eitaa logo
مدار مادران انقلابی "مادرانه"
463 دنبال‌کننده
807 عکس
97 ویدیو
32 فایل
مادرانه، تلاشِ جمعیِ مادران؛ برای بالندگیِ خود، فرزندان، خانواده و ایران اسلامی. از طریق شناسه‌ی @madaremadari در پیام‌رسان‌ بله با ما مرتبط شوید. https://ble.im/madaremadary
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*مستند مادرانه* مستند «مادرانه» که به تهیه‌کنندگی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تولید شده، روایتگر تلاش جمعی مادرانه است که دست در دست کودکان خود برنامه‌های جمعی جذاب و بانشاط برای رشد فرزندانشان برگزار می‌کنند. این مستند هفته گذشته با حضور جمعی از خانواده‌ها در تالار سوره حوزه هنری رونمایی شد. علاقه‌مندان برای تهیه این مستند می‌توانند به سایت عماریار مراجعه کنند لینک مستند مادرانه http://www.telewebion.com/episode/2096559 * "مادرانه" * @madaremadary madaremadari.ir
بسم الله الرحمن الرحیم
ساقه نازکی بودیم که موعد تنومند شدنش فرا رسیده بود. ما یکی یکی مسئول گل‌هایمان می‌شدیم. باید بزرگ می‌کردیم و بزرگ می‌شدیم و در این مسیر پرپیچ و خم، پایدارتر از پیش، به جلو می‌رفتیم. اما گاهی سنگلاخ‌ها ترس و تردید به جانمان می‌انداختند،‌ ترس از مرداب شدن و ماندن و تردید در رفتن. جویبارهایمان میل به هم پیوستن داشت، میل رود شدن. همراه شدیم، رود خروشان شدیم، * مادرانه شدیم.*
*تاریخ‌چه مدار مادران انقلابی"مادرانه"* و اما بعد سال ۹۱ بود و تعدادی از دوستان فعال و دغدغه‌مند، مادر شده بودند. باید با این نقش جدید مأنوس می‌شدند و نقشی که تا آن زمان ش مانوس نبودند و درحالیکه هنوز هویت مادری بطور جدی در آنها شکل نگرفته بود، فرزند هم وقت و انرژی زیادی طلب می‌کرد. ما، * مادر شده بودیم و می خواستیم انقلابی بودنمان را حفظ کنیم* ، از پس رسالت عظیم تربیت فرزند به خوبی برآییم و در عین حال دغدغه‌های اجتماعی را رها نکنیم و ‌برای با هم داشتن اینها، به دنبال یک راه حل بودیم. برای اولین گام، گروهی ۶-۷ نفره شدیم و سعی کردیم با محوریت تقویت هویت مادری و انتقال تجربه و مطالعه درباره تربیت فرزند، جلسات منظمی داشته باشیم و برای آنکه فرزند را مانع رشدمان ندانیم، فعالیت‌هایی مثل برنامه مطالعاتی هم برای خودمان تعریف کردیم. بعد از آن، بسراغ مادرانی رفتیم که قبلا این راه را رفته بودند و در عین مادری، مسولیتی اجتماعی را نیز به عهده گرفته بودند. روایت آنها از اینکه چطور توانسته‌اند این دو را با هم جمع کنند، برای ما منبع مشورت و تجربه‌اندوزی و الگوگیری بود. کم‌کم دوستان متفاوتی از جلسات‌مان مطلع ‌شدند و اعلام کردند که دوست دارند در آنها شرکت کنند. رفته رفته تعداد زیاد شد و به ۲۰ نفر رسیدیم. اما تقاضاها برای اضافه شدن به جلسات مادرانه ادامه داشت. از آنجایی که دیدیم جلسات حضوری گنجایش جمعیت بیشتری را ندارد، یک گروه جیمیلی ساختیم که بعدتر جایش را به گروهی در پیام‌رسان داد و تعداد اعضا باز هم چندین برابر شد. حتما می‌دانید که اداره کردن یک گروه‌ پرجمعیت در پیام‌رسان‌ها چقدر دشوار است!! اما ما سعی کردیم با برنامه‌ریزی روزهای هفته، ضمن ایجاد نظم در گروه، امکان گفتگو درباره هویتِ مادری، تربیت فرزند، رشد و اثرگذاری مادر و ... را فراهم کنیم. رفته رفته بحث‌های گروه، پایه‌گذار گفتمانی مشترک در بین اعضا شد و از آنها خواهرانی مجازی به بار آورد که دوست داشتند دیدارهای حضوری را با یکدیگر تجربه کنند. اعضای گروه، از شهرهای گوناگون کشور و مناطق‌ مختلف شهر تهران بودند و دیدار منظم همه آنها با یکدیگر ممکن نبود. حالا دوباره باید برای برگشت به دنیای واقعی فکری می‌کردیم و اینجا بود که ایده «مادرانه محله» شکل گرفت. یعنی تشکیل گروه‌های متعدد از مادران مجازستان که بر اساس قرابت مکانی یکجا جمع شوند. ایده خوب اما سختی به نظر می‌رسید. کسی که می خواست این گروه را سامان بدهد، با چالش‌های مختلفی مواجه بود. از طرفی زندگی مادران وابسته به طفلانی بود که ممکن بود تب کنند، خانهٔ میزبان را به هم بریزند، تا با هم مانوس شوند درگیری‌های زیادی با هم داشته باشند و گلاویز شوند و ده‌ها مشکل دیگر. از سوی دیگر کثرت مسئولیت‌های هر مادر می‌نتوانست مانع از شرکت منظم او در جلسات گروهی شود. حتی اگر همه پا به رکاب می‌بودند و از کنسل شدن جلسات و دشواری مدیریت زمان و ‌بچه‌ها دلزده نمی‌شدند، باز هم تا کودکان و مادرها به سطحی از هم‌دلی و هم‌راستایی برسند، چندین جلسه زمان لازم بود. ماندن و ادامه دادن تا به شکوفایی رسیدن سخت و بلکه بسیار بسیار سخت بود! ما هم تلاش کردیم کسانی مسؤول گروه‌های جدید شوند که مادرانه و برکات آن را درک کرده باشند. حتما اینطور می‌توانستند سختی‌هایش را به جان بخرند و گروه‌شان را تا رسیدن به انسجام سرپا نگه دارند. بالاخره بعد از انجام شور و مشورت‌ها و جمع‌بندی‌های لازم؛ فراخوان ثبت‌نام مادرانه محله در گروه مجازی داده شد و تقسیم‌بندی بر اساس محل سکونت شروع شد. هر محله یا شهر که داوطلبانش به ۷ نفر می‌رسید، یکی از اعضای گروه اصلی مسؤولیت راه‌اندازی و پشتیبانی آن را قبول می‌کرد. به این شکل بود که محله‌های مختلف تهران و شهرهای گوناگون مثل اصفهان و کرمان و مشهد صاحب مادرانه‌های محله شدند. مادرانه به جز گروه مجازی و مادرانه محله‌ها فعالیت‌های دیگری هم داشته است. مثلا در سال‌های ۹۵ و ۹۶ در مسجدی حوالی میدان شوش، اعتکاف خانوادگی برگزار کرده است. همچنین برای دیدار خواهران مجازی و مادرانه‌های مختلف، هر دو ماه یک بار یک«نشست مادرانه» برگزار می‌کند. حتی بطور مستمر سعی کرده‌ایم تا مطالب و محتواهای گروه را تا حد ممکن دسته‌بندی و جمع‌بندی کنیم تا قابلیت چاپ در مجلات و بارگزاری در سایت را داشته باشند.
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم امروز در این‌جا برای تعظیم به ارتش هزاران نفره‌ی زنان شهیدی گرد آمده‌اید که در تغییر مسیر تاریخ اسلام و کشور، نقشی شایسته ایفاء کردند و سربلند به محضر خدای متعال رفتند؛ لشکری از فرشتگان که از جان مقدس خویش در راه اسلام مایه گذاردند، تماشاچی نبودند و قدم در میدان عمل نهادند و در نقش معماران ایران جدید ظاهر شدند. اینان زنان بزرگی بودند که تعریف جدیدی از «زن» به شرق و غرب ارائه کردند. زن در تعریف غالباً شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بی‌نقش در تاریخ‌سازی، و در تعریف غالباً غربی، به مثابه‌ موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد و ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایه‌داری جدید است، معرفی می‌شد. شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، «زن نه شرقی، نه غربی» است.  زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابت کرد که می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود و درعین حال، در متن و مرکز بود. می‌توان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه‌داشت و در عرصه‌ی سیاسی و اجتماعی نیز سنگرسازی‌های جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد. زنانی که اوج احساس و لطف و رحمت زنانه را با روح جهاد و شهادت و مقاومت درآمیختند و مردانه‌ترین میدان‌ها را با شجاعت و اخلاص و فداکاری خود فتح کردند. *در انقلاب اسلامی و در دفاع مقدس، زنانی ظهور کردند که می‌توانند تعریف زن و حضور او در ساحت رشد و تهذیب خویش، و در ساحت حفظ خانه‌ی سالم و خانواده‌ی متعادل، و در ساحت ولایت اجتماعی و جهاد امر به معروف و نهی از منکر، و جهاد اجتماعی را جهانی کنند و بن‌بست‌های بزرگ را در هم بشکنند.* اقتدار و جذبه‌ی تازه‌ای به برکت خون این زنان مجاهد در عصر جدید ظهور کرده است که زنان را ابتداء در جهان اسلام تحت تأثیر قرار داد و دیر یا زود در سرنوشت و جایگاه زنان جهان دست خواهد برد. تا آفتاب درخشان خدیجه‌ی کبری علیها‌السلام و فاطمه‌ی زهرا علیهاالسلام و زینب کبری علیهاالسلام می‌درخشد، طرح‌های کهنه و نو «ضدّ زن» به نتیجه نخواهد رسید و هزاران زن کربلایی ما نه‌تنها خطوط سیاه ستم‌های ظاهری را در هم شکسته‌اند، بلکه ستم‌های مدرن به زن را نیز رسوا و بی‌آبرو کرده و نشان داده‌اند که حق کرامت الهی زن، بالاترین حقوق زن است که در جهان به اصطلاح مدرن، هرگز شناخته نشده و امروز وقت شناخته‌شدن آن است. به خانواده‌ی این شهیدان والامقام تبریک می‌گویم و امیدوارم که به برکت خون این زنان شریف و مجاهد، رسانه‌ها و هنرمندان و فرزانگان و سینماگرانی بتوانند جهاد بزرگ زن ایرانی مسلمان را به دنیا که سخت محتاج شناختن آن است، بنمایانند. زن مجاهد مسلمان ایرانی، معلّم ثانی برای زنان جهان خواهد بود؛ پس از معلم اول که زنان مجاهد صدر اسلام بودند. سلام خدا بر بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه‌ی زهرا و بر همه‌ی زنان بزرگ صدر اسلام و بر بانوان فداکار و از جان گذشته‌ی ایران اسلامی. سیّد علی خامنه‌ای ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
عرصه‌های حضور اجتماعی زن برگرفته از بیانات امام خامنه‌ای http://book-khamenei.ir/index.aspx?&fkeyid=&siteid=1&pageid=208&description=39596