eitaa logo
مبانی رشد و تربیت اسلامی
4هزار دنبال‌کننده
191 عکس
14 ویدیو
17 فایل
🔶 مبانی رشد و تربیت اسلامی 🔷 اساتید تربیت اسلامی بالاخص حجت الاسلام و المسلمین عباسی ولدی 🔶 برگزار کننده دوره های مطالعاتی مبانی و تربیتی 📞 ارتباط با ما: @FM_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
خلاصه جلسه چهل و نهم: 1399/6/15 ✅ یکی از وجوه ربوبیت خداوند بحث هدایت است. هدایت الهی همان راهی است که نقشه تربیت انسان را در مقابل او می‌گذارد. تربیت در مسیر حقیقی، یعنی دستیابی به هدایت الهی. ✅ هدایت تعبیر دیگری از تربیت است و با توجه به آیات و روایات به دو شکل هدایت عمومی و هدایت خصوصی است. هدایت عمومی همان قواعد عام است و هرگاه ما به آن ها عمل کردیم، خداوند به صورت خاص زمینه هدایت خصوصی را برای ما فراهم می‌کند. ✅ در مورد هدایت خصوصی باید گفت که انسان نمی‌تواند بدون آن مسیر بندگی را طی کند و این امر مستلزم ارتباط همیشگی و دائمی هدایت کننده با هدایت شونده است. ✅ از نکته های مهم تربیت این است که من بدانم در چه زمانی و در چه مکانی و تحت چه شرایطی، باید چه کاری را انجام دهم تا این عمل مرا در مسیر رشد و تعالی قرار دهد. ✅ برای اثبات هدایت خصوصی در قرآن به دو آیه استناد کرده و آن ها را بررسی می‌کنیم: ✔️ در دو آیه ۱۷ سوره محمد "وَالَّذِينَ اهْتَدَوْا زَادَهُمْ هُدًى وَآتَاهُمْ تَقْوَاهُمْ" و آیه ۷۶ سوره مریم، واژه زیاد کردن هدایت، اشاره به هدایتی خاص برا عده‌ای خاص است که بعد از هدایت عمومی به ایشان داده می‌شود. ✔️ همچنین در آیه ۶۹ سوره عنکبوت خداوند به صراحت به سبل یعنی راههای مختلف برای رشد اشاره می‌کند که برای هر فرد متفاوت است و حتی گاهی ممکن است در تضاد با هم باشند. ✔️ تعبیر "لنهدینهم" در این آیه اشاره به تأکید و استمرار در نشان دادن راه دارد که البته شامل کسی می‌شود که تلاش می‌کند. ✅ علاوه بر قرآن در بخشی از روایات هم به این هدایت خصوصی اشاره شده است: ▫️امیر مؤمنان علی علیه السلام در نهج البلاغه با اشاره به آیات ۳۶و۳۷ سوره نور بعد از شمردن نعمت های الهی فرموده‌اند، خداوند در دوران‌های مختلف از جمله دورانی که پیامبری نبوده، بندگانی خاص دارد که در فکرشان با آنها نجوا می‌کرده و با عقل‌هایشان صحبت می‌کرده است. این عبارت به هدایت خصوصی بسیار والایی اشاره دارد. ▫️روایت "من عمل بما علم کفی بما لم یعلم: اگر کسی به چیزی که می‌داند عمل کند، خداوند آنچه را که نمی‌داند به او عطا می‌کند" نیز بسیار واضح و آشکار به هدایت خصوصی اشاره دارد. ✅ به هدایت خصوصی باید در کنار تدبیر خصوصی پرداخت تا بتوان به زوایایی از تربیت ربوبی دست یافت. ▫️شیخ صدوق نیز در کتاب توحید خود به روایتی اشاره دارد که خداوند می‌فرماید: بعضی ازبنده های مؤمن من هستند که ایمانشان به صلاح نمی‌رود مگر اینکه او را فقیر کنم و.... مگر اینکه او را ثروتمند کنم و.... مگر اینکه به او سلامتی بدهم و..... مگر اینکه او را بیمار کنم....همانا من تدبیر بندگانم را انجام می‌دهم چون به قلوب آنها آگاهی دارم" و این عبارت اوج قله تدبیر و هدایت الهی است. ✅ خداوند دست بنده مؤمن را می‌گیرد و در مسیر بندگی قرار می‌دهد. پس تدبیر و هدایت به دست خداست و این باور باید در وجود ما نهادینه شود. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
جلسه 50 مبانی رشد.mp3
21.63M
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺 🗓 ‌‌یکشنبه 23 شهریور ۱۳۹۹ ✳️ ✴️ تواضع اقتدار را از بین میبرد؟ 👤 رسول خدا (ص) میفرماید: ◀️ تواضع، مقام صاحبش را بالا میبرد. پس تواضع کنید تا خدا، مقامتان را بالا ببرد. 👈 الکافی، جلد2، ص 121. 👤همچنان امیر مومنان علی (ع) میفرماید: ◀️کسی که در نزد خویش، تواضع نداشته باشد( یعنی خودش را برتر بداند) در نزد دیگران بالا نمیرود. 👈 عیون الحکم و المواعظ، ص428. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺 🗓 ‌‌دوشنبه 24 شهریور ۱۳۹۹ ✳️ ✴️ تواضع اقتدار را از بین میبرد؟ 👤 امام کاظم (ع) میفرماید: ◀️ بدان که خداوند، متواضعان را به اندازه تواضعشان بالا نمیبرد؛ بلکه به اندازه عظمت و جلال خویش بالا خواهد برد. 👈 تحف العقول، ص399. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
❓تربیت از چه زمانی شروع می‌شود؟ تا کی ادامه دارد؟ آیا نگاه مکتب مادی گرای غرب، به زمان تربیت، با نگاه دین یکسان است؟ 👈از نگاه دین تربیت قبل از تولد شروع می‌شود. طبق احادیث و آیات قرآن، خیلی قبل از تولد هم امکان تربیت وجود دارد، ممکن است کاری که ما الآن انجام می‌دهیم در چند نسل بعد از ما اثر تربیتی داشته باشد. ❔آیا مکتب مادی‌گرای غرب، معنی تربیت قبل از تولد را می‌فهمد؟ 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
🔻نوع نگاه دین به دنیا، به عنوان مکان تربیت انسان‌ها، چگونه است؟ آیا با نوع نگاه مکتب مادی‌گرای غرب به دنیا یکی است؟! 🔻آیا از نگاه دین، دنیا فی نفسه ارزشمند است؟ آیا مکتب مادی گرای غرب، معنی پست‌تر بودن دنیا از آب بینی بز را می‌فهمد؟ 🔻ببینید تفاوت در نوع نگاه به دنیا، که یکی از مبانی اصلی تربیت است، چقدر زیاد است! 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🛑 با ما همراه باشید. 📲 @khanevadeh_Eslam
خلاصه جلسه پنجاهم: 1399/6/22 ✅ خدایی که رب العالمین است و برای تمام عالم تدبیر دارد، به صورت خاص هر کدام از مخلوقات خود را تدبیر می کند و از آنجایی که هدایت یکی از شئون ربوبیت است، علاوه بر وجهۀ عام خود، وجهه‌ای خصوصی هم دارد، بنابراین خداوند تک تک بندگان خود را هدایت خاص می‌کند. ✅ یکی از درخواست‌های مهمی که اهل بیت علیهم السلام همیشه از خداوند داشته‌اند این است که در یک لحظه هم به خودشان واگذار نشوند. 🍃امام صادق علیه السلام فرموده‌اند: "ربّ لا تکلنی إلی نفسی طرفه عین أبدا لا اقل من ذلک و لا اکثر" ✔️ وقتی معصوم این خواسته را از خدا دارد یعنی انسان حتی برای یک لحظه هم نمی‌تواند خودش، خودش را تدبیر کند. 🍃 در صحیفۀ سجادیه_که از منابع اصلی مباحث تربیتی است_ در دعای۳۳، امام سجاد علیه السلام می‌فرمایند: " خدایا من از تو به واسطۀ علمی که داری طلب خیر می کنم، پس بر محمد و آل محمد صلوات بفرست و برای من حکم به خیر کن. خدایا! به ما معرفت اختیار را الهام کن و آن را وسیله‌ای قرار بده برای اینکه ما راضی شویم به آنچه که برای ما مقدر کرده‌ای و تسلیم آن شویم که تو به آن حکم کرده‌ای، شک و دودلی را از ما دور کن و ما را به یقینی که روزی بندگان مخلصت هست کمک کن. خدایا! ما را به عجز از معرفت آنچه که برای ما انتخاب کرده‌ای گرفتار مکن، چرا که اگر عاجز باشم از شناخت خیری که تو برایم خواسته‌ای، قدر و معرفت تو برایم کوچک می‌شود و به سمتی می‌روم که از عاقبت بخیری دور است..." ✔️ این دعا بیان کننده این مطلب است که: ▫️فهم و تشخیص خیر، با علم ارتباط مستقیم دارد پس کسی جز خدا خیر ما را نمی داند چرا که" الله یعلم و انتم لا تعلمون" ▫️اختیار یعنی گزینش خیر، معرفت اختیار یعنی دانستن و تشخیص خیر از شر؛ حضرت از خداوند معرفت اختیار را این گونه طلب می‌کنند:" ألهمنا معرفة الاختیار" معنای الهام فراتر از قاعده‌های عمومی هدایت است و یک نوع درخواست هدایت و تدبیر خصوصی است. ✅ استخاره به معنای عام، یعنی طلب خیر کردن از خدا، حال چرا اصلاً باید طلب خیر کرد؟ چون خود ما نمی‌توانیم به تنهایی خیر خود را تشخیص دهیم. ✔️ امام صادق علیه السلام فرموده‌اند: "هیچ بنده مؤمنی نیست که از خداوند در کاری طلب خیر کند مگر اینکه خدا بهترین را از دوراهی که مخیر است به او نشان دهد." بنابراین همانطور که قانون‌های طی مسیر به ما گفته شده، برای طلب خیر کردن هم تأکید شده است. ✔️ممکن است کاری که در مسیر رشد ما وجود داره اشکال شرعی نداشته باشه اما برای دنیا و آخرت ما شر باشد، پس باید در همه امور و برای هر لحظه از خداوند طلب خیر کرد. ✅ در مسیر تربیت باید انسان را به سمتی برد که بفهمد به تنهایی و بدون اعتماد به خدا نمی‌تواند مراحل رشد را طی کند. دقت در روایات طلب خیر و تدبیر خاص خداوند نشان می‌دهد که این نگاه باید در تمام امور زندگی جریان پیدا کند. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
جلسه 51 مبانی رشد.mp3
23.5M
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺 🗓 ‌‌‌سه‌شنبه 1 مهرماه ۱۳۹۹ ✳️ ✴️ تواضع. 👤 امام علی (ع) می‌فرماید: ◀️ ای طالب علم! علم، دارای فضائل بسیاری است که در راس آن، تواضع است. 👈 الکافی، ج1، ص48. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
❓هدف تربیت در نگاه دینی چیست؟ دین بناست انسان را با تربیت الهی به کجا برساند؟ بندگی. ❕هدف تربیت انسان در روانشناسی و علوم تربیتی غرب، چیست؟ قطعا در علوم مادی‌گرای غرب، هدف از تربیت، بندگی نیست! شما حتی ردپایی از بندگی هم در علوم غربی پیدا نمی‌کنید. بندگی یعنی چشم گفتن به خدا در هر شرایطی، اما در علوم تربیتی غرب، انسان‌ها "چرا محور" تربیت می‌شوند حتی در برابر خدا! ❗️حالا به این سؤال کنید: مگر می‌شود هدف‌های تربیتی متفاوت، اما روش‌های تربیتی یکسان یا شبیه به هم باشد؟! 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
❗️منبع تربیت از نگاه دین چیست؟ آیا قرآن را به عنوان یک منبع تربیت قبول داریم؟ آیا روایات و سیره معصومین علیهم السلام منبع تربیت هستند؟ چه قدر این ها را قبول داریم؟ عقل‌مان را به عنوان منبع تربیت بیشتر قبول داریم یا قرآن را؟ کدام عقل؟ تعریف دین از عقل و تعریف ما از عقل کدام است؟ ❕ امروز در بازار علم، ظن و گمان را به اسم عقل و علم دارند به ما می‌فروشند، و ما هم خریداریم! خوب هم می‌خریم!! ❗️آیا امروز در دنیای غرب و مکتب مادی‌گرای آن، به جز حدس و گمان و ظن و تجربه، منبع تربیتی وجود دارد؟ ❕چیزی را که آنها به اسم عقل‌ به ما فروختند و ما هم خریدیم، وقتی به آیات و روایات عرضه می‌کنیم، می‌بینیم که تفاوت از زمین تا آسمان است. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺 🗓 ‌‌‌پنج‌شنبه 3مهرماه ۱۳۹۹ ✳️ ✴️ عزت. 👤 امام صادق (ع) می‌فرماید: ◀️ خداوند_تبارک و تعالی_ اختیار هر کاری به مومن داده است، مگر اختیار خوار کردن خویش را. 👈 الکافی، ج5، ص63. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
خلاصه جلسه پنجاه و یکم 1399/6/29 ✅ اگر بپذیریم که دین برای تربیت و رشد در تمام ابعاد زندگی آمده است، آنگاه باید نگرش تربیتی نسبت به تمام ابعاد دین را حفظ کنیم. ما چون رویکرد تربیتی در خواندن دعاها نداریم از دریای مبانی تربیتی محروم شده‌ایم. ✅ روایاتی که به معنای عام استخاره اشاره دارد، تحت تأثیر روایاتی قرار گرفته که دربارۀ استخاره به معنای خاص است و این باعث شده ما از آن روایات عام، کمتر در مباحث تربیتی استفاده کنیم. ✅ مهمترین نیاز ما در زندگی این است که خداوند به صورت خاص در مسیر زندگی، دست ما را بگیرد. با نگاه تربیتی به روایات مربوط به استخاره می‌توان دریافت که انسان در هر لحظه از زندگی باید مضطر این باشد که خداوند مسیر درست را به او نشان دهد. 🍃امام صادق علیه السلام در روایتی در مورد استخاره می‌فرمایند: "نمی‌شود بنده‌ای در کاری صد مرتبه از خدا طلب خیر کند در حالی که در جایی که سر حسین علیه السلام است، ایستاده و حمد و تسبیح و ثنای خدا را می‌گوید و او را با بالاترین صفات یاد می‌کند، مگر اینکه خداوند بهترین آنچه را که او از بین دو کار مخیر است، به او نشان می‌دهد." ✔️ در این روایت با تأکید بر مکانی خاص و توصیف صفات خداوندی، شدت اضطرار انسان به اینکه معبودی چون او باید مسیر زندگی را برایش مشخص کند ،نشان داده شده است. ✅ در هدایت خصوصی باید بپذیریم که نمی‌دانیم و اگر هم بدانیم نمی‌توانیم، پس باید به دنبال دانای توانمند بگردیم که به صورت خاص مسیر را به ما نشان دهد. ✅ در روایتی دیگر برای انتخاب مسیر صحیح در زندگی ویژگی‌های مهمی ذکر می‌شود: "خداوندا آنچه را که نزدیک تر به طاعت و دورتر از معصیت و باعث رضایت تو و ادای حق ربوبی است، برایم آسان کن و من را نیز برای آن آسان گردان، و هر آنچه که این ویژگی ها را نداشت من را از آن و آن را از من منصرف کن." ✔️ در بحث مشاوره ما نمی‌توانیم با این اصول و قواعد موجود در مورد مسائل زندگی همچون ازدواج به طور قطع اظهارنظر کرده و حکم دهیم یا امر و نهی کنیم، در واقع ما نباید در جایگاه رب قرار گرفته و تعیین تکلیف کنیم. 🍃 در پایان اشاره به یک نکته اخلاقی؛ هر کس در هر جایگاهی که هست باید از قضاوت کردن دیگران پرهیز کند مگر اینکه دلیل و حکم شرعی داشته باشد، باید یاد بگیریم که حتی در ذهنمان هم دیگران را قضاوت نکنیم چرا که باعث آلودگی و کدر شدن روح و خانه و زندگی ما می‌گردد. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
جلسه 52 مبانی رشد.mp3
20.76M
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶 با سلام🌹 ✅ دوستانی که توانایی ساخت قطعه‌های کوتاه صوتی یا همون پادکست از مطالب کلاس مبانی و تفسیر تربیتی رو دارن، در صورتی که علاقه مند به همکاری هستن، وارد این کانال بشن👇 https://eitaa.com/joinchat/2385707075Cf72f5f1b86 🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶
خلاصه جلسه پنجاه و دوم ؛1399/7/5 ⛔️ عده‌ای به اسم دین مکتبی را طراحی کرده‌اند که معتقدند ملاک و درستی راه، همان شهود غیبی است که برای هر کس متفاوت از دیگری است و الزاما هم نیاز ندارد که با هدایت عمومی تناسب داشته باشد، این تفکر بسیار خطرناکی است چرا که هدایت عمومی ملاک و معیار هدایت خصوصی است. ✅ معنای هدایت خصوصی این نیست که فقط با الهامات انجام گیرد بلکه خداوند زمینه‌هایی را در زندگی انسان ایجاد می‌کند که با توجه به آن زمینه‌ها، مسیر زندگی، خود به خود به سمت و سویی خاص می‌رود و این عین هدایت است. 🔹سلیمان بن خالد از امام صادق علیه السلام روایت می‌کند: "ای سلیمان تو قلب و گوش‌هایی داری پس وقتی خداوند اراده می‌کند که بنده‌ای را هدایت کند، گوش‌های قلب او را باز می‌کند و وقتی به چیزی غیر از هدایت او اراده می‌کند، گوش‌های قلبش را می‌بندد و دیگر روی صلاح را نخواهد دید، اینکه خداوند فرمود بر دل‌های آنها قفل است، منظور بسته شدن گوش‌های قلب آنها است. ✔️ نکته: وقتی بناست که انسان هدایت شود باید غیر از گوش سر، گوش‌های قلبش هم شنوا شود. 🔹حمدان بن سلیمان نیشابوری می‌گوید از امام رضا علیه السلام درباره آیه" من یرد الله ان یهدیه یشرح صدره للاسلام" پرسیدم، حضرت فرمودند: معنی آن آیه این است که هر کسی را که خداوند اراده کند به خاطر ایمانی که دارد به بهشتش و خانه آخرتش هدایت کند، سینه‌اش را برای اطمینان به خداوند و آرام شدنش وسعت می‌دهد، پس اگر کسی در دنیا کفر ورزید و عصیان و سرکشی کرد، خداوند اگر بخواهد به خاطر این کفر و عصیان او را از بهشت و دار آخرتش گمراه کند، سینه‌اش را بسیار تنگ قرار می‌دهد تا در همان حالت کفر دچار شک و در اعتقاد قلبی دچار اضطرار شود و اسلام آنقدر برایش سخت گردد، گویی که می‌خواهد به آسمان پرواز کند. ✔️در این روایت به دو مرحله اشاره شده است، مرحله اول همان هدایت عمومی است که عده‌ای در نتیجه عمل به آن سینه‌شان وسعت پیدا می‌کند و مرحله دوم اشاره به هدایت خصوصی است که اعتماد و اطمینان قلبی نسبت به خداوند از مصادیق آن است. ✅وقتی در مورد هدایت خاص صحبت می‌کنیم، فقط منظور نشان‌دادن‌ها نیست بلکه از راه‌بردن‌ها، از زمینه‌سازی‌ها و وجود ابزارها هم حرف می‌زنیم. در این مرحله خداوند به معنای حقیقی دست انسان را می‌گیرد. 🍃امام صادق علیه السلام فرموده‌اند: مقصود خداوند از آیه۱۷ سوره کهف "مَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ وَلِيًّا مُرْشِدًا" این است که، خداوند تبارک و تعالی روز قیامت ظالمین را از دار و خانه کرامتش گمراه می‌کند و اهل ایمان و عمل صالح را به بهشتش هدایت می‌کند. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
جلسه 53 مبانی رشد.mp3
22.81M
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
سلام وقت همگی بخیر و عزارداریها قبول. ان شاء الله جلسۀ بعدی کلاس مبانی، اولین شنبه بعد از ماه صفر. موفق باشید
سلام وقت همگی بخیر ✅قبل از این که کلاس، عمومی بشه، از اعضای کلاس خواستم یه فرم نظرسنجی رو پر کنن تا تصویر روشن‌تری از اعضای کلاس داشته باشم. ✅بعد از اعلام عمومی کلاس، تعداد اعضا چند برابر شد. حالا از همه خواهش می‌کنم به لینکی که براتون می‌ذارم برید و چند دقیقه وقت بذارید و فرم رو پر کنید. ✅از اونایی هم که تو سری قبل زحمت کشیدن درخواست می‌کنم که این کار رو انجام بدن. از این که وقت می‌ذارید و به درخواست خادم خودتون توجه می‌کنید، ممنونم. 🖊لینک نظر سنجی: https://survey.porsline.ir/s/WBrAw7w موفق باشید محسن عباسی ولدی
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺 🗓 ‌‌‌یک‌شنبه 20 مهرماه ۱۳۹۹ ✳️ ✴️ تکبر! 👤 امام صادق (ع) می‌فرماید: ◀️ ریشه کفر، سه چیز است: حرص، و حسد. 👈 الکافی، ج2، ص289. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
❗️اصلی‌ترین نکته‌ای که باید در مسائل مبانی تربیت درباره آن صحبت شود، بحث خداست. ❕بحث خدا را باید حل کرد، نه برای اثبات اینکه نوع نگاه ما با غربی‌ها فرق دارد، این که یک چیز مشخص است. ❗️بحث خدا را باید حل کرد تا مشخص شود که نگرش ما در توحید، چه تأثیری در خروجی علوم انسانی و به صورت خاص، علوم تربیتی و تربیت دینی خواهد داشت. ❕مکتب غربی در باره‌ی نوع نگاهش به خدا و به عبارت دیگر درباره‌ی بی‌اعتقادی خودش به خدا صراحتاً حرف زده و می‌زند. در علوم انسانی و علوم تربیتی غربی شما ردّپایی هم از حجت بودن خدا، مربی بودن خدا، اصل بودن توحید و محور بودن توحید، نمی‌بینید. ❓باید به این سؤال مهم پاسخ داد که در تربیت دینی و تربیت غربی، نقش خدا در تربیت کجاست؟ 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
✅اول این که از کسایی که فرم نظرسنجی رو پر کردن، کمال تشکّر رو دارم. ✅دوم این که ظاهرا تعداد زیادی از شرکت کننده‌ها در پایان کار، دگمۀ ارسال رو نزدن. اگر این کار رو نکنید، پاسخ‌های شما به دست ما نمی رسه. پس لطف کنید و اگه این کار انجام ندادید، برگردید و تا پایان نظر سنجی برید و دگمه ارسال رو بزنید. ✅سوم این که کسایی هم که تا حالا شرکت نکردن، لطف کنن و چند دقیقه وقت بگذارن و تو این نظرسنجی شرکت کنن. موفق باشید
❗️یکی از مشکلات امروز جبهه‌ی انقلاب این است که مأمومین این جبهه، به پای امام این جبهه نمی‌رسند و یکی از دلایل اصلی آن هم، فاصله‌ی فکری بین مأمومین و امام است، نه کمی توان و قوت و نیرو. ‼️انگیزه‌های ما متناسب با فکری که در ذهن ماست شکل می‌گیرد؛ خیلی وقت‌ها نوع افکار ما، کاملاً متفاوت با چیزی است که ایشان بیان می‌کنند و به آن عقیده دارند. این فاصله، فاصله‌ی معناداری ست. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺 🗓 ‌‌‌سه‌شنبه 22 مهرماه ۱۳۹۹ ✳️ ✴️ تکبر! 👤 امام صادق (ع) می‌فرماید: ◀️ هیچ فردی نمی ورزد؛ مگر به این دلیل که در درون خویش یافته است. 👈 الکافی، ج2، ص312. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
❗️بیاید تکلیف‌مان را با صفت خالقیت خدا روشن کنیم؛ آیا می‌توان نقشه تربیت و رشد انسان را از کسی غیر از خالقش گرفت؟ ‼️خدا خودش انسان را خلق کرده، جسمش را خودش خلق کرده، روحش را هم خودش خلق کرده، خدا می‌داند من به چه چیزی نیاز دارم، خدا می‌داند چه عاملی باعث رشد من می‌شود، خدا می‌داند چه چیزی من را وسوسه می‌کند، خدا می‌داند چه چیزی من را مضطرب می‌کند، خدا می‌داند چه چیزی اضطراب من را آرام می‌کند، خدا می‌داند من چگونه باهوش می‌شوم، خدا می‌داند چگونه حافظه‌ی من کم می‌شود، خدا می‌داند من چه.... این یک نتیجه‌ی خیلی واضح از خالقیت است. 🔻به آیه ١۶ سوره قاف دقت کنید، چه قدر این آیه زیباست: "و لقد خلقنا الانسان و نعلم ما توسوس به نفسه و نحن اقرب الیه من حبل الورید" آقا! ما خودمان انسان را خلق کردیم، خودمان می‌دانیم نفسش به چه وسیله‌ای او را وسوسه می‌کند، اگر نقشه تربیتش را می‌خواهی پیش من است... ❕در نگرش غربی، رابطه‌ی خدا و انسان در خالقیت، مثل رابطه‌ی ساعت سازی است که ساعت را ساخته و آن را کوک کرده و رفته است، ولی در نگاه دین که اینگونه نیست. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd