eitaa logo
مبانی نظری ولایت فقیه
469 دنبال‌کننده
83 عکس
2 ویدیو
9 فایل
گفتمان سازی مباحث ولایت فقیه برای جامعه انقلابی و حزب الهی
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ولایت فقیه در برابر ولایت تمدن غرب♦️ 🔹حکومت به‌حکم اولی حق دارد که تصرف کند و اساساً ولایت او در چارچوب احکام اولیه و ثانویه نیست. 🔹حکومت، جامع همه شئون اسلام است و احکام، بخشی از اسلام هستند (و هی شأن من شؤونها). هدف اسلام، تحقق عدالت است و مطلوبیت احکام به خاطر این است که طریق تحقق عدالت‌اند و الا خود این احکام اجتماعی، مطلوبیت بالذات ندارند. آیت الله سید محمد مهدی میرباقری بخش اول ▫️تشکیل حکومت اسلامی و شیعی در زمان غیبت و فضایی که برای فکر کردن فقها به مسائل اجتماعی و سیاسی فراهم شده است، موجب شده تا علمای دین مباحث گسترده‌ای را در حوزه فقه حکومتی و فقه اجتماعی مطرح کنند. ▫️یکی از این فقها که درس خارج فقه با موضوع «مبانی فقه حکومتی» برگزار کرده «آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری» رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم است. این جلسات اواخر سال 91 و اوایل سال 92 در قم برگزار شده است. در این گزارش به روایت نظر او درباره تعریف فقه حکومتی از منظر امام خمینی (ره) می‌پردازیم. 🔸آیت‌الله میرباقری در مباحث خودش، ابتدا دو رویکرد کلی در فقه حکومتی را از هم تفکیک می‌کند. 1⃣ اولی فقه حکومتی به‌مثابه «فقه احکام اجتماعی اسلام» است که حاکم و حکومت موظف به اجرای آن احکام هستند. 2⃣ رویکرد دوم فقه نظام است. در این رویکرد غیرازاین احکام کلی، نظام‌هایی از متن دین استنباط هستیم که در بیان شهید صدر (ره) گاهی از آن به مکتب یا مذهب تعبیر می‌شود. این رویکرد قائل به نظاماتی ورای احکام کلی است که این نظامات باید در جامعه محقق شود. این نظامات یا مکاتب به‌ویژه در حوزه «منطقه الفراغ» که حوزه احکام الزامی نیست می‌تواند مبنای جعل قوانین باشد. ▫️افق‌گشایی امام در فقه 🔸استاد میرباقری با این مقدمه رویکردی را که خودش آن را پیگیری می‌کند و عنوانش «فقه سرپرستی» است، مطرح کرده و برای ورود به این رویکرد، نظر امام (ره) درباره فقه و حکومت را توضیح می‌دهد و از رویکرد امام (ره) با عنوان «افق‌گشایی در فقه» تعبیر می‌کند. 🔸او برای تشریح نظر امام (ره) جمله‌ای از کتاب‌البیع ایشان را یادآوری می‌کند: «الإسلام هو الحکومة بشؤونها، و الأحکام قوانین الإسلام، و هی شأن من شؤونها، بل الأحکام مطلوبات بالعرض، و أُمور آلیة لإجرائها و بسط العداله». یعنی حقیقت اسلام، همان حکومت با تمامی شئون آن است. 🔸حکومت، جامع همه شئون اسلام است و احکام، بخشی از اسلام هستند (و هی شأن من شؤونها). هدف اسلام، تحقق عدالت است و مطلوبیت احکام به خاطر این است که طریق تحقق عدالت‌اند و الا خود این احکام اجتماعی، مطلوبیت بالذات ندارند. میرباقری تأکید می‌کند که عدالتی که ایشان می‌گویند همان تربیت انسان است و این عدالت، با تربیت انسان در نفوس انسانی و به‌تبع، در بیرون انسان و در جامعه محقق می‌شود. 🔸او درباره تقدم حکومت و عدالت بر سایر احکام اولیه و ثانویه اسلام، به بخشی از نامه امام (ره) به رئیس جمهور و امام‌جمعه وقت تهران اشاره می‌کند: «باید عرض کنم حکومت، که شعبه‌ای از ولایت مطلقه رسول اللَّه (ص) است، یکی از احکام اولیه اسلام است و مقدم بر تمام احکام فرعیه، حتی نماز و روزه و حج است. حاکم می‌تواند مسجد یا منزلی را که در مسیر خیابان است خراب کند و پول منزل را به صاحبش رد کند » و در ادامه توضیح می‌دهد که نظر امام (ره) این نیست که حاکم مثل مکلف، احکام اولیه و ثانویه دارد و آن را اجرا می‌کند. این‌گونه نیست که مثلاً در شرایطی برای حفظ نظام اجتماعی، مضطر به خیابان‌کشی می‌شویم؛ یعنی مثلاً بین حفظ نظم و حفظ حریم خصوصی مردم تزاحم می‌شود و چون حفظ نظام، مقدم است حاکم، حکم ثانوی را اجرا می‌کند! 🔸 ایشان تصرفات حاکم را از نوع احکام ثانویه نمی‌دانند، بلکه حکومت به‌حکم اولی حق دارد که تصرف کند و اساساً ولایت او در چارچوب احکام اولیه و ثانویه نیست. ادامه دارد ... sobhe-no.ir/newspaper/279/13/10704 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
♦️ولایت فقیه در برابر ولایت تمدن غرب♦️ 🔹حکومت نشان‌دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است، فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تا گور است. 🔹هدف اساسی این است که ما چگونه می‌خواهیم اصول محکم فقه را در عمل فرد و جامعه پیاده کنیم. آیت الله سید محمد مهدی میرباقری بخش دوم (بخش آخر) ▫️تشکیل حکومت اسلامی و شیعی در زمان غیبت و فضایی که برای فکر کردن فقها به مسائل اجتماعی و سیاسی فراهم شده است، موجب شده تا علمای دین مباحث گسترده‌ای را در حوزه فقه حکومتی و فقه اجتماعی مطرح کنند. ▫️اختلاف نظر امام با شهید صدر 🔸میرباقری معتقد است که نظر امام (ره) با نظر شهید صدر اختلاف دارد و این اختلاف را این‌گونه بیان می‌کند: «حکومت می‌تواند از انجام هر امری عبادی و یا غیرعبادی، مادام که جریان آن مخالف مصالح اسلام است جلوگیری کند. البته می‌توان گفت که هیچ‌وقت اسلام مزاحمت با نماز ندارد یا با اصل حج مزاحمت پیدا نمی‌کند، اما در شرایط خاصی ممکن است به خاطر جهاتی با حج مزاحمت پیدا کند. این نظر، برخلاف بیان مرحوم شهید صدر(ره) است که حکومت هیچ جا نمی‌تواند با احکام اولیه مزاحمت پیدا کند. البته پیداست که معنا ندارد حکومت همه‌جا با احکام اولیه مزاحمت کند والا جعل احکام اولیه بی‌معنا می‌بود و [فقط] حکومت جعل می‌شد!» 🔸آیت‌الله میرباقری این رویکرد امام (ره) را در جهت جاری شدن حقیقت اسلام در شرایط مختلف زمانی و مکانی قلمداد می‌کند و معتقد است که اگر این رویکرد را نداشته باشیم، تشکیل حکومت اسلامی در شرایط سیال زمانه هیچ‌گاه ممکن نخواهد بود. 🔸 میرباقری می‌گوید: «آن حاکمیتی که در همه شرایط می‌تواند محقق شود حاکمیتی است که مطلق باشد و در چارچوب احکام و مقید به آن‌ها نباشد. شیوه جدید زندگی مدرن، اقتضائاتی دارد که این اقتضائات، به‌طورکلی با احکام اولیه قابل‌جمع نیستند و حکومت اسلامی در شرایط سیال قابل تحقق نخواهد بود. از اینجاست که امام (ره) می‌گویند که اسلام باید حکومت کند و این شرایط را به نفع اسلام تغییر دهد و در تصرفات خود می‌تواند ماورای فقه موجود عمل کند.» 🔸او همچنین به یکی از برداشت‌های نادرست ازنظر امام (ره) اشاره و آن را نقد می‌کند. به نظر می‌رسد میرباقری در این نقد، به نظر سعید حجاریان درباره امام خمینی (ره) اشاره دارد.حجاریان در کتابی با عنوان از «شاهد قدسی تا شاهد بازاری»، امام (ره) را «کاتالیزور سکولاریزاسیون» عنوان و بیان کرده بود که مصلحت‌سنجی در نظر امام (ره) مبتنی بر کارشناسی سکولار و مقدم بر احکام اولیه می‌شود؛ لذا اگر کارشناسان جامعه گفتند که مصلحت نظام، فلان است و با نظر شورای نگهبان مخالف بود، به مجمع تشخیص مصلحت می‌رود و در آنجا حکم کارشناسان مقدم می‌شود و تدریجاً کارشناسی، حاکم بر فقه می‌شود؛ یعنی حجاریان قائل است که اسلام و ولایت‌فقیه برای بقای خود مجبور است شرایط موجود را امضا کند. 🔸میرباقری در نقد این نظر می‌گوید: «براساس نظر امام (ره) نه این است که حکومت ولایت مطلقه، مجری احکام اولیه و ثانویه باشد و نه این است که تصمیمات حکومت بر اساس انانیت نفس و استکبار و حتی مبتنی بر اهواء عمومی است و نه اینکه تصمیمات حکومت فقط مبتنی بر مصلحت عرف کارشناسی (نه مصلحت اسلام) واقع شود.» 🔸 البته میرباقری تأکید می‌کند که در نظر امام قانون الهی بر رفتار حکومت اسلامی حاکم است؛ اما معتقد است که امام (ره) میان احکام فقه سنتی و فقه مطلوب تفاوت قائل می‌شود. ▫️مواجهه امام (ره) با تمدن غرب 🔸آیت‌الله میرباقری در انتها این‌گونه نتیجه‌گیری می‌کند که ازنظر امام (ره)، فقیه و مجتهد کسی است که بتواند شئون انسان را از گهواره تا گور اداره و سرپرستی کند. 🔸او بر مفهوم «ولایت» یا همان سرپرستی و اداره تأکید می‌کند و در تأیید سخن خود فرازی ازنظر امام (ره) را می‌آورد: «حکومت نشان‌دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است، فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تا گور است». 🔸مسأله مستحدث‌ها که میرباقری آن را پیش روی امام (ره) می‌داند، ولایت کفار و ولایت باطل است که در تمدن مدرن غرب ظهور کرده است. او معتقد است امام خمینی (ره) نه‌فقط با برخی از نظامات ناشی از تمدن غرب که شامل نظامات اقتصادی، سیاسی و تکنولوژیک می‌شود، مواجه شده، بلکه با کلیت ولایت تمدن غرب روبه‌رو بوده است. 🔸آنجا که امام می‌فرماید: «هدف اساسی این است که ما چگونه می‌خواهیم اصول محکم فقه را در عمل فرد و جامعه پیاده کنیم و بتوانیم برای معضلات جواب داشته باشیم و همه ترس استکبار از همین مسأله است که فقه و اجتهاد جنبه عینی و عملی پیدا کند و قدرت برخورد در مسلمانان به وجود آورد.» sobhe-no.ir/newspaper/279/13/10704 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️آیت الله‌ میرباقری : مساله امام ولایت فقیه در برابر ولایت تمدن غرب است. sobhe-no.ir/newspaper/279/13/10704 عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
🔹آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) در نشست ترویجی فقه معاصر : ▫️ولایت فقیه برای فقیه منطقة الفراغ ايجاد می کند تا بر اساس مصالح اسلام و مسلمین بتواند معضلات جامعه اسلامی را اصلاح کند. ▫️ لاریب و لاشک که فقه شیعه فقه نظام مند است ، اینکه حضرت فرمود علینا القاء الاصول و علیکم التفریع یعنی فقه ما در تمامی ابواب نظام مند است و قواعد کلی دارد. عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
▫️ولایت مطلقه فقیه و قلمرو آن در کلام امام خامنه ای عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 ‌ http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
▫️نشست تخصصی گروه علمی کلام با موضوع «مبانی کلامی ولایت فقیه در اندیشه علماء شیعه با تاکید بر نظریه آیت الله العظمی بروجردی» با ارائه دکتر علیرضا میرزایی 🔹سه شنبه ۲ بهمن ماه سال ۹۷ ساعت ۱۹ 🔹قم خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ ( مجمع عالی حکومت اسلامی ) ▫️عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 ‌ http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
▫️آیت الله سیفی مازندرانی: رای مردم مقبولیت می آورد نه مشروعیت 🔹اساسا اینکه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ملاک مشروعیت همه مناصب حکومتی، منوط به رای مردم باشد، حرف باطل و مخالف شرع می باشد. 🔹دلیل باطل بودن این ادعا مخالفت آن با ضرورت دین و آیات شریفه ی قرآن مجید و روایات متواتره و اجماع فقهای شیعه است. ▫️عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 ‌ http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️بیانات حجت الاسلام احمد واعظی( ریاست محترم تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) 🔹اصل ولایت داشتن یک فقیه از مسلمات فقه شیعه است. 🔹هیچ‌فقهی وجود ندارد که شان ولایت را برای فقیه قائل نباشد. 🔹منشاء اختلاف بین فقها در مساله ولایت فقیه در ۲ امر است: 1⃣ منصوب از امام معصوم است این ولایت برای فقیه یا نه؟ 2⃣ دایره و محدوده ولایت فقیه چقدر است؟ ▫️عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 ‌ http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
▫️نشست علمی تبیین نظریه «حکومت اسلامی و ولایت فقیه» همراه با رونمایی از کتاب ؛ با حضور: آیت الله طباطبایی نژاد 🔹شنبه ۴ اسفند ماه سال ۹۷ 🔹اصفهان، سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ▫️عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 ‌ http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
▫️گفت وگوی منتشر نشده مفتاح با مرحوم آیت الله محمد مومن: 🔹بحث حکومت اسلامی و ولایت امر به معنای وسیع که شامل ولایت پیامبر(ص)، ائمه اطهار(ع) و ولایت فقیه می‌شود. 🔹متأسفانه برای بسیاری از حوزویان و فضلا نیز محجور و مظلوم واقع شده است. ▫️عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 ‌ http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
🔹مجله الکترونیکی سلسله نشست ها و سمینارهای علمی " ولایت فقیه " به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ▫️عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 ‌ http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
🔹مجله الکترونیکی سلسله نشست ها و سمینارهای علمی " ولایت فقیه " به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ▫️عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 ‌ http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
♦️شانیت ولی فقیه بر حکومتداری♦️ 🔹آیه «أَقِیمُوا الدِّینَ» به تنهایی و با قطع نظر از آیات و روایات دیگر می تواند دلیل محکمی برای تشکیل حکومت باشد، 🔹چون اقامه دین توسط جاهل و مقلد صورت نمی گیرد، بلکه باید فرد عادل، عالم، فقیه و امینی باشد تا آن را اقامه کند. آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی بخش اول ▫️به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی، استاد برجسته حوزه علمیه قم در درس مسائل مهمه و مستحدثه با اشاره به آیات قرآن به اثبات ولایت فقیه پرداخت . 🔸ایشان تأکید کرد: بدون تردید هیچ یک از آیات فی نفسه ناظر و مورد استدلال به ولایت فقیه نیست ولی به زمینه برخی دلایل عقلیه و نقلیه خارجی این آیات دلالت بر ولایت فقیه دارد. 🔸وی افزود: از مجموعه آیات استفاده می شود که شارع به ولایت جهال و حکومت ظالمین، کاذبین، فاسدین و… راضی نیست. بنابراین صلاحیت ولایت بر حکومت بر کسی قرار می گیرد که صفات منفی این ها(جهال) در او نباشد و این صفات تنها در عالم عادل و فقیه امین نیست. لذا امکان به دست آوردن قطعیت رضایت شارع برای حکومت نیست مگر این که صفات منفی وجود نداشته باشد و آن منحصر می شود در کسی که فقیه و عادل است. 🔸آیت الله سیفی مازندرانی تأکید کرد: قرآن می فرماید «لَا تُطع مَنْ اَغْفَلنَا قَبْلَهُ عَنْ ذِکرِنا واتّبَع هَوَاه وَ کان أَمرُهُ فُرُطاً» این آیه نشان می دهد هر کسی به هر نحوی تبعیت از هوا کند صلاحیت حکومت و تبعیت را ندارد. 🔸آیات دیگر می گوید «فَلا تُطِعِ الْمُکَذِّبِینَ» و «اَنِ اعبُدُوا اللهَ وَ اجتَنِبُوا الطّاغوت.» در حقیقت عقل حکم می کند وقتی شارع مقدس راضی به حکومت این افراد(جهال) نیست پس حکومت در کسی متصور است که این صفات منفی را نداشته باشد و آن فرد عالم دین خدا، امین و عادل است. 🔸وی ادامه داد: البته ممکن است کسی بگوید آیه ناظر به حکومت نیست. در پاسخ باید گفت حکومت امر مهمی است و دین خدا در جامعه اقامه نمی شود مگر این که حکومت باشد. 🔸مگر می شود شارع تمام احکام را بیان کرد ولی موضوع مهمی مانند حکومت را بیان نکند. عقل این را نمی پذیرد، چون حکومت مهم ترین عاملی است که با آن احکام و حدود الهی اجرا می شود. اهمال از این موضوع مهم(بیان حکومت) برای شارع مقدس قبیح است. 🔸این استاد برجسته حوزه علمیه عنوان کرد: قرینه عقلیه بر آیات ظهور می کند که از این ها(جهال) اطاعت نکنید. از سوی دیگر آیه می گوید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم.» بنابراین نه تنها عقل این موضوع(بیان نکردن حکومت) را قبیح می داند بلکه در آیات دیگر دلیل داریم که شارع به بحث اطاعت متعرض می شود. 🔸بنابراین در آیات مقصود تنها اطاعت نکردن نیست. این اهمال از شارع حکیم قبیح است که دین را نازل کند و در آن احکام، حدود و… را بیان کند سپس بگوید من به بحث حکومت کار ندارم. بنابراین بر اساس قرینه عقلیه و قرینه نقلیه می فهمیم از این ها اطاعت نکنید، بلکه از کسانی اطاعت کنید که این صفات را نداشته باشند. 🔸وی اذعان داشت: همچنین جعل ولایت برای آیه «اولی الامر» ملاکی دارد که ما قطع داریم این ملاک در عصر غیبت در فقیه وجود دارد. البته خود آیه فی نفسه نظارت ندارد بلکه بر اساس روایات امام رضا(ع) این ملاک ها در کسی که متصور است ولایت نیز برای او محقق می شود. ادامه دارد ... https://goo.gl/CkGvFj ▫️عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 ‌ http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
▫️مقاله "فقه حکومتی از منظر شهید صدر" با مروری بر ویژگی های فقه نظامات 🔹زیر نظر آیت الله سید محمد مهدی میرباقری منتشر شده در نشریه راهبرد فرهنگ ؛ شماره ۳۷ ؛ زمستان ۹۵ ▫️عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 ‌ http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
♦️شانیت ولی فقیه بر حکومتداری♦️ 🔹اقامه دین در جامعه بدین شکل است که تمام احکام، حدود، دیات و… الهی اجرا شود، این اجرا تنها با وجود حکومت میسر است. 🔹مسلماً اقامه دین متوقف است بر تمکن و تمکن حاصل نمی شود برای اقامه دین مگر با تشکیل حکومت. آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی بخش دوم (بخش آخر) ▫️به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی، استاد برجسته حوزه علمیه قم در درس مسائل مهمه و مستحدثه با اشاره به آیات قرآن به اثبات ولایت فقیه پرداخت . 🔸آیت الله سیفی مازندرانی با اشاره به آیه «شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الدِّینِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِی أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ وَمَا وَصَّیْنَا بِهِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى وَعِیسَى أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ» گفت: استدلال آیه این است که ما اقامه دین را برای همه انبیای الهی قرار دادیم. اقامه نیز به معنای اجرا کامل و تمام دین است که استمرار نیز داشته باشد. اقامه دین در زندگی فردی مانند برپایی نماز، روزه و… با تمام صفات است که فرد باید اجرا کند ولی اقامه دین در جامعه چگونه است؟ اقامه دین در جامعه بدین شکل است که تمام احکام، حدود، دیات و… الهی اجرا شود، این اجرا تنها با وجود حکومت میسر است. 🔸وی اضافه کرد: حدود، دیات و… برای مسلمین هم جعل شده است، مگر فرد مسلمان خطا نمی کند؟ ولی آیا فرد خاطی خود را محاکمه می کند؟ اصلاً. باید کسی باشد تا در جامعه احکام، حدود، دیات و… را برای مؤمنین اجرا کند. اگر دشمن حمله کرد تا عزت مسلمین را زیر سؤال ببرد چه کسی باید از عزت مسلمین دفاع کند. چه کسی باید از سرمایه مسلمین دفاع کند؟ اگر قرار باشد کسی نباشد برخی به این سرمایه ها تسلط پیدا کرده و دوباره ارباب گری به وجود می آید. این ها مسائل وجدانی و قضیه حقیقه است. 🔸استاد حوزه بیان کرد: ماهیت طبیعی اقامه دین، یجب است. یعنی وقتی در خارج باشد اطاعت شده و اگر نشده، باید بشود. زمان که تشریع می شود بر نبی مکرم تکلیف می کند. نه تنها بر نبی اکرم(ص) بلکه به مؤمنان دیگر نیز می گوید پیامبر را در اقامه دین یاری کنید، یعنی هر کسی باید به وظیفه خودش عمل کند. اختصاص به پیامبر(ص) ندارد وگرنه می گفت یا ایها النبی اقیم دین. تمامی مؤمنین وظیفه دارند پیامبر(ص) را در اقامه دین یاری کنند. در طول عصرها برای دیگران نیز همین موضوع صدق می کند. 🔸وی در پاسخ به پرسش «اگر قرار باشد مردم اقامه دین کنند به حاکم مشروعیت می دهند؟» گفت: مردم اطاعت می کنند؛ اطاعت از خداوند متعال. این ها با مساعدت اقامه دین می کند و مطیع هستند بنابراین هرگز منشأ مشروعیت، مردم نیستند. 🔸آیت الله سیفی مازندرانی پرسش «اقامه دین مشروط به قدرت است یا هر کسی باید به اندازه توانش انجام دهد.» را این گونه پاسخ داد: این هم مانند سایر احکام الهی مشروط به توان است. قدرت و تمکن از قرائن عامه عقلی برای تکلیف است. مسلماً اقامه دین متوقف است بر تمکن و تمکن حاصل نمی شود برای اقامه دین مگر با تشکیل حکومت. چون اگر بخواهیم حدود، احکام و… را در داخل بلاد اسلامی و یا در مقابل بلاد کفر اجرا کنیم، با مزاحمت ها روبرو می شویم. چون افرادی در صدد فتنه بر می آیند، اگر قدرت قهریه و قدرت نباشد حتی حدود قرآن و احکام قابلیت اجرا ندارد چون آشوب و… رخ می دهد. 🔸وی گفت: آیه «أَقِیمُوا الدِّینَ» به تنهایی و با قطع نظر از آیات و روایات دیگر می تواند دلیل محکمی برای تشکیل حکومت باشد، چون اقامه دین توسط جاهل و مقلد صورت نمی گیرد، بلکه باید فرد عادل، عالم، فقیه و امینی باشد تا آن را اقامه کند. https://goo.gl/CkGvFj ▫️عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 ‌ http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
🔹اثبات ولایت برای فقیه به بیان ساده عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
▫️آیت الله شهید محمد باقر صدر و ولایت فقیه 🔹شهید صدر با همه توان خود از انقلاب اسلامی و رهبری آن حمایت می‌کرد و پیوسته با رهبر انقلاب در تماس بود و از هر وسیله‌ای برای پشتیبانی از امام خمینی (ره) بهره می‌گرفت. 🔹وقتی امام خمینی (ره) درس ولایت فقیه را در نجف آغاز کرد، شهید صدر به شاگردان برجسته خود از جمله سید محمود هاشمی و سید محمد صدر (ره) دستور داد که در درس امام خمینی (ره) شرکت کنند. 🔹 در همین راستا به شاگردانش توصیه کرد که جزوات درسی امام خمینی (ره) درباره «ولایت فقیه» را منتشر و در کلاس درس شهید توزیع کنند. 🔹همچنین از سید حسین صدر [فرزند سید اسماعیل صدر] خواست به منظور تأیید امام خمینی (ره) در درس ایشان حضور به‌هم‌رساند. ر.ک: السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق، ج ۲، ص ۴۵. ▫️عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 ‌ http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
▫️کتاب «جستاری در مبانی نظری ولایت فقیه»اثر آیت الله سید محمد مهدی میرباقری 🔹اگر نظام ولایت فقیه را ساختار حضور دین در جامعه و حکومت بدانیم، تبیین مبانی دین‌شناختی و جامعه‌شناختی ضرورت پیدا می‌کند. 🔹به‌عبارت دیگر، اگر پذیرش ولایت فقیه را یک حکم شرعی تلقی کنیم، پیش‌فرض‌های کلامی در ناحیه «حکم» و پیش‌فرض‌های جامعه شناسی در ناحیه «موضوعِ» حکم حضور دارند. 🔹این کتاب، در دومحورکلی و چهارفصل تنظیم شده است. محورهای کتاب عبارتند از: الف. سیر اثبات مبانی «کلامی» و «جامعه‌شناختی» ولایت فقیه که سه فصل اول را شامل می‌شود: فصل اول، مبانی کلامی ولایت فقیه؛ فصل دوم، مبانی جامعه‌شناختی و ساختارحکومت؛ فصل سوم، کیفیت جریان دین درحکومت وجامعه. ب. نقد و بررسی نظریه «ولایت حکیم» که موضوع فصل چهارم کتاب است. 🔸قیمت کتاب ۵۵۰۰تومان ؛ ۱۱۵ صفحه ؛ چاپ چهارم. ▫️عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 ‌ http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
▫️عرضه کتاب «فقیه در قامت حاکم جامعه اسلامی» 🔹خرید آنلاین، «وبسایت پاتوق کتاب فردا» https://bookroom.ir/book/63404 🔸کتابفروشی های قم چهارراه شهدا، «بوستان کتاب» ؛ صفاییه، «کتابستان رضوی» ▫️عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 ‌ http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
♦️کم کاری در ترویج بحث ولایت فقیه♦️ 🔹همه اختیاراتی که در اداره کشور برای فقیه لازم است همان اختیاراتی است که برای پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بوده است. 🔹بنده درباره ولایت امر درس خارجی داشتم و تقریباً یک دوره ۱۵ ساله به طول انجامید و در آن مباحث مختلف حکومت اسلامی را بررسی کردم. آیت الله محمد مومن قمی بخش اول ▫️به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، چندی پیش جمعی از اعضای دبیرخانه مفتاح با مرحوم آیت الله محمد مؤمن دیدار و گفت وگو کردند. 🔸در این دیدار آیت الله مؤمن پس از شنیدن گزارش عملکرد دبیرخانه مفتاح، بر تشریح مبحث ولی امر و همچنین اسلامی سازی علوم انسانی در حکومت اسلامی تأکید کرد و بیان داشت: بحث حکومت اسلامی و ولایت امر به معنای وسیع که شامل ولایت پیامبر(ص)، ائمه اطهار(ع) و ولایت فقیه می شود متأسفانه برای بسیاری از حوزویان و فضلا نیز محجور و مظلوم واقع شده است. 🔸وی افزود: برای عده ای از حوزویان روشن نیست که ولایت امر تنها مختص پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) نیست بلکه در زمان غیبت به ولایت فقیه نیز می رسد. امام راحل با دید فقهی صحیح خود موضوع ولایت را مطرح و آن را پیگیری کردند. پس از آن طی ۱۵ سال کلنگ حکومت اسلامی را زدند و به لطف خدا خودشان نیز ولایت را بر عهده گرفتند و پس از ایشان نیز مقام معظم رهبری عنایت کرده و پا جای پای امام گذاشتند. 🔸این استاد برجسته حوزه تأکید کرد: بنده ۱۸ سال پیش که مقام معظم رهبری به قم آمده بودند به ایشان عرض کردم خوب است بحث ولایت امر در دستور دروس حوزه قرار گیرد و در دروس خارج نیز تشریح شود. پس از آن دیدار در دروس سطح(قم) مقداری نسبت به ولایت امر کار شد. حتی طلاب خواهر نیز در این زمینه مباحثی را مورد مطالعه قرار دادند. منتها آن کاری که باید انجام می شد انجام نشد. 🔸 البته بنده درباره ولایت امر درس خارجی داشتم و تقریباً یک دوره ۱۵ ساله به طول انجامید و در آن مباحث مختلف حکومت اسلامی را بررسی کردم. در حالی که پیش از انقلاب چنین مسائلی حتی در نجف نیز مطرح نبود. 🔸آیت الله مؤمن تأکید کرد: یکی از کارهایی که لازم است انجام شود مباحث مربوط به حکومت اسلامی و ولایت امر است که خداوند ولایت امر را برای نبی اکرم(ص) قرار داد و شامل همه پیامبران نشد. پس از ایشان ولایت امر به دوازده امام رسید. بحث ولایت باید به صورت گسترده صحبت شود زیرا با این بحث، ولایت اهل بیت(ع) و ولایت فقیه ثابت می شود. 🔸طلاب باید این مباحث را بدانند البته نمی گویم که استدلال کنند و در مرحله اول بفهمند. این ها خیلی زحمت دارد ولی به آن نیاز است. باید بحث شود که ولایت پیامبر(ص) چگونه است. درباره ولایت امر باید به طور گسترده صحبت شود تا مشخص شود اختیارات، منابع مالی و… وی چیست. این مباحث را نه تنها طلاب بلکه باید مسلمانان بدانند. 🔸این کار اصلی است و مسأله حکومت اسلامی باید بحث شود تا طلبه و فاضلی که در قم است نسبت به این موضوع خوب آگاه باشد. بحث شود ولایت امر برای پیامبر(ص)، امام(ع) و فقیه چگونه است. طلبه و فاضل حوزوی باید نسبت به این موضوعات آگاهی کامل داشته باشد. 🔸وی ادامه داد: امام راحل براساس ولایت امر می فرمایند «کشور ما کشور رسول خدا(ص) است.» ولایت فقیه چیز تازه ای مطرح نمی کند، نه امام راحل و نه مقام معظم رهبری و نه هیچ فقیهی که حکومت اسلامی را قبول دارد چیز تازه ای نمی‌گوید بلکه اسلام را بیان می کند. 🔸همه اختیاراتی که در اداره کشور برای فقیه لازم است همان اختیاراتی است که برای پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بوده است. طلبه باید این مسائل را بداند. بداند رهبری، ولی امر است همان گونه که پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) ولی امر بودند. 🔸استاد برجسته حوزه گفت: در خطبه شقشقیه نیز حضرت امیر(ع) می فرمایند «اگر خداوند پیمان نگرفته بود که نباید علما در مقابل ستمگران سکوت کنند. من ولایت را نمی پذیرفتم.» یعنی من که قبول کرده ام برای این است که خدا از من خواست. این خواسته خدا نه تنها از من بلکه از علما نیز است. یعنی برای همه علما که از دستشان بر می آید این کار را باید بکنند. این ها مباحث مربوط به ولایت امر است. همین سخن حضرت علی(ع) «وَ مَا اَخَذَ اللهُ‌ عَلَى العُلَماءِ» ولایت فقیه را مشخص می کند. ادامه دارد ... https://goo.gl/pBcgJU ▫️عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 ‌ http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
▫️دانلود کتاب " ولایت فقیه ، سایه حقیقت عظمی " در بیانات امام ره و رهبر معظم انقلاب 🔹کتاب سوم : چیستی ولایت فقیه 🔹 تهیه و تدوین : واحد پژوهش دفتر فرهنگی فخرالائمه علیهم السلام 🔹ناشر اسوه؛ چاپ اول؛اسفندماه ۱۳۸۸ ▫️عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 ‌ http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
♦️کم کاری در ترویج بحث ولایت فقیه♦️ 🔹تبیین بحث ولایت امر و اصلاح علوم انسانی – باید از طلاب و روحانیون فاضل استفاده کرد. این کارها مرد میدان می خواهد. بزرگان و علما نیز آمادگی چنین مسائلی را دارند. ما حرف برای گفتن زیاد داریم. 🔹در دانشگاه علوم انسانی به صورت ناقص مطرح می شود چون کتاب های آن ناقص است. دانشگاهیان مطالب خودشان را از غربی ها می گیرند و نمی دانند اسلام درباره این موضوعات چه گفته است. آیت الله محمد مومن قمی بخش دوم (بخش آخر) ▫️به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، چندی پیش جمعی از اعضای دبیرخانه مفتاح با مرحوم آیت الله محمد مؤمن دیدار و گفت وگو کردند. 🔸آیت الله مؤمن در ادامه سخنان خود بحث اسلامی سازی علوم انسانی را مطرح کرد و یادآور شد: در دانشگاه علوم انسانی به صورت ناقص مطرح می شود چون کتاب های آن ناقص است. دانشگاهیان مطالب خودشان را از غربی ها می گیرند و نمی دانند اسلام درباره این موضوعات چه گفته است. برای نمونه هر آن چه غرب درباره اقتصاد، روابط بین الملل و… مطرح کرده است را مطرح می کنند. 🔸اسلام درباره تمام مسائل به صورت جزئی صحبت کرده برای نمونه اسلام درباره جزء جزء مسأله ازدواج صحبت کرده است. ولی برای دانشجویان گفته نمی شود و آن ها نیز مطلع نیستند. حتی بیشتر افرادی که در دانشگاه ها تدریس می کنند چنین مسائلی را مطرح نمی کنند. این مسائل در دانشگاه‌ها مفقود و متروک است. گفته می شود حوزه و دانشگاه یکی است ولی کجاست؟ 🔸وی عنوان کرد: آن چه در دانشگاه ها به عنوان علوم انسانی اسلامی مطرح می شود چیزی نیست که اسلام درباره آن صحبت می کند. از عمر انقلاب ۴۰ سال می گذرد ولی متأسفانه درباره علوم انسانی کار نکرده ایم. البته ممکن است نسبت به اصل اعتقادات مطالبی نوشته شده باشد ولی در عین حال چیزی که در دانشگاه ها به عنوان علوم انسانی مطرح می شود، چیزی نیست که اسلام گفته است. 🔸استاد برجسته حوزه گفت: طلاب و فضلا باید در زمینه هایی که بیان شد کار کرده و درس برگزار کنند. البته فاضلی می تواند درس خارج بگوید که اولاً، بداند درس خارج چیست؟ دوماً، بفهمد روایات چه می گویند. لازم است افراد فاضل در این عرصه ها ورود کرده و مسائل مربوط به علوم انسانی را بحث و مطالعه کنند و نتیجه آن به صورت مدون نوشته شود. این کار، کار لازمیست و از نان شب بر فرد واجب تر است. این کارها باید صورت گیرد تا دانشگاه ها درست شوند. اصلاح کتب علوم انسانی بلکه بالاتر سایر علوم در دانشگاه لازم است، شدنی هم می باشد. کار نشد ندارد به شرط این که از طلاب فاضل، عالم و… استفاده شود. 🔸وی افزود: در دانشگاه ها باید نسبت به تمامی علوم به ویژه علوم انسانی توجه کرد و این امر همت جانانه می خواهد. البته در کارها – تبیین بحث ولایت امر و اصلاح علوم انسانی – باید از طلاب و روحانیون فاضل استفاده کرد. این کارها مرد میدان می خواهد. بزرگان و علما نیز آمادگی چنین مسائلی را دارند. ما حرف برای گفتن زیاد داریم. این کارها – تبیین بحث ولایت امر و تصحیح کتب علوم انسانی – شدنی است و اگر بتوانید انجام دهید کار لازمیست. 🔸آیت الله مؤمن خاطرنشان کرد: این کارها را بتوانید بکنید بسیار خوب است. گمان نکنم در این زمینه کاری صورت گرفته باشد. شما هم مرد میدان باشید دنبال کنید و افرادی را پیدا کنید و در این زمینه کار کنید. کار، کار ارزشمندی است. خدا به شما توفیق بدهد که این کار را انجام دهید. https://goo.gl/pBcgJU ▫️عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 ‌ http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh