May 11
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم
یا رب وفق و سهل
بحث عروة الوثقی ( احکام شرعی فنی تخصصی )
🔸یوم الشروع :یکشنبه ۱۱ ربیع الاول ( مصادف با ۲۵ شهریور)
◼مکان :مدرسه آیت الله لنگرودی رحمةالله علیه ، یک ساعت به غروب ( حدود ساعت ۱۷:۴۵)
✅ توضیح درس : بتوفیق الهی و تحت عنایات بیشمار او . موضوع بحث کتاب عروة الوثقی و شروع آن از بحث اجتهاد و تقلید مسئله ۱۲ است . که بحث وجوب تقلید اعلم می باشد .
غرضمان این است که احکام شرعی و فتاوای علمای اعلام را به صورت فنی و دقیق بفهمیم. برای فهم دقیق و فنی فتاوا حتما باید طلبه یک کار تخصصی روی عروة الوثقی و تعلیقات آن داشته باشد و کتاب عروة الوثقی با تعلیقات بیش از ۴۰ نفر از اعلام مراجع ماضین، بستری عالی برای کار روی عبارات فتوایی علما می باشد . عباراتی که مراجع بزرگ سابق با قلم خود نوشتهاند. کار و تأمل روی نظرات مراجع و حیثیات مد نظر آن ها به تدریج انسان را با نحوه ورود و خروج در فروعات فقهی آشنا می کند و نسبت به مسائل شرعی تسلطی به انسان عنایت می شود که با مطرح شدن مسئله از ناحیه مردم به راحتی آن را تشخیص می دهد و متوجه می شود که آیا اختلاف فتوا دارد یا خیر ؟ و چون مبانی را آشنا است میداند چگونه باید جواب دهد. ( این را در آینده توضیح خواهیم داد )
برای روشن شدن ضرورت کار تحقیقی روی فقه فتوایی یا به عبارت بهتر «فقه نیمه استدلالی متأخرین» سخنم را با نقل قضیهای از آیت الله کازرونی پی می گیرم .
استاد شیخ حسین مفیدی یزدی می فرمودند: حاج آقای کازرونی که از علمای بزرگ یزد بودند گاهی که به مجلس روضه می رفتند طبعا طلبهای که منبر می رفته است سخننانش را خوب گوش می دادند گاهی بعد از نماز ظهر که در مدرسه علمیه اقامه می فرمودند با ناراحتی می فرمودند طلبه ها توجه کنید امروز رفتم روضه و طلبه منبری فلان مسئله را اشتباه گفت مسئله این نیست درستش فلان است. سپس با تأکید تذکر می دادند ای طلبهها بروید رساله عملیه فارسی را پیش یک مجتهد بخوانید .»
آیت الله کازرونی که مجتهد بزرگی در شهر یزد بودند می فرمایند رساله فارسی را باید پیش مجتهد خواند. چه برسد به کتاب عروة الوثقی که کتاب فتوایی تخصصی است و فهم آن از عهدهی هر کسی بر نمی آید .
از یکی دیگر از اساتید بزرگوارم شنیدهام که ایشان می فرمودند بعضی در فقه و اصول خوب کار کردهاند اما چون در مسائل فروعات به طور تخصصی کار نکردهاند و با فروعات و استفتائات آشنا نیستند، مسئله را اشتباه جواب می دهند ایشان نسبت به اشخاصی که کاملا فاضل بودند اینطور می فرمودند ( البته اسم نمی بردند )
البته حقیر طلبه کوچک و کم سوادی هستم که لایق تدریس عروة الوثقی نیستم . عروة الوثقی را باید مجتهد تدریس کند. اما با لحاظ خلأ این مباحث لازم دیدم که حداقل بحث آن را داشته باشیم . پیرامون تعلیقات علما بحث کنیم. ان شاءالله در حد خودمان از همین بحث و مباحثه بهره می بریم ان شاءالله.
اهداف برنامه :
۱- تسلط بر مسائل شرعی مبتلا به و فروعات آنها
۲- شناخت مبنایی نظرات و فتاوای موجود در مسئله
۳- آشنایی نیمه استدلالی با فروعات عروه و پر کردن خلأ فقه مختصر نیمه استدلالی بر اساس نظر متأخرین == کتاب شریف لمعة اقوال و مبانی علماء سابق را ارائه نموده است و در دو قرن اخیر اقوال و نظریات و بحث های فقهی بسیار غنی شده است، فروعات بسیاری اضافه شده است و مورد بحث قرار گرفته است لذا نیاز است علاوه بر لمعه، فقه نیمه استدلالی دیگری در کنار دروس سطح یا خارج خوانده شود .
۴- مطالعه و بحث و کار روی یک فقه مختصر برای بدست آوردن احاطه بر مسائل ابواب مختلف فقه == در دوره سطح فقط به کتاب متاجر پرداخته می شود و در درس خارج نیز طلبه یک کتاب مثل صلاة را سال ها طول می کشد و با ۴ سال شرکت در درس خارج تنها بخش کوچکی از کتاب صلاة را درس خارجش را می بیند . بنابراین نزدیک شاید نزدیک ۹۰ درصد فقه اصلا مطالعه و کار نمی شود در حالی که در فرایند فقه نیمه استدلالی می توان در دورهای چند ساله (شاید ۶ یا ۷ سال) کل فقه را مرور کرد و حداقل به طور مختصر با مبانی و ادله آشنا شد و مهم تر اینکه نسبت به فروعات و جوانب مختلف مسئله آگاه شد . صاحب نظران می دانند چنین طرحی چقدر در فعال شدن قوه اجتهاد مطلق طلبه می تواند مؤثر باشد .
۵- توانایی پاسخ دادن صحیح به استفتائات مشکل مردم و یافتن مبنای فقهی مرجع تقلید .