eitaa logo
مبانی تفکر،فرهنگ و تمدن نوین اسلامی
342 دنبال‌کننده
39 عکس
37 ویدیو
12 فایل
نگاه تمدنی به انقلاب اسلامی و غرب #تفکر ⬅️ #فرهنگ ⬅️ #تمدن فعلا مبانی تفکر مورد بررسی قرار می گیرد. حبیبی:فرهنگی، فعال رسانه و تولید محتوی، علاقه مند به فلسفه، سیاست @Nabiollahabibi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 مردم عصر ما؛ راز ماندگاری انقلاب/ تحلیل دکتر علی قاسمی از تجلی حضور حماسی مردم 🔹در پهنای خیابان و در کنار قدم های استوار مردم؛ توفیق حضور در راهپیمایی را داشتم. با هر قدم در کشاکش حضور حداکثری مردم، با خود می اندیشیدم، جنس این حضور را چگونه می توان تفسیر کرد. 🔹سرمای زمستان، دمای هوای زیرصفر، تبلیغات مایوس کننده، عملیات روانی دشمن، فشارهای خارجی، مشکلات داخلی و صدالبته دغدغه های معیشتی...که هریک به تنهایی میتوانست مردم را از آمدن منصرف کند. 🔹باید پرسید، این حماسه حضور میلیونی، برآمده از چه نیّت، انگیزه و مولفه هایی است که اولاً مردم را به خیابان می کشاند و ثانیاً پردازش معنایی آن، در دستگاه محاسباتی دشمن نمی گنجد. 🔹شلوغی جمعیت رشته افکارم را پاره کرد و بیادم انداخت؛ که دشمن وعده داده بود که جمهوری اسلامی جشن بیست و دوم بهمن امسال را نخواهد دید. اصلاً قرار بود، برف زمستان را نبینیم؛ امّا چه شد و چگونه با همه دشمنی ها، اکنون مردم در برخی نقاط زیر بارش برف، مشغول جشن چهل و چهارسالگی انقلاب خود هستند. این چه رازی است که دوستان را امیدوار و دشمنان را متحیّر و ناامید ساخته است. 🔹پسر بچه ای عکس امام و رهبری را بر دست داشت. اُبهت و عظمت امام را مرور کردم... و تو ای بزرگ مرد عصرجدید، ای امام امّت، خمینی کبیر(ره) چگونه دیدی و چه واقع بینانه فرمودی: من با جرات مدعی هستم که ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله(ص) و مردم کوفه در عهد امیرالمومنین(ع) هستند. 🔹آری! حقیقت ذاتی این حضور حماسی در جنس مردم عصرخمینی کبیر است، که تصویر مخیرالعقول آن، اکنون مقابل چشمان ماست. لذا سئوال اینجاست راز بهتر بودن مردم ما با مردم صدر اسلام در چیست؟ مبنای جامعه شناختی این حمایتها بر چه اصلی استوار است. این سئوالاتی است که برای آگاهی خودمان، تربیت نسل جدید و تذکر به دشمن باید بدان پاسخ داد. 🔹در همین احوالات بودم که صدای "الله اکبر" جمعیت، بخشی از پاسخ این سئوالات را در ذهنم تداعی ساخت. آری! عیار طلای وجودِمردم ما در میزان "وفاداری به مکتب اسلام" است. وفاداری به رسول الله و اُولی الامر است. این وفاداری راز ماندگاری انقلاب و مانایی جمهوری اسلامی است. پایبندی مردم، به عَهدی مردم سالارانه، که با نائبان عامِّ امام معصوم(عج) در عصرغیبت بسته اند، یعنی همراهی آگاهانه با امامین انقلاب خمینی کبیر(ره) و خامنه ای عزیز(مدظله العالی) راز تفاوت ما با سایر ملل در عهدهای مختلف تاریخ و مقطع کنونی است. 🔹این همان واقعیتی است که در سنجش گرهای عالمان سیاست و جامعه شناسان غرب گرا نمی گنجد. چراکه قدرت جاذبه ولایت الله و مغناطیس حکمرانی بر مدار فطرت الهی را در حیات اجتماعی بشر درک و فهم نکرده اند. برای فهم و سنجش دقیق این مولفه باید بسیار اندیشید و بسیار نوشت... ✍
کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
45.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
-گوشه ای خشم مردم از این حکومت های ستمگر و مستکبر 👊🏻🇱🇷 -درچه اصفهان -گروه فرهنگی مشکات @meshkat_t 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️پسر جوان ۲۹ساله ایرانی، خدمتکار پیرزن ۱۰۲ساله آلمانی 📍جوانی که شاید دیروز از سر خودتحقیری و احساس فلاکت، ترک وطن کرده و رویای زندگی لاکچری و هم‌خوابگی با دختران بلوند او را به غرب کشانده؛ اما امروز کارش بجایی رسیده که برای تامین حداقل معاش، مجبور به رقابت برای هم‌زیستی با یک پیرزن و خدمت بدون‌حقوق به اوست... 📍از این دست جوانان کم نیستند که حاضرند زندگی معمولی در داخل را با بردگی در خارج معاوضه کنند؛ اما خوب بنگرید به آرمان‌شهری که رسانه‌هایی چون بی‌بی‌سی برای جوانان غربزده و مهاجر ایرانی، متصورند؛ البته سِحر رسانه آنجاست که می‌تواند از یک موضوع منفی و حقارت‌آمیز، تصویری مثبت و افتخارآمیز انعکاس دهد؛ و بالعکس! کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻` https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
دیروز،اختلاف سر موضوع حجاب دقیقا مطابق با هدف جنگ شناختی دشمن بود! رهبری بارها فرمودند موضوعات را اصلی-فرعی کنید مشخص بود برای ایجاد اختلاف چند نفر را اجیر می‌کنند بدون حجاب درراهپیمایی باشند تا خوراک اختلاف انگیزی‌ جور شود ومتاسفانه اصل ماجرا یعنی حضور میلیونی مردم به حاشیه برود البته اصل موضوع حجاب بسیار مهم است، رهبری عزیز فرمودند: حجاب یک ضرورت شریعتی است؛ شریعت است؛ ضرورت شرعی است؛ یعنی هیچ تردیدی در وجوب حجاب وجود ندارد؛ این را همه باید بدانند. این که حالا خدشه کنند، شبهه کنند که آیا حجاب هست، لازم است، ضروری است، نه، جای خدشه و شبهه ندارد؛ یک واجب شرعی است که باید رعایت بشود.
کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻`
https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
🔵 قطب واحد ‏جامعه ایران در موضوع مظاهر دین از جمله حجاب، مطلقا دوقطبی نیست. یک اکثریت قاطع چند ده میلیونی معتقد و ملتزم به شعائر دینی و حجاب شرعی یا عرفی دربرابر یک اقلیت محض چند هزار نفره که به کشف حجاب اصرار دارند را دوقطبی نمی‌گویند. نفس ادعای وجود دوقطبی، یک برد بزرگ برای طرف مقابل است. کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻` https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
💬 | انقلاب اسلامی «قدرتِ نرم غرب» را به چالش کشیده است 🔻 دکتر موسی نجفی، استاد و رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفتگو با KHAMENEI.IR 🔹 انقلاب هر چه جلوتر رفت، ذات خودش را نشان داد که یک انقلاب عمیقاً ضد غربی است. یعنی فقط آن جنبه‌ی ضد مارکسیستی‌اش نیست و این جنبه، رقابت سنگین‌تری با غرب دارد. 🔹 چه کسی می‌گوید انقلاب‌ها منافعشان با ملت‌هایشان دوتاست. اتفاقاً انقلاب‌های بزرگ فرصتی در اختیار کشورهایشان قرار می‌دهند که آن کشورها جهانی بشوند و این کاملاً درست است. 🔹 صرف مفهوم مدرن، دلیل بر استفاده‌نکردن ما نیست کمااینکه ما در خود نظام و مفهوم آن، و در خود انقلاب یک همچنین تصرفی کردیم، یعنی فرق ما با طالبان و بنیادگراهای قشری داعشی در این است که در ایجاد یک نظام سیاسی امروزی عاجزند. تفکرات اینها قدرت تصرف در اندیشه‌های مدرن را ندارد، ولی ما داریم. اتفاقاً خود این یک حُسن است و اسم آن اصلاً غرب‌زدگی نیست. در تمدن غرب هم همین‌طور است. اتفاقاً ما خیلی از دستاوردهای تمدن غرب را می‌پذیریم منتها با تصرفات خودمان؛ مثلاً بانکداری ما یا سینما، رسانه، هنر و خیلی از مواردی که از دنیای جدید است. 🔹 این فرصت‌ها و تهدیدها با همدیگر است. قبلاً چه کسی ایران را در دنیا می‌شناخت؟ ایران را با عرب‌ها اشتباه می‌گرفتند. الان ایران در دنیا یک کشور قدرتمند و شناخته شده‌ای است. حالا برای این نظام انقلابی اینجا معنی می‌دهد. یعنی ایران می‌تواند هم یک کشور و هم یک انقلاب باشد و این دو تا با همدیگر در تعارض نیستند. 🔍 ادامه را بخوانید👇 https://khl.ink/f/51900 کانال مبانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖥ویدئو کلیپ انگیزشی از دیدار استاد متولی امامی با امام خامنه ای (حفظه الله) 🔹توصیه به فعالین : در مباحث نظری غرق نشوید؛ ناظر به عمل فکر کنید. 🌷بازنشر به مناسبت ۲۲بهمن با صدای حامد زمانی در کانال موسسۀ متا کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ تحلیلی از زلزله ترکیه 🎥 استاد مهدی طائب 🔹 زلزله ترکیه نقشه شوم جهان غرب را به هم زد 🔹 زلزله بم نیز نقشه دشمنان داخلی و خارجی را به هم زد کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
💢نقش برجسته علمی امام صادق(ع) در شکوفایی تمدن اسلامی 🎙محمدحسین رجبی‌دوانی محمدحسین رجبی‌دوانی عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) و محقق تاریخ اسلام در گفت‌وگویی با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم گفت: یکی از ویژگی‌های امامت امام صادق علیه‌السلام و تفاوت دوره آن حضرت با سایر ائمه(ع)، این بود که آن حضرت هم اواخر دوران حکومت بنی‌امیه را درک کردند و هم اوایل دولت بنی‌عباس را. وی افزود: ایشان به سبب فرصت‌هایی که در تضعیف این دو دولت در اختیارشان قرار گرفت، توانستند گوشه‌هایی از اقیانوس بی‌پایان علوم و معارف الهی را به روی جویندگان دانش و معرفت بگشاید. لذا آنچه در مسائل اعتقادی و فروع عملی و اخلاق از امام صادق علیه‌السلام داریم، بیش از آن چیزی است که از سایر ائمه اطهار به دستمان رسیده است. این محقق تاریخ اسلام اظهار کرد: امام صادق علیه‌السلام در حقیقت بنیانگذار مکتبی شد که در آن علم و دانش و همچنین شیوه‌های ترویج علم اعم از مباحثات، مناظرات و بحث‌های جدل با مخالفان رونق پیدا کرد و زمینه‌ساز بروز شد. «پیغمبر اکرم(ص) زیربنای تمدن در اسلام را پایه‌ریزی کرد اما متأسفانه با انحرافی که بعد از رحلت آن وجود مقدس نسبت به رخ داد، اسلام و تمدنی که پیامبر(ص) پایه‌ریزی کرده بود، از مسیر اصلی خود منحرف شد. اگرچه امیرالمؤمنین علیه‌السلام هنگام رسیدن به خلافت تلاش‌هایی برای بازگرداندن اسلام و ارزش‌های دینی دوران پیامبر انجام دادند، اما به سبب دشمنان با فتنه‌های مختلف، نگذاشتند آنطور که مورد نظر حضرت بود، این امر عملی شود.» رجبی‌دوانی با بیان مطلب فوق گفت: در عصر امام صادق علیه‌السلام اگرچه قدرت و حکومت در اختیار آن وجود مقدس نبود اما روش‌ها و علومی که از آن حضرت صادر شد، هزاران شاگرد تربیت شدند و آنچه را که بعدها خوانده شد شکل دادند. وی خاطرنشان کرد: اگر امام جعفر صادق(ع)، خود در رأس قدرت می‌بود و قدرت را به دست می‌داشت، تمدنی که پدید می‌آمد، چقدر شکوفاتر و عظیم‌تر می‌بود. بنابر تحقیق دانشمندان به خصوص علامه سیدحسن صدر در کتاب "تأسیس الشیعه علوم الاسلام"، تمام علومی که در بین مسلمانان پدید آمد ـ علم مبنای تمدن‌سازی است ـ مستقیم یا با واسطه به امامان دیگر رسید و سهم امام صادق علیه‌السلام بیش از تمام ائمه دیگر بود، لذا نه تنها بلکه تمام علوم دیگر ریشه در شاگردان امام صادق علیه‌السلام دارد. کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
458K
؛﷽ 🎙چرا انقلاب ما بعد از چهل‌و‌چهارسال که زمان کمی نیست ؛ هنوز نتوانسته یک تشکیل دهد؟! 👈 پاسخ را از بشنوید کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
✅ عقل و جهل 💬 آیت الله جوادی آملی 🔸 همه ما چه ظهور حضرت را درک بکنیم و چه ظهور حضرت را درک نکردیم یا اگر با همین بدن در رجعت درک بکنیم، مهم ‌ترین آن حضرت عقل است. در قرآن کریم را هم مکرّر بیان فرمود و ائمه (علیهم السلام) هم عقل را مشخص کردند. 🔸 مرحوم کلینی (رضوان الله علیه) در مقدمه کتاب کافی یک چند صفحه‌ای به عنوان خطبه مرقوم فرمودند که خیلی مفصل نیست. کلینی با دیگر [بزرگان] یک مقدار فرق دارد؛ گرچه همه این ذوات جزء نائبان ائمه (علیهم السلام) هستند؛ ولی عقل ‌گرایی کلینی ستودنی است! حتماً سعی بفرمایید این مقدمه را مطالعه کنید، چون خیلی مفصل نیست؛ منتها خیلی دقیق و لطیف است. مرحوم میرداماد (رضوان الله علیه) در کتاب شریف الرواشح السماویة این مقدمه را از بس لطیف و سودمند است جداگانه شرح کرده است.[1] آخرین خط مرحوم کلینی در این مقدمه این است: «إِذْ كَانَ‏ الْعَقْلُ‏ هُوَ الْقُطْبَ الَّذِی عَلَیهِ الْمَدَارُ وَ بِهِ یحْتَجُّ وَ لَهُ الثَّوَابُ وَ عَلیهِ الْعِقَابُ»؛[2] قطب و یک ملت، عقل آن ملت است. بعد از عبارت‌ های معصومین (علیهم السلام) عبارتی به این لطیف ‌تری و شایسته ‌تری کمتر یافت می ‌شود. فرمود قطب مسلمان‌ ها در بخش فرهنگی عقل آنهاست: «إِذْ كَانَ‏ الْعَقْلُ‏ هُوَ الْقُطْبَ الَّذِی عَلَیهِ الْمَدَارُ»؛ و ترقّی عقل آن ملت است، احتجاج الهی بر مدار عقل آن ملت است، ثواب الهی براساس عقل آن ملت است و اگر ـ معاذالله ـ عقابی باشد بر اثر مخالفت عقل آن ملت است. 🔸 مرحوم کلینی (رضوان الله علیه) در کتاب «عقل و جهل»[3] که اولین کتاب است ایشان تقسیم کردند که علم مقابل جهل نیست، بلکه عقل مقابل جهل است. آنکه در برابر جهل می ‌ایستد است، آنکه سنگر تشکیل می ‌دهد است، وگرنه خیلی از موارد خود علم جزء سپاه جهل است؛ یعنی علم است به حمل اولی، جهل است به حمل شایع، برای اینکه با این علم دارد گناه می‌ کند و خلاف می ‌کند. 🔸 ایشان کتاب علم را در مقابل جهل ننوشتند، چون جهل دو قسم است: یک وقتی با تحقیقات علمی است و یک وقتی با تلبیس‌ های عملی است، همین! جاهل دو قسم است: یا درس خوانده است یا درس نخوانده است. جهنمی دو قسم است: یا درس خوانده است یا درس نخوانده است. علم مقابل جهل نیست، چون با خود جهل جمع می ‌شود؛ آنکه در برابر جهل است و موضع می ‌گیرد و با آن جمع نمی ‌شود است؛ لذا شما کتاب شریف کافی را وقتی بررسی می ‌کنید می ‌بینید اولین کتاب «کتاب العقل و الجهل» است، دومین کتاب «کتاب العلم» است.[4] او از کجا یاد گرفته؟ از همان بررسی‌ هایی که امام کاظم[5] و سایر ائمه (علیهم السلام) فرمودند که نه «جنود العلم و الجهل»، براساس آن تنظیم کتاب را به نام «کتاب العقل و الجهل» نامگذاری کردند. [1]. الرواشح السماویة فی شرح الأحادیث الإمامیة(میر داماد)، ص39. [2]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج‏1، ص9. [3]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص10. [4]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص30. [5]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص13. 📚 درس خارج فقه نکاح ـ جلسه ۳۴۷ تاریخ: ۱۳۹۷/۰۲/۱۱ کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
✅ مذاکرۀ تمدنی، دانش و قدرتِ روحیِ خاصِ خودش را می‌طلبد و کسانی که تفکر و دانش و شجاعت و جسارتِ این نوع مذاکره را ندارند، نمی‌توانند پرچم‌دار این کار بشوند و اگر پرچم‌دار بشوند، نتیجه چندانی عائد نخواهد شد. 💬 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری 🔸 مذاکره دو گونه است: مذاکره انفعالی و مذاکره تمدنی. مذاکره انفعالی یعنی مذاکره کنیم که شاید یک امتیازاتی به ما بدهند و ما را نیز در جامعه جهانی بپذیرند و گشایش‌هایی برای ما ایجاد کنند. اما مذاکره تمدنی، مذاکره از موضع ملتی است که آغازگر و پرچمدار یک حرکت تمدنی در برابرِ تمدن رقیب است. ما گفت‌وگو را قبول داریم، اما گفت‌وگو از موضع قدرت تمدنی، نه از موضع ضعف و انفعال. 🔸 مذاکرۀ تمدنی، تفکر و دانش و قدرتِ روحیِ خاصِ خودش را می‌طلبد و کسانی که تفکر و دانش و شجاعت و جسارتِ این نوع مذاکره را ندارند، نمی‌توانند پرچم‌دار این کار بشوند و اگر پرچم‌دار بشوند، نتیجه‌ای عائد نخواهد شد و به نظر می‌رسد علت شکست مذاکرات اخیر ، علاوه بر خباثت و بدعهدی دشمن، همین فقدان قدرت روحی و دانشی در جبهۀ خودی برای مذاکرۀ تمدنی بود. البته بنده نمی‌خواهم زحمات را نادیده بگیرم و بگویم هیچ دستاورد مثبتی نداشته‌ایم، بلکه ریشۀ نتیجه‌بخش نبودنِ این نوع مذاکرات را دارم عرض می‌کنم. حتی وقتی گفت‌وگوی تمدن‌ها را طرح می‌کردند، ظرفیتشان ظرفیت گفت‌وگوی تمدنی نبود. این که با ادبیات تمدن غرب و در چارچوب جهانی‌سازی غربی با خودِ غرب مذاکره کنیم، گفت‌وگوی تمدنی نیست؛ گفت‌وگفت است نه گفت‌وگو. 🔸 ما باید سرمایه‌گذاری کنیم و گفتمان مذاکرۀ تمدنی و انقلابی را به گفتمان عمومی و مطالبه عمومی تبدیل کنیم. به طور کلی، یکی از زمینه‌های تشکیل این است که گفتمان انقلاب اسلامی را به شعارهای پرجاذبه و فراگیر تبدیل کنیم، به‌طوری که آرام‌آرام به گفتمان عمومی و مطالبه عمومی و مردمی تبدیل شود. 🔸 شعارهای انقلاب و ادبیات امام هنوز زنده است. می‌شود این شعارها را به یک گفتمان عمومی تبدیل کرد، به‌طوری که از کف جامعه هم همین مطالبات دنبال شود و آن‌وقت، ، در مسیر صحیح خودش قرار می‌گیرد. ما باید گفتمانی براساس شعارهای امام و رهبری شکل بدهیم و از جمله مطالب مهم این است که حتماً نگذاریم شعارهای مثبت را کسانی که نسبتی با آن شعارها ندارند تملّک کنند و معنا کنند! برای مثال، نباید دفاع از آزادی را کسانی که حقیقتاً طرفدار آزادی نیستند مصادره کنند و آن را معادل لیبرالیسم قرار دهند. (۱۳۹۹/۹/۲۸) کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
✅ اصول تمدن اسلامی 💬 حضرت آیت الله جوادی آملی 🔸 تمدن اسلامی را در مشتركات بین انسان و فرشته باید جستجو كرد. انسان و فرشته در بسیاری از مسایل شركت دارند كه برجسته‌ ترین آنها سه اصل معروف و و است; فرشتگان به تعلیم الهی جهان را خوب می‌ شناسند، در صیانت جهان جزء مدبّرات امرند، در آرایش جهان جزء تزیین‌ كنندگان صحنه گیتی و ماورای طبیعت‌ هستند. انسان از آن جهت كه با فرشتگان در آن اصول مشترك است یك خوبی است, یك خوبی است, یك خوبی است. 🔸 از وجود مبارك امام صادق (علیه السلام) رسیده است كه تمدن اسلامی مرهون سه عنصر اصیل علمی و دینی است: «لَا یسْتَغْنِی أَهْلُ كُلِّ بَلَدٍ عَنْ ثَلَاثَةٍ یفْزَعُ إِلَیهِمْ فِی أَمْرِ دُنْیاهُمْ وَ آخِرَتِهِمْ فَإِنْ عَدِمُوا ذَلِكَ كَانُوا هَمَجا»؛ سه عنصر اصلی است كه هیچ ملت متمدّنی از آنها بی‌ نیاز نیست و اگر ملتی فاقد آنها بود، زندگی او زندگی «همج» و حیوانی است، زندگی معقول و مقبولی نخواهد داشت: «فَقِیهٍ عَالِمٍ وَرَعٍ وَ أَمِیرٍ خَیرٍ مُطَاعٍ وَ طَبِیبٍ بَصِیرٍ ثِقَة»،[1] داشتن حوزه‌ های علمی و دانشگاه‌ های علمی كه مردان متفكّرِ متفقّهِ وارسته تربیت می ‌كند و پزشكان حاذق, امین و باتجربه و موثّق تربیت می كند كه بیماری ‌های ظاهری را تشخیص بدهند و داشتن نیروی نظامی و انتظامی كه حریم كشور را حفظ كنند، نه به بیگانه تجاوز كنند, نه اجازه دهند بیگانه به حریم كشور او تجاوز كنند؛ داشتن این سه عنصر اصلی، نشانهٴ تمدّن یك ملت است كه نه به بیگانه حمله می ‌كنند, نه اجازه می‌ دهند كه بیگانه به مردم آنها بتازند. جهل علمی و جهالت عملی را با داشتن علم و اخلاق از بین می ‌برند و سعی می ‌كنند که عاقلانه به سر ببرند, این درباره حیات معنوی و تمدّن معنوی یك ملت است. 🔸 درباره حیات ظاهری و تمدّن ظاهری آن ملت هم امام صادق (سلام الله علیه) چنین فرمود: «لَا تَطِیبُ السُّكْنَی إِلَّا بِثَلَاثٍ الْهَوَاءِ الطَّیبِ وَ الْمَاءِ الْغَزِیرِ الْعَذْبِ وَ الْأَرْضِ الْخَوَّارَةِ»؛[2]یعنی زندگی چه در شهر, چه در روستا وقتی گواراست كه با این اصول سه‌ گانه همراه باشد: یكی داشتن هوای سالم و محیط سالم و منزّه از آلودگی, دوم داشتن سرزمین حاصل خیز, سوم داشتن آب فراوان كه جامعه را از نیازمندی به غیر برهاند. 🔸 مطلب دیگر آن است كه بهره ‌برداری از نظام برای حفظ حیات است، نه برای از بین بردن حیات! تعبیر قرآن كریم این است كه اگر كسی یك نفر را از بین ببرد، گویا جامعه را یا همه مردم را از بین برد؛ یعنی برای انسانیت انسان حرمتی قائل نشد. 🔸 قرآن كریم نمونه ‌ای از حُكّام و سلاطین و حكمرانان الهی را مطرح می ‌كند كه همه آنها با داشتن قوی ‌ترین امكانات سعی كردند كاری نكنند كه خونی ریخته شود: یكی جریان داوُد پیامبر است كه رهبری انقلاب را به عهده گرفت امكاناتی خدا به او داد كه قوی‌ ترین آنها همان ﴿وَ أَلَنَّا لَهُ الْحَدیدَ﴾[3] بود كه آهن خام و سرد در دست داوُد پیامبر، همچون موم نرم می ‌شد؛ اما او از این قدرت الهی سوء استفاده نكرد، از این آهن, شمشیر و دشنه و تیر و نیزه و خنجر نساخت، بلكه سلاح دفاعی بافت كه فرمود: ﴿وَ عَلَّمْناهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَكُمْ﴾[4] این برای آن است كه به ما نشان بدهد از قدرت جهانی برای حفظ حیات و حفظ وحدت و حفظ صلح و آرامش باید استفاده كرد و همچنین سلیمان ‌بن ‌داوُد (سلام الله علیهما) که او حكومت تشكیل داد؛ اما با همه امكانات كه فرمود: ﴿وَ أَسَلْنا لَهُ عَینَ الْقِطْرِ﴾[5] آن حضرت با چنین امكاناتی، هرگز از مس به عنوان ابزار كشتار جمعی چیزی استفاده نكرد، فقط ابزار عادی و سودمند و مفید ساخت، نه وسیله كشتار جمعی, این نشان می‌ دهد كه تمدّن در خونریزی نیست، تمدّن در سایه وحدت و محبت و انس حاصل می ‌شود. [1]. تحف العقول، النص، ص321. [2]. تحف العقول، النص، ص320. [3]. سوره سبأ، آیه10. [4]. سوره انبیا، آیه80. [5]. سوره سبأ، آیه12. 📚 پیام به همایش تمدن نوین اسلامی تاریخ: ۱۳۹۴/۰۷/۰۶ کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
💬 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی: ✅ یک تحوّل دیگری که امام به وجود آورد، تحوّل در نگاه به دین بود؛ مردم، دین را فقط وسیله‌ای برای مسائل شخصی، مسائل عبادی، حدّاکثر احوال شخصی میدانستند، فقط برای همین مسئله‌ی نماز و روزه و فرض کنید که وظایف مالی و ازدواج و طلاق؛ در همین حدود؛ دین را، وظیفه‌ی دین و مسئولیّت دین و رسالت دین را محدود به این چیزها میدانستند. امام برای دین، رسالت نظام‌سازی و تمدّن‌سازی و جامعه‌سازی و انسان‌سازی و مانند اینها تعریف کرد؛ مردم نگاهشان به دین بکلّی متحوّل شد. 🔸 یک تحوّل دیگر، تحوّل در نگاه به آینده بود. در آن دورانی که نهضت شروع شد و امام وارد میدان شدند، با همه‌ی شعارهایی که حالا بعضی از احزاب و بعضی و از گروه‌ها و گروهک‌ها میدادند -که خیلی محدود و کوچک هم بودند- در نگاه مردم آینده‌ای دیده نمیشد. یعنی مردم یک افق و آینده‌ای در مقابل چشم نداشتند؛ این تبدیل شد به ایجاد تمدّن نوین اسلامی. یعنی شما امروز به ملّت ایران نگاه کنید، این دست مبارک امام است که این حالت را به وجود آورده؛ مردم دنبال این هستند که تمدّن نوین اسلامی را تشکیل بدهند و به وجود بیاورند؛ اتّحاد عظیم اسلامی را به وجود بیاورند، امّت اسلامی را تشکیل بدهند. نگاه عامّه‌ی مردم، توده‌ی مردم این است. farsi.khamenei.ir/keyword-content?id=2634 کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
نشست تخصصی ، تمدنی پولطلا.mp3
19.77M
🎙تدریس استاد متولی امامی اردوی زیارتی -علمی انجمن پولطلای ایران مشهد مقدس 🔻مبانی بحث پولطلا 🔸مبنای اول{ تفکیک میان مسائل شخصی - اجتماعی - تمدنی} 00:37 🔹مبنای دوم { - - } 06:37 ▫️مبنای سوم {اجزای جامعه} 15:35 ▪️مبنای چهارم {پدیده های تمدنی انحصار طلب} 24:14 🔺مبنای پنجم {تصرف} 36:00 : در همه مباحث علمی ، رابطه ، و مورد تاکسد هست. کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
26.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹تدریس استاد متولی امامی اردوی زیارتی -علمی انجمن پولطلای ایران مشهد مقدس 🔻مبانی بحث پولطلا 🔸مبنای اول{ تفکیک میان مسائل شخصی - اجتماعی - تمدنی} 00:37 🔹مبنای دوم { - - } 06:37 ▫️مبنای سوم {اجزای جامعه} 15:35 ▪️مبنای چهارم {پدیده های تمدنی انحصار طلب} 24:14 🔺مبنای پنجم {تصرف} 36:00 : در همه مباحث علمی ، رابطه ، و مورد تاکسد هست. کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
50.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹تدریس استاد متولی امامی اردوی زیارتی -علمی انجمن ایران مشهد مقدس قسمت 2 قسمت اول : eitaa.com/mabany5/171 کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
نشست تخصصی ، تمدنی پولطلا قسمت دوم.mp3
40.74M
🎙تدریس استاد متولی امامی اردوی زیارتی -علمی انجمن ایران مشهد مقدس 🔻مبانی بحث پولطلا قسمت اول: eitaa.com/mabany5/170 کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
🔖مهم ترین دلایل بنیادینِ رشد و پیشرفت سریع تمدن اسلامی 🖇شاید در این بخش، بد نباشد مهم ترین دلایل بنیادین رشد و پیشرفت سریعج تمدن اسلامی را گوشزد کنیم. این دلایل عبارتند از: الف)بنای تمدن اسلامی بر شالوده فطرت توحیدی بشر و نیازهای واقعیِ انسان مخلوق خداوند. ب) عقل گرایی و تکیه بررسول باطن برای گفتگو با مردم در عین سخن گفتن نرم به زبان قوم. ج)محوریت عبودیت خدا در تمام ساحت های حیات و نفی ظلم پذیری از هر انسانی. د)محوریت عدالت طلبی در همه عرصه های وجود فردی و اجتماعی در سیاست و اقتصاد و فرهنگ. ه)ترسیم الگوی جامع و فراگیر 《سبک زندگی اسلامی》برای اداره میدان های مختلف اندیشه و زندگی. و)نفی اختلاف طبقاتی و طرد استبداد و استکبار و حتی مخافت با عجب حاکمان و قدرتمندان و مردمی بودن. ز)توصیه فراوان به همه مردم مبنی بر لزوم آگاهی و بصیرت و علم آموزی، ز گهواره تا گور. 📚نشریه دیده بان اندیشه، یادداشت استاد فرج نژاد منتشر شده در ویژه نامه طلبه طراز، صفحه۸۱ کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
بعضی از ما مسلمانها این گنجینه‌ها را اصلاً نمی‌شناسیم؛‌ بعضی از ما آن را انکار میکنیم، کفران میکنیم این هدیه‌های عظیم الهی را؛ بعضی از ما به آنها افتخار میکنیم منتها عمل نمیکنیم؛ این[جوری] است دیگر. نتیجه چه میشود؟ نتیجه این است که دنیای اسلام دچار تفرقه، دچار عقب‌ماندگی، دچار ضعف علمی و عملی میشود؛ نتیجه‌اش این است. در یک دوره‌ای مسلمانها با عمل کردن نصفه‌نیمه به این گنجینه‌های عظیم ــ نه عمل کردن کامل ــ توانستند بزرگ‌ترین های زمان خودشان را ایجاد کنند، تولید کنند؛ در قرن سوم و چهارم هجری [قمری]، در همه‌ی دنیا، روی کره‌ی زمین هیچ حکومتی، هیچ قدرتی، هیچ ملّتی به پیشرفتگی امّت اسلامی نبود، وجود نداشت؛ با اینکه میدانیم آن وقت هم نصفه‌نیمه عمل میشد؛ افرادی که سرِ کار بودند، افراد درستی، افراد مطلوب و کاملی نبودند امّا همان هم تأثیر داشت. ما میتوانیم با رجوع به این گنجینه‌های هدیه‌‌شده‌ی از سوی بعثت به خودمان، ضعفهای دنیای اسلام را برطرف کنیم؛ چه آن گنجینه‌هایی که مربوط به معارف اسلامی است، چه آنهایی که مربوط به احکام اسلامی است، چه آنهایی که مربوط به اخلاق اسلامی است. این[جوری] است. ۱۴۰۱/۱۱/۲۹ بیانات آیت الله خامنه ای در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
✅مراحل تكوين تمدنها : 🔻الف ـ تفكر: در اين مرحله باورها و بينش ها و غايات تمدنها مشخص مي گردد و متفكران برداشت خود را از هستي ، انسان، طبيعت و ارتباط اين سه با هم براي پي ريزي يك تمدن تبيين مي كنند. اين مرحله از آن رو كه سنگ اول بناي تمدنهاست بسيار اهميت داردـ هويت اصلي هر تمدني در اين مرحله شكل مي گيرد، گرچه در مقام ظهور و بروز مراحل بعدي نمود بيشتري دارند. 🔻ب ـ فرهنگ: وقتي تفكري نسبت خود را با هستي مشخص كرد، آهسته آهسته از دايره متفكران پافراتر مي گذارد و فراگير مي شود و تبديل به اعتقادي عام مي گردد. در اين مرحله تفكر، باوري همگاني مي شود كه ميل عمومي را با خود همراه ساخته و عزم مردم را در ساختن جامعه اي نو پشتيبان خود كرده است. 🔻ج ـ تمدن: در اين مرحله فرهنگ تجلي مي كند و نظامهاي اجتماعي بر اساس فرهنگ جديد سامان مي پذيرد و فرهنگ در همه عرصه هاي زندگي تفصيل مي يابد و جامعه بر مبناي آن شكل مي گيرد و تمدني جديد رخ مي نمايد. در حقيقت تمدن همان صورت و تجسم عيني فرهنگ است، همانطور كه فرهنگ، ظهور و بسط تفكر است. کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
🔸🔸🔸ما بیشتر تاکید داریم تا مبانی تفکر اسلامی را تبیین کنیم،فعلا مبانی تفکر غربی را نقد نمی کنیم، به دو دلیل: 1️⃣اول اين كه افراد وقتي با ذهنی خالی و يا احياناً آشفته نسبت به مباحث دينی ، به سراغ مباحث غير دينی مي روند، به شكل عميقی تحت تأثير آن مكتب قرار گرفته و احياناً تصوّر شكل ديگر و نظام ديگر بر ايشان بسيار مشكل مي شود، يعنی هم از نظر روانی خيلی تحت تأثير آن نظام قرار مي گيرند و هم از لحاظ فكری دچار شبهه شده و اساساً ذهن آنها آشفته مي گردد و با توجه به اينكه فهم شبهه بسيار راحت ولی جواب دادن به آن و فهم جواب آن فوق العاده مشكل مي باشد، بدين جهت به نظر مي رسد اگر با ذهنی آماده ومسلّح به سراغ ديدگاههای غير دينی بروند، هم فهم نظرات آنها راحت تر خواهد بود و هم فهم نقايص و مغالطه های مستتر و نهفته در آن. 2️⃣دليل دوم; از طرف ديگر وقتی كه افراد، ابتدا و خالی الذهن به سراغ ديدگاههای غرب مي روند، انس ذهنی خاصّی با مفاهيم و تصوّرات خاصّ آن فرهنگ پيدا مي كنند، به نحوي كه تصوّر نوعی ديگر از مفاهيم واژه های مورد استفاده برای آنها بسيار مشكل می گردد; ⏪مثلاً وقتی كه در فرهنگ غربی آزادی به رها بودن انسان به حال خود و نبودن هيچ گونه مانعی در برابر او جهت اعمال اراده و خواست هايش تعريف مي شود، افراد خيال می كنند كه تعريف اول و آخر آزادی همين است و بس. بخصوص كه اين مفاهيم با يك نوع سطحی نگری خاصّی تعريف شده است، بدين ترتيب وقتی كه در فرهنگ دينی خودمان بيان مي كنيم كه انسان نه آزاد محض است و نه مجبور، بلكه حدّ وسط آن دو می باشد و در مورد روابط با ديگران نيز حدّ و حدود آزادی را نه فقط خواست و منافع ديگران بلكه يک سری حدود و قيود الهی نيز محدود و مقيد می كند، فهم مطلب به غايت مشكل می گردد و بدين جهت ما ابتدا تفکر و فرهنگ دينی را معرفي كرده، بعد به سراغ فرهنگ های غربی خواهيم رفت. کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا