با توجه به آیهای که خوانده شد، زمینه ساز هدایت است. هر چقدر که روحیۀ تسلیم را در مخاطبمان تضعیف کنیم، به همان اندازه هدایت را در او تضعیف کردهایم.
✅ اگر فلسفه احکام را در همان حدی که رب گفته مطرح کنیم عیبی ندارد، مشکل در اینجاست که ما در روش تربیتیمان، مخاطب را طوری چرا محور بار بیاوریم که توقع داشته باشد در برابر هر حکمی از احکام الهی، فلسفه و دلیلی باشد تا با کمال میل آن حکم را اجرا کند.
✅ وقتی حکم رب محتاج تأیید عبد شد، یعنی باید فریاد مصیبت سر داد.
✅ اگر مردم را برای پایبندی به دین، عادت دهیم به فلسفۀ احکامی که در علم تجربی گفته میشود، یعنی مردم را تسلیم دلایل غیر ربوبی کردیم نه تسلیم رب. با این کار، جامعه را از عبودیت در برابر رب دور میکنیم و به عبودیت در برابر عبد نزدیک میکنیم!
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸
🔳با ما همراه باشید.
🆔 @mabaniroshd