شهید علمدار به یکی از ذاکران اهل بیت(ع) گفته بود: "هروقت وارد هیئت شدی و جمعیت زیاد آن، تو را به وجد آورد و احساس کردی که مردم به خاطر تو آمدهاند، همان لحظه برو بیرون و مداحی نکن. عُجب و غرور انسان را نابود میکند."
به گزارش خبرگزاری تسنیم، شهید علمدار بعد از اتمام جنگ در واحد طرح و عملیات لشکر 25 کربلا در ساری مشغول خدمت شد. او که از جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی بود چندین سال پس از جنگ و در سال 1375 بر اثر جراحتهای شیمیایی به یاران شهیدش پیوست. دوستان و همرزمان شهید خاطرههای بسیاری را در رابطه با او در "علمدار" نقل کردهاند که نشان دهنده ارتباط تنگاتنگ سید مجتبی علمدار، این مداح شهید با اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و مجالس و هیأتهای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است. یکی از همرمزان او در این رابطه نقل میکند:
شهید علمدار همیشه اخلاص عجیبی در کارهایش موج میزد. مهمترین کاری که سید در میان دوستان باب کرد اخلاص در مداحی بود. به یکی از دوستان صمیمی او، که از ذاکران اهل بیت(ع) است، گفته بود: "هروقت وارد هیئت شدی و جمعیت زیاد آن، تو را به وجد آورد و احساس کردی که مردم به خاطر تو آمدهاند، همان لحظه برو بیرون و مداحی نکن! زیرا عُجب و غرور انسان را نابود میکند."
بارها دیده بودم که بعد از اتمام کار هیأت، ظرفها را میشست. میگفت: "افتخارم این است که خادم عزاداران امام حسین(ع) باشم." معمولا در هیأتها برای مداح صندلی یا چیزی قرار میدهند تا در بالاترین جای مجلس بنشیند. بعد هم مجلس را آماده میکنند. موقع شروع مجلس یک نفر با ذکر صلوات، ورود مداح را خبر میدهد و مابقی مراسم. اما سید اصلا در قید و بند این برنامهها نبود. همان پایین مجلس مینشست و میگفت: چراغها را خاموش کنند. بعد شروع میکرد به مداحی.
سلام شماهم باارسال به دیگران مبلغ کانال باشید:
حضرت علی اکبر(ع)-شهادت
سلام ما به حسین و به پاره ی جگرش!
که پاره شد جگرش، از شهادت پسرش
به خُلق و خو علی آیینه ی پیمبر بود
صدف علیّ و به فضل و ادب، علی گُهرش
خمید قامتش از داغ اکبرش زآن پیش
که بشکند ز فراق برادرش، کمرش
ز پاره پاره تنِ اوفتاده بر خاکش
نشست گرد غریبی، به صورت پدرش
غم فراق پدر تازه شد، برای حسین
چو دید چهره ی خونین او و زخم سرش
گریست بر سر جسم علی، به صوت بلند
که رفته بود دل از دست و نور از بصرش
حسین را نفس از غصه بر نمی آمد
برای تسلیتش، زینب اَر نمی آمد
.......سید رضا موید........
سلام شماهم باارسال به دیگران مبلغ کانال باشید:
حضرت علی اکبر(ع)-شهادت
در رزمگاه عشق نه فرق پسر شکست
گویی درست، شیشه عمر پدر شکست
پشتی که جز مقابل یکتا دو تا نشد
پشت حسین بود و ز داغ پسر شکست
تا شد سپر به تیغ، سر شبه مصطفی
سر شد دو تا و ، رونق شق القمر شكست
شد تا سر شکسته ز زین سرنگون و لیک
با آن شکست، داد به بیدادگر شکست
سر سبز شد به اشک نهالم و لیک خصم
تا خواست این درخت برآرد ثمر، شکست
مادر در انتظار، و زین بی خبر که تیغ
از تو سر و ازو دل و از من کمر شکست
آن دست بشکند که سرت را شکست و یافت
ح
پای امید مادر خونین جگر شکست
صیاد دون به داغ تو او را ز پا فکند
از مرغ دل شکسته، چرا بال و پر شکست
با اشك چشم، ریخته شد طرح این رثاء
زان این سروده قیمت درّ و گهر شكست
.......علی انسانی.......
(امشبی را شه دین در حرمش مهمان است ، مکن ای صبح طلوع)
(عصر فردا بدنش زیر سـم اسبان است ، مکن ای صبح طلوع)
امشب عشاق به سیمای حسین مینگرند، مکن ای صبح طلوع
عصر فردا ز دم تیغ همه میگذرند ، مکن ای صبح طلوع
(بازهرجابنگری آهنگ دلها این شده ، مکن ای صبح طلوع)
(آسمان هم ازغم داغ حسین خونین شده ، مکن ای صبح طلوع)
☘☘☘☘☘شب عاشورا☘☘☘☘
جان زینب به لب رسید ای رسیده به علقمه
کی می آیی عباس (2)
ای قرار دل علی دل به تو بسته فاطمه
کی می آیی عباس (2)
برگردان : قلب بی کینه عشق در سینه آب و آیینه
کی می آیی عباس (2)
خیمه ها چشم انتظار دیدنت
تیغ دشمن در کمین چیدنت
می رسدکی دست ما بر دامنت
کی می آیی عباس (2)
جان زینب ، جان اصغر ، جان من
بر لب خشکیده ات آبی بزن
قلب تو تنگ است و جنگت تن به تن
کی می آیی عباس (2)
دست تو تنها پناه اصغر است
خشم تو سرمایه ی این لشکر است
در کنارت تشنگی آسان تر است
کی می آیی عباس (2)
با خیالت لحظه ها سر می شود
بغض ما هر لحظه پرپر می شود
تازه بی تو داغ اکبر می شود
کی می آیی عباس (2)
گریه ها کم کم به افغان می رسد
کار غم بی تو به سامان می رسد
عمر صبر ما به پایان می رسد
کی می آیی عباس (2)
یاد تو گرمای آغوش همه
برده ای با رفتن ات هوش همه
شد عطش بی تو فراموش همه
کی می آیی عباس (2)
ای که با تو هر شبی مهتابی است
بی تو ماندن اول بی تابی است
داغ تو سنگین تر از بی آبی است
کی می آیی عباس (2)
عشق مردان ، مرد میدان خطر
بر تن مشکت مکن دستت سپر
از تمام تشنه ها، لب تشنه تر
کی می آیی عباس(2)
ای زلال راهی دریا شده
ای هلال در شبم پیدا شده
در کنار علقمه تنها شده
کی می آیی عباس (2)
ای عمود خیمه ی زهرا بیا
تشنه کردی ، تشنه دریا را بیا
مثل تنها رفتنت تنها بیا
کی می آیی عباس (2)
ما همه یکدل دعایت می کنیم
صحبت از مهر و وفایت می کنیم
با لبی تشنه صدایت می کنیم
کی می آیی عباس (2)
قامت سرو تو مثل لاله ریخت
بر زمین خون تو بی اندازه ریخت
ای قربان سرت آبی که ریخت
کی می آیی عباس (2)
مانده سوی رفتن تو روی ما
روی تو برگشته سمت خیمه ها
ساقی ما ، سایه سار کربلا
کی می آیی عباس (2)
نوحه برای تاسوعا, مداحی محرم
اشعار شهادت حضرت ابوالفضل
گر نخیزی تو ز جا کار حسین سخت تر است
نگران حرمم،آبرویم در خطر است
قامت خم شده را هر که بیند گوید
بی علمدار شده، دست حسین بر کمر است
داغ اکبر رمق از زانوی من برد ولی
بی برادر شدن از داغ پسر سخت تر است
دست از جنگ کشیدند و به من می خندند
تو که باشی به برم باز دلم گرم تر است
نیزه زار آمده ام یا تو پر از نیزه شدی
چو ملائک بدنت پر شده از بال و پر است
پیش من با سر منشق شده تعظیم نکن
که خدا هم ز وفاداری تو با خبر است
علقمه پر شده از عطر گل یاس بگو
مادرم بوده کنارت كه حسین بی خبر است
به تو از فاصله ی یک قدمی تیر زدند
قد و بالای رسا باعث این درد و سر است
اصغر از هلهله کردن بدنش می لرزد
گر بداند که تو هستی کمی آرام تر است
وعده ی ما به نوک نیزه و هر شهر دیار
که به دنبال سرت خواهرمان رهسپر است
اشعار تاسوعای حسینی, مداحی تاسوعا
اشعار شهادت حضرت ابوالفضل
الا یا ایها الساقی برون بر حسرت دل ها
که جامت حل نماید یکسره اسرار مشکل ها
به می بربند راه عقل را از خانقاه دل
که این دارالجنون هرگز نباشد جای عاقل ها
اگر دل بسته ای بر عشق جانان جای خالی کن
که این میخانه هرگز نیست جز مأوای بی دل ها
اگر از نشئه ی دل کمتر از آنی به خود آیی
برون شو بی درنگ از مرو خلوتگاه غافل ها
اگر دل داده ای بر عالم هستی و بالاتر
به خود بستی به تار عنکبوتی بس سلاسل ها
نمک شور تو دریای طلب می طلبد
وصف لعل دهنت باغ رطب می طلبد
روز من را شب گیسوی شما کرده سیاه
اصلأ ای ماه سرودن ز تو شب می طلبد
از غباری که نشسته به لب پر ترکت
می توان گفت قدم های تو لب می طلبد
آن خضوعی که خدا در نظرت ریخته است
درک آغوش نگاه تو ادب می طلبد
سخت کرده تب شوق لب تو کام مرا
هیچ کس نیست که بر دوش کشد بار مرا
چه کسی برده در این حاشیه چشمانت را
منکر آن نقش زن ناشی چشمانت را
میکشد با نظر ام بنین جبرائیل
طرح فیروزه ای کاشی چشمانت را
می توانند ملائک بگذارند مگر
آخرین قیمت نقاشی چشمانت را
کار و بارش به سر میکده ها افتاده
دیده هر کس که نمک پاشی چشمانت را
آدم از باده ی چشم تو هوس می افتد
تو اگر جام دهی میکده پس می افتد
آخرین جمله که گفتند بگویم دلی است
هر کسی عبد حسین است ابوفاضلی است
لرزه انداخته عشق تو به بالا به زمین
مرحبا بر تو و بر مادر تو ام بنین
هدایت شده از کانون مداحان
سلام شماهم باارسال به دیگران مبلغ کانال باشید:
واحدزنجیرزنی_علی_اکبر_ع
#ای_علی_اکبرمن
✅بنداول
ای علی اکبر من نور دوچشم لیلا
چند قدم راه برو پیش دوچشم بابا
من فدای تو شوم قوت قلبم پسرم
نظری کن تو به این اشک دوچشمان ترم
اربا اربا شده ای از چه بگو ای پسرم
بعد تو بین که من ازین غم توخونجگرم
یاعلی و یاعلی ویاعلی اکبرمن
________________
✅بنددوم
من فدای تو شوم قوت قلبم پسرم
نظری کن تو به این اشک دوچشمان ترم
اربا اربا شده ای از چه بگو ای پسرم
اربا اربا شده ای از چه بگو ای پسرم
جای سالم نبود برتن تو وای من
بنگرناله ی محزونم و اوای من
چه بگویم که تنت پر شداز نیزه وتیر
جان من ای پسرم پیش من اینگونه نمیر
یاعلی ویاعلی ویاعلی اکبرمن
ایتا
https://eitaa.com/madahanesfahan
سروش
http://sapp.ir/madahanesfahan
گپ
https://gap.im/Kanonmadahan
🇮🇷کانون مداحان وشاعران
موسسه خیریه فرهنگی
ومراکزآموزش مداحی اصفهان
هر شب می خونم باشور و نوا، کربلا می خوام ابوالفضل
ذکر سجود نمازم شده :کربلا می خوام ابوالفضل
جدایی هم حدی داره آقام، کربلا می خوام ابوالفضل
ابوالفضل کربلاییم کن .ابوالفضل نینواییم کن
نفس نفسم ذکر کربلاست ،کربلا می خوام ابوالفضل
عشق من فقط گنبد طلاست ،کربلا می خوام ابوالفضل
قسمتم بکن تا بیام حرم، کربلا می خوام ابوالفضل
جون وزندگیم نذر روضه هات ،کربلا می خوام ابوالفضل
ابوالفضل کربلاییم کن .ابوالفضل کربلاییم کن
ابوالفضل نینواییم کن .ابوالفضل نینواییم کن
هدایت شده از کانون مداحان
سلام شماهم باارسال به دیگران مبلغ کانال باشید:
✅ اشعار #شب_تاسوعا
_______________________________
#حضرت_عباس
ای لشکر حق را سر و سردار اباالفضل
وی دست علی در صف پیکار اباالفضل
هم خون حسین بن علی در تن پاکت
هم روح تو در پیکر ایثار اباالفضل
ریحانۀ دو فاطمه، ماه سه خورشید
آرام دل حیدر کرار اباالفضل
مانند تو در ارتش اسلام که دیده
فرمانده و سقا و علمدار اباالفضل
تو ماه بنی هاشمی و ما شب تاریک
تو لالة عباسی و ما خار اباالفضل
هم کاشف کرب پسر فاطمه هستی
هم خیل بنی فاطمه را یار اباالفضل
بر حاجت خود کرده صد و سی و سه نوبت
هر خسته دلی نام تو تکرار اباالفضل
در مصر ولایت شده بر یوسف زهرا
تو مشتری و علقمه بازار اباالفضل
عشق و ادب و غیرت و ایثار و شهادت
کردند به آقایی ات اقرار اباالفضل
تو رسته ای از خویش و گرفتار حسینی
خلقند به عشق تو گرفتار اباالفضل
ما بهر تو گریان و زند زخم تو خنده
پیوسته به شمشیر شرربار اباالفضل
برخیز سکینه به حرم منتظر توست
جامش به کف و اشک به رخسار اباالفضل
از سوز عطش آب شده طفل سه ساله
مگذار بگرید به حرم زار اباالفضل
تا آن که ببینند به تن دست نداری
یک لحظه سر از علقمه بردار اباالفضل
مگذار رود زینب کبری به اسیری
ای دست علی، دست برون آر اباالفضل
تو چشم حسینی که زده تیر به چشمت
ای دور حرم چشم تو بیدار اباالفضل
کی گفته تن پاک تو در علقمه تنهاست
گردیده تو را فاطمه زوار اباالفضل
خون دل ما را که شده اشک عزایت
زهرا و حسین اند خریدار اباالفضل
مگذار شود خشک دمی دیدة "میثم"
چشمی که بگریم به تو بسیار اباالفضل
🔸شاعر:
#استاد_غلامرضا_سازگار
_______________________________
ایتا
https://eitaa.com/madahanesfahan
سروش
http://sapp.ir/madahanesfahan
گپ
https://gap.im/Kanonmadahan
🇮🇷کانون مداحان وشاعران
موسسه خیریه فرهنگی
ومراکزآموزش مداحی اصفهان
هدایت شده از کانون مداحان
سلام شماهم باارسال به دیگران مبلغ کانال باشید:
درد من و درمان تو يا حضرت عباس
دست من و دامان تو، يا حضرت عباس
تو قبله ي حاجاتي و من يكسره حاجت
چشم من و احسان تو يا حضرت عباس
اي ديده علي، ماه شب چهاردهم را
در چاك گريبان تو يا حضرت عباس
تو ساقي مهريه ي زهرايي از آنرو
دريا شده عطشان تو يا حضرت عباس
از روز ازل، بوسهگه وجه خدا بود
دست و لب خندان تو يا حضرت عباس
نَبْود عجب ار صوت علي زنده شود باز
با خواندن قرآن تو يا حضرت عباس
در پنجه ي ارباب دعا، حبل متيني است
از رشته ي دامان تو يا حضرت عباس
پشت تو نلرزد، چو علي گر همه عالم
آيند به ميدان تو يا حضرت عباس
گو خلق بيارند، بخوانند و بگويند
آرند چه در شان تو، يا حضرت عباس
پيغمبر و زهرا و علي و حسنينند
مداح و ثناخوان تو يا حضرت عباس
بس فخر كند حضرت سلمان اگر او را
خوانند مسلمان تو يا حضرت عباس
سقّايي و سرداري و ايثار، سه حرفند
از مكتب عرفان تو يا حضرت عباس
تير و سپر و نيزه بوَد در كف دشمن
در قبضه ي فرمان تو يا حضرت عباس
مدح تو نه آن است كه گويند اديبان
از ابرو و چشمان تو يا حضرت عباس
مدح تو عيان است، عيان است، عيان است
در پرتو ايمان تو يا حضرت عباس
مدح تو نوشته است، نوشته است، نوشته است
در زخم فراوان تو يا حضرت عباس
مدح تو همين است، كه فرمود امامت
مولات به قربان تو يا حضرت عباس
مدح تو همين است، كه با خيل ملائك
پرواز كند جان تو يا حضرت عباس
مدح تو همين است، كه مولاي دو عالم
زد بوسه به دستان تو يا حضرت عباس
تو حُسن خدايي دل «ميثم» شده روشن
از حُسن فروزان تو يا حضرت عباس
ایتا
https://eitaa.com/madahanesfahan
سروش
http://sapp.ir/madahanesfahan
گپ
https://gap.im/Kanonmadahan
🇮🇷کانون مداحان وشاعران
موسسه خیریه فرهنگی
ومراکزآموزش مداحی اصفهان
هدایت شده از کانون مداحان
سلام شماهم باارسال به دیگران مبلغ کانال باشید:
✅ اشعار #شب_عاشورا
__________________________
#امام_حسین #گودال_قتلگاه
مقتل نوشته روی تنت پا گذاشتند
در زیر دست و پا ، زده ای دست و پا حسین
مقتل نوشته پیکر تو نرم گشته بود
با هر نسیم جسم تو شد جابجا حسین
مقتل نوشته حد حرم را چهل زراع
رفته تن بدون سرت تا کجا حسین
مقتل نوشته ضربه به پهلوی تو زدند
حتما شبیه مادرتان بی هوا حسین
مقتل نوشته راس تو را بد بریده اند
چون از جلو بریده نشد از قفا حسین
مقتل نوشته دست به گیسوی تو زدند
یک عده گرگ های بی حیا حسین
مقتل نوشته دست تو از مچ بریده شد
با خنجری شکسته و با ضربه ها حسین
مقتل نوشته زیر گلو نحر گشته بود
پهنای نیزه شد به گلوی تو جا حسین
هر ضربه را برای رضای خدا زدند
شمشیر ، نیزه ، سنگ و حتی عصا حسین
🔸شاعر:
#قاسم_نعمتی
_________________________________
ایتا
https://eitaa.com/madahanesfahan
سروش
http://sapp.ir/madahanesfahan
گپ
https://gap.im/Kanonmadahan
🇮🇷کانون مداحان وشاعران
موسسه خیریه فرهنگی
ومراکزآموزش مداحی اصفهان
هدایت شده از ابرگروه روشنگری سیاسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سرعت علی لاریجانی در راه تصویب لوایحی که به مردم ایران ضرر سنگین خواهد زد.
مثل برجام و FATF و...
گویا امروز اصلا قرار نبود برنامه مجلس FATF باشد
هدایت شده از کانون مداحان
ارتقاء کیفیت و وسعت
صدای یک مداح
درایام محرم وصفر
(ویژه برادران)
■بصورن رایگان
جݫئیات بیشتردر بنر بالا
ضمنا کلاسهای مداحی طبق معمول هر هفته راس ساعت8ونیم تا10صبح جمعه برگزار...
آخرین سؤال ما در خصوص رازهای برگزاری مجالس تأثیرگذار بود که چینی پاسخ داد: اول باید جرقه ای از سوی خود ارباب زده شود. گاهی می بینیم یک مجلس حتی از اختیار مداح هم بیرون می رود و خود آقا آن مجلس را منقلب کرده و می گرداند و مداح هم حتی اگر بخواهد کنترل کند نمیشود. در چنین مجلسهایی خود مردم روضه خوان میشوند و مداحی میکنند. من خودم در مجالسی که میروم معمولاً چند بیتی از آقا امام زمان(عج) میخوانم. احساس میکنم وقتی از حضرت ولی عصر میخوانم حال خودم عوض میشود و میدانم که مجلسم هم عوض میشود. چون آقا امام زمان صاحب ما هستند و در مجالس حضور دارند مخصوصاً در مجالس امام حسین(ع)، حضرت حضور دارند و اشراف به ما دارند و دوست دارند که روضه جدشان را گوش دهند به نظر من اگر مجالس مساعد باشد مداح اول چند بیتی از آقا امام زمان بخواند و دل های مردم را متوجه حضرت بکند، بعد وارد مداحی شود میتواند مجلس را آنگونه که امام حسین(ع) میخواهد عوض کند.
اسلوب مداحی اصیل ایران/ راز مجلسی که امام حسین(ع) آن را دوست دارد
گروه جامعه: پیرغلام و مداح پیشکوست کشورمان ضمن تشریح اسلوب مداحی ریشهدار ایران و اصولی که در این زمینه در حال کم رنگ شدن است، در خصوص رازهای برگزاری مجالس تأثیرگذار صحبت کرد.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) در هفته جاری ایکنا میزبان ستایشگری بود که توسل او به امام زمان(عج) زبانزد است. اعتقادی که وقتی از وی خواستیم برای شروع مصاحبه خود را معرفی کند و نیز در پایان مصاحبه وقتی راز مجالس با حضور قلب و با حضور ائمه(ع) را جویا شدیم به خوبی نمایان بود؛ اول سخن وی در خبرگزاری ایکنا، قرائت دعای فرج بود.
حاج احمد چینی، پیرغلام و مداح پیشکسوت کشورمان در نشست «در محضر ستایشگران» از خود گفت. از اینکه متولد ۱۳۲۶ در تهران در یک خانواده مذهبی است و از همان کودکی عشق و علاقه به اهل بیت(ع) و مداحی داشته و در منزل پدریشان هم مجالس اهل بیت به ویژه در ایام فاطمیه برگزار میشده است.
شاگرد اساتید اخلاق آیت الله مجتهدی، حق شناس، مجتبی تهرانی و خوشوقت
وی با تأکید بر اینکه رفتن به راه مداحی ائمه چیزی نیست که مدعی شویم خودمان انجام دادهایم، گفت: باید عنایت اهل بیت باشد، آنها ما را به این راه کشانده اند. قبل از بلوغ، عشق و علاقه به مداحی داشتم و اولین جایی که مداحی کردم حوزه علمیه مدرسه آیت الله مجتهدی(ره) بود. سالهای سال هم برنامه های روزهای پنج شنبه منزل ایشان را مداحی می کردم. از آنجا به محضر آیت الله حق شناس رفتم و سال ها در درس اخلاق ایشان حضور داشتم. بعد هم محضر حاج آقا مجتبی تهرانی بودم و برنامه های مداحی ایشان بر عهده من بود و در کلاس های درس ایشان نیز شرکت می کردم. در خدمت آیت الله خسروشاهی، آیت الله امامی کاشانی و آیت الله خوشوقت نیز بودم.
فشرده همه درسهای اخلاق علما یک کلمه است؛ «اخلاص»
این مداح پیشکسوت کشورمان در پاسخ به این سؤال که به عنوان یک مداح، علمایی که در خدمت آنها بودید چه توصیههایی برای شما داشته اند؟ گفت: فشرده کلامی که از محضر اساتید استفاده کردهام، اخلاص است. در سن ۱۶ سالگی محضر آیتالله حق شناس بودم. اولین درسی که ایشان به عنوان درس اخلاق میدادند چه برای مداحی و چه برای هر امر دیگری مسئله اخلاص و برای خدا کار کردن بود. اگر در مداحی صدای خوب، شعر خوب و ... باشد اما اخلاص نباشد که ریشه و حقیقت است، ممکن است انسان شهرتی پیدا کند ولی آنچیزی که اهل بیت میخواهند و مورد رضای اهل بیت است، نشود.
اربابمان یکی است، رقیب نیستیم / اسلوب مداحی اصیل ایران
مداح نباید حین نوکری خود را معرفی کند/ باید فقط معرف اهل بیت(ع) باشد
وی تصریح کرد: ما باید معرف اهل بیت(ع) باشیم اگر بخواهیم خودمان را مطرح کنیم دیگر به درد نمی خورد. باید نوکری کنیم و نباید خودمان را در حین نوکری معرفی کنیم باید اهل بیت (ع) را معرفی کنیم.
چینی بر لزوم داشتن استاد اخلاق برای مداحی تأکید کرد و گفت: مداح باید استاد اخلاق داشته باشد. اگر مداح اخلاقیات را کار نکرده باشد و استاد اخلاق نداشته باشد نمی تواند نوکر خوب اهل بیت باشد. مداحانی مثل مرحوم «علامه» اسوه اخلاق بوده اند و با اینکه از جهت های علمی، شعری و ... پرمحتوا بودند، اما متواضع بودند و خود بین نبودند. همانطور که مداح نیاز به استاد فن مداحی دارد نیاز به یک عالم وارسته روحانی و استاد اخلاق دارد که او را راهنمایی کند.
مداحان جوان ملازم عالمان وارسته باشند
وی با اشاره به اینکه اگر یک روحانی و مداح خطایی کند پای دین گذاشته میشود، عنوان کرد: آفتهایی در مداحی است که اگر اخلاق نباشد فسادآور میشود. مردم ما را وابسته به امام حسین (ع) میدانند بر همین اساس توقع دیگری از ما دارند و لذا ما باید در رفتار، کردار و اخلاقمان دقت کنیم. تمام کارهای ما زیر ذره بین است. باید مراقب باشیم اعمال ما طوری نشود که مردم از اهل بیت زده شوند. یک وقت فردی عادی خلافی میکند مردم میگویند فلان کس گناهی کرد، اما زمانی پای دین به میان میآید، یک روحانی و مداح اگر خطایی کنند پای دین گذاشته می شود. لذا باید در اخلاقیات طوری باشیم که مردم را به سمت اهل بیت (ع) تشویق کنیم و اگر خدایی نکرده در کارمان خطایی داشته باشیم، مردم خواهند گفت این همان مداحی است که از اهل بیت(ع) می گوید. بر همین اساس لازم است مداحان جوان ملازم عالمان وارسته باشند.
این مداح پیشکسوت در پاسخ به این سؤال که چگونه اصول اخلاقی مداحی را به نسل جوان باید منتقل کرد؟ گفت: مداحان جوان باید با مداحان پیشکسوت ارتباط برقرار کنند و مداحان پیشکسوت نیز باید مداحان جوان را زیر پر و بال خود بگیرند و آنها را طرد نکنند. اکنون جوی شده که جوانی دو هزار نفر جوان را به خود جذب کرده است اگر بخواهیم نکته ضعفهای این فرد را به روش اشتباهی به وی گوشزد کنیم دیگر با ما کاری ندارد. ما باید آن یک نفری که این همه جاذبه دارد و افراد زیادی را جذب کرده، خودمان جذب کنیم. مداحان جوان ما قلبشان پاک است. فقط تشخیص آنها ایراداتی دارد که باید پدرانه با آنها برخورد شود و با نظر رأفت و رحمت به آنها نگاه کنیم.
مداحان پیشکسوت و جوان رقیب نیستند؛ همه از یک ارباب حرف می زنیم
چینی با طرح این مسئله که حتی اگر مداحان جوان به جلسات مداحان پیشکسوت نمیآیند ماها باید به جلسات آنها برویم و چندین بار نیز این اتفاق رخ داده است، تصریح کرد: ما همه یکی هستیم و اینگونه نیست که رقیب هم باشیم. چون همه داریم از یک ارباب حرف می زنیم.
نسل مداحان قدیمی در حال تمام شدن است، باید نسلی نو تربیت شود
وی به تفاوتهایی که بین نظرات مداحان جدید و قدیمی وجود دارد نیز اشاره و عنوان کرد: مداحان قدیمی معتقد هستند که مداح باید حتماً شعر را از حفظ بخواند. اما مداحان جدید شعر را از روی کاغذ یا تلفن همراه خود می خوانند. مقام معظم رهبری هم فرموده است بهتر است شعر از حفظ خوانده شود اما اگر از روی کاغذ هم خوانده شود اشکالی ندارد. البته من به مداحان جوان گفته ام که از نیروی حافظه جوانی خود برای حفظ شعر استفاده کنید و در این خصوص کوتاهی نکنید. یا مداحان قدیمی عبا به دوش می گرفتند اما مداحان جدید این کار را نمی کنند. این اشکالی ندارد ما نباید این مسائل را خرده بگیریم باید اصل را گرفت؛ اصل این است افرادی که می خواهند وارد عرصه مداحی شوند اولاً اخلاص داشته باشند که ان شاء الله دارند دوماً اسلوب ها و آیین های مداحی سنتی را رعایت کنند همان هایی که امام راحل و مقام معظم رهبری و مراجع مطرح عنوان کرده اند که باید مداحی همان مداحی سنتی باشد البته نوآوری هم داشته باشد. باید مراقب بود مداحی به ترانه خوانی تبدیل نشود. بسیار مناسب است که مداحان جدید با مداحان قدیمی در ارتباط باشند. نسل مداحان قدیمی در حال تمام شدن است و باید نسلی تربیت شود که جای مداحان قدیمی ما را بگیرد.
اربابمان یکی است، رقیب نیستیم / اسلوب مداحی اصیل ایران
برای مداح شدن اول ببینیم ممدوحمان کیست/ معرفت ما کم است
وی در پاسخ به این سؤال که حلقه اتصال اما گمشده مداحی های قدیم و جدید چیست؟ گفت: حلقه گمشده این است که ما هنوز معرفت به امام حسین(ع) پیدا نکردهایم و نفهمیدهایم که نوکری چه کسی را می کنیم اگر واقعاً انسان بداند که دارد نوکری کسی را می کند که همه عالم شیفته او هستند و ما داریم خدمت گذاری آقایی را می کنیم که «سید الشهداء» است، اگر وقعاً ایشان را بشناسیم نواقص و مشکلات حل خواهد شد. معرفت ما کم است. اگر مداح بخواهد مداح شود اول باید ببیند که ممدوحش کیست. خودش را با ترانه خوان ها مقایسه و قاطی نکند بداند جایی می رود که وقتی بسم الله و السلام علیک یا ابا عبدالله می گوید فرشتگان می آیند و بالهایشان را در زیر پای حاضران آن مجلس پهن میکنند. اگر این را فهمیدیم آنوقت با احتیاط و دست به عصا رفتار و در کارها مشورت می کنیم.
این پیرغلام کشورمان تصریح کرد: ما زیر ذره بین مردم هستیم و مردم در کارشان دقیق هستند. اگر من مداح کسبی داشته باشم و در آن خللی وجود داشته باشد مردم می بینند و می فهمند آنوقت نه تنها آبروی من بلکه ابروی هیئتی ها و مداحان می رود و همه زیر سؤال می روند. حتی وقتی مداحی قول داده سر ساعت مشخصی در برنامه ای حاضر شود و نیم ساعت دیر می کند مردم بیش از دیر کردن بقیه ناراحت می شوند.
وی ضمن خواندن این شعر که «یا بوسه مزن بر لب مینای محبت ..... یا در خم توحید فکن نیک و بدی را» تأکید کرد: یا نباید در این عرصه بیاییم یا باید کامل و مردانه حاضر باشیم. یعنی همانطور که ائمه می خواهند بیاییم. اگر می خواهی مداحی را وسیله رزقت بکنی، نیا. اگر برای شهرت می خواهی بیایی، نیا و خلاصه برای هر عنوانی غیر از خدا که در آن اخلاص نیست می خواهی بیایی، نیا. همچنین باید در اعمال و رفتارمان محاسبه داشته باشیم که مبادا در مداحی های ما خودنمایی، خودفروشی و خودخواهی باشد. باید طوری باشیم که فقط معرف امام حسین(ع) باشیم و نخواهیم خود را معرفی کنیم.
وی با تاکید بر شیوه صحیح ورود به عرصه ستایشگری تصریح کرد: مداحانی که با تقلید از چند خواننده و یا مداح دیگر و بدون زحمت و ... معروف می شوند آیا مایه ای دارند که در مجالس سنگین و وزین بخوانند. آیا اگر به آنها بگوییم مدح حضرت زینب(س) را بخوان می توانند؟ به جز اینکه بگوید زینب، زینب، زینب، حسین، حسین، حسین! آیا می توانند قصیده از امیرالمومنان بخوانند؟ این همه قصیده برای حضرت ابوالفضل و حضرت علی(ع) در دیوان سازگار است، برخی مداحان حتی از روی این اشعار هم نخوانده اند. این افراد اسلوب مداحی را ندارند و خودرو هستند و استادی نداشته اند و هیچ استادی رویه آنها را تأیید نمیکند. ملاک جمعیت نیست. ملاک این است که ۲۰ سال بعد این مداح کجا خواهد بود.
این مداح پیشکسوت کشورمان در ادامه سخنان خود به ویژگی های جلسات مداحی در گذشته که اکنون مراعات نمی شود و سنت های قدیمی مداحی که مورد غفلت قرار گرفته است اشاره و اذعان کرد: ۴۰ سال جلسه حاج آقا مجتبی تهرانی را من اداره می کردم. از اول این جلسه خانم ها و آقایان اختلاط نداشتند و از دو در متفاوت و جدا وارد می شدند اما اکنون در برخی از مجالس کاملاً اختلاط وجود دارد. این اسلوب برگزاری مجلس امام حسین(ع) نیست. در این مجلس هر کسی که می آید باید برای امام حسین (ع) بیاید نه برای تفریح.
وی ادامه داد: اگر در جلسه ای صدای بلندگوی آن همسایه را اذیت کند، مردم از امام حسین بری می شوند. در جلسه حاج آقا مجتبی در خانه و صحن شبستان صدا می آمد اما جلوی در خانه صدا نمی آمد مگر می شود ما دم از امام حسین(ع) بزنیم اما همسایه را ناراحت کنیم. این ها اسلوب و آدابی دارد که مداحان باید رعایت کنند.
این مداح کشورمان که در جامعه مداحان به مداح آیات عظام معروف است، به مداحیهایی که در محضر مقام معظم رهبری انجام میدهند نیز اشاره کرد و گفت: طی این سالهایی که محضر آقا میخوانم چندین بار از من سؤال کردهاند که این شعر متعلق به کیست والا تاکنون تذکری به من ندادهاند و نگفتهاند که مقتل اشتباه است یا شعر را غلط خواندنی.
اربابمان یکی است، رقیب نیستیم / اسلوب مداحی اصیل ایران
حتی شنیدن مسئله «پاکت گرفتن» مرا ناراحت می کند
چینی در ادامه سخنان خود به مسئله «پاکت گرفتن» (دریافت پول مداحی) و مسائل مرتبط با آن اشاره کرد و گفت: حتی وقتی این مسئله مطرح می شود که مداح پول بشمارد یا زنگ بزند به بانی مجلس و بگوید که کم بوده یا به حسابم واریز کن و ... من را ناراحت میکند. خدا حاج آقا علامه را رحمت کند ایشان وضع مالی بسیار خوبی داشتند، وقتی نوجوان بودم در یک روضه زنانه مداحی میکردم، در یک خانه کوچک که گفتند حاج اقا علامه آمد. ایشان هم آمد و مداحی کرد و پول بسیار کمی در این مجلس گرفت و من همانجا فهمیدم که مرحوم علامه فقط برای امام حسین(ع) میآید و الا نیاز مالی نداشت. هنوز هم مداحان بزرگ ما اصلاً سر پول صحبت نمیکنند و حتی وجههای بسیار بسیار کمی دریافت میکنند و همین اخلاصها است که انسان را در جامعه درخشان میکند.
ظاهر را رعایت کنید تا باطن را ان شاء الله امام حسین(ع) بدهد
وی ادامه داد: اگر جوان بخواهد در مداحی موفق باشد باید بیداری شب و تهجد داشته باشد. یعنی نماز شب بخواند، چون اولیای خدا در دل شب خود را میساختند و آنوقت است که مداح تأثیر نفس پیدا میکند. لذا به مداحان جوان توصیه میکنیم به نماز اول وقت، جماعت و شب مقید باشند و ظواهر را رعایت کنند تا ان شاء الله باطن را هم امام حسین(ع) عنایت کند.
چینی مأنوس نبودن مداحان با قرآن را یکی از دغدغههایی مهم این حوزه برشمرد و گفت: مداح حتماً باید با آیات قرآن آشنایی داشته باشد چون ائمه(ع) و بزرگان دین ما در صحبتهای خود مکرر آیات قرآن را استفاده کردهاند از جمله حضرت زینب(س) در سخنرانی های خود از آیات قرآن استفاده کردهاند. قرآن و عترت همیشه باید با هم و در کنار هم باشند. چون پیامبر (ص) فرموده اند این دو هرگز از هم جدا نمی شوند لذا مداحان حتماً باید با مفاهیم قرآن آشنا باشند قاریان قرآن هم حتماً باید عترت را به خوبی بشناسند.
وضع روضههای زنانه ناجور شده است
این مداح پیشکسوت کشورمان در ادامه در پاسخ به این سؤال که نظر شما در خصوص حضور مداحان جوان در روضههای زنانه چیست؟ گفت: در گذشته در روضههای زنانه همه حجاب کامل داشتند و مجلس عزاداری بود اما اکنون وضع روضههای زنانه ناجور شده است. به عنوان مثال خانم خانه مذهبی و محجبه است اما دختر جوان خانه که در حال پذیرایی است وضع ظاهری مناسبی ندارد. اگر کسی می خواهد روضه زنانه برود باید خیلی دقت کند و اگر نمیتواند خود را کنترل کند، نرود.
فقط مداح کور میتواند به روضه زنانه برود
وی ادامه داد: حتی زمانی شیخ حسین انصاریان رفتن مداحان به روضه زنانه را منع کرد و فرمود فقط مداح کور میتواند به روضه زنانه برود. البته ایشان نمیخواست مداحان را از این کار منع کند بلکه منظور ایشان این بود که این کار سخت است و مداح باید چشم پاک باشد و وقتی به خانه مردم میرود به ناموس و زندگی مردم نگاه نکند. در روضه زنانه صاحب خانه گاهی از خانه بیرون میرود و در خانه فقط بانوان حضور دارند. صاحب خانهای که یک مداح را به خانه خود دعوت میکند به اعتبار اینکه این مداح نوکر امام حسین(ع) است توقع دارد که به زندگی و ناموس او نگاه نکند. قدیمها در روضه زنانه کفش آقا را جفت میکردند و توقع داشتند که وقتی چایی برای وی میآورند کمی از چای را باقی بگذارد و از آن ته مانده چای حاجت میگرفتند. من اصلاً توصیه نمیکنم مداحان جوانی که سنتی نیستند به روضه زنانه بروند.
چینی از جایگاه خوب روضه های زنانه در مطرح کردن معارف دینی و تلاش برای ترویج برگزاری این مراسم نیز گفت و افزود: اکنون هم تلاش میکنند روضه زنانه را در خانه ها باب کنند چرا که مردم اکنون کم جلسه میروند و اطلاعات دینی و مطالعات کمی دارند. این مجالس زنانه میتواند سازنده باشد به خصوص اگر مداح چند حدیث هم آماده داشته باشد و به عنوان مثال در مورد دروغ و غیبت و ... چند حدیث بخواند هم بسیار خوب است.
باید فیلتری برای مداحی بانوان وجود داشته باشد
از حاج احمد چپنی در خصوص مداحی خانمها در مجالس بانوان سؤال کردیم که وی پاسخ داد: همانطور که در خصوص مداحی آقایان نقاط ضعفشان را گفتم در مداحی خانمها شاید این ضعفها بیشتر باشد یعنی بر مداحی خانمها باید کنترل بیشتری صورت گیرد و فیلتری وجود داشته باشد تا چند خانم تحصیل کرده توانمند آنجا حضور داشته و این افراد را تأیید یا رد کنند. چون برخی خانمها فقط یک زیارت عاشورا و سوره انعام بلد هستند آنوقت وقتی از آنها مسئله پرسیده میشود ممکن است غلط پاسخ دهند یا حتی صحبتهای انحرافی کنند لذا صلاح نیست که هر خانمی هر جا برود لذا باید فیلتری وجود داشته باشد که نیست.
مداحی در مراسم عروسی
وی در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون در مراسم شادی و عروسی هم مداحی کردهاید؟ عنوان کرد: مداحان عروسی خوان و روضه خوان با هم متفاوت هستند. من مداح عروسی خوان نیستم اما چون مراسم علما میروم برای عروسی فرزندان علما نیز دعوت میشوم. برای عروسی پسر و دختر حاج آقا مجتبی هم من را دعوت کردند و من رفتم و خواندم. در چنین مجالسی مدح مولا، مدح حضرت زهرا(س) سرود ازدواج حضرت زهرا(س) و ... را میخوانیم.
این پیرغلام کشورمان ادامه داد: برخی مواقع مداحان در عروسیها میخوانند و شوخیهای خارج از نزاکت میکنند که باید رعایت شود. ما قدیم سبکی را برای استفاده در مراسم عروسی و شادی داشتهایم. اکنون هم مداحانی هستند که فقط برای عروسی میخوانند و در این زمینه وارد هستند. منتهی تا شادی را ما چه تعبیر کنیم، این مقوله خیلی مهم است. ما مذهبیها میگوییم اگر جایی مدح حضرت علی(ع) را بخوانند این شادی ما است. اما برخی میگویند تا کف نزنی و ریتم نباشد مجلس شاد نمیشود. این دیدگاهها فرق میکند. شادی واقعی آن است که دل شاد باشد وقتی مدح حضرت زهرا(س) گفته میشود دل شاد میشود و بهجت روحی پیدا میکنیم.
جناح بندیهای سیاسی باید از مجلس امام حسین(ع) بیرون بروند
حاج احمد چینی در پاسخ به این پرسش که «یک مداح تا چه حد میتواند در مراسم مذهبی در خصوص سیاست صحبت کند؟» گفت: در جلسات مداحی و هیئتها نباید خط بازی و جناح بازی باشد. همه جناحها میخواهند بیایند مجلس امام حسین(ع). این جناح بندیها باید از مجلس امام حسین(ع) بیرون بروند. اما مشکلات جامعه و مسائل روز سیاسی را باید بدانیم. مگر میشود مشکلی در جامعه پیش بیاید و ما بیتفاوت باشیم اما سیاست گفتن با سیاسی زده شدن فرق میکند. نباید مجالس اهل بیت ما وارد خط جناحی شود اگر اینگونه شد، فقط قشر خاصی به این مجالس میآیند. مداحان متعلق به همه جامعه هستند و امام حسین(ع) متعلق به همه است، اما اگر مشکلاتی در جامعه ایجاد شود که مداح هم لازم باشد به آن ورود پیدا کند، باید ورود پیدا کند.
چینی در ادامه سخنان خود بر لزوم حضور مداحان در راهپیمایی های روز قدس، ۲۲ بهمن و ... اشاره کرد و گفت: باید مداحان در متن جامعه باشند.
وی در پاسخ به این سؤال که مقام معظم رهبری در دیداری که مداحان با ایشان دارند مطالباتی را مطرح میکنند اما به آنها عمل نمیشود، چرا؟ گفت: شرایط مقداری بهتر شده است اما هنوز به فرمایشات ایشان آنطور که باید عمل نمی شود و ما خیلی عقب هستیم.
راز برگزاری مجلسی که امام حسین(ع) آن را دوست دارد
هدایت شده از کانون مداحان
ارتقاء کیفیت و وسعت
صدای یک مداح
درایام محرم وصفر
(ویژه برادران)
■بصورن رایگان
جݫئیات بیشتردر بنر بالا
ضمنا کلاسهای مداحی طبق معمول هر هفته راس ساعت8ونیم تا10صبح جمعه برگزار...
📋#عجبعکسضریحیدلارومیکنهجذب
#سبک_شور
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عجب عکس ضریحی، دلا رو میکنه جذب (جلب)
من عاشق شدم انگار، اذا زُلزِلَتِ القَلب
میرن رفیقام کربلا هر سال
کاشکی برم آقا یه سفر کاش
دیگه چی رو پنهون کنم آقا
العاشقُ کلُّ سِرُّهُ فاش
عاشق همینه ظاهر و باطن
عاشق میمونه به پای حرفاش
کربلا میام شک نکن امسال
اربعین حرم منتظرم باش
«السَّلامُ عَلیٰ ساکن کربلا
صَلَّی الله عَلَیکْ یااباعبدالله»
یه روز میبره آخر، منو علقمه عباس
همه دنیا میدونن _ که گرمه دم عباس
بازم منم و روضهی ارباب
بازم علم و هیبت عباس
فرموده میام حضرت مهدی
هرجا که باشه صحبت عباس
کِی میشه منِ بی سر و سامون
یک شب برسم خدمت عباس
امشب تورو به حضرت مهدی
امضامو بزن حضرت عباس
«السَلامُ عَلیٰ ساکن کربلا
صَلَّی الله عَلَیکْ یااباعبدالله»
اگه خونی تو رگهام، یه روزی شد مرکّب
رو قبرم بنویسید ؛ فدای بیبی زینب
ما گریهکن بزم حسینیم
ما زینبی و کار ما گریهست
ما پرچممون همیشه بالاست
چون عزّتمون دست رقیهست
ما نوکر نوکرای ارباب
ما نوکر هرکی توی تکیهست
ما راه روِ راه حسینیم
ما دشمنمون آل امیّهست
«السَلامُ عَلیٰ ساکن کربلا
صَلَّی الله عَلَیکْ یااباعبدالله»
___________________________
@madahanpirbakran
هدایت شده از کانون مداحان
بسمالله الرحمن الرحیم
#امام_حسین_ع_مناجات
#محمود_ژولیده
▶️
داده خدا مقام مرا خادم الحسین
ارباب خوانده نام مرا خادم الحسین
من بی حسین گمشده ای بی نشانه ام
بنویس پس تمام مرا خادم الحسین
مثل ازل در اول روز تولدم
برداشته است کام مرا خادم الحسین
هر صبح و شام همدم فطرس شود دلم
یعنی برَد سلام مرا خادم الحسین
نامردمان زنند اگر طعنه ام چه غم
دارند احترام مرا خادم الحسین
ارباب من بدستِ کریمش نوشته است
نسلِ علیَ الدوامِ مرا خادم الحسین
داده قلم بدستِ دلم صاحبِ علَم
تا بشنود پیام مرا خادم الحسین
میگفت آیه های سرِ روی نیزه ها
احیا کند قیام مرا خادم الحسین
از حنجرِ بریده صدا زد اناالغریب
تکرار کن کلام مرا خادم الحسین
⏹
ایتا
https://eitaa.com/madahanesfahan
سروش
http://sapp.ir/madahanesfahan
گپ
https://gap.im/Kanonmadahan
🇮🇷کانون مداحان وشاعران
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جرعه جرعه تشنهی شهادتم و
تشنهام به خون خصم آل علی
سرنگونی رژیم آل یهود
این همیشه بوده رسم آل علی
ای که تا همیشه سر به زیر خیبری
پشت قلعهاند شیعههای حیدری
تا نماز جمعه در حریم بیت قدس
مانده یک خروشِ یا حسین دیگری
بشنو از میان لشکری که آمدهست
این صدای پای ارتش محمد است
آمده به جنگ مرحبِ یهودیان
یک علی که سید از دیار مشهد است
«حزبالله هُمُ الغالبون»
قطره قطره خون کودکان یمن
همچو سیل میرود به سوی ریاض
مژده مژده ای خمینی روح خدا
تیغ تو رسیده تا گلوی ریاض
ای که تا همیشه خار چشم دشمنی
باغبان نخل انقلاب بهمنی
کاخ دشمنت چنان کَفیست روی آب
کوخ تو ولی چنان کوه آهنی
دشمنت اگر سرش به زیر مانده است
امّتت اگر که با غدیر مانده است
آن که بود امیر، اگر امیر مانده چون
پای نهضتت علی چو شیر مانده است
«حزبالله هُمُ الغالبون»
امّتی که مانده در پناه حسین
تن نمیدهد به فتنههای یزید
در قلوب شیعیان هراس نبُوَد
از قماربازهای کاخ سفید
خوردهاید اگر میان منطقه شکست
بند ائتلافتان اگر ز هم گسست
با اطاعت از ولی به کوری شما
شیعه فاتح نبرد اقتصادی است
امت خمینی از جهاد خسته نیست
شیعه از ندای اتّحاد خسته نیست
مردم از مدیر ناتوان خستهاند
ورنه اصل روح اقتصاد خسته نیست
«حزبالله هُمُ المُفلِحون»
وای اگر که سوی قبضههای جهاد
دست شیعیان بوتراب برود
کور خواندهاید اگر گمان بکنید
قدس پایتختتان حساب بشود
هر معامله که میشود خیالی است
قدس سهم مردم همین حوالی است
روح غزّه روح عزّت و شهامت است
دست او اگرچه از تفنگ خالی است
سرپناه شیعیان امام مهدی است
شیعه تیغ خارج از نیام مهدی است
آخرین کلام شیعیان همین و بس
قدس پایتخت صبح و شام مهدی است
«حزبالله هُمُ الغالبون»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@madahanpirbakran