458K
؛﷽
🎙چرا انقلاب ما بعد از چهلوچهارسال که زمان کمی نیست ؛
هنوز نتوانسته یک #تمدناسلامی تشکیل دهد؟!
👈 پاسخ را از #استاد_حسین_امیدیان بشنوید
کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
✅ عقل و جهل
💬 آیت الله جوادی آملی
🔸 همه ما چه ظهور حضرت را درک بکنیم و چه ظهور حضرت را درک نکردیم یا اگر با همین بدن در رجعت درک بکنیم، مهم ترین #شرط_صحابت_و_یاری آن حضرت عقل است. در قرآن کریم #عقل را هم مکرّر بیان فرمود و ائمه (علیهم السلام) هم عقل را مشخص کردند.
🔸 مرحوم کلینی (رضوان الله علیه) در مقدمه کتاب کافی یک چند صفحهای به عنوان خطبه مرقوم فرمودند که خیلی مفصل نیست. کلینی با دیگر [بزرگان] یک مقدار فرق دارد؛ گرچه همه این ذوات جزء نائبان ائمه (علیهم السلام) هستند؛ ولی عقل گرایی کلینی ستودنی است! حتماً سعی بفرمایید این مقدمه را مطالعه کنید، چون خیلی مفصل نیست؛ منتها خیلی دقیق و لطیف است. مرحوم میرداماد (رضوان الله علیه) در کتاب شریف الرواشح السماویة این مقدمه را از بس لطیف و سودمند است جداگانه شرح کرده است.[1] آخرین خط مرحوم کلینی در این مقدمه این است: «إِذْ كَانَ الْعَقْلُ هُوَ الْقُطْبَ الَّذِی عَلَیهِ الْمَدَارُ وَ بِهِ یحْتَجُّ وَ لَهُ الثَّوَابُ وَ عَلیهِ الْعِقَابُ»؛[2] قطب #تمدن و #فرهنگ یک ملت، عقل آن ملت است. بعد از عبارت های معصومین (علیهم السلام) عبارتی به این لطیف تری و شایسته تری کمتر یافت می شود. فرمود قطب مسلمان ها در بخش فرهنگی عقل آنهاست: «إِذْ كَانَ الْعَقْلُ هُوَ الْقُطْبَ الَّذِی عَلَیهِ الْمَدَارُ»؛ #محور_تمدن و ترقّی عقل آن ملت است، احتجاج الهی بر مدار عقل آن ملت است، ثواب الهی براساس عقل آن ملت است و اگر ـ معاذالله ـ عقابی باشد بر اثر مخالفت عقل آن ملت است.
🔸 مرحوم کلینی (رضوان الله علیه) در کتاب «عقل و جهل»[3] که اولین کتاب است ایشان تقسیم کردند که علم مقابل جهل نیست، بلکه عقل مقابل جهل است. آنکه در برابر جهل می ایستد #عقل است، آنکه سنگر تشکیل می دهد #عقل است، وگرنه خیلی از موارد خود علم جزء سپاه جهل است؛ یعنی علم است به حمل اولی، جهل است به حمل شایع، برای اینکه با این علم دارد گناه می کند و خلاف می کند.
🔸 ایشان کتاب علم را در مقابل جهل ننوشتند، چون جهل دو قسم است: یک وقتی با تحقیقات علمی است و یک وقتی با تلبیس های عملی است، همین! جاهل دو قسم است: یا درس خوانده است یا درس نخوانده است. جهنمی دو قسم است: یا درس خوانده است یا درس نخوانده است. علم مقابل جهل نیست، چون با خود جهل جمع می شود؛ آنکه در برابر جهل است و موضع می گیرد و با آن جمع نمی شود #عقل است؛ لذا شما کتاب شریف کافی را وقتی بررسی می کنید می بینید اولین کتاب «کتاب العقل و الجهل» است، دومین کتاب «کتاب العلم» است.[4] او از کجا یاد گرفته؟ از همان بررسی هایی که امام کاظم[5] و سایر ائمه (علیهم السلام) فرمودند که #جنود_العقل_و_الجهل نه «جنود العلم و الجهل»، براساس آن تنظیم کتاب را به نام «کتاب العقل و الجهل» نامگذاری کردند.
[1]. الرواشح السماویة فی شرح الأحادیث الإمامیة(میر داماد)، ص39.
[2]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص9.
[3]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص10.
[4]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص30.
[5]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص13.
📚 درس خارج فقه نکاح ـ جلسه ۳۴۷
تاریخ: ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
✅ مذاکرۀ تمدنی، دانش و قدرتِ روحیِ خاصِ خودش را میطلبد و کسانی که تفکر و دانش و شجاعت و جسارتِ این نوع مذاکره را ندارند، نمیتوانند پرچمدار این کار بشوند و اگر پرچمدار بشوند، نتیجه چندانی عائد نخواهد شد.
💬 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری
🔸 مذاکره دو گونه است: مذاکره انفعالی و مذاکره تمدنی.
مذاکره انفعالی یعنی مذاکره کنیم که شاید یک امتیازاتی به ما بدهند و ما را نیز در جامعه جهانی بپذیرند و گشایشهایی برای ما ایجاد کنند.
اما مذاکره تمدنی، مذاکره از موضع ملتی است که آغازگر #عصر_جدید و پرچمدار یک حرکت تمدنی در برابرِ تمدن رقیب است. ما گفتوگو را قبول داریم، اما گفتوگو از موضع قدرت تمدنی، نه از موضع ضعف و انفعال.
🔸 مذاکرۀ تمدنی، تفکر و دانش و قدرتِ روحیِ خاصِ خودش را میطلبد و کسانی که تفکر و دانش و شجاعت و جسارتِ این نوع مذاکره را ندارند، نمیتوانند پرچمدار این کار بشوند و اگر پرچمدار بشوند، نتیجهای عائد نخواهد شد و به نظر میرسد علت شکست مذاکرات اخیر #برای_رفع_تحریمها، علاوه بر خباثت و بدعهدی دشمن، همین فقدان قدرت روحی و دانشی در جبهۀ خودی برای مذاکرۀ تمدنی بود. البته بنده نمیخواهم زحمات را نادیده بگیرم و بگویم هیچ دستاورد مثبتی نداشتهایم، بلکه ریشۀ نتیجهبخش نبودنِ این نوع مذاکرات را دارم عرض میکنم. حتی وقتی گفتوگوی تمدنها را طرح میکردند، ظرفیتشان ظرفیت گفتوگوی تمدنی نبود. این که با ادبیات تمدن غرب و در چارچوب جهانیسازی غربی با خودِ غرب مذاکره کنیم، گفتوگوی تمدنی نیست؛ گفتوگفت است نه گفتوگو.
🔸 ما باید سرمایهگذاری کنیم و گفتمان مذاکرۀ تمدنی و انقلابی را به گفتمان عمومی و مطالبه عمومی تبدیل کنیم. به طور کلی، یکی از زمینههای تشکیل #دولت_جوان_حزباللهی این است که گفتمان انقلاب اسلامی را به شعارهای پرجاذبه و فراگیر تبدیل کنیم، بهطوری که آرامآرام به گفتمان عمومی و مطالبه عمومی و مردمی تبدیل شود.
🔸 شعارهای انقلاب و ادبیات امام هنوز زنده است. میشود این شعارها را به یک گفتمان عمومی تبدیل کرد، بهطوری که از کف جامعه هم همین مطالبات دنبال شود و آنوقت، #جریان_قدرت، در مسیر صحیح خودش قرار میگیرد. ما باید گفتمانی براساس شعارهای امام و رهبری شکل بدهیم و از جمله مطالب مهم این است که حتماً نگذاریم شعارهای مثبت را کسانی که نسبتی با آن شعارها ندارند تملّک کنند و معنا کنند! برای مثال، نباید دفاع از آزادی را کسانی که حقیقتاً طرفدار آزادی نیستند مصادره کنند و آن را معادل لیبرالیسم قرار دهند. (۱۳۹۹/۹/۲۸)
کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
✅ اصول تمدن اسلامی
💬 حضرت آیت الله جوادی آملی
🔸 تمدن اسلامی را در مشتركات بین انسان و فرشته باید جستجو كرد. انسان و فرشته در بسیاری از مسایل شركت دارند كه برجسته ترین آنها سه اصل معروف #جهان_دانی و #جهان_داری و #جهان_آرایی است; فرشتگان به تعلیم الهی جهان را خوب می شناسند، در صیانت جهان جزء مدبّرات امرند، در آرایش جهان جزء تزیین كنندگان صحنه گیتی و ماورای طبیعت هستند. انسان از آن جهت كه با فرشتگان در آن اصول مشترك است یك #جهان_دان خوبی است, یك #جهان_دار خوبی است, یك #جهان_آرای خوبی است.
🔸 از وجود مبارك امام صادق (علیه السلام) رسیده است كه تمدن اسلامی مرهون سه عنصر اصیل علمی و دینی است: «لَا یسْتَغْنِی أَهْلُ كُلِّ بَلَدٍ عَنْ ثَلَاثَةٍ یفْزَعُ إِلَیهِمْ فِی أَمْرِ دُنْیاهُمْ وَ آخِرَتِهِمْ فَإِنْ عَدِمُوا ذَلِكَ كَانُوا هَمَجا»؛ سه عنصر اصلی است كه هیچ ملت متمدّنی از آنها بی نیاز نیست و اگر ملتی فاقد آنها بود، زندگی او زندگی «همج» و حیوانی است، زندگی معقول و مقبولی نخواهد داشت: «فَقِیهٍ عَالِمٍ وَرَعٍ وَ أَمِیرٍ خَیرٍ مُطَاعٍ وَ طَبِیبٍ بَصِیرٍ ثِقَة»،[1] داشتن حوزه های علمی و دانشگاه های علمی كه مردان متفكّرِ متفقّهِ وارسته تربیت می كند و پزشكان حاذق, امین و باتجربه و موثّق تربیت می كند كه بیماری های ظاهری را تشخیص بدهند و داشتن نیروی نظامی و انتظامی كه حریم كشور را حفظ كنند، نه به بیگانه تجاوز كنند, نه اجازه دهند بیگانه به حریم كشور او تجاوز كنند؛ داشتن این سه عنصر اصلی، نشانهٴ تمدّن یك ملت است كه نه به بیگانه حمله می كنند, نه اجازه می دهند كه بیگانه به مردم آنها بتازند. جهل علمی و جهالت عملی را با داشتن علم و اخلاق از بین می برند و سعی می كنند که عاقلانه به سر ببرند, این درباره حیات معنوی و تمدّن معنوی یك ملت است.
🔸 درباره حیات ظاهری و تمدّن ظاهری آن ملت هم امام صادق (سلام الله علیه) چنین فرمود: «لَا تَطِیبُ السُّكْنَی إِلَّا بِثَلَاثٍ الْهَوَاءِ الطَّیبِ وَ الْمَاءِ الْغَزِیرِ الْعَذْبِ وَ الْأَرْضِ الْخَوَّارَةِ»؛[2]یعنی زندگی چه در شهر, چه در روستا وقتی گواراست كه با این اصول سه گانه همراه باشد: یكی داشتن هوای سالم و محیط سالم و منزّه از آلودگی, دوم داشتن سرزمین حاصل خیز, سوم داشتن آب فراوان كه جامعه را از نیازمندی به غیر برهاند.
🔸 مطلب دیگر آن است كه بهره برداری از نظام برای حفظ حیات است، نه برای از بین بردن حیات! تعبیر قرآن كریم این است كه اگر كسی یك نفر را از بین ببرد، گویا جامعه را یا همه مردم را از بین برد؛ یعنی برای انسانیت انسان حرمتی قائل نشد.
🔸 قرآن كریم نمونه ای از حُكّام و سلاطین و حكمرانان الهی را مطرح می كند كه همه آنها با داشتن قوی ترین امكانات سعی كردند كاری نكنند كه خونی ریخته شود: یكی جریان داوُد پیامبر است كه رهبری انقلاب را به عهده گرفت امكاناتی خدا به او داد كه قوی ترین آنها همان ﴿وَ أَلَنَّا لَهُ الْحَدیدَ﴾[3] بود كه آهن خام و سرد در دست داوُد پیامبر، همچون موم نرم می شد؛ اما او از این قدرت الهی سوء استفاده نكرد، از این آهن, شمشیر و دشنه و تیر و نیزه و خنجر نساخت، بلكه سلاح دفاعی بافت كه فرمود: ﴿وَ عَلَّمْناهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَكُمْ﴾[4] این برای آن است كه به ما نشان بدهد از قدرت جهانی برای حفظ حیات و حفظ وحدت و حفظ صلح و آرامش باید استفاده كرد و همچنین سلیمان بن داوُد (سلام الله علیهما) که او حكومت تشكیل داد؛ اما با همه امكانات كه فرمود: ﴿وَ أَسَلْنا لَهُ عَینَ الْقِطْرِ﴾[5] آن حضرت با چنین امكاناتی، هرگز از مس به عنوان ابزار كشتار جمعی چیزی استفاده نكرد، فقط ابزار عادی و سودمند و مفید ساخت، نه وسیله كشتار جمعی, این نشان می دهد كه تمدّن در خونریزی نیست، تمدّن در سایه وحدت و محبت و انس حاصل می شود.
[1]. تحف العقول، النص، ص321.
[2]. تحف العقول، النص، ص320.
[3]. سوره سبأ، آیه10.
[4]. سوره انبیا، آیه80.
[5]. سوره سبأ، آیه12.
📚 پیام به همایش تمدن نوین اسلامی
تاریخ: ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
💬 حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی:
✅ یک تحوّل دیگری که امام به وجود آورد، تحوّل در نگاه به دین بود؛ مردم، دین را فقط وسیلهای برای مسائل شخصی، مسائل عبادی، حدّاکثر احوال شخصی میدانستند، فقط برای همین مسئلهی نماز و روزه و فرض کنید که وظایف مالی و ازدواج و طلاق؛ در همین حدود؛ دین را، وظیفهی دین و مسئولیّت دین و رسالت دین را محدود به این چیزها میدانستند. امام برای دین، رسالت نظامسازی و تمدّنسازی و جامعهسازی و انسانسازی و مانند اینها تعریف کرد؛ مردم نگاهشان به دین بکلّی متحوّل شد.
🔸 یک تحوّل دیگر، تحوّل در نگاه به آینده بود. در آن دورانی که نهضت شروع شد و امام وارد میدان شدند، با همهی شعارهایی که حالا بعضی از احزاب و بعضی و از گروهها و گروهکها میدادند -که خیلی محدود و کوچک هم بودند- در نگاه مردم آیندهای دیده نمیشد. یعنی مردم یک افق و آیندهای در مقابل چشم نداشتند؛ این تبدیل شد به ایجاد تمدّن نوین اسلامی. یعنی شما امروز به ملّت ایران نگاه کنید، این دست مبارک امام است که این حالت را به وجود آورده؛ مردم دنبال این هستند که تمدّن نوین اسلامی را تشکیل بدهند و به وجود بیاورند؛ اتّحاد عظیم اسلامی را به وجود بیاورند، امّت اسلامی را تشکیل بدهند. نگاه عامّهی مردم، تودهی مردم این است.
farsi.khamenei.ir/keyword-content?id=2634
کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
نشست تخصصی ، تمدنی پولطلا.mp3
19.77M
🎙تدریس استاد متولی امامی اردوی زیارتی -علمی انجمن پولطلای ایران مشهد مقدس
🔻مبانی بحث پولطلا
🔸مبنای اول{ تفکیک میان مسائل شخصی - اجتماعی - تمدنی} 00:37
🔹مبنای دوم {#تفکر - #فرهنگ - #تمدن} 06:37
▫️مبنای سوم {اجزای جامعه} 15:35
▪️مبنای چهارم {پدیده های تمدنی انحصار طلب} 24:14
🔺مبنای پنجم {تصرف} 36:00
#دقت: در همه مباحث علمی ، رابطه #تفکر ، #فرهنگ و #تمدن مورد تاکسد هست.
کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹تدریس استاد متولی امامی اردوی زیارتی -علمی انجمن پولطلای ایران مشهد مقدس
🔻مبانی بحث پولطلا
🔸مبنای اول{ تفکیک میان مسائل شخصی - اجتماعی - تمدنی} 00:37
🔹مبنای دوم {#تفکر - #فرهنگ - #تمدن} 06:37
▫️مبنای سوم {اجزای جامعه} 15:35
▪️مبنای چهارم {پدیده های تمدنی انحصار طلب} 24:14
🔺مبنای پنجم {تصرف} 36:00
#دقت: در همه مباحث علمی ، رابطه #تفکر ، #فرهنگ و #تمدن مورد تاکسد هست.
کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
50.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹تدریس استاد متولی امامی اردوی زیارتی -علمی انجمن #پولطلای ایران مشهد مقدس قسمت 2
قسمت اول :
eitaa.com/mabany5/171
کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
نشست تخصصی ، تمدنی پولطلا قسمت دوم.mp3
40.74M
🎙تدریس استاد متولی امامی اردوی زیارتی -علمی انجمن #پولطلای ایران مشهد مقدس
🔻مبانی بحث پولطلا
قسمت اول:
eitaa.com/mabany5/170
کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
🔖مهم ترین دلایل بنیادینِ رشد و پیشرفت سریع تمدن اسلامی
🖇شاید در این بخش، بد نباشد مهم ترین دلایل بنیادین رشد و پیشرفت سریعج تمدن اسلامی را گوشزد کنیم. این دلایل عبارتند از:
الف)بنای تمدن اسلامی بر شالوده فطرت توحیدی بشر و نیازهای واقعیِ انسان مخلوق خداوند.
ب) عقل گرایی و تکیه بررسول باطن برای گفتگو با مردم در عین سخن گفتن نرم به زبان قوم.
ج)محوریت عبودیت خدا در تمام ساحت های حیات و نفی ظلم پذیری از هر انسانی.
د)محوریت عدالت طلبی در همه عرصه های وجود فردی و اجتماعی در سیاست و اقتصاد و فرهنگ.
ه)ترسیم الگوی جامع و فراگیر 《سبک زندگی اسلامی》برای اداره میدان های مختلف اندیشه و زندگی.
و)نفی اختلاف طبقاتی و طرد استبداد و استکبار و حتی مخافت با عجب حاکمان و قدرتمندان و مردمی بودن.
ز)توصیه فراوان به همه مردم مبنی بر لزوم آگاهی و بصیرت و علم آموزی، ز گهواره تا گور.
📚نشریه دیده بان اندیشه، یادداشت استاد فرج نژاد منتشر شده در ویژه نامه طلبه طراز، صفحه۸۱
کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
بعضی از ما مسلمانها این گنجینهها را اصلاً نمیشناسیم؛ بعضی از ما آن را انکار میکنیم، کفران میکنیم این هدیههای عظیم الهی را؛ بعضی از ما به آنها افتخار میکنیم منتها عمل نمیکنیم؛ این[جوری] است دیگر.
نتیجه چه میشود؟ نتیجه این است که دنیای اسلام دچار تفرقه، دچار عقبماندگی، دچار ضعف علمی و عملی میشود؛ نتیجهاش این است.
در یک دورهای مسلمانها با عمل کردن نصفهنیمه به این گنجینههای عظیم ــ نه عمل کردن کامل ــ توانستند بزرگترین #تمدّن های زمان خودشان را ایجاد کنند، تولید کنند؛ در قرن سوم و چهارم هجری [قمری]، در همهی دنیا، روی کرهی زمین هیچ حکومتی، هیچ قدرتی، هیچ ملّتی به پیشرفتگی امّت اسلامی نبود، وجود نداشت؛ با اینکه میدانیم آن وقت هم نصفهنیمه عمل میشد؛ افرادی که سرِ کار بودند، افراد درستی، افراد مطلوب و کاملی نبودند امّا همان هم تأثیر داشت. ما میتوانیم با رجوع به این گنجینههای هدیهشدهی از سوی بعثت به خودمان، ضعفهای دنیای اسلام را برطرف کنیم؛ چه آن گنجینههایی که مربوط به معارف اسلامی است، چه آنهایی که مربوط به احکام اسلامی است، چه آنهایی که مربوط به اخلاق اسلامی است. این[جوری] است.
۱۴۰۱/۱۱/۲۹
بیانات آیت الله خامنه ای در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی
کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
34.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹مبانی #تفکر اسلامی
🔺رابطه #تفکر ، #فرهنگ و #تمدن
کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
مبانی #تفکر اسلامی.mp3
22.13M
🎙مبانی #تفکر اسلامی
🔺رابطه #تفکر ، #فرهنگ و #تمدن
کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
✅مراحل تكوين تمدنها :
🔻الف ـ تفكر:
در اين مرحله باورها و بينش ها و غايات تمدنها مشخص مي گردد و متفكران برداشت خود را از هستي ، انسان، طبيعت و ارتباط اين سه با هم براي پي ريزي يك تمدن تبيين مي كنند. اين مرحله از آن رو كه سنگ اول بناي تمدنهاست بسيار اهميت داردـ هويت اصلي هر تمدني در اين مرحله شكل مي گيرد، گرچه در مقام ظهور و بروز مراحل بعدي نمود بيشتري دارند.
🔻ب ـ فرهنگ:
وقتي تفكري نسبت خود را با هستي مشخص كرد، آهسته آهسته از دايره متفكران پافراتر مي گذارد و فراگير مي شود و تبديل به اعتقادي عام مي گردد. در اين مرحله تفكر، باوري همگاني مي شود كه ميل عمومي را با خود همراه ساخته و عزم مردم را در ساختن جامعه اي نو پشتيبان خود كرده است.
🔻ج ـ تمدن:
در اين مرحله فرهنگ تجلي مي كند و نظامهاي اجتماعي بر اساس فرهنگ جديد سامان مي پذيرد و فرهنگ در همه عرصه هاي زندگي تفصيل مي يابد و جامعه بر مبناي آن شكل مي گيرد و تمدني جديد رخ مي نمايد. در حقيقت تمدن همان صورت و تجسم عيني فرهنگ است، همانطور كه فرهنگ، ظهور و بسط تفكر است.
کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
🔸🔸🔸ما بیشتر تاکید داریم تا مبانی تفکر اسلامی را تبیین کنیم،فعلا مبانی تفکر غربی را نقد نمی کنیم، به دو دلیل:
1️⃣اول اين كه افراد وقتي با ذهنی خالی و يا احياناً آشفته نسبت به مباحث دينی ، به سراغ مباحث غير دينی مي روند، به شكل عميقی تحت تأثير آن مكتب قرار گرفته و احياناً تصوّر شكل ديگر و نظام ديگر بر ايشان بسيار مشكل مي شود، يعنی هم از نظر روانی خيلی تحت تأثير آن نظام قرار مي گيرند و هم از لحاظ فكری دچار شبهه شده و اساساً ذهن آنها آشفته مي گردد و با توجه به اينكه فهم شبهه بسيار راحت ولی جواب دادن به آن و فهم جواب آن فوق العاده مشكل مي باشد، بدين جهت به نظر مي رسد اگر با ذهنی آماده ومسلّح به سراغ ديدگاههای غير دينی بروند، هم فهم نظرات آنها راحت تر خواهد بود و هم فهم نقايص و مغالطه های مستتر و نهفته در آن.
2️⃣دليل دوم; از طرف ديگر وقتی كه افراد، ابتدا و خالی الذهن به سراغ ديدگاههای غرب مي روند، انس ذهنی خاصّی با مفاهيم و تصوّرات خاصّ آن فرهنگ پيدا مي كنند، به نحوي كه تصوّر نوعی ديگر از مفاهيم واژه های مورد استفاده برای آنها بسيار مشكل می گردد;
⏪مثلاً وقتی كه در فرهنگ غربی آزادی به رها بودن انسان به حال خود و نبودن هيچ گونه مانعی در برابر او جهت اعمال اراده و خواست هايش تعريف مي شود، افراد خيال می كنند كه تعريف اول و آخر آزادی همين است و بس.
بخصوص كه اين مفاهيم با يك نوع سطحی نگری خاصّی تعريف شده است، بدين ترتيب وقتی كه در فرهنگ دينی خودمان بيان مي كنيم كه انسان نه آزاد محض است و نه مجبور، بلكه حدّ وسط آن دو می باشد و در مورد روابط با ديگران نيز حدّ و حدود آزادی را نه فقط خواست و منافع ديگران بلكه يک سری حدود و قيود الهی نيز محدود و مقيد می كند، فهم مطلب به غايت مشكل می گردد و بدين جهت ما ابتدا تفکر و فرهنگ دينی را معرفي كرده، بعد به سراغ فرهنگ های غربی خواهيم رفت.
کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
♨️خبر خبر♨️
🔥فروش ویژه و استثنایی محصولات طب اسلامی ایرانی در پیامرسان ایتا🔥
اگر سرما خوردید، دل درد گرفتید، سر درد گرفتید، دستتون برید و هزاران درد دیگه میتونید با #دارو های #طب_اسلامی و ایرانی به راحتی خودتون رو #درمان کنید.. ولی..باید محصولات #با_کیفیت و ارزان رو از جای مطمئن خرید کنید، میتونید با #مراجعه به کانال زیر از تمامی محصولات #طب_اسلامی و ایرانی مطلع بشید و به راحتی #خرید کنید♨️♨️
همین الان روی لینک زیر بزنید و به کانال بزرگ محصولات طب اسلامی و ایرانی بپیوندید📝
https://eitaa.com/joinchat/1248526440Caea4456822
🔹بحث آینده:
🔻براي اينكه يقين پيدا كنيم افكار و ادراكات ما مطابق با واقع است
▫️يا بايد به عين واقعيت دست پيدا كنيم يعني علم حضوری داشته باشيم
▫️يا اينكه به مصداق معلومات خود علم حضوری پيدا كنيم زيرا كه هم به افكار خود علم حضوری داريم و چنانچه به مصداق نيز علم حضوری داشته باشيم مثلا هم به مفهوم غم علم حضوری داريم و هم به مصداق غم و در اين صورت مي توانيم با تطبيق مفهوم غم به مصداق غم دقيقاً بيابيم كه آيا برهم منطبق هستند يا نه
▫️ ثالثاً تركيب قضايائي كه با واسطه علم حضوري به دست آمده اند مانند هر معلولي نيازمند به علت است يا اجتماع نقيضين محال است و بين معلول و علت بايد سنخيت وجود داشته باشد و... كه از تركيب اين قضايا يا فلسفه اولي يا مباحث هستي شناسي و در ادامه آن خداشناسي شكل مي گيرد.
▫️رابعاً از مقايسه مفاهيم ذهني و انتزاع مفاهيم منطقي علم منطق شكل مي گيرد و همين طور بخش اعظم معرفت شناسي كه فعلا جاي توضيح آن نيست.
کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
متن کامل سوال مخاطب عزیز:👇🏻
سلام وقتتون بخیر
ما انقلاب اسلامی کردیم
نظام اسلامی تشکیل دادیم
و الان در حال و تشکیل دولت اسلامی هستیم و بعدش و یا همراهش جامعه ی اسلامی اگر اشتباه نکنم
ولی سوالی که برام پیش اومده با توجه به پیشرفت هایی که در اکثر زمینه ها کسب کردیم و جبهه ی باطل رو پوزش رو به خاک مالیدیم و حتی از لحاظ اقتصادی باز هم معتقدم با این همه مشکلات و کم و کاستی ها یکی از بهترین اقتصاد های دنیا را داشتیم که تونستیم در مقابل این همه توطئه و جنگ های هیبریدی و ستون پنجم های دشمن و کارنسی وار ها مقاومت کنیم و میشه گفت مقاوم ترین اقتصاد دنیا متعلق به ما هست و مشکلی نیست تا اینجا
ولی تو یکی دو زمینه در سیر زمانی در بازه ی زمانی ۲۰ یا ۳۰ ساله که نگاه میندازم مقاومت و یا عملکرد قابل قبولی نمیبینم مانند جامعه سازی اسلامی که فرهنگ هست و تفکرات و عرصه هنر و سینما و به خصوص رسانه احساس میکنم قافله را باختیم
و دشمن تقریبا تونست بر مغز ها حکمران بشه همونی که رهبر فرموده اینطور نباید بشه
هم سن سال هام اصلا ه چیز های عجیبی گرایش دارن که حتی خودشونم میدونن پلیدی و کصافت هست ولی دیگه قبحش شکست تو جامعه
من ۲۱ سالمه چند روز پیش رفتمدانشگاه و با چیز هایی روبه رو شدم که برام قابل هضم نبود که چرا باید تو یه بازی ی زمانی یکی دو دهه ای اینطور جامعه به ابتذال کشیده بشه
البته منکر رویش ها نمیشم ولی اصلا ریزش ها قابل هضم نیست هر چند ریزش ها برای هر انقلابی عادیه
ولی احساس میکنم صرفا این ریزش ها و دشمنی ها بیشتر به خاطر بد کار کردن و کم کاری نهاد های مربوطه هست
الان برام قابل تصور نیست اگر قراره با این شیب و سرعت در این زمینه ها سقوط کنیم تا ده سال دیگه قابل درک نیست
و اون رنسانسی که آقا فرمودند تبدیل به شبیه رنسانس قرن ۱۵ در ایران نشه
بانک ها که تقریبا جدا از دین
اخلاق و رفتار هم که با این روش کامل داره جدا میشه از دین سیاست هم که تلاش میکنن البته تیرشون به سنگ خورد به نطر خودم
ولی یعنی قراری نیست فکری به حال رسانه،فضای مجازی،آموزش پرورش،سینما و هنر،تبلیغات مد روز و .... بشه
یا شده اگر اطلاع دارید و یا جیزی باید بدونم ممنون میشم شبهات منو رفع کنید
🔹جواب👇🏻
سلام و عرض ادب
وقت بخیر
نگاه تمدنی یعنی این که تبدیل تفکر به فرهنگ: آیا تفکر همه افراد جامعه بر پایه های صحیح بنا شده؟
تفکر درست باید فراگیر بشود تا جامعه اسلامی تشکیل بشود تا وقتی جامعه اسلامی نشود دولت اسلامی شکل نمی گیرد.
نکته دوم همه مشکلات و نارسائیها را در راستای جنگ تمدنی ببینید.
مشکلات فرهنگی رسانه ای و اقتصادی و بانکی
تا زمانی که دولت اسلامی شکل نگیرد در این جنگ از این شکستها داریم.
الان رسانه ما در دست دشمن هست و ما در فضای مجازی کشور اشغال شده هستیم .
در اقتصاد تا زمانی که وابسته به دلار هستیم تورم کشور آمریکا (به خاطر بدهی جهانیش) در کشور ما و دیگر کشورهای وابسته به دلار سرشکن می شود.
در جنگ تمدنی ریزش و رویش یک امر عادی هست مثل جانباز و شهید و اسیر در جنگ سخت.
موردی بپرسید انشالله توضیح داده میشه.
🔶کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با مشارکت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار می کند؛
✅اولین سلسله نشست های انقلاب اسلامی و تحول در علوم اسلامی و انسانی
🔷با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه
⏱زمان: 6 تا 10 اسفند 1401
افتتاحیه ۶ اسفند ماه ساعت ۹ صبح
🕌مکان برگزاری: حرم مطهر رضوی، صحن امام حسن مجتبی علیه السلام، ساختمان شماره ۱ دانشگاه علوم اسلامی رضوی، سالن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
لینک شرکت در جلسه: https://www.skyroom.online/ch/razavimaharat1400/gharbshenasi
کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
🔖 ریشهشناسی فهم غلط نسبت به فضای سایبر- (بخش یکم)
📆 به مناسبت تصویر نامهای که این روزها با مضمون «اینترنت آزاد» و با تعبیر «بازگشت اینترنت به شرایط عادی» منتشر شده است.
✴️ این نگاه اسفبار به فضای سایبر که متصور است «مدیریت نکردن و ول کردن فضای سایبر، معادل آزادی و عادی بودن است»، ریشه در انقطاع علمی فضای سایبر از دانش سایبرنتیک بهعنوان دانش مادر و سازندهی خود دارد.
↩️ در دههی ۸۰ شمسی که ایام دانشجویی را در رشتهی مهندسی IT سپری میکردم، سؤالات بسیاری از اساتید بابت علل و شرایط محتوای بینظم، بیریشه و عقبماندهی دروس داشتم که تماماً با پاسخهایی نظیر:
1️⃣ مصوب وزارت علوم است (خوب چرا و با کدام منطق علمی؟!)؛
2️⃣ همهی دنیا همینها را میخوانند (که اینگونه نبود و نیست!)؛
3️⃣ آیتی برای رفاه بشر بنا شده (که طبق مستندات تاریخی صد در صد غلط است)؛
و دیگر پاسخهای کلیشهای اینچنینی بیپاسخ ماند.
📚 مطالعات شخصی بابت حصول پاسخهای صحیح پرسشها آغاز شد که خروجی آن به شناختن دانش سایبرنتیک منتج گردید؛
🔴 دانشی که تا اوایل پیروزی انقلاب اسلامی با اسامی «فرمانشناسی» و «سیبرنتیک» در کشور وجود داشته و طبق مستندات، با میدانداری دشمن بهصورت کامل از کشور زدوده شده است‼️ (امروز واضح است که چرا)
💢 دانشی که از ریشهشناسی نام آن (Cybernetic) تا تمام تئوریهای پایه و سازندهاش به معنای کنترل، سلطهجویی و حاکمیت است؛
💢 و اساساً دانشی است برای طراحی و اعمال حاکمیت با سبک و روشی جدید که Cyber Space (فضای حاکمیت و کنترل) نام دارد.
❌ و اینکه ما به آن بگوییم مجازی (بهمعنای غیرواقعی!!) چیزی از ماهیت کنترلگر آن کم نمیکند.
🔍 حتماً بررسی بفرمایید چه کسی (؟) نخستین بار نام مجازی را بر فضای سایبر گذاشت و رأساً چه نقشی در ولنگاری امروز فضای سایبر کشور دارد ....
⭕️ در واقع میتوان حوزهی فنی فضای سایبر و مهندسی کامپیوتر را بیریشهترین رشته از حیث قطع ارتباط با دانش مادر خود در مجموعهی رشتههای وزارت علوم دانست.
⬅️ لذا تحصیلکردههای این حوزه، علیرغم هوش و استعداد بالا و ظرفیت نخبگانی، به سبک یک نیروی صرفاً فنی و ابزار بهدست تربیت میشوند که یاد میگیرند «کار کنند» نه اینکه «چهکار کنند».
☢️ خسارت بزرگ ملی و حتی تمدنی این است، فضایی را عادی و آزاد بپنداریم که اساساً برای اعمال یک کنترل تمامعیارِ غیرعادی و کاملاً محدود، مشروط و کانالیزه شده، توسط بخشهای امنیتی - نظامی بریتانیا و آمریکا ایجاد شده و همچنان در سطح بینالمللی در کنترل خودشان است❗️
❇️ پایان بخش یکم
✍️مهندس شکوهیانراد
@SHRChannel
کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
🔶🔹 ریشهشناسی فهم غلط نسبت به فضای سایبر- (بخش دوم)
📆 به مناسبت تصویر نامهای که این روزها با مضمون «اینترنت آزاد» و با تعبیر «بازگشت اینترنت به شرایط عادی» منتشر شده است.
✴️ تیر ماه ۱۳۹۹ بود که یک سند بسیار مهم در شورای عالی فضای مجازی تصویب شد؛ سندی که مدتها انتظار مصوب شدنش را کشیده بودیم:
«طرح کلان و معماری شبکهی ملی اطلاعات»
🌐 https://ito.gov.ir/fa/news/107550
❇️ امیدمان این بود که هر چند عملکرد دولت وقت از سویی و دبیر وقت شورا از سوی دیگر، در تعارض با منویات امام جامعه، منافع ملی و ارتقاء حریم خصوصی و امنیت مردم در فضای سایبر بود، اما بالاخره با تصویب طرح شبکهی ملی اطلاعات، میتوان زمینهسازی اتفاقات مهم و اساسی را برای حصول «فضای سایبر ملی» رقم زد.
⭕️ اما بررسی متن سند، خبر از یک اشتباه بسیار عمیق علمی میداد. در صفحهی ۶ سند بیان شده است:
«بر اساس این مدل، لایههای محتوا و خدمات کاربردی خارج از قلمرو شبکهی ملی اطلاعات ... است.»
⬅️ این بدان معنا است که اساساً شبکهی ملی اطلاعات صرفاً در دو بعد فیزیکی و فنی تعریف شده و اصل کار آن که «بسترسازی برای کنترل محتوا» است، خارج از حیطهی شبکه فرض شده است‼️
♨️ عمق این خطا مانند این است که سندی با عنوان «طرح کلان و معماری شبکه ملی آبرسانی» از سوی سازمان آبفای کشور تدوین گردد اما در آن قید شود «جریان آب و خدمات آبرسانی، خارج از قلمروی شبکهی ملی آبرسانی است!»
1⃣ پرسش نخست این است که اگر جریان محتوا، خارج از قلمروی شبکهی ملی اطلاعات تعریف شده، اساساً این شبکه برای چه کاری طراحی شده است؟!
2⃣ و پرسش دوم این است که چگونه ممکن است حتی در سطح شورای عالی فضای مجازی، چنین خطای علمی فاحشی رخ دهد؟ جهل یا عمد؟
❇️ پایان بخش دوم
✍️مهندس شکوهیانراد
https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10
🌟 بسیج دانشجویی دانشگاه قم با همکاری اندیشکده قصد برگزار میکند:
🔹جایگاه تمدنی قم در تراث شیعه
🔸سخنران: حجة الاسلام قنبریان
⏰زمان: ۶ اسفندماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۹
🏢مکان: اندیشکده قصد
📎پیوند شرکت در جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/ali_35135/qasdway
🇮🇷 اندیشکده قصد
💡 @qasdway 💡
`کانال مبانی :👇🏻👇🏻👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/1439629363Cab324f5c10